"Planorul romanesc" - ROver7 ... AG25 coarda 7 toli ...
#31
Postat 23 December 2015 - 06:46 AM
Cred ca in max 3 saptamani il aveti terminat pentru testul de zbor ?!
Astept cu nerabdare sa il vad in aer.
#32
Postat 23 December 2015 - 09:38 PM
fly, la 23 December 2015 - 06:46 AM, a spus:
Cred ca in max 3 saptamani il aveti terminat pentru testul de zbor ?!
Astept cu nerabdare sa il vad in aer.
Bineinteles ca il pot termina in 3 saptamani...dar de ce atata "graba"?
Segmentele laterale au iesit de 71 de cm lungime, si cam 63-64 g fiecare (impreuna au 127 g).
Am pus folie si pe BA...si am facut aceaasi chestie si la segmentul central.
Toate cele trei segmente au impreuna 222 grame (la o anvergura de 218 cm).
Aripile de Pulsar 2000 nemontate (asa cum vin in kit) au 228 de grame la o anvergura de 2 m.
Bineinteles ca cele de Pulsar arata mult mai bine (si probabil zboara mult mai bine ... profilul e acelasi AG25) dar macar la greutate putem obtine ceva similar.
Ca tot veni vorba de Pulsar ... as putea sa vad cum zboara folosind un fuselaj de Pulsar. Ar mai fi doar 2-3 chestii de facut: sa dau in fuselaj inca o gaura intre gaurile din fata (Pulsar are un sistem de prindere in triunghi cu doua suruburi in fata, la aripa asta facusem pentru 2 gauri in linie) si sa ii pun un nut, sa dau gaurile in nervurile centrale (sa se potriveasca cu fuselajul de Pulsar) si sa fac V-urile de imbinare segmente.
Fisiere atasate
-
100_7230.JPG (217.89K)
Number of downloads: 35 -
100_7231.JPG (216.45K)
Number of downloads: 33
#33
Postat 23 December 2015 - 10:52 PM
- kitul e OK, dimensiunile nervurilor sunt corecte, nu au fost probleme de aliniere la BF
- pentru constructia asta am folosit un kit care nu ar fi prima mea optiune (din balsa mai usoara dar si mai "moale")
- tesatura asta de carbon rigidizata cu epoxi se poate folosi...dar nu prea merita (multa manopera)
- la capete am folosit doar o nervura de balsa de 2 mm si una de textolit 0.5 mm ... in mod normal ar trebui sa folosesc 2-3 nervuri de balsa si macar 1 mm de textolit: daca am insistat cam mult cu intinsul foliei nervura s-a flambat putin in interior
- la fel pentru balsa moale ar trebui o rigidiare cu CA a capatului dinspre BF al nervurii... sau o tija de carbon similar cu cea folosita la segmentul central, la unele nervuri de la urechi pare o anumita flambare unde am insistat prea mult cu intinsul foliei
- asta poate si pentru faptul ca platbanda folosita la BF a fost una subtire de tot (am folosit 3x0.5 mm ca din astea aveam mai multe) ...in mod normal la costructii "non-test" folosesc 4x1 mm
- aripile au iesit foarte rigide si fara matisare (chair daca lonjeronul a fost facut cu platbanda 3x0.5 mm si chesoane de balsa de 3 mm).
Per total un experiment reusit (asta petru faza de constructie, sa vedem zborul inugural). Asta e prima aripa construit cu kitul asta (aripa pe care am aratat-o inainte er fqcuta cu kitul de Element 2m de la CLM Pro).
Saptamina viitoare poate incep o aripa cu flapsuri si folosind D-box-uri mai bune.
Aceasta postare a fost editata de ender67: 23 December 2015 - 10:53 PM
#34
Postat 14 January 2016 - 06:59 PM
- lungime 83 de cm, distanta intre nervuri 5 cm (cu exceptia capetelor unde e 3.75 cm datorita sistemului standard de prindere intre segmente cu teava patrata de alama intre 2 tevi patrte de carbon de 3x3 mm)
- lonjeron facut cu 2 bucati platbanda de carbon 4x0.6 mm, chesoane taite laser, matisare cu kevlar
- bordul de atac are o tija de carbon de 1.5 mm, extrudat bleu taiat cu fir cald dupa profilul nervurii (folosind ca sablon nervurile de textolit de la capat) si d-box facut cu tesatura kevlar-carbon rigidizata cu epoxi
- la capat e un sandwich de 3 nervuri balsa de 2 mm si una de textolit de 0.5 mm
- balama textila (sandwich de 2 baghete de 4x2 mm, panglica, 2 baghete 4x3 mm si rindeluit / slefuit pe profil)
- flapsuri intarite cu teava de carbon 3x2 mm si cu platbanda carbon 4x1 mm la bordul de fuga
- nervuri placate cu carbon strips "home made" (banda de carbon unidirectionala de 25 sau 50 cm latime rigidizata cu epoxi diluat si apo separate rovingurile individuale de carbon)
In principiu asta e segmentul central de la Element 2m dar cu urmatoarele modificari:
- crestere lungime de la 68 cm la 85 (distanta nervuri 3.5 cm => 5 cm)
- flapsurile la element 2m sunt actionate de un singur servo amplasat aproape central (in spatiul imediat de dupa ax), aici am optat pentru actionare cu 2 servo pentru a putea folosi aripa si pe alte fuselaje gen Q12 (fuselajul 120 de la CLM-Pro care apare in planurile si desenele 3D are axul boom-ului mai jos decat planul aripii)
- sistem de prindere diferit (aripa va putea fi folosita pe fuselajele existente de Pulsar si pe alte tipuri de fuselaje...inclusiv cele de DLG)
Greutatea actuala: 88-89 de grame.
Ce mai e de facut:
- "cosmetizare" (trimare la carbon strips, slefuire BF, etc).
- montat piese de balsa pentru sustinere servo si sistemul de prindere pe aripa (+5 g)
- infoliere ..probabil cu "burnt orange" de la HobbyKing (+15 g)
- montat cabluri pentru extensie servo
Probabil greutatea finala va fi foarte aproape de greutatea segmentului central de Pulsar 2000 (110 g).
Fisiere atasate
-
100_7233.JPG (141.67K)
Number of downloads: 41 -
100_7234.JPG (128.94K)
Number of downloads: 37 -
100_7235.JPG (143.59K)
Number of downloads: 39
Aceasta postare a fost editata de ender67: 14 January 2016 - 07:00 PM
#35
Postat 18 January 2016 - 04:52 PM
Na gondesc ca ar trebui sa faci bordul de atac dintr-o bucata in loc de doua bucati. Rigiditatea va fi nult mai mare.
Un bord de atac se pote face usor din spuma placata cu bala sau mai bine placaj aviatic sau un furnir mai gros pce care dupa aia poti sa pui nicte fibra de sticla sa-l rigidizezi.
Cred ca capetele aripilor vor avea si ele nevoie de bord de atac (la fel ca la partea centrala) sa ajute la forte de torsiune. Dar asta vei afla cind vei lansa modelul si la testare. Ar merge asa cum faci tu daca foloseai tuburi pentru lonjeronul principal. Lonjeron tub ca la modelul Pures merge pentru ca tubu adauga multa rezistenta torsionala. Mi-e teama ca nu o sa ai suficienta rezistenta torsionala cu stilul de lonjeron care l-ai ales. Daca te uiti la modelele de la CLM poti observa ca urechile sint relativ mici si de aia merge ce fac ei acolo.
Flapsuri merg dar nu mi se par practic la tipul asta de model RES. Daca mergeai cu aripa (full house) flapsuri eleroame atunci zic da fa flapsuri. Chiar daca fac treaba (incetinesc modelul pentru aterizare) mi se pare mult mai usor sa faci un spoiler si gata.
Alta intrebare este daca ai sa adaugi wash out la aripa?
Imi place ce faci si cita pasiune ai. Mult succes in continuare.
#36
Postat 18 January 2016 - 07:01 PM
La carbon am folosit doar epoxi si de aceea materialul a devenit foarte rigid, nu se putea plia dupa contur, solutia mea a fost sa il tai in doua pe lungime si sa il folosesc exact ca un furnir de balsa de 1 mm.
La kevlar-carbon materialul este mult mai flexibil si se poate plia pe jumatate si urmari linia nervurii.
Banda de 8 cm de carbon- kevlar a fost indoita aproximativ la jumatate pe lungime, cele doua parti nu sunt chiar egale, partea de pe extrados e mai lata cu vreo 2-3 mm.
in varful nervurilor la BA am lipit o tija de carbon de 1.8 mm.
Intre nervurile de balsa de la BA am pus piese de polistiren extrudat (XPS) care au fost taiate cu fir cald dupa profilul nervurilor de textolit.
Materialul kevlar-carbon a fost pozitionat cu indoitura peste tija de carbon, mulat cu atentie peste profil (am avut grija sa apas doar in dreptul nervurilor de balsa, nu si pe extrudat) si lipit pe lonjeron.
Toata structura a devenit rigida, si la incercari de torsionare "in mina" e doar cu o idee mai putin rigida decat segmentele facute cu D-box de la CLM-Pro (dar aripa asta inca nu a fost infoliata, de-abia azi a ajuns pachetul de la HK cu mufe de servo si mufe MPX).
Toata structura asta (nervuri balsa+extrudat+fir carbon + tesatura kevlar-carbon) are mai multe avantaje:
- este usoara
- urmareste bine coturul profilului
- se construieste / monteaza usor
- are costuri comparabile cu placarea cu balsa la o rezistenta si estetica superioara (de exemplu la un planor de 2.5 m costa 20 de lei 3 ml de balsa de 1 mm si 20 de lei profil de balsa pentru BA, in tehnologia asta costa 7 lei 3ml de tija si aproximativ 32 de lei materialul kevlar-carbon plus sa zicem 1 leu profilele de extrudat - tot cam 40 de lei si asta fara sa o aduc din condei...din 1mp de kevlar carbon pot taia d-box-uri pentru 6 planoare de 2.5 m sau pentru 7 de 2 m...e drept ca nu cu tesatura taiata la 45 de grade).
Ce mai vreau sa fac este o rigidizare cu epoxi a d-box-ului (dat cu pensula sau mai bine cu trafaletul) dar intr-un strat nu foarte gros care sa nu adauge multa greutate (in felul asta materialul kevlar-carbon va trece din stadiul "flexibil" in stadiul "ceva mai rigid").
Urmeaza lipirea pieselor de balsa din centru (pentru montarea pe aripa) si a pieselor din dreptul cetrelor flapsurilor (piesele pe care se vor sprijini capacele de servo)..piesele astea de balsa vor mari si ele rigiditatea structurii.
Si bineinteles folia va contribui si ea la rigidizare.
Singura chestie mai "ne-ortodoxa" la constructia ei a fost tesatura asta de kevlar-carbon si care nu a fost rigidizata in d-box turnat in matrita sau vacuum ci a fost rigidizata cu un epoxi in strat subtire pentru a ramane flexibila, a fost montata pe nervuri si urmeaza sa primeasca inca un strat de epoxi.
Urmeaza sa testez tehnologia asta si la nervurile de 8 si 9 inchi.
#37
Postat 18 January 2016 - 07:11 PM
Urmeaza sa fac aceeasi chestie dar cu segment central FARA flapsuri si cu urechile CU eleroane ...pentru a avea flexibilitate maxima (asa am segmentul central cu/fara flaps si urechi cu/fara eleroane)
Cred ca voi face un washout dar fara sa calculez la zecimea de grad: la montarea nervurilor de la urechi tai o bagheta de 10x5 mm pe diagonala si la montare BF al nervurii va fi sprijinit pe aceasta bagheta...
Aceasta postare a fost editata de ender67: 18 January 2016 - 07:13 PM