Depinde foarte mult ca aceasta configuratie sa fie dedicata unui anumit tip de avion sau misiuni. Ca urmare, unele sunt facute sa fie manevrabile (adica instabile) cum ar fi avioanele de acrobatie sau avioanele militare de lupta. Din cele stabile (adica mai putin manevrabile), pot face parte avioanele pasagere sau planoarele.
Pentru o mai buna eficientizare a suprafetelor de comanda, e bine ca acestea sa fie in siajul aripii si manevrabilitatea avionului are de castigat in cazul primei categorii. Daca scoti acea suprafata din siaj si o asezi oriunde in alta parte (caz particular la ampenajele in T), acestea devin mai putin eficiente, dar avionul beneficiaza de o stabilitate sporita.
dan_mitea, la Feb 20 2009, 06:39 AM, a spus:
Din cate am inteles ampenajul orizontal ar trebui sa fie o placa. Sau sa aibe profil simetric. Dar sunt modele...eu am doua...la care ampenajul orizontal are profil plan convex. De ce s-au complicat? Ba mai mult datorita portantei au fost obligati sa-i dea un unchi de atac negativ. Care este ratiunea de a le utiliza?
Cumva eu nu inteleg afirmatia ta. Ca sa fiu lamurit pe deplin, aduc o intrebare suplimentara: unghi de atac negativ inseamna cand bordul de atac e sub nivelul celui de fuga?...Pentru ca in cazul acesta, explicatia este logica si anume: un ampenaj cu profil asimetric genereraza o portanta mai mare acolo unde este necesar, si o fi fost necesar la tine. (la aceiasi suprafata portanta si acelasi calaj). Corectia cu acel calaj negativ (deci bordul de fuga in sus, similar cu bracarea unui profundor in sus ca efect) o fi fost doar un petic. Afirmatia ca ampenajele trebuie sa fie plane este complet falsa. E lesne de inteles ca in functie de profilul lor, acestea au o gama mai larga de viteze la care sunt eficiente...deasemenea si grosimea profilului lor...indiferent de reinolds-ul ales. Un ampenaj profilat e superior unuia plan INTOTDEAUNA!!!!!
Ratiunea unghiurilor pozitive sau negative ale diedrului se poate explica simplu folosind modelul bilei pe suprafata convexa: bila o ia la vale. Pe o suprafata concava, aceasta tinde sa obtina deasemenea energia potentiala minima, si ramane in fagasul concavitatii, nu se deplaseaza de acolo. Asa si cu diedrul: la cel pozitiv, focarul aripii se situeaza deasupra centrului de greutate (exemplul dus in extrema) si ca urmare, avem versiunea de stabilitate indiferenta (bila din ceaun), adica aeronava stabila (mai putin manevrabila in acel ax ales pentru stabilizare)
La diedrul negativ, CG se afla deasupra focarului si ca urmare exista mereu tendinta de rasturnare pentru ca CG sa ajunga dedesupt ca sa devina stabil (bila de pe deal care o ia la vale, deci instabilitate=manevrabilitate).
Aceasta postare a fost editata de Flyboy3D: 20 February 2009 - 11:07 AM