De fapt am furat un pic startul ca aripa pe care o voi prezenta in continuare am montat-o imediat dupa ce au fost gata D-box-urile de carbon (in timp ce faceam a doua transa de D-box-uri de kevlar-carbon). Azi am termint infolirea.
Jumatate din kit-uri sunt de tipul 22+2x18 (adica pentru un planor cu aripa gen Pulsar 2500, cu simplu diedru), jumatate sunt de tipul 22+2x(12+6)...adica ultimele 6 nervuri sunt pentru lonjeron teva de carbon de 5 mm (pentru planor cu aripa gen Pulsar 2000 cu dublu diedru... de fapt e 100% compatibil cu kitul de Element 2m). Acum am 4 kituri din primul fel si 4 din al doilea...plus un kit de Element 2m luat de la CLM-Pro si la care am montat doar segmentul central.
Pentru D-box voi folosi 4 sau 5 tipuri:
- D-box de carbon si kevlar-carbon de la CLM-Pro
- D-box de carbon luat din Ungaria
- D-box de carbon facut de mine
- D-box de kevlar-carbon facut de mine
Planul de bataie: construim 8-9 planoare din acelasi set de nervuri, cu diverse anverguri (1.75 - 2 - 2.25 - 2.5 m), cu diverse suprafete de control (RES, + eleroane, + flapsuri), cu simplu/dublu diedru si cu acelasi tip de prindere intre segmente.
La final ar trebui sa obtinem o colectie de 8-9 segmente centrale (hai sa lasam deoparte primul facut acum ceva timp ca are un alt sistem de prindere si sa ne limitam la 8 bucati: 4 lungimi diferite , fiecare in varianta simpla si cu flaps-uri) si 8-9 seturi de urechi (la fel: doua lungimi diferite, simplu / dublu diedru, cu / fara eleorane).
Pentru ca segmentele vor fi interschimbabile ar trebui sa obtinem o "familie" de aripi care sa poata fi combinata dupa necesitati ...si o anumita "redundanta" in set (adica "piese de schimb" destule).
Cateva cuvinte despre sistemul de prindere: la ultima deplasare in Suedia am fost la un magazin de modelism (www.wentzels.se) si acolo am gasit tevi patrate de alama. Am vreo 4 dimensiuni, smecheria e ca intra perfect una in alta. Sublerul zice cam 3.2 mm - 3.96 mm - 4.76 mm- 5.55 mm (adica 1/8 - 5/32 - 3/16 - 7/32 ...aka 4/32-5/32-6/32-7/32 inchi..). Pentru Rover7 voi folosi tevile de 5/32" si 6/32" (iar pentru planorul cu coarda de 8 inchi tevile de 6/32 si 7/32 inchi).
Bucati din teava de 6/32 vor fi lipite la capetele aripilor. Teava de alama e lipita intre doua tevi patrate de carbon de 3 mm (interior rotund de 2 mm in care se lipeste o scobitoare de bambus pentru rigidizare). Acest sandwich carbon-alama-carbon are inaltimea cam 10.8-11 mm si va fi folosit ca ultimul cheson. Pentru rigidizare se poate "capaci" si in lateral si matisa cu kevlar.
Acelasi tip de cheson se foloseste si la urechi. Unghiul diedru este dat de piesa in V: sticlotextolit taiat laser si "imbracat" cu teava de alama de 5/32". La ultima vizita la LaserCut am taiat niste V-uri pentru 3 unghiuri diferite. Si niste nervuri de textolit (profil AG25 e 7 inchi, cu decuparea pentru cupla de servo si pentru teava de imbinare).
Cam asta e scopul...flexibilitate maxima: 4 anverguri x 2 (cu/fara flaps) x 2 (cu/fara eleroane) x 2 (simplu/dublu diedru) x 3 (unghi diedru) ar trebui sa ne ofere vreo 100 de modele diferite (teoretic)... practic o coletie de aripi care ar trebui sa faca lucrurile interesante.
Am inceput cu primul segment central: lungime 76 cm, chesoane de 3.75 cm, D-box de carbon, simplu fara flapsuri (dar cu extensiile de servo de eleroane).
La D-box-ul de carbon am folosit alta metoda, fara aracet: doua straturi de epoxi de 10 minute diluat (pe fata si pe verso). A rezultat un material ceva mai greu (264 g / mp) si mai rigid (nu prea se poate indoi si plia pe BA). Plus ca e mai "sita" comparativ cu kevlar-carbon.
Dar e totusi utilizabil... folosit similar cu balsa de 1mm:
- am lipit o tija de carbon de 1.5 mm la varfurile nervurilor
- am taiat bucata de d-box/tesatura de carbon rigidizata in doua pe lungime
- lipit una dintre bucati pe lonjeron pe platbanda de carbon
- pliat tesatura pe profil si lipit cu CA pe tija de pe BA
- taiat materialul in plus si slefuit
- repetat aceasi procedura pe partea inferioara a D-box-ului
- slefuit BA
- pentru etanseizat "sita" am dat un strat subtire de aracet diluat care a "umplut" ochiurile sitei (asta cred ca a mai adaugat vreo 10 g la aripa dar macar nu mai avem o colectie de frane aerodinamice la BA).
BA rezultat este extrem de rigid.
Am uitat sa mentionez cum am facut lonjeronul: chesoane de balsa de 3 mm lipite intre 2 bucati platbanda de 3x0.5 mm.
BF este facut tot cu platbanda 3x0.5 mm.
Pentru rigidizarea zonei BF am mai folosit doua "smecherii":
- in gaurile din nervura care erau prevazute pentru o bara antitorsiune la flaps am pus o alta tija de carbon
- capatul BF al nervurii a fost rigidizata suplimentar cu CA (asta pentru a evita deformare la compresiune in momentul in care se strange folia in zona respectiva).
Nervurile au fost "capacite" cu carbon strips facut de mine (din benzile de carbon unidirectional disponibile la Phoenix).
Practic aripa este facuta 100% cu materiale autohtone (cumparate de la Phoenix si Polydis si prelucrate acasa).
Rezultatul: la anvergura de 76 cm o greutate de 92 de grame infoliata si cu cablurile de eleroane trase deja. Asta inseamna cam 1.2 gr/cm de aripa. Probabil cu d-box-uri mai usoare se obtine 1.1 gr/cm sau chiar 1 gr/cm.
Pentru comparatie: segmentul central de Pulsar 2000 (lungime 80 cm, coarda 18 cm) varianta cu flapsuri dar neechipata are 110-111 grame.
Si ceva detalii despr fotografii:
- cam asa arata D-box-uri "rebuturi" montate in aripa
-tevile de alama de 4/32", 5/32", 6/32" si 7/32" (se observa cum intra perfect una in alta) si V-uri de textolit (vor fi lipite cate doua si bagate in teava de 5/32")
Fisiere atasate
-
100_7183.JPG (162.08K)
Number of downloads: 51 -
100_7186.JPG (174.05K)
Number of downloads: 51