Modelism - RHC Forum: "Planorul romanesc" - aspecte CAD/CAM - Modelism - RHC Forum

Salt la continut

  • 2 Pagini +
  • 1
  • 2
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

"Planorul romanesc" - aspecte CAD/CAM ...sau lungul drum de la fisierele cu profil la matrita ...

#1 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2308
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 24 March 2016 - 06:21 PM

bPentru cei care nu sunt interesati de matrite pentru compozite sau de tehnologiile CAD / CAM (si mai ales cele facute in regim DIY, de amator / hobbyist) ... topicul nu este de interes pentru voi.
Modalitatile actuale de realizare a unei matrite pentru segmente de aripa sunt foarte laborioase, atat partea "fizica" (prelucrarea CNC a matritei si lustruirea) si partea "logica" (proiectarea CAD/CAM).
Fluxul de date ar fi urmatorul:
a. pornind de la structura panourilor (definite prin lungime panou, profilele de la capete, coarde, offset, unghi diedru si washout .... mai discutam nitel mai incolo despre chestiile astea) se incearca modelarea 3d cat mai precisa a aripii
b. se imparte aripa pe matrite / panouri si pentru fiecare se obtine modelul de matrita 3D pentru intrados si extrados (se iau suprafetele de intrados si extrados si se "sculpteaza" in blocuri paralelipipedice,, se adauaga elemente ajutatoare (canale in zona BA si BF, santuri pentru formarea balamalelor, gauri de pozitionare, etc)
c. modelul 3D al matritei este prelucrat cu un program CAM specializat, se alege o strategie de prelucrare si se obtine toolpatych (fisiere G code)
d. fisierele G-code sunt trimise catre CNC si are loc prelucrarea.
Etapele a si b sunt mari consumatoare de timp (si in etapa foarte lunga de invatare a unui program de modelare 3D.. si in etapa de realizare), nu sunt deloc intuitive, sunt foarte laborioase si pot aparea o multime de erori. Ca sa zic asa...sa modelezi matrite 3D foarte precise tragand cu mouse-ul pe ecranul 2D e un proces contraintuitiv in cel mai bun caz...
... si daca mai ai si un proiect care se schimba destul de frecvent (de exmplu Synergy2 al lui Gerald Taylor ...cand a anuntat omul ca scoate o noua versiune reactia generala pe rcgroups a fost "stai mai potolit ca noi n-am apucat sa facem matritele nici pentru versiunea veche") ... sau daca dupa prima versiune prototip trebuie sa faci "mici" modificari ... ajungi sa nu mai construiesti nimic.
Asa ca am ajuns la concluzia ca decat sa invat un program CAD/CAM (apropo, folosesc Autodesk fusion 360, care este GRATUIT pentru uz personal / non-comercial / hobby si are componenta CAD si CAM) si sa modelez ceva 3D cu rezultate dubioase ... mai bine fac un program sa automatizez toata chestia (etapele a si b ... ).
Adica pornind de la fisierul ce descrie structura unei aripi si de la fisierele de profil ...sa obtin cele 2 / 4 fisiere de matrita (modele 3D in format .STL de exmplu).
Stati pe aproape ca va explic si cum se va face toata automatizarea.

Aceasta postare a fost editata de ender67: 24 March 2016 - 06:22 PM

0

#2 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2308
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 24 March 2016 - 06:50 PM

Hai sa incepem cu "sfarsitul", rezultatul munciinoastre, modelul 3D.
Am optat pentru fisiere .STL pentru ca sunt destul de uzuale si sunt folosite de foarte multe programe CAD / CAM (la CAd drept "output" si la CAM drept "input").
Exista doua tipuri de fisiere STL, binare si ASCII (text). Mergem pe formatul text ca asta e "citibil".
Fisierul STL exprima un model 3D prin aproximarea suprafetei cu tringhiuri, tringhiurile sunt definit prin coordonatele x/y/z ale varfurilor, de exmplu cel mai simplu model 3d este urmatorul:


solid cube_corner
facet normal 0.0 -1.0 0.0
outer loop
vertex 0.0 0.0 0.0
vertex 1.0 0.0 0.0
vertex 0.0 0.0 1.0
endloop
endfacet
facet normal 0.0 0.0 -1.0
outer loop
vertex 0.0 0.0 0.0
vertex 0.0 1.0 0.0
vertex 1.0 0.0 0.0
endloop
endfacet
facet normal -1.0 0.0 0.0
outer loop
vertex 0.0 0.0 0.0
vertex 0.0 0.0 1.0
vertex 0.0 1.0 0.0
endloop
endfacet
facet normal 0.577 0.577 0.577
outer loop
vertex 1.0 0.0 0.0
vertex 0.0 1.0 0.0
vertex 0.0 0.0 1.0
endloop
endfacet
endsolid

Facem deocamdata abstractie de liniile cu "facet normal" (alea indica un vector perpendicular pe suprafata tringhiului spre exterior, unele soft-uri nici nu il baga in seama sau il calculeaza automat) si ne uitam ce avem intre "outer loop" si "endloop" : avem trei linii cu "vertex coordx coordy coordz".
Pentru vizualizarea fisierelor STL va recomand:
- MeshLab (http://meshlab.sourceforge.net/) - multiplatforma
- 3D-Tool Free Viewer (http://www.3d-tool.c...er-download.htm) - windows
Pentru manipularea fisierelor STL exista o multime de optiuni, de la MeshLab pina la solutii mai complexe gen Blender.
unele sisteme de operare (MacOSX) au preview-uri incluse pentru asa ceva (selectezi in Finder fisierul si in panoul din dreapta poti sa vezi obiectul in spatiu si sa il rotesti cum vrei tu).
Forumul nu permite incarcarea fisierelor STL, pe viitor vom incarca fisiere ASCII cu extensia txt ce trebuie modificata ulterior in .stl.
Atasez fisierul .stl pentru exemplul simplu de mai sus ... nu e de fapt un cub ci o sectiune prin cub (primele 3 sunt fetele perpendiculare si a 4-a este sectiunea).
Deci toata smecheria e sa calculam cat mai precis triunghiuletele alea si sa le punem intr-un fisier text ...parca nu pare a fi asa de greu la urma urmei ...

Fisiere atasate


0

#3 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2308
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 24 March 2016 - 07:20 PM

Sa vedem acum de la ce pornim.
Modelul 3D al aripii poate fi dat de exemplu de proiectul XFLR5 al aripii. nu mai intru in detalii despre formatele .wpa sau .xfl ,.xml sau .avlca nu ne intereseaza... folosim ceva mai simplu.
Daca avem un proiect XFLR5 facem un export al aripii in format .xwimp (Edit wing cu F10 / Other / Export wing to file ...).
Se obtine un fisier de genul asta:


SynerJ reference wing
#y chord offset dihedral twist xpanels ypanels xdist ydist foil foil
0 0.248 0 2 0 13 5 1 0 SynerJ-100 SynerJ-100
0.56 0.2355 0.0015 3.5 -0.1 13 4 1 0 SynerJ-95 SynerJ-95
0.92 0.223 0.0055 3.5 -0.2 13 5 1 0 SynerJ-90 SynerJ-90
1.255 0.198 0.0185 5 -0.35 13 6 1 0 SynerJ-80 SynerJ-80
1.555 0.161 0.04 5 -0.55 13 5 1 0 SynerJ-65 SynerJ-65
1.74 0.124 0.0635 5 -0.65 13 3 1 0 SynerJ-50 SynerJ-50
1.825 0.099 0.0795 5 -0.7 13 3 1 0 SynerJ-40 SynerJ-40
1.885 0.074 0.096 5 -0.8 13 3 1 0 SynerJ-30 SynerJ-30
1.92 0.05 0.1125 0 -0.9 13 1 1 0 SynerJ-30 SynerJ-30

Am aranjat un pic fisierul text prin adaugarea liniei de comentariu cu # si aranjat frumos pe coloane prin adaugarea de tab-uri.
Ce se observa: o aripa (sau semiaripa in cazul asta) este descrisa printr-o lista de sectiuni.
De exmplu aripa synerJ are lungime 3.84 m (2x 1.92 m) si se obtine prin:
- o sectiune de 56 cm ci diedru 2 grade, la centru coarda 24.8 cm profil SynerJ-100, in celalalt capat coarda 23.55 cm cu offset 1.5 mm (BA mai in spate cu 1.5 mm) profil SynerJ95 si washout -0.1 grade
- o sectiune de 36 de cm (92-56) cu diedru de 3.5 grade, la un capat synerJ95/ coarda 23.55 cm offset 1.5 mm washout -0.1 si la celalalt SynerJ90/C22.3cm/o5.5mm/w-0.2 grade
samd samd
Profilele din lista sunt fisiere DAT normale si se obtin prin File / Direct foil design (sau Ctrl+1), click pe profil pentru selectie, click dreapta, "Normalize" si apoi "Export".
Bun .. deci stim sa "citim" un fisier cu descrierea unei aripi...si avem si ceva numere pe acolo (lungimi, corzi,offset-uri, diedru, washout) ...care ne vor ajuta ulterior la calclualrea coordonatelor 3D pentru fisierul STL.
Dar inca nu avem toate datele ...hai sa vedem ce e cu fisierul .DAT.
0

#4 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2308
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 24 March 2016 - 07:45 PM

Fisierul DAT normalizat e standard si descrie profilul, este o insiruire de coordonate X Y. E ceva de genul urmator:

SynerJ-100
1.00000 0.00000
0.99664 0.00038
0.99040 0.00116
0.98290 0.00210
0.97469 0.00313
0.96619 0.00419
0.95758 0.00527
0.94893 0.00633
0.94027 0.00739
.....

0.00351 0.00669
0.00244 0.00532
0.00161 0.00406
0.00096 0.00290
0.00049 0.00181
0.00017 0.00078
0.00000 -0.00018
0.00000 -0.00111
0.00020 -0.00204
0.00066 -0.00294
0.00138 -0.00378
0.00233 -0.00455
0.00349 -0.00529
.....

0.95903 0.00167
0.96745 0.00144
0.97572 0.00117
0.98359 0.00082
0.99077 0.00042
0.99672 -0.00002
1.00000 -0.00040

Deci se porneste cu X de la valoarea 1, avem niste valori pentru Y pozitive si care cresc usor (asta e BF pe extrados) ... ajungem in zona de 0 pentru X si vedem ca Y trece de la valori pozitive la valori negative (asta e zona de BA) si dupa aia ajungem usor-usor la final cu valori pentru X spre 1 si valori negative pentru y (asta e intradosul de la BF).
Fisierul e destul de "consistent", are vreo 256 de linii sau pe acolo.
Deocamdata discutam "in plan", folosim numai coordonate x si y in care x e pe oriziontala si y pe verticala ...mai tarziu revenim la 3 d in care x si y determina planul orizontal si z dimensiunea verticala.
Ia sa vedem ce prelucrari numerice trebuie sa facem ca sa obtinem coordonate 3D:
- separam mai intai extradosul de intrados ... despartim fisierul in doua dupa valoarea in care apare 0 pentru X (daca nu apare explicit interpolam, daca apare de 2 ori ca aici si mai bine, o valoare ramane la extrados si una la intrados).
- o pentru o coarda de C mm se scaleaza si X si Y cu aceeasi valoare C
- pentru un diedru de D grade trebuie sa facem o translatare TY pe axa Y in sus cu o valoare care depinde de fapt de pozitia nervurii fata de capat PX: sin(D)=TY/PX. Deci la coordonatele Y ale fisierului .DAT ce a fost scalat deja cu valoarea corzii se mai adauga valoarea TY.
- washout-ul se obtine prin rotirea coordonatelor (deci tot profilul) in jurul unui punct fix (si cred ca cea mai buna optiune este cea din jurul BA) cu un numar de grade. Din punctul asta de vedere cred ca este mai bine sa se aplice mai intai transformarea de rotire pentru washout si apoi cea de trranslatare pentru diedru
- offsetul se obtine prin translatarea pe axa x cu valoarea respectiva
Cam astea ar fi transformarile necesare pentru trecerea de la fisiere DAT la coordonate (deocamdata in plan) pentru sectiunile de capat:
- coarda ne da factorul de scalare pe X si Y
- washout-ul se face prin rotire in plan in jurul BA
- offsetul ne da distanta de translatare pe X
- diedrul ne da distanta de translatare pe Y
De retinut: operatiile astea se efectueaza pe coordonate in plan (deocamdata le spunem x si y ... x in lungul corzii si y inaltimea) .. dar ulterior vom considera x in lungul aripii, y in lungul corzii si z inaltimea.
E ceva de munca numai pe partea de sectiuni de capete ...dar dpdv prelucrare numerica lucrurile sunt clare. sa vedem cum obtinem partea de 3D care ne intereseaza.
0

#5 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2308
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 24 March 2016 - 08:19 PM

Ei..si acum intram in miezul problemei: sa zicem ca avem coordonatele planare pentru sectiunile de capat ... cum obtinem modelul 3D.
Hai sa simplificam putin: sectiunea noastra este foarte ingusta, de numai 1 cm ... si ca sa simplificam si mai mult putem considera ca sectiunile sunt egale (hai sa zicem ca ne ocupam de partea centrala).
Cum aproximam suprafata aripii cu tringhiuri spatiale?
Sa zicem ca luam o bucatica din profilul aripii, intre doua puncte consecutive din dat, ele vor avea coordonatele (px1,py1) si (px2,py2) ...cu px si py notam coordonatele in profil. In postul anterior am facut o mica greseala "cnc"-ista...am considerat x in lungul aripii si y in lungul corzii...hai sa pastram conventia de la XFLR5 cu x in lungul corzii, y in lungul aripii si z inaltimea. Deci in conventia asta coordonatele din DAT px si py devin x si z in sistemul 3D. Nu conteaza prea mult cum stabilim conversia..totul e sa ne tinem de ea.
Deci liniuta din plan intre (px1,py1) si (px2, py2) in o sectiune la distanta d fata de centrul aripii este de fapt in spatiu intre (px1,d,py1) si (px2,d,py2) ... si pentru ca am stabilit ca facem o sectiune de 1 cm va mai fi o liniuta si in sectiunea de peste 1 cm intre (px1,d+1cm,py1) si (px2,d+1cm,py2).
Ce am obtinut? doua liniute in spatiu, paralele, la distanta de 1 cm in lungul aripii. Pai de la chestia asta la doua triunghuri in spatiu nu mai e decat un pas (in tdreptunghiul format de cele 4 puncte tragem diagonala si definim cele doua triunghiuri...punem facet normal pe 0 0 0 ca oricum majoritatea programelor fac abstractie de el ca poate fi calculat automet):
facet normal 0.0 0.0 0.0<br style="font-size: 13px; line-height: 19.5px; background-color: rgb(250, 251, 252);">outer loop<br style="font-size: 13px; line-height: 19.5px; background-color: rgb(250, 251, 252);">vertex px1 d py1<br style="font-size: 13px; line-height: 19.5px; background-color: rgb(250, 251, 252);">vertex px2 d py2<br style="font-size: 13px; line-height: 19.5px; background-color: rgb(250, 251, 252);">vertex px1 d+1cm py1<br style="font-size: 13px; line-height: 19.5px; background-color: rgb(250, 251, 252);">endloop<br style="font-size: 13px; line-height: 19.5px; background-color: rgb(250, 251, 252);">endfacet
facet normal 0.0 .0 0.0outer loop<br style="font-size: 13px; line-height: 19.5px; background-color: rgb(250, 251, 252);">vertex px1 d+1cm py1<br style="font-size: 13px; line-height: 19.5px; background-color: rgb(250, 251, 252);">vertex px2 d+1cm py2<br style="font-size: 13px; line-height: 19.5px; background-color: rgb(250, 251, 252);">vertex px2 d py2<br style="font-size: 13px; line-height: 19.5px; background-color: rgb(250, 251, 252);">endloop<br style="font-size: 13px; line-height: 19.5px; background-color: rgb(250, 251, 252);">endfacet
Modelul asta e simplificat ca sa intelegeti algoritmul, de fapt in a doua sectiune nu vom avea aceleasi valori si toata chestia va arata cam asa:

facet normal 0.0 0.0 0.0
outer loop
vertex px11 d py11
vertex px12 d py12
vertex px21 d+1cm py21
endloop
endfacet
facet normal 0.0 .0 0.0
outer loop
vertex px21 d+1cm py21
vertex px22 d+1cm py22
vertex px12 d py12
endloop
endfacet..unde (px11,py11) si (px12,py12) sunt in prima sectiune, (px21,py21) si (px22,py22) sunt in a doua sectiune.
Bun ... avem un mini algoritm de obtinere tringhuiri 3D pornind de la coordonate in plan ale sectiunilor ...hai sa vedem cum obtinem coordonatele sectiunilor intermediare...ca in episodul anterior ne-am ocupat doar de capete (cu profile in fisere .dat).



0

#6 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2308
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 24 March 2016 - 09:41 PM

Sa vedem cum abordam problema profilelor intermediare. Sa zicem ca studiem cateva profile din aceeasi famile:

SynerJ-100
1.00000 0.00000
0.99664 0.00038
0.99040 0.00116
0.98290 0.00210
0.97469 0.00313
0.96619 0.00419
0.95758 0.00527
0.94893 0.00633
....
si

SynerJ-90
1.00000 0.00000
0.99664 0.00037
0.99040 0.00113
0.98291 0.00205
0.97470 0.00306
0.96620 0.00409
0.95759 0.00513
....
si

SynerJ-80
1.00000 0.00000
0.99668 0.00035
0.99040 0.00111
0.98282 0.00202
0.97462 0.00300
0.96619 0.00399
0.95767 0.00499
0.94911 0.00597
0.94051 0.00694
Ce observam este faptul ca valorile pe x nu sunt identice, incep sa apara mici variatii.
Am putea sa facem o rotunjire valorilor, dar o solutie mult mai eleganta ar fi sa avem coordonate x intr-un set predefinit .. de exemplu la intervale fixe. Valorile y le putem calcula prin interpolare.
Solutia este simpla dar mai trebuie sa o rafinam putin. La partea de BF unde panta este mai mica este OK...dar in partea de D-BOX ar trebui sa avem puncte ceva mai dese ...si in mod ideal punctele sa fie foarte dese in zona BA.
Vrem deci in zona BA (0-10% din coarda) o rezolutie mica, una medie in zona D-box (10-25% din coarda) si una mai grosiera in rest (25-100% din coarda). Sau daca nu vrem sa ne complicam macar putem considera doua rezolutii: "fina"(primii 10%) si "grosiera" (restul).
Vrem sa obtinem un set standard de coordonate x .. dar nu vrem sa complicam lucrurile prea mult... ar trebui sa obtinem tot ceva in jur de 200-300 de puncte.
Pentru o coarda de 10 cm (100 mm) daca luam rezolutia de 1mm obtinem 200 de puncte (extrados+ intrados). Daca in primul centimetru luam rezolutia de 0.1 mm obtinem 380 de puncte ... cam mult. Cu 0.2 mm se obtin 280 de puncte.
Pentru 3 rezolutii (0-10% cu 0.2 mm, 10-25% cu 1 mm si 25-100% cu 2 mm) se obtin in jur de 200 de puncte (100+30+ 75 sau pe acolo)
Asta ar fi o idee, sa modificam toate fisierele dat si sa le ajustam pe aceleasi puncte x. A doua idee ar fi sa ajustam toate fisierele pe corrdonatele de la prima sectiune (root) ... dar poate exista cazul in care fisierele DAT sa nu aiba acelasi numar de linii.
Pina la urma asrta pare a fi solutia, din fisierele .DAT exportate de XFLR5 prin prelucrare obtinem fisiere .dat cu coordonate fixe (hai sa le zicem fisiere .datx).
Deci avem fisiere cu structura cat de cat standard. Urmatorul pas e sa calculam un fisier .datx intermediar: de exemplu avem fisierul profil1.datx la un capat si profil2.datx la capatul celallalt ... se pot calcula profilele intermediarea prin interpolare / proportionalitate (pornim de la premiza ca profilul variaza liniar).
Cam asta ar fi idea pentru calcularea coordonatelor intermediare: calculam fisiere de ptrofil "standard"(.datx) pentru capetele de segment iar cele intermediare le obtinem prin proportionaliate.
0

#7 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2308
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 24 March 2016 - 10:08 PM

Si in final un calcul estimativ (luam ca exemplu aripa asta SynerJ de anvergura 3.84 m):
- fisierele .dat contin cam 256 linii.. asta inseamna 128 linii extrados si 128 intrados
- consideram ca sectiuni la fiecare cm sunt de ajuns pentru aproximarea suprafetei (la nevoie le putem indesi, acum facem un calcul estimativ)
- asta inseamna 192 sectiuni x 128 linii (segmente) x 2 triunghiuri / linie => aproximativ 50k triunghiuri pentru descrierea suprafetei (intrados sau extrados).
Este de ajuns? Eu cred ca da...pentru ca un fiser STL al unei matrite de aripa DLG vad ca are 8020 vertices si 15646 faces (pentru cunoscatori asta e aripa de la DLG-ul Aurora cu profil zone V2). Sau un fisier Rhino3D exportat STL (cred ca este chiar matrita facuta de colegul OcsiRC) are Vertices:12091 si Faces: 24193 ...deci obtinem o acuratete similara (chiar mai buna) cu cea data de softurile de modelare 3D (aripa de DLG are 75 cm fata de 192 cm deci 2.56 raportul, si sa zicem o coarda de 7" fata de 10" ...deci 10/7*2.56=3.65, comparabil cu raportul numarului de vertices care este un pic peste 4).
Cam atat despre partea teoretica (recunosc, sunt mai mult povesti).
Dar sper ca un program de genul asta (care porneste de la proiectul XFLR5 si scoate modelul 3D al aripii si al matritelor) va usura munca de realizare a matritelor ... macar"partea "logica" ....
Cam asta am in cap, in curand ma apuc sa scot panzele de paianjen peste cunostintele mele de programare si sper ca in scurt timp (asta inseamna 1-2 luni) sa avem o versiune initiala a programului.
0

#8 Useril este offline   SORIN CAIUS 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2103
  • Inregistrat: 02-November 05
  • Gender:Male
  • Location:Arad
  • Interests:Avioane Ultrausoare, Planoare, Aeromodele , Heli

Postat 24 March 2016 - 10:38 PM

La Frezarea unui model de pale de elice pentru ULM am avut pe extrados 245000 de linii ce vorbesti aici sunt bazaconii. La fel si pe intrados Pala avea 900 mm lungime.

Lasa lectiile,esti pe langa , ca de obicei, nu e ceva nou. Induci in eroare pe cei care citesc .

Ciao Sorin

Aceasta postare a fost editata de SORIN CAIUS: 24 March 2016 - 10:38 PM

0

#9 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2308
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 24 March 2016 - 10:58 PM

Vezi postareaSORIN CAIUS, la 24 March 2016 - 10:38 PM, a spus:

La Frezarea unui model de pale de elice pentru ULM am avut pe extrados 245000 de linii ce vorbesti aici sunt bazaconii. La fel si pe intrados Pala avea 900 mm lungime.

Lasa lectiile,esti pe langa , ca de obicei, nu e ceva nou. Induci in eroare pe cei care citesc .

Ciao Sorin

Ca de obicei nu citesti cu atentie: era vorba de linii in definirea modelului 3D (fisier .STL) si nu de linii de G-code.
Plus ca incerci sa compari mere cu pere. Nu poti compara o aripa de avion de aproape 4 metri cu o pala de 900 mm.
Eu am incercat sa vad daca sectiuni de 1 cm sunt de ajuns ...si raspunsul este ca da, ajung la o rezolutie similara cu matritele de aripi DLG. Macar compar mere de tipuri diferite.
Si daca ajungi sa imi dai si lectii de programare (faptul ca am 30 de ani de meserie in spate si ca am luat in studentie premii la concursurile profesionale de programare nu prea conteaza in contextul asta) ...nu stiu ce sa mai zic :).
E clar ca le stii pe toate si nu pot decat sa imi scot basca in fata maretiei tale si sa dau cu ea de pamant.
Atata doar ca eu nu port basca ....




0

#10 Useril este offline   OcsiRC 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 567
  • Inregistrat: 16-April 14
  • Gender:Male
  • Location:Satu Mare

Postat 25 March 2016 - 09:52 AM

Vezi postareaender67, la 24 March 2016 - 10:08 PM, a spus:

Si in final un calcul estimativ
...
Este de ajuns? Eu cred ca da...pentru ca un fiser STL al unei matrite de aripa DLG vad ca are 8020 vertices si 15646 faces (pentru cunoscatori asta e aripa de la DLG-ul Aurora cu profil zone V2). Sau un fisier Rhino3D exportat STL (cred ca este chiar matrita facuta de colegul OcsiRC) are Vertices:12091 si Faces: 24193 ...


Nu pot sa aproximez daca ajunge pentru a crea traseie de frezare , respectiv fisierele de cod G ... fisierul " solid " mesh .stl doar pentru mulajul superior al unei semi aripi contine 151.170 de " triunghiuri " tangente la " curbele " proiectului , are 91Mb salvat ASCII , il urc pe un server de transfer daca vrei sa te joci cu el ... si l-am exportat fara sa aleg rezolutia maxima ... :rolleyes:

Fisiere atasate


0

#11 Useril este offline   Zippo 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1077
  • Inregistrat: 02-December 02
  • Gender:Male
  • Location:Suceava

Postat 25 March 2016 - 11:45 AM

Ca si tema de studiu, proiectul dupa care a pornit si Ocsi este oferit gratuit pe RcGroups, si poti vedea cate trasee de frezare are si cum e realizat.
Iti trebuie o versiune de Rhino pentru vizualizare, eventual export in ce format doresti.

Download la postul 88
http://www.rcgroups....=2521864&page=6

Aceasta postare a fost editata de Zippo: 25 March 2016 - 11:45 AM

0

#12 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2308
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 25 March 2016 - 11:54 AM

Da, probabil va trebui sa maresc putin rezolutia .. partea buna e ca pe lungmea aripii EU hotarasc unde sa fac taieturile si cat de dese.
In loc de 1cm probabil voi "taia" felii de 5 mm sau chiar 2 mm.
La urma urmei pe lungimea corzii (de 248 mm in cazul asta) am 128 de puncte definite (pe intrados sau extrados...256 in total) ...deci brut un punct la 2 mm .. si parca e "natural" sa pastrez rezolutia asta ca sa fie triunghiurile cat mai "compacte".
Fiecare calatorie de 1000 de km incepe cu un singur pas...aseara am facut primul program, o chestie simpla care din fisierul .dat al profilului face doua fisiere .dat, unul pentru intrados si unul pentru extrados.
Nu a fost mare scofala, l-am testat cu succes pe profile Drela si Selig...pina cand i-am dat un profil de-al lui Gerald Taylor si aici s-a incurcat: lui Gerald ii place sa puna profilul cu flapsul intr-o pozitie mai jos, deci conditia aia simpla pe care o pusesem initial "ce e pozitiv e extrados, ce e negativ e intrados" a ajuns la cosul de gunoi si a trebui sa mai pun niste conditii referitoare la modul cum evolueaza valorile pozitiv / negativ ... dar acum merge si pe profilele lui G_T.
Incurcatura asta mica m-a decis sa am o anumita abordare: nu voi lucra cu multe date in memorie (chiar daca asta micsoreaza semnificativ timpul de executie) ci voi lucra cu multe fisiere pe disc pentru a usura trasabilitatea si depanarea.
Practic algoritmul va fi urmatorul:
a. citesc din fisier structura aripii pe segmente (pentru fiecare capat profil, coarda, offset, diedru, washout)
b. scriu pe disc fisierele de profil pe fiecare "taietura" (sa zicem ca din cm in cm), numele imi va spune unde este taietura (airfoil.0.dat este la centru, airfoil.1000.dat este la 1m, airfoil.2000.dat la 2 m samd samd); fisierele DAT vor fi fisiere de profil normalizate (cu valori x intre 0 si 1) si vor avea pe prima linie informartii despre prelucrarile ulterioare (coarda sau factor de scalare, washout sau unghi de rotire, offset x, offset y de la diedru)
c. scriu pe disc fisierele extrados.n.dat si intrados.n.dat (bucata de program pe care am facut-o aseara)
d. aplic transformarea de washout (fisierele washout.n.dat, washoute.n.dat, washouti.n.dat)
e. aplic transformarea de scalare (scalare.n.dat, scalaree.n.dat, scalarei.n.dat)
f. aplic transformarile de offset x si y (aripa.n.dat, extrados.n.dat, intrados.n.dat).
g. intre fiecare doua taieturi consecutive "tes" mesha de tringhiuri in fisierul mesh.n.pstl
La final pot crea aripa.stl (in care adun toate mesh-ele) sau pot sa fac matrita pe bucati (adun meshele de extrados sau intrados intre cm 0 si 120 de exemplu)...bineinteles cu alte mesh-e suplimentare pentru santurile de la BA/BF, capatul matritei, peretii laterali ..etc.

0

#13 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2308
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 25 March 2016 - 12:34 PM

Vezi postareaZippo, la 25 March 2016 - 11:45 AM, a spus:

Ca si tema de studiu, proiectul dupa care a pornit si Ocsi este oferit gratuit pe RcGroups, si poti vedea cate trasee de frezare are si cum e realizat.
Iti trebuie o versiune de Rhino pentru vizualizare, eventual export in ce format doresti.
Download la postul 88
http://www.rcgroups....=2521864&page=6


"Chestia" asta e in studiu la mine pe desktop si pe laptop de cateva luni bune... aproape mi-a expirat licenta trial de Rhino3D, cea de MeshCAD mi-a expirat de mult, asa ca de vreo 2 -3 saptamini am trecut la Autodesk Fusion 360 care este gratuit pentru personal /non-commercial/hobby.
Si daca vrei sa stii ce fisiere au fost postate pe rcgroups...mai sunt cateva:
- Aurora DLG ...aripile cu profil Zonev2
- tom43004 a pus matritele pentru stabilizatoare (cu forma eliptica)
- nu mai stiu cine a pus matritele pentru fuselaj
- mai exista un set de stabilizatoare (asta imi scapase, am facut schimb cu colegul OcsiRC ca el nu gasise stabilizatoarele lui tom43004)
- tom43004 a mai pus o aripa de Synergy 2.. e de fapt un bloc in care pe o parte a "sculptat" un intrados si pe poartea cealalta un extrados...daca vreti e o matrita cu fata dubla, ca sa obtii o matrita adevarata mai ai de munca la ea...
Material de studiu este destul, sa iei si sa folosesti ce au facut altii este usor si castigi ceva timp, m-am apucat sa imi fac si un CNC ... scopul programului pe care il fac acum este sa automatizez crearea fisierelor de matrite si de aripi (a modelelor 3D).
Pentru ca inerent cand incerci sa modelezi in 3D o aripa complexa ( sa faci din .dat un desen .dxf, sa il importi in programul 3D., sa il asezi pe pozitia corespunzatoare, sa faci chestia asta de cateva ori, sa le repozitionezi, sa le rotesti, sa creezi meshe intre liniile deja importate samd samd) ... te apuca jalea: consumi mult timp si pot sa fie si erori (asta e si motivul pentru care a aparut topicul ala.."am creat modelul, ia vedeti daca am gresit ceva..").
Poate ca programul meu nu va avea la inceput o interfata frumoasa (va fi in mod text, pentru ca va fi multiplatforma, poate fi rulat pe Windows / Mac / Linux) dar va automatiza toata nebunia asta .. in cateva minute de la un proiect XFLR5 voi avea modelul 3D al aripii si al matritelor. Probabil ca modelele de matrite vor mai trebui "periate" (de exemplu imi vine destul de greu sa dau gauri de pozitionare in matrite , ar trebui sa fac niste poligoane regulate cu multe laturi pe suprafetele inferioara si superioara, sa le "leg" in forma de cilindru... dar apoi trebuie sa"leg" poligoanele si sa le introduc in tesatura deja existenta ...inca nu "simt" algoritmul pe partea asta) dar probabil chestia asta e triviala in soft de modelare 3D.
Asta era ideea: sa pun calculatorul sa "rasneasca" la numere si sa scoata "ceva" ce poate fi rafinat ulterior. Pentru ca prefer sa folosesc "ceva" ce am deja (si a avut grija facultatea sa faca un bun programator din mine chiar daca sunt hardist de fapt...am avut cursuri de programare din anul I pina in anul V, cel putin la Inteligenta Artificiala in anul 5 era nebunie curata, intr-un curs de 1 semestru se faceau 5 limbaje de programare si toate 5 erau si la examen "proba practica" adica de facut un program in limbajul respectiv). Poate vi se pare extrem de complicat ce fac dar pentru mine asta este ABC-ul meseriei, asta este ce faceam in primii ani de facultate.

0

#14 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2308
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 25 March 2016 - 12:38 PM

Vezi postareaender67, la 25 March 2016 - 12:34 PM, a spus:

"Chestia" asta e in studiu la mine pe desktop si pe laptop de cateva luni bune... aproape mi-a expirat licenta trial de Rhino3D, cea de MeshCAD mi-a expirat de mult, asa ca de vreo 2 -3 saptamini am trecut la Autodesk Fusion 360 care este gratuit pentru personal /non-commercial/hobby.
Si daca vrei sa stii ce fisiere au fost postate pe rcgroups...mai sunt cateva:
- Aurora DLG ...aripile cu profil Zonev2
- tom43004 a pus matritele pentru stabilizatoare (cu forma eliptica)
- nu mai stiu cine a pus matritele pentru fuselaj
- mai exista un set de stabilizatoare (asta imi scapase, am facut schimb cu colegul OcsiRC ca el nu gasise stabilizatoarele lui tom43004)
- tom43004 a mai pus o aripa de Synergy 2.. e de fapt un bloc in care pe o parte a "sculptat" un intrados si pe poartea cealalta un extrados...daca vreti e o matrita cu fata dubla, ca sa obtii o matrita adevarata mai ai de munca la ea...
Material de studiu este destul, sa iei si sa folosesti ce au facut altii este usor si castigi ceva timp, m-am apucat sa imi fac si un CNC ... scopul programului pe care il fac acum este sa automatizez crearea fisierelor de matrite si de aripi (a modelelor 3D).
Pentru ca inerent cand incerci sa modelezi in 3D o aripa complexa ( sa faci din .dat un desen .dxf, sa il importi in programul 3D., sa il asezi pe pozitia corespunzatoare, sa faci chestia asta de cateva ori, sa le repozitionezi, sa le rotesti, sa creezi meshe intre liniile deja importate samd samd) ... te apuca jalea: consumi mult timp si pot sa fie si erori (asta e si motivul pentru care a aparut topicul ala.."am creat modelul, ia vedeti daca am gresit ceva..").
Poate ca programul meu nu va avea la inceput o interfata frumoasa (va fi in mod text, pentru ca va fi multiplatforma, poate fi rulat pe Windows / Mac / Linux) dar va automatiza toata nebunia asta .. in cateva minute de la un proiect XFLR5 voi avea modelul 3D al aripii si al matritelor. Probabil ca modelele de matrite vor mai trebui "periate" (de exemplu imi vine destul de greu sa dau gauri de pozitionare in matrite , ar trebui sa fac niste poligoane regulate cu multe laturi pe suprafetele inferioara si superioara, sa le "leg" in forma de cilindru... dar apoi trebuie sa"leg" poligoanele si sa le introduc in tesatura deja existenta ...inca nu "simt" algoritmul pe partea asta) dar probabil chestia asta e triviala in soft de modelare 3D.
Asta era ideea: sa pun calculatorul sa "rasneasca" la numere si sa scoata "ceva" ce poate fi rafinat ulterior. Pentru ca prefer sa folosesc "ceva" ce am deja (si a avut grija facultatea sa faca un bun programator din mine chiar daca sunt hardist de fapt...am avut cursuri de programare din anul I pina in anul V, cel putin la Inteligenta Artificiala in anul 5 era nebunie curata, intr-un curs de 1 semestru se faceau 5 limbaje de programare si toate 5 erau si la examen "proba practica" adica de facut un program in limbajul respectiv). Poate vi se pare extrem de complicat ce fac dar pentru mine asta este ABC-ul meseriei, asta este ce faceam in primii ani de facultate.

Si inca ceva: nu m-am apucat sa fac programul pentru un proiect DLG ca pe partea asta sunt destui amatori mai priceputi decat mine .. SynerJ e un proiect de F3J/F5J facut de Gerald Taylor (mai are un proiect SynerJ ALES pentru un planor de 2.5 m) si care nu a fost abordat pina acum decat in tehnologia "bagging".

0

#15 Useril este offline   SORIN CAIUS 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2103
  • Inregistrat: 02-November 05
  • Gender:Male
  • Location:Arad
  • Interests:Avioane Ultrausoare, Planoare, Aeromodele , Heli

Postat 25 March 2016 - 12:51 PM

Ender,

io ti-am spus ca nu am timp si rabdare sa citesc tot ce scrii tu.

Eu nu sunt programator ci UTILZATOR iau un program dedicat si il folosesc.

Ca frezeaza o aripa sau o plala de elice un negativ sau un pozitiv egal, programul sa stie sa faca ce am desnat eu in SW . Atat altceva nu ma intereseaza.

Si de frezat am frezat destule chestii unde am folosit Sprut Cam sau Solid Cam, la inceput am folosit si programele ce le gasesti gratis pe net dar nu au facut fata.

Si pentru ca lucram pe firma a trebuit sa cumpar licente pentru programe .

Intre teorie si practica e mare diferenta.

Asa ca sa nu bagatelizam, cum iti place tie si sa incercam sa nu complicam lucrurile care le-au inventata altii si functioneaza bine.

Ciao Sorin
0

#16 Useril este offline   renatoa 

  • Sky Sapiens
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 19176
  • Inregistrat: 28-April 05
  • Gender:Male

Postat 25 March 2016 - 12:58 PM


... cu picioarele pe pamant ...
0

#17 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2308
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 25 March 2016 - 11:35 PM

O prima versiune a programului este gata ...deocamdata am scos modelul 3D de aripa.
In ultima imagine se poate vedea foarte clar modul cum au fost generate vertex-urile.
Taieturile sunt la fiecare 5 mm, iar in cadrul unei taieturi am considerat toate punctele din fisierul .dat.
Aripa asta e definita cu aproximativ 100k puncte. Cred ca este de ajuns, fisierul STL ASCII are aproape 50 M, cel binar aporape 10M, in format zip 1m ega si ceva...din c=pacate nu il pot atasa aici ca e prea mare.
incerc sa rulez programul cu un alt set de date, o aripa mai mica, poate de DLG...
Daca merge si pe alt set de date trec la etapa urmatoare, generarea matritelor ...

Fisiere atasate


0

#18 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2308
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 25 March 2016 - 11:59 PM

Am uitat sa precizez.. timpul de rulare este de sub 1 minut...
Pot sa artasez niste fisiere mai mititele:
- un fisier de tip "airfoil" (fisier de coordonate normalizate pentru o sectiune intermediara)
- un fisier de tip "profile" (fisier de coordonate reale pentru o sectiune intermediara)
- un fisier de tip "mesh" (o taietura de grosime 5 mm din aripa) ...il puteti vizualiza cu meshlab
Fisierul "airfoil" incepe cu :

10 247.777 0.0267857 0.348995 -0.00178571
1 0
0.99664 0.00038
0.9904 0.00115982
0.9829 0.00209982
0.97469 0.0031296
...
adica este la 10 mm de centru, are coarda 247.777 mm, are offset pe x 0.0267857 (adica sectiunea este trasa in spate cu 0.0267857 ) si offset pe y cu 0.348995 (din cauza unghiului diedru de 2 grade) si are un washout de -0.00178571 grade...
dupa ce rotim cu unghiul de washout, scalam cu dimensiunea corzii si translatam pe x si y cu cele doua valori se obtine fisierul de profil care incepe cu ceva de genul:

10
247.804 0.356717
246.971 0.450847
245.425 0.64402
243.567 0.876872
...
prima linie arata cota unde este facuta taietura iar celelalte linii sunt perechi de coordonate ...
...iar prin prelucrarea taieturilor de la cotele 10 si 15 se obtine fisierul mesh.10.stl care este ceva de forma:

facet normal 0.000000e+001 0.000000e+001 0.000000e+001
outer loop
vertex 2.478036e+002 1.000000e+001 3.567173e-001
vertex 2.469710e+002 1.000000e+001 4.508466e-001
vertex 2.477054e+002 1.500000e+001 5.350708e-001
endloop
endfacet
facet normal 0.000000e+001 0.000000e+001 0.000000e+001
outer loop
vertex 2.477054e+002 1.500000e+001 5.350708e-001
vertex 2.468732e+002 1.500000e+001 6.291447e-001
vertex 2.469710e+002 1.000000e+001 4.508466e-001
endloop
endfacet
facet normal 0.000000e+001 0.000000e+001 0.000000e+001
outer loop
vertex 2.469710e+002 1.000000e+001 4.508466e-001
vertex 2.454249e+002 1.000000e+001 6.440200e-001
vertex 2.468732e+002 1.500000e+001 6.291447e-001
endloop
endfacet
Pe linga scrierea in fisierele mesh individuale am facut la prelucrare scrierea si in fisierul aripa.stl care are in plus o linie la inceput ("solid aripa") si una la sfarsit ("endsolid aripa").
Daca salvati fisierul mesh cu extensia STL il puteti vizualiza cu un program specializat si obtineti o imagine de genul screenshot-ului ...este o felie de 5 mm din aripa ....
Programul care face chestia asta are vreo 200 de linii, scris de ieri si pina azi... inca vreo 200-300 de linii si cred ca pot sa scot fisierele de matrita ...



Fisiere atasate


0

#19 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2308
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 26 March 2016 - 12:44 AM

Iaca si aripa de DLG....

Fisiere atasate


0

#20 Useril este offline   bitex 

  • MEGA Membru
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 5662
  • Inregistrat: 02-December 02
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti, Sector 6

Postat 26 March 2016 - 12:47 AM

Vezi postareaender67, la 24 March 2016 - 07:20 PM, a spus:

Sa vedem acum de la ce pornim.
Modelul 3D al aripii poate fi dat de exemplu de proiectul XFLR5 al aripii. nu mai intru in detalii despre formatele .wpa sau .xfl ,.xml sau .avlca nu ne intereseaza... folosim ceva mai simplu.
Daca avem un proiect XFLR5 facem un export al aripii in format .xwimp (Edit wing cu F10 / Other / Export wing to file ...).


Buna. Nu vreau sa incurc explicatia, dar ceva imi scapa. Pleci de la modelul 3D al unei aripi (nu conteaza formatul fisierului) si te muncesti un topic intreg sa-l strici, ca apoi sa generezi un cod G dupa acelasi lucru? Pai asta o faci direct folosind fisierul 3D, de origine. Mai spunea cineva pe aici ca suntem utilizatori de soft, nu programatori. Am facut si eu AutoLISP in tinerete cu un mare profesor (cine isi aminteste de "Hello CAD Fans" stie la cine ma refer) si despicam firul in 4 in AutoCAD cu propriile programe, dar parca acum e ceva mai simplu. Complicat este sa obtii acel fisier 3D, sau datele de la care sa poti pleca in proiectare. Si interesant ar fi ceva sa poata fi folosit de multa lume, ca de exemplu eu am de facut matrita pentru o caroserie de automodel captiv, nu de aripa de planor. Adica degeaba face cineva un soft pentru aripa pe dreapta cand altii vor aripa pe stanga.
Legat de problema cealalta, sa fim seriosi. Nimeni nu face CAD/CAM la noi daca nu stie sa foloseasca softurile care exista. Nu mai stiu in ce subiect se discuta despre softuri, despre licente si ca nu sunt accesibile... Aproape toate sunt la un clik distanta. Despre partea inchinarii insa, doamne, sa ne ierti... Pentru un VisualMill adunam bani de licenta, Mach3 era la pret de costum de baie.

PS. Fisiere de tip STL folosesc stomatologii si chirurgii. As recomanda ceva mai solid... Adica si cu continut.
Adresa email: bitex25@yahoo.com
Telefon: 0721 385365
0

#21 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2308
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 26 March 2016 - 01:54 AM

Vezi postareabitex, la 26 March 2016 - 12:47 AM, a spus:

Buna. Nu vreau sa incurc explicatia, dar ceva imi scapa. Pleci de la modelul 3D al unei aripi (nu conteaza formatul fisierului) si te muncesti un topic intreg sa-l strici, ca apoi sa generezi un cod G dupa acelasi lucru? Pai asta o faci direct folosind fisierul 3D, de origine. Mai spunea cineva pe aici ca suntem utilizatori de soft, nu programatori. Am facut si eu AutoLISP in tinerete cu un mare profesor (cine isi aminteste de "Hello CAD Fans" stie la cine ma refer) si despicam firul in 4 in AutoCAD cu propriile programe, dar parca acum e ceva mai simplu. Complicat este sa obtii acel fisier 3D, sau datele de la care sa poti pleca in proiectare. Si interesant ar fi ceva sa poata fi folosit de multa lume, ca de exemplu eu am de facut matrita pentru o caroserie de automodel captiv, nu de aripa de planor. Adica degeaba face cineva un soft pentru aripa pe dreapta cand altii vor aripa pe stanga.
Legat de problema cealalta, sa fim seriosi. Nimeni nu face CAD/CAM la noi daca nu stie sa foloseasca softurile care exista. Nu mai stiu in ce subiect se discuta despre softuri, despre licente si ca nu sunt accesibile... Aproape toate sunt la un clik distanta. Despre partea inchinarii insa, doamne, sa ne ierti... Pentru un VisualMill adunam bani de licenta, Mach3 era la pret de costum de baie.

PS. Fisiere de tip STL folosesc stomatologii si chirurgii. As recomanda ceva mai solid... Adica si cu continut.

NU exista fisier / model 3D al aripii, pronesc de la o definitie sumara a aripii (sectiunea la distanta posy are coarda... offset adica este mai in spate cu ... are unghiul diedru... si washout de ... si are profilul x...):

posy chord offset dihedral twist unk unk unk unk foil foil
0 0.248 0 2 0 13 5 1 0 SynerJ-100 SynerJ-100
0.56 0.2355 0.0015 3.5 -0.1 13 4 1 0 SynerJ-95 SynerJ-95
0.92 0.223 0.0055 3.5 -0.2 13 5 1 0 SynerJ-90 SynerJ-90
1.255 0.198 0.0185 5 -0.35 13 6 1 0 SynerJ-80 SynerJ-80
1.555 0.161 0.04 5 -0.55 13 5 1 0 SynerJ-65 SynerJ-65
1.74 0.124 0.0635 5 -0.65 13 3 1 0 SynerJ-50 SynerJ-50
1.825 0.099 0.0795 5 -0.7 13 3 1 0 SynerJ-40 SynerJ-40
1.885 0.074 0.096 5 -0.8 13 3 1 0 SynerJ-30 SynerJ-30
1.92 0.05 0.1125 0 -0.9 13 1 1 0 SynerJ-30 SynerJ-30
si de la fisierele de profil (fisierele SynerJ-xx.dat, care sunt o insiruire de cifre si descriu profilul aerodinamic).
Asta este singurul "input".
Programul calculeaza exact modelul 3D, deocamdata al aripii (mi-a luat o zi de lucru) dar in curand va crea modelele 3D pentru seturile de matrite (pe care le poti defini de exemplu sa fie intre cotele y1 si y2 in lungul aripii).
Exact ASTA face programul ... ma scapa de chestia aia complicata cu crearea manuala a modelului 3D.
Vreau sa modific ceva la aripa...de exemplu vreau sa ii maresc unghiul diedru de la cota 1.825 incolo ...modific fisierul text, mai trag o rulare..am obtinut alt model 3D.
Sau cineva a scos un profil foarte smecher de planor.. .. schimb profilul in fisierul text de definire a aripii, mai trag o rulare ...am modelul nou si matritele.
Iar chestia asta dreapta / stanga se face in orice soft CAD prin oglindire ... iar la mine si mai simplu mai dau o tura in bucla respectiva si mai scriu intr-un fisier cu schimbatul semnului la o coordonata.
O fi folosit de chirurgi si stomatologi (desi bag mina in foc ...nu de toti...nevasta-mea e stomatolog si habar nu are de calculatoare) ...dar tocmai ptr ca e foarte vechi si foarte uzual l-am ales in cazul asta ... poate fi importat de majoritatea programelor CAD/CAM.
Pentru ca eu generez modelul 3D scriind in fisier text o serie de coordonate pe care le calculez foarte precis (vorba vine, e simpla precizie cu float .. dar algoritmul de calcul e foarte precis).


Fisiere atasate


0

#22 Useril este offline   bitex 

  • MEGA Membru
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 5662
  • Inregistrat: 02-December 02
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti, Sector 6

Postat 26 March 2016 - 02:30 AM

Cand m-am referit la stomatologi, ma gandeam la tehnicienii dentari care lucreaza pe CNC-urile care realizeaza lucrarile dentare.
De ce ziceam ca nu eram lamurit: asa am inteles la inceput, ca ai modelul 3D. Imi parea un pas inapoi sa muncesti la el sa-l transformi in suprafete mici si sa revii la ceva din care sa poti scoate codul G.
Eu lucrez cu solidworks si uneori salvez STEP, dar niciodata stl. Nu stiu multe softuri de CAM care sa-l suporte si apoi salvat stl si redeschis in softul de plecare, isi pierde multe elemente. E drept ca se foloseste mult in protezare (chiar la oase ma refer) si la prelucrarea cnc a "danturii", dar nu stiu daca ramane ceva solid in interior.

Pe de alta parte, desi sunt interesat de problema prelucrarilor 3D si ma incurc chiar de realizarea modelelor, nu stiu ce reguli se aplica la aripi si daca ele pot fi extrapolate la altceva. Mie, o aripa aproape ca imi pare ceva "cuminte", previzibila daca e sa ma refer la aparitia valorilor numerice legate de geometrie.
Exista reguli dupa care se definesc aripile? Exceptand metoda grafica, nu stiu nimic despre ce-i numeric. Nu ca n-as sti ce-i ala un numar, dar nu stiu cum poate cineva sa-mi trimita multe numere pe care eu sa le pricep, pe care sa nu le incurc si de ce sa nu-mi trimita direct fisierul 3D dupa care scoate el acele numere. E ca si cum cineva ar scrie in word un text, ar avea un soft care sa transforme totul in caractere folosind alfabetul morse, sa tipareasca pe o imprimanta si eu sa primesc banda aia lunga de liniute si punctulete, text pe care eu sa-l transcriu in clar sa-l poata citi si vecina de langa mine.
Poate problema e simpla tare, dar se intelege greu la prima strigare. Te-as ruga, daca vrei sa ma ajuti putin, sa-mi dai un link spre o pagina de net in care se trimite profilul unei aripi, "codificat" in ciudatenia de numere pe care vrei s-o dezlegi. Ca nu zic ca ce faci nu e interesant sau util, zic ca parca cineva e cu o etapa in urma. Multam fain pentru orice fel de lamurire si spor la treaba!

PS. Am recitit mesajele si cred ca am inteles cate ceva. Cine defineste acele aripi, nu pleaca de la o proiectare 3D si scoate din ea toata lista aia de valori? Nu era mai simplu sa furnizeze direct modelul 3D al piesei? Scoteam si noi liste de genul asta prin proiecte, dar vorbim de vremurile cand foloseam Fortran sau C++ chior.
In orice caz, e fain ce faci ca programare, dar tare mi-e teama ca n-o sa fie multi clienti la subiect. Ti-ai dat seama, cand am spus de aripa stanga/dreapta m-am referit la faptul ca tu faci ceva pentru aripa si toti pasionatii de cnc-uri construiesc biele... S-ar potrivi ce faci tu si in cazul altor aplicatii? Poate ca cineva doreste sa construiasca o palnie, o cana sau o lingurita... Teoretic ar trebui sa se poata, ca elementele sunt aceleasi.
Spor la treaba din nou!

Aceasta postare a fost editata de bitex: 26 March 2016 - 03:00 AM

Adresa email: bitex25@yahoo.com
Telefon: 0721 385365
0

#23 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2308
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 26 March 2016 - 08:19 PM

Cine defineste acele aripi pleaca de la niste profile aerodinamice (sectiuni transversale prin aripa) si care sunt definite in acele fisere .dat (normalizate, coordonata x variaza intre 0 si 1).
Nu se porneste de la un model 3D... ci mai degraba se obtine un model 3D prin utilizarea unor profile aerodinamice standard sau prin tunning si crearea unor profile noi. Decu functionalitatea primeaza asupra formei...
Revenind la program, am scos partea de scris fiecare chestie intermediara pe disc si e foarte rapid .. aripa de SynerJ o calculeaza in sub 15 secunde.
La aripa de Synergy2 mai am niste vertices care apar urat...asta e datorita numarului diferit de puncte de definire in diferite fisere .dat.
Urmatorul pas e sa trec la un model cu un numar mai mare de puncte distribuite ne-uniform (de exmplu la o coarda de 10 cm la 0-10% coarda vor fi din 0.1 in 0.1 mm (100 depuncte), 10-20% distanta 0.2 mm (50 puncte), 20-40% distanta 0.5 mm (40 puncte), 40%-100% distanta 1 mm (60 de puncte ) .. cu 250 puncte pe extrados si 250 pe intrados modelul va fi foarte precis...mai ales la BA.
Si rezolutia pe lungimea aripii pot sa o maresc dupa necesitate ... deocamdata aripa de Synerj cu taieturi din 5 in 5 mm si 256 de puncte pe sectiune are aproape un sfert de milion de puncte.
0

#24 Useril este offline   SORIN CAIUS 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2103
  • Inregistrat: 02-November 05
  • Gender:Male
  • Location:Arad
  • Interests:Avioane Ultrausoare, Planoare, Aeromodele , Heli

Postat 26 March 2016 - 09:07 PM

Hai ca m-ati spart,

Eu fac modelul (desenul )in SW si il import in masina, nu prea e mult de butonat si dupa aia ce face pogramul de frezat e treaba lui , am uitat sa va spun ca eu sunt utilizator , imi ararata simularea si daca imi convine ii dau drumul.

Atat si nu ma stresez sa fac vreun program , ca oricum nu stiu, dar nici nu mi-ar place, cand am facut programare in Fortran la inceputul anilor 80 cu maestrul Checeanu la Poli TM, de la inceput nu mi-a placut, asta e gusturile nu se discuta.

Nici sa desenez in SW nu imi place, sincer , dar nu am incotro, am inceput direct cu Catia dracu a mai facut ceva ianinte ,cand am inceput sa misc ceva am trecut la SW ca m-a convins colegu ca e sufi .

Nu imi place nici acum si nu sunt foarte bun , ma descurc , mai bine desenez pe servetele, sau am desenul in cap si lucrez manual tot. Dar nu te poti opune progresului tehnic.

In schimb fac niste routere CNC grozave, asta e.

Ciao Sorin
0

#25 Useril este offline   bitex 

  • MEGA Membru
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 5662
  • Inregistrat: 02-December 02
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti, Sector 6

Postat 26 March 2016 - 10:29 PM

Vezi postareaender67, la 26 March 2016 - 08:19 PM, a spus:

Cine defineste acele aripi pleaca de la niste profile aerodinamice (sectiuni transversale prin aripa) si care sunt definite in acele fisere .dat (normalizate, coordonata x variaza intre 0 si 1).
Nu se porneste de la un model 3D... ci mai degraba se obtine un model 3D prin utilizarea unor profile aerodinamice standard sau prin tunning si crearea unor profile noi.

Gata, m-am lamurit. Este si in aero ca si in alte parti.

Cine defineste acele aripi pleaca de la ce stie el cel mai bine si obtine niste rezultate extraordinare in utilizare, adica in zbor. Si ca sa da dea cu virgula si 5 zecimale, foloseste un soft specializat. Isi face omul dupa multa munca niste linii pe "hartie", apoi isi face model 3D, si dupa aia niste matrite din care scoate piese cu care certifica in zbor rezultatele teoretice de prin hartii, si voua ca utilizatori finali, nu va da modelul 3D dupa care si-a facut el aripa sau matritele ci va da un morman de fisiere cum ca unul ar fi ceva, altul ar fi altceva, le imprastiati la distanta de x mm si se obtine aceeasi aripa. Daca este mult noroc, se obtine aceeasi aripa. In caz contrar,o sa fie ceva asemanator. Cam asta inteleg. Poate asa este moda in domeniu, dar din experienta mea in domeniu, daca ai un prieten adevarat care vrea sa te ajute, iti da direct munca lui finala si sfaturile de rigoare sa nu te opresti acolo sau sa nu pornesti ca orice incepator de la zero.

Din pacate, nu o sa mai urmaresc subiectul din cateva motive simple. Cineva face un lucru extraordinar, asta insemnand multa munca pentru proiectare si constructie. Daca ajunge la realizarea unei matrite deja are un fisier pentru ceva 3D. El face si zboara, zice ca e ok, ceilalti pun botul si-l cred pe cuvant si apoi primesc 30 fisiere txt dupa care sunt rugati sa reinventeze modelul 3D de plecare (cam in etapa asta inteleg ca esti tu) dupa care sa se prelucreze o eventuala aripa sau matrita. Pe undeva inteleg problemele, dar pe de alta parte as spune ca se poate si mai simplu. Daca eu am facut o aripa si este performanta, iti pun la dispozitie modelul 3D al aripii. Nu 15 fisiere txt continand coarde, unghiuri, plane si alte rahaturi, cu car es amai pierzi si tu timpul, ca parca ar fi gratis peste tot. Scuze ca iti zic asta, dar tare mi-e teama ca muncesti inutil. Ma gandesc ca deja proiectezi un soft pentru optimizarea potcoavelor de cai, in conditiile cand nu se mai folosesc cai pentru transport si nici unul dintre ei nu mai poarta potcoave... Daca inca asa este mod ain domeniu, iti garantez ca vor muri foarte curand si potcovarii originali. Pricepi ce zic.

Aceasta postare a fost editata de bitex: 26 March 2016 - 10:37 PM

Adresa email: bitex25@yahoo.com
Telefon: 0721 385365
0

#26 Useril este offline   renatoa 

  • Sky Sapiens
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 19176
  • Inregistrat: 28-April 05
  • Gender:Male

Postat 26 March 2016 - 10:36 PM

De ce ti-ar da cineva moka munca lui, mai ales cand este de competitie, si poate sa fac si bani din ea ? :unsure:

Modelul open source are totusi limitele lui, a fost creat de studenti fomisti care voiau sa demonstreze ce tari sunt ei ca sa ii ia la ochi angajatorii, nu se aplica si la astfel de creatii 3D.
... cu picioarele pe pamant ...
0

#27 Useril este offline   bitex 

  • MEGA Membru
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 5662
  • Inregistrat: 02-December 02
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti, Sector 6

Postat 26 March 2016 - 10:42 PM

Asta este un alt aspect. Ca dai sau nu dai moka munca ta. Si toata lumea cred ca intelege problemele. Dar imi pare inuman sa spui ca dai moka munca ta, postand 30 fisiere cu coarde, unghiuri, rahaturi si alte detalii de secol trecut, din moment ce ai disponibil modelul final, in varianta 3D. Adica ori il dai ori iti bati joc de timpul celorlalti. Nu-s in nici un fel afectat, dar imi pare incorect ca un bun programator de-al nostru sa fie ingropat in probleme de genul asta, cand ar putea face lucruri mult mai interesante. Cu ceva mai mult de 25 euro ai acces la un fel de cacalau de profile aerodinamice, cu tot ce implica ele. In 100 euro deja faci prelucrare orbeste, doar alegand din biblioteca. Deja nu cred ca mai este vorba de bani la mijloc. E un fel de: am facut, merge, va dau, dar nu va dau... Si ceilalti muncesc singuri cat nu este cazul...

PS. Din nefericire, eu cel mai des execut pe CNC biele de motorase de modelism, capace pe unde e nevoie, sau mici elemente cam cu aceeasi importanta functionala. Adica nimic important pentru cei care n-au nevoie. Dar cu toata placerea, dau oricui este interesat, toata munca mea de proiectare 3D, gratis si fara nici un fel de pretentii. N-o sa trimit pe nimeni cu 20 de ani in urma sa-mi reinventeze modelul 3D...

Scuze ca revin cu mesaj in timp ce altii scriu, dar nu as mai interveni deloc... E ca si cum as spune in clar: bai nene, eu am facut un profil fain, am facut o aripa cu acel profil, am testat totul si in zbor, rezultatele sunt faine. Ia si tu de aici vreo 50 de fisiere cu valori numierce, dupa care sa refaci tot ce am facut eu. Poate obtii acelasi lucru, daca ai noroc si nu gresesti un caracter pe undeva....

Aceasta postare a fost editata de bitex: 26 March 2016 - 11:12 PM

Adresa email: bitex25@yahoo.com
Telefon: 0721 385365
0

#28 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2308
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 27 March 2016 - 12:48 AM

Vezi postareaSORIN CAIUS, la 26 March 2016 - 09:07 PM, a spus:

Hai ca m-ati spart,
Eu fac modelul (desenul )in SW si il import in masina, nu prea e mult de butonat si dupa aia ce face pogramul de frezat e treaba lui , am uitat sa va spun ca eu sunt utilizator , imi ararata simularea si daca imi convine ii dau drumul.
Atat si nu ma stresez sa fac vreun program , ca oricum nu stiu, dar nici nu mi-ar place, cand am facut programare in Fortran la inceputul anilor 80 cu maestrul Checeanu la Poli TM, de la inceput nu mi-a placut, asta e gusturile nu se discuta.
Nici sa desenez in SW nu imi place, sincer , dar nu am incotro, am inceput direct cu Catia dracu a mai facut ceva ianinte ,cand am inceput sa misc ceva am trecut la SW ca m-a convins colegu ca e sufi .
Nu imi place nici acum si nu sunt foarte bun , ma descurc , mai bine desenez pe servetele, sau am desenul in cap si lucrez manual tot. Dar nu te poti opune progresului tehnic.
In schimb fac niste routere CNC grozave, asta e.
Ciao Sorin



Da mai nene, am inteles din prima ca spre deosebire de altii avem IQ peste 100 si pricepem rapid din prima , esti un (l)user de programe si esti mandru de asta si ai un dispret suveran pentru astia de meserie, e a 100-a oara in care ne spui ca esti utilizator si nu prea stii ce fac programele alea, nu iti place SW, lucrezi proiecte super complexe si super importante la statii grafice de mii de euro si cu software de zeci de mii de euro....
...dar nu te chinui macar sa intelegi despre ce e vorba in topicul asta si te bagi ca musca in lapte... iertata imi fie vorba multa si proasta.
Si daca iti spun ca se poate face un CNC DIY cu rezultate acceptabile pentru scopul propus (frezarea materialelor moi gen spuma extrudata sau rohacell) sau ca se pot face chestii decente cu hardware ieftin si software gratis .. sau daca iti spun ca exista o stratificare clara in lantul asta (generare modele 3D/ generare G-code/interpretor G-code pentru comanda CNC) de care nu ai habar sari de cur in sus ca nu se poate, ca tu stii mai bine, ca tu asa faci de zeci de ani si te admira si italienii sau mai stiu eu cine, ca stii tu sigur ca fisierul meu STL de aripa n-are cum sa fie bun ca elicea aia de ai facut-o acu 5 are enspe-mii de linii de cod (G-code fata de linii definire STL ...dar cine are timp de subtilitati de genul asta)....
... sau ca nici macar treaz si obligat cu cutitul la gat nu poti sa pricepi nici macar jumatate din algoritmul si modelul matematic din postarile de mai sus sau macar ce incearca sa faca programul, ce activitate incearca sa automatizeze, ca daca am frecat tastatura aia nu am facut-o degeaba ca sa plimb electronii ci aveam un scop bine definit, sa facem un pas inainte ca (si) comunitate sa nu mai dam mii de euro pe planoare compozite cumparate din afara cand putem cu un cost mai mic decat cel al unui planor sa construim un cnc, sa facem si matritele, sa construim si prototipul si celelalte planoare ies la un pret modic... dar nu...chestiile astea iti trec tangential prin spatiul ala vidat dintre urechi, habar nu ai ce munca si ce costuri inseamna matritele alea facute de colegul OcsiRC (si nici macar nu iti dai seama ca matritele alea sunt 100% modelate de colegii americani de pe rcgroups), habar nu ai ce munca si ce costuri inseamna CNC-ul ala pe care incearca de atata timp sa il faca, nu vezi ca asta e pasul LOGIC urmator fata de aripile de compozit in tehnologie "bagging" facute de Zippo si fly (ca tot suntem aici: respect deosebit pentru munca lor, imi doresc de mult sa ii intalnesc face to face) si ca ceea ce incerc sa fac aici e sa le construiesc uneltele software cu care sa poata aborda NOILE proiecte de aripi compozite cu matrite...
... recunosc faptul ca pe forum sunt considerat o persoana mai mult excentrica, da-l in "pala" mea pe ender67 ca nu stie ce zice, asta e un incepator de 1 an si noi avem 30 de ani de meserie in spate, hai flit mai ender67, un dupac dupa ceafa sau un post gen sut in cur de fiecare data cand postezi ceva, indiferent daca e cu miez sau nu, indiferent daca ne pricepem la topic sau nu, nu conteaza ca n-am mai construit nimic de cand era bunica fata mare ca am avut alte lucruri mai bune de facut gen taiat porci / vitei / dat cep la butoiul cu palinca, conteaza mai mult sa fie pusi la punct "tinereii" astia de 49 de ani care cred ca le stiu pe toate (am ceva noutati pentru tine: in domeniul calculatoarelor macar stiu ce NU stiu) ...
... dar asta e, m-am resemnat, SCaius-ii latra si subsemnatul isi vede de treaba spre telul final (care este obtinerea unui planor compozit performant facut cu matrite la un pret sub 1000 de euro, dintre care 500 de euro costul construirii CNC-ului si 500 pentru prototip planor), ma doare in bashketzi cand mi se spune ca nu se poate (de fapt ma motiveaza mai tare), nu ma astept sa se implice multa lume la proiectul asta asa cum nu s-au implicat colegii nici la planorul balsa-compozit (care tot asa a pornit ca un proiect entuziast de comunitate pina a venit nu stiu cine din Arad si a zis ca nu se poate ca stie el mai bine si s-a fasait toata treaba), asta e, trebuie privit adevarul in fata, romanii sunt individualisti si vedete si nu stiu sa lucreze in echipa, nu au cultura organizationala si de management de proiecte corespunzatoare, in schimb sindromul "capra vecinului" e foarte prezent...
.. si ca sa inchei acest mic rant (fugutza la wikipedia sau google daca nu stii ce inseamna domnu' troll) iti dau o mica tema de gandire:
CU UN PROGRAM DE EXACT 150 DE LINII SI FACUT IN MAI PUTIN DE 24 ORE CALCULEZ MODELUL 3D AL UNEI ARIPI FOLOSIND UN MODEL MATEMATIC CU APROAPE 100.000 DE PUNCTE RULAT IN MAI PUTIN DE 10 SECUNDE
... si urmatoarea etapa e sa fac imbunatatesc programul sa genereze matritele pentru proiectul respectiv....
Hai sa detaliez ca poate nu ai capacitatea sa intelegi la orele astea inaintate in week-end: ai un proiect de planor/aripa (facut de altii evident, ca nu ai doctoratul in aerodinamica si nu te intereaza fluxuri laminare sau pur si simplu nu te duce neuronul)... apesi pe buton (ala mare in forma de L intors spre stanga sau mai nou e dreptunghiular, scrie "Enter" pe el).. si nici nu apuci sa sorbi o gura de cafea ca programul facut de un fraier de inginer (nu de un meserias ca tine) ti-a pregatit modelele de matrita ; trebuie doar sa le trci prin programul CAM (facut de alt fraier) care sa iti genereze G-cod pe care apoi il trimiti la interpretorul de G-cod din CNC .. si daca ai acces la un CNC performant si ai materiale spre seara ai matritele....
0

#29 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2308
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 27 March 2016 - 01:34 AM

Vezi postareabitex, la 26 March 2016 - 10:42 PM, a spus:

Scuze ca revin cu mesaj in timp ce altii scriu, dar nu as mai interveni deloc... E ca si cum as spune in clar: bai nene, eu am facut un profil fain, am facut o aripa cu acel profil, am testat totul si in zbor, rezultatele sunt faine. Ia si tu de aici vreo 50 de fisiere cu valori numierce, dupa care sa refaci tot ce am facut eu. Poate obtii acelasi lucru, daca ai noroc si nu gresesti un caracter pe undeva....

Profilele respective (munca de cercetare "teoretica") sunt dezvoltate in SUTE de ore de simular de catre Gerald Taylor si sunt puse la dispozitia publicului gratuit pentru uz comercial sau necomercial.
Poti sa iti dau nu zeci dar cateva exemple de planoare DLG care folsesc profilele lui si care se vand pe preturi de 500 + euro, iata doar doua exemple de la aceasi firma:
http://www.pcm.at/fw6/Preise.htm => pretul e de vreo 600 de euro plus transportul ...folseste un profil Zone V2 vechi de cativa ani (acelasi profil folosit de Zippo, poate nu pare evident dar aripile lui si cele de pe site au acelasi ADN)
Deci tipul lucreaza foarte deschis, si comunitatea americana de pe rcgroups lucreaza foarte deschis (au ajuns la chestii de genul "luati de aici modelel 3d de matrita si construiti" - asa a ajuns si colegul OcsiRC sa faca matritele)...intrebarea mea este:
CATI DE PE FORUM AU EXPERTIZA IN AERODINAMICA NECESARA SA PROIECTEZE UN PLANOR DE TOP SAU SA IMBUNATATEASCA UN PROIECT EXISTENT?
CATI DE PE FORUM AU EXPERTIZA IN PROIECTARE 3D SA CREEZE MODELUL 3D AL MATRITELOR PENTRU ACEST PLANOR (nu vorbesc de optimizare tollpath ca poate masiniste se mai gasesc...eventual contra cost... )...?
Cam atat din partea mea .. cred ca personal prefer sa lucrez la program decat sa imi spuna cineva pe forum ca nu se poate face sau ca nu merita facut si eu sa pierd timpul aducand contra-argumente...



0

#30 Useril este offline   bitex 

  • MEGA Membru
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 5662
  • Inregistrat: 02-December 02
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti, Sector 6

Postat 28 March 2016 - 12:15 AM

Vad ca esti suparat si nu inteleg de ce. Nu comentez profilele, performantele sau sutele de ore de munca ale unora sau altora. Inteleg bine ce vrei sa faci si admir efortul. N-a zis nimeni ca nu-i posibil sa termini ce ai inceput. Din moment ce ai niste date aranjate in oarece ordine, e destul de simplu sa faci ce vrei cu ele. Dar obtii in final o matrita care a mai fost obtinuta de cel care tocmai a realizat profilul sau aripa (daca nu el direct, o sa fie un altul de dupa el).
Intrebarea mea era simpla. De ce marii specialisti si cunoscatori in ale domeniului, dupa marile lor realizari, nu furnizeaza publicului larg, direct modelul 3D al matritei sau al aripii? Nu-i nevoie sa-mi raspunzi.
De ce trebuie sa existe un programator sa REFACA munca pe care a mai facut-o cineva inainte? Ca un profil sau o aripa devin performante, dupa testul real, in zbor. Deci cineva le-a construit intr-o matrita pe un CNC, inainte de a face tu softul care sa faca o matrita care sa fie prelucrata tot pe un CNC.
Ca sa-ti raspund scurt la o intrebare de mai devreme: TOTI constructorii de planoare de la zbor liber au EXPERIENTA (si nu expertiza) necesara sa proiecteze un planor de top sau sa imbunatateasca un proiect.
La intrebarea cealalta, ai dreptate, nu-s multi pe forum. De altfel e cum zici si tu, cei mai buni nu stau neaparat pe forum. Spre deosebire de noi care discutam, ei lucreaza.
Spor la treaba in continuare!
Te admir ca profesionist si pentru ce faci, dar il admir si pe SORIN, exact pentru ce stie si ce face. Aproape ca mi-ai stricat seara cu raspunsul ala lung pentru el, in care te descrii ca om. Ai scazut vreo 10 cm in ochii mei. Poate te scoti cu softul asta...
Spor la treaba!
Cu respect, Ovidiu.

PS. Ramane topic inchis daca asa doresti, dar mai era loc de lasat un drept la replica. Poate data viitoare...

Aceasta postare a fost editata de bitex: 28 March 2016 - 12:25 AM

Adresa email: bitex25@yahoo.com
Telefon: 0721 385365
0

Arata acest topic


  • 2 Pagini +
  • 1
  • 2
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

3 useri citesc topicul
0 membri, 3 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

913Creative.ro