Guppy MK II Build Log
#1
Postat 11 February 2010 - 02:00 PM
Am achizitionat anul trecut in Apr. planurile pentru un moto-planor Guppy 2 ( am atasat fisa tehnica cu principalele date ). Este un aeromodel construit in intregime din balsa, placaj si un tub de carbon 6/4 pentru coada. Motor brushless.
http://i676.photobucket.com/albums/vv123/bradu/3views-01.png
Pana acum nu am apucat sa construiesc nimic insa ieri am reusit sa fug pana la un CNC laser si sa imi tai toate piesele din balsa ( raman cele din placaj ).
http://i676.photobucket.com/albums/vv123/bradu/IMG_7640a.jpg
http://i676.photobucket.com/albums/vv123/bradu/IMG_7642a.jpg
Momentan nu prea pot sa ma apuc de nici o piesa din cauza ca aproape fiecare bucata din aeromodel are 1-2 componente din placaj. Astept si piesele taiate din placaj si ma apuc de treaba. Pana una alta mai am de cumparat niste maruntisuri. Este primul aeromodel pe care il construiesc deci daca aveti sugestii va rog sa nu va abtineti :rolleyes:
#2
Postat 11 February 2010 - 10:32 PM
E un model frumos - toate planoarele sunt!
Sa nu exagerezi cu adezivul, mai ales pe unde folosesti epoxi.
Ai grija sa lucrezi pe o planseta plana si sa "citesti" bine planurile inainte de a trece la pasul urmator.
Nu stiu ce zice planul tau, dar ar fi indicat ca dupa ce finisezi fuselajul anterior (balsa), sa-i faci o imbarcare in fibra de sticla (~50 gr/mp) + epoxi.
Posteaza cat mai des, ca sa ne uitam si sa ne bucuram.
Sporuri!
#3
Postat 11 February 2010 - 11:25 PM
Adezivi am asa:
- UHU Holzleim Express ( aracet lemn ) - intarire finala intre 4 si 15 min
- Bison Universal Hobby Glue ( adeziv univ ) - priza in ~1 ora, intarire finala in 24 ore
- Picatura ( in loc de adeziv CA si activator ) - apropos de asta, ce parere aveti ? Sa mai dau banii pe sticlute de CA sau pot folosi si picatura pt lipiturile rapide ?
- Adeziv poliuretanic doar pentru coada
M-am gandit de asemenea sa va detaliez modul de constructie pentru fiecare etapa inainte sa ma apuc de ea pentru a primi sfaturi. As vrea intai sa ma apuc de body intrucat aripile necesita ceva mai multa finete si pot profita de experienta castigata la body. Asadar iata cum se construieste corpul.
Am intai aceasta structura interna din placaj care are mai multe scopuri. Cel de rezistenta evident, servo tray pentru 2 servo-uri, imbinarea cu teava de carbon pentru coada ( prin care trec bowden-urile ), suport pentru aripi si canopy.
http://i71.photobucket.com/albums/i140/ultralajt/GUPPY%20MK%20II/IMG_0275.jpg
Bun, de aceasta structura interna se lipesc 2 pereti laterali
http://i71.photobucket.com/albums/i140/ultralajt/GUPPY%20MK%20II/IMG_0400.jpg
si treaba ajunge sa arate cam asa
http://i71.photobucket.com/albums/i140/ultralajt/GUPPY%20MK%20II/IMG_0861.jpg
fundul se face prin laminare
http://i71.photobucket.com/albums/i140/ultralajt/GUPPY%20MK%20II/IMG_0967.jpg
http://i71.photobucket.com/albums/i140/ultralajt/GUPPY%20MK%20II/IMG_0971.jpg
si treaba ajunge asa
http://i71.photobucket.com/albums/i140/ultralajt/GUPPY%20MK%20II/IMG_0987.jpg
http://i71.photobucket.com/albums/i140/ultralajt/GUPPY%20MK%20II/IMG_0992.jpg
botul fiind realizat din 3 bucati de 6 mm lipite intr-o piesa mai mare. se folosesc orientari de fibra perpendiculare pentru a creste rezistenta.
Aceasta postare a fost editata de Vucea Radu: 11 February 2010 - 11:40 PM
#4
Postat 11 February 2010 - 11:40 PM
http://i71.photobucket.com/albums/i140/ultralajt/GUPPY%20MK%20II/IMG_1022.jpg
http://i71.photobucket.com/albums/i140/ultralajt/GUPPY%20MK%20II/IMG_1028.jpg
http://i71.photobucket.com/albums/i140/ultralajt/GUPPY%20MK%20II/IMG_1030.jpg
http://i71.photobucket.com/albums/i140/ultralajt/GUPPY%20MK%20II/IMG_1031.jpg
http://i71.photobucket.com/albums/i140/ultralajt/GUPPY%20MK%20II/IMG_1044.jpg
la final body-ul este adus la o forma eliptica cu rindeaua si jmirghelul
daca aveti mentiuni pana acum, idei sau sugestii sariti cu ele
ATENTIE! Pozele expuse in acest thread nu sunt din build-ul actual ci sunt imagini din manualul de asamblare
#5
Postat 12 February 2010 - 03:18 AM
Un sfat, daca imi permiti: Pionezele pe care le folosesti sunt mult prea groase. Poate crapa balsa. Incearca ace cu gamalie din sticla din cele subtiri, tari si bine ascutite. Chiar daca sunt de unica folosinta. Merita o cutie la doua modele...zic si eu.
http://www.rhc.ro/forumrhc2/index.php?show...st&p=350294
Aceasta postare a fost editata de dan_mitea: 12 February 2010 - 03:23 AM
#6
Postat 12 February 2010 - 03:51 AM
Fisiere atasate
-
IMG_7649.JPG (168.78K)
Number of downloads: 1070 -
IMG_7650.JPG (145.64K)
Number of downloads: 1063
#7
Postat 12 February 2010 - 12:16 PM
Lacul poliuretanic (water-based polyurethane) se gaseste la noi de la Kober (ecolac), probabil si de la altii. Mai intai trebuie sa dai un strat foarte subtire (cu un servetel) si sa lasi sa se intareasca (ca sa nu absoarba lemnul mult lac). Apoi, dupa ce tai bucata de fibra, mai dai un strat de lac pe fuselaj, lasi putin ca sa devina lipicios, apoi acoperi cu fibra si mai dai un strat.
Un link, in momentul asta nu merge, dar sper sa-si revina:
http://pldaniels.com/flying/balsa/fibergla...lyurethane.html
Sa pui multe poze, sa ne faci pofta :D
Aceasta postare a fost editata de SILVIU66: 13 February 2010 - 07:11 AM
#8
Postat 12 February 2010 - 03:28 PM
@renatoa - Asa cum a spus si @lushu, in poza era doar o carcasa de Speed 400 (probabil) folosita pentru a da gaura in care vine motorul. Daca te uiti 2-3 poze mai jos vei vedea ca este vorba de un motor brushless.
@Dragos Avramescu - Merci de link. o sa vad daca pot sa il acopar cu fibra de sticla. O intrebare am totusi, fibra aceea si lacul nu vor afecta infolierea ?
Si acum, update-uri. Mi-a venit rindeaua de balsa, tuburile bowden si lipiciul poliuretanic deci pot sa ma apuc sa mai lucrez cate ceva ... sa vedem ce.
Aceasta postare a fost editata de Vucea Radu: 12 February 2010 - 03:29 PM
#9
Postat 12 February 2010 - 03:54 PM
#10
Postat 12 February 2010 - 04:29 PM
AIa de 48 e perfecta.
Greutatea nu e in fibra, ci in rasina pe care o absoarbe. Epoxiul trebuie tamponat cu servetele sau cu hartie igienica, ca sa ramana cat mai putin. Apoi, daca forma permite, se poate trage intr-un prezervativ, ca sa apese bine pe suprafata.
La poliuretan, greutatea majora e in apa, si nici nu merge sa acoperi cu ceva, ca nu se intareste. Aici e mai bine mai subtire, ca sa nu aiba tendinta sa se desprinda de suprafata pana ce se intareste. Cred ca de 48 ar fi perfecta.
Vucea Radu, la Feb 12 2010, 03:54 PM, a spus:
E un material foarte util, eu am folosit bucati pentru niste reparatii peste oracover transparent. Daca puneam alt oracover se cunostea, cu doculam nu se vede. Nu am incercat sa gasesc o varianta mai usoara, la metru, ci doar am experimentat cu foi cumparate de la un centru de laminare - si densitatea e de 80 g/mp, cam greu zic eu.
Ai intrebat despre infoliere peste fibra - intr-adevar ar putea fi o problema, nu am incercat. Ai putea sa faci intai o experienta pe o bucata de balsa sculptata putin, ca sa semene cu un fuselaj. Pe o fibra subtire s-ar putea sa iasa bine.
#11
Postat 13 February 2010 - 12:12 PM
- deriva ( parca asa ii zice ) terminata dupa ce am luat-o la rindea si am acoperit si cealalta parte cu balsa
http://i676.photobucket.com/albums/vv123/bradu/Guppy/IMG_7657a.jpg
- ampenajul orizontal ( mai trebuie luat in partea din fata la jmirghel pentru a avea un bot eliptic ). se infoliaza doar, nu se acopera cu balsa. Intrebare: are ceva daca lipiturile le-am facut cu Picatura in loc de adeziv CA ? Nu as fi avut cum sa tin fixe piesele alea pe loc pentru a le lipi cu aracet.
http://i676.photobucket.com/albums/vv123/bradu/Guppy/IMG_7652a.jpg
- profundorul inainte de rindea ;)
http://i676.photobucket.com/albums/vv123/bradu/Guppy/IMG_7653a.jpg
si o intrebare: am inceput deja sa observ ca piesele nu imi ies exact exact ca in planuri, poate sunt luate putin mai mult la rindea sau la jmirghel, poate ies cu o forma putin diferita. excluzand piesele care se imbina cu altele si evident aceste diferente nu ar fi benefice ... in rest, ar afecta mult performanta aeromodelului sau tinuta de zbor ? repet, sunt diferente minore de genul 0.5-1 mm.
P.S.: Mi s-a adus la cunostinta ca am ofensat userii care au scris in acest thread prin cererea de a sterge offtopic-ul, cu toate ca am mentionat ca nu am decat respect pentru voi. Am explicat si motivul, vreau sa fie un thread clar de la cap la coada pentru ca orice incepator sa il poata urma fara sa devina debusolat asa cum am fost si eu la inceput incercand sa inteleg ceva din alte thread-uri. Asta nu inseamna ca nu vreau opiniile si parerile voastre, doar ca le vreau la locul potrivit, cu legatura la subiect. Sper sa ma intelegeti si sa ma ajutati in continuare ;)
Aceasta postare a fost editata de Vucea Radu: 13 February 2010 - 12:17 PM
#12
Postat 13 February 2010 - 12:55 PM
Vucea Radu, la Feb 13 2010, 12:12 PM, a spus:
daca diferentele sunt simetrice(adica odata asamblat, modelul sa nu iasa stramb)...e ok.
#13
Postat 13 February 2010 - 12:59 PM
Vucea Radu, la Feb 13 2010, 12:12 PM, a spus:
Directie (aia cu care "iei directia"). Deriva e partea fixa.
Io personal, as fi facut si directia infoliata. As fi scutit cateva grame bune de greutate in coada. Din cauza bratzelor diferite, orice greutate nedorita in coada, se compenseaza cu o greutate de 3-4 ori mai mare pusa in bot. Dar, daca poti jongla cu CG plimband acumulatorii, atunci nu e chiar critic.
Citeaza
Nu are nimic. De principiu, in cazul pieselor taiate laser, ar fi bine sa indepartam zona inegrita de laser. Verifica totusi, pe niste cazaturi cu urma de laser, rezistenta lipiturii in comparatie cu alte cazaturi "curate". Daca CA e destul de fluid ca sa patrunda in balsa, s-ar putea sa nu fie probleme cu negrala, totusi.
Citeaza
Unde te crezi? La I.O.R.?
Daca abaterile astea nu se cumuleaza la asamblare, a.i. la final sa ai de exemplu torsiuni aiurea la capete, atunci, daca vorbim doar de abateri dimensionale - stai linistit. Se rezolva cu doua-trei click-uri de trimer...
#14
Postat 13 February 2010 - 01:08 PM
Pentru moment o sa incerc sa respect planurile lui Mitja cat pot ( referitor la directia infoliata ). El e la a-2-a editie Guppy proiectata si io sunt constructor incepator ;). Si da, el a gandit forma si totul in asa fel incat sa iti ajustezi CG-ul din acumulator.
Tata a lucrat la I.O.R. ... s-ar putea sa am vre un virus luat de pe acolo :D si cum sunt student la arhitectura ... deh, cand am vazut greselile alea am zis ca e vai si amar de aeromodelu` meu ;)
Parca mi-a zis si Dexter ceva ce indepartat partea arsa, are logica. M-am uitat si majoritatea pieselor sunt doar putin "bronzate", nu e chiar ars lemnul sa nu faca priza. Pe viitor o sa incerc sa dau la jmirghel zonele alea.
Aceasta postare a fost editata de Vucea Radu: 13 February 2010 - 01:11 PM
#15
Postat 13 February 2010 - 03:19 PM
Despre folia pentru laminat...nu vreau sa supar pe nimeni. Nu stim cum se comporta in timp, la variatii de temperatura si umiditate, pe suprafete mari si libere. De exemplu intre nervuri. In plus trebuie vopsita, deci greutate si bani in plus. Si totul pentru ce? Cinci dolari economisiti? Faci productie de masa? Iar daca vrei sa faci economie si cumperi un sul mare, pe care nu il vei consuma niciodata, s-a dus si economia. In privinta foliei, as intreba pe cei mai priceputi decat mine, daca nu ar fi interesanta:
http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti00...=LXGDW1&P=7
Ma gandesc la greutate si la structura ta fragila. Cu ea nu ai mai avea grija sa controlezi strangerea de frica sa nu deformezi structura. Eu am utilizat-o pe telemasterul cel mic cu rezultate foarte bune.
In privinta aracetului. Este excelent. Trebuie, doar, sa fii atent sa nu-l pui in cantitati mari si pe suprafete mari de balsa. Datorita apei va deforma structura. In nici un caz sa nu-l folosesti pentru laminat foi. Acolo este bun epoxi subtire:
http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti00...=LXK304&P=7
Un CA excelent este:
http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti00...=LXK291&P=3
Se usuca lent si este vascuos. Il pui pe piese si apoi le pozitionezi. Este o adevarata placere sa lucrezi cu el.
Baftaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.
Aceasta postare a fost editata de dan_mitea: 13 February 2010 - 03:31 PM
#16
Postat 13 February 2010 - 03:23 PM
dan_mitea, la Feb 13 2010, 03:19 PM, a spus:
Eu am utilizat-o pe telemasterul cel mic cu rezultate foarte bune.
Pai nu ma lasa asa in aer :) Explica putin despre folia aia, ce are diferit fata de folia obisnuita de la magazinele de hobby din Ro. Nu o sa acopar eu modelul pentru ca acolo chiar iti trebuie ceva mana dar nu strica sa stiu :rolleyes:
#17
Postat 13 February 2010 - 03:35 PM
#18
Postat 13 February 2010 - 03:38 PM
dan_mitea, la Feb 13 2010, 03:35 PM, a spus:
Ok, multzam ! Ai idee daca partile inegrite de laser de la balsa pun probleme in infoliere ? ca sa stiu din start daca le iau la jmirghel sau nu.
#20
Postat 13 February 2010 - 05:06 PM
Daca vrei sa te complici cu fibra de sticla....dar nu vad pentru ce, deoarece proiectul a fost facut fara si tu ai interes sa faci modelul usor...atunci, pentru ca folia sa adere se utilizeaza:
http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti00...=LXB355&P=7
Baftaaaaaaaaaaaaaaaaaa.
Aceasta postare a fost editata de dan_mitea: 13 February 2010 - 05:09 PM
#21
Postat 13 February 2010 - 05:09 PM
#22
Postat 14 February 2010 - 08:46 PM
#23
Postat 14 February 2010 - 10:37 PM
#24
Postat 15 February 2010 - 08:09 AM
#25
Postat 15 February 2010 - 02:07 PM
Baftaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.
PS. Ai dreptate ca orice crestere de greutate poate fi compensata de motor, dar cu pretul cresterii vitezei minime la care poate zbura modelul.
Aceasta postare a fost editata de dan_mitea: 15 February 2010 - 02:12 PM
#26
Postat 15 February 2010 - 02:11 PM
#27
Postat 23 February 2010 - 06:29 PM
Pentru cei care construiesc acest planor si vor sa isi taie piesele laser ... atentie, folositi placaj de plop pentru piesele de 3 mm. Ala se taie mai bine la laser.
Placajul de 2mm s-a taiat relativ ok dar si acolo trebuie sa re-ajustez planurile de taiere cu ~1mm ca in final, dupa ce mai iau la pila si arsura sa am o imbinare buna.
Placajul de 1mm s-a taiat bineinteles ok :)
Daca maine reusesc sa asamblez cate ceva revin cu poze.
#28
Postat 24 February 2010 - 07:33 AM
Placajul de 2mm s-a taiat relativ ok dar si acolo trebuie sa re-ajustez planurile de taiere cu ~1mm ca in final, dupa ce mai iau la pila si arsura sa am o imbinare buna."
Traforajul a fost uitat ? O scula ininspensabila pentru ori ce modelist cu pretentii (fara suparare).
Am si eu un Guppy inceput si tot este taiat la traforaj, merge si asa, mai greu un pic dar mege. Atentie la cablul de comanda pentru profundor este foarte pretentios la pozitionare face o curba in directie si acolo creste frecarea foarte mult intre sarma de comanda si mansonul acesteia. "Succesuri!!!!!!!!!!!!!!!"
Aceasta postare a fost editata de ACS: 24 February 2010 - 07:36 AM
#29
Postat 24 February 2010 - 07:58 AM
ACS, la Feb 24 2010, 07:33 AM, a spus:
Daca este asa, cu dubla curba in S ...
http://pierre.rondel.free.fr/images2/Elekt...orS_kit_031.htm
... atunci poate va inspirati de aici si transformati intr-o singura curba larga, cu mult mai putina frecare.
http://www.rhc.ro/forumrhc2/index.php?show...st&p=277199
#30
Postat 24 February 2010 - 11:00 AM
renatoa, la Feb 24 2010, 07:58 AM, a spus:
http://pierre.rondel.free.fr/images2/Elekt...orS_kit_031.htm
... atunci poate va inspirati de aici si transformati intr-o singura curba larga, cu mult mai putina frecare.
http://www.rhc.ro/forumrhc2/index.php?show...st&p=277199
Nu e asa simplu la Guppy comenzile trec prin tubul de carbon care da rezistenta fuselajului, acesta avind dimensiunea de 6mm cu interior de 4mm ,prin acest tub trec doua tuburi PVC ce formeaza mantaua comenzilor(unul profundor altul directie) cu exterior de 2mm si interior de 1mm deci foarte apropiat de interiorul carbonului, si asta nu e tot, mantaua comenzi de la profundor iese din tubul de carbon prin fanta perforata in acesta si intra in directie. Totul este foarte strins ca si dimensiuni nu ai loc de manevra cu pozitionarea nici unui element de comanda, electronica sau montaj.
Aceasta postare a fost editata de ACS: 24 February 2010 - 11:02 AM