Captivele,un sport uitat ? O Strutzocamila captiva
#1
Postat 11 June 2015 - 09:47 AM
A scapat doar aripa.Motorul sta in raft cu axul strambat.Servourile Futaba 3152 inca zboara pe un Extra.
Au trecut ani buni de cand,inspirat de George Craioveanu,am facut primul model captiv-replica aripa combat cu cunoscutul motor diesel de 2,5 cmc Silver Swallow....eter etilic,petrol,ulei ricin....680 gr. care a zburat chiar bine.
Microbul "captive" mi-a ramas in sange cu toate antibioticele gen: Rc scale,RC acrobat,RC trainer, RC glider....unde ,de la incepator notoriu am evoluat la incepator cu viitor :pardon:
A trebuit sa fac "greseala" sa particip la memorialul Teicu de la Pucioasa si sa-l vad pe Dan Octavian evoluand. Bang !
Vreau si eu !
Pornind de la o aripa de 460 gr. simetrica cu bordul de atac in sageata(Giles 202) si eleroane de 35 mm latime ,am incercat sa gandesc greutatea finala ,esentiala la captive pentru ca : F = M x V x V / R Raza 18 m/ viteza 60 km/h ( cam 16,7 m/sec)
Forta centripeta( pe care o simti in mansa) la un model de 1,4 kg ajunge astfel la : 23 kg.Asta teoretic.Modelului i se poate calcula o traiectorie circulara cu raza de ,sa zicem, 30 m. Descompunand forta centrifuga cu diferenta de raze,reducem tractiunea din cabluri la 8-12 kg., suportabil la un pilot cu greutatea de 78 kg. pe timp de 5-8 minute.
Sa faci confortabil modelul se impune:
- reducerea la maxim a greutatii lui . Deci: Cade motorul din stoc FS 61 ( greu si "prea silentios", captivul daca nu "Urla" n-are farmec toata chestia-efect retro !). 1-1,2 Kw e putere prea mare .Stim cu totii ca ideal e 1 kg./ 1CP la cam toate aeromodelele de bun simt. Acrobatii ca Extra de 2,75m PilotRc 12,2 CP la 10,6 kg. sunt supradotati.
Deci " motor bunicel ASP 52A 8,5 cmc/ elice 11x8/ 475 gr." 4 lit Tornado de 10% doi timp,demaror,incalzitor bujie.
http://phoenixmodels...dele-p-120.html
Cabluri: 0,5mm litzat din 16 fire cu agrafe sarma otel de 2 mm,sertizare sigura.
Se cuvin niste poze. Urmeaza. :rofl: :good:
#2
Postat 11 June 2015 - 12:29 PM
1.Esti nebun,la varsta ta lasi rc-ul . Ai tu vreo invarteala !
2.Sa te vad eu FlyPol tragand la fiare 15 kg/ 5 minute.
3.Nu investi, avem noi motor nefolosit; oricum dai cu el de pamant!
4.150 de roni cablu cu mansa.....mai bine cumpara benzina pentru Extra
si te dai pana te dau afara de pe Sanpetru.
5.Fa naibi o aripa noua cu profil mai gros,reduci viteza si cresti manevrabilitatea.
6. Scoti tu,pe dracu,zburatoarea la 1,2 kile.
7.Mai sa fie,chiar e mare forta centrifuga. Leaga-ti 30 kile de boltari de talpi
ca te vedem tras prin pomi.
8. Uite aici model de model ,7 cmc
http://www.apuca.com...7cc%20model.JPG
9. Balsa bai FlyPol,balsa.....ce ,te crezi la acrobate cu motoare de 110 cmc ? :yahoo:
#3
Postat 11 June 2015 - 01:08 PM
http://www.youtube.c...h?v=4vAw1CC4A3g
Va rog sa ascultati cand motorul intra in rezonanta.
Este un bun exemplu de subtilitati tehnice, de arta. Multe din cunostinte s-au pierdut datorita ''progresului'' si de ajutorul dat de Hobby Poc si Banana Hobby.
Ar mai fi de privit si probele de combat, scale si acrobatie.
Mestere, te rog sa bantui pe aici:
marinaru.ro
Este, poate, ultimul loc unde captivele si zborul liber sun acasa. Ai si multe planuri, plus sfaturi competente.
Multa, multa bafta.
Aceasta postare a fost editata de dan_mitea: 11 June 2015 - 01:12 PM
#4
Postat 11 June 2015 - 02:20 PM
P.S. încă mai am cablurile şi o manşă puse la conservat.
#5
Postat 11 June 2015 - 02:30 PM
Oricum.... spor la meştereală. :drinks:
#7
Postat 11 June 2015 - 02:45 PM
ViP_Eol, la 11 June 2015 - 02:30 PM, a spus:
Oricum.... spor la meştereală. :drinks:
Si eu am facut captive, poate ne-om fi duelat la tinerete.
Si un link mai in domeniu https://www.youtube....h?v=HvAhsIRJTLo
Aceasta postare a fost editata de vlad1: 11 June 2015 - 02:46 PM
#8
Postat 11 June 2015 - 02:54 PM
vlad1, la 11 June 2015 - 02:45 PM, a spus:
Si un link mai in domeniu https://www.youtube....h?v=HvAhsIRJTLo
Foarte posibil dacă vorbim de combat. :rolleyes: oricum m-a luat rusu'. El mai avea un model de rezervă, eu nu. :pardon: Aşa că am rămas vice. Nu se punea nimeni cu cei din URSS pe vremea aia. Dotare ... .
#9
Postat 11 June 2015 - 03:02 PM
Bafta Domnu Dorin !
Cu aripi:
Zivko Edge 540 2m (Seagull models) 50cc, 3D
Graupner Floride 1.4m, 3D
Diamond 2500
Sky Surfer 780
Mini Ultimate 3D
Zagi wing
ATM-1 2.7m
F5J 4m
HK Big Stick Nitro
Multiple captive F2a, F2b, scara, semi-scara
Cu pale:
HK-450 GT
TGY-100 FBL
Hubsan quad
Cu roti:
Hpi Baja 5B
Hpi Savage 21
Kyosho Kart 10
Jamara Cocoon (flux)
Pe apa:
FSR-V 7.5cc
FSR mini-e
Velier 2m
Catamaran 81cm
#10
Postat 11 June 2015 - 03:08 PM
Ce mi-ai recomandat,e studiat cu mare atentie.
- Cu mobilizarea trupei de vis Bucuresti,Aeropower Dream Team,am primit un motor retro Super Tigre de 7 cmc. Pomana mai mare ca asta nu exista. Ai prieteni,traiesti ! (bine!) ( Multumesc Adi si Costin- oricum s-au mirat inca o data ca ....n-am minte!) :rolleyes:
https://www.youtube....h?v=07O82pCKD-o
Beton,TNT,Nitroglicerina, Leopard !!!!!!!
Asa ceva viseaza frumos FlyPol....
https://www.youtube....h?v=HvAhsIRJTLo
#11
Postat 11 June 2015 - 03:12 PM
Rascal 1940mm fs.61 nitro
Rascal 120 DLE 30
U Can Do .46 nitro .52, 2T
Beaver 1520
Maule 1500
Helios 2545
... Taranis X9D plus / ACCST / AFHDS
#12
Postat 11 June 2015 - 06:21 PM
#13
Postat 11 June 2015 - 06:57 PM
dan_mitea, la 11 June 2015 - 06:21 PM, a spus:
Am descris fenomenul asa cum l-am perceput eu. Nu am practicat modelismul decat in ultimii ani, dar m-a interesat subiectul inca din copilarie. Din pacate, fara intentia de a jigni pe cineva, modelismul este privit si tratat in general ca un lux, nu ca un factor de progres si educatie, asa cum ar trebui de fapt sa fie privit.
Rascal 1940mm fs.61 nitro
Rascal 120 DLE 30
U Can Do .46 nitro .52, 2T
Beaver 1520
Maule 1500
Helios 2545
... Taranis X9D plus / ACCST / AFHDS
#14
Postat 12 June 2015 - 10:02 AM
Eu as fi inceput topicul,cu copii de 7 ani de la PUCIOASA CARE ZBOARA CAPTIVE,bla,blabla.
Bafta sa-l vedem la zbor!un om in plus in lumea cativa este un castig enorm.
#15
Postat 12 June 2015 - 11:15 AM
Captivele sunt sigur ca au fost bestiale si inca sunt in aminitirea celor care au practicat acest zbor dar la momentul in care evident radiocomanda nu era ceva foarte accesibil, acum cred ca sunt istorie si in plus simularea zborului real cu un captiv nu se poate face, te invarti cu el si cam atat, e frumos dar nu e senzatia unui zbor liber, pe scurt ne cam adaptam evolutiei si suntem nostalgici la trecut. Si imi este dor de celularul facut din lut de pe santierul de langa bloc si cu batul infipt in el in loc de antenna plus tubul cu sageti dar toate sunt la trecut.
#16
Postat 12 June 2015 - 12:27 PM
Cer senin!
Aceasta postare a fost editata de aeromax: 12 June 2015 - 12:28 PM
#17
Postat 12 June 2015 - 12:51 PM
bogdan.motrici, la 12 June 2015 - 11:15 AM, a spus:
Nu e vorba de zbor "liber" cu o radiocomanda si nici de simularea unui zbor real cu un captiv, care se poate face pana la un punct, dar sigur este vorba de senzatia pe care o ai atunci cand ti mansa cu mana ta si totul depinde de viteza de reactie cand zbori la firul ierbii, la propriu sau faci un combat cu un partener adevarat. Incercati voi toti cei care zburati RC si un zbor captiv sa vedeti cat de greu si diferit este,eu am zburat si pot sa spun ca nu se compara, este mult mai greu si se apropie de senzatie de zbor 1/1 cand ti mansa avionului, dar da si RC este F.F. FRUMOS.
#18
Postat 12 June 2015 - 04:52 PM
Captivele sunt prezente acolo unde sunt iubitori ai clasei F2/F4
La mine vor fi prezente (din 1953 pana astazi)cat mai am de trait si am urmas pe fiica-mea ,si copii carora le-am pus mansa in mana,asa ca!
HAI SA LASAM FIECARE CLASA SA SI TRAIASCA ZBORUL LA SUPERLATIV PRIN CEI CE ZBOARA.
ZBURATI SI IARASI ZBURATI NU LASATI AEROMODELISMUL SA MOARA.
STIMA,
#20
Postat 15 June 2015 - 05:31 PM
Captivele nu sunt o clasa uitata. A zbura un aeromodel captiv implica mult mai mult efort intelectual si psihic.Legatura intre neuroni-mansa si avion se face instantaneu si necesita de cele mai multe ori viteze de reactie mult mai rapide ca la zborulRC. Eu personal pot spune asta dupa ce am facut captive din 1979 si multa radiocomanda dupa 90. Am hangarul plin de F3A-uri, benzinare, planoare cu care am facut si performanta dar va marturisesc ca nu au farmecul aeromodelelor captive.Partea dificila e ca un model bun captiv costa mult mai mult decat unul RC, cele de performanta sunt in general home made iar pilotajul este o mare mare problema. De la stikul RC la mansa de captive e o diferenta imensa si greu inteleasa de un public consumator de hobby.
Hint! Aeromodelul captiv nu se invarteste.El zboara pe suprafata unei demisfere magice facand figuri acrobatice spectaculoase si de mare precizie si eleganta sau la celelalte clase ating viteze peste 300 Km pe ora, se lupta intr-un duel nebun sau trebuie sa zboare cat mai multe ture cu cat mai putine alimentari (Team Racing F2C)cu trei piloti si trei mecanici simultan. Si machetele....
Hint 2! Nimeni nu ameteste.Pilotul se uita la model care este un punct fix adica avionul sta pe loc relativ la pilot.Si la masina daca privesti in dreptul rotii pe langa oglinda retrovizoare ametesti instant.
AJUT CU ORICE FEL DE INFORMATIE SI NELAMURIRI IN CE PRIVESTE ZBORUL CAPTIV! GRATIS!!!!
...existam si aici: http://www.marinaru.ro/forum/index.php
Aceasta postare a fost editata de Dom*PROFESOR: 15 June 2015 - 05:35 PM
Live to fly!!!!!
Subiectul JURNAL DE ZBOR este initiat de Dom*PROFESOR la 1 septembrie 2003
#22
Postat 15 June 2015 - 05:48 PM
Horja, la 12 June 2015 - 09:38 PM, a spus:
Epoca de piatra a aeromodelismului
Numai bine
:pardon:
PS Cine se supara i se taie nasu :lol:
Deja sunt cu nasul intins.Faci pariu ca daca liderii cu bani se ocupa de captive uitati de RC? Asa ne-a facut si Radu Berceanu montat de Marius Conu cum ca ne ocupam cu carute si ca acuma s-a trecut la mercedesuri si sa renuntam la clasele astea fara viitor. Am fost pe bani exclusive din buzunarul meu la Campionatul Mondial de captive unde am avut o participare mai mult decat onorabila.Iar marele sef berceanu a pus capul in jos de rusine pentru cele spuse si a inceput sa ne priveasca cu respect.
vezi si aici: http://www.marinaru....c.php?f=6&t=435
si aici: http://www.marinaru.....php?f=11&t=635
Live to fly!!!!!
Subiectul JURNAL DE ZBOR este initiat de Dom*PROFESOR la 1 septembrie 2003
#23
Postat 15 June 2015 - 05:49 PM
mansa este un cerc pe care se strang cablurile sau nu ,poti comanda cu acest cerc sau poti avea un maner cu doua carabine
Cablurile pot fi egale sau nu .la model de asemenea
comanda este doar pe Amp orizontal are un triunghi de comanda la care se leaga cablurile,in varful triunghiului este legata o tija care actioneaza A.O.directia este data spre exteriorul cercului si motorul la fel 3 grade spre ext.Astfel trage spre ext ,este musai sa i tensiune ,daca sunt moi nu-l poti controla.
Mansa se tine vertical actionata in sus Cabrat in jos Picat.
De aici porneste tot.
pornit motorul ca la orice aeromodel mansa pe Zero decoleaza actionand in sus urca in jos coboara comenzi fine etc....
stima,
Aceasta postare a fost editata de sandu62: 15 June 2015 - 05:52 PM
#24
Postat 15 June 2015 - 06:57 PM
sandu62, la 15 June 2015 - 05:49 PM, a spus:
mansa este un cerc pe care se strang cablurile sau nu ,poti comanda cu acest cerc sau poti avea un maner cu doua carabine
Cablurile pot fi egale sau nu .la model de asemenea
comanda este doar pe Amp orizontal are un triunghi de comanda la care se leaga cablurile,in varful triunghiului este legata o tija care actioneaza A.O.directia este data spre exteriorul cercului si motorul la fel 3 grade spre ext.Astfel trage spre ext ,este musai sa i tensiune ,daca sunt moi nu-l poti controla.
Mansa se tine vertical actionata in sus Cabrat in jos Picat.
De aici porneste tot.
pornit motorul ca la orice aeromodel mansa pe Zero decoleaza actionand in sus urca in jos coboara comenzi fine etc....
stima,
Deci manerul comanda profundorul... Sus si jos, asa cum vrem sa reactioneze modelul... Sistemul mecanic deja mi-l imaginez. N-am vazut, doar repet ce am inteles. Directia cu cele trei grade il trage exterior sa intinda cablurile, probabil suplimentar fortei centrifuge. Intrebare de baraj: Un tragaci ca la pistol in maner si un al treilea cablu n-ar putea comanda si acceleratia? Ma gandeam la aterizari mai usoare... Inteleg ca cele doua comenzi ale profundorului pivoteaza in jurul unui punct fix.
Aceasta postare a fost editata de GigiGL: 15 June 2015 - 07:00 PM
Rascal 1940mm fs.61 nitro
Rascal 120 DLE 30
U Can Do .46 nitro .52, 2T
Beaver 1520
Maule 1500
Helios 2545
... Taranis X9D plus / ACCST / AFHDS
#25
Postat 15 June 2015 - 09:24 PM
Aceasta postare a fost editata de GigiGL: 15 June 2015 - 09:26 PM
Rascal 1940mm fs.61 nitro
Rascal 120 DLE 30
U Can Do .46 nitro .52, 2T
Beaver 1520
Maule 1500
Helios 2545
... Taranis X9D plus / ACCST / AFHDS
#27
Postat 15 June 2015 - 09:59 PM
Aceasta postare a fost editata de GigiGL: 15 June 2015 - 10:00 PM
Rascal 1940mm fs.61 nitro
Rascal 120 DLE 30
U Can Do .46 nitro .52, 2T
Beaver 1520
Maule 1500
Helios 2545
... Taranis X9D plus / ACCST / AFHDS
#28
Postat 15 June 2015 - 10:06 PM
Rascal 1940mm fs.61 nitro
Rascal 120 DLE 30
U Can Do .46 nitro .52, 2T
Beaver 1520
Maule 1500
Helios 2545
... Taranis X9D plus / ACCST / AFHDS
#29
Postat 15 June 2015 - 10:30 PM
Din punct de vedere al pilotajului îţi trebuie precizie şi simţ de orientare ascuţit. Ai modelul permanent în priviri (deci nu ameţeşti), dar trebuie să fii permanent conştient de poziţia modelului faţă de sol.
Nu se poate compara cu RC-ul, dar având în vedere că de pe atunci "jinduiam" la RC şi reuşisem să pilotez cu staţiile ruseşti Pilot ..., nu m-aş întoarce la captive decât în postura de spectator.
Un captiv, indiferent de probă, nu poate costa mai mult decât un RC, chiar şi dacă vorbim de captivele de viteză.
Partea cu construitul şi cu timpul afectat zborului e falsă. Este timp şi de construit şi de zburat. Nu construieşti un model în fiecare lună. Cu primul ai de aşteptat până-l zbori şi pe urmă construieşti printre picături.
#30
Postat 16 June 2015 - 06:32 AM
GigiGL, la 15 June 2015 - 09:59 PM, a spus:
Da se foloseste si acest sistem cu mai multe comenzi pe mansa si in special la machete unde se pot face multe artificii cu diverse accesorii pe model(sandu62 stie foarte bine de la concursurile de machete captive tinute la Pucioasa unde erau destul de buni).
@VIP_Eol un model de competitie costa cu mult mai mult ca un RC hobby comparabile ca anvergura si motorizare.
Toate cele bune!