Alegerea UNEI MOTORIZARI electrice antiarticol, sau ptr incepatori
#1
Postat 14 November 2005 - 10:10 AM
Date initiale:
1. Avion dat
2. Electronica data
Se cere:
1. Sa se gaseasca motorul potrivit;
2. Sa se gasesca acumulatorul potrivit ptr MOTOR!
ANALIZA:
Trebuie tinut cont in primul rind de TIPUL de avion existent:
- slow flyer;
- de viteza;
- acrobat
etc
Le voi lua la analizat pe fiecare in parte din punctul de vedere al necesitatilor de tractiune!
#2
Postat 14 November 2005 - 03:32 PM
Pt ca am un Cessna 182 electric initial dotat cu 480 si pack de 7 x 1000 mAh NiMH, hai sa vedem ce poate sa iasa din ANALIZA !!
Masa= 550 g RTF
S_portanta= ~15 dm2
Elice direct drive= EP 7035
Efecte: Nu pleaca de jos nici sa-l tai !!
Stima,
Aceasta postare a fost editata de domnu_doctor: 14 November 2005 - 05:35 PM
35,150 MHz = Ch 75, FM, PPM, Legal
27,145 MHz = Ch 19, AM, PPM, Legal
#3
Postat 14 November 2005 - 04:20 PM
Este un Eagle 400, trainer
Anvergura 965mm
Lungime 735mm
Greutate 650g
Motor axi 2212/20
Pack Li-Po 2300
Elice APC 9x6 E
Problema este ca motorul este putin cam mare pentru modelul acesta.
Aceasta postare a fost editata de WarMK: 15 November 2005 - 08:24 AM
#4
Postat 15 November 2005 - 12:09 AM
Nu mi-am propus sa dezbat problema la MODUL neaparat stiintific ci empiric. :wub:
Din cite cunoasteti si voi testele astea se pot face cu Motocalc-ul
Ce vreau de fapt aici e ca UN TIP care, fie ca e elev, student la litere, medic sau economist deci ptr care fizica e o amintire sa poata sa isi aleaga in prima faza UN MOTOR!
Daca incepem cu chestii de genul:
http://www.grc.nasa.gov/WWW/K-12/airplane/Images/propanl.gif
http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/wacko.gif
i-am bagat in ceata totala!
si au sa zica, da e frumos, da TOTAL INUTIL!
De ce ... fiindca la nici unul din producatorii de elicii nu am gasit profilul acesteia.
Daca il gaseam ... foloseam teorie si calcul ptr elicii
Dupa care cu calculul polarei ..... :D
Nu-i asa ca e frumoasa teoria?
Da CIT E DE UTILA in situatia noastra?
PS: scuzati monologul da trebuia sa justific MODUL DE ABORDARE AL subiectului
Aceasta postare a fost editata de Dragut: 15 November 2005 - 12:12 AM
#5
Postat 16 November 2005 - 09:13 AM
Sistemul pe care incercam sa il disecam arata cam asa:
ELICE <--- Motor <---- Aeromodel
Ca in orice system normal ar trebui sa plecam de la caracteristicile aeromodelului, sa vedem ce motor i-ar trebui si ce elice genereaza tractiunea.
Problema este insa un pic mai complicata si anume:
- in principiu despre aeromodel nu avem decit date sumare:
- greutate
- anvergura
- suprafata portanta
Aceste date in principiu NU sunt suficiente!
Am mai avea nevoie de profilul aripii, viteze de zbor …… etc!
- depre motor ar trebui sa stim urmatoarele:
o turatie maxima
o tensiune maxima de alimentare
o cuplu maxim
o randament
o intensitate maxima la blocare
Problema e ca RANDAMENTUL si TURATIA motorului VARIAZA functie de sarcina aplicata!
- despre elice ar trebui sa stim urmatoarele:
o pas
o Diametru
o Coeficient de tractiune
o Coeficient de moment
Am preferat sa pornesc analiza plecind de la ELICE spre aeromodel din urmatoarele considerente:
- despre MODEL e greu de spus ceva in afara de cele mentionate anterior
- functionarea MOTORULUI depinde de CE ELICE se alege (turatia e functie de sarcina)
De regula cind GASIM pe Net un plan sau un avion ARF cel care l-a conceput spune:- se recomanda motor seria …. (300, 400…..) si elice ….
Dar de regula NU MAI MENTIONEAZA ELICEA considerind-o ca un dat al motorului.
#6
Postat 16 November 2005 - 09:45 AM
Elicea in mod uzual asa cum e DATA de producator se caracterizeaza prin:
- DIAMETRU
- PAS
Ceea ce NU SPUNE producatorul e PROFILUL ELICIEI si coeficientii caracteristici:
- coeficient de tractiune
- coeficient de moment
- coeficient de putere
- reculul profilului
Se pare ca ALTII s-au gindit inaintea noastra la aceste probleme asa ca NU FAC decit sa revin cu informatia:
Un exemplu este cel dat de Bruce Abbott in siteul lui:
GWS Direct Drive, Hyper Drive, Reduction Series
prop type --------- size --------- Pconst --------- Tconst
EP2508 --------- 2.5x0.8 --------- 1.6 --------- 0.92
EP2510 --------- 2.5x1 --------- 1.75 --------- 0.91
EP3020 --------- 3x2 --------- 1.95 --------- 0.95
EP4025 --------- 4x2.5 --------- 1.65 --------- 0.97
EP4530 --------- 4.5x3 --------- 1.4 --------- 1.0
EP5030 --------- 5x3 --------- 1.23 --------- 1.0
EP5043 --------- 5x4.3 --------- 1.5 --------- 1.0
EP6030 --------- 6x3 --------- 1.12 --------- 1.0
EP6050 --------- 6x5 --------- 1.44 --------- 1.03
EP7035 --------- 7x2.5 --------- 1.08 --------- 1.0
EP7060 --------- 7x6 --------- 1.75 --------- 1.1
EP8040 --------- 8x4 --------- 1.11 --------- 1.0
EP8043 --------- 8x4.3 --------- 1.55 --------- 1.0
HD8060 --------- 8x6 --------- 1.6 --------- 1.0
EP9047 --------- 9x4.7 --------- 1.82 --------- 0.97
EP9050 --------- 9x5 --------- 1.18 --------- 1.0
EP9070 --------- 9x7 --------- 1.84 --------- 1.0
EP9070X3 --------- 9x7x3 --------- 1.5 --------- 0.98
EP1047 10x4.7 --------- 1.97 --------- 0.96
EP1060 10x6 --------- 1.11 --------- 1.0
HD1080 10x8 --------- 1.71 --------- 0.93
EP1080 10x8 --------- 1.83 --------- 1.0
EP1147 11x4.7 --------- 1.94 --------- 0.94
EP1170 11x7 --------- 1.21 --------- 1.0
EP1180 11x8 --------- 1.85 --------- 0.97
EP1260 12x6 --------- 1.67 --------- 1.0
… va urma…
In episodul urmator: La ce ne trebuie acesti coeficienti!
PS: pisica masii de formatare text! http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/tongue.gif
Aceasta postare a fost editata de Dragut: 16 November 2005 - 09:57 AM
#7
Postat 16 November 2005 - 09:55 AM
Acum ce faci?? Ai intrat in niste detalii pe care nu o sa le inteleaga si-i bagi mai rau in ceata. Parerea mea.
Ce le trebuie lor, este de fapt un analiza sumara, foarte usor de inteles. Ceva de genul unui tabel care sa cuprinda pt motorul x ar merge urmatoarele .......Pentru avionul y ar merge ..... Pentru un model cu greutatea cuprinsa intre a si b merg motorizarile x si elicea z.
Deci trebuie ceva simplu, nu pasi si coeficienti de tractiune, de moment, ca-i bagi in ceata definitiv.
#9
Postat 16 November 2005 - 10:19 AM
WarMK, la 16 Nov 2005, 09:55, a spus:
Acum ce faci?? Ai intrat in niste detalii pe care nu o sa le inteleaga si-i bagi mai rau in ceata. Parerea mea.
Ce le trebuie lor, este de fapt un analiza sumara, foarte usor de inteles. Ceva de genul unui tabel care sa cuprinda pt motorul x ar merge urmatoarele .......Pentru avionul y ar merge ..... Pentru un model cu greutatea cuprinsa intre a si b merg motorizarile x si elicea z.
Deci trebuie ceva simplu, nu pasi si coeficienti de tractiune, de moment, ca-i bagi in ceata definitiv.
Corect ceea ce scrii dar daca ai un PIC de rabdare o sa ajungem si la asta!
Crede-ma ca pina la subiectul deschis de Padrino si la discutiile interminabile ce s-au ivit acolo mi-am pus problema motorizarii SUPERFICIAL adica ceva de genul:
La slow flyer:
Anvergura -------- Greutate ----------- Motor ----------------------------- Elice
0,8- 1m -------------500g------- seria 300cu reductor 3:1-------------9x7 GWS
................................................................................
..............................
Dar INTREBARE:
MERGE ORICE MOTOR SERIA 300 cu orice reductor?
Cazul concret il reprezinta CALIMERO vs PIPER BURTOS sv PIPER de la concurenta
Am luat pe cele 3 fiindca ca greutate si incarcare alara sunt APROAPE identice.
Ce difera este in schimb profilul ARIPII.
Si asta se vede
Am zburat cu amintrei
Calimero l-am zburat in 3 variante:
1. Seria 300 fara reductor
2. Seria 300 cu reductor
3. Motor bruhless (chiar daca era o varianta)
Piperul burtos numai cu motor seria 400 direct drive
Si piperul de la Concurenta cu:
- seria 300 cu accu normal Ni-Mh
- seria 300 cu accu li-po 3 celule
- seria 400 la fel in cele 2 variante
- brushless 2208/34 + LiPo
Pot sa zic cu mina pe inima ca cu aceste date schimbate toate 3 zboara TOTAL altfel.
Vezi intilnirile de zbor in Iasi si trasnaile mele aeromodelistice
Ceea ce VREAU SA REZULTE in urma acestui studiu ESTE UN ALGORITM CLAR DE CALCUL!
Finalizat probabil in limita timpului disponibil intr-un programel excel! :lol:
#10
Postat 16 November 2005 - 10:35 AM
Dragut, la 16 Nov 2005, 10:19, a spus:
Finalizat probabil in limita timpului disponibil intr-un programel excel! :lol:
Zii, zii, ca zici BINE !! http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/biggrin.gif
Stima,
35,150 MHz = Ch 75, FM, PPM, Legal
27,145 MHz = Ch 19, AM, PPM, Legal
#11
Postat 16 November 2005 - 10:50 AM
Acum ceva vreme eram si eu foarte interesat de o metoda de calcul pt a alege o elice si un motor la un anume avion. M-am dicutat indelung c un membru de baza al forumulu care in ultima vreme sta mai mult ascuns.
In final se pare ca treaba se face cam in urmatorii pasi:
p1: iti stabilesti ce masa va avea avionul in final si ce suprafata va avea aripa.
p2: calculezi viteza minima de zbor, daca iei un coeficient de portanta Cy=0.5 (care e cat se poate de realist) viteza minima va fi: vmin=sqrt((2*m*g)/(Cy*S*ro)). Unde: sqrt e radical, m e masa avionului, g acceleratia gravitationala (9.81m/s^2) Cy coeficientul de portanta (empiric il luam 0.5) S-suprafata aripii, ro densitatea aerului (1.125kg/m^3).
p3: se calculeaza forta de tractiue necesara pt asigurarea vitezei minime, care se calculeaza f simplu facand raportul dintre greutatea avionului (aia in newtoni) si finetea avionului. Cum polara si coeficientii aerodinamici nu-i stim luam o valoare realista si pesimista f=10 (cei drept la moto planoare poate ajunge si la este 20 dar noi vrem sa fim siguri ca zboara). Atentie! daca vrem ca avioansul sa decoleze de jos e mai dificila treaba si atunci pt f trebuie luata o val f mica 2 max 3.
p4: Se cauta un grup motor elice ce poate sa dea tractiunea calculata la pasul anterior, la care se pune conditia ca... produsul dintre pasul elicii si turatia motorului sa dea o viteza cu 20-30% mai mare ca viteza de zbor (noi am calculato pe cea minima) conditia cu procentele alea se pare ca e importanta pt ca randametul de grupului propulsor sa fie maxim.
Dupa cum se vede motocalc tot e necesar, ca si calculatorul de buzunar, metode dupa ureche eu nu prea stiu decat sa respecti ce zice fabricantul kitului.
Tin sa subliniez ca nu am aplicat metoda asta niciodata pana acum, asa ca nu pot baga mana in foc dar asta e tot ce am aflat de la colegii de la aerospatiale.
Spor la treaba.
Aceasta postare a fost editata de MrSpace: 16 November 2005 - 10:57 AM
#12
Postat 16 November 2005 - 10:58 AM
Multam FAIN :lol: Interventia ta nu face decit sa ma bucure fiindca dovedeste ca ai INTUIT retinerea pe care am avut-o in legatura cu FINETEA modelului!
Tot ce imi doresc e sa scot atit pentru mine cit si ptr ceilalti colegi de suferinta o problema clarificata!
Date de verificare exista deja pe siteul de la bungymania unde baietii fac analize peste analize, echipari cu diverse motoare .... etc (cel putin asa e ptr EZ)
#13
Postat 16 November 2005 - 11:03 AM
Eu acum o sa incerc sa aplic pasi astia pe aeromodelul pe care mi l-am luat acum 3 sapt si numai nu am ajuns sa il zbor: un superb SkyStar de la Protek care e pt motoare termice de 7.5cm3 dar eu i-am pus un brushless. Care ar trebui sa fie echivalnet cu un termic de 5cm3 (350W) dar cum e sub alimentat de abia o sa dea 200W cred.
O sa vad ce zice teoria si pe urma parctica. Sper sa se impace :lol:
#14
Postat 16 November 2005 - 12:08 PM
MrSpace, la 16 Nov 2005, 11:03, a spus:
Pai aste e ESENTA subectului ! http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/tongue.gif B) :lol: :D
Stima,
35,150 MHz = Ch 75, FM, PPM, Legal
27,145 MHz = Ch 19, AM, PPM, Legal
#15
Postat 17 November 2005 - 08:34 AM
#16
Postat 17 November 2005 - 08:51 AM
vlad1, la 17 Nov 2005, 08:34, a spus:
Nu vreau sa poluez subiectul DAR lucrurile pe care incercam sa le clarificam sunt de natura urmatoare:
Producatorul da o motorizare, dar de multe ori aceasta nu este foarte explicita! sau mai bine zis NU ESTE EXPLICITA PTR TOATA LUMEA
M-am lovit chiar eu de problema cu PRIMUL avion care l-am avut : MINISTARJET de la GRAUPNER.
Se recomanda motor seria 400 speed ....
Importatorul, nu are importanta care :D , intrebat asupra motorului mi-a zis IA-L pe asta, pune elicea asta ca SIGUR merge!
Si-a mers, pe burta! :D
N-a vrut sa zboare NICIDECUM!
Ulterior am vazut ca motorul dat de importator e adevarat facea parte tot din seria 400, dar turatia LUI era cu 4000 de ture mai mica!
La aceiasi elice, tractiune......caca!
Deci cum ramine cu explicatiunile?
Ce te faci cind NU GASESTI IN TARA motorul dat de producator (ca cica e mai scump, )
Cind umbli de NEBUN dupa O ELICE?
Sincer eu nu prea mai aveam nevoie de subiectul asta, ca deja am inceput sa "miros" motorizarile, dar PTR CEI CARE SE APUCA, PTR CEI CARE ACHIZITIONEAZA un kit, PTR CEI CARE VOR SA-SI SCHIMBE MOTORIZARREA e bine sa aiba MACAR UN PUNCT DE REPER!
VIN PE ACEASTA CALE CU RUGAMINTEA CA CEI CARE DETIN INFORMATII, LINKURI, sa le posteze
PS: ieri analizam cu warmk comportarea unui MOTORAS axi 2220/... si elice 9x6 ideea e ca INFORMATIA obtinuta prin algoritmul de calcul pe care am inceput sa-l incheg conduce la rezultate NEBANUITE, confirmate TOTUSI DE PRACTICA!
Aceasta postare a fost editata de Dragut: 17 November 2005 - 09:00 AM
#17
Postat 17 November 2005 - 02:25 PM
CT= T/(ro*(n/60)^2)*D^4)
Da o imagine asupra tractiunii eliciei raportata la turatie!
T=CT* (ro*(n/60)^2)*D^4)
Sa analizam un pic ce se intimpla la modificarea fiecarui parametru
CT= constanta
Ro = constant
D= constant
Singura variabila: n= turatia
Ecuatia ne zice deci ca:
TRACTIUNEA VARIAZA CU PATRATUL TURATIEI
In principiu daca vom scadea turatia la JUMATATE tractiunea se reduce semnificativ mai mult de jumatate:
Exemplu:
Elice EP9050 folosita in mod uzual de mine pe brushlessul axi 2208/34
CT= 1
CP= 1.18
Din catalogul de la axi:
Ptr elicea 9x3.75 apc sf avem o turatie de 7880 rot/min
Tractiunea calculata pe baza de coeficienti va fi:
T= 1*(0.1125*(12210/60)^2*0.2286^4) = 5.29 N=0.540kgf=540grame forta
La o turatie redusa la jumatate adica 7880/2= 3940 rot /min aplicind aceasi formula
Rezulta o tracciune T=132,5 grame forta
Deci vom avea:
Turatie= 7880 ------------------ Tractiune= 540 grame
Turatie= 3940--------------------Tractiune=132 grame
DECI TRACTIUNEA SCADE SEMNIFICATIV! De aproape 4 ori!
Calculat cu motocalcul iese:
T= 6.10N = 0.621kgf=621grame forta
T= 2.42 N= 0.246 kgf= 246 grame forta
Aceasta postare a fost editata de Dragut: 17 November 2005 - 02:28 PM
#18
Postat 17 November 2005 - 02:30 PM
In virutea legilor copyrigt-ului vreau sa mentionez ca tabela a fost extrasa din:
SITE motorcalc dat de ron_van_sommeren aici
Ajutorul in modificare a fost dat de WarMK!
Multam fain si pe aceasta cale!
Baza de date cu elicii este FOARTE BINE DOTATA!
Datele care trebuiesc introduse:
va alegeti elicea din bara derulanta
si introduceti turatia in casuta marcata cu verde!
Se obtine: TRACTIUNE si PUTERE CONSUMATA!
PS:
Foarte IMPORTANT:
Turatia pe care TREBUIE SA O INTRODUCETI la cea a eliciei ESTE CEA DATA DE MOTOR CU ELICEA RECOMANDATA !
deci la axi2208/34 chiar daca caracteristica este 1100rot/V turatia cu elice 9x3,75 e numai de 7880 rot/min
Va urma:
coeficient de moment si putere
PPs: fisierul e excel office XP
Fisiere atasate
-
Calcul_tractiune_elice.rar (30.95K)
Number of downloads: 287
Aceasta postare a fost editata de Dragut: 17 November 2005 - 03:53 PM
#19
Postat 17 November 2005 - 03:11 PM
Dupa ce v-ati jucat un pic cu programelul o sa vedeti ca prin reducerea turatiei la JUMATATE scade INCLUSIV puterea consumata aproape de 4 ori
Deci ptr o elice 9x3.75 sf la 7880 rot/min puterea consumata e de 76.1 w
...........................................5910 rot/min puterea consumata e de 30.1 w
In primul caz vom avea un consum de: 76.1W/11.1V=6.85A iar la 75% vom avea un consum de: 2.71A
Daca folosim un pack de 1300 mah facind abstractie de randament motor .... timpul in maxim va fi de 11 minute iar cel la 75% deja se mareste la 30 minute!
Acu o intrebare ptr cunoscatori:
Cum variaza turatia motorului cu variatia STICULUI ptr MOTOR?
adicatelea daca eu reduc sticul motorul la jumate se reduce TURATIA motorului la jumate sau se reduce tensiunea de alimentare la jumate ....
Aceasta postare a fost editata de Dragut: 17 November 2005 - 03:28 PM
#20
Postat 17 November 2005 - 05:54 PM
Dragut, la 17 Nov 2005, 15:11, a spus:
adicatelea daca eu reduc sticul motorul la jumate se reduce TURATIA motorului la jumate sau se reduce tensiunea de alimentare la jumate ....
Uite ca asta n-am avut curiozitatea sa masor !! :)
Da' pun imediat voltmetru' pe motor si-ti spun !! Intuitia imi spune ca dependenta este cu tensiunea, ca-i mai simplu ! Pt turatie ar trebui bucla de reactie !!
Stima,
35,150 MHz = Ch 75, FM, PPM, Legal
27,145 MHz = Ch 19, AM, PPM, Legal
#21
Postat 17 November 2005 - 06:37 PM
Se pare ca pentru protectia bobinajului motorului si evident si a pack-ului (cand motoru' sta, nu se produce tensiune contraelectromotoare si ca urmare tensiunea aplicata pe motor ar duce la consum de curent inutil) controller-ul are o zona pasiva, care corespunde tensiunii minime sub care motorul nu se mai roteste. Din cauza asta pentru primele 30 de grade ale stick-ului motoru' (cel putin la cel la care am facut eu masuratorile !), tensiunea sta cuminte la ZERO, si cam peste cele 30 de grade, apare o tensiune de cca. 2,5-2,7 Vcc pe motor, pe care-l pune in miscare...aplicand o tensiune proportional crecatoare, corelata cu pozitia stick-ului.
Stima,
35,150 MHz = Ch 75, FM, PPM, Legal
27,145 MHz = Ch 19, AM, PPM, Legal
#22
Postat 17 November 2005 - 07:09 PM
toate statiile cu "asa zis" computer ,nu au posibilitatea sa pui pe canalul 3 (adica motor-indiferent de care) nici D/R ,nici expo.
oare de ce?
tocmai pentru faptul ca variatia turatiei motorului sa fie liniara cu pozitia stickului.
domnu _doctor vorbeste de un "prag" ,pe care l-am observat si eu la electrice cu perii.
la brushless pragul e mult mai mic de cele 30 de grade ale stickului,dar exista si acolo.
la termice nu se pune!actionarea carburatorului este mecanica.....
#23
Postat 17 November 2005 - 07:43 PM
Stima,
35,150 MHz = Ch 75, FM, PPM, Legal
27,145 MHz = Ch 19, AM, PPM, Legal
#24
Postat 17 November 2005 - 09:20 PM
Tractiunea e data la viteza 0? pt ca in functie de pas tractiunea scade destul de mult in zbor, la o viteza egala cu produsul pas*turatie tractiunea e chiar 0! Cum calculez tractiunea la o anumita viteza?
La motocalc (lualar puricii ca nu stiu pe ce sa-l mai instalez ca tot expira dupa o luna) zice el si tractiunea in zbor dar si el ambiguu pt ca nu pot sa ii descriu elicea prea precis.
#25
Postat 17 November 2005 - 11:35 PM
SILVIU66, la 17 Nov 2005, 19:09, a spus:
Bine ai facut ca ai pus ghilimele.
La canalul 1 (nu 3) nu exista D/R, expo, ... dar exista ceva foarte util:
Channel 1 curve
Eu la toate modelele activez aceasta ''curba''. Reduc acei ''30 de grade'' de care se vorbea mai sus si aduc raspunsul tractiunii mai pe placul meu.
De ex: la acel 2208/34 pe care il ai si tu, la 50% stick tractiunea era muuult prea mare.
In graficul de mai jos:
A - punctul de pornire al motorului
B - zona de zbor ''normal''
C - zona de ''hovering''
Observati diferentele dintre ''delta stick'' in cele doua situatii ---> control mult mai fin al tractiunii.
Imagini atasate
#26
Postat 18 November 2005 - 08:58 AM
MrSpace, la 17 Nov 2005, 21:20, a spus:
De aceea am si preferat varianta excel.
E un "programel" pe care il stiu 101% din cei de pe forum si in care se pot face modificari in clar.
Sapam si dupa formulele alea!
REZULTATE experimentale: multe motoare testate mai ales brushles
Aceasta postare a fost editata de Dragut: 18 November 2005 - 09:39 AM
#27
Postat 18 November 2005 - 09:04 AM
AB17LUK, la 17 Nov 2005, 23:35, a spus:
A - punctul de pornire al motorului
B - zona de zbor ''normal''
C - zona de ''hovering''
Observati diferentele dintre ''delta stick'' in cele doua situatii ---> control mult mai fin al tractiunii.
Te avantajeaza palierele !! din zonele B si C, care corespund de fapt unor desensibilzari privind corelatia: pozitie stick-tensiune / motor ??
Stima,
35,150 MHz = Ch 75, FM, PPM, Legal
27,145 MHz = Ch 19, AM, PPM, Legal