Modelism - RHC Forum: Alegerea UNEI MOTORIZARI electrice - Modelism - RHC Forum

Salt la continut

  • 3 Pagini +
  • 1
  • 2
  • 3

Alegerea UNEI MOTORIZARI electrice antiarticol, sau ptr incepatori

#31 Useril este offline   Dragut 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2453
  • Inregistrat: 28-February 05

Postat 18 November 2005 - 08:43 PM

Dom*PROFESOR, la 18 Nov 2005, 18:20, a spus:

Varianta sparta a motocalcului o are cineva?

am iuncercat sa aduc ceva dar m-am umplu asa de tare de "paduchi" la servici incit a trebuit sa reinstalez windows-ul! http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/sad.gif
0

#32 Useril este offline   Dragut 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2453
  • Inregistrat: 28-February 05

Postat 21 November 2005 - 10:23 AM

Coeficientul de moment si coeficientul de putere

Formulele ptr:
- Coeficientul de moment: CQ= Mm//(ro*(n/60)^2)*D^5)
- Coeficientul de putere: CP=2*pi*CQ

Acesti 2 coeficienti ne dau o imagine asupra “EFORTULUI” la care e supus motorul.
Tot ei realizeaza legatura intre ECUATIILE MOTORULUI si ECUATIILE ELICIEI.

Legatura intre cele 2 elemente:
CUPLU ELICE = CUPLU MOTOR

Imagini atasate

  • Imagine atasata: post-18-1132561394.jpg

0

#33 Useril este offline   Dragut 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2453
  • Inregistrat: 28-February 05

Postat 21 November 2005 - 10:48 AM

Ecuatiile ptr motor:

Ecuatiile motorului sunt descrise de circuitul echivalent dat in figura de mai sus.
Aplicind ecuatiile ptr circuite simple, precum si legile de consrvare a energiei rezulta parametrii de functionare, functie de constantele motorului:

Qm(i) = (i - io)/Kv ……………………………………………..…….. (1)
N (i, v) = (v - iR)Kv ………………………………………………...... (2)
Parb (i, v) = Qm = (i - io)(v - iR) …………….............…… (3)
Pelec(i, v) = vi …………………………….....................……..… (4)
etam (i, v) = Parb/Pelec = (1 - io/i)(1 - iR/v) …....…. (5)


Unde:
- Qm= cuplu motor;
- i= intesitatea curentului;
- io= intensitatea curentului la mersul in gol;
- Kv= constata motorulului (rotatii/V);
- N= turatia motorului;
- v = tensiunea de alimentare a motorului;
- R= rezistenta interna a motorului;
- Parb= puterea la arborele motorului;
- Pelec= puterea electrica consumata;

In momentul in care se face determinarea turatiei motorului TREBUIE DETERMINATA din egalitatea data anterior TURATIA LA CARE SE STABILIZEAZA MOTORUL functie de cuplul necesar la elice!
0

#34 Useril este offline   Dragut 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2453
  • Inregistrat: 28-February 05

Postat 21 November 2005 - 10:56 AM

Ca un mic comentariu:
IN MOMENTUL CIND AVEM DATELE UNUI MOTOR .... turatia MAXIMA a acestuia reprezinta NUMAI un parametru!
Obligatoriu pentru a efectua calculele ne mai trebuie:
- rezistenta interna a motrului;
- intensitatea curentului la mers in gol;
- constanta motorului
In momentul in care se pune elicea pe motor TURATIA ACESTUIA SCADE PINA IN PUNCTUL DE ECHILIBRU!
Ceea ce ne intereseaza pe noi este: GASIREA ACESTUI PUNCT DE ECHILIBRU.

Scuze repetitia din cele 2 mesaje consecutive dar am considerat STRICT NECESARA sublinierea acestui aspect! http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/tongue.gif

Aceasta postare a fost editata de Dragut: 21 November 2005 - 10:58 AM

0

#35 Useril este offline   Dragut 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2453
  • Inregistrat: 28-February 05

Postat 21 November 2005 - 11:20 AM

Graficele functiilor prezentate mai sus ptr un motor oarecare (alura curbelor):

Imagini atasate

  • Imagine atasata: post-18-1132564816.jpg

0

#36 Useril este offline   Dragut 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2453
  • Inregistrat: 28-February 05

Postat 21 November 2005 - 12:01 PM

Dragut, la 21 Nov 2005, 10:48, a spus:

Qm(i) = (i - io)/Kv ……………………………………………..…….. (1)
N (i, v) = (v - iR)Kv ………………………………………………...... (2)

Din cele 2 ecuatii va rezulta ecuatia cuplului motor raportata la turatie:

Din ecuatia 2 va rezulta: i=(v-N/Kv)/R

Inlocuind in prima ecuatie va rezulta cuplul motor raportat la turatie
Qm=[(v-N/Kv)/R-io)/kv
0

#37 Useril este offline   Dragut 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2453
  • Inregistrat: 28-February 05

Postat 21 November 2005 - 12:45 PM

Aici aveti caracteristicile a peste 1000 de motoare electrice:
excel XP:

Fisiere atasate


0

#38 Useril este offline   Dragut 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2453
  • Inregistrat: 28-February 05

Postat 21 November 2005 - 02:36 PM


M-a intrebat "cineva" pe YM de ce ma leg la cap cu teoria.
Fac programul il pun si gata! simplu NU?
Raspund public, fenomenul E COMPLEX dar nu de NEREZOLVAT!
Decit sa ma apuc sa sparg motocalcul prefer sa-l REFAC dar cu TOATE "MISTERELE" elucidate PUBLIC!
In final cu sprijinul unui coleg de forum va rezulta ceva tot in genul motocalcului....http://www.rhcforum.ro/public/style_emoticons/default/wink.gif

0

#39 Useril este offline   Valteras 

  • GOLD MEMBER
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 3077
  • Inregistrat: 29-May 02
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 21 November 2005 - 03:32 PM

Initiativa laudabila si binevenita...
Succes!
Orice pas inainte e un shut in fund!
0

#40 Useril este offline   Dragut 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2453
  • Inregistrat: 28-February 05

Postat 21 November 2005 - 10:00 PM

Urmeaza o teapa de zile mari:
formulele cu coeficientii CQ si CP nu sunt utilizabile! cel putin NU IN SITUATIA ASTA
Se potrivesc numai la anumite turatii. :o
Daca explicau chestia asta in vanedemcumul .... luAlar boala .... nu ma chinuiam atit! :D

SOLUTIA e alta:
1. se calculeaza puterea la elice functie de turatie;
2. se calculeaza puterea la arbore a motorului functie de parametrii dati;

Curba de intersectie a celor 2 grafice este punctul de echilibru, maximul pe care il poate scoate motorul INCARCAT cu sarcina data de elice!
EXEMPLU e tot pe axi ca l-am avut la INDEMINA.
Coeficientii sunt luati din primul programel dat.
Craracteristicile motorului din tabela pusa anterior.
0

#41 Useril este offline   Dragut 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2453
  • Inregistrat: 28-February 05

Postat 21 November 2005 - 10:08 PM

nu accepta xls:

Fisiere atasate


Aceasta postare a fost editata de Dragut: 21 November 2005 - 10:08 PM

0

#42 Useril este offline   Dragut 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2453
  • Inregistrat: 28-February 05

Postat 21 November 2005 - 10:12 PM

nu va bucurati inca degeaba ca chestia asta implica o rezolvare prin metode numerice!
Are timp careva sa se ocupe de algoritm? :D
Ecuatiile le gaseste in exemplu!
0

#43 Useril este offline   Pletila 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 752
  • Inregistrat: 10-April 03

Postat 22 November 2005 - 12:09 AM

Fratilor, a-ti luat-o razna.Pai nu am mai facut atita matematica din liceu.Cind vezi atite calcule iti vine sa te apuci de planoare.

Cum ramine cu incepatorul ala saracu'.?

Aceasta postare a fost editata de Pletila: 22 November 2005 - 12:09 AM

Homo Nauticus
0

#44 Useril este offline   Rares 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 649
  • Inregistrat: 28-September 03
  • Gender:Male
  • Location:Sibiu/Traunstein

Postat 22 November 2005 - 12:16 AM

asa mai pletila...pune piciorul in prag
:D
0

#45 Useril este offline   Dragut 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2453
  • Inregistrat: 28-February 05

Postat 22 November 2005 - 06:26 AM

Pletila, la 22 Nov 2005, 00:09, a spus:

Fratilor, a-ti luat-o razna.Pai nu am mai facut atita matematica din liceu.Cind vezi atite calcule iti vine sa te apuci de planoare.

Cum ramine cu incepatorul ala saracu'.?

ajungem si la incepator.... da mai la sfirsit! :D
0

#46 Useril este offline   Dragut 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2453
  • Inregistrat: 28-February 05

Postat 22 November 2005 - 12:17 PM

Am mai facut verificari cu: Axi 2212/20; 1150rpm/V; 0.7A no-load; 0.135 Ohms.
elice 9x3,8

Valorile obtinute SUNT CONSTANT mai mici ca turatie cu 1200 ture! :huh: raportate la tabelul din www.flyingmodels.org!

Undeva e O PROBLEMA!
unde, sapam.... :)

Inca o treaba: acelasi calcul executat cu motocalcul indica alte valori printre care ceea ce ma nedumereste cel mai tare e turatia 12355 rot/min cei drept la viteza de .... km/h!
0

#47 Useril este offline   Dragut 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2453
  • Inregistrat: 28-February 05

Postat 22 November 2005 - 01:14 PM

baietii din siteul de mai sus dau:
6 celule- 6,8 V
7----------7.8
8 ---------8,7
10 -------10,8


daca luam 1,3V /celula (cam la cit se incarca ea cind e buna) diferenta se reduce semnificativ la 50.... 60 rot/min intre valorile "masurate" si cele calculate!
Deci calculele ptr o aproximare cit mai corecta vor trebui sa fie facute fie cu 1,3 fie cu 1,25 V/celula
0

#48 Useril este offline   domnu_doctor 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 3218
  • Inregistrat: 11-April 05

Postat 22 November 2005 - 03:59 PM

Dragut, la 22 Nov 2005, 12:17, a spus:

... Inca o treaba: acelasi calcul executat cu motocalcul indica alte valori printre care ceea ce ma nedumereste cel mai tare e turatia 12355 rot/min cei drept la viteza de .... km/h!

Da' la turatia asta de 12355 rot/min, nu devine o problema comportamentul capatului elicii ?? Ca la o elice de 20 cm diametru', viteza capatului ei este cam de 1256 m/s !! :huh: (io am facut culculele pentru 12.000 rot/min !!)

Stima,

Aceasta postare a fost editata de domnu_doctor: 22 November 2005 - 04:00 PM

40,665 MHz = Ch 50, FM, PPM, Legal
35,150 MHz = Ch 75, FM, PPM, Legal
27,145 MHz = Ch 19, AM, PPM, Legal
0

#49 Useril este offline   domnu_doctor 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 3218
  • Inregistrat: 11-April 05

Postat 22 November 2005 - 04:04 PM

Pletila, la 22 Nov 2005, 00:09, a spus:

Fratilor, a-ti luat-o razna.Pai nu am mai facut atita matematica din liceu.Cind vezi atite calcule iti vine sa te apuci de planoare.

 Cum ramine cu incepatorul ala saracu'.?

Esti simpatic @Pletila !1 :D

Pai si planoarele tot dupa legile aerodinamicii zboara... !! Care legi e tot artimetica... :huh: B) :)
E drept ca ele planeaza mai mult..., da' ...

Stima,[B]

Aceasta postare a fost editata de domnu_doctor: 22 November 2005 - 04:05 PM

40,665 MHz = Ch 50, FM, PPM, Legal
35,150 MHz = Ch 75, FM, PPM, Legal
27,145 MHz = Ch 19, AM, PPM, Legal
0

#50 Useril este offline   Dragut 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2453
  • Inregistrat: 28-February 05

Postat 22 November 2005 - 04:10 PM

domnu_doctor, la 22 Nov 2005, 15:59, a spus:

Da' la turatia asta de 12355 rot/min, nu devine o problema comportamentul capatului elicii ?? Ca la o elice de 20 cm diametru', viteza capatului ei este cam de 1256 m/s !! :) (io am facut culculele pentru 12.000 rot/min !!)

nare nici pe draq dom doctor!
Asta daca esti atent la degete, si nu tii avionul spre tine cind pornesti motorul!
Ptr asta e necesar calculul de tractiune! B)

In rest vobind la modul serios am masurat cu silfax si 16000 de ture.... pe cel de pe EZ!
Nu se pune deci la socoteala.....
Mai bine vezi sa nu fi gresit eu pe undeva in formule :huh:
0

#51 Useril este offline   SILVIU66 

  • Site Admin
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Admin
  • Postari: 6866
  • Inregistrat: 03-February 04
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti
  • Interests:Flying

Postat 22 November 2005 - 04:30 PM

din cate tin eu minte randamentul unei elici scade drastic daca capatul elicii depaseste viteza sunetului si nu prea mai este eficienta.
undeva este o greseala.
la ez* elicea e mai mica de 20 cm (nu stau sa fac acum calculele) da sigur capatul ei nu atinge viteza sunetului.
la fel si la restul.
daca totusi ajungeti in faza asta recomand scaderea diametrului ,si marirea pasului ( asta afecteaza calitatile de zbor) ,sau marirea numarului de pale (cu scaderea aferenta de diametru fara a se umbla la pas) ,a.i. capatul elicii sa nu ajunga la viteza sunetului.
flying is my life...
0

#52 Useril este offline   D3xt3r_Jr. 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1284
  • Inregistrat: 15-May 04

Postat 22 November 2005 - 04:45 PM

bun si la o viteza apropiata de viteza sunetului sau chiar egala cu ea pala aia din frecarea cu aerul nu se incalzeste/topeste/aprinde??? :huh:
Schimbat Nick in Dexter_Jr ca sa resetam numaru de mesaje
0

#53 Useril este offline   SILVIU66 

  • Site Admin
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Admin
  • Postari: 6866
  • Inregistrat: 03-February 04
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti
  • Interests:Flying

Postat 22 November 2005 - 05:00 PM

am vrut sa modific mesajul de mai sus dar intre timp s-a mai postat asa ca revin.
chiar si la aeromodele ,cele mai tari motorizari nu duc capatul elicei la o viteza mai mare de 0,7 (max!) mach.
deja peste se intra in regim transsonic si sigur ori nu rezista elicea ori nu rezista motorul!
aia cu 1000 ture/volt este data in gol.
nu cred ca la axi faci 1000ture/volt cu o elice de 9/3,8 si tot 1000 ture/volt cu o elice de 14/5

exista si elicii cu un profil si capat special care functioneaza in regim transsonic dar nu este cazul la aeromodele.

ca sa nu mai spun ca sigur un motor de aeromodelism nu este in stare sa invinga pragul sonic la capatul elicei.
deci undeva este o neregula.revizuiti-va calculele ,sau mai bine zis ipotezele de la care a-ti pornit!
flying is my life...
0

#54 Useril este offline   Dragut 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2453
  • Inregistrat: 28-February 05

Postat 22 November 2005 - 05:02 PM

domnu_doctor, la 22 Nov 2005, 15:59, a spus:

Da' la turatia asta de 12355 rot/min, nu devine o problema comportamentul capatului elicii ?? Ca la o elice de 20 cm diametru', viteza capatului ei este cam de 1256 m/s !! :huh:  (io am facut culculele pentru 12.000 rot/min !!)

Stima,

OFSAID!
viteza perierica ptr o elice de 9 inch la 12 mii de ture e 143,63 m/s;
Fizica ON LINE

Fisiere atasate


Aceasta postare a fost editata de Dragut: 22 November 2005 - 05:10 PM

0

#55 Useril este offline   Dragut 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2453
  • Inregistrat: 28-February 05

Postat 22 November 2005 - 05:06 PM

si calculutu in excel:

Fisiere atasate


0

#56 Useril este offline   domnu_doctor 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 3218
  • Inregistrat: 11-April 05

Postat 22 November 2005 - 05:32 PM

Da, @ dragut, ai dreptate !! B)

Iuteala de mana si nebagare de seama !! :huh: O virgula, bat-o vina...
Revin !! :)

Deci viteza capatului elicii, la o elice de 20 cm si 12.000 rpm este de 125,6 m/s... se mai intampla...

Stima,
40,665 MHz = Ch 50, FM, PPM, Legal
35,150 MHz = Ch 75, FM, PPM, Legal
27,145 MHz = Ch 19, AM, PPM, Legal
0

#57 Useril este offline   Dragut 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2453
  • Inregistrat: 28-February 05

Postat 22 November 2005 - 05:41 PM

Corect! :)

PS: hai sa raminem pe subiect! B)
Deci de UNDE APARE dif aia de 1200 ture?
sa fi gresit la masuratori cei cu testle la motoare.... :huh: putin probabil, EROAREA e totusi aproape constanta! deci undeva NU SE PUPA UN TERMEN sau un coeficient!
0

#58 Useril este offline   SILVIU66 

  • Site Admin
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Admin
  • Postari: 6866
  • Inregistrat: 03-February 04
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti
  • Interests:Flying

Postat 22 November 2005 - 05:50 PM

Dragut, la 22 Nov 2005, 18:41, a spus:

sa fi gresit la masuratori cei cu testle la motoare....

eu cred ca mai degraba ai gresit tu pe undeva.....
flying is my life...
0

#59 Useril este offline   ctotth 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 985
  • Inregistrat: 22-April 04

Postat 22 November 2005 - 06:43 PM

Posibil sa ai o cadere de tensiune mai mare decat ai prevazut pe pack?
Poate depinde si de caderea de tensiune pe controler, de cat de late-s pulsurile pe cele 3 faze?

Mai depinde si de densitatea aerului - presiuni ridicate si temperaturi joase micsoreaza turatia si maresc tractiunea.

Aceasta postare a fost editata de ctotth: 22 November 2005 - 06:45 PM

0

#60 Useril este offline   Dragut 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2453
  • Inregistrat: 28-February 05

Postat 22 November 2005 - 08:58 PM

ctotth, la 22 Nov 2005, 18:43, a spus:

Posibil sa ai o cadere de tensiune mai mare decat ai prevazut pe pack?
Poate depinde si de caderea de tensiune pe controler, de cat de late-s pulsurile pe cele 3 faze?

Mai depinde si de densitatea aerului - presiuni ridicate si temperaturi joase micsoreaza turatia si maresc tractiunea.

Probele nu-s facute de mine!
ci de cei la care am dat link!
sa fie o dif de 1200 ture... din cauzele enuntate e putin probabil.... mai verificam
Daca e o diferenta constanta ptrt TOATE motoarele corectam cu + 1200 :D
0

Arata acest topic


  • 3 Pagini +
  • 1
  • 2
  • 3

13 useri citesc topicul
0 membri, 13 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

913Creative.ro