Motoplanor strato Un proiect reluat după 10 ani
#1
Postat 17 March 2015 - 01:10 PM
În urmă cu aproximativ 10 ani îmi intraseră în cap vreo două proiecte mai ambiţioase şi pentru că primul lucru pe care-l fac de obicei este să fac nişte schiţe, m-am pus pe desenat. În principiu era vorba despre două UAV-uri cu destinaţii specific diferite. Pentru unul dintre ele am construit şi un prototip la scară mai mică, care a şi zburat şi urma să mă apuc de modelul la scara reală. Problemele au apărut când am început să mă interesez de condiţiile legale necesar de îmdeplinit. Am constatat că pentru ambele proiecte trebuie să fac o groază de hârtii, să obţin o groază de aprobări şi certificări şi ... multe altele. Însemna o groază de timp pierdut şi bani cheltuiţi pe lângă echipamentele necesare care la vremea respectivă erau şi ele foarte scumpe. Rezultatul ? Proiectele au intrat la "mapă" şi puse la păstrare.
În ultima perioadă, datorită discuţiilor de pe pagina RHC, am constatat că "odiosul" Ordin 8 :D îmi permite realizarea cu uşurinţă a unuia dintre proiecte.
La scoaterea proiectului de la "naftalină" au contribuit şi pasionaţii de aici, în special planoriştii.
Am făcut recensământul materialelor disponibile (finanţe ... deocamdată "fluieră vântul prin buzunare") şi am constatat că am cu ce să încep proiectul. Având în vedere că mai am şi altele de finalizat anul acesta, mai mult ca sigur că motoplanorul de care o să vorbesc în continuare va fi gata abia anul viitor (timp suficient să mai fac şi nişte achiziţii necesare finalizării).
O să pun deocamdată doar schiţele iniţiale, de mână şi pe parcusr şi ceva poze cu construcţia.
Motoplanorul este proiectat şi în Autocad (planuri finalizate), dar astea nu le voi pune până nu termin proiectul. :rolleyes:
#2
Postat 17 March 2015 - 01:27 PM
Number of downloads: 90
Nu daţi cu pietre !!! :rolleyes: În proiectul final seamănă cu ce am schiţat, dar ...
şi profilul calculat iniţial (mi le calculez şi proiectez singur) : Profil aripa.jpg (243.87K)
Number of downloads: 83
Profilul a suferit unele mici modificări zilele astea. L-am pus din nou în programul de simulare şi am găsit unele mici neajunsuri.
Vă rog nu vă luaţi după titlul subiectului. După ce l-am recitit mi se pare cam pretenţios şi nu am de gând să le fac concurenţă celor de la ARCA. :rolleyes:
Motoplanorul va avea o anvergură de 3000 mm cu o greutate ţintă de 3500 gr. Profil subţire, specific pentru zbor la înălţime mare. Lungimea fuselajului 1800 mm. Ampenaj în "V". Două turbine cu 4 trepte angrenate cu motoare electrice. O parte din fluxul de aer din turbine va fi dirijat şi în interiorul fuselajului posterior.
Partea frontală a fuselajului va fi generoasă pentru a permite instalarea aparaturii cât şi a unui sistem de încălzire.
P.S. Detalii voi mai da pe parcurs. Subiectul e deschis. E binevenită orice idee, critică şi alte sugestii. Nu sunt binevenite înjurăturile şi orgoliile. :rolleyes:
#3
Postat 17 March 2015 - 01:41 PM
ViP_Eol, la 17 March 2015 - 01:10 PM, a spus:
...
Adica?
Pare anti-ordin din toate pozitiile privit... :unsure:
ViP_Eol, la 17 March 2015 - 01:27 PM, a spus:
In ce scop ?
Aceasta postare a fost editata de renatoa: 17 March 2015 - 01:42 PM
#4
Postat 17 March 2015 - 10:54 PM
renatoa, la 17 March 2015 - 01:41 PM, a spus:
Pare anti-ordin din toate pozitiile privit... :unsure:
Discuţii pe temeiuri legale vom avea la Sânpetru mintenaş. :rolleyes:
Subiectul de faţă se referă la un proiect, iar în ceea ce priveşte legea şi păreri am scris în altă parte destul.
In ce scop ?
Creez o zonă puţin mai tare turbionată la ieşirea din fuselaj. Un fel de cârlig aerodinamic. Va provoca oarece surplus de rezistenţă la înaintare (spun eu nesemnificativ) şi ceva mai multă stabilitate. Ampenajul în "V" nu e o soluţie fericită pentru zbor la înălţime mare cu viteză mică, dar e mai uşor, plus că nu am de gând să-i măresc suprafaţa tot din motive de masă.
#5
Postat 17 March 2015 - 11:38 PM
Poate daca veniti la RR...
#6
Postat 26 March 2015 - 06:28 PM
Pentru că a trecut foarte mult timp de la prima construcţie, m-am hotărât să încep tot cu un prototip de mici dimensiuni. Am început o construcţie simplă, abordabilă pentru oricine, mai ales pentru începători.
Am luat ceva resturi din plăcile de depron de 3 mm folosite la construcţiile F3P şi am trecut la confecţionarea unei aripi simple fără nervuri, doar cu două lonjeroane de brad şi două benzi de depron care să-mi creeze o zonă mai rigidă şi totodată să-mi dea şi profilul. Am stabilit anvergura la 800 mm. Totul lipit cu Mucilagiu L. Foarte bun, numai că se usucă definitiv în 24 de ore.
!
Fisiere atasate
#7
Postat 26 March 2015 - 06:31 PM
Pe interior am lipit o placă de balsa de 2,5 mm grosime (tot în zona mediană).
!
Fisiere atasate
Aceasta postare a fost editata de ViP_Eol: 26 March 2015 - 06:32 PM
#8
Postat 26 March 2015 - 06:37 PM
Capetele aripilor le-am tăiat cu rază mare, după care le-am lipit. Urmează să le formez la cald în jurul unei sticle, pentru a obţine un soi de winglet.
!
!
Fisiere atasate
#9
Postat 26 March 2015 - 06:45 PM
Am lipit şi pe extrados o întăritură din placaj de 0,8 mm.
Hm. Eleroane. Musai. Aşa că le-am trasat şi tăiat direct din aripă, căpătuit tot cu depron, parte de eleron şlefuită cu unghi să permită cabrarea, după care le-am ataşat (ca balama) cu scotch special de construcţii. Merge lipit o singură dată. Dacă tragi, ia şi materialul după el. :rolleyes:
Urmează să-i pun servo-urile.
Zi faină şi pe data viitoare.
!
!
!
Fisiere atasate
-
PSM 9.jpg (280.02K)
Number of downloads: 55 -
PSM 10.jpg (369.83K)
Number of downloads: 51 -
PSM 11.jpg (375.42K)
Number of downloads: 53 -
PSM 12.jpg (397.83K)
Number of downloads: 57
#10
Postat 03 April 2015 - 10:18 PM
Fisiere atasate
-
PSM 13.jpg (419.82K)
Number of downloads: 52
#11
Postat 03 April 2015 - 10:20 PM
!
Fisiere atasate
-
PSM 14.jpg (440.35K)
Number of downloads: 40 -
PSM 15.jpg (312.78K)
Number of downloads: 39
#12
Postat 03 April 2015 - 10:24 PM
!
!
!
!
Fisiere atasate
-
PSM 16.jpg (177.55K)
Number of downloads: 49 -
PSM 17.jpg (360.56K)
Number of downloads: 48 -
PSM 18.jpg (373.65K)
Number of downloads: 45 -
PSM 19.jpg (331.63K)
Number of downloads: 42 -
PSM 20.jpg (359.24K)
Number of downloads: 49
#13
Postat 03 April 2015 - 10:26 PM
Fisiere atasate
-
PSM 21.jpg (175.97K)
Number of downloads: 35 -
PSM 22.jpg (193.77K)
Number of downloads: 37
#14
Postat 03 April 2015 - 10:28 PM
!
Fisiere atasate
-
PSM 23.jpg (221.38K)
Number of downloads: 64 -
PSM 24.jpg (193.7K)
Number of downloads: 63 -
PSM 25.jpg (211.11K)
Number of downloads: 66
#15
Postat 03 April 2015 - 10:33 PM
Scuze de deranj.
Telefon: 0721 385365
#16
Postat 03 April 2015 - 10:45 PM
Ce urmează va fi tot un prototip, dar mai mare, cu care o să încerc să urc cam pe la 15.000 de metri. Ţinta va fi, în următorii doi ani să ajung cu un "aeromodel" cam pe la 17.000 - 18.000 de metri şi să încerc să-l menţin la înălţimea respectivă cel puţin 10 zile. De fapt va fi mai mult o dronă. Scopul experimentului va rămâne ascuns deocamdată. :rolleyes:
"Aeromodelele" vor fi înmatriculate şi vor zbura perfect legal.
Nu vă mai faceţi griji că mă deranjaţi. Nu e cazul. :rolleyes:
#17
Postat 04 April 2015 - 09:37 AM
Da ca o parere personala, pornind cu asa o aripa care nu are nici un pic de finete si cu un profil facut din indoirea a 2 placi de depron, nu cred sa ajungi prea sus.
Io, as fi proiectat un model pentru asa ceva, executat , incercat si perfectionat in urma concluziilor.
Ciao Sorin
#18
Postat 04 April 2015 - 01:46 PM
"Dacă ești începător, roagă un moderator să mute subiectul la "Colțul începătorului" și vei primi ajutor și sfaturi. Fără supărare, dar modul în care ai început construcția, asta sugerează. Nu înseamnă ca nu vei primi sprijin și aici. Doar să spui. :)"
#19
Postat 04 April 2015 - 01:49 PM
"Nu e vorba că acolo ţi-e locul, la începători. De obicei, pe Kit Review se postează etape de construcţie a modeliştilor care cam ştiu ce fac şi nu au nevoie foarte mare de îndrumări. Băieţii construiesc, afişează imagini şi soluţii tehnice şi toată lumea aşteaptă să vadă rezultatul şi zborul. Se mai fac şi comentarii pe parcursul dezvoltării proiectului, mai vin păreri, se mai cer sfaturi, dar la un nivel minimal.
O să observi că în momentul în care scrii subiectul tău se mută primul şi asta îi anunţă pe ceilalţi că s-a afişat ceva nou. Hm..., pot fi dezamăgiţi de faptul că ţi se dau sfaturi, sau ceri ajutor aici. Se mai găseşte câte cineva să comenteze. La Colţul începătorului eşti ferit de neajunsuri de gen. "
#20
Postat 04 April 2015 - 01:55 PM
Tot citat este... dintr-una din noaptile cu Halep ;)
Aceasta postare a fost editata de renatoa: 04 April 2015 - 01:56 PM
#21
Postat 04 April 2015 - 02:00 PM
Oare cine le-a scris ? cine banuiesc eu?
Renatoa meciul nu e gata, acuma incep prelungirile.
Ciao Sorin
#23
Postat 04 April 2015 - 10:32 PM
Nu sunt răutăcioşi, doar orgolioşi. De când aşteaptă momentul şi colţul să mă prindă ....
#24
Postat 04 April 2015 - 10:36 PM
Mă simt total flatat. :rolleyes:
Normal Nicolas că doar citatul meu se vede. Că i-a mai spus şi altcineva acelaşi lucru, dar sub altă formă, nu se pune. :pardon:
P.S. Sau mă simt flat(ul)at ? 8)
#25
Postat 04 April 2015 - 10:52 PM
Să revenim la lucruri serioase.
E drept că panarama aia de depron nu are performanţe. Nici nu urmăresc asta şi nu am scris nicăieri că vreau să ajung cu ea pe undeva pe lângă stele.
În privinţa proiectării pentru scopul (zborul la înălţime mare) urmărit, domnul Sorin Caius are dreptate, mai ales că proiectul e gata de ceva vreme. :rolleyes: Mai aveam de clarificat nişte semne de întrebare aşa că m-a apucat joaca. Pur şi simplu joaca, plus un junior curios.
Nu mi-e teamă de eşec şi de faptul că cineva ar putea râde de asta. Fiecare are dreptul să se manifeste cum doreşte: spectatorii să râdă, actorii să plângă. Care e problema ?! :rolleyes:
Mai este un aspect de clarificat, cel referitor la fineţe. Am rugămintea să nu mai faceţi remarci care nu conţin decât 50%, sau mai puţin adevăr. Nu are sens. Dacă vorbim de "fineţe" trebuie spus că profilul aripii este doar una din componentele care determină acest lucru, pe lângă unghiul "alfa", rezistenţa la înaintare, forţa portantă, încărcarea alară, etc. ... toate alea care intră de fapt în calculul polarei unei aripi, plus portanţa fuselajului şi a ampenajului orizontal (astea din urmă le cam uită oamenii la calcule). :rolleyes:
#26
Postat 04 April 2015 - 11:06 PM
Daca e sa te uiti asa, de departe la "jucarie", parca are coada de la unu mai mare :)
si unghiul ampenajelor pare, la fel, nefiresc de mare :pardon:
Aceasta postare a fost editata de Travel Air: 04 April 2015 - 11:10 PM
bogdan.floria@aeromodelism.ro
bogdanfloria@gmail.com
0757110983
"Norocul astepta tacut stiind viitorul"
#27
Postat 04 April 2015 - 11:18 PM
Travel Air, la 04 April 2015 - 11:06 PM, a spus:
Daca e sa te uiti asa, de departe la "jucarie", parca are coada de la unu mai mare :)
si unghiul ampenajelor pare, la fel, nefiresc de mare :pardon:
Corect. :rolleyes: Ampenajul e puţin mai mare decât ar fi fost necesar şi are un unghi de 115, în loc de 110.
#28
Postat 04 April 2015 - 11:44 PM
Acuma cand vad motivarile tale mi-am consolidat parerea pe care mi-am format-o citind postarile tale.Nici nu-mi imaginam cu cine sunt contemporan.
Tu vrei cu ardoare sa pari ca stii multe, mai multe decat stii in realitate,dar stratagema asta nu tine la toti care citesc pe forum.
Si fantezii ca faci motoplanoare stratosferice, in 2 ani vor zbura la 18000 metri ,cu scop ascuns deocamdata, menita sa ne atraga atentia asupra deosebitelor tale capacitati , e mai mult decat ridicola.
Si dupa aia ne prezinti un avion de incepator, dar proiectul care e gata de ceva vreme nu, cam ce sa credem noi despre tine?cumva ca esti neserios?
Doar necunostiinta de cauza te poate face sa vorbesti cu atata nonsalanta despre zborul la 18000 metri .Pariu ca daca te intreaba cineva despre conditiile de zbor in stratosfera habar nu ai.
Mai studiaza cate avioane serioase zboara la 18000 metri, civile si militare, dupa aia reconsidera-ti ideea ce naiba ca nu ne suparam pe tine.
Fara suparare.
Ciao Sorin
#29
Postat 05 April 2015 - 11:38 AM
ViP_Eol, la 04 April 2015 - 10:36 PM, a spus:
Normal Nicolas că doar citatul meu se vede. Că i-a mai spus şi altcineva acelaşi lucru, dar sub altă formă, nu se pune. :pardon:
P.S. Sau mă simt flat(ul)at ? 8)
Normal ca doar citatul tau se vede, pentru ca numai tu ti-ai spart vreo doi paleti de caramizi in piept aici pe forum.L-ai facut praf pe Bogdan, in topicul lui, de nici nu a mai postat omul nimic si dupa aceea vii si ne prezinti un produs al flatulatiei tale,jenant.
Ziceai ceva de orgolii....??? Eu cred ca e vorba mai mult despre caracter ...ce zici?
Considera postarea mea ca o continuare a postului lui SORIN CAIUS.
P.S.Fiecare pasare pe limba ei piere.
#30
Postat 05 April 2015 - 12:09 PM
Mie ideea in sine imi pare laudabila. Modul de pornire cam schipapata dar poate nu este cu ambele picioare in groapa. Faptul ca macar (teoretic vorbind) partea de hartogaraie are sanse sa fie rezolvata imi pare un mic punct in plus. Dar este mic deoarece situatia se poate schimba oricand, prin urmare nu m-as baza pe asta. Si daca in spate nu mai sta si altceva, e greu de facut o idee.
Revenind la problema, care-i smecheria cu portanta in aer rarefiat? Merita sa te bazezi pe ea sau mai bine nu? Inclin sa cred ca nici actionarea cu elice nu-i foarte eficienta. Pana unde merita sa zbori pe baza portantei? Scrie in titlu "motoplanor". Cat o sa fie planor si cat o sa fie cu motorizare? Adica pe unde si cum o sa fie folosite avantajele fiecarei caracteristici? Cine hotaraste toate astea? Inseamna o electronica serioasa sa poata lua decizii... Daca zborul planat e una, motorizarea poate avea probleme de eficienta. Ca una este un balon lasat sa se ridice si alta un planor care sa munceasca sa faca acelasi lucru. Cred ca se poate spera la o constructie serioasa si pretentioasa, dar sansele de reusita cred ca sunt minime. Cu mult noroc (si rugaciuni la biserica locala) ridici un planor pana la limita superioara a curentilor ascendenti, dar apoi e de muncit pentru orice metru de inaltime. Eu de fiecare data m-am ingrozit numai citind problemele legate de meteorologie si de comportamentul aerului la mare inaltime. Tare parca as merge la o expozitie cu masini sau motociclete si femei pe jumatate imbracate... Dar pe de alta parte tare as urmari un subiect despre o constructie aero frumoasa...
PS. In mod sigur urmatorul care o sa scrie, o sa-mi recomande sa merg la expozitie...
Telefon: 0721 385365