VARIATOARELE DE VITEZA Ce si cum?
#1
Postat 18 May 2003 - 10:52 AM
#2
Postat 19 May 2003 - 08:47 AM
Variatoarele au aparut din cauza faptului ca motoarele electrice, pentru un curent si o tensiune constanta, au doar doua stari: cea de oprit si cea de lucru. Si nimic intre. E foarte greu de lucrat cu un model la care motorul poate fie sa stea fie sa mearga in blana. Poate doar la modelele de mici dimensiuni sau la barcutze.
De aceea, s-a impus necesitatea unui dispozitiv care sa varieze puterea motorului prin varierea tensiunii aplicate. Cea mai simpla metoda este aceea a variatorului mecanic. Acesta, nu este altceva decat un divizor rezistiv. Motorul este inseriat cu bateria si cu .... un fel de potentiometru. La unele masini variatorul mecanic este construit cu ajutorul unui palpator care culiseaza pe o rezistenta de putere bobinata. La altele, palpatorul culiseaza pe niste rezistente... Dar tot acelasi drac: variator rezistiv. Cu toate dezavantajele care decurg din asta. Care ar fi acestea:
1. consum constant de putere din baterie, INDIFERENT de turatia motorului. Adeca randament prost.
2. piese mecanice in miscare. In timp, datorita curentilor mari, variatorul se distruge.
3. numar mic de viteze (in general, 3 inainte, 2 inapoi)
Aplicatii?? Pai, orice model (auto, navo... aero[?]) pentru incepatori va fi echipat cu un asemenea variator. De ce? Pentru ca merge si pentru ca costa putin. Ce daca papa bateria in 3-4 minute....
Exista si situatii in care, sa zicem, un variator mecanic chiar e suficient. Sa zicem la niste barcutze de manevra, cu motor nu prea puternic (si deci consum modest) la care in general mergem "in blana" ca si asa se misca precum melcul...
Variatorul electronic....
Aici am putea vorbi o saptamana, mai ales ca cele mai scumpe variatoare inglobeaza o asemenea tehnologie si performante ca ajung sa depaseasca usor 100$.... Si trec de suma asta...
Pe scurt, variatorul electronic in loc sa varieze puterea motorului prin varierea (rezistiva) a tensiunii acestuia, variaza curentul in impulsuri. Si cum P=U*I.... variind I ajung sa variez P, adica Puterea. Deci, tot acolo ajung. Curentul poate fi variat atat ca frecventa a impulsurilor cat si ca durata. Si m-as opri la aceste generalitati pentru ca asta nu e un curs de electronica.
Locul variatorului? Pai, electric vorbind, se inseriaza intre baterie si motor. In plus, din variator mai iese un snuruletz care se duce la receptorul radio. Pentru ca-n aceasta situatie, variatorul electronic nu mai este actionat de un servomecanism ci direct de receptorul radio al modelului.
In concluzie, intr-un variator electronic gasim:
- partea de interfata cu receptorul radio
- partea de comanda de putere a tranzistoarelor
- un posibil circuit de eliminare a bateriei de alimentare a variatorului (asa numitul BEC)
- un posibil port prin care microcontrolerul din variator poate fi programat
- unul sau mai multe leduri de stare
- doua fire la baterie, doua fire la motor si trei fire spre receptorul radio.
Exista mai multe tipuri de variatoare.
- unele variatoare nu stiu decat INAINTE si FRANA
- altele stiu INAINTE, FRANA, INAPOI
- altele au capacitatea sa si returneze ceva energie in acumulator in timpul franarii
- etc..
Tipul de variator se alege in functie de tipul motorului. Mai bine zis, in functie de curentul limita al acestuia. Ca daca avem un motor de 27 ture si un variator... oarecare, sa nu ne miram ca daca punem un motor de 11 ture, dupa priemele minute din masina iese fum. Fumul iese deoarece variatorul a fost supra-incarcat cu un curent pe care nu-l putea suporta. Dar ca sa nu complice lucrurile cu parametrii d-ashtia, pe fiecare variator scrie "cate spire duce".
Cam asta ar fi, in linii mari. Se poate detalia la nesfarsit..
Concluzia: cum faci rost de bani, ia-ti un variator electronic.
#3
Postat 19 May 2003 - 11:50 AM
#4
Postat 19 May 2003 - 12:29 PM
#6
Postat 19 May 2003 - 01:25 PM
Oricum toti suntem profesori la ceva.
#10
Postat 21 May 2003 - 02:33 PM
Cat ceea ce priveste interfata intre variator si receptor... deh, e ceva mai complicat draghe sebip. mai cauta-ma peste cateva luni, pentru ca tocmai mi-a (re)intrat in cap sa-mi fac singur un fel de variator. De fapt, nu e complicat deloc, nu-ti fa gandul ca ar exista vre-un protocol ca... n-are variatorul atata creier in el. Emitatorul transmite comenzile spre variator diferentiindu-le prin palierul unor impulsuri. Parca trei tipuri de paliere (pentru inainte, neutral si inapoi) si frecventa acestora da... intensitatea ... (CAT de inainte, ...etc).. .Ceva de genul.
momentan nu pot sa-ti spun mai multe pentru ca balmajesc. Studiez problema....
alexella
#11
Postat 21 May 2003 - 03:52 PM
Variatorul se conecteaza la o intrare normala de sevo si primeste semnal de la receptor ca si cum ar fi un servo - deci comanda de turatie se da normal dintr-o mansa sau slider de pe emitator.
In momentul in care pornesti receptorul si emitatorul, variatorul isi ia pozitia mansei corespunzatoare ca fiind zero. Din acel punct de referinta(unde face si frana) el o sa-ti accelereze motorul (sau o sa-i schimbe sensul de rotatie daca are si reverse).
Semnalul transmis de receptor la servo/variator este un semnal cu factor de umplere variabil. Prin cresterea/scaderea factorului de umplere comanzi servoul sa se miste stanga-dreapta respectiv variatorul sa-ti accelereze motorul, sa-l opreasca sau sa-i schimbe sensul.
#12
Postat 21 May 2003 - 03:59 PM
Iesirea din receptor este compatibila TTL (0-5V) ?
Intreb astea fiindca nu prea am experienta in sensul ca n-am prea vazut de aproape asa ceva, sint electronist si pasionat de uC si ma gindeam ca poate se reuseste realizarea unuia la un pret mai mic decit cele din comert sau macar cu mai multe functii la un pret de unul mai slab.
#13
Postat 21 May 2003 - 05:22 PM
Daca lungimea pulsului scade sub 1,5ms servoul se roteste in sens trigonometric iar daca lungimea pulsului creste peste 1,5ms servoul se roteste in sens invers trigonometric.
Daca ai cunostinte de electronica poti sa-ti construiesti relativ usor un controler, e plin netul de scheme si cu microcontrolere si fara. Eu mi-am facut unul fara microcontroler si a mers din prima. Nu se compara desigur cu unul industrial, mai ales ca volum, insa daca ai posibilitatea sa programezi microcontrolere poti face lucruri faine.
Asta e adresa de unde am luat eu schemele www.capable.on.ca/rcstuff
#15
Postat 22 May 2003 - 02:39 AM
existä in scheme pentru adaptor si Soft- / Freeware pentru folosirea Soundboardului ca osciloscop ! Adaptoarele sint pentru intrarea audio si pentru Gameport. Nu sint de mare performanta dar functioneazä.
Vizualizarea semnalului de comandä pentru servo este cu suguranta de folos, pentru a construi un variator.
CF4U
#16
Postat 22 May 2003 - 07:07 AM
Microcontrolere pot sa programez, zilele acestea o sa-mi termin un nou programator care este mai destept decit ce aveam eu pina acum in sensul ca acesta stie sa programeze mai multe tipuri de uC. Eu aveam citeva programatoare dar fiecare stia cite 2-3 tipuri de uC.
Ma tenteaza sa incerc sa ma apuc de proiectarea si realizarea unui asemenea controler, cred ca voi reusi sa-l realizez chiar si cu componete SMD, deci va iesi destul de mic si usor. Problema este ca nu am foarte mult timp liber disponibil si va dura citeva zile dar mai intii trebuie sa acumulez cit mai multe informatii despre acest subiect.
#18
Postat 22 May 2003 - 12:10 PM
Daca credeti ca va intereseaza pot sa fac download la citeva si sa le trimit pe forum.
Eventual pot sa va fac cablajele la ele sau chiar gata montate. (in cazul asta spuneti un pret maxim in care ar trebui sa se incadreze si caracteristicile minime - ca sa vedem daca merita efortul sau merita cumparat unul).
#19
Postat 22 May 2003 - 04:08 PM
Ca pret insa, cred ca a iesit mai putin de un sfert din pretul unuia cumparat de gata.
Merita sa-l faci ca sa vezi in detaliu cum functioneaza si sa faci teste pe el. Daca vrei unul sigur in functionare l-as recomanda pe cel de fabrica.
#20
Postat 22 May 2003 - 04:44 PM
Cu programele din ziua de azi si cu microcomponente SMD-uri iese la fel de mic si de performant ca ala de fabrica. Cum am vazut eu schemele da sunt un integrat si trei piese pe linga el nucu nu are ce sa nu mearga.
#23
Postat 23 May 2003 - 08:36 AM
M-am gindit sa incerc sa alegem o schema care pare a satisface majoritatea nevoilor (eventual chiar modificarea uneia existente) si daca cineva are probleme cu realizarea practica imi ofer ajutorul- in sensul ca pot sa realizez cablajul (prin metoda foto - deci ar merge si pentru smd-uri) ori daca este cazul chiar cu montajul gata asamblat (daca eu imi acopar costurile cu piesele si cablajul, plus expedierea si mai ramine si de o cola pentru mine este OK).
Eventual, dupa ce perfectam o chestie, poate rezolvam la o firma sa produca in serie mica cablajul sau poate tot montajul. (se poate comercializa chiar prin RHC sub forma de kit - poate o sa ne ajute ei dat fiindca cablaj in serie mica inseamna ce putin citeva zeci de bucati daca nu citeva sute)
#24
Postat 23 May 2003 - 08:53 AM
ai citit discutia de la subiectul "radiocomanda cu microcontroller PIC16F84" de pe acest forum ? ai zis ca te pricepi la microcontrollere as vrea sa te intreb cate ceva
Am programatorul si microcontrollerul, chiar si un programel ce trebuie scris in uC (nu e in Hexa) dar nu stiu ce trebuie sa-i fac la programel, trebuie compilat ? cu ce ? Am vazut ca se pot scrie programele in C++ si compilate dar nu realizez cum. Recunosc ca nu am avut timp sa citesc documentatia microcontrollerului care ma cam depaseste
Daca ai putea sa imi explici in cateva vorbe cam care sunt pasii pe care trebuie sa-i urmez ca sa programez un uC si ce soft imi trebuie (am si PonyProg si IC-Prog)
#25
Postat 23 May 2003 - 09:47 AM
Probabil ca programul pe care il ai este in limbaj de asamblare (cu extensia asm) si in cazul acesta ai nevoie de un program numit asamblor care converteste instructiunile scrise in limbaj de asamblare in cod masina, adica in formatul pe care il stie microcontrolerul. Va rezulta un fisier hexa (cu extensia hex) care trebuie programat in microcontroler. Unele programatoare accepta numai fisiere binare (cu extensia bin) si pentrru aceasta exista programe care convertesc fisierele hex in bin - dar atentie - exista mai multe tipuri de fisiere hex (ca sa spun asa) si e bine sa folosesti programele care sint destinate acelui tip de microcontroler.
In cazul microcontrolerelor PIC gasesti tot ce ai nevoie pe site-ul lor www.microchip.com, exista cam tot ce ai nevoie pentru cazul programelor scrise in limbaj de asamblare si este si gratis. Compilatoare de C sau de alte limbaje sint contra cost majoritatea, exista si free dar nu au performantele celor comerciale, multe sint departe de tot de cele comerciale - ma refer la optimizarile pe care le fac, la viteza cu care ruleaza programele rezultate precum si, nu in ultimul rind, la marimea programului rezultat (dupa cum ai observat probabil, microcontrolerele au destul de putin spatiu pentru programe).
Pentru a scrie un program in asamblare trebuie in primul rind sa stii cit mai bine cum functioneaza microcontrolerul respectiv fiindca trebuie sa-i spui foarte detalliat ce pasi sa execute, la inceput este destul de dificil - de exemplu daca ai de adunat 1+19 la microcontroler trebuie sa-i spui ce face cu depasirea care
apare cind face 1+9 si acea depasire sa o adune la 1 ca sa rezulte 20 (acest exemplu nu se intilneste in realitate dar l-am dat doar ca sa se inteleaga mai usor cam despre ce este vorba).
In al doilea rind trebuie sa inveti toate mnemonicele (instructiunile) limbajului de asamblare - pot sa difere de la un model la altul, unul poate sa aiba instructiuni diferite fata de celalalt sau instruciuni suplimentare (poate sa aiba incorporate diverse optiuni suplimentare: convertoare A/D, D/A sau altceva).
Din pacate eu nu pot sa ma laud ca stiu foarte bine PIC-urile, eu am lucrat mai mult cu 8051, dar dupa parerea mea PIC-urile se potrivesc mai bine in modelism (am mai scris pe undva prin forum de ce )
Programele le poti scrie in orice editor de text, totul este sa-l salvezi cu extensia potrivita. Exista si editoare specializate pentru asa ceva, gasesti si la microchip asa ceva.
Eu am un CD care contine aproape tot ce este pe site la microchip, de fapt se poate comanda on-line, este gratis dar soseste dupa 1-2 luni cel mai devreme (la mine a venit dupa 3 luni). Cine este interesat sa-mi scrie si pot sa-i trimit o copie dupa CD, suportati doar costul unui CD blank si transportul.
Am citit subiectul "radiocomanda cu microcontroller PIC16F84" dar nu am apucat sa-l studiez foarte atent, probabil ca in week-end o sa am ceva mai multa vreme.
#26
Postat 17 June 2003 - 11:47 AM
Pletila, la 23 May 2003, 08:15, a spus:
Ca functii ,cel putin mie la navo mi-ar trebui cu inainte, stop si inapoi.In privinta pretului nu stiu ce sa zic...in functie de cit de bine merge,dimensiune functii e.t.c.
Asa ceva m-ar interesa si pe mine!!!!Cum facem? :mellow:
#27
Postat 17 June 2003 - 09:00 PM
daca va intereseaza pot sa revin cu scheme si detalii, si plus ca am inteles ca frecventa ideala pentru variatoare este de la 4KHz in sus eu nu prea am reusit sa ajung la 4KHz.
#28
Postat 18 June 2003 - 07:29 AM
Nu pretul acestora este mare, puteti folosi IRL 3103 - 64A pe capsula; sau IRL 2203 - 116A.
Pentru cel din urma pretul este in jur de 100.000 lei/buc.
Legate in paralel IRL 2203 (2+2) poate comanda motoare cu pina la 12-13 spire.
#29
Postat 18 June 2003 - 08:45 AM
Eu folosesc 6 tranzistori in paralel.
LEO unde ai vazut de vinzare fet-urile acelea?
Bog
#30
Postat 18 June 2003 - 09:46 AM
IRFZ 44 este un HEXFET slab (la o tensiune grila-sursa de 10V suporta max. 49A), daca poti schimba-le!
IRL3103 se folosesc in regulatoare pina la 16 spire (4buc. pe sens !!!!) : 40-45A max. continuu;
IRL2203 pina la 12-13 spire max. (idem 4 bucati) : 70-80A curent max. continuu.
Sa nu faci greseala gindindu-te ca daca ai 4 IRFZ44, de 49A, poti comuta 196A (ceea ce ar fi aproape un no-limit). Ele au curent de virf (pulsuri), si curent continuu comutat.
Cam asta ar fi o explicatie cit mai simplista.
Vezi:
www.irf.com/product-info
Aceasta postare a fost editata de leo: 18 June 2003 - 10:02 AM