Modelism - RHC Forum: "Planorul romanesc" - materiale compozite - Modelism - RHC Forum

Salt la continut

  • 3 Pagini +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Acest topic e inchis

"Planorul romanesc" - materiale compozite ... furnizori, preturi, review-uri, tehnici DIY...

#1 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2308
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 09 October 2015 - 01:00 PM

Azi vreau sa abordez un subiect mai special: materialele compozite, fara de care nu se poate construi un planor performant SI rezistent. Intotdeauna in modelism (si in aviatie in general) a existat o balanta delicata intre rezistenta si greutate, iar dezvoltarea tehnologiilor materialelor compozite (si scadere preturilor acestora) a permis folosirea lor pe scara tot mai larga. Vreau sa mentionez faptul ca nu voi discuta aici de planoarele 100% compozit ci de planoarele in constructie clasica (facute din basla) dar si cu elemente compozite.

Incerc sa deschid un topic in care putem discuta materiale, tehnologii, furnizori, tehnici DIY, alternative, “tips and tricks” … chestii uzuale pe care le poti gasi pe net dar in 100 de locuri diferite iar uneori ti-ai dori sa gasesti informatia intr-un singur loc (chiar daca nu foarte bine sintetizata). Vreau sa fie un topic participativ, in care sa apara mai multe pareri si opinii. Dar primul post va fi pentru colegii care sunt la inceput de drum si care au intentia sa inceapa construirea unui planor cu elemente compozite.

Materialele compozite (si aici ma “aventurez” la o definitie personala) sunt materiale formate dintr-un substrat (ce poate fi facut fie din fire unidrectionale sau tesatura, mai rar in alte forme gen strat din fire multidirectionale sau tocatura) si impregnate cu rasini speciale. Substratul poate fi din fibre de sticla, carbon, kevlar (aramid) sau mixt (kevlar-carbon).

Materialele compozite sunt folosite in planor in cateva locuri:

  • la constructia lonjeroanelor: uzual se foloseste platbanda de carbon de grosime relativ mica (0.5 sau 1 mm) side latime conforma cu rezistenta necesara 9de exmplu se poate porni de la 3x0.5 mm pentru un planor de zbor liber sau HLG si pina la 10x1 mm petru un planor de anvergura mai mare si supus la solicitari semnificative gen lansare la troliu).
  • Mai exista o varianta in care in locul unui lonjeron “capacit” cu carbon se foloseste chiar un tub (teava) de carbon, fie de diametru constant fie de diametru descrescator. Pentru aplicatii mai pretentioase teava nu este “pultruted” (laminata prin tragere) ci este de tip “roll-wraped” (tesatura formata in jurul unui pozitiv cilindru sau trunchi de con).
  • O mentiune speciala pentru materialele compozite: pentru marirea rezistentei lonjeronului se foloseste matisarea (in general cu fir de kevlar). Poate nu in toate cazurile: eu nu folosesc matisarea la planoare de zbor liber sau HLG, dar ea este absolut necesara la planoarele foarte solicitate (lansate la troliu).
  • Deasemenea tuburile sau tijele de carbon sunt folosite pentru marirea rezistentei locale in zonele de sectiune fina si cu solicitari mari. De exemplu la bordul de atac se foloseste platbanda de cabon de sectiune 0.5x 3mm, sau 1x 3mm , 1x 4 mm sau chiar 1x 5 mm. Sectiunea 0.5x3mm in general o folosesc in aplicatiile unde nu exista riscul de torsiune si unde greutatea conteaza (la ampenaje de exemplu). Fiind o sectiune mica poate exista riscul de torsiune locala si cand se face infolierea.
  • un alt loc in care se folosesc tuburi de diametru mic de materiale compozite: in zonele limitrofe suprafetelor de comanda (imediat dupa articulatie). Au rolul de a mari rezistenta la solicitari (inclusiv la torsiune) si de a imbunatati functionarea suprafetei de comanda.
  • D-box-urile (partea inte bordul de atac si lonjeron) sunt facute in general din tesatura de carbon sau kevlar-carbon. in generl pentru aplicatii mai pretentioase tesatura este pozitionata la 45 de grade (dar asta implica un consum mai mare de material).
  • Carbon-strips-urile sunt folosite la acoperirea nervurilor de balsa (pot fi echivalate cu o platbanda foarte subtire). in general sunt facute din impregnarea cu rasina a unei tesaturi unidirectionale foarte fine si taierea de fasii de latime constanta (de grosimea nervurii). La planoare de dimensiuni mari se poate folosi chiar platbanda de 3x0.5 mm dar cu o penalitate corespunzatoare la greutate (si in cest caz nervura trebuie bine dimensionata pentru grosimea totala de 1 mm a carbon-stips-ului).
  • Fuselajul poate fi de tip unibloc sau de tip pod+boom.
  • Pod-ul se face din tesatura de fibra de sticla sau din aramid, eventual cu fasii de carbon in locurile mai solicitate. Exista si varianta de pod facut numai din carbon dar in acest caz antenele receptorului se scot in afara (tesatura de carbonse comporta ca o cusca Faraday si ecraneaza semnalul radio). Aripa in general se monteaza pe un pilon dedicat.
  • Boom-ul se face din fibra de sticla, carbon, kevlar sau chiar mixt. Ampenajele se monteaza cu ajutorul unor piese dedidcate in forma de pilon sau de V-mount (pentru profundor pendular).


Cam atat despre locurile unde se polosesc materiale compozite … daca am uitat ceva rog colegii sa completeze. Urmatorul post va fi despre furnizori, iar dupa aceea ceva tehnici DIY.


0

#2 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2308
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 09 October 2015 - 02:46 PM

Spre rusinea mea pina acum in cadrul acestui proiect (“Planorul romanesc”) am folosit in general furnizori din strainatate si doar de curand am inceput colaborarea cu colegi de pe forum.

Am avut posibilitatea sa merg de vreo 2 ori in Croatia cu masina si am trecut si pe firma CLM-Pro. Bineinteles ca nu am plecat cu mina goala ci am venit si cu ceva produse la preturi preferentiale. In prima calatorie angajatii erau in concediu si am avut access doar la produse B-grade (complet functionale dar cu imperfectiuni estetice) dar in a doua calatorie am vazut pe viu procesul de productie si am cumparat si unele produse A-grade. Pe linga crearea unui stoc consistent de produse (poduri, boom-uri, d-box, carbon strips, V-mount) cele doua vizite la CLM-Pro au avut doua rezultate remarcabile: in prima vizita am adus in tara doua kit-uri de Trotter, iar in a doua am adus un kit de Element 2m (planorul care a fost anuntat de mai bie de un an, dar care din motive pe care nu le cunosc inca nu a fost scos la vanzare). Kit-urile au fost la pret redus (preferential) , nu au fost 100% complete dar se putea construi planorul fara probleme (practic erau short-kit-uri, D-box, carbon strips, fuselaj …lipseau lonjeroane prefabricate si elemente de comanda).

Personal mi-am “facut mina” cu kit-ul de Trotter iar apoi din studiul kit-urilor de la CLM-Pro, a planoarelor Pulsar (model 2000 pe care le am, sau a altor tipuri gasite pe www.girmodell.de) sau a altor kit-uri de la alti furnizori am ajuns sa proiectez kit-urile pe care le-am prezentat in alt topic. Dar Trotter-ul si Element 2m au fost inceputul.

Si acum sa o luam sistematic cu prezentarea materialelor de la CLM-Pro.

Carbon strips-urile au fost de latime 1.5 si 2 mm. Cele de 1.5 mm le-am folosit la Trotter (nervurile sunt de 1.5 mm) iar in unele cazuri si pe nervuri de 2 mm mai putin solicitate.

Mai am putin din stocul initial (vreo 15 m) asa ca am apelat la funrizori “locali” si la materiale alternative (despre asta ceva mai incolo).

D-box-urile sunt partea interesanta. In prima calatorie am avut parte numai de “rebuturi” (necomerciale, dar perfecte dpdv functional) si care au fost perfecte pentru invatarea tehnicilor de constructie. Toate erau de tesatura de carbon, destul de groase,cu imperfectiuni de turnare. Practic am luat tot stocul de “rebuturi” din perioada cand angajatii erau in concediu. In a doua calatorie am gasit si D-boxuri de calitate, de kevlar-carbon. Nu intr-o cantitate mare (pentru ca firma lucreaza totusi in sistem Just In Time ) dar destul pentru vreo 2-3 modele. La sfarsitul postului voi pune cateva fotografii cu D-box-uri de la CLM-Pro.

Dar partea cea mai interesanta sunt fuselajele. La primul drum am adus cateva fuselaje de Trotter dar si fuselaje pentru Element 2m sau petru planoare mai mari (pod-uri nemotorizate tip 125 sau motorizat tip 122). Nu intru in detalii pentru ca pentru fiecare tip de fuselaj intentionez sa fac un mini-review.

Reparatia planorului de tip Ava pe care l-am primit de la Stefan Tiganas m-a facut sa iau legatura si cu alt furnizor de compozite. Pentru ca nu stiam in ce masura D-box-urile au fost afectate de crash am facut comanda in Ungaria la domnul Vasas Gyorgy de D-box-urile folosite la construtia planorului. Era o precautie in plus (nu a fost nevoie de inlocuire, imi place sa am ceva “piese de schimb” sau sa am planoarele in dublu exemplar) dar asa am pus mina pe 2 seturi de D-box-uri usoare, rezistente, impecabile dpdv estetic si la un pret mai mult decat decent (5 metri si ceva de D-box m-au costat 125 de euro - asta insemana 2 seturi de cate 2 bucati de 77 cm si de 57 cm). Practic aceste D-box-uri vor fi folosite la trei planoare de 2m si 2+ m (trei bucati de 77 cm vor fi segmentele centrale, al patrulea a fi taiat pe jumatate si bucatile vor fi folosite la “urechi”, 2 bucati de 57 cm vor fi folosite la urechi pentru un planor P1 - ceva gen Pulsar 2500 dar la care anvergura va fi de 2m - iar celelalte 2 de 57 cm la un planor de tip P2).

Pentru ca din catalogul d-lui Vasas puteam folosi doar D-box-urile astea de dimensiune fixa am apelat la un coleg de pe forum (OcsiRC) pentru D-box-uri de kevlar-carbon. Am avut placuta surpriza sa primesc d-box-uri de calitate, cu o tesatura kevlar-carbon fina dar rezistenta, cu o latime ceva mai mare decat cele de la CLM-Pro si bine finisate. Cu ele voi construi un planor gen Ava cu anvergura de 3m si care sper sa iasa sub 1kg.

La final amintesc faptul ca am incercat sa fac D-box-uri de compozit si singur , cu o tehnologie simpla si materiale uzuale …dar despre asta intr-un post ulterior.

Si acum cateva detalii despre fotografii:

  • diferenta intre A-grade si B-grade la D-boxurile de la CLM-Pro - de notat petele neacoperite de gel-coat (altele sunt albicioase sau nu au gel coat la bordul de atac)
  • grosimea D-box-urilor de carbon este in jur de 0.4 mm si peste
  • la fel si a celor de kevlar-carbon de rezistenta mai mare…ceva in zona 0.35-0.4 mm
  • cele hibride (carbon cu ceva fire de kevlar) au in jur de 0.3 mm
  • cele din Ungaria de la d-l Vasas au in jur de 0.25 mm
  • cele facute de colegul OcsiRC au in jur de 0.15 mm

Fisiere atasate


Aceasta postare a fost editata de ender67: 09 October 2015 - 02:49 PM

0

#3 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2308
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 09 October 2015 - 04:43 PM

Doar cateva cuvinte despre metoda mea “quick and dirty” de facut D-box-uri de compozit. Am folosit material kevlar-carbon luat de la HobbyKing, care este mai tot timpul pe stoc in depozitul din Olanda si la un pret nu foarte mare dar care are doua dezavataje: este de greutate mare (si nu foarte fin) si chiar daca este pus pe site ca este 1 mp si livrat in doua role de 0.5x1 m am primit de fiecare data doar cate o rola (am facut 2 comenzi cu materialul asta). Nu e un capat de tara, facut de fiecare data reclamatie si primit banii inapoi (fie credit instant fie transfer in Paypal in decurs de saptamina) dar e bine de stiut la ce sa va asteptati. Alternativa ar fi fie din Romania (www.polydis.ro se ocupa cu asa ceva, dar nu am facut nici o comanda la ei si nu stiu daca livreaza in cantitati mici … in orice caz tesatura de carbon sau carbon-kevar nu este foarte fina, de acelasi tip de 180 grame pe mp) sau de pe lindinger.at sau de la alte site-uri similare.

Mi-am facut calapod de 1m lungime din baghete de balsa pe care l-am profilat pentru ceva gen AG. Nu foarte precis ..dar nu e nevoie de mare precizie pentru ce aveam in plan. Am facut 2 D-box-uri din kevlar-carbon taiat pe longitudinala in felul urmator:

  • invelit calapodul in celofan
  • dat un staat de rasina de 10 minute (diluata cu alcool tehnic) in partea superioara
  • pus fasia de kevlar-carbon si roluit ca sa faca aderenta la stratul de rasina
  • dat inca un strat sau doua de rasina diluata pe deasupra (tot de 10 minute)


Foarte simplu, nimic deosebit, fara complicatii inutile (gen mylar pe deasupra, sau negativ) ... dar si fara asteptari mari

Ce am obtinut : un D-box destul de grosier (din cauza materialului folosit), cam 30 g la D-box de 1 m si 5 cm latime, usor de facut. Iese destul de ieftin (sa zicem ca din 14 euro plus ceva transport plus rasina ies cam 4 metri de D-box de latime 5 cm .. hai sa aproximam la 20 de lei pe metru …mult sub preturile de la CLM-Pro sau de la alti furnizori). Partile negative sunt cam astea: e destul de grosier (din cauza texturii probabil voi avea probleme la infoliere, trebuie sa adaug ceva in zona in care se pune folie ca sa mai “aplatizez”), nu foarte estetic (cateodata firele de kelar si carbon s emai deplaseaza, pot aparea chiar mici goluri) si D-box-ul iese destul de “valurit” (in functie de cantitatea de rasina si de aderenta la calapod in unele cazuri se poate chiar desprinde de pe calapod si pot sa apare mici deformatii). Dar de destul de elastic si in acelasi timp destul de rigid ca sa poata fi folosit ca d-box la un proiect fara pretentii estetice.

Am facut doar 2 m prin metoda asta si le folosesc d-box-urile la un planor de anergura 2.4 (de fapt segmetul central e deja montat, e de fapt segmentul central cu care am inceput constructia la care am scos D-box-ul de la CLM-Pro pentru refolosire la alt proiect). Segmentul central de 94 cm cu coarda de 20 cm are neinfoliat 147 de grame (dar e facut cu lonjeron 8x1 mm de carbon sus si jos..).

Si am trecut la a doua metoda, cu material taiat la 45 de grade. De fapt nu chiar, era o bucata de 50x100 cm taiata pe diagonala deci era ceva in jur de 30 de grade. Iar o tehnologie foarte simpla, chiar mai simpla (fara calapod):

  • lipit scoci de hartie pe dos (pentru pastrarea coeziunii intre fibre si usurinta taierii … in paranteza fie spus taiatul tesaturii de kevlar nu e joaca de copii)
  • taiat fasii de 10 cm (in cazul asta voiam sa obtin d-box-uri de 4 cm latime, intotdeauna e bie sa iei dublul latimii plus 1.5-2 cm de sigurata)
  • pus pe planseta (acoperita cu un strat de scoci sau laminat) si dat un strat de epoxi diluat (eu folosesc rasina de 10 minute in proportia 1 parte rasina, 1 intaritor si 1.5-2 parti alcool)
  • dupa ceva timp (cand s-a uscat superficial dar inca nu total) am pliat exact la jumatate ca sa formez o mica muchie la bordul de atac
  • apoi am scos scociul de hartie
  • si am asteptat sa se usuce


Procedura e cea mai simpla, poti lucra in paralel mai multe bucati (totul e sa ai destule cartoane pe care sa le pui la uscat)… iar rezultatele sunt bune. E ceva diferit in primul rand: e ca un V cu deschidere foarte mare dar are o muchie bine conturata si se poate plia pe profil. La final poti sa ii mai dai un strat de rasina de 24 de ore daca rasina de 10 minute ti se pare prea elastica. Estetic arata mai bine (tesatura la 45 sau 30 de grade). Nu are “valuri” - am scapat de problema planeitatii dar am ramas totusi cu problema “rugozitatii” din cauza materialului folosit. Pretul e cam acelasi, putin mai mare (se pierde cea material la capete dar nu foarte mult).

Am folosit d-box-ul de tipul asta cu kitul de Element 2m de la CLM-Pro, segmentul central este gata de infoliere si il puteti vedea in fotografie. Neinfoliat la lungime 68 cm si coarda de 18 cm are 92 de grame.

Cam atat despre experienta mea de “producator” de D-box-uri. Ceva simplu, fara complicatii .. dar si fara asteptari mari in privinta rezultatelor. Ce se obtine nu are in nici un caz aspect comercial dar poate fi folosit la proiecte de buget redus si fara pretentii.

Cea explicatii la fotografii:
- calapodul folosit si primul tip de D-box ...
- ...cu greutate 30 grame pe metru
- ... si folosit la segmentul central
- al doilea tip de d-box
- ...folosit la segmentul central de la Element 2m

Fisiere atasate


Aceasta postare a fost editata de ender67: 09 October 2015 - 04:45 PM

0

#4 Useril este offline   Zeus 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2455
  • Inregistrat: 15-January 09
  • Gender:Male
  • Location:iasi

Postat 09 October 2015 - 06:11 PM

Pana acum am citit tot ce ati scris, si nu doar aici. Intr-adevar va place sa tastati iar eu sunt foarte multumit ca cineva incearca sa vorbeasca si pe limba incepatorilor. Unii experimentati poate stiu totul despre ce scrie aici, dar au tinut pt ei din anumite motive, nu judec pe nimeni, Doamne fereste.
Am scris mai sus ca "incercati", sa nu ma intelegeti gresit, de doua zile incerc sa imi dau seama ce reprezinta d-box-ul, nu prea reusesc, cu siguranta nu sunt singurul.
O poza , sau mai bine spus, o schita face cat o mie de cuvinte.
Daca dumneavoastra aveti, detineti, o schita la un planor sa spunem, in care este specificata fiecare componenta cum se cheama (la ce ajuta, e deja prea mult), multi dintre noi o sa fie foarte recunoscatori.
Va multumesc frumos. Daca dumnesvoastra considerati ca m-am bagat ca o musca..., imi cer scuze, am ss rog un moderator sa imi stearga postarea.
Why Drink and Drive,When you can Smoke and Fly?
0

#5 Useril este offline   Travel Air 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1225
  • Inregistrat: 26-September 12
  • Gender:Male
  • Location:Vaslui
  • Interests:Zbor

Postat 09 October 2015 - 06:20 PM

Quick'n dirty e foarte ok, mai ales la capitolul greutate.
uite ce am eu

@Zeus-d-box

Aceasta postare a fost editata de Travel Air: 09 October 2015 - 06:21 PM

Bogdan Floria

bogdan.floria@aeromodelism.ro
bogdanfloria@gmail.com
0757110983

"Norocul astepta tacut stiind viitorul"
0

#6 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2308
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 09 October 2015 - 06:47 PM

Vezi postareaZeus, la 09 October 2015 - 06:11 PM, a spus:

Pana acum am citit tot ce ati scris, si nu doar aici. Intr-adevar va place sa tastati iar eu sunt foarte multumit ca cineva incearca sa vorbeasca si pe limba incepatorilor. Unii experimentati poate stiu totul despre ce scrie aici, dar au tinut pt ei din anumite motive, nu judec pe nimeni, Doamne fereste.
Am scris mai sus ca "incercati", sa nu ma intelegeti gresit, de doua zile incerc sa imi dau seama ce reprezinta d-box-ul, nu prea reusesc, cu siguranta nu sunt singurul.
O poza , sau mai bine spus, o schita face cat o mie de cuvinte.
Daca dumneavoastra aveti, detineti, o schita la un planor sa spunem, in care este specificata fiecare componenta cum se cheama (la ce ajuta, e deja prea mult), multi dintre noi o sa fie foarte recunoscatori.
Va multumesc frumos. Daca dumnesvoastra considerati ca m-am bagat ca o musca..., imi cer scuze, am ss rog un moderator sa imi stearga postarea.

Articolul postat de TravelAir e "clasic" (cred ca si eu l-am pus de vreo 2 ori in diverse topice). Tot pentru incepatori e buna si urmatoarea explicatie despre metodele de asamblat lonjeroane si nervuri; eu le denumesc "lonjeron intreg" si "nervura intreaga". kiturile CLM-Pro sunt de primul tip, kit-urile mele sunt de tipul 2 (dar care au trasate liniile de decupare in cazul in care vrei sa le folosesti ca tipul 1).
Iar D-box-ul.. e parte ce acopera varful nervurii inainte de lonjeron (itre boedul de atac si lonjeron) E un pic contraituitiv faptul ca in majoritatea figurilor varful nervurii (bordul de atatc, prescurtat BA) este spre stanga si bordul de fuga (BF) este spre dreapta...daca ar fi iners (BF la stanga si BA la dreapta) atunci D-box-ul ar avea exact forma unei litere D alungite. Spre exemplificare: u D-box nemontat (kevlar-crbon de la CLM-Pro), o aripa de Pulsar si o aripa neinfoliata facuta de mine.

Fisiere atasate


0

#7 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2308
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 05 December 2015 - 10:02 PM

Am primit azi materialele comandate la Polydis (tesatura carbon si kevlar-carbon, cate 1 mp) si tocmai am terminat prima parte din manufacturarea de D-box-uri (am inceput cu kevlar-carbon).
Voi prezenta pe scurt etapele de executie si ceea ce se cheama "tips and tricks" in cazul in care cineva vrea sa aplice aceeasi metoda.
Tesatura a fost comandata on-line pe www.polydis.ro (pe 27 noiembrie), azi am primit pachetul ...pe site se precizeaza ceva de 5 zile lucratoare, 31 Nov-1Dec...acu 2 zile am primit un telefon de confirmare de la punctul de lucru din Bucuresti (comanda on-line e procesata la Arad).
Comandasem cate 1 mp, mi-au spus ca are latimea 1.2 m si m-au intrebat daca sa modifice lungimea la 1 m, le-am zis ca e super OK latime 1.2 si cat o fi lungimea dar sa ramina la 1 mp. Nu aveau nu stiu ce tesatura de fibra de sticla de 300 g/mp (bagasem si asa ceva in comanda pentru diverse ranforsari)...paguba-n ciuperci, sterge linia din comanda.
Azi a venit pachetul ... prima impresie pozitiva (parolisti), a doua impresie iar pozitiva (valoarea era mai mica decat ma asteptam)...a treia impresie negativa (nu am gasit factura in cutie). DAR ..pe site zicea ceva de preturi FARA TVA, eu ma pregatisem cu banii INCLUSIV TVA ...si am primit marfa FARA TVA si fara factura. Pina la urma e de bine (cel putin pentru mine) ca ies mai ieftin.
Trag o fuga in oras la Bricodepot sa mai iau cate ceva pentru ce aveam in cap: niste pensule ieftine la set si o placa de policarbonat 1x2 m (pe care am taiat-o la 1.4x1 ca sa incapa in masina).
Am inceput cu kevlar-carbon:
- intins tesatura in centrul placii (placa am lasat-o cu tipla pe ea), aliniate marginile cu cusatura, intins si indreptat tesatura pina cand a fost plana si cu firele perpendiculare. Mi-a luat ceva timp dar a iesit bine... si daca aveam inspiratia sa nu ma sui pe placa era si mai bine...asa placa s-a tasat in unele locuri si au aparut mici gropite.
- dat un prim strat de aracet diluat cu solutie de amorsa (care e tot un fel de aracet diluat). Sa zicem ca proportia ar fi 1 parte aracet la 2 parti amorsa ...consistenta trebuie sa fie cam ca un lapte. Nu e critica proportia ... ce e critic e sa acoperiti toata suprafata, sa scoateti excesul cu un card de plastic si sa il pensulati iar. Se lasa la uscat ceva timp. Scopul acestei etape e sa asiguram aderenta tesaturii la baza dar si aderenta in firele de roving
- nu trebuie sa se usuce total, se poate trece la a doua pensulare, de data asta ceva mai mult aracet (sa zicem 2 parti aracet la o parte amorsa). Consistenta ar trebui sa fie ca un lapte condensat.
- daca nu aveti rasina se mai poate face o a treia pensulare (cu aracet pur sau foarte putin diluat... sau la fel cu "lapte condensat") ... si probabil rezultatul va fi perfect functional dar nu va mai avea aceeasi rezistenta sau luciu specific rasinii.
- a treia pensulare am dat-o cu rasina epoxy R-G de 10 minute diluata. Pentru 1 mp de testura am folosit 15 g baza, 15 g intaritor, 30 gr diluant (se poate folosi si alcool tehnic).
- pentru ca diluantul se evapora relativ repede e bine sa lucrati rapid si in spatii bine aerisite. Se poate mari de fapt cantitatea de diluant (sa zicem proportia 1-1-3) si e mai bine asa decat sa adaugati diluant pe parcurs si sa aveti rasina de consistenta diferita in zone diferite.
- se scoate la aer si se asteapta sa se usuce.
Hai sa calculam cum iese greutatea:
- tesatura are 165 gr/mp
- aracetul este de fapt o emulsie formata mare parte din apa, nu pot aprecia cat e de fapt "substanta uscata" dar sa zicem grosier ceva intre 5 si 15 grame la mp
- diluantul sau alcoolul tehnic se evapora ... raman cele 30 de grame de rasina.
Teoretic ar trebui sa iasa cam 210 grame pe mp...hai sa zicem ca e tesatura mai groasa si a intrat multa rasina si am ajuns la 250 gr/mp.
Pare mult...dar in realitate nu e: un D-box de lungime 1 m si latime 5 cm iese la 25 de grame. Asta e chiar bine.. pentru ca un d-box pentru zbor liber adus din Ungaria de lungime 77 cm si latime 5 cm intr-un capat si 4 cm in celalalt are 20.5 g.
Nu sustin ca e aceasi calitate ... dar macar ne costa 20 de lei.
Ce mai trebuie facut ca sa obtinem produsul finit:
- rabdare si tutun (la unii... o bere la altii) sa se usuce tesatura
- desprins cu grija de pe policarbonat
- daca doriti tesatura la 45 de grade (ma rog... 37 de grade la dimensiunile astea) taiat mai intai pe diagonala
- taiat fasii de dimensiunea corespunzatoare latimii d-box-ului .. e bine sa lasati o margine, de exemplu pentru D-box de latime 5 cm taiati fasii de 11 cm
- eu pliez tesatura ca sa ii fac o muchie la BA, asta usureaza pozitionarea ...cand pliati aveti grija ca cele doua parti sa nu fie chiar egale, partea superioara ar fi bine sa fie mai lata cu vreo 5 mm de exemplu
Am facut doar doua poze (in etapa cu pensular aracet), una cu blitz (in care se poate vedea cum trebuie sa fie intinsa tesatura) si una fara (pare un pic neclara...dar se vad bine zonele de tasare pe unde a calcat "elefantul").
Maine ma distrez cu tesatura de carbon.

Fisiere atasate


Aceasta postare a fost editata de ender67: 05 December 2015 - 10:07 PM

0

#8 Useril este offline   Zippo 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1077
  • Inregistrat: 02-December 02
  • Gender:Male
  • Location:Suceava

Postat 05 December 2015 - 10:15 PM

Endler, cu foarte putini bani poti face mai simplu si mult mai profi.

Tai la fir cald o aripa din polistiren, intre doua foi de polietilena aplici cu trafaletul rasina peste fibra, mulezi acest sandvich pe bordul de atac al aripei din polistiren, bagi la vid si iese ceva ok si cu bani putini.

Iti trebuie un sac de vidat haine, un compresor ordinar de frigider, niste polietilena si un trafalet.

In metoda descrisa mai sus rasina nu se diluiaza, nu mai e la fel de rigida, aracetul nu are ce cauta aici iar rasina la 10 minute nu e ok.

Aceasta postare a fost editata de Zippo: 05 December 2015 - 10:16 PM

0

#9 Useril este offline   renatoa 

  • Sky Sapiens
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 19176
  • Inregistrat: 28-April 05
  • Gender:Male

Postat 05 December 2015 - 10:23 PM

Intradevar, ar fi trebuit mai de mult ca cei neavizati sa citeasca postarile lui Ender67 drept "asa am facut eu", si nu "asa se face"...

Caci foarte multe sunt tot felul de inovatii de care nu s-a pomenit pana acum, nevalidate inca de alti constructori, sau de zburatori de competitie.
... cu picioarele pe pamant ...
0

#10 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2308
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 05 December 2015 - 10:30 PM

Stiu de metoda asta cu vacuum pe calapod ... dar nu toata lumea are un compresor de frigider si sac pentru vacuum si calapod sau aripa taiata la polistiren.
Eu am cautat o metoda simpla (mai de cerc de modelism) dar care sa iti asigure rezultate bune si consistente.
Am vreo 5 tipuri de rasina ... dar rasina de 10 minute am ales-o exact pentru caracteristica pentru care tu o rejectezi ...este cea mai elastica. Asta e toata smecheria la metoda asta, sa creezi echivalentul furnirului de balsa de 1 mm dar cu materiale compozite.
Nu sustin ca e cea mai buna metoda ... dar pare a fi "best bang for the buck". "Quick and dirty" ... dar eficienta.
Comparativ cu D-box-urile de la CLM-Pro sau cele din Ungaria D-box-ul nu e la fel de rigid (de fapt trebuie sa il pliezi tu pe nervura...un dezavantaj dar in acelasi timp si un avantaj ca il poti folosi la orice profil) dar rezultatul nu e rau deloc.
Asta nu inseamna ca nu apreciez un D-box de calitate (am "pe stoc" vreo 15 metri de d-box de la CLM-Pro, din Ungaria si de la colegul OcsiRC) ... dar nu le folosesc chiar la orice. Si nici nu il invat pe finul meu sa construiasca cu D-box din Croatia de 45 sau 75 de dolari metrul ...
Ce se obtine prin metodaa descrisa: vezi foto 4 de la postarea #3 din acest topic ... si care pusa pe aripa arata ca in foto 5.

Aceasta postare a fost editata de ender67: 05 December 2015 - 10:35 PM

0

#11 Useril este offline   Zippo 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1077
  • Inregistrat: 02-December 02
  • Gender:Male
  • Location:Suceava

Postat 05 December 2015 - 10:37 PM

Eu nu mai diluez rasina pentru ca e prea elastica si in timp lucreaza iar cea la 10 min trebuie sa te misti repede.

Important este ca ti-a iesit, eu recunosc nu am facut pana acum d-box-uri insa m-am jucat cu laminari in vid si iese aproape perfect ca suprafata , greutate si rezistenta si a fost mai mult ca o recomandare.

Succes la construit ! :drinks:
0

#12 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2308
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 05 December 2015 - 10:56 PM

Vezi postareaZippo, la 05 December 2015 - 10:37 PM, a spus:

Eu nu mai diluez rasina pentru ca e prea elastica si in timp lucreaza iar cea la 10 min trebuie sa te misti repede.

Important este ca ti-a iesit, eu recunosc nu am facut pana acum d-box-uri insa m-am jucat cu laminari in vid si iese aproape perfect ca suprafata , greutate si rezistenta si a fost mai mult ca o recomandare.

Succes la construit ! :drinks:


Ceea ce incerc sa fac arata cam facut pe genunchi...dar am ajuns la metoda asta dupa ceva documentare. De exemplu aici:
http://www.gregorie....d-box_opts.html
Sunt specificate trei metode:
- prima e kevlar mulat pe un V la 60 de grade si pe care se face o muchie, se muleaza ulterior pe profil ... e similar cu ce incerc eu sa fac
- metoda 2 e pe calapod...daca te uiti mai sus la postarea 3 vezi si calapodul, am incercat-o si pe asta prima data (dar nu am fost 100% multumit de rezultat ...de aia am trecut la metoda actuala).
- metoda 3 e cea propusa de tine, cu vacuum
Cat despre aracet : asta e "gaselnita" de azi, si am ajuns la "traznaia" asta dupa ce am citit niste studii stiintifice serioase (in vreo 3-4 locuri) despre avantajele polimerizarii CNT (carbon nano tubes) in PVA (polyvinil acetate) ... adica exact carbon si aracet. Si de fapt experimentasem chestia asta acum ceva timp cand am intarit zona de prindere la o aripa si pina sa imi soseasca rasina in colet am pozitionat tesatura de carbon cu aracet ... si a iesit "beton" (doar ceva mai mata, mai spre gri).
Deci "nebunia" asta are ea ceva la baza, nu arunc banii pe ferestra chiar asa usor. Iar despre "validare" si "competitie" ... nici nu incerc asa ceva.
Eu incerc sa fac D-box-uri de 20 de lei metrul in loc sa import (sau sa cumpar de la colegii de pe forum) la pretul de 200 de lei metrul.

Aceasta postare a fost editata de ender67: 05 December 2015 - 10:57 PM

0

#13 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2308
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 05 December 2015 - 11:03 PM

...si am uitat ceva esential: intr-o zi am obtinut 8 pina la 12 ml de D-box (cu suprafata 1mp) ... cu vacuum si rasina de 24 de ore nu prea poti asa ceva decat daca faci multe matrite...
0

#14 Useril este offline   renatoa 

  • Sky Sapiens
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 19176
  • Inregistrat: 28-April 05
  • Gender:Male

Postat 05 December 2015 - 11:11 PM

De ce nu rasina de laminare, de 20 minute ?! fara nici un aracet ?
... cu picioarele pe pamant ...
0

#15 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2308
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 05 December 2015 - 11:39 PM

Vezi postarearenatoa, la 05 December 2015 - 11:11 PM, a spus:

De ce nu rasina de laminare, de 20 minute ?! fara nici un aracet ?

Scopul aracetului e sa faca sa stea tesatura fix pe planseta ...trebuie prima pensulare cu ceva foarte fluid ca sa nu strice "liniile" de la tesatura ...chestia asta de kevlar-carbon este foarte instabila, daca o pensulezi prima oara cu radina se strica "aliniamentul" si apar goluri.




0

#16 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2308
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 05 December 2015 - 11:49 PM

Si chestia aia cu trecutul cardului de plastic e cu schepsis, miscarea nu trebuie sa fie paralela cu una din laturi ca te trezesti ca agata unul din firele de roving si apare golul, eu o fac cu o miscare arc de cerc sau la 45 de grade.
Pensularea in schimb se poate face paralel cu laturile dar fara sa apesi prea tare, eu o fac alternativ pe lungime si apoi pe latime.
Daca ar fi tesatura mai fina alta ar fi treaba, dar asta cu roving mare e pacatoasa rau....
La prima incercare am pus si tesatura de fibra de sticla pe interior...dar am renuntat ca nu mi-a placut cum a iesit si era prea grea.

Dupa ce termin lotul asta iti trimit un kit de AG25 si D-box-uri pentru 2.5 metri anvergura ... sa iti dau de lucru de sarbatori :). Sa imi spui daca vrei carbon sau kevlar-carbon.
0

#17 Useril este offline   Valteras 

  • GOLD MEMBER
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 3077
  • Inregistrat: 29-May 02
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 06 December 2015 - 12:09 AM

Io nu inteleg de ce aracet si nu 3M77?
Singurul considerent ar fi ca intr-un mediu "domestic" gen sufragerie sau bucatarie, aplicarea aracetului este mai curata in comparatie cu 3M77.
Dar oricum, lucrul cu materiale compozite fara 3M77 este destul de greu de conceput, odata ce ai apucat sa-i constientizezi avantajele.
Si in acelasi timp, mie mi-e destul de greu sa pun in aceeasi fraza compozitele cu aracetul...
Orice pas inainte e un shut in fund!
0

#18 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2308
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 06 December 2015 - 12:16 AM

Vezi postareaValteras, la 06 December 2015 - 12:09 AM, a spus:

Io nu inteleg de ce aracet si nu 3M77?
Singurul considerent ar fi ca intr-un mediu "domestic" gen sufragerie sau bucatarie, aplicarea aracetului este mai curata in comparatie cu 3M77.
Dar oricum, lucrul cu materiale compozite fara 3M77 este destul de greu de conceput, odata ce ai apucat sa-i constientizezi avantajele.
Si in acelasi timp, mie mi-e destul de greu sa pun in aceeasi fraza compozitele cu aracetul...

Nu am 3M77...am un Tesa Spray glue (un fel de prenadez foarte lichid).
3M77 NU din urmatorul motiv: trebuie sa fie ceva aplicat DEASUPRA si care sa intre in tesatura sa fixeze firele de la roving intre ele.
Tesatura vine FOARTE deformata, nealiniata, cu multe goluri. O pui pe planseta, o faci cat mai plana, iei zona cu zona intre palme si translatezi usor firele pina le aliniezi cat mai bine si le fixezi apoi (la final) cu aracet diluat sa nu le strici alinierea.
Crede-ma ca am incercat mai multe variante...si la metoda asta sunt deja la versiunea 2.0. Probabil maine la carbon (care este twill) mai gasesc niste chestii in plus ...
Iar chestia cu aracetul ... am mai spus, am aplicat-o doar dupa ce am cautat pe net ce rezultat (pe termen scurt si mediu-lung) are combinatia asta.

Aceasta postare a fost editata de ender67: 06 December 2015 - 12:19 AM

0

#19 Useril este offline   renatoa 

  • Sky Sapiens
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 19176
  • Inregistrat: 28-April 05
  • Gender:Male

Postat 06 December 2015 - 09:10 AM

Probabil ca nu ai incercat solutia, care elimina toate inconvenientele enumerate mai sus... rasina se da cu trafaletul ;)

https://youtu.be/0TdTmqCA5G0?t=28

Aceasta postare a fost editata de renatoa: 06 December 2015 - 09:13 AM

... cu picioarele pe pamant ...
0

#20 Useril este offline   fly 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 3415
  • Inregistrat: 09-November 08
  • Gender:Male
  • Location:Bran Brasov
  • Interests:Jeturi ,f3j ,f5j

Postat 06 December 2015 - 09:21 AM

Are dreptate Renatoa ! Eu folosesc trafalet de burete ,te ajuta sa pui cat mai uniform rasina si iese mai frumos !
0

#21 Useril este offline   SORIN CAIUS 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2103
  • Inregistrat: 02-November 05
  • Gender:Male
  • Location:Arad
  • Interests:Avioane Ultrausoare, Planoare, Aeromodele , Heli

Postat 06 December 2015 - 11:04 AM

Merge si spray fixativ de par si apoi rasina cu trafaletul ,daca ai mana fina poti da si cupensula fara sa deranjezi tesatura

Da cu aracet la fibra mi se pare o prostie

Ciao Sorin

Aceasta postare a fost editata de SORIN CAIUS: 06 December 2015 - 11:05 AM

0

#22 Useril este offline   renatoa 

  • Sky Sapiens
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 19176
  • Inregistrat: 28-April 05
  • Gender:Male

Postat 06 December 2015 - 11:07 AM

Bietul ender... nuiele gramada in bocancei dimineata asta :)
... cu picioarele pe pamant ...
0

#23 Useril este offline   OcsiRC 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 567
  • Inregistrat: 16-April 14
  • Gender:Male
  • Location:Satu Mare

Postat 06 December 2015 - 12:01 PM

Hai sa fim constructivi ... unele tehnici de laminare au devenit atat de " uzuale " dupa ce foarte multi le-au testat si verificat in practica, incat micile " inbunatatiri " sunt sortite clar esecului mai ales daca nu aduc nimic functional ...

Vezi postareaender67, la 05 December 2015 - 11:39 PM, a spus:

Scopul aracetului e sa faca sa stea tesatura fix pe planseta ...


Vezi postareaValteras, la 06 December 2015 - 12:09 AM, a spus:

...
Dar oricum, lucrul cu materiale compozite fara 3M77 este destul de greu de conceput, odata ce ai apucat sa-i constientizezi avantajele.
Si in acelasi timp, mie mi-e destul de greu sa pun in aceeasi fraza compozitele cu aracetul...


Vezi postarearenatoa, la 06 December 2015 - 11:07 AM, a spus:

Bietul ender... nuiele gramada in bocancei dimineata asta :)


Rasinile nu sunt deloc " prietenoase " cu apa , nici macar cu umezeala in exces , toti producatorii subliniaza asta - e vorba de polimerizare care se intampla corect atata timp cat proportiile de mixare sunt respectate , mai mult nici macar " diluarea " rasinei cu tot felul de " solventi " nu o sa o intalnesti nicaieri ca " recomandare " .. asa ca fixarea " temporara " cu aracet e o greseala , dar sunt sigur ca te vei convinge singur

Cat priveste " asezarea " tesaturilor ... e o problema de timp si exercitiu ca sa-ti iasa , iar 3M77 e dovedit si agreat de toti cei care folosesc compozite .. marele avantaj constand in faptul ca e dizolvat de rasina , alti adezivi intermediari nu si-au dovedit inca compatibilitatea .

Mai vezi tu ce poti face ....
0

#24 Useril este offline   OcsiRC 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 567
  • Inregistrat: 16-April 14
  • Gender:Male
  • Location:Satu Mare

Postat 06 December 2015 - 12:26 PM

In ce priveste executia D Box- urilor trebuie pornit de la destinatia lor , adica :

1. sa asigure acuratetea profilului in cei 22-25 % al bordului de atac unde curburile sunt cele mai critice !
2. sa ofere maxim de rigiditate la torsiune cu minim de greutate !

Nici aici nu se pot aduce multe imbunatatiri , tehnologia e veche , verificata si intens folosita . E novoie de o matrita care sa asigure atat acuratetea profilului cat si eliminarea prin presare intre matrita - contramatrita a excesului de rasina precum si o suprafata cat mai finisata . Desigur procesul de constructie a matritelor este unul destul de lucrativ si nerentabil daca vrei sa iti faci o singura bucata dar asigura atingerea cu succes a cerintelor mai sus enumerate ...
Ca sa poti decupa si " aseza tesatura e de ajuns sa ii asiguri perimetrul cu banda adeziva de hartie ... deasemenea orienteaza-te catre tesaturi c/k cat mai usoare , cel de 71g/m2 ofera rezultate foarte bune .

Cam asa ar trebui sa-ti iasa :

Fisiere atasate


0

#25 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2308
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 06 December 2015 - 02:06 PM

Mamaaaa....da' unde sunt bombonele mele? Numai nuieluseeeee.. http://www.rhcforum.ro/public/style_emoticons/default/wacko.gif
Ia sa vedem ce a iesit: asta e fata (pun cat o fotografie de dimensiune mare ca sa observam detaliile)....
Nimic de reprosat aici, firele aliniate, a fost pensulata cu grija ...
Am retinut treaba cu trafaletul, am si din asta, incerc diseara pe carbon si vedem diferenta...

Fisiere atasate


0

#26 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2308
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 06 December 2015 - 02:15 PM

...asta e verso. Ce se poate observa: rasina a patruns prin "gaurile" din testura si s-a format o suprafata plana (dar cu mici gaurele).
Probabil daca schimb (maresc) cantitatea de rasina se face suprafata complet plana.
Se observa si 2-3 "defecte":
- un punct aproape de marginea stanga pe mijloc
- un punct la limita de sus pe mijloc
- o semiluna in cadranul stanga jos (colturile spre stanga)
Aici au fost zone cu adancituri in placa de policarbonat, rasina a patruns pe deasupra dar nu a mai facut contact cu suprafata plana.
Firele sunt rinse foarte bine de rasina, daca incerc sa le agat chiar si cu un ac nu pot...dar nu mai au acelasi aspect, exista o mica discontinuitate in suprafata.
Exact acelasi defect pe care l-am observat si la D-box-urile de marca.

Fisiere atasate


0

#27 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2308
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 06 December 2015 - 02:16 PM

1 mp de tesatura cu compozit a ajuns la 249 de grame ...parca am avut gura aurita ieri (daca stiam ca am calitati de Mafalda ma lasam de modelism si jucam la loto).

Fisiere atasate


0

#28 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2308
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 06 December 2015 - 02:20 PM

Spuneam intr-o postare mai veche: taierea tesaturi de kevlar nu e joaca de copii.
Ca de obicei...greseam: devine joaca de copii daca ai cu ce (promotia de scule Bosch de la Kauflandul de vis-a-vis sa traiasca).
Taiat pe diagonala, trasat pentru D-box de AG35 9 inchi masurat pe contur si lasat vreo 3-4 mm in plus.... si iese un D-box de lungime 1200 mm. Perfect pentru ce aveam in plan.

Fisiere atasate


0

#29 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2308
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 06 December 2015 - 02:21 PM

....laser, frate!
Am pus o cutie de Li-Po in partea cealalata ca sa pot masura corect.
Am scapat de ruleta...

Fisiere atasate


0

#30 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2308
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 06 December 2015 - 02:23 PM

...taierea marginilor....din calculele mele daca fac taierea in diagonala voi pierde aproape 1 m de D-box...dar resturile le voi folosi la diverse ranforsari sau la manufacturat V-mount.

Fisiere atasate


0

Arata acest topic


  • 3 Pagini +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Acest topic e inchis

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

913Creative.ro