Incerc sa deschid un topic in care putem discuta materiale, tehnologii, furnizori, tehnici DIY, alternative, “tips and tricks” … chestii uzuale pe care le poti gasi pe net dar in 100 de locuri diferite iar uneori ti-ai dori sa gasesti informatia intr-un singur loc (chiar daca nu foarte bine sintetizata). Vreau sa fie un topic participativ, in care sa apara mai multe pareri si opinii. Dar primul post va fi pentru colegii care sunt la inceput de drum si care au intentia sa inceapa construirea unui planor cu elemente compozite.
Materialele compozite (si aici ma “aventurez” la o definitie personala) sunt materiale formate dintr-un substrat (ce poate fi facut fie din fire unidrectionale sau tesatura, mai rar in alte forme gen strat din fire multidirectionale sau tocatura) si impregnate cu rasini speciale. Substratul poate fi din fibre de sticla, carbon, kevlar (aramid) sau mixt (kevlar-carbon).
Materialele compozite sunt folosite in planor in cateva locuri:
- la constructia lonjeroanelor: uzual se foloseste platbanda de carbon de grosime relativ mica (0.5 sau 1 mm) side latime conforma cu rezistenta necesara 9de exmplu se poate porni de la 3x0.5 mm pentru un planor de zbor liber sau HLG si pina la 10x1 mm petru un planor de anvergura mai mare si supus la solicitari semnificative gen lansare la troliu).
- Mai exista o varianta in care in locul unui lonjeron “capacit” cu carbon se foloseste chiar un tub (teava) de carbon, fie de diametru constant fie de diametru descrescator. Pentru aplicatii mai pretentioase teava nu este “pultruted” (laminata prin tragere) ci este de tip “roll-wraped” (tesatura formata in jurul unui pozitiv cilindru sau trunchi de con).
- O mentiune speciala pentru materialele compozite: pentru marirea rezistentei lonjeronului se foloseste matisarea (in general cu fir de kevlar). Poate nu in toate cazurile: eu nu folosesc matisarea la planoare de zbor liber sau HLG, dar ea este absolut necesara la planoarele foarte solicitate (lansate la troliu).
- Deasemenea tuburile sau tijele de carbon sunt folosite pentru marirea rezistentei locale in zonele de sectiune fina si cu solicitari mari. De exemplu la bordul de atac se foloseste platbanda de cabon de sectiune 0.5x 3mm, sau 1x 3mm , 1x 4 mm sau chiar 1x 5 mm. Sectiunea 0.5x3mm in general o folosesc in aplicatiile unde nu exista riscul de torsiune si unde greutatea conteaza (la ampenaje de exemplu). Fiind o sectiune mica poate exista riscul de torsiune locala si cand se face infolierea.
- un alt loc in care se folosesc tuburi de diametru mic de materiale compozite: in zonele limitrofe suprafetelor de comanda (imediat dupa articulatie). Au rolul de a mari rezistenta la solicitari (inclusiv la torsiune) si de a imbunatati functionarea suprafetei de comanda.
- D-box-urile (partea inte bordul de atac si lonjeron) sunt facute in general din tesatura de carbon sau kevlar-carbon. in generl pentru aplicatii mai pretentioase tesatura este pozitionata la 45 de grade (dar asta implica un consum mai mare de material).
- Carbon-strips-urile sunt folosite la acoperirea nervurilor de balsa (pot fi echivalate cu o platbanda foarte subtire). in general sunt facute din impregnarea cu rasina a unei tesaturi unidirectionale foarte fine si taierea de fasii de latime constanta (de grosimea nervurii). La planoare de dimensiuni mari se poate folosi chiar platbanda de 3x0.5 mm dar cu o penalitate corespunzatoare la greutate (si in cest caz nervura trebuie bine dimensionata pentru grosimea totala de 1 mm a carbon-stips-ului).
- Fuselajul poate fi de tip unibloc sau de tip pod+boom.
- Pod-ul se face din tesatura de fibra de sticla sau din aramid, eventual cu fasii de carbon in locurile mai solicitate. Exista si varianta de pod facut numai din carbon dar in acest caz antenele receptorului se scot in afara (tesatura de carbonse comporta ca o cusca Faraday si ecraneaza semnalul radio). Aripa in general se monteaza pe un pilon dedicat.
- Boom-ul se face din fibra de sticla, carbon, kevlar sau chiar mixt. Ampenajele se monteaza cu ajutorul unor piese dedidcate in forma de pilon sau de V-mount (pentru profundor pendular).
Cam atat despre locurile unde se polosesc materiale compozite … daca am uitat ceva rog colegii sa completeze. Urmatorul post va fi despre furnizori, iar dupa aceea ceva tehnici DIY.