Acumulatori Noi vs Second Ce ne sfatuiesc cei mai experimentati
#1
Postat 16 December 2014 - 11:35 PM
Nu stiu cum sunt altii atunci cand incep acest hobby si sunt la inceput de drum, dar eu, ca un fan roman cu resurse oarecum limitate, mereu imi pun semne de intrebare: cum e mai bine, sa imi iau cauciucuri noi si sa le montez pe jante, sau second, deja montate?... Acumulatori noi de putere mai mica, sau sh de putere mai mare...? si multe alte intrebari de genul acesta.
Asadar, daca dintre cei care au ceva vechime in spate si sunt mai experimentati, pot sa ne lamureasca pe noi cei incepatori, as aprecia tare mult, si m-as opri astazi asupra acumulatorilor.
E oarecum clar ca extremele sunt simplu de inteles: e foarte bine sa iti cumperi acumulatori noi de calitate, de putere mare, si e foarte rau sa iti cumperi acumulatori second hand, de calitate proasta, si de putere mica.
Intrebarea delicata este: ce sa facem? Luam acumulatori noi, de calitate relativ Ok (Brainergy sau altele), pret pentru 2S Lipo 5000mAh undeva la 200 de lei, sau mergem pe un similar, second hand, Gens, Turnigy, Plazma, care sunt pe la 120-170 de lei?
Care acumulator va livra mai multa putere masinutei? Care acumulator asigura o independenta mai mare / incarcare? Care acumulator va avea o durata de viata mai mare (va suporta mai multe incarcati)?
De asemenea, are importanta ce chargere folosim? Ce ne sfatuiti?
1/8 Brushless E-Revo
#2
Postat 17 December 2014 - 01:13 AM
Am avut foarte mult noroc cu acumulatorii Gens-Ace si o experienta foarte proasta cu acumulatorii Turnigy, care majoritatea sunt la ora asta detonati (nu uita sa faci asta, nu ii arunca in gunoi) Plazma probabil sunt bune dar nu am incercat avand un singur automodel electric, la aeromodele am incercat si Zippy dar din nou am avut experiente proaste deoarece nu prea se balanseaza si nici nu intra capacitatea declarata inapoi dupa doar cateva incarcari, am pierdut 300 mAh dupa sub 10 (zece!) incarcari, nu aruncati cu pietre amatori de hk...e doar experienta mea.
Eu incarc doar cu balansare, defapt incarcatorul ma forteaza sa fac asta, nu vrea sa incarce fara, Robbe Power Peak A4, nu e cel mai bun dar face treaba nefiind mare amator de electrice.
Am o baterie Gens-Ace de care am tras si auto si navo de vreo 2 ani, cu diferente pe celule de sub 0.05 V cine nu ma crede postez dovada pe checker, iar ca si capacitate a pierdut maxim 200 mAh, repet 2 (doi!) ani!
Sa tragem linie, recomand Gens-Ace, Wellpower, Ray si nu recomand Turnigy si alte aferente, nu consider ca merita riscul, bateria e un consumabil deci cu cat mai ieftin cu atat mai bine dar nu uita ca iti poate distruge modelul foarte usor, mai ales aero...nu merita dpdv al diferentei de pret sa cumperi "chinezesti" vorba vine, sursa probabil nu difera foarte mult. Tot ce am scris am scris din experienta, nu uita ca exista foarte mult modelisti pe pamantul asta :drinks:
Cu aripi:
Zivko Edge 540 2m (Seagull models) 50cc, 3D
Graupner Floride 1.4m, 3D
Diamond 2500
Sky Surfer 780
Mini Ultimate 3D
Zagi wing
ATM-1 2.7m
F5J 4m
HK Big Stick Nitro
Multiple captive F2a, F2b, scara, semi-scara
Cu pale:
HK-450 GT
TGY-100 FBL
Hubsan quad
Cu roti:
Hpi Baja 5B
Hpi Savage 21
Kyosho Kart 10
Jamara Cocoon (flux)
Pe apa:
FSR-V 7.5cc
FSR mini-e
Velier 2m
Catamaran 81cm
#3
Postat 20 December 2014 - 08:00 AM
Referitor la intrebarea ,,Acumulatori noi de putere mai mica, sau sh de putere mai mare...?": un exemplu teoretic ar fi sa presupunem ca utilizez un acumulator sh de 3S-2200mA (248g) care nu mai are capacitatea initiala, cand de fapt am nevoie de un acumulator de 3S-1800mA (189g). Voi avea o diferenta de greutate in plus, care va duce la descarcarea mai rapida a acumulatorului. Eu as porni de la intrebarea ,,Ce tip de acumulator am nevoie?"
Motive pentru ca ceva sa mearga prost sunt destule, iar prin folosirea acumulatorilor noi se mai elimina unul dintre ele.
Ca si antevorbitorul meu, am avut rezultate excelente cu Gens-Ace. Am mai folosit si Zippy si Turnigy cu rezultate chiar bune spre foarte bune. Un lucru foarte important este rata de incarcare si rata de descarcare. Nu in ultimul rand recomand achizitionarea unui incarcator de calitate.
Aceasta postare a fost editata de gyany_eugen: 20 December 2014 - 08:00 AM
Turnigy 9x -Er9x
#4
Postat 08 April 2015 - 10:22 AM
In ceea ce priveste cumparerea second, nu as cumpara decat de la cei pe care ii stiu cum isi folosesc acumulatorii, cum ii incarca si cum ii depoziteaza, caci toate trei aspectele sunt foarte importante. In general eu prefer sa-mi cumpar acumulatorii noi si ii folosesc pana se deterioareaza si nu ii vand, ci fie ii folosesc la teste, fie ii dau gratis. De vandut am vandut numai acumulatori pe care i-am folosit foarte putin(pana in 10 incarcari) si nu mai am nevoie de ei.
Eu nu am folosit alte branduri decat Zippy si Turnigy sum diferite modele. In ceea ce priveste alte branduri de renume, inca nu am avut nevoie sa cumpar de la ei, dar cand voi simti nevoia, voi cumpara.
La acumulatorii LiPo este foarte important cum ii folosesti, cum ii incarci si, nu in ultimul rand, cum ii depozitezi. Si vreau sa dezvolt putin fiecare chestiune.
1) Folosirea: de regula trebuie sa sti cat curent vrei sa tragi dintr-un acumulator ca sa sti ce "C" rate trebuie ales. Adica, cu cat vrei sa tragi mai mult curent din acumulator, cu atat mai mare trebuie sa fie "C" rate-ul. Cu cat mai mare este C-rate-ul, cu atat rezistenta interna a lui este mai mica si invers(rezistenta interna mica-> capabilitate de curent mare si incalzire redusa; rezistenta mare-> capabilitate de curent mica si incalzire pronuntata). Daca tragi curent mare dintr-un acumulator slab, acesta se va incalzi(pierderi interne) si se va degrada rapid in timp. Daca C-rate-ul este suficient de mare, atunci acumulatorul va rezista mult mai bine in timp.
2) Incarcarea: In primul rand, un LiPo trebuie incarcat neaparat in modul balansat! Daca un acumulator este incarcat la un curent prea mic in raport cu cel nominal, acesta tinde in timp sa-si mareasca rezistenta interna si se degradeaza mai repede in timp. Daca Este incarcat la un curent prea mare, vor fii pierderi interne semnificative la incarcare si la fel se degradeaza mai repede in timp. Cel mai bine este sa fie incarcat la 1C, maxim 2C. Eu prefer sa incarc la 1C si numai la competitii incarc la 2C, cand timpul de incarcare intre manse este scurt.
3) Depozitarea: Daca un acumulator LiPo este tinut la temperatura camerei, acesta se va descarca in timp pe rezistenta interna, incet in timp, caci trebuie sa tinem cont ca in interiorul lui este o reactie chimica. In timp, acesta va tinde sa-si mareasca rezistenta interna si deci se va degrada in timp. Daca insa acumulatorul este tinut la o temperatura mai mica, reactia chimica din interiorul lui va fi incetinita si descarcarea in timp va fi foarte mica, spre neglijabila. Eu prefer sa imi tin acumulatorii la frigider pe raftul de pe usa, intre utilizari, incarcati la capacitatea nominala. Am observat o conservare excelenta a acumulatorilor si o pierdere de capacitate si performante foarte mica, chiar si dupa aproape 2 ani de utilizare. Practic acumulatorii mei conservati in acest fel, sunt inca aproape la fel de performanti ca si noi. Dar trebuie avut in vedere ca inainte de utilizare trebuie scosi din frigider cu cel putin o ora, pentru a se incalzi incet pana la temperatura camerei si in nici un caz nu ii puneti in locul unde frigiderul i-ar racii prea tare, pentru ca vor cristaliza inauntru si se distrug!
In concluzie, cel mai bine ar fi sa cumaprati acumulatori noi, dimensionati bine la scopul expluatarii si sa aveti grija de ei cum ii folositi, cum ii incarcati si cum ii depozitati si nu veti avea nevoie sa mai cautati prea des altii ca sa-i inlocuiti.
Team Associated SC5M
Losi Rock Rey
HB-HPI D216
#5
Postat 08 April 2015 - 11:19 AM
TEAM DURANGO DNX408
TEAM DURANGO DEST210
TEAM C TR02 / Absima JEKYLL
Hpi Sprint 2 DRIFT
HPI E10 DRIFT
Hot Bodies TC-FD DRIFT PRO KIT
HPI BAJA 5T
Proud member of HPI RACING ROMANIA TEAM
#6
Postat 08 April 2015 - 02:55 PM
Chestia cu frigiderul, daca imi pun toti acumulatorii in frigider, ma arunca nevasta-mea afara din casa cu acumulatori si cu modele cu tot. Atat ii mai lipseste :D
Voi incerca sa ii las in atelier, unde e ceva mai racoare.
Apropo de incarcator, mi-am luat un incarcator de calitate, zic in sinea mea "Mihai, dai un ban, dar stai in fata". Da da, in fata la service. Am luat un incarcator SkyRC Quattro B6 + sursa, de aproape 250Eur, si in primele 5 zile, mi-a picat un port de incarcare din 4.
Mare pont am facut.
1/8 Brushless E-Revo
#7
Postat 08 April 2015 - 03:35 PM
Metoda asta de pastrare a acumulatorilor am preluat-o de la altii si este extraordinar de eficienta si mi-a economisit multi bani pe care i-as fii cheltuit pentru reinoirea lor. Si am mult mai putina bataie de cap, stiind ca singurele lucruri pe care trebuie sa le fac, este sa incarc acumulatorii si sa-i folosesc mereu si mereu, fara sa ma preocupe cautarea periodica a altora.
Team Associated SC5M
Losi Rock Rey
HB-HPI D216
#8
Postat 08 April 2015 - 11:55 PM
Axial SCX10.3
Absima Sherpa
Axial Base Camp
#9
Postat 11 April 2015 - 11:04 PM
Nu sunt de foarte mult timp in hobbyul asta, deci sigur sunt dintre voi cu mai multa experienta, dar pana acum, ce am patit eu:
- la inceput, am luat sfaturile voastre, si am zis ca imi cumpar acumulatori noi. Zis si facut, sunat, comandat Gens Ace 2S de 6500, ca mai mari nu erau. Atunci nu aveam incarcator destept, si nu stiam cat curent iau. Am schimbat chargerul, si dupa mai putin de 4 luni de la achizitionare, din 6500 imi incarca vreo 5300-5500. I-am incarcat doar cu balansare, nu au fost bagati prin apa, incarcati si folositi de cel mult 20-25 de ori bucata. Sincer, sunt dezamagit. Adica dupa mai putin de 4 luni, au pierdut aproape 20% din putere. Acum am vazut pe site ca sunt trecuti la 6000mAh acelasi model, pentru ca cica au fost testati si nu incarca 6500, bla-bla-bla... Intr-un cuvant - am luat nou, am folosit corespunzator zic eu, rezultat nesatisfacator datorita piederii de capacitate foarte mare in 3-4 luni. Sunt curios cat o sa mai piarda din capacitate in urmatoarele luni.
- nu am fost multumit cu acumulatori noi, zic ca nu mai dau banii inca o data. Zis si facut, luat second din Romania - Turnigy Nanotech 2S de 5800, la bani de nimic...80 sau 90 lei bucata. Umflat un pic, a cam luat trante, dar ia cam 4000-4500. Nu stiu cat a fost folosit inainte, presupun ca a cam fost exploatat dupa cum arata,
Pentru moment, isi face treaba, nu se supraincalzeste, se comporta relativ ok. La banii care a fost, daca ma mai tine pana anul viitor, si continua sa accepte peste 4000, pentru mine e ok. Mai trebuie sa treaca ceva timp ca sa ma pronunt.
- second din tara nu e stralucitor, hai sa luam second, din afara - zis si facut, comandat din afara, 2x Zippy 3S 5000mAh de data asta. Dupa prima luna, la ambele s-a rupt un fir de la mufa de balansare, deci le folosim pe fast charge. Accepta 4000-4500. Modelul are putere, nu se simte sa fie chinuit din cauza lipsei de curent. Pentru banii care au fost, si la cum se comporta pana acum, relativ multumit. Totusi chestia cu mufa nu ma lasa in pace :(
- alea nu is bune, alea sunt uzate moral, la alea s-a rupt mufa. Hai sa mai luam o data de noi:
- luat Traxxas 2 buc 3S 5000mAh. Sunt la a 3-a utilizare. Accepta aproape de limita, se echilibreaza perfect, foarte foarte ok. Inafara de faptul ca sunt scumpi ca naiba, nu prea am ce sa le bag de vina.
- comandat niste Turnigy Nanotech 2S de 6000 de noi, astept sa imi ajunga, sa vad cu ce se mananca si astia.
In concluzie, probabil ca si fiecare dintre voi, am acumulatori de care sunt multumit, si de care nu sunt multumit. Nu stiu daca exista o regula, sigur astia sunt buni si ceilalti nu sunt buni.
Cred ca este important ca acumulatorii pe care ii cumperi sa fie utili pentru ceea ce faci tu cu modelele, si sa iti livreze in schimb o valoare echivalenta cu pretul pe care il platesti pentru ei.
Pentru mine regula a devenit simpla si clara: daca un acumulator are un pret decent, imi incarca 4500mAh, si ma tine 100+ cicluri pe la valoarea asta, ma declar multumit de achizitie.
Problema este ca nu am stabilit inca daca unul nou sau unul vechi va face asta.
Feeling-ul meu, voi avea acumulator nou de 90Eur care nu va livra ce vreau, si voi avea acumulator sh de 15Eur care va livra. E un fel de loterie.
1/8 Brushless E-Revo
#10
Postat 12 April 2015 - 11:46 PM
Aceasta postare a fost editata de hassel: 12 April 2015 - 11:47 PM
BAJA 5SC 30cc gas
Hobbytech str8 rally electric conversion
#11
Postat 13 April 2015 - 07:27 AM
Intr-adevar GensAce nu sunt umflati deloc, si se echilibreaza perfect. Turnigy sunt umflati si cand ii incarc, se umfla si mai tare. Cand sunt descarcati, se simte cum se "inmoaie" carcasa, si poti sa o apesi cu degetele :)) Si nu se echilibreaza perfect. De obicei am 0.05v abatere.
Cred ca cel mai corect ar fi sa exprim o parere mai concreta peste 6 luni, dupa ce vom fi folosit toti acumulatorii de cel putin 100 de ori. Modelele noastre sunt 1/8, sunt grele, si ne place sa le dam pe coaja, asa ca nu vor exista menajamente :D
1/8 Brushless E-Revo
#14
Postat 14 April 2015 - 02:40 PM
explic toate fenomenele ce tin de electronica unui automodel din punct de vedere tehnic, din ce am studiat si din
ce am experimentat/observat pe propriam-mi "piele".
Asadar, cand un acumulator nu se mai incarca la capacitatea nominala sau este umflat, este clar ca rezistenta
interna i s-a marit si nu va mai functiona niciodata la capacitatea nominala, adica capabilitatea de furnizare de
curent este semnificativ scazuta. Aceste lucruri se pot intampla si din cauza expluatarii neadegvate si din cauza
defectiunilor de fabricare si se pot intalni atat la acumulatorii noi, cat si la cei utilizati, fie produsi de
branduri renumite, fie produsi de branduri "no name", in functie de norocul fiecaruia. Ce-i drept, la acumulatorii
produsi de branduri de renume, accidentele sunt mai rare si acestea ofera si o oarecare garantie concreta.
Un acumulator in timpul expluatarii va furniza putere in mod liniar, in funtie de tensiunea pe fiecare celula,
pana ce tensiunea scade sub un anumit prag, dupa care, puterea furnizata scade foarte repede si acumulatorul se
distruge daca acest lucru se repeta de mai multe ori. Acest prag este numit, aproximativ, tensiune minima
acceptata pe fiecare celula si difera putin in funtie de tehnologia de fabricatie si de producator(fiecare are
"reteta" lui cand e vorba de compozitia bateriei). Din cate am observat eu, cand tensiunea pe fiecare celula scade
sub 3.2-3.0V, acumulatorul deja nu mai reuseste sa furnizeze suficienta putere si se observa ca are fluctuatii
mari ale tensiunii. Dupa ce acumulatorul scade sub 3.0-2.8V, deja incepe fenomenul de scadere brusca de putere si
daca se insista, se deterioreaza acumulatorul.
Din ce am experimentat eu, am avut la inceput niste acumulatori de la Zippy de 5000mAh 2S si 25C care la inceput
imi furnizau puterea necesara chiar bine. Pe atunci nici nu aveam combouri cine stie ce puternice. Dar
depozitandu-i mereu la temperatura camerei si nestiind cu ce se mananca, dupa aproximativ un an, au inceput sa
tot piarda din capacitate si din 5000mAh mi se incarcau tot mai putin, spre 4000mAh si cand trageam curent din ei,
aveam fluctuatii mari de tensiune(cand acceleram puternic imi scadea tensiunea pe ei, dupa care isi revenea). Asta
inseamna ca rezistenta interna se marise si cand curentul creste, caderea de tensiune pe rezistenta interna
creste(V=R*I).
Dupa ce am mai experimentat cateva tipuri de acumulatori, acum am doi acumulatori Zippy de 5900mAh 2S de 60C si
sunt extraordinari. Ii depozitez mereu la frigider asa cum am descris in postarile anterioare. Imi ofera foarte
multa putere, suficienta pentru un Slash 4WD in diverse configuratii de motoare si ESC-uri. Un acumulator din
astia il folosesc mai des, iar celalalt doar ocazional, cand am timp sa ies sa folosesc amandoi acumulatorii(de
obicei mai am 1-2 acumulatori mai slabi cu care fac incalzirea :D ). Am folosit acesti acumulatori de mai bine de
un an si pierderea de capacitata este neglijabila in cel folosit mai putin si de doar 200-300ma maxim in celalalt
folosit la fiecare iesire. In plus, am avut ceva timp un monitor auxiliar de baterie cu verificarea fiecarei
celule si cand acumulatorul se descarca la 3.3V per celula, monitorul de baterie bipaie continuu dupa ce am oprit
masina pana ce il deconectez de la baterie. Asta inseamna ca tensiunea pe baterie scade liniar si nu am ripluri
semnificative ale tensiunii, ceea ce inseamna o stare excelenta al acumulatorului si o rezistenta interna foarte
buna, apropiata de cea initiala.
Asta este poveste mea despre acumulatorii mei si, desi sunt produsi de o companie "no name", daca sunt expluatati
corespunzator, sunt superbi si nu am nici o problema. Temperatura pe ei este cat se poate de "in regula", dupa ce
termin distractia si descarc acumulatorii.
Team Associated SC5M
Losi Rock Rey
HB-HPI D216
#16
Postat 18 August 2015 - 03:50 PM
Mihai Pall, la 18 April 2015 - 12:56 AM, a spus:
cel mai usor..ar fi cu "FW cheali-charger", cat despre valori e cam discutabil in functie de mAh si nr. celule. probabil o sa-ti raspunda cineva mai avizat.
Am si eu o intrebare, pentru ca-mi depozitez si eu mereu Lipo intr-o cutie metalica, capitonata, in frigider; undeva jos, in zona zarzavaturilor (ca tot
Aceasta postare a fost editata de mellbo: 18 August 2015 - 03:51 PM
#17
Postat 18 August 2015 - 10:46 PM
Nu are rost sa ii tii la frigider, numai daca vrei sa ii tii incarcati permanent dar si asa nu castigi nimic, revenirea la 25 grade C dureaza mai mult de jumatatea de ora cat i-ai incarca din stare de storage. E mai importanta pastrarea in storage decat temperatura.
#18
Postat 19 August 2015 - 09:04 PM
renatoa, la 18 August 2015 - 10:46 PM, a spus:
erau si niste mituri cum ca ai putea "re-genera" cu frig lipo.
controversat subiectul; dar..inseamna ca vor trece in vechea lor adresa.
beciul :) inca un loc in plus la bere :p
Aceasta postare a fost editata de mellbo: 19 August 2015 - 09:06 PM