"Planorul ucrainean" - Pulsar 3200 ... cateva intrebari si cerere de ajutor ...
#1
Postat 16 March 2016 - 02:13 AM
Pentru ca eram in deplasare in Franta cu masina am facut un "mic" ocol la intoarcere prin Italia pentu a vedea planorul (si sa il cumpar daca merita). Pretul era de 300 de euro semi-echipat (adica ii lipseau cele 2 servo din coada) si era clar din poze ca planorul vazuse multe la viata lui ... intrebare era: merita banii? Iar asta nu o poti afla din pozele de pe rcgroups...
Nou un model de genul asta e 540 de euro la www.girmodell.de .. la care se adauga taxe de transport (estimez cam 50 de euro) si costurile bancare de transfer bani (hai sa zicem 10 euro...sa iasa rotund la 600 de euro adus la usa). Deci: 600 de euro ne-echipat dar nou ..sau 300 de euro (aproape) echipat dar cu vizibile "urme" de utilizare? Aceasta era intrebarea....
Ce se poate vedea daca te uiti cu atentie in pozele de pe rcgroups:
- foto 1: o lovitura serioasa in D-box-ul de kevlar-carbon (reparata functional dar inestetic cu un petec de carbon)...si mai putin vizibila o reparatie la tubul de carbon imediat dupa unghiul diedru (plus o bucatica de balsa desprinsa din nervura de linga caseta servo)
- foto 2: verso, nimic in plus
- foto 3: detaliu reparatie
- foto 4: piesele de carbon de imbinare segmente, un in-runner cu gear-box (de notat "camasa" de kevlar ...si "motul" specific bobinarii in stea) si un con care pare a fi de plastic
- foto 5: pale Robbe CFK 16x11 (astea nu le pui pe motoare outrunner :))
- foto 6: vedere de ansamblu (cam neclara)
- foto 7: tab orizontal (nimic de semnalat) si fuselaj (la fel)
- foto 8: verticalul ...folia putin incretita dar fara urme de "accidente"
- foto 9: pod-ul ... gaura de la intrerupatorul general a fost acoperita
- foto 10: cealalta parte boom...nimic deosebit
- foto 11: centralul...ceva incretituri la folie in coltul din stanga jos si o "urma" de pliere pe D-box...
- foto 12: mufa MPX, ceva urme pe folie in zona balamalei dar nimic serios (de remarcat diferenta de culoare la D-box itre zona expusa UV si zona acoperita de pilon ... aripa asta a cam stat pe pilon la "bronzat")
- foto 13: alta vedere central ... zone cu probleme le stim deja, stanga BF si dreapta BA
- foto 14: detaliu dreapta BA ... o "dunga" pe D-box (intre nervurile 2 si 3) si o reparatie in zona de imbinare (vezi pe lonjeron intre nervurile 1 si 3 din dreapta)
- foto 15: celalalt segment, o reparatie pe tubul de carbon imediat linga unghiul diedru
- foto 16: verso, intepaturi in folie reparate cu scoci
Cateva observatii rapide dupa ce am analizat fotografiile:
- folia nu conteaza .. un sul de 10 euro de la HK (am acasa pe stoc) si aripile vor fi ca noi
- peticul de carbon iar nu prea conteaza .. am acasa material de tipul asta rigidizat cu aracet si epoxi si poate fi inlocuit usor ...va fi o diferenta de nuanta dar la nevoie se poate face o "patina de epoca" ... un pic de epoxi in care bagi foarte putin colorant maro
- sunt doua reparatii la tuburile de carbon de dupa unghiul diedru si par a fi reparate solid si in aceasi maniera... asta pare a fi "calcaiul lui Achile" pentru Pulsar, si cel de 2m luat de ocazie are acelasi gen de reparatie
- mai ingrijoratoare pare a fi reparatia din zona de imbinare ...si aici e tot spilul: daca a fost facuta corect si e rezistenta (chiar daca nu e estetica) atunci planorul merita banii ...daca nu...NU!
Am ajuns in Italia, m-am intalnit cu vanzatorul pe aerodromul din Arezzo (sambata dupa amiaza si duminica dimineata program de zbor aeromodele ... cu ocazia asta am vazut si eu cum urca un Explorer la vinci si cum e sa-ti cada cablul cu parasuta la 5 metri de tine ...) si am vazut si planorul.
Primele impresii:
- e VECHI ...pare ca ar avea numarul de serie 16
- e MARE ... "as in f...ing big" ...daca asta micu' de 3200 e asa ma intreb cum or fi alea de 3600 si 4000 ...sau alea speciale GirModell de 5 m
- fuselajul e facut ca sa treci cu tancul peste el ...alea de la CLM-Pro parca sunt facute din coji de oua
- boom-ul e iar foarte gros si solid ...cand scoti planorul la pensie cred ca poti sa tai boom-ul si sa il folosesti ca bata de baseball (eu personal nu vad un boom din asta rupt asa usor)
- la boom greu ...trebuie greutate serioasa in fata (botul e destul de lung si motorul ala bate cam spre sfertul de kil)
- e GREU ...asta nu mai e planor de incarcare alara 15 gr/dmp ci cred ca bate spre 20 gr/dmp
- pod-ul a avut o reparatie care nu e vizibila in poze, sub pilon ... reparatie foarte estetica (nici nu se vede in poze) ... singurele indicii sunt o zona fara luciu pe gelcoat si un petec de carbon in interior
- reparatia care ma ingrijora desi inestetica e corect executata si solid (ce nu se vede in poze dar am dedus eu: "dunga" din D-box e pentru ca in zona respectiva s-a decojit D-box-ul, s-au pus doua platbande de carbon de grosime 1.5 mm vizibile spre BF si banuiesc faptul ca mai sunt inca 2 in interior, s-a matisat cu rovig de carbon si s-a rigidizat cu epoxi iar apoi a fost lipit D-box-ul la loc ... dunga este de la plierea D-box0ului ). Solutia nu e prea estetica dar e al naibii de eficienta, cine a facut reparatia a avut "cojones"(eu unul nu as fi mers pe varianta pliere D-box ci taia si lipeam la loc), stia exact ce are de facut si estetica e chiar buna pentru ce a rigidizat in zona
- reparatiile care erau vizibile la cele doua tuburi de carbon erau similare dar nu identice: reparatia era in forma de sectiune ovala, intr-o parte facuta cu roving de carbon si in cealalta cu tesatura de carbon. Estetic nu erau chiar sa ma zgarie pe ochi .. DAR ... la ambele segmente reparatia nu era rigida (daca miscai varful aripii aveai un joc de aproximativ 1-2 cm). In plus intr-o parte apare si o fractura in BA de balsa imediat dupa unghiul diedru
Asta era mai ingrijorator ...dar dupa analiza pe loc a ceea se vedea si a modului cum flexa am ajuns la urmatoarele concluzii:
- 2 reparatii diferite, facute in aceasi maniera dar cu materiale diferite .. deci reparatia a fost corect executata si a tinut o vreme "la tavaleala"
- forma ovala: reparatia s-a facut cu "atele" de platbanda de carbon in fata si in spatele tubului de carbon, lipite cu epoxi si "invelite" intr-o parte cu roving si in alta cu tesatura fina de carbon
- invelisul a rezistat bine mersi...dar in timp s-a "redeschis" fractura in interior si s-au desprins "atelele" de nervurile de balsa
Problema era: se poate face o reparatie mai solida? Impresia mea era ca da.. la nevoie se poate face un mini D-box de balsa de 1mm in zona respectiva, turnat epoxi sa formeze un bloc solid si asta e ... cele cateva zeci de grame in plus vor fi simetrice stanga-dreapta deci nu vor afecta greutatile stanga- dreapta (intr-un fel aveam noroc de faptul ca celelalte doua reparatii erau una in stanga si una in dreapta), daca nu sunt greutati egale se poate lesta inainte de infoliere ... ma rog.. solutii exista.
Am decis: zburatorul asta nu merita sa isi petreaca restul zilelor intr-o cutie de placaj si merita a doua sansa.
Ce am facut ieri si azi:
- am scos servo din eleroane: cele 3 servo din aripa sunt mari si groase (Multiplex Micro 3-BB)... asa de groase ca ieseau in afara cam cu vreo 2 mm si nu se putea inchide bine capacul de carbon. Le voi inlocui cu servo-uri slim de aripa (am niste Corona CS-239MG, nu sunt super-perforamnte dar nici foarte scumpe si sper sa isi faca treaba bine). Serverul unic de la flaps e montat central (deci nu e vizibil) si deocamdata nu ma deranjeaza. DACA ma apuc vreodata sa reinfoliez segmentul central atunci cred ca voi taia flapsul pe centru si voi monta inca doua servo pentru a actiona cele doua jumatati (eventual cu un mic mixaj de la eleroane) ... dar deocamdata stau cuminte...
- am montat de proba un GliderDrive si apoi motorul primit cu planorul ... GliderDrive e mai usor cu cel putin 100 de grame, nu sunt sigur ca se poate obtine un CG bun fara o lestare serioasa (si aici nu ma refer la o baterie mare...ci la Pb pur si simplu)
- am dat jos folia de pe urechi, am taiat "camasa" exterioara de la reparatii (roving si tesatura de carbon) si am curatat cat mai bine resturile. "Diagnosticul" a fost corect: "fractura" s-a redeschis, "atela" a rezistat dar au cedat "verigile slabe": stratul subtire de epoxi intre atela si nervura si o mica zona intre atela si tub la capete. Tubul de carbon pare a avea ceva tije de umplutura in interior, bambus sau altceva deschis la culoare.
Reparatie "quick and dirty": dupa ce am curatat cat mai bine urmele de epoxi si am pozitionat pe planseta cele segmente am lipit "fractura" cu CA lichid si imediat cu activator, am facut 2 mini D-box din balsa de 2 mm (lipit pe exterior si interior pe extrados si doar pe exterior pe intrados), pus CA lichid si intre balsa si tubul si tijele de carbon, slefuit la nivel. "Quick and dirty" dar al naibii de eficient: daca incerc sa rup in mina segmentul nu reusesc (dar nici nu ma chinui foarte tare). Inainte de infoliere mai pun peste balsa si niste kevlar-carbon lipit cu epoxi (va arata ca o mini continuare a Dbox-ului de KC)
- am dat jos peticul de carbon si l-am inlocuit cu kevlar-carbon. Dedesupt am gasit o spuma alba (nu stiu daca e din constructie sau e din reparatie ... dar e clar ca suntem pe aceasi lungie de unda ca si eu as fi pus spuma daca nu gaseam deja acolo). Am obtinut chiar o mica aliniere a pattern-ului / texturii dar e o diferenta de nuanta ... daca ajung la fineturi estetice poate il "bronzez" cu un epoxi slab colorat
- am cautat pe net info despre motorul Kontronic ...nimic...pauza. E clar un model mai vechi si nu mai sunt info pe site. Si nu am gasit nici pe site nici pe "pozele lui Gogu'" ceva cu camasa asta de kevlar (care nu se gaseste pe toate drumurile, si se prelucreaza cam greu ...deci o fi fost un motiv serios sa fie folosita la asa ceva). Italianul nu a stiut sa imi spuna ce tip este ( raspunsul lui tradus cu Gogu ca el nu stie engleza a fost "I'm sorry but I do not remember the type, also because it had been built in a limited series for the F5B 10 cells (2s / 3s) the gearbox should be 3.75: 1"). Deci serie limitata speciala pentru F5B si el l-a folosit cu 2S.
CG cica isi aminteste de 95 de cm ...vedem noi mai incolo in functie de ce motor bag si mai ales ce servo in coada.
Zice ca servo din coada a fost Graupner C261 sau similar.
Recomandari de servo gasim si la hyperflight si la espritmodel ...problema e ca nu am asa ceva. Un servo gen TGY-245MG nu incape, incape la marele fix un Emax ES9051 ...dar parca nu as pune un servo cu torque teoretic de sub 1kg cm chiar daca au aparut review-uri cu teste de 2 kg cm. Le folosesc cu entuziasm la DLG-uri ...dar nu ma incumet la Pulsar 3200. Si apar doua solutii:
- fie voi merge pe GliderDrive (in ideea sa reduc din greutate) si atunci trebuie sa merg pe un servo mic/usor/puternic pentru coada in locasul proiectat special pentru asa ceva (cu tija de actionare sub stabilizator, asa cum a fost proiectat)
- fie merge pe super-motorul Kontronik nu-stiu-de-care, super-greu, si atunci ne permitem cateva grame in plus (dar nu prea multe, ca multe review-uri zic "greu de coada") si facem urmatoarea smecherie: intoarcem stabilizatorul orizontal cu tija de actionare in sus, taiem folia din stab vertical si facem locas pentru al doilea servo (nu e mare smecherie, pus un pat de balsa si lipit cu atentie) ca stabilizatorul vertical e destul de gros ca sa incapa servo normale de 12 mm ca sa nu mai vorbim de servo-uri slim de aripa de 10 mm. Corona ala de ziceam mai sus cred ca incape fara urechile de prindere, o fi avand el 22 de grame dar are si stall torque de 4 kg cm la 4.8 V ... deci avem cu ce sa actionam ....
Daca inca nu ati adormit iaca si intrebarile:
- teoretic ... ce ar fi de preferat: motorul Kontronic sau GliderDrive? inca nu am testat Kontronikul, axul se invarte, nu aud zgomote suspecte.. si inca nu am apucat sa ii fac o proba de banc. Daca merg pe varianta Gliderdrive trebuie sa cumpar varinata de 860 sau 840 KV...alea mai lungi si mai grele ..."pe stoc" am doua bucati mai "mititele" de 960 sau 940 KV. E o diferenta de cateva zeci de grame intre ele...dar oricum Kontronik-ul e "obez" fata de ele
- mai aveti modele de genul asta? ce motorizari aveti? cu ce am acum la el cred ca il pot scoate in zona 1700-1800 grame (in paranteza fie spus, pina sa vad Pulsarul daca auzeam de greutatea asta stucheam in san, eu visam la anverguri in jur de 3.5 m cu +/- 30 de cm si greutati de 1200- 1300 grame, e drept ca la o coarda de 9" nu de 10" ca la Pulsar si cu fuselaj pod+boom "coji de oua" de la CLM-Pro ...chiar ma intrebam de ce ii trebuie lui Bubble Dancer si lui Pulsar 3m+ coarda de 10" ... uite de aia, ca ai un fuselaj ca un tanc sovietic / ucrainean, ca dai cu el de pamant de cateva ori dar il repari si tot mai zboara...) ...daca merg pe GliderDrive cred ca pot sa il aduc ceva mai jos dar nu cu mult ...
- in caz de necesitate ...ca nu gasesc pe HK servo-uri din categoria "mic/usor/puternic/numa' bun de coada de Pulsar 3200" ... aveti prin cutia cu rezerve una bucata servo de acest gen si care aspira la titlul de "supozitor de Pulsar"? Contra cost evident ..
- alte sugestii / intrebari / reclamatii?
- si intrebarea finala: IN LOCUL MEU ... CUMPARATI PULSARUL SAU ZICEATI PASS?
#2
Postat 16 March 2016 - 05:37 AM
Fara poze ai scris degeaba :p
PS: ala nu e Pulsar, ce ai cumparat acolo, nu exista peste 1.5kg la marimea asta, cine mai are o sa iti zica exact cat.
PS PS: fuselaj sovietic, tanc.... :unsure: luat de la alt model, sigur nu originalul, care e coaja de ou, stiu din experienta proprie.
#3
Postat 16 March 2016 - 10:47 AM
renatoa, la 16 March 2016 - 05:37 AM, a spus:
Fara poze ai scris degeaba :p
PS: ala nu e Pulsar, ce ai cumparat acolo, nu exista peste 1.5kg la marimea asta, cine mai are o sa iti zica exact cat.
PS PS: fuselaj sovietic, tanc.... :unsure: luat de la alt model, sigur nu originalul, care e coaja de ou, stiu din experienta proprie.
Probabil ca se refera la pozele de pe rcgroups din link-ul postat.
Fuselajul e cel din varianta mai veche cu boom-ul detasabil. Posibil sa fi fost ceva mai solide cele din prima versiune. Nici cele din varianta actuala (pro) nu sunt prea fragile la dimensiunile astea.
Despre greutate pot sa spun ca pentru varianta 3.6 m hyperflight mentioneaza 1450 gr rtf.
#4
Postat 16 March 2016 - 02:00 PM
MADA, la 16 March 2016 - 10:47 AM, a spus:
Fuselajul e cel din varianta mai veche cu boom-ul detasabil. Posibil sa fi fost ceva mai solide cele din prima versiune. Nici cele din varianta actuala (pro) nu sunt prea fragile la dimensiunile astea.
Despre greutate pot sa spun ca pentru varianta 3.6 m hyperflight mentioneaza 1450 gr rtf.
Da, fotografiie sunt cele din postul de pe rcgroups.com.
Greutati pina acum:
- fuselaj + motor+ con +pale + ampenaje + prelungitoare servo (dar fara servo) => 555 grame
- centralul cu cele doua piese de imbinare din carbon (incl servo flaps) => 300 grame
- urechile (WIP, fara servo, cu extremele neinfoliate) => 290 grame
Pina acum 1145 grame, la care se mai adauga:
- folia pentru urechi => 30 grame
- servo eleroane => 50 grame
- servo ampenaje => 40 grame
- ESC, lipo, receiver (le-am luat pe cele mai grele pe care le am) => 260 grame
1500 - 1550 grame, deci dracul nu e asa de negru, e doar o nuanta mai inchisa de gri.
Comparam "mere cu mere":
- fuselaj CLM-Pro + gliderdrive 960 + con + elice => 375 grame
- fuselaj Pulsar 3200 + kontronik + con + elice => 450 grame
Diferenta vine din greutatea motoarelor:
- Kontronik cu gear-box => 240 grame
- GliderDrive 960 => 140 grame
- GliderDrive 840 => 180 grame
Fata de CG motorul e amplasat cam la 33 cm iar ampenajele cam la 100 cm in spate ... deci la 100 de grame in bot mai putin trebuie sa usuram coada cu 30-35 grame...
si ajungem la o idee interesanta, inlocuirea motorului Kontronik cu GliderDrive (scapam de cel putin 100 de grame in bot, mai sunt ceva grame in minus si dela tipul de elice diferita), scapam si de servo din coada (40 de grame) si le inlocuim cu servo normale sub pilon (in CG) .. probabil scaderea de greutate nu va fi semnificativa ca tot servo de 10-15 grame punem, iar in loc de prelungitoare servo punem bowden si e cam tot pe acolo cu greutatea ... probabil vor fi cateva zeci de grame in minus de la baterie...
si uite asa il aducem in zona de 1400 grame AUW la 70.5 dmp suprafata aripii ....
La www.espritmodel.com pulsar 3.2 E Pro REF e considerat AUW 1640-1725 grame (far aeleroane) ...cel cu eleroane 1725-1850 grame...
...deci dracul a devenit o nuanta mai deschis ...
#5
Postat 16 March 2016 - 02:25 PM
Fisiere atasate
-
100_7253.JPG (297.46K)
Number of downloads: 61
#6
Postat 16 March 2016 - 02:28 PM
Fisiere atasate
-
100_7251.JPG (244.86K)
Number of downloads: 43 -
100_7252.JPG (215.29K)
Number of downloads: 48
#7
Postat 16 March 2016 - 02:31 PM
...inca nu e gata, mai trebuie slefuit putin, umplut cu ceva epoxi la spate si pus deasupra balsa tesatura kevlar-carbon lipita cu epoxi ...
Fisiere atasate
-
100_7249.JPG (155.19K)
Number of downloads: 51 -
100_7250.JPG (138.09K)
Number of downloads: 48 -
100_7248.JPG (121.09K)
Number of downloads: 47
#9
Postat 16 March 2016 - 02:42 PM
ender67, la 16 March 2016 - 02:28 PM, a spus:
Ai uitat tratamentul de invechire artificiala, sa capete patina aia de uitat de vreme :)
Petecul ala pe ce statea ? a umplut cu spuma in interior, sau cum a fost reparat ?
Aceasta postare a fost editata de renatoa: 16 March 2016 - 02:45 PM
#10
Postat 16 March 2016 - 02:52 PM
renatoa, la 16 March 2016 - 02:33 PM, a spus:
Da .. stiam de reparatia ta de la Graphite (daca tin bine minte parca mi-ai aratat reparatia cand am fost in Craiova ... dar atunci aveam capul prea plin de Trotter ca sa ma fi interesat mai mult despre reparatie)....
...dar stiind ca ai avut o situatie mult mai nasoala si ai rezolvat-o mi-a dat incredere ca la nevoie se poate rezolva si la Pulsar ... deci am decis sa il cumpar...
...in cel mai rau caz daca nu tine in timp ii dau D-boxul jos de la primele 3 spatii dintre nervuri, curat reparatia veche, sectionez nervurile 2 si 3, pun atela de placa de carbon de 1.5 sau 2 mm in fata si spate (sau 1 mm fata sa nu bata la ochi si 2 mm in spate unde e ascuns de d-box), rigidizat cu epoxi, matisat cu kevlar, lipit nervurile la loc, lipit d-box-ul la loc, eventual facut aceeasi operatie si in partea cealalta preventiv si pentru pastrarea greutatii egale fata de axa ...si speram ca tine pina cand voi vinde in viitor Pulsarul asta ..
#11
Postat 16 March 2016 - 02:55 PM
renatoa, la 16 March 2016 - 02:42 PM, a spus:
Petecul ala pe ce statea ? a umplut cu spuma in interior, sau cum a fost reparat ?
Da, era o spuma albiciasa gen "construction foam" (poliuretanica) asa cum am folosit eu la Trotter sa umplu si sa lipesc D-box...
...pur si simplu a dat cu spray, a asteptat sa se umple guguloiul si l-a taiat si slefuit la nivel...apoi a lipit petecul de crabon deasupra...
...eu doar am dezlipit carbonul si am pus o bucata de mterial mai apropiat la tetura dar mai deschis la culoare ...
#12
Postat 17 March 2016 - 11:50 AM
Nu cred ca e potrivit pentru planorul asta. Gliderdrive 960 duce un planor ca asta. Poti sa pui pak de 800-1000 mah si ESC de 60A.
In rest, felicitari - zboruri multe si usoare.
ender67, la 16 March 2016 - 02:00 PM, a spus:
Diferenta vine din greutatea motoarelor:
- Kontronik cu gear-box => 240 grame
- GliderDrive 960 => 140 grame
- GliderDrive 840 => 180 grame
elicopterele mele http://www.rhcforum....-mele-stiganas/
#13
Postat 17 March 2016 - 01:29 PM
De abia asigura o urcare decenta Cumulusului de 1200g, cu pale de 12-13".
Pana la urma daca scoti servo din coada, ce greutate ai nevoie ca sa faci CG ?
Daca 3858 180g intra in greutatea aia, atunci 840kv cu pale de 14" va fi alta poveste cu siguranta...
Aceasta postare a fost editata de renatoa: 17 March 2016 - 01:31 PM
#14
Postat 17 March 2016 - 03:25 PM
renatoa, la 17 March 2016 - 01:29 PM, a spus:
De abia asigura o urcare decenta Cumulusului de 1200g, cu pale de 12-13".
Pana la urma daca scoti servo din coada, ce greutate ai nevoie ca sa faci CG ?
Daca 3858 180g intra in greutatea aia, atunci 840kv cu pale de 14" va fi alta poveste cu siguranta...
elicopterele mele http://www.rhcforum....-mele-stiganas/
#15
Postat 17 March 2016 - 08:16 PM
si aici avem doua variante : "ala micu" si "ala mare" (vorbim de KV sub 1000 ...alea de 840 si de 960).
- din "ala micu" (960 kv / 140 g) am doua bucati si pot sa testez destul de repede (....cum ajung acasa, ca azi noapte am plecat la Frankfurt). 100 de grame mai putin in bot inseamna 30-35 de grame mai putin in coada daca am masurat corect fata de CG-ul de 95 mm fata de BA...adica pot sa mut servo de ampenaje din coada sub pilon. Si pot folosi in acest scop cele 2 servo "de tractor" pe care le-am gasit la eleroane.
- din "ala mare" (840kV/180 g) nu am pe stoc nimic,...dar ajunge in 1 saptamina din Olanda. 60 de grame mai putin in bot inseamna ca pot sa renunt la 20 de grame din coada...adica sa scap de servo de orizontal ca asta era punctul critic....si sa merg cu el sub pilon + bowden.
Acum parerile sunt impartite .... "ala micu" sau "ala mare"? "Ala mare" sigur face fata...dar eu cred ca si "asta micu" poate fi fasnet. La urma urmei sunt cotate ca motoare de 500 w si respectiv 800 W ...si daca ne luam dupa regula "200W/kg" la greutatea estimata de 1.5 kg am avea nevoie de 300 W ...si avem acum in colectie destule combinatii de elice de 11"-12"-13" ca sa gasim una eficienta....
Cand voi avea timp bag in ecalc.ch combinatiile de motoare / pale /lipo pe care le am si sigur gasesc ceva in zona 350-400 W...
Iar pe Kontronik poate il donam pentru un alt proiect sau facem un motor de troliu /vinci ...ca la cat de greu e sigur are cupru in el pentru ceva gen 700-1000W...
#16
Postat 17 March 2016 - 08:26 PM
renatoa, la 17 March 2016 - 01:29 PM, a spus:
De abia asigura o urcare decenta Cumulusului de 1200g, cu pale de 12-13".
Pana la urma daca scoti servo din coada, ce greutate ai nevoie ca sa faci CG ?
Daca 3858 180g intra in greutatea aia, atunci 840kv cu pale de 14" va fi alta poveste cu siguranta...
Pai asta e tot spilul...1500 are ACUM cu Kontronik .. daca merg pe 385o il pot aduce in zona 1350-1400 grame...
Si (parerea mea de incepator) ca la acelasi motor si la aceasi greuitate incepe sa conteze profilul ...eu cred ca 1200g/Cumulus incepe sa fie similar cu 1350G/pulsar....dpdv "drag".
Adica nu conteaza numai greutatea in ecuatia asta...mai conteaza si profilul aerodinamic ...frana.
Ca sa raspund punctual la intrebarwa ta referitoare la CG: am masurat 95 mm fata de BA, am vazut care este pozitia fata de suruburile de prindere, am masurat cat mai avem fata de bot (nu chiar la firewall, la vreo 3-4 cm in spate, unde e CG pentru motor)....33 de cm .... si cat mai e pin ain coada unde e pozitionat servo ....cam 100 cm. Deci 3 grame in bot inseamna 1 gram in coada....
#17
Postat 17 March 2016 - 08:32 PM
- in varianta "stoc" (asa cum a fost zburat pina acum) are o incarcare alara de 22 gr/dmp
- cu GliderDrive "ala mare" il aducem in zona de 21 gr/dmp
- cu gliderdrive "ala micu" il aducem la 20 gr/dmp
....acusi se trezeste stim noi cine si ne recomanda sa punem balast ca e prea usor ...
#18
Postat 17 March 2016 - 11:46 PM
O balsa infoliata "aluneca" la fel de usor ca un dbox de k/c, poate chiar mai lesne, ca ultimul are un pic de textura, se simte la unghie.
Daca ai deja din cele mici, da-i bataie cu unul, ca nu costa sa faci o proba.
#19
Postat 18 March 2016 - 10:24 AM
renatoa, la 17 March 2016 - 11:46 PM, a spus:
O balsa infoliata "aluneca" la fel de usor ca un dbox de k/c, poate chiar mai lesne, ca ultimul are un pic de textura, se simte la unghie.
Daca ai deja din cele mici, da-i bataie cu unul, ca nu costa sa faci o proba.
Pai eu nu am spus nimic de lungime/grosime aripa ... ci de planor cu totul (mai conteaza si fuselajul si ampenajele...).
Nu prea ma intereseaza acum sa il fac racheta ... daca ajunge la 200 m sub 30 de secunde nu am ce sa ii cer mai mult. Poate sa urce cumulus mai rapid la aceasi motorizare ... dar "la intoarcere" cred / sper ca se comporta un pic diferit...
Iar o diferenta de 10-15% in plus la greutate poate fi "egalizata" cu o alta combinatie elice/lipo .. si exact pentru o situatie de genul asta am cumparat saptamina trecuta palele Aeronaut , sa am de unde alege pentru GLiderDrive la 3s si 4s
Intentia mea e sa il scot daca se poate pe la 20 gr/dmp (pentru zilele fara vant) si sa ii pun un tub de balast (pentru zilele cu vant). Mai jos de 20 gr/dmp pot sa il scot doar daca montez aripa pe alt fuselaj de la CLM-Pro (dar acolo am o mica problema ca fuselajul electric nu are pilon, ar trebui sa ii fac modificarea pentru flasuri actionate separat stanga dreapta).
Iar textura aia ... nu prea ai cum sa o faci mai neteda decat daca bagi mai multa rasina si o faci mai grea (si in cazul asta si mai rigida)...
Stiu ca nu se poate compara D-box-ul asta cu cel facut de mine...dar la al meu era o suprafata "neteda" (cea care fusese lipita de policarbonat) si una in care se simtea textura mult mai "in relief"...eu montam suprafata neteda in exterior...
Si cat ajuta sau mai bine zis nu ajuta chestia asta la aerodinamica putem dezbate mult si bine ... si ajungem la discutiile de la spume in care unii taiau cu lama si chiar slefuiau mini "stelutele" de pe suprafata ca cica sunt bavuri de la turnare, iar altii le ziceau ca nu strica si de fapt sunt mini-turbulatori...
Dar revenind la aerodinamicitate...ce e interesant la modelul asta si nu am mentionat pina acum e ca are la balamale montate niste "wipers" din carbon flexibil, la flaps pe extrados. la eleroane pe intrados, la carma pe ambele parti si deloc la profundor (nu sunt, lipsa).
Cel mai bun / complet review pe care l-am gasit pina acum e asta (vezi partea de jos a paginii, in engleza):
https://sites.google...elos/pulsar-3-2
#20
Postat 18 March 2016 - 11:47 AM
Singurul servo de care mi-ar fi frica e cel de pe profundor. Daca ala se blocheaza byby Pulsar. Acolo as baga unul din seria celebra DymondD47/Ripmax SD100, etc. dar dupa cateva zboruri cu umilul emax.
elicopterele mele http://www.rhcforum....-mele-stiganas/
#21
Postat 18 March 2016 - 01:34 PM
stiganas, la 18 March 2016 - 11:47 AM, a spus:
Singurul servo de care mi-ar fi frica e cel de pe profundor. Daca ala se blocheaza byby Pulsar. Acolo as baga unul din seria celebra DymondD47/Ripmax SD100, etc. dar dupa cateva zboruri cu umilul emax.
Asata ma gandeam si eu ...si ma bucuram ca daca bag GD960 pot sa scap de servo din coada si sa merg pe ceva mai "solid" sub pilon.
Dar pe de alta parte incep sa inghesui multe chestii sub pilon si e spatiul cam limitat: si servo, si receptor (aici e mai usor, scot carcasa sau lipesc carcasa cu arici pe laterala si scot antena de 2.4Ghz afara ...) si acces la tub de balast.
Plus ca sub pilon iese si manunchiul de cabluri servo din mufa multiplex...
Cred ca voi merge pe o solutie cu servo culcate orizontal, cu bratele in sus (ca sa castig cat mai mult loc), cabluri bowden, un tub de balast (dar nu prea lung) si receptorul amplasat lateral.
Actionarea flapsului cu servo unic se face top-drive ...si cred ca il pastrez asa, nu ma mai complic sa fac actionare la 2 servo.
Maiden (sau mai bine zis zborul "nuntra de aur" sau de argint) cred ca saptamina viitoare.
#22
Postat 18 March 2016 - 03:18 PM
Acum te vaicaresti de spatiu in fuselaj, ma intreb cat de inghesuiala poate sa fie acolo... :unsure: nu ai vreo 6 cm diametru sub aripa ?
Aceasta postare a fost editata de renatoa: 18 March 2016 - 03:19 PM
#23
Postat 18 March 2016 - 03:42 PM
renatoa, la 18 March 2016 - 03:18 PM, a spus:
Acum te vaicaresti de spatiu in fuselaj, ma intreb cat de inghesuiala poate sa fie acolo... :unsure: nu ai vreo 6 cm diametru sub aripa ?
Ba da ...dar:
- vezi ca centralul are o mufa MPX care iese putin in afara cam 5 mm ... din ea mai "cad" o mufa MPX si cateva cabluri ce trebuie legate la receptor ..deci mai pierd cel putin 2 cm in inaltime
- sub asta trebuie sa pun cele 2 servo...as vrea sa le pun vertical dar cred ca pina la urma o sa fiu realist si le pun culcate, cu bratul deja insurubat si cu un element de reglaj (nu pot folosi chestiile alea gen butoias cu gaura de 2 mm ca nu am acces atunci la surubul de reglaj decat daca dau o gaura in fuselaj .... poate merg pe solutia furci cu filet de 2 mm)
- plus receptorul de 6 canale (sau 8-9) ...si astea au antena specifica de 2.4 GHz care e groasa ...trebuie sa dau o gaura in fuselaj sa o scot afara ca nu vad bine receptia in KC ala
Si daca mai vreau sa pun si un tub de balast cu acces prin gaura din pilon deja incepe sa arate ca o cutie de sardine.... dar ce nu face omul ca sa usureze planorul cu 100 de grame ...
In orice caz e mult mai confortabil decat la un DLG ...acolo m-am sucit mult pina am gasit solutia (pack de 4 acumulatori AAA si receptorul fara carcasa pus sub ei...cu acces la partea de mufe ...asa am loc sa fac si un pic de cable management)
#24
Postat 18 March 2016 - 03:48 PM
60g de servo puse cat mai in spate, la limita gaurii de sub aripa, cat sa ai loc sa umblii acolo pentru reglat tijele, adica estimez ca la aproximativ 10 cm mai in spate de cum vrei acum, nu iti vor deplasa CG-ul nici macar 1mm, putem calcula daca vrei. Si lasi spatiul liber sub aripa pentru conectica si receptie. Si balast ;)
Aceasta postare a fost editata de renatoa: 18 March 2016 - 03:49 PM
#25
Postat 18 March 2016 - 04:39 PM
renatoa, la 18 March 2016 - 03:48 PM, a spus:
60g de servo puse cat mai in spate, la limita gaurii de sub aripa, cat sa ai loc sa umblii acolo pentru reglat tijele, adica estimez ca la aproximativ 10 cm mai in spate de cum vrei acum, nu iti vor deplasa CG-ul nici macar 1mm, putem calcula daca vrei. Si lasi spatiul liber sub aripa pentru conectica si receptie. Si balast ;)
Pai CG pica in gaura de la pilon intre suruburile de fixare din fata si cel din spate... CG am gasit pe net ca e la 95-98 mm fata de BA, deci intre suruburi si e singurul loc unde pot sa le montez si sa am acces la servo fara sa fac modificari la fuselaj. Daca scot 100 grame in bot trebuie sa scot 33 grame din coada (ca asa sunt "'bratele" de actionare, 33 cm in fata si 1 m in spate)...adica greutatea celor 2 servo ...
Nu inteleg ce intelegi tu prin "limita gaurii de sub aripa" si "10 cm mai in spate" ...fuselajul asta are pilon si nu are gaura foarte mare. Daca te uiti cu atentie observi ca gaura nu este simetrica, intr-o parte are o degajare pentru bratul servo de la flaps...
As putea sa prelungesc gaura cu vreo 2-3-4 cm pina la surubul din spate ca sa montez acolo servo si sa am acces pentru reglaj, plus acces mai usor pentru bagat balast in tub... si asta cred ca va fi solutia. Va trebui sa bag dremelul sa prelungesc gaura. Si gaurica aia de se vede in poza va trebui sa o largesc la 5-6 mm ca sa scot antena dar o chestie mai desteapta ar fi sa dau gaura in spatele pilonului ca poate in felul asta e o receptie mai buna (daca pun antena int--o parte are mari sanse sa fie ecranata).
Fisiere atasate
-
IMG_20160214_132341.jpg (81.25K)
Number of downloads: 22
#26
Postat 18 March 2016 - 05:49 PM
Daca vrei sa pui un motor mai usor poti sa compensezi diferenta de greutate din pack-ul de alimentare.
Modelul cere un motor mai greu (asa cum l-ai si luat echipat) pentru ca prima varianta avea botul mai scurt. La Pro au lungit botul fuselajului pentru motoare mai usoare insa servourile se monteaza tot in zona cozii.
Zboara-l inainte de a face orice fel de modificari si vezi cum se comporta si daca chiar crezi ca e cazul sa modifici ceva.
Calculul acela cu diferenta de 2 unitati la incarcarea alara spune cam tot.
#27
Postat 18 March 2016 - 05:55 PM
ender67, la 18 March 2016 - 04:39 PM, a spus:
As putea sa prelungesc gaura cu vreo 2-3-4 cm pina la surubul din spate....
Nu iti recomand sa te hazardezi sa mai maresti decuparea ( era sigur simetrica inainte de interventia fostului proprietar ) .... pilonul e partea cea mai importanta ca rezistenta din ansamblul fuzelaj .. si e si asa deja " cioplita " indeajuns ... risti sa iti slabesti structura , dar e alegerea ta :rolleyes:
Ar trebui sa ai destul spatiu pt inca 2 servo pe partea care culiseaza in fuselaj ( sa-i spunem in con ) si acolo ai si o intaritura de durAl in partea inferioara , deci poti decupa / ajusta dupa necesitati ...
Aceasta postare a fost editata de OcsiRC: 18 March 2016 - 05:56 PM
#28
Postat 18 March 2016 - 06:15 PM
Si mai pun pe banc si motorul Kontronik ..poate nu cu palele alea imense 16x11 ci cu un 3s si pale ceva mai mici ...din pacate nu am nici un 2s sa tina monstrul ala de Kontronik si nici date despre el nu am ca sa estimez cat consuma.
Si sunt "saracut" si pe partea de ESC-uri... cel mai vartos pe care il am e de 50 de amperi (si aia in varf de sarcina, producatorul recomanda 40 A) ...iar italianul a zis ca el a avut un Castle de 80 A.
Cred ca e safe sa renunt la pale si sa fac teste cu pale Aeronaut si sa ma orientez spre ceva in jur de 300-350 W.
#29
Postat 18 March 2016 - 06:16 PM
Fisiere atasate
-
Loc servo Pulsar 1.jpg (43.73K)
Number of downloads: 14 -
Loc servo Pulsar 2.jpg (41.16K)
Number of downloads: 13 -
Loc servo Pulsar 3.jpg (52.56K)
Number of downloads: 14
#30
Postat 18 March 2016 - 06:26 PM