Modelism - RHC Forum: Zborul la panta - Modelism - RHC Forum

Salt la continut

  • 2 Pagini +
  • 1
  • 2
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

Zborul la panta Cum zburam (RC) corect la panta?

#1 Useril este offline   Adi-GVA 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 739
  • Inregistrat: 02-December 02
  • Gender:Male
  • Location:Unde zboara avioanele

Postat 05 October 2010 - 01:01 PM

Deschid acest topic pentru ca locuiesc intr-o zona plina de dealuri si vreau sa exploatez acest relief, am un model RC potrivit, dar experienta ma omoara (doar doua zboruri la panta).
Vreau ca aici sa discutam despre cum trebuie sa pilotam la panta, modele potrivite, centrarea lor, conditii meteo favorabile, filmulete demonstrative, etc.
Pentru inceput am cateva intrebari:
- Care sunt conditiile meteo, ideale pentru un zbor la panta reusit? (soare, cer innorat, dimineata, seara, viteza vantului);
- Cum centram modelul (CG-ul mai in fata/spate, adaugam sau nu greutate suplimentara, cat de mult)
- Cum reusim sa castigam altitudine in conditii de vant slab;
- Cum efectuam corect virajele (numai din directie, numai din eleroane, din amandoua + compensarea necesara din profundor);
- Cand luam virajele inspre panta si cand inspre vale;
- Cum tinem botul planorului (sus sau jos) cand viram in vant sau cu vantul din coada;
- Cum castigam altitudine;
- Cum castigam viteza;
- Unde facem figurile acrobatice? cand suntem cu botul in vant, cu vantul lateral sau cu vant de coada;
- Cum aterizam (in functie de vant)? pe curba de nivel, in josul pantei, in panta;
- Cum setam modelul pentru aterizare (cu flaps/flaperon, spoiler, crow);
- Cum/Unde sa NU aterizam....
Astea sunt o parte din necunoscutele mele in materie
De aceea as ruga pe maestrii consacrati (si nu numai) sa ne impartaseasca din experienta lor.

Aceasta postare a fost editata de Adi-GVA: 05 October 2010 - 01:02 PM

Fly Extreme! __EXTREME FLIGHT
0

#2 Useril este offline   Adi-GVA 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 739
  • Inregistrat: 02-December 02
  • Gender:Male
  • Location:Unde zboara avioanele

Postat 06 October 2010 - 01:29 PM

Frunzarind pe net, am dat de un articol intresant:
http://www.scritube.com/tehnica-mecanica/Z...NDENTI65275.php
Fly Extreme! __EXTREME FLIGHT
0

#3 Useril este offline   vlad1 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2650
  • Inregistrat: 02-December 02
  • Gender:Male
  • Location:Oradea

Postat 08 October 2010 - 07:39 AM

Observatie:

Simulatoarele RC (cel putin RF, si APD), simuleaza superb zborul la panta. (de incercat si cu turbulente)
0

#4 Useril este offline   Adi-GVA 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 739
  • Inregistrat: 02-December 02
  • Gender:Male
  • Location:Unde zboara avioanele

Postat 08 October 2010 - 10:51 AM

De ce sa folosim simulatorul, acum cand avem o vreme perfecta afara?
Fly Extreme! __EXTREME FLIGHT
0

#5 Useril este offline   smarius36 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 106
  • Inregistrat: 08-June 09
  • Gender:Male
  • Location:Gilau-Cluj

Postat 22 October 2010 - 08:05 PM

Sint destule ocazii cind este urit afara si poti exersa diferite situatii cu simulatorul ! Nu trebuie luata de buna .... <_<
Marius
0

#6 Useril este offline   adioperator 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1356
  • Inregistrat: 12-November 09
  • Gender:Male
  • Location:Tulcea
  • Interests:aeromodelism

Postat 23 October 2010 - 09:19 AM

Iata un filmulet cu un Wing Tiger ce nu are nicio treaba cu zborul la panta...


0

#7 Useril este offline   ZOD 

  • Flightaddicted member
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2766
  • Inregistrat: 12-March 03

Postat 23 October 2010 - 09:53 AM

Vezi postareaadioperator, la Oct 23 2010, 10:19 AM, a spus:

Iata un filmulet cu un Wing Tiger ce nu are nicio treaba cu zborul la panta...



Foarte util.
DT
0

#8 Useril este offline   Valteras 

  • GOLD MEMBER
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 3077
  • Inregistrat: 29-May 02
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 23 October 2010 - 10:21 AM

Vezi postareaadioperator, la Oct 23 2010, 10:19 AM, a spus:

Iata un filmulet cu un Wing Tiger ce nu are nicio treaba cu zborul la panta...


Intr-adevar... Nu are! B)
Zborul ala, in limbaj parapantistic se cheama DV (Deal-Vale).
Unde s-a comis intamplarea?

Aceasta postare a fost editata de Valteras: 23 October 2010 - 10:23 AM

Orice pas inainte e un shut in fund!
0

#9 Useril este offline   alexu` 

  • Junior
  • PipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 87
  • Inregistrat: 22-July 05
  • Gender:Male
  • Location:Tulcea

Postat 23 October 2010 - 01:46 PM

Intamplarea s-a comis la Tulcea, dupa ce s-a rupt batiul. Motorul a fost dat jos de tot si acumulatorul a fost mutat in fata ca sa compenseze masa lipsa. Concluzia pe care am tras-o a fost scrisa deja mai sus. Oricum, eram cu totii constienti ca nu are caracteristicile necesare sa stea la panta... dar asta nu ne-a impiedicat sa ne distram.


Stima, Alex
Nu lasa MiG-ul 29 din mana pe F-ul 16 de pe gard!...
0

#10 Useril este offline   Adi-GVA 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 739
  • Inregistrat: 02-December 02
  • Gender:Male
  • Location:Unde zboara avioanele

Postat 23 October 2010 - 08:02 PM

Pe mine ma intereseaza foarte mult genul asta de zbor la panta:
http://www.youtube.c...h?v=6QMiTBmABxk
Si mai aveam in film dar nu-l gasesc acum...
Fly Extreme! __EXTREME FLIGHT
0

#11 Useril este offline   Adi-GVA 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 739
  • Inregistrat: 02-December 02
  • Gender:Male
  • Location:Unde zboara avioanele

Postat 23 October 2010 - 08:22 PM

Aici intr-un peisaj mai apropiat de dealurile noastre:
http://www.youtube.com/watch?v=mtsI300xyBc...feature=related
Fly Extreme! __EXTREME FLIGHT
0

#12 Useril este offline   Flying Kettle 

  • Adevaratul ceaun zburator!
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2498
  • Inregistrat: 17-December 02
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 23 October 2010 - 09:42 PM

Adi, ultimul tau link spune ca e facut pe furtuna. La sfarsit se si vede cum bate vantul, cand aterizeaza cam pe loc. Asa ca asteapta si tu furtuna si da-i bataie!
Nu mancati de pe jos! Dauneaza grav sanatatii !

Dragi bikeri, ingrijiti-va sanatatea! Cineva are nevoie de organele voastre.
0

#13 Useril este offline   Adi-GVA 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 739
  • Inregistrat: 02-December 02
  • Gender:Male
  • Location:Unde zboara avioanele

Postat 25 October 2010 - 09:49 AM

Priviti ce nebunie aici!
http://www.youtube.com/watch?v=oNvX2sP2VJ4...feature=related
Ce mi-ar place asa ceva!
Fly Extreme! __EXTREME FLIGHT
0

#14 Useril este offline   Flying Kettle 

  • Adevaratul ceaun zburator!
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2498
  • Inregistrat: 17-December 02
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 25 October 2010 - 10:17 AM

Ia vezi, nu e acelasi film din postarea mea? In orice caz, e acelasi loc.
Nu mancati de pe jos! Dauneaza grav sanatatii !

Dragi bikeri, ingrijiti-va sanatatea! Cineva are nevoie de organele voastre.
0

#15 Useril este offline   Adi-GVA 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 739
  • Inregistrat: 02-December 02
  • Gender:Male
  • Location:Unde zboara avioanele

Postat 25 October 2010 - 11:14 AM

Posibil sa fie acelasi (nu-mi merge link-ul acum sa-l descarc), dar oricum e bestial!
Fly Extreme! __EXTREME FLIGHT
0

#16 Useril este offline   Adi-GVA 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 739
  • Inregistrat: 02-December 02
  • Gender:Male
  • Location:Unde zboara avioanele

Postat 26 October 2010 - 11:07 AM

Vezi postareaBogdanStancu, la Oct 25 2010, 11:17 AM, a spus:


Bogdane, referitor la postarea ta, eu tot incerc sa va provoc pe voi cei care a-ti zburat la panta in conditii perfecte de vant si locatie (Sinaia, Transfagarasan, Paltinis, etc), sa mai dezvaluiti din experienta voastra.
Chiar daca deocamdata eu sunt (cel) mai insistent, sunt convins ca mai sunt si altii care vor sa stie mai mult decat sa tina modelul in vant pe un deal.
Ce ziceti?!
Fly Extreme! __EXTREME FLIGHT
0

#17 Useril este offline   jetix 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 540
  • Inregistrat: 26-July 10
  • Location:Botosani
  • Interests:radioamatorismul

Postat 26 October 2010 - 12:25 PM

Da da... sa stim si noi...

Adi-GVA, chiar o nebunie. Locatia, "panarama" si nu in ultimul rand "jucariile" oamenilor mari... E o placere sa privesti pasaroaiele la zbor.
Mi-au placut de asemenea stilurile diferite de lansare...

Aceasta postare a fost editata de jetix: 26 October 2010 - 12:32 PM

Hitec Aurora9, Turnigy9X+FrSky telemetry, Cessna 500 class, Easy Glider Pro, Diamond 2500, Exposure, Breeze Pro, aripa zburatoare depron/balsa/polystirene, quad/tri/hexa/copter (Naza, MK) and next ...octokopter.
0

#18 Useril este offline   Flying Kettle 

  • Adevaratul ceaun zburator!
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2498
  • Inregistrat: 17-December 02
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 26 October 2010 - 02:00 PM

Vezi postareajetix, la Oct 26 2010, 01:25 PM, a spus:

"panarama"

e PANORAMA!
panarama era Vasali, ciobanul, care cand a iesit din gara, sa mearga la unitatea la care era incorporat, a spus: "si di trienuri aisi sa"

Despre lansare, eu personal consider ca e mai safe sa arunci modelul din mana, asta si pentru ca nu am facut pana acum una cu sandoul elastic la panta. ...si mai kinky :rolleyes:
Nu mancati de pe jos! Dauneaza grav sanatatii !

Dragi bikeri, ingrijiti-va sanatatea! Cineva are nevoie de organele voastre.
0

#19 Useril este offline   dan_mitea 

  • nick anterior:Se poate si asa
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 9330
  • Inregistrat: 26-October 03
  • Gender:Male
  • Location:Laval, Canada

Postat 26 October 2010 - 06:28 PM

Vezi postareaBogdanStancu, la Oct 25 2010, 10:17 AM, a spus:

Ia vezi, nu e acelasi film din postarea mea? In orice caz, e acelasi loc.

Imi place mai mult filmul lui Adi.

Aceasta postare a fost editata de dan_mitea: 26 October 2010 - 06:29 PM

0

#20 Useril este offline   jetix 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 540
  • Inregistrat: 26-July 10
  • Location:Botosani
  • Interests:radioamatorismul

Postat 26 October 2010 - 07:47 PM

offtopic
Imi pare rau pentru cei care nu au vazut ghilimelele puse pentru a da o nota ironica...

Aceasta postare a fost editata de jetix: 26 October 2010 - 07:47 PM

Hitec Aurora9, Turnigy9X+FrSky telemetry, Cessna 500 class, Easy Glider Pro, Diamond 2500, Exposure, Breeze Pro, aripa zburatoare depron/balsa/polystirene, quad/tri/hexa/copter (Naza, MK) and next ...octokopter.
0

#21 Useril este offline   Flying Kettle 

  • Adevaratul ceaun zburator!
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2498
  • Inregistrat: 17-December 02
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 26 October 2010 - 07:52 PM

Iti multumesc pentru empatie.
Nu mancati de pe jos! Dauneaza grav sanatatii !

Dragi bikeri, ingrijiti-va sanatatea! Cineva are nevoie de organele voastre.
0

#22 Useril este offline   Adi-GVA 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 739
  • Inregistrat: 02-December 02
  • Gender:Male
  • Location:Unde zboara avioanele

Postat 26 October 2010 - 10:50 PM

La sugestia unui bun prieten, am sapat mai adanc in forum si am gasit asta:
http://www.rhcforum.ro/index.php?showtopic...=panta&st=0
Cred ca sunt multe de invatat citind acest topic.
Multam BS!

Aceasta postare a fost editata de Adi-GVA: 26 October 2010 - 10:52 PM

Fly Extreme! __EXTREME FLIGHT
0

#23 Useril este offline   Lajos 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 469
  • Inregistrat: 02-December 02

Postat 05 November 2010 - 07:42 PM

Vezi postareaAdi-GVA, la Oct 25 2010, 09:49 AM, a spus:

Priviti ce nebunie aici!
http://www.youtube.com/watch?v=oNvX2sP2VJ4...feature=related
Ce mi-ar place asa ceva!


La asta spun nemtii:
-ESSEN
-SCHLAFFEN
-und MODELLFLIEGEN
Asa da viata!!

Aceasta postare a fost editata de Lajos: 05 November 2010 - 07:43 PM

0

#24 Useril este offline   F2B 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 921
  • Inregistrat: 30-November 11

Postat 02 December 2011 - 04:26 AM

Si nimeni nu raspunde la intrebare.
Zborul la panta este bazat pe vint care bate direct catre deal munte vale in alte cuvinte panta. Cind vintul izbeste panta nu are unde sa se duca decit in sus. Daca descompui vectorul vintului ai doua componente una verticala si cealalta orizontala. Ca sa zbori in coditiile date trebuie sa ai un model care zboara mai repede decit componenta orozontala si are o viteza decendenta mai mica decit componenta verticala, de obicei nu este o problema aici.
Dar daca nu am moelul pentru conditiile alea?
Poti sa configuri acelasi model prin a adauga balast si te ajuti de flaps.
Cind adaugi balast modelul pierde din viteza verticala dar cistiga viteza orizontala. De obicei planoarele pot coverti si pot prinde viteza prin a pune botul in jos un pic. Viteza verticala sau descendenta a planorului nu este o problema pentru ca de obicei cind zbori la panta viteza verticala ascendenta a vintului este relativ foarte mare.
Ideal vrei sa zbori (siasta depinde de time)...................
Daca iti place viteza adauga balast si foloseste reflex flaps adica ridica flapsurile sus 2-3mm. Cum il zbori? Exact la fel ca orice model la cimp cu motor termic care zboara repede. Te gindesti energie si altitudinea este energie. Poti sa patrulezi pe panta dintru-n capat la altul cistiga altitudine, cind ajungi la capatul pantei te intorci in vint sa schimbi direactia, si dupa aia pune botul in jos si cistiga viteza pe care o folosesti sa faci luping sau ce vrei. Daca vintul este puternic atunci nici nu ste nevoie sa cistigi altitude defapt planorul zbora foarte repede. La acest model este de preferat sa ai flaps pentru aterizare iar cind aterizezi nu vii direct in jos la pnata dar intru-n unghi aproape paralel cu orizontala pantei sau chir un pic in sus pantei.
Daca iti place ceva mai incet chiar cu acelasi planor poti sa scoti balastul afara sa adaugi un pic de flaps si acum ai un planor docil care il folosesti sa patrulezi dintr-o parte in alta.
0

#25 Useril este offline   renatoa 

  • Sky Sapiens
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 19176
  • Inregistrat: 28-April 05
  • Gender:Male

Postat 02 December 2011 - 09:49 AM

S-a raspuns destul in link-ul din postul #22, ceva mai sus, dar multumiri de concentrarea esentialului aici inca odata.
... cu picioarele pe pamant ...
0

#26 Useril este offline   adioperator 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1356
  • Inregistrat: 12-November 09
  • Gender:Male
  • Location:Tulcea
  • Interests:aeromodelism

Postat 29 April 2012 - 07:40 AM

Ieri am descoperit si eu zborul la panta, super senzatie sa lansezi din mana aeromodelul si sa-l zbori minute intregi fara a utiliza propulsia.


0

#27 Useril este offline   alexu` 

  • Junior
  • PipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 87
  • Inregistrat: 22-July 05
  • Gender:Male
  • Location:Tulcea

Postat 30 April 2012 - 08:15 PM

Ma bucur tare mult ca i-ai dat de gust zborului fara motor si felicitari pentru activitatea aeromodelistica sustinuta de pe superbele plaiuri tulcene. Cateva sfaturi pentru eventualele urmatoare dati:
Tine cont de faptul ca vantul la panta are doua componente: una verticala (ascendenta care iti ofera energia necesara zborului) care scade relativ rapid cu cat te indepartezi de panta si una orizontala care tinde tot timpul sa te impinga spre versant. Virand deci catre panta, o sa ai nevoie sa inclini mult si sa strangi virajul ca sa eviti coliziunea cu mama Terra, manevra in care oricum pierzi foarte multa energie si daca mai tinem cont si de faptul ca tu practic intorci coada in vant rezulta cam ce ai patit inainte sa dai cu modelul in copac, adica o angajare din care foarte probabil n-ai sa poti iesi. Din cauza asta virajele niciodata nu se fac spre panta.
Un alt sfat ar fi, tinand cont ca vantul bate taricel cand sunt conditii bune de zbor la panta, sa eviti inclinarile mari pentru ca expunandu-te cu suprafata mare vantului s-ar putea sa nu iti mai ajunga comenzile la revenire si in plus pierzi, din nou, multa energie si efectul ascendentei. Este de preferat deci sa faci viraje cu inclinari cat mai mici, ajutate ceva mai mult din directie.

Bafta si cer senin!
Alex
Nu lasa MiG-ul 29 din mana pe F-ul 16 de pe gard!...
0

#28 Useril este offline   adioperator 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1356
  • Inregistrat: 12-November 09
  • Gender:Male
  • Location:Tulcea
  • Interests:aeromodelism

Postat 30 April 2012 - 09:46 PM

In general virajele au fost facute din directie sub forma derapajului cu ajutorul eleroanelor. Dupa ce am analizat filmarea am inteles ce s-a petrecut cu portanta inainte sa ajung in pom, am pus coada in vant ceea ce a dus la pierderea portantei.

Aterizari line !

Aceasta postare a fost editata de adioperator: 30 April 2012 - 09:51 PM

0

#29 Useril este offline   Mihai_supy 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 5156
  • Inregistrat: 16-December 10
  • Gender:Male

Postat 22 May 2012 - 11:26 AM

doua reguli ar trebui respectate cu strictete la zborul la panta, si astea-s inspirate din viata reala.
1. virajele se fac dinspre panta spre exterior.
2. Modelul dinspre panta are intotdeauna prioritate.

Regulile astea se aplica cand doua modele zboara la aceeasi panta. (nu cum s-a intamplat la RR2012, vineri la pranz - cand toata lumea zbura la panta - ca la RR care mai de care peste celalalt).
0

#30 Useril este offline   Mihai Oprescu 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 666
  • Inregistrat: 03-October 08
  • Gender:Male
  • Location:Campulung Muscel
  • Interests:Aero

Postat 04 June 2012 - 08:26 AM

Salut !

Ieri am zburat cu Minimoa și cu Fox Glider de la HK. Amândouă zboară superb ... însă am găsit un videoclip pe youtube privind efectul "stall" ...


La aeromodele am simțit când aveam viteză mai mică o tendință de a face cunoștiință cu pământul - se datorează scăderii portanței sau a efectului "stall". Nu mă pricep la termeni, încerc să învăț tot ce ține de planoare și restul.

Mulțumesc anticipat pentru răspunsuri !
0

Arata acest topic


  • 2 Pagini +
  • 1
  • 2
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

913Creative.ro