Modelism - RHC Forum: F3B-RES, 2m, lemn, kit, no ARF/RTF... - Modelism - RHC Forum

Salt la continut

  • 10 Pagini +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Ultima »
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

F3B-RES, 2m, lemn, kit, no ARF/RTF... ... noua moda in planorism

#1 Useril este offline   renatoa 

  • Sky Sapiens
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 19176
  • Inregistrat: 28-April 05
  • Gender:Male

Postat 06 July 2016 - 09:19 AM

Pentru ca Stefan nu se inghesuie, deschid eu acest topic dedicat noi clase de modele care face valuri de ceva vreme...
Desi toata lumea arata cu degetul la Germania, e bine de stiut ca moda a fost importata din... Turcia !

Deocamdata o lista cu principalii actori care vad kit-uri care se incadreaza in clasa asta:
PURES - http://seta-tech.de/...php?artikelid=9
SLITE http://seta-tech.de/...hp?artikelid=19
AndREaS http://www.hoelleins...asse-R-E-S-.htm
PicaR.E.S http://www.modellbau...e-s-evo-v2.html
RESoholic http://ar-flugmodelle.at/resoholic/
X-Res https://zeller-model...m-janowetz.html

Urmeaza ca Stefan sa adune aici de prin alte topice tot ce s-a postat la subiect... si sa mai completeze lista daca am uitat ceva...
... cu picioarele pe pamant ...
0

#2 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2310
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 06 July 2016 - 10:23 AM

Vezi postarearenatoa, la 06 July 2016 - 09:19 AM, a spus:

... si sa mai completeze lista daca am uitat ceva...

Uite unul la oferta la 90 de euro:
http://bay-tec.de/xt...atz::11776.html
Avem planurile (atasate)... stim profilul...pina la sfarsitul saptaminii putem produce kiturile local la 1/2 din pretul de oferta :)

Fisiere atasate


0

#3 Useril este offline   renatoa 

  • Sky Sapiens
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 19176
  • Inregistrat: 28-April 05
  • Gender:Male

Postat 06 July 2016 - 12:31 PM

Succes, personal nu ma intereseaza ceva cu "d-box" facut din folie...
... cu picioarele pe pamant ...
0

#4 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2310
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 06 July 2016 - 01:09 PM

Vezi postarearenatoa, la 06 July 2016 - 12:31 PM, a spus:

Succes, personal nu ma intereseaza ceva cu "d-box" facut din folie...

Pai pot sa ii fac D-box-ul cu balsa de 1mm ...nu e nici o problema.
Putem adauga la lista si Dynamo XL/RES 2m (pe care cred ca il voi boteza ARES 2m ... ARgentina+RES)...
Maine sau poimaine ma duc sa tai 1-2 bucati din ultima varianta (cred ca este V3 ..probabil varianta finala) cu urmatoarele modificari:
- spoiler (optional) ... piesele pentru spoiler vor fi incluse in kit (clapetele), decuparile in nervura vor fi facute partial (in cazul in care doriti spoiler le puteti degaja cu cutter-ul, daca nu doriti spoiler se rigidizeaza zona respectiva cu adeziv)
- sistem de prindere intre segmentele aripilor (cu tub patrat de carbon de 6 mm si tija de carbon cu sectiune patrata de 4mm facuta din bucati de platbanda)
- o noua varianta de fuselaj (in care marginile pieselor lungi sunt "zimtate" sau canelate la 2.5 cm pentru o mai usora pozitionare la montare)
- in kit vor fi incluse ampenaje in X si V interschimbabile
Daca mai sunt doritori va rog sa ma anuntati - pretul unui kit este de 50 de euro.



0

#5 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2310
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 06 July 2016 - 01:23 PM

Vezi postareaender67, la 06 July 2016 - 01:09 PM, a spus:

Maine sau poimaine ma duc sa tai 1-2 bucati din ultima varianta (cred ca este V3 ..probabil varianta finala) cu urmatoarele modificari:
- spoiler (optional) ... piesele pentru spoiler vor fi incluse in kit (clapetele), decuparile in nervura vor fi facute partial (in cazul in care doriti spoiler le puteti degaja cu cutter-ul, daca nu doriti spoiler se rigidizeaza zona respectiva cu adeziv)
- sistem de prindere intre segmentele aripilor (cu tub patrat de carbon de 6 mm si tija de carbon cu sectiune patrata de 4mm facuta din bucati de platbanda)
- o noua varianta de fuselaj (in care marginile pieselor lungi sunt "zimtate" sau canelate la 2.5 cm pentru o mai usora pozitionare la montare)
- in kit vor fi incluse ampenaje in X si V interschimbabile

...si am uitat ce era mai important:
- o noua versiune de stabilizatoare mai usoare (ceva de genul celor de la Evolution W)


0

#6 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2310
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 06 July 2016 - 01:34 PM

Vezi postareaender67, la 06 July 2016 - 01:23 PM, a spus:

...si am uitat ce era mai important:
- o noua versiune de stabilizatoare mai usoare (ceva de genul celor de la Evolution W)

... se pare ca azi sunt uituc rau de tot:
- fuselaj midificat sa poata fi folosit si la sandou si electric (motor brushless outrunner din seria 28xx)


0

#7 Useril este offline   renatoa 

  • Sky Sapiens
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 19176
  • Inregistrat: 28-April 05
  • Gender:Male

Postat 06 July 2016 - 06:53 PM

Uite ca exista si ARF, sculptat CNC in balsa ! o ora jumate timp de montaj, si cu o greutate care te face sa te lasi de DLG-uri... :) 278g was achieved with the prototype. In the series, the flying weight will be approximately 290-340g

http://www.fraundorf...56-mad-res-prod

Se califica asa ceva pentru F3B-RES ?
... cu picioarele pe pamant ...
0

#8 Useril este offline   renatoa 

  • Sky Sapiens
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 19176
  • Inregistrat: 28-April 05
  • Gender:Male

Postat 07 July 2016 - 10:21 AM

Se trezeste si UK-ul...

https://www.barcs.co...ions-in-the-uk/
... cu picioarele pe pamant ...
0

#9 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2310
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 07 July 2016 - 04:14 PM

https://www.youtube....h?v=PxLWIiIFSNs
Puteti vedea "la lucru" majoritatea modelelor ...

Aceasta postare a fost editata de ender67: 07 July 2016 - 04:15 PM

0

#10 Useril este offline   renatoa 

  • Sky Sapiens
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 19176
  • Inregistrat: 28-April 05
  • Gender:Male

Postat 07 July 2016 - 09:34 PM

Pana li se aproba sub-forum, pe rcgroups au dat drumul la un topic cu resurse F3-RES.
Pentru regulamentul in engleza, tradus din germana, si cateva modele de care nu stiam inca, merita vizitat...

http://www.rcgroups....d.php?t=2696827
... cu picioarele pe pamant ...
0

#11 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2310
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 08 July 2016 - 11:29 AM

M-am uitat la preturile kiturilor (in EUR):

PURES 139
SLITE 169
BABA JAGA 129
BABA JAGA COMPETITION 149
ANDREAS 140
MAD RES 170
RESOLUTION 120 (oferta 105)
X-RES 150
FRESH 145
PICARES 140
RESOHOLIC 128
...si (daca imi permiteti) in curand:
ARES(ex DynamoXL/RES) 50-60
ARES va fi o versiune modificata a lui Dynamo XL:
- probabil fuselajul va fi un pic marit (si va permite si motorizare electrica 28xx)
- cu acelasi profil si planform
- cu spoiler (optional la montaj)
- modificare la BF pentru un montaj mai usor: in loc de piesele decupate de la Dynamo vor fi fasii de balsa de 1 mm lipite pe extrados si intrados (se elimina practic slefuirea piesei de balsa si se obtine un profil mai exact)
- modificare la BA pentru un montaj mai usor: in loc de bagheta 5x5 ce trebuie slefuita va fi o tija de carbon de 1-2 mm diametru ... pot face si o varianta light in care se renunta la D-box de balsa de 1 mm si se dubleaz nervurile in zona BA pentru pastrarea profilului
0

#12 Useril este offline   F2B 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 921
  • Inregistrat: 30-November 11

Postat 14 July 2016 - 02:58 PM

O sa ma apuc sa fac kitul care il am in casa "Gentle Lady" dupa care vreau sa fac un PURES cu codite usoare. Ma gindesc sa folosesc fuselajul de la Evo W fie cel de lemn sau cel compozit. Gentle Lady va fi modelu de antrenament pentru fiul meu.
0

#13 Useril este offline   renatoa 

  • Sky Sapiens
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 19176
  • Inregistrat: 28-April 05
  • Gender:Male

Postat 18 July 2016 - 05:03 PM

Inca unul, Keep RES Simple, cica... tot cu aripa masiva, cioplita CNC

http://www.prop.at/m...res-simple.html
... cu picioarele pe pamant ...
0

#14 Useril este offline   renatoa 

  • Sky Sapiens
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 19176
  • Inregistrat: 28-April 05
  • Gender:Male

Postat 18 July 2016 - 05:08 PM

Sa tot faci cercetare la facultate pe teme din astea...

http://www.uni-stutt...ndkanal_RES.pdf
... cu picioarele pe pamant ...
0

#15 Useril este offline   edisultan 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2074
  • Inregistrat: 16-March 08
  • Gender:Male
  • Location:Tulcea
  • Interests:Aeromodelism, navomodelism

Postat 18 July 2016 - 10:28 PM

Interesant :clapping: . Acum mă zgârii pe ochi că nu am făcut în şcoală germana. Când voi avea timp voi încerca să înţeleg ce scrie acolo. La prima vedere pare a fi o optimizare de profil de aripă.
Partea cu turbulizatorul este deosebită. Eu am experimentat cu succes firul de ată de macrame dispus le 10 % din coarda profilului. În general am obţinut o plajă mai largă de viteze la care modelul este controlabil.
P.S. Pentru facultăţi (cel puţin în România), astfel de proiecte sunt destul de căutate. Sunt destul de puţini cei care se încumetă să atace astfel de teme, iar în lipsa unui tunel aerodinamic, treburile se complică.

Aceasta postare a fost editata de edisultan: 18 July 2016 - 10:31 PM

Sultan Eduard
0

#16 Useril este offline   renatoa 

  • Sky Sapiens
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 19176
  • Inregistrat: 28-April 05
  • Gender:Male

Postat 18 July 2016 - 11:42 PM

Aha. esti din aia turbulenti... :p ia de aici material de cercetare de turbulatoare :D

http://www.rcgroups....75&postcount=13

Merge gogu translate destul de inteligibil pe pdf-ul ala, dar din germana in engleza, daca incerci germana in romana o sa iti para rau de altele :)
... cu picioarele pe pamant ...
0

#17 Useril este offline   SORIN CAIUS 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2103
  • Inregistrat: 02-November 05
  • Gender:Male
  • Location:Arad
  • Interests:Avioane Ultrausoare, Planoare, Aeromodele , Heli

Postat 19 July 2016 - 11:32 AM

Edi,

nu era suficient sa faci scoala in germana, ca la scoala nu prea inveti termeni tehnici.

Trebuia sa faci o facultate tehnica in germana si poate ca nici atunci nu era sufi. Oricum termenii tehnici in germana sunt complicati . Io am facut germana de la 3 ani si am studiat si la scoala si la Poli si la nivel conversational nu am probleme, dar cu termenii tehnici nu cred ca sunt nici la 50%.

Bafta

Ciao Sorin
0

#18 Useril este offline   renatoa 

  • Sky Sapiens
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 19176
  • Inregistrat: 28-April 05
  • Gender:Male

Postat 19 July 2016 - 11:36 AM

1 Introduction
For several years the model airplane competition class RES in Germany is becoming increasingly popular.
Approved Models are available with a maximum of two meters of span and control functions Elevator, rudder and spoiler. is started by high start on rubber rope.
The Flight task consists of a time flying six minutes with subsequent target landing.
As Building materials are fiber composites except spar and tail boom locked out.
For further details, reference is made to the frame invitation of the German Aero Club
...
4. polars
The presentation of the results is carried out in the form of the usual dimensionless Widerstandsund Lift polars.
The coefficients Ca and Cw and the Reynolds number are having the dimensions the respective wind tunnel models and the actual flow conditions normalized.
The Reynolds number is indicated in the legend in abbreviated form (60k corresponds to Re = 60000).
All Profiles were measured at Reynolds numbers of 60000, 80000, 100000 and 150000th
For selected profile measurements at a Reynolds number of 200,000 were additionally performed.
This Reynolds number range covers the entire range in the RES-class the slow circling the outer wing to fast sliding against the wind and the High start from.
The angle of the profile chord α is in degrees

Cu gogu translate... Alles klar ? :)
... cu picioarele pe pamant ...
0

#19 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2310
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 19 July 2016 - 11:36 AM

Traducere aproximativa pentru sectiunea de concluzii:

AG35
AG35 are performante bune in toata gama, a devenit un profil standard al clasei. Turbulatorii permit reducerea "bulei de separare" laminare si cel mai mic "sink rate" si chiar ceva performanta la viteza redusa.
AG35 neplacat
AG35 neplacat are in regimuri stationare de zbor cel mai mic "sink rate" si este foarte eficient in regimuri de zbor lent sau rapid. Totusi sunt dezavantaje la viraje si la faza de lansare comparativ cu AG35 placat.Daca se ia in considerare simplitatea constructiei poate fi considerat un compromis acceptabil.
BC70
BC70 este depasit doar in unele puncte de alte profile si doar marginal (putin). Ofera performanta pe toata banda de utilizare, mai ales la planare rapida. Are rezistenta mai redusa decat AG35, si poate fi redusa mai mult prin folisrea turbulatorilor.
S3021 neplacat
Functioneaza bine la viteze reduse dar pierde la viteze ridicate. Este clara o rezistenta crescuta la lansare si la viraje.
S4083 neplacat
Performanta foarte buna la high start si viraje, dar si cel mai bun "sink rate". Doar la planare rapida este depasit de alte profile. un foarte bun profil pentru un "floater".
S7021 neplacat
Are un comportament mixt / eclectic, doar in faza de lansare si viraje sunt dezavantaje.
WSM825
Comparat cu AG35 profilul WSM825 este superior la coeficienti de lift mai ridicati. Pierde la lansare high-start si planare rapida.

Ieri am primit notiicare de la posta ca mi-a sosit dioda laser. In curand voi scoate kituri care sa se potriveasca la fuselajele de Dynamo cu profile AG35, BC70, S4083,WS825 si HM51. Pot face atat pentru constructia cu D-box placat cat si doar cu folie (cu nervurile dublate intre lonjeron si BA). As vrea sa stiu ce va intereseaza pentru ca ma voi apuca de ele in ordinea preferintelor.
Primul va fi un Trotter XL... un Trotter de anvergura 2m si cu coarda de 20 cm. Despre cum zboara va poate povesti TravelAir ...ca el a construit un Trotter cu anvergura de 1.9 m daca tin bine minte.

Aceasta postare a fost editata de ender67: 19 July 2016 - 11:39 AM

0

#20 Useril este offline   edisultan 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2074
  • Inregistrat: 16-March 08
  • Gender:Male
  • Location:Tulcea
  • Interests:Aeromodelism, navomodelism

Postat 19 July 2016 - 06:50 PM

Muţumesc tuturor pentru răspuns. Am reuşit să interpretez şi eu informaţiile din articol.
Aşa cum am mai spus, m-am mutat cu serviciul şi familia la Tulcea, aşa că în momentul de faţă principala activitate este amenajarea apartamentului şi acomodarea cu noul loc de muncă.
Dacă la Constanţa vântul mai avea tendunţe de oprire, aici la Tulcea bate destul de constant şi destul de tare, singura perioadă de calm pe timpul verii este în jur de orele 08.00. Modelele uşoare nu sunt foarte avantajate. Sagita, cu al ei profil MH32 se comportă excelent iar încărcarea pe aripă mă ajută să stau destul de bine în aer.
După ce voi testa în zbor mai pe îndelete proiectul Rândunica, mă voi decide dacă merită să-mi construiesc un model mai uşor pentru zona în care zbor.

Toate cele bune şi zboruri line.

P.S. dacă treceţi prin Tulcea vreodată, daţi de veste poate reuşim să ne vedem, cunoaştem şi de ce nu, să ieşim la zbor.

Aceasta postare a fost editata de edisultan: 19 July 2016 - 06:50 PM

Sultan Eduard
0

#21 Useril este offline   dan_mitea 

  • nick anterior:Se poate si asa
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 9330
  • Inregistrat: 26-October 03
  • Gender:Male
  • Location:Laval, Canada

Postat 21 July 2016 - 01:17 PM

Saibele cu pricina se fac si pentru suruburi mici:
http://www.nord-lock...imension-lists/
Din nefericire se vand cate doua sute. Poate gasim prin alte parti in cantitati mai omenesti?
0

#22 Useril este offline   Mihai_supy 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 5156
  • Inregistrat: 16-December 10
  • Gender:Male

Postat 21 July 2016 - 01:42 PM

cred că trebuia postat la mine...

ceva de genul ăla am luat, şi se vînd la HORNBACH
0

#23 Useril este offline   dan_mitea 

  • nick anterior:Se poate si asa
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 9330
  • Inregistrat: 26-October 03
  • Gender:Male
  • Location:Laval, Canada

Postat 21 July 2016 - 06:14 PM

Vezi postareaMihai_supy, la 21 July 2016 - 01:42 PM, a spus:

cred că trebuia postat la mine...

ceva de genul ăla am luat, şi se vînd la HORNBACH


M-am ramolit de tot.
0

#24 Useril este offline   renatoa 

  • Sky Sapiens
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 19176
  • Inregistrat: 28-April 05
  • Gender:Male

Postat 25 July 2016 - 03:44 PM

Incep sa apara si exotisme... plank, tail-less, aripi...

http://www.modellbau...87#.V5YXFPl97RY
http://www.laqua-mod...nik.de/Ares.htm

Chiar as vrea sa vad o aripa lansata la sandou :unsure: ... si am gasit :)

http://vimeo.com/46984306

Aceasta postare a fost editata de renatoa: 25 July 2016 - 03:46 PM

... cu picioarele pe pamant ...
0

#25 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2310
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 25 July 2016 - 04:09 PM

Vezi postarearenatoa, la 25 July 2016 - 03:44 PM, a spus:



S-a dus naibii optiunea mea pentru numele ARES :(



0

#26 Useril este offline   renatoa 

  • Sky Sapiens
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 19176
  • Inregistrat: 28-April 05
  • Gender:Male

Postat 27 July 2016 - 01:16 PM

Discutii savante, interesante... de te fac sa uiti de DLG-uri :)

http://www.rcgroups....=2#post35345034
... cu picioarele pe pamant ...
0

#27 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2310
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 27 July 2016 - 11:29 PM

Vezi postarearenatoa, la 27 July 2016 - 01:16 PM, a spus:

Discutii savante, interesante... de te fac sa uiti de DLG-uri :)

http://www.rcgroups....=2#post35345034


Randurile urmatoare sunt concluzia mea personala ...si trebuie tratate ca atare (parerea unui incepator cu ceva inclinatii tehnice si pasiune de construit).
Si imi cer scuze anticipat pentru postarea prea lunga (stiu ca va fi rejectata din start de unii colegi).
Nu exista profil perfect. ... totul este un compromis. Incepand cu faza de constructie (la care profilele plate si cu sectiuni mari liniare gen AG3x sunt favorizate) continuand cu faza de lansare (in care e nevoie de un drag mic) si cea de zbor planat de viteza sau de viteza redusa ... plus virajele si aterizarea (fie ea freestyle sau la punct fix).
Nu am pretentia ca sunt inginer aero (si recunosc faptul ca la unele diagrame ma uit cam lung) dar am citit cu atentie studiul ala al profilelor (si originalul in germana si o traducere automata in engleza care a fost postata pe rcgroups http://www.rcgroups....d.php?t=2580779) si mai ales concluziile respective.
Cea mai interesanta mi s-a parut faptul ca varianta de profil AG35 constructiva neplacata NU are dezavantaje majore fata de varianta cu D-box placat. E un profil foarte bun pentru incepatori (constructori si/ sau piloti).
Odata ce ti-ai format deprinderile de constructor si pilot poti sa avansezi la un profil mai sofisticat gen S4083 sau AG25. Sunt profile "generale" care ofera performante foarte bune ("S4083 e un profil foate bun pentru un floater" ...iar AG25 este exact profilul utilizat la Pulsar sau Element 2m).
Si urmatoarea faza e bineinteles un profil specializat. Lasam de o parte zoneV2 si Synergy (profilele de succes ale lui Gerald Taylor pentru DLG), trecem si de seria profilelor SynerJ (tot ale lui Gerald Taylor dar pentru F3j/F5j) ... si ajungem la un profil interesant (HM51) de la Dynamo. Am cautat mai multe date pe net despre el si am gasit ca de fapt e un profil dezvoltat pentru DLG de niste suedezi. Si care a ajuns sa fie folosit la planoare HLG (dar mi se pare mie sau Dynamo e un planor DLG modificat ...cu coarda marita si diedru multiplu?).
O alta chestie interesanta e ca in studiul respectiv au fost incluse doua serii de profile (BC70/BC50/BC30 si WSI925/ WSM825/WSA828) dezvoltate specific pentru clasa F3-RES din Germania (probabil pornind de la serii clasice gen AG3x). Daca ai timpul necesar (sa studiezi comportamentul aerodinamc in XFLR5) si mai ales dotarea necesara (CNC) poti sa treci de la studiul teoretic al comportarii unui profil in XFLR5 la realizarea practica cu ajutorul unui CNC si validarea finala in zbor.
O alta remarca interesanta de pe rcgroups mi s-a parut analiza foarte pertinenta a conditiilor de lansare de la F3-RES (15 metri de elastic de un anumit tip si 100 metri de linie,cu o forta mai mica de 4kg la o intindere de 45 m). Concluzia mi se pare ca este iar un compromis intre forta /energia inmagazinata in elastic si distanta in care se elibereaza aceasta forta ... ceea ce are efecte atat asupra incarcarilor la care este supusa aripa cat si asupra comportamentului aerodinamic. Sunt favorizate modelele usoare de 350-450 de grame dar conteaza atat comportamentul de la lansare cat si din faza de planare (cele 6 minute standard nu sunt chiar asa user de obtinut fara termice). elasticele noastre uzuale (rosu si albastru de laHK) au numai 10 metri ...dar in combinatie cu un fir de 50 de metri sau mai lung ar trebui sa dea rezultate multumitoare.
Ca tot am ajuns aici as aminti si niste studii ale unui francez de care am mai pomenit pe aici (Marc Pujol cu Genoma ... care a evoluat la Genoma2 tot in tehnologia balsa/compozit si a ajuns la Genoma3 de compozit) in care facea o analiza a cerintelor profilelor pe diverse etape de zbor(facea o analiza valorica subiectiva a performatelor diferitelor planoare/profile in etapele de zbor), precum si o analiza holistica a modelului (nu numai a aripii...ci si o analiza a comportamenului dinamic aripa+ampenaje). Una dintre concluziile lui era ca profilele de performata pentru F3J si F5J s-ar putea sa fie putin deosebite datorita cerintelor diferite in faza de lansare.
Dar prea multa teorie strica asa ca trec la ceva chestiuni practice. Vinerea trecuta am primit dioda laser de 2W si am facut primele probe practice (cam putin timp de joaca pentru ca am plecat sambata la Viena ... unde sunt si acum). Am taiat balsa de 3 mm fara probleme. Conteaza foarte mult focalizarea si feed rate-ul deci va trebui pentru rezultate bune sa fac vreo 2-3 treceri si sa folosesc un air assist. Si probabil vor fi rezultate putin diferite la taierea in lungul fibrei sau transversala. Am decis sa nu atasez dioda la CNC-ul general (de 160x60 cu cursa utila 130x300 cm) ci sa fac un dispozitiv dedicat capabil sa taie placi de 107 x 10 cm (in felul asta nu blochez CNC-ul si pot sa lucrez la mai multe proiecte). Pentru prima varianta ("quick-and-dirty") voi refolosi piesele printate de la prima mea imprimanta 3D (un smartrap ...si care a fost ulterior upgradata la o varianta de Prusa i3). Singurele piese necesare fata de ce am acum sunt doua tije de 120 cm de grosime 8 mm si care vor sosi saptamina viitoare. Prima varianta va fi facuta cu piese recuperate si nu costa prea mult. Nici varianta facuta de la zero nu costa extraordinar de mult, cred ca zona 200 de euro sau 900-1000 lei.
Cand sunt "in deplasare" imi ocup timpul cu programele de proiectare. Am aproape gata (adica mai am vreo 2-3 ore de lucru la el ... probabil azi va fi gata) un program de "desenat" nervuri si lonjeroane (pregatite pentru taierea cu laser) si care acum stie sa faca urmatoarele lucruri:
1. optiune d-box placat cu balsa sau compozit sau profil neplacat (cu dublarea nervurilor in zona BA)
2. asamblarea nervuri / lonjeroane / BA / BF in sistem puzzle/ pieptene (ca la Dynamo)
3. pentru vederea din fata se poate opta pentru 1 diedru (gen DLG), 2 diedre (gen Pulsar 2500...stiu, OcsiRC va ridica mana si ma va atentiona ca P2K5 are diedru si la segmentul central...vreau sa zic segmentul central si urechile sunt drepte), 3 diedre (gen Pulsar 2000 ...in care urechile sunt formate din 2 segmente) sau 4 diedre (gen Dynamo ...urechile au 3 segmente) ... sau nici un diedru (aripa de tip Dumbo ca la Radian ...nu exista un unghi diedru aparent ci o variatie eliptica). Pentru aripile de 2 m lungimile segmentelor vor fi 60-80-60 (proportia de la P2K5) sau 20-40-80-40-60 (identic P2k) sau 15-20-25-80-25-20-15 (ca la DynamoXL).
4. similar pentru vederea de sus se poate opta pentru 1P, 2P (ca la P2K5), 3P (ca la P2K), 4P sau pur eliptic.
suna complicat ...practic trebuie doar sa optezi pentru BA & BF eliptic (de tip 0) sau liniar (de tip 1) si pentru tipul de planform ( 0 - eliptic, 1 - trapez pur, 2 - ca la Pulsar 2500, 3 - ca la Pulsar 2000 , 4 - ca la Dynamo). De exemplu pentru a obtine aripa de Dynamo se selecteaza 0/eliptic si 4 (bordul de atac de la Dynamo nu este chiar drept, este putin curb). Mai bagi vreo 2-3 parametri (ce tip de balsa folosesti, ce grosime vrei lonjeronul sau lonjeroanele de balsa si unde e/sunt pozitionat(e), ce dimensiune are lonjeronul de carbon), apesi enter si 10 secunde ai desenele pe care le poti prelucra in QCAd si probabil intr-o ora sau pe acolo ai gata fisierele de taiere. Si pina pe seara vor fi gata si placile de balsa taiate. Iar asamblarea unui model n-ar trebui sa ia mai mult de 2-3 ore.
Programul va fi disponibil gratuit incepand cu data de 1 august ...ca sa obtineti fisiere pentru taiere ar trebui sa aveti ceva cunostinte de CAD 2D cu un program gen QCAD sau LibreCAD (multiplatforma, gratuit, chiar open source).
DynamoXL avea cam 55-60 ml de taiere in 5 placi de 2 mm. Varianta noua (cu spoilere si alte imbunatatiri) ar trebui sa aiba maxim 70-75 ml de taiere in vreo 6 placi (din cauza spoilerelor si a nervurilor mici intermediare de la BA). Cu placi de balsa usoare de 1.5 mm (sa zicem 10 lei placa...deci 60 de lei pe set) si cu costuri de taiere reduse (de 1 leu /ml) ... asta inseamana un cost "de productie" de 30 de euro pe kitul de balsa. Sau 200 de lei pe un kit COMPLET (cu fir de kevlar, platbanda de carbon, folie transparenta, piese de imbinare intre segmente, piese marunte gen piulite incastrate, suruburi, parghii de control si alte maruntisuri). Asta inseamna 25-30% din pretul unui kit german.
Sper sa nu considerati afirmatiile de mai sus ca o reclama pentru ca nu am intentii comerciale "serioase" cu producerea kiturilor de balsa (cum remarca renatoa intr-o vreme: "ma vand ieftin"). Am "dezvoltat" tehnologia asta (program + CNC taiere laser) pentru uz personal sau pentru prieteni sau pentru donatii catre clubul local de aeromodelism. Nu vreau sa imi ocup prea mult timp din putinul timp liber pe care il am taind kituri de balsa ieftine in scop comercial.
Vreau sa continui lucrul si la celelalte doua proiecte: aripi compozit si printate 3D. Pina la jumatatea lunii august sper sa termin montarea CNC-ului in garaj (pentru taierea cu laser am folosit controlere arduino+ramps+afisaj si una din sursele de la CNC dar am facut comanda si cam pe la jumatatea lunii august ar trebui sa soseasca pachetul) iar pina la sfarsitul lunii august sper sa obtin primele matrite pentru compozit. S-ar putea sa avansez pina atunci si la a treia tehnologie (printarea 3D a aripilor). Tehnologia e relativ simpla: pornind de modelul 3D al aripii (care este gata deja, folosit si pentru programele de matrita si pentru cel de nervuri balsa) fac sectiuni de 5 cm sau 10 cm de aripa cu un canal pentru lonjeron patrat de carbon si care vor fi insirate pe acel lonjeron ca pe ata. Probabil pentru obtinerea unor greutati decente voi avea nevoie de un cap de printare cu gaura mica (0.2 mm) si niste optiuni de printare cu un fill rate foarte mic sau mai bine crearea unor ranforsari interne gen disser dar tehnologia pare interesanta. Chiar si pentru dezvoltarea de prototipuri sau pentru crearea de matrite.
Intre timp am terminat programul de desenat nervuri ....cam asta este ceea ce scoate (am comprimat putin asezarea nervurilor pe verticala ca sa ma incadrez in 500 k la imagine). Asa arata nervurile pentru un DynamoXL de 2m cu nervuri din 25 in 25 de mm (la nervurile pare se sterge ce apare in dreapta liniei rosii, astea sunt nervurile doar de la bordul de atac). Lonjeronul principal (cel galben) e la 30% si un lonjeron secundar (cel verde - facut doar cu balsa) e la 65%. Bordul de fuga e facut din balsa de 1 mm pe intrados (cu bleu - liniile bleu din desenul nervurii sunt desenate pentru a putea decupa exact conturul nervurii sa se muleze perfect pe balsa de 1 mm). Bordul de atac are o decupare (cu albastru) pentru o tija de carbon de 2 mm. Asta e varianta fara placare la D-box, doar cu folie (varianta de aripa light ...si mai usoara si mai usor de construit). Timpul de rulare este de aproximativ 10 secunde. Probabil mai ia inca o ora pentru amplasarea manuala pe placa de balsa pentru taiere.
Ce ar mai fi de facut la programul asta: sa trasez liniile pentru decupajele la spoilerul central sau la 2 spoilere laterala ... probabil inca o ora de lucru.

Fisiere atasate


0

#28 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2310
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 28 July 2016 - 12:35 AM

Vreau sa ma apuc de partea de spoilere si as avea cateva intrebari punctuale:
- la un model de 2 m cu greutate estimata de 350-400 de grame merita sa ne complicam cu spoiler(e) sau nu? Adica ... daca modelul e pentru zbor de placere si nu pentru concurs de aterizare la punct fix ...merita greutatea suplimentara sau se poate face o franare (mai putin efcienta e drept) din profundor?
- daca totusi merita spoiler...intrebarea urmatoare e "unul singur sau doua mai mici"? Cu spoiler dublu am avea avantajul ca nu se disturba fluxul de aer spre ampenaj...dar merita greutatea suplimentara de vreo 20 de grame (servo + cabluri)?
- si in final...cam care ar fi suprafata recomandata? Deocamdata am ca referinta cel de la PuRES, spoilerul pare a avea 4x40 cm sau pe acolo. Iar la BayRES pare a avea cam 5x40 cm...
Ce preferati...un model mai usor cu 25-50 de grame sau aterizare mai precisa?
0

#29 Useril este offline   Zippo 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1077
  • Inregistrat: 02-December 02
  • Gender:Male
  • Location:Suceava

Postat 28 July 2016 - 07:34 AM

Cred ca de partea teoretica ne-am cam plictisit toti, ar fi mult mai interesant sa comentam pe partea constructiva si de zbor.

Spoilerul este pentru aterizare la punct fix, merita doar daca vrei sa-l prinzi in mana, iar acele grame in plus nu cred ca le vei sesiza.

Din pacate totul pleaca intr-o directie gresita, vad peste toate posturile CAD, CAM, Soft, CNC, KIT.... modelismul unde a disparut ?
0

#30 Useril este offline   fly 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 3415
  • Inregistrat: 09-November 08
  • Gender:Male
  • Location:Bran Brasov
  • Interests:Jeturi ,f3j ,f5j

Postat 28 July 2016 - 07:46 AM

Vezi postareaZippo, la 28 July 2016 - 07:34 AM, a spus:

Cred ca de partea teoretica ne-am cam plictisit toti, ar fi mult mai interesant sa comentam pe partea constructiva si de zbor.

Spoilerul este pentru aterizare la punct fix, merita doar daca vrei sa-l prinzi in mana, iar acele grame in plus nu cred ca le vei sesiza.

Din pacate totul pleaca intr-o directie gresita, vad peste toate posturile CAD, CAM, Soft, CNC, KIT.... modelismul unde a disparut ?

👍👍👍👍👍
0

Arata acest topic


  • 10 Pagini +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Ultima »
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

13 useri citesc topicul
0 membri, 13 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

913Creative.ro