As dori sa fac un cnc
#2
Postat 22 June 2015 - 01:13 PM
Am discutat in trecut cate ceva pe tema asta aici:
http://www.rhcforum....adiu-piata-cnc/
#6
Postat 22 June 2015 - 03:03 PM
renatoa, la 22 June 2015 - 01:44 PM, a spus:
Parca vad ca il scoti dublu :p
Ce vama? :unsure: am zis chinezesc, dar vine din uk ;) 1000 cu transport cu tot !
De unde? da si un link.. :p
Radio:
Multiplex Royal Pro 16 2.4GHz
Aero:
BADAN Kit - Yak55M 2.8m; MVVS116NP; Rezo RE2 MTW
EXTREME FLIGHT - Extra 300 2.3m; MVVS58 Prosport; Rezo -MVVS
MULTIPLEX - Funcub;Parkmaster;Funjet Ultra2
FREEWING - F22 Xicoy X45 Jet
ROBBE - Mistral 2.0m
F22 depron
AERONAUT - Triple RES 2.0m
Auto:
TRAXXAS - E Revo 1/16
ARRMA - Typhon 6S
#7
Postat 22 June 2015 - 03:08 PM
#8
Postat 23 June 2015 - 01:40 PM
Elicopter, la 22 June 2015 - 01:36 PM, a spus:
Am eu unul de vanzare daca te intereseaza. Are dimensiunile utile 620/380. Pretul e sub 1000 de euro ...cu mult.
Aceasta postare a fost editata de OldMann: 23 June 2015 - 01:41 PM
#9
Postat 27 June 2015 - 01:56 PM
djtaotao, la 22 June 2015 - 03:08 PM, a spus:
Preturile sunt absolut ok. Atata timp cat cumparatorul stie ca va face frezare prin "zgariere", ca-i va creste barba pana contureaza 2D o piesa de lemn si ca pana cand va termina o piesa 3D copiii lui au intrat deja la facultate, ca atunci cand va fi racit va trebui sa stranute stand cu spatele la masina ca sa nu se strambe portalul, ca ghidajele sunt la fel de paralele precum ochii lui Basescu iar cu electronica nu poti sa prinzi nici 100,6 FM daca se strica, ei bine DA, atunci merita. Si pentru PCB-uri. Just my 2 cents.
#10
Postat 27 June 2015 - 02:08 PM
steelmind, la 27 June 2015 - 01:56 PM, a spus:
Am uitat prajiturile. Daca-i pune un cutit rotativ in loc de motor de frezare, va putea taia prajiturile ca nimeni altul. Atata timp cat nu este baclava, ca mierea opune rezistenta situatie in care stepper-ele acelea ar avea examenul vietii lor.
#11
Postat 29 June 2015 - 01:22 PM
steelmind, la 27 June 2015 - 02:08 PM, a spus:
deci nu e bun pentru taiat batoane de susan... oricat de rautacios ar parea postul lui steelmind, reflecta realitatea. calitatea costa...
#13
Postat 29 June 2015 - 02:52 PM
Elicopter, la 22 June 2015 - 01:36 PM, a spus:
Bina ai venit sau ai revenit printre noi!
Nu-ti face griji, toti am trecut prin etapa asta. Am visat la ceva frumos, am facut planuri, socoteli, am pus pe hartie si deseori multe nu s-au potrivit cu ce scoteam din buzunar... Ca sa nu mai spun ca multe nu erau la fel nici cu ce desenam si nici cu ce gaseam de cumparat pe net.
Partea cu glumele facute de cei cu ceva mai multa experienta n-o luam in calcul, e bomboana de pe tort. Trebuie putina experienta si o sa se treaca usor peste gustul amar al ironiilor.
Hai sa facem lista cu componentele sa vedem la care cei 700 euro ajungem. La cei de care o sa stie nevasta sau la ceilalti. Ca doar ordinea conteaza! Pe cuvant...
Incep eu si tu pui preturile aproximative, sa vedem pe unde ajungem:
-motoare:
-controlere (drivere motoare):
-sursa alimentare controlere:
-PC (cu tot ce e necesar...):
-motor de frezare:
-suport motor de frezare:
-adauga si ceva accesorii pentru racirea cu apa (daca vrei sa te complici sau daca e necesara si n-ai multe optiuni):
-pensete pentru motorul de frezare:
-electronica pentru controlul motorului de frezare:
-placuta cu firisoare, aia care le uneste pe toate (BOB au botezat-o unii):
-cutie in care sa arunci toata electronica de mai sus:
-ceva suport pentru cablurile de prin zona si cablurile aferente (pentru motoare, pentru senzori, pentru date, pentru ceva butoane, lumina, ventilatoare si ce te mai lasa inima):
-ghidajele din bara rotunda cu suportul aferent pe toata lungimea (daca asa vrei):
-patinele corespunzatoare ghidajului ales:
-cuplajele sistemelor de transmitere a miscarii, la motoare:
-suportii motoarelor:
-surub+piulita+suportii rulmentilor si ai piulitei (cate bucati stii ca pui) SAU alt sistem de transmitere (cu curele dintate, cu pinion-cremaliera... dar pune-l complet sau sa incluzi si prelucrarile unde-i necesar):
-cadrul mecanic care o sa sustina toate fleacurile de mai sus (pui tu profile din aluminiu cu accesorii, dupa dorinta si daca te lasa inima si prelucrarile ca sa obtii ce doresti):
-daca timpul alocat proiectarii, alegerii si cumpararii componentelor apoi alocat constructiei si reglajelor valoreaza ceva, estimeaza macar jumatate din el, in bani:
Tinand cont ca o sa inveti softurile repede si ca nu-s scumpe, ca materialul pentru stricat pe teste si invatatura s-ar mai gasi, ca frezele pot fi la inceput fara mari pretentii la calitate, nu mai contorizam si banii pentru asa ceva.
Era sa uit, sarim si peste tot ce se numeste conector, mufa, senzor de orice fel, elemente marunte (dar multe) de asamblare, tot ce inseamna scule, cunostinte tehnice...
ARFU daca e sa-mi aduc aminte de corespondenta tineretii!
Spor la treaba!
Multa bafta!
PS. Nu te lasa impresionat de aspectul financiar, nu se moare din asta. Important e sa incepi treaba.
Aceasta postare a fost editata de bitex: 29 June 2015 - 03:03 PM
Telefon: 0721 385365
#14
Postat 29 June 2015 - 03:45 PM
Vreau sa incep cu inceputul , si acela ii cadru , sa am pe ce pune componentele .
Imi place lista .
Sa speram ca iasa ceva cat de cat , as dori sa stiu daca este diferenta mare intre ghidajele alea de 20mm circulare , si cele liniare de 20 .
#16
Postat 29 June 2015 - 04:58 PM
Hypo, la 29 June 2015 - 01:22 PM, a spus:
Rautacios n-as spune, cel putin nu asta a fost intentia. Am incercat sa redau prin ceea ce se numeste ''reverse psychology'' (la o tema precum: am 700 de euro, ce pot sa obtin cu ei, se raspunde : daca esti ok cu A,B,C....si ajungi sa le stii, intelegi si accepti, atunci acestea le poti obtine cu 700 de euro; la o tema gen: cati bani imi trebuie ca sa frezez cu 3 sutimi o piesa de otel de 300/200 mm, raspunsul este altul) un tablou al catorva puncte critice pe care de obicei cei la inceput de drum nu s-au lovit de ele. Referirea mea era la chinezismele de pe ebay care au si un pret atasat si nu la dorinta lui Elicopter de a-l mesteri de unul singur, lucru pe care-l admir si sustin. De aceea m-am referit prin ''cumparatorul(de pe ebay) trebuie sa stie ca....''. Cum Elicopter nu este inca un cumparator de pe ebay al unui astfel de CNC ready-made, inca are de ales. Personal as face acelasi lucru ca si el, adica nu mi-as lua o rasnita cu 500-800 usd de pe ebay; l-as mesteri eu chiar daca stiu de la inceput ca va costa mai mult decat unul de pe ebay chiar si folosind exact aceleasi componente ca cele descrise pe ebay. Conteaza PROCESUL. Nu vorbim de calitatea pieselor aici ci de calitatea asamblarii si poate un design mai istet. De exemplu, diferenta de pret intre un motor de 2 Nm si unul de 3 Nm este cam cat o cafea si 2 beri in Centrul Vechi. Personal, as sari o ieseala ca sa am acest extra 1 Nm. Chiar si asa limitarile trebuiesc cunoscute de la inceput si ASUMATE, dupa aceeasi logica conform careia daca iti cumperi un Porche Carrera nu vei putea, tehnic vorbind, sa faci off-road cu el. Ca atare, daca ma uit la profilul lui Elicopter anticipez ca se va juca cu aripi/fuselaje/elici/sasiuri din materiale usoare precum lemn USOR/polistiren/fibra de sticla (poate)/plastic etc, ceea ce se poate incadra intr-un format de CNC usor. Usor inseamna in acelasi timp si rigiditate scazuta, ceea ce este absolut ok daca se limiteaza la materialele descrise mai sus. Experienta multora arata ca dupa o perioada, omul vrea sa ''intre'' in materiale ceva mai grele. In acest pas 2 lucrurile se bifurca, caci va vrea sa-l vanda iar banii bagati vor valora probabil jumatate. Cred ca este ok sa-i sugerezi unui om care este la inceput de drum sa se gandeasca si la pasul 2, in masura in care a fi masinist inseamna a planifica in avans o piesa, strategii de masinare, materiale, freze, treceri, adancimi, intoarceri de piese, prinderi, sdv-uri, intr-un cuvant reverse engineering. Poate exprimarea mea a fost cam plastica -prajituri etc-, dar rautacioasa in nici un caz.
#17
Postat 29 June 2015 - 05:11 PM
Era o vorba in popor : cei care nu au batrani sa si cumpere .
As dori sa intru pe moment in piese de aluminiu , materiale compozite , dar dupa cum ziceti mai sus poate ai nevoie vreodata de o piesa din materiale mai dure , si atuncea trebuie sa isi faca treaba .
Deaceea intreb , cadru din profil de aluminui este ok , ce profil , cam de grosime , m-am gandit la un profil de 50 mm patrat , dar nu am gasit pana acuma .
Multumesc de ajutor.
#18
Postat 29 June 2015 - 05:24 PM
Pentru ca stii partea cu electronica, sigur stii ca nu merita sa construiesti totul de la zero, plecand de la origini, asta apropo de scule. Nu ca n-ai avea nevoie de cateva. Calea este batatorita si solutia cea mai eleganta ar fi sa cumperi electronica gata facuta. Ai avantaj mare ca pricepi ce-i aia setare cand o sa ajungi la etapa asta. Sigur n-o sa te sperii cand o sa auzi cate un bazait pe masa de lucru. Dar nimic mai mult. Sigur stii ca nu-i rentabil sa construiesti o statie RC performanta pornind de la o lista de piese pe care sa le cumperi la bucata de la TME...
Diferenta dintre ghidaje o intuiesti singur in momentul in care iei documentatia tehnica a fiecarei variante si compari sarcinile statice, dinamice, jocurile, incovoierile, momentele pe fiecare directie, preturile componentelor si nu in ultimul rand modalitatile de fixare pe batiu sauavantajele/dezavantajele pe care le ai in functie de fiecare varianta. Ai multe variabile acolo si numai tu stii ce e optim pentru tine. O sa fii tentat sa pui in balanta cateva dintre performantele tehnice si pretul.
Si eu as incepe cu cadrul ca asa pare bine la prima vedere, dar parca ar trebui intai sa aduni toata documentatia componentelor, incepand cu motorul de frezare, cu prinderea lui, cu inaltimile patinelor, ale ghidajelor, nu foarte la coada cu varianta constructiva de masina, cu grosimea uzuala a semifabricatului si parca o sa fii nevoit sa incepi cu totul simultan, nu numai cu structura. Cei mai pretentiosi o sa-ti spuna sa incepi cu alegerea performantelor dinamice pe care le urmaresti si cu precizia dorita de prelucrare, apoi cu dimensionarea si alegerea motoarelor a transmisiei si abia apoi sa vezi de structura. Eu de multe ori am inceput cu axa verticala, dar n-am construit nimic serios sa-ti dau sfaturi pertinente. In schimb sunt multi constructori care au lucrat la masini serioase si au facut treaba buna. Ai putintica rabdare.
Spor la treaba!
Telefon: 0721 385365
#19
Postat 29 June 2015 - 05:30 PM
mareste, micsoreaza,aduna-ti gandurile si te opreste la ce iti doresti.
#20
Postat 29 June 2015 - 06:55 PM
Elicopter, la 29 June 2015 - 05:11 PM, a spus:
As dori sa intru pe moment in piese de aluminiu , materiale compozite , dar dupa cum ziceti mai sus poate ai nevoie vreodata de o piesa din materiale mai dure , si atuncea trebuie sa isi faca treaba .
Deaceea intreb , cadru din profil de aluminui este ok , ce profil , cam de grosime , m-am gandit la un profil de 50 mm patrat , dar nu am gasit pana acuma .
Multumesc de ajutor.
Probabil ca aluminiul este maximum de duritate pe care o vei putea aborda si acela in straturi (adancimi de aschiere) foarte subtiri (deci se mareste timpul). Implicit, cu cat suprafata piesei are o arie mai mare, timpul se lungeste considerabil. Materialele compozite sunt intr-o logica usor diferita, caci capul de frezare si adancimea de aschiere trebuie alese dupa material (sau daca este sandwich, dupa materialul cel mai dur). Aluminiul este pe 7 clase,(1-slab, 7-dur) din care majoritatea folosesc clasa 6, caci cele mai moi iti ''innamolesc'' capul de frezare. Nu musai, dar de preferat. Nu stiu ce proiecte principale ai, dar in spiritul a ceea ce spunea si Ovidiu referitor la axa Z, inaltimea sub portal trebuie stabilita cam de pe la inceput. Daca vrei sa frezezi o aripa s-ar putea ca axa a 4-a sa fie obligatorie. Lantul decizional este simplu: axa 4= inaltime mai mare sub portal=picioare portal mai inalte=cursa mai mare Z=latime mai mare traversa portal=prinderi mai serioase portal-picioare portal=grosimi aluminiu structural mai mari=greutate mai mare=inertii mai mari de invins de motoare=overhang mai mare=vibratii sporite=precizii mai scazute. De aici, se despart apele ca la Moise: A) material de frezat mai moale (lemn/plastic) = cuplu mic necesar frezarii= posibilitatea unor viteze de deplasare mai mari= posibil surub cu pas de 10 mm, dar trebuie corelat cu greutate portal+ sarcina de aschiere, adica necesar de Nm la steppere; B) material de frezat mai dur (aluminiu in cazul tau)=cuplu necesar frezarii mai mare=surub cu pas de 5 mm=viteze mai mici de deplasare=inertii mai mici=timp mai mare. Precum vezi, este ceva antagonism intre A si B. Ca regula generala, stepperele trebuie sa invinga: inertia propriului rotor, inertia greutatii portalului (incluzand forta de frecare a patinelor), inertia surubului cu bile (coeficient de frecare mic, precizie mai buna, bani mai multi)/ cremalierei (coeficient de frecare mai mare, precizie mai slaba, bani mai putini), + forta de aschiere + o rezerva de macar 20%. Vezi ce inducatnta au motoarele, afla voltajul minim necesar prin formula V=32radical din inductanta (mH), mergi pe graficul motorului sa vezi la ce rpm ai cuplul necesar sa invinga toate cele de mai sus corespunzator voltajului gasit cu formula de mai sus si vei afla ce viteza vei avea de deplasare ca sa stii daca motoarele +electronica fac fata si cu ce rata. Rezolva-le pe acestea si ne mai auzim.
#21
Postat 30 June 2015 - 07:28 PM
Daca faci structura de baza din profil de aluminiu extrudat , o sa vibreze ... d-aia steelmind o face pe a lui din beton din ala ciudat ...intreaba-l pe el ca stie mai bine .
Pe de alta parte structura din profile de aluminiu este extrem de versatila ... poti sa jonglezi destul de elastic cu componentele ( blocuri de rulmeni / piulita , prinderi , etc )
datorita canalelor ... e nitel mai complicat sa pui ghidajele drepte si paralele , da' nu imposibil ...
NU te zgarci si cumpara ghidaje profilate ... o sa scapi de mute batai de cap . Idem pentru suruburile conducatoare ... neaparat cu bile , chiar daca sunt chinezesti ... probabil n-o
sa vrei sa dai 500 de parai pe un precision ground C3 , da' un C7 din China e destul de rezonabil ( vreo 100 de dolari metrul )
Genul asta de masina n-o sa poata freza otel ... clar . O sa poata lucra in neferoase , lemne , compozite ... dar nu otel . Pentru otel trebuie batiu turnat , fonta ... altfel nu iese
treaba buna ...dai cu banii d-azvarlita si nu merita ...
Eu zic sa faci o schita / proiect ceva , sa stii macar unde te indrepti ... e mai usor sa faci un necesar de materiale , si daca faci proiectarea corect e posibil sa economisesti o
gramada de bani ...
La electronica eu sunt tufa ... cand il aud pe steelmind ca incepe cu formule si alte alea , ma apuca durerea de cap ... da' omul zice corect ce zice , si cred ca ar trebui sa-l asculti ...
Eu personal am renuntat la steppere si am trecut la servo ( d-alea taranesti , DC-uri ... AC-urile ma sperie , nu sunt in stare sa le setez corect ) ... viteze mai mari , precizii mai bune ,
dar nitel mai scumpe ...
Succese !!!
#22
Postat 01 July 2015 - 07:43 AM
#24
Postat 01 July 2015 - 08:03 AM
Doar s-o gaseasca, sa fie plana (sau s-o poata indrepta pe undeva) si s-o poata prelucra.
Dezavantajul este ca o placa frumusica este destul de scumpa.
Adica fara prelucrari, ar putea fi ca asta.
Adevarul e ca de mult ma bate gandul sa incerc un cnc micut pe asa ceva. Dar stii cum este vorba cu tichia de margaritar... Degeaba ai structura "beton" daca nu sunt si restul elementelor de aceeasi calitate. Pana la urma tot la bani si la domeniul de utilizare se ajunge.
Aceasta postare a fost editata de bitex: 01 July 2015 - 08:13 AM
Telefon: 0721 385365
#25
Postat 01 July 2015 - 08:48 AM
bitex, la 01 July 2015 - 08:03 AM, a spus:
Doar s-o gaseasca, sa fie plana (sau s-o poata indrepta pe undeva) si s-o poata prelucra.
Dezavantajul este ca o placa frumusica este destul de scumpa.
Adica fara prelucrari, ar putea fi ca asta.
Adevarul e ca de mult ma bate gandul sa incerc un cnc micut pe asa ceva. Dar stii cum este vorba cu tichia de margaritar... Degeaba ai structura "beton" daca nu sunt si restul elementelor de aceeasi calitate. Pana la urma tot la bani si la domeniul de utilizare se ajunge.
Intr-adevar Ovidiu, fara prelucrari caci gaurile sunt scumpe; mi-am facut odata un blat de bar si am facut niste prelucrari la el (canturi si o gaura de chiuveta) iar prelucrarile au fost cam jumatate de blat (grosime 30). Cred ca 20 gauri pt sine +macar vreo 20 de gauri pt prinderi la grosime de 100 pot ajunge la 150-200 euro lejer. Cu costul blatului si tva se duce spre 500 de euro. Basca 1 kil de epoxy de 25 de euro, caci sinele sunt strambe pentru un blat lepuit. Basca ca suruburi de sina de M6 cu cap ingropat de fi 13 si lungime de macar 120 ( caci nu cred ca face cineva lamaj in granit) nu prea se gasesc si trebuie facute pe strung. Devine astfel un Logan cu roti de Mercedes. Ar fi misto, dar se reduce la ce spuneai tu cu banii de care nu stie nevasta ; mi-a placut treaba cu ordinea banilor.
#26
Postat 02 July 2015 - 01:43 PM
steelmind, la 01 July 2015 - 07:43 AM, a spus:
Hai ma ... lemne ? Poate sa fie si ironwood , tot o sa se strambe ... eu cred ca daca ar fi functionat o chestie din asta , o vedeam de mult pe tube ... parerea mea .
Eu n-am inteles inca despre ce buget e vorba ...si ce trebuie sa intre in bugetul ala . Cred ca intr-o 1000 de euro poti scoate o masina rezonabila ( dar fara motor de frezare ) .
Kitul de antrenare ( motoare stepper + drivere + sursa alimentare + BOB ) duce vreo 250USD . Structura inca vreo 300 , iar suruburile le poti aduce cu 250USD linistit ...
ghidajele inca 300 ( nu din alea profilate , ca trebuie sa stam in buget ) ...
Nu pun la socoteala cabluri , mufe , cuplaje , computer , astea se pot rezolva ieftin ... ramane motorul de frezare si drive-ul lui , astea sunt scumpe daca vrei totusi sa frezezi aluminiu ...
Eu zic ca se poate ... trebuie doar un proiect inteligent si multa determinare ...
#28
Postat 02 July 2015 - 02:47 PM
katran, la 02 July 2015 - 01:43 PM, a spus:
Stiu ca pare hilar si ai dreptate sa te amuzi.....acum vreo 15 ani am facut o cladire cu o firma; mesterul avea vreo 40 de ani de santier. Cand a fost facuta structura de cofrag din lemn care era sustinuta de rigle de brad de 100/100 si erau din 1 m in 1 m ca sa turnam placa peste parter care avea vreo 30 de tone, l-am intebat pe mester: bre, tin lemnele astea 30 de tone ? Mi-a raspuns: tata, capu' de lemn si curu' de femeie sunt cele mai rezistente. Sigur ca la un CNC problema este alta, dar lemnul poate ADAUGA un plus de rigiditate in combinatie cu aluminiul;daca prin absurd ne inchipuim ca o placa de portal de 30 mm grosime o dublam cu un bustean de 1m grosime, sunt sigur ca nu se mai stramba deloc. Sigur, grosimea in cazul asta face diferenta, insa ceea ce nu stim este de la ce grosime incolo nu se mai stramba portalul; dar morala poate fi ca o rigla de lemn poate aduce un PLUS de rigiditate, cu bani putini si greutate redusa. Desigur, varianta poate fi ignorata.
#29
Postat 06 July 2015 - 07:10 PM
https://youtu.be/Ie51sV49ZZU