Modelism - RHC Forum: "Planorul romanesc" - ROver7 - Modelism - RHC Forum

Salt la continut

  • 2 Pagini +
  • 1
  • 2
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Acest topic e inchis

"Planorul romanesc" - ROver7 ... AG25 coarda 7 toli ...

#1 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2308
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 21 December 2015 - 09:43 PM

Pentru ca am taiat suficient de multe kit-uri de acest tip si am vrut sa vad daca D-box-urile de carbon sunt utilizabile (pe scurt: sunt...dar cu anumite restrictii) am hotarat sa incep sezonul de constructii 2015-2016 cu acest tip de nervuri.

De fapt am furat un pic startul ca aripa pe care o voi prezenta in continuare am montat-o imediat dupa ce au fost gata D-box-urile de carbon (in timp ce faceam a doua transa de D-box-uri de kevlar-carbon). Azi am termint infolirea.

Jumatate din kit-uri sunt de tipul 22+2x18 (adica pentru un planor cu aripa gen Pulsar 2500, cu simplu diedru), jumatate sunt de tipul 22+2x(12+6)...adica ultimele 6 nervuri sunt pentru lonjeron teva de carbon de 5 mm (pentru planor cu aripa gen Pulsar 2000 cu dublu diedru... de fapt e 100% compatibil cu kitul de Element 2m). Acum am 4 kituri din primul fel si 4 din al doilea...plus un kit de Element 2m luat de la CLM-Pro si la care am montat doar segmentul central.

Pentru D-box voi folosi 4 sau 5 tipuri:

- D-box de carbon si kevlar-carbon de la CLM-Pro

- D-box de carbon luat din Ungaria

- D-box de carbon facut de mine

- D-box de kevlar-carbon facut de mine

Planul de bataie: construim 8-9 planoare din acelasi set de nervuri, cu diverse anverguri (1.75 - 2 - 2.25 - 2.5 m), cu diverse suprafete de control (RES, + eleroane, + flapsuri), cu simplu/dublu diedru si cu acelasi tip de prindere intre segmente.

La final ar trebui sa obtinem o colectie de 8-9 segmente centrale (hai sa lasam deoparte primul facut acum ceva timp ca are un alt sistem de prindere si sa ne limitam la 8 bucati: 4 lungimi diferite , fiecare in varianta simpla si cu flaps-uri) si 8-9 seturi de urechi (la fel: doua lungimi diferite, simplu / dublu diedru, cu / fara eleorane).

Pentru ca segmentele vor fi interschimbabile ar trebui sa obtinem o "familie" de aripi care sa poata fi combinata dupa necesitati ...si o anumita "redundanta" in set (adica "piese de schimb" destule).

Cateva cuvinte despre sistemul de prindere: la ultima deplasare in Suedia am fost la un magazin de modelism (www.wentzels.se) si acolo am gasit tevi patrate de alama. Am vreo 4 dimensiuni, smecheria e ca intra perfect una in alta. Sublerul zice cam 3.2 mm - 3.96 mm - 4.76 mm- 5.55 mm (adica 1/8 - 5/32 - 3/16 - 7/32 ...aka 4/32-5/32-6/32-7/32 inchi..). Pentru Rover7 voi folosi tevile de 5/32" si 6/32" (iar pentru planorul cu coarda de 8 inchi tevile de 6/32 si 7/32 inchi).

Bucati din teava de 6/32 vor fi lipite la capetele aripilor. Teava de alama e lipita intre doua tevi patrate de carbon de 3 mm (interior rotund de 2 mm in care se lipeste o scobitoare de bambus pentru rigidizare). Acest sandwich carbon-alama-carbon are inaltimea cam 10.8-11 mm si va fi folosit ca ultimul cheson. Pentru rigidizare se poate "capaci" si in lateral si matisa cu kevlar.

Acelasi tip de cheson se foloseste si la urechi. Unghiul diedru este dat de piesa in V: sticlotextolit taiat laser si "imbracat" cu teava de alama de 5/32". La ultima vizita la LaserCut am taiat niste V-uri pentru 3 unghiuri diferite. Si niste nervuri de textolit (profil AG25 e 7 inchi, cu decuparea pentru cupla de servo si pentru teava de imbinare).

Cam asta e scopul...flexibilitate maxima: 4 anverguri x 2 (cu/fara flaps) x 2 (cu/fara eleroane) x 2 (simplu/dublu diedru) x 3 (unghi diedru) ar trebui sa ne ofere vreo 100 de modele diferite (teoretic)... practic o coletie de aripi care ar trebui sa faca lucrurile interesante.

Am inceput cu primul segment central: lungime 76 cm, chesoane de 3.75 cm, D-box de carbon, simplu fara flapsuri (dar cu extensiile de servo de eleroane).

La D-box-ul de carbon am folosit alta metoda, fara aracet: doua straturi de epoxi de 10 minute diluat (pe fata si pe verso). A rezultat un material ceva mai greu (264 g / mp) si mai rigid (nu prea se poate indoi si plia pe BA). Plus ca e mai "sita" comparativ cu kevlar-carbon.

Dar e totusi utilizabil... folosit similar cu balsa de 1mm:

- am lipit o tija de carbon de 1.5 mm la varfurile nervurilor

- am taiat bucata de d-box/tesatura de carbon rigidizata in doua pe lungime

- lipit una dintre bucati pe lonjeron pe platbanda de carbon

- pliat tesatura pe profil si lipit cu CA pe tija de pe BA

- taiat materialul in plus si slefuit

- repetat aceasi procedura pe partea inferioara a D-box-ului

- slefuit BA

- pentru etanseizat "sita" am dat un strat subtire de aracet diluat care a "umplut" ochiurile sitei (asta cred ca a mai adaugat vreo 10 g la aripa dar macar nu mai avem o colectie de frane aerodinamice la BA).

BA rezultat este extrem de rigid.

Am uitat sa mentionez cum am facut lonjeronul: chesoane de balsa de 3 mm lipite intre 2 bucati platbanda de 3x0.5 mm.

BF este facut tot cu platbanda 3x0.5 mm.

Pentru rigidizarea zonei BF am mai folosit doua "smecherii":

- in gaurile din nervura care erau prevazute pentru o bara antitorsiune la flaps am pus o alta tija de carbon

- capatul BF al nervurii a fost rigidizata suplimentar cu CA (asta pentru a evita deformare la compresiune in momentul in care se strange folia in zona respectiva).

Nervurile au fost "capacite" cu carbon strips facut de mine (din benzile de carbon unidirectional disponibile la Phoenix).

Practic aripa este facuta 100% cu materiale autohtone (cumparate de la Phoenix si Polydis si prelucrate acasa).

Rezultatul: la anvergura de 76 cm o greutate de 92 de grame infoliata si cu cablurile de eleroane trase deja. Asta inseamna cam 1.2 gr/cm de aripa. Probabil cu d-box-uri mai usoare se obtine 1.1 gr/cm sau chiar 1 gr/cm.

Pentru comparatie: segmentul central de Pulsar 2000 (lungime 80 cm, coarda 18 cm) varianta cu flapsuri dar neechipata are 110-111 grame.


Si ceva detalii despr fotografii:
- cam asa arata D-box-uri "rebuturi" montate in aripa
-tevile de alama de 4/32", 5/32", 6/32" si 7/32" (se observa cum intra perfect una in alta) si V-uri de textolit (vor fi lipite cate doua si bagate in teava de 5/32")

Fisiere atasate


0

#2 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2308
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 21 December 2015 - 09:45 PM

- greutate 92 de grame la 76 cm
- detaliu de executie BF

Fisiere atasate


0

#3 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2308
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 21 December 2015 - 09:47 PM

- nervura profil AG25 coarda 7 inchi de balsa ...si cea de textolit folosita la capete..
- si detaliu de executie capat de aripa

Fisiere atasate


0

#4 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2308
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 21 December 2015 - 11:01 PM

Si poate nu ar strica si un mic plan ...
ROver7, cu anvergura cam 2-2.1 m, urechi fara diedru, simplu (fara eleroane / fara flapsuri). Suprafata aripii cam 30 dmp.

Fisiere atasate


0

#5 Useril este offline   fly 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 3415
  • Inregistrat: 09-November 08
  • Gender:Male
  • Location:Bran Brasov
  • Interests:Jeturi ,f3j ,f5j

Postat 22 December 2015 - 06:36 AM

Puneti ceva poze sa se vada si toata aripa! Multumesc!
0

#6 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2308
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 22 December 2015 - 11:50 AM

Vezi postareafly, la 22 December 2015 - 06:36 AM, a spus:

Puneti ceva poze sa se vada si toata aripa! Multumesc!


Deocamdata e gata doar segmentul central, incep azi sa lucrez la "urechi".
Inca nu am lipit mufa / mufe la capete firelor.
Mai trebuie sa dau gauri si in nervura centrala (penru prindere pe aripa).
Si bineinteles sa sterg cu alcool amprentele si eventual sa mai dau cu fierul /foenul pe unde mai apar mici incretituri.

Fisiere atasate


0

#7 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2308
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 22 December 2015 - 02:23 PM

Am inceput sa lucrez la cele doua segmente extreme. Cred ca e ai usor sa postez fotografii pe masura ce avasez cu montajul... asa veti avea o evolutie in timp aproape real...
- sandwich carbon-alama-carbon din sistemul de prindere ...
- ... si "capacit" lateral cu carbon (foto 3) pentru marirea rezistentei si esteticii
- toate piesele care vor intra in componenta celor doua segmente...pregatite petru montaj

Fisiere atasate


0

#8 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2308
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 22 December 2015 - 02:57 PM

Scuze petru inversiuni descrierea este in ordin cronologica, ordinea fotografiilor este dupa cum ii convine softului de forum
- (foto 3) alinierea nervurilor la "umarul" superior ....
- (foto 4) ..pentru saparea unui mic sant in partea inferioara pentru platbanda de carbon folosind o pila fina
- (foto 2) lipirea primei nervuri de nervura de textolit
- (foto 1) platbanda de carbon fixata cu cleme si inaltata putin cu un card de platic in punga de polietiena, prima nervura lipita si blocul de imbinare folosit ca un cheson

Fisiere atasate


Aceasta postare a fost editata de ender67: 22 December 2015 - 02:58 PM

0

#9 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2308
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 22 December 2015 - 03:18 PM

- (foto4) nervura 2 lipita de blocul de imbinare
- (foto3) ... apoi lipim un cheson
- (foto2) ... apoi nervura 3
- (foto1) ... apoi inca un cheson si nervura 4
Motivul petru care se vad 2 chesoane de tipul 1-1 este urmatorul: am folosit un set de chesoane de la DLG (care are 15 nervuri) deci 14 chesoane numerotate de la 1-2 la 14-15 iar setul asta are 18 nervuri deci trebuie 17 chesoane in total, in afara de blocul de imbinare inca 16. Nervurile de la DLG sunt un pic mai subtiri dar faptul ca le-am mutat cu 3 pozitii permite sa fie folosite. La montarea platbandei superioare voi pune o "umplutura" de balsa 1mm care va fi slefuita la nivel
Acum facem o pauza de montaj ca nu are rost sa va pun fotografii la fiecare nervura http://www.rhcforum.ro/public/style_emoticons/default/rolleyes.gif

Fisiere atasate


0

#10 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2308
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 22 December 2015 - 03:53 PM

Gata si prima parte a constructiei. dupa cum se vede pe planseta are aproape 65 de centimetri (fara piesele de balsa de la capetele aripilor).
Teoretic ar fi trebuit sa fie de 17 x 3.75 + 0.3 deci cam 64 de centimetri ... diferenta vine din modul cum au fost slefuite chesoanele la capete (adica nu prea au fost) si din stratul de adeziv.
Daca se lucreaza pe un plan tiparit probabil va trebui sa pierdeti ceva mai mult timp la pregatirea chesoanelor ...eu unul nu imi bat capul cu asa ceva cat timp diferenta va fi egala pe ambele aripi.
Ce trebuie urmarit la montaj:
- secventa nervurilor sa fie strict in ordine descrescatoare
- la asamblare pun o dunga de CA pe partea dreapta si in degajarea pentru platbanda, proptesc "umarul" de jos pe platbanda si apas lateral pentru contact pe cheson; nu trebuie uitat ca "inaltatorul" cu cardul de plastic sa fie in apropiere
- nervura se pozitioneaza paralel cu liniile de pe planseta (daca sunt mici diferente ele vor fi corectate la montatea BF)
- secventa chesoanelor trebuie sa fie strict in ordine descrescatoare; in mod normal la un set de chesoane facut pentru acel set de nervuri chesonul 7-8 trebuie montat intre nervurile 7 si 8, aici au fost un pic decalate
- la asamblare pun o dunga de CA pe latura inferioara si pe latura din dreapta, pozitionez coltul din dreapta jos, pun chesonul aliniat si perpendicular pe platbanda, apas in stanga lateral ca sa faca bine contact cu nervura si apas de sus in jos pentru contact bun cu platbanda
- oricum intr-o etapa ulterioara imbinarile nervura - cheson vor ava parte de un tratament de intarire (cu CA sau epoxi)

Fisiere atasate


0

#11 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2308
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 22 December 2015 - 04:12 PM

Pregatirea pentru lipirea lonjeronului superior:
- lonjeronul inferior fixat cu cleme puternice
- nervurile aliniate paralel
- prinse deasupra cu o bagheta care este fixata cu 2 cleme pe mijloc si 2 la capete (nu apar in imagine
- slefuit micile dierent de nivel cu o pila fina

Fisiere atasate


Aceasta postare a fost editata de ender67: 22 December 2015 - 04:12 PM

0

#12 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2308
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 22 December 2015 - 05:17 PM

Am ajuns la etapa in care am terminat de pozitionat si lipit BF ... urmeaza distractia cu fasiutele de carbon pe nervuri....

Fisiere atasate


0

#13 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2308
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 22 December 2015 - 05:41 PM

Am lipit carbon strips pe extrados ... urmeaza sa desprind cu grija aripa de pe planseta si sa pun carbon strips pe intrados....

Fisiere atasate


0

#14 Useril este offline   Travel Air 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1225
  • Inregistrat: 26-September 12
  • Gender:Male
  • Location:Vaslui
  • Interests:Zbor

Postat 22 December 2015 - 05:58 PM

Arata excelent :drinks:
In ritmul asta le faci pe toate 9 aripile pana la sfarsitul anului :good:
Ce nu mi-e clar e cardul folosit la lipirea chesoanelor si bordul de fuga lipit inainte de infasurarea cu kevlar.
Sau la asta mica nu mai pui?
Bogdan Floria

bogdan.floria@aeromodelism.ro
bogdanfloria@gmail.com
0757110983

"Norocul astepta tacut stiind viitorul"
0

#15 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2308
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 22 December 2015 - 06:18 PM

Am terminat si intrados-ul ..urmeaza distractia cu BA.
Asta fiind un model de test (facut mai mult ca sa vad daca tesatura de carbon rigidizata poate fi folosita la D-box) nu am mai facut matisare cu kevlar.
Asta e o aripa B-grade si va fi folosita cu lansare din mana sau la zgarci ... nu cred ca e nevoie de matisare cu kevlar la un model de 2.1 m de genul asta.
Oricum celellate modele (mai ales cele de 8 si 9 inchi coarda) vor avea matisare si am in cap o mica instalatie care sa usureze matisarea ...
Dar...revenind la modelul de fata .. BA de la segmentul central a iesit foarte rigid...sa nu uitam ca BA e de fapt o tija de carbon parca de 1.8 mm pe care sunt lipite bucatile de tesatura de carbon ....

Fisiere atasate


0

#16 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2308
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 22 December 2015 - 06:24 PM

Cardul are rolul de a "ridica" platbanda de pe planseta:
- profilul nervurii la BA are o degajare pentru grosimea D-box-ului
- platbanda de carbon trbuie sa fie montata nu PESTE acesta degajare, ci la acelasi nivel (d-box-ul se lipeste PESTE platbanda)
- inainte de a incepe montajul am facut un sant de grosimea platbandei
- cardul are rolul de a "ridica" local platbanda ca sa pot lipi totul la acelsi nivel
- cardul il mut la staga sau la dreapta nervurii pe care o lipesc ...dar niciodata exact sub ea
- cardul e imbracat in punga de polietilena ca sa nu se prinda CA (lucrez cu CA lichid sa mediu)


0

#17 Useril este offline   fly 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 3415
  • Inregistrat: 09-November 08
  • Gender:Male
  • Location:Bran Brasov
  • Interests:Jeturi ,f3j ,f5j

Postat 22 December 2015 - 06:58 PM

Felicitari ! Cu asemenea poze se vede mai clar !
0

#18 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2308
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 22 December 2015 - 07:10 PM

Daca nu stateam sa fotografiez si sa scalez si sa fac update....erau gata ambele aripi de mult.
Zilele urmatoare voi incerca sa montez un kit in dou azile: in prima zi segmentele de aripa si a doua zi stabilizatorii si infolierea.

Aceasta postare a fost editata de ender67: 22 December 2015 - 07:10 PM

0

#19 Useril este offline   Travel Air 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1225
  • Inregistrat: 26-September 12
  • Gender:Male
  • Location:Vaslui
  • Interests:Zbor

Postat 22 December 2015 - 07:11 PM

Vezi postareaender67, la 22 December 2015 - 06:18 PM, a spus:

am in cap o mica instalatie care sa usureze matisarea ...


Sunt ochi si urechi! :)

Aceasta postare a fost editata de Travel Air: 22 December 2015 - 07:12 PM

Bogdan Floria

bogdan.floria@aeromodelism.ro
bogdanfloria@gmail.com
0757110983

"Norocul astepta tacut stiind viitorul"
0

#20 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2308
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 22 December 2015 - 08:26 PM

Vezi postareaTravel Air, la 22 December 2015 - 07:11 PM, a spus:

Sunt ochi si urechi! :)

Daca te uiti in postul 15 vezi ca planseta mea de lucru sta sprijinita pe un cadru de lemn. Asta e de fapt laterala unui "pantofar" (suport de pantofi) extensibil, pantofii stau sprijiniti pe niste tevi nichelate (suruburile alea sunt pentru prinderea tevilor).
Conteaza doua chestii: ca are latimea de 22 cm (adica ceva mai mare decat coarda aripilor.. de fapt nu coarda ci distanta de la lonjeron la BF) si ca este extensibil intre 62 cm si probabil dublu (sau pe acolo). Deci suportul cand este in pozitie e un paralelipiped cu latimea (60-120) cm si adancimea 22 cm...si cat o fi inaltimea ca nu conteaza.
Pe cele 4 "picioare" laterale voi lipi cu scoci baghete de brad (de exmplu 15x5 mm) de aceasi inaltime si la care voi da in capatul de sus gauri.
Aripile au tevile de imbinare patrate sau dreptunghiuri, pot sa le prelungesc cu alte tevi sau tije si sa le fac o manivela. Deci aripa se va invarti la manivela pe un ax (sa zicem in spate) ...pe celalalt ax (deci in fata) pun mosorul cu fir de kevlar.
Cu dreapta dau la manivela ca la masina de carnati (ca tot nu mai facem carnati ca familia mea a devenit vegetariana)... cu stanga manevrez firul de kevlar, il tin intre degete ca sa aiba o anumita tensiune de la frecare si sa deplasez mosorul in lateral odata ce avanseaza matisarea.
Pe scurt: 4 stalpi cu gauri in partea de sus, pe perechea din spate se pune la protap aripa, pe perechea din fata mosorul...si dai la manivela.
Treaba iese foarte simplu ca nervurile sunt perpendiculare pe lonjeron.

Aceasta postare a fost editata de ender67: 22 December 2015 - 08:27 PM

0

#21 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2308
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 22 December 2015 - 08:39 PM

ABCD-EFGH e suportul de baza.
AW, BX, CZ si DY sunt baghetele de brad cu gauri in capete (gaurile formeaza axele de rotatie WX si YZ).
Pe axa WX pui la protap aripa, pe axa YZ se misca mosorul cu kevlar.
Cel mai simplu stai in lateral in zona XZ, cu drepta dai la manivela in punctul X si cu stanga manevrezi firul si mosorul de kevlar (tensionezi firul si il deplasezi impreuna cu mosorul).
Se poate adapta la orice birou sau banc de lucru de dimensiuni corespunzatoare.
Totul e sa gasesti modalitatea sa montezi "la protap" aripa.

Fisiere atasate


Aceasta postare a fost editata de ender67: 22 December 2015 - 08:40 PM

0

#22 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2308
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 22 December 2015 - 09:40 PM

Hai si cu BA-u ca ne apuca moapttea (taman acu de solstitiu):
- lipesc o fasie de tesatura de carbon rigidizata pe platbanda superioara (incep acolo petru ca e curbura mai mare)
- intorc pe verso si la fiecare nervura pliez tesatura pe botul nervurii cu stanga, cu dreapta trag o dara de CA in lateral la unghiul de 90 de grade intre nervura si tesatura si ii trag un puf de activator
Nu e nevoie sa trag in ambele parti ca tesatura e ca o sita rara si patrunde adezivul peste tot (inclusiv peste degete)

Fisiere atasate


0

#23 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2308
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 22 December 2015 - 09:43 PM

Ca de obicei sunt inversate...
- cand am terminat profilul ar trebui sa arate cam asa (se vede ca e fara cocoase, exact cum ar trebui sa fie)
- intorc aripa si lipsc la bordul de atac o tija de carbon...adezivul il pu lipit de tija inspre lonjeron. tot ce puneti adeziv in exces IN FATA tijei trebuie curatat sau slefuit.
- daca tot sunteti in zona puteti da o dunga de CA si in unghiul dintre lonjeron si tesatura de carbon

Fisiere atasate


Aceasta postare a fost editata de ender67: 22 December 2015 - 09:44 PM

0

#24 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2308
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 22 December 2015 - 10:07 PM

- taiem grosier cu o foarfeca sau un cutter materialul in exces din fata tijei, e bine sa lasam o mica margine (1mm). De remarcat ce sita e de fapt materialul asta, cel de kevlar-carbon e mult mai "des"
- incepem sa lipim cealalta fasie, mai intai pe nervura de capat, apoi pe bucati cate un cheson si o nervura.
Atentie la alinierea pe lonjeron si nu apasati materialul in zona dintre nervuri, apasati numai pe lonjeron si pe nervura.
Nu ne intereseaza sa fie lipit si pe tija, de asta ne ocupam in etapa urmatoare, acum ne concentram sa fie aliniat pe lonjeron si sa urmeze profilul nervurii
@TravelAir: d-box-urile de kevlar-carbon sunt mai flexibile, poti sa lipesti toata bucata (fara sa o tai in jumatate), mai intai pe extrados unde e curbura mai mare, apoi la tija de carbon (sau merge si fara, lipesti la varfurile nervurii), treci pe intrados si lipesti nervura de capat, apoi pe lonjeron si nervura si tot asa; la fel nu se apasa deloc in spatiul dintre nervuri. Sau folosesti negativ din polistiren ...sau un alt D-box de firma. In orice caz e muuuuult mai usor decat tesatura asta de carbon

Fisiere atasate


Aceasta postare a fost editata de ender67: 22 December 2015 - 10:09 PM

0

#25 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2308
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 22 December 2015 - 10:34 PM

(ordine inversa la fotografii)- am terminat cu lipirea tesaturii de carbon pe intrados...
- ...si am facut o trimare grosiera, am eliminat si materialul in exces de la capat; la BA am lasat o margine cam de 1-2 mm in fata tijei de carbon
...si proba cantarului in avanpremiera: in stadiul asta aripa are 45 de grame.

Fisiere atasate


Aceasta postare a fost editata de ender67: 22 December 2015 - 10:36 PM

0

#26 Useril este offline   fly 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 3415
  • Inregistrat: 09-November 08
  • Gender:Male
  • Location:Bran Brasov
  • Interests:Jeturi ,f3j ,f5j

Postat 22 December 2015 - 10:51 PM

Placa de carbon de pe bordul de atac este ca si o sita ?daca e asa nu mai bine il faceati din balsa sa fie calumea ,decat sa se vada ca e carbon si sa nu isi faca treaba !?!
0

#27 Useril este offline   fly 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 3415
  • Inregistrat: 09-November 08
  • Gender:Male
  • Location:Bran Brasov
  • Interests:Jeturi ,f3j ,f5j

Postat 22 December 2015 - 10:53 PM

Daca este sita trebuia macar un strat de fibra de sticla de 45 g sau mai usoara .
0

#28 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2308
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 22 December 2015 - 11:56 PM

Da, asta e problema la tesatura asta de carbon...cea de kevlar-carbon e mai deasa si nu are goluri (poate fi si din cauza metodei diferite folosite).
De aia la segmentul central am dat o pensulare cu aracet diluat sa acopar golurile .. la urechi nu cred ca ma mai complic si trag folie pe deasupra.
Aripile astea au fost de test .. sa vad cum s-a taiat kitul de tipul asta si cum se monteaza si sa vad daca se mai poate face ceva cu semi-rebutul de tesatura de carbon.
Se poate...dar e prea multa manopera suplimentara si rezultatul nu e de prima calitate.
Dupa ce termin aripa asta restul le montez cu d-box "de firma" sau de kevlar-carbon.
0

#29 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2308
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 23 December 2015 - 12:20 AM

Si dupa o "scurta" sesiune de:
- pus CA lichid pe tija de la BA
- strins cele doua tesaturi in zona tijei intre o folie de poletilena
- dat cu activator
- taiat cu cutter-ul la nivelul tijei
- slefuit
- repetat operatiunile pe unde mai era nevoie
- taiat cu cutter-ul excesul de tesatura din zona lonjeronului
- intarit nervurile cu o picatura de CA foarte lichid (lasat sa se scurga spre BF)
- taiat cu cutter-ul excesul de CA de la BF
- slefuit BF la nivel
...rezultatul nu prea se vede in fotografie dar are 47 de grame.
Mai trebuie o piesa de balsa la capat (hai sa fim generosi: 5 grame) si folia. Folia va fi un trapez cu baza mare 30 cm, baza mica 20 cm si inaltime 66 cm ...adica 0.165 mp...sa zicem ca 11 grame daca e folie groasa de 65 gr/mp.
Sa zicem ca mai punem 2 grame de folie ca sa acoperim tot D-box-ul ... segmentul asta de aripa va avea 65 de grame.
130 de grame cu impreuna cu celalalt, 222 grame cu segmentul central... la o anvergura de 70+76+70 = 216 cm.
La segmentul central sigur se puteau economisi cateva grame (folie in loc de aracet pentru etanseizare sita) ... si firele alea sunt puse acolo pentrua fi folosite in combinatie cu urechi cu eleroane.
Concluzia mea e ca se poate aproxima greutatea aripii cu un coeficient de 1 gr / cm de aripa.. cred ca aproximatia asta e OK cu o eroare de +/- 5%.
Adica se poate si mai usor folosind alte D-box-uri...se poate si ceva mai greu daca adaugam o balama pentru suprafete de control sau matisare cu kevlar.

Fisiere atasate


0

#30 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2308
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 23 December 2015 - 01:04 AM

Si acum cateva extrapolari cu privire la utilitatea kitului:
- am folosit toate nervurile din kit cu chesoane de 3.75 cm (1.5") si am obtinut 65+76+65+ 2 piese de balsa de capat (teoretic ar fi trebuit 64+75+64+piesele de capat). Hai sa zicem 69+75+69 cm = 213 cm.
- pentru chesoane de 3 cm scalam cu 0.8 .. deci anvergura 170 de cm.
- pentru chesoane de 4 cm se obtine o anvergura de 225 cm
- pentru chesoane de 4.5 cm se obtine o anvergura de 250 cm
- pentru chesoane de 5 cm se obtine o anvergura de 275 cm
- nimic nu ne impiedica sa folosim mai putine nervuri
- este putin probabil sa folosim chesoane mai mici de 3 cm sau mai mari de 5 cm
- in general "aspect ratio" poate fi intre 8 si 16 (sau chiar mai mult)... cu un "sweet spot" in zona de 12 (exemplul de fata este calculat pentru aceasta valoare: 17.5 cm x 12 = 210 cm)
- kitul poate fi folosit intre 140 si 280 de cm ... eu fiind mai conservator am zis intre 150 si 250 cm (cu folosirea cea mai uzuala in jurul valorii de 2 m).
- cu asa ceva se poate "copia": Pulsar 2000, Pulsar 2500, Element 2m, Element 1.8 m, Element 1.5 m, Trotter.
De asta imi place kitul asta (si am taiat 8 bucati in doua variante); ca e foarte versatil si foarte economic (toate nervurile incap pe o placa de balsa ... inclusiv stabilizatorii in varianta kitului 18+2x18 sau 18+2x(12+6)).
Iar cu el se pot face o gramada de modele ... sper ca construim cateva impreuna concediul asta.
0

Arata acest topic


  • 2 Pagini +
  • 1
  • 2
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Acest topic e inchis

6 useri citesc topicul
0 membri, 6 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

913Creative.ro