Vademecum de propulsie multicoptere ...greutati, timpi, eficiente
#121
Postat 14 September 2017 - 01:05 PM
Cu invarteala... paradoxal, dar se compenseaza si asta... iti dau film cu decolare in 5 motoare :)
Amicul care il are a avut caz cand i se invartea libera o elice de jos, ca ii sarise piulitza in aer, si nici nu si-a dat seama pana la aterizare, doar i s-a parut ca s-a schimbat sunetul :)
#122
Postat 14 October 2017 - 09:14 AM
Aceasta postare a fost editata de Andrei.N: 14 October 2017 - 09:15 AM
#123
Postat 14 October 2017 - 09:23 AM
#124
Postat 14 October 2017 - 09:41 AM
#125
Postat 04 February 2019 - 11:12 AM
Fisiere atasate
-
f300.jpg (471.15K)
Number of downloads: 22
Aceasta postare a fost editata de andrewbt: 04 February 2019 - 11:14 AM
#126
Postat 11 January 2020 - 01:20 AM
https://www.youtube....h?v=TcoTELN729M
O baterie de 8,3 kg stocheaza 1100wh !!! Asta inseamna 132 wh/kg, la sub 1/2 din ce se poate face cu tehnologie accesibila publicului larg. Daca au impachetat bateriile alea cu 7 cojoace ca Baba Dochia... parca trebuie sa reziste bateriile precum cutia neagra...
Exemplu simplu: un lipo 6s, 22ah, cantareste 2.5kg -ish si stocheaza 555 wh de energie. 221 wh/kg.
Si se lauda ca trebuie sa desfaci 10 capote cu 100 suruburi in doar 5 minute(probabil ca sa zbori 30 min pana iar faci dansul ploii la sol).
Aceasta postare a fost editata de Ciprian97: 11 January 2020 - 01:24 AM
#127
Postat 11 January 2020 - 01:44 AM
Spor la ce mai meșterești. :rolleyes:
#128
Postat 11 January 2020 - 09:57 AM
Sunt mai bine protejate intr-un maner de scula electrica DeWalt, decat in carcasa aia de tabla perforata, care nu pare sa fie un element de protectie, ci pur si simplu ca sa le dea o fata comerciala.
Avand in vedere ca incasetarea nu ar avea de ce sa cantareasca prea mult fata de celule, banuiesc ca tabla e de aliaj aluminiu aluminiu, as crede mai curand ca s-au folosit celule LiFe (110 Wh/kg), decat LiIon (pana la 265 Wh/kg), nu avea incasetarea cum sa ii dubleze greutatea.
Motive ar fi destule:
- LiFe se comporta bine la temperaturi scazute, fiind folosite si in automotive, fata de LiIon care la -5 grade ajung la o rezistenta interna si de 6x mai mare ca la 25 grade.
- plus durata de viata tripla la LiFe... la pret similar cu LiIon.
- plus certificarile care le au deja de peste 20 ani in auto, nu mai trebuie birocratie noua, care in aviatie nici nu vrea sa ma gandesc ce inseamna o omologare de tehnologie... mai ales cand LiIon are deja istoric de incendii la bord, in laptoape...
Aceasta postare a fost editata de renatoa: 11 January 2020 - 09:58 AM
#129
Postat 11 January 2020 - 11:02 AM
ViP_Eol, la 11 January 2020 - 01:44 AM, a spus:
Spor la ce mai meșterești. :rolleyes:
As putea sa ma laud ca am dus si am dres, dar nu prea e legal.
Este un clip pe yt cu o aripa zburatoare electrica dusa pana la 7km altitudine. Evident ca nu fac comparatie directa intre RC si 1:1, dar problema e transabila - presurizare, climatizare, protectie mecanica, incendii.
Prima nici n-ar fi necesara daca avionul zboara sub 3000m. Climatizarea imi inchipui ca ar fi ceva de genul unor fante de racire controlabile, rezistenta interna a bateriilor ar fi suficient sa le incalzeasca in zbor. Daca nu, avem nichelina... sau industria auto foloseste incalzirea cu lichid intr-un circuit baterie motor habitaclu si sursa de caldura.
Protectia mecanica mi se pare punctul cel mai slab abordat in clipul ala. Ai hectare de aluminiu irosite cu sertarele alea de baterii.
Ai o groaza de fire groase in plus.Si mai ai si multe bucati...
Iar cu incendiile, cred ca e la fel de grav ca pe un avion normal. Daca tot au facut design modular, macar de permiteau aruncarea in zbor a unui grup de celule care ar fi luat foc.
#130
Postat 11 January 2020 - 12:18 PM
Ca sa stai in aer cu avionul ala care are sigur 300kg gol + 2 persoane, sa zicen 450kg TOW, mi se pare foarte putin.
La configuratia aia iti trebuie vreo 20-25 kw doar in zbor orizontal, iar la urcare sensibil mai mult, asa ca ma minunez cat ar putea zbura, oricum nu 30 de minute, poate 15 cu indulgenta.
Motorul e sigur de minim 40-50 kw la hardughia aia.
Ciprian cu aruncatul bateriilor care iau foc ar fi nasol pentru ca ar strica centrajul, asa ca nu are voie sa ia foc.
Bafta Ciao Sorin
#131
Postat 11 January 2020 - 09:33 PM
Ce vă mai place șaorma !
1. Avionul respectiv are puțin sub 190 kg gol ;
2. Analizați problema fără să știți, de fapt ce e acolo. Se văd doar două rak-uri pentru acumulatori și cum se schimbă. În interiorul carcasei vizibile sunt montați acumulatori de generație nouă plus alte agregate de siguranță (mai mult ca sigur) și nu știu dacă sunt LiFe, LiPo, etc... (aș paria că nu pentru că și noi lucrăm la ceva similar);
3. Acumulatorii respectivi nu alimentează doar motorul, ci toate echipamentele aeronavei;
4. Nu au voie să ia foc și este total interzisă orice largare. Vedeți că sunt ani buni de când a fost interzisă deversarea deșeurilor de la toalete. Se golesc și se igienizează la sol după fiecare zbor;
5. Că au luat foc, sau nu, cu siguranță că lui Ciprian nu prea i-ar pica bine un acumulator (chiar și mai mic) prin acoperiș, pe mașină, sau chiar pe căciulă.
No așe. E destul. :rolleyes:
#132
Postat 11 January 2020 - 09:43 PM
Nu exista nimic nou in tot ce apare, cercetare secreta nici atat... domeniul asta balteste in aceleasi tehnologii de acum 10 ani, in schimb colcaie de ingineri care promit si cer fonduri de dezvoltare.
Vedeti ca am un topic pe tema asta, care din baterii utile in RC, s-a transformat in "ce mai anuntza cercetatorul X ca e promitator si va fi bagat in probe peste 5 ani..."
Ca o coincidenta ... "si noi" lucram la trecerea masini personale pe LiFe, satui de nazurile celor cu plumb ;)
Aceasta postare a fost editata de renatoa: 11 January 2020 - 09:45 PM
#133
Postat 12 January 2020 - 11:50 AM
Pana si pe taratoarele de la sol numite Zoe, Leaf, i3 sau ce o mai fi, tot problema aia e: mergi cu un morman de fiare care polueaza mai mult decat un diesel non euro, doar ca in in alta parte nu la nasul tau.
#134
Postat 12 January 2020 - 12:14 PM
Se merge inca pe celule multe si mici pentru redundanta, cand cade una nu se observa per total. Doar calculatorul de bord probabil detecteaza si raporteaza, dar la tractiune nu se simte.
Asa, daca am vrea sa fie mai impachetate, exista celule de 20Ah de multi ani, folosite la tractiune necritica, si la stocat energie solara.
https://www.gbslithi...ar-storage.html
In avionica ar fi neintelept sa mergi pe o serie de astfel de celule, fara sa ai o redundanta de 3-4 in paralel cel putin.
Aceasta postare a fost editata de renatoa: 12 January 2020 - 12:14 PM
#135
Postat 12 January 2020 - 01:04 PM
Uitati-va putin la ultrausoarele din compozite (fibra carbon kevlar) ca asta , dar echipate cu motor Rotax 912 si avionica asemanatoare, nici unul nu e sub 300 kg GOL.Restul sunt povesti de la producarori.
Ca de aia se lupta toti la ultrausoare sa se ridice masa maxima de decolare MTOW de la 472,5 kg la 600 de kg.
Io am facut de multi ani niste calcule (dar cu baterii de vreo20 Ah) si la 300 de volti si nu prea mi-a iesit sub 350 kg si vreo 15-20 min de zbor.
De aia nici nu am incercat ca nu am bani de aruncat.
De vreo 10 ani am vazut MOTOPLANOARE la Friedrichshafen,cu motor electric si baterii, dar acolo e altceva te folosesti mult de termica si ai si Cx mic.
Probabil ca asta e LIFEPO4.
Bafta Ciao Sorin
#136
Postat 12 January 2020 - 05:04 PM
Bafta Ciao Sorin
#137
Postat 18 January 2020 - 12:21 AM
Hai măi băieți, chiar așa ?
Dacă-i verde e ... necopt și așteptăm să fie roșu - portocaliu ?
Renato, cu siguranță te înșeli. Așa-zisa stagnare depășește 30 de ani. Dacă ar fi să caut (cine știe pentru ce năzdrăvănie) niște acumulatori buni, chiar și folosiți, aș opta pentru cei folosiți la echipamentele medicale de pe urgențe.
Oricum sunt și unele secrete în domeniu. Dacă nu erau secrete Renato era primul care le afla. ;)
Noi ne dăm cu părerea pe un electric pur despre care nu știm nimic în afară de ce spun ei în material și o informație vagă despre greutate (190 kg despre care nu știu dacă includ și acumulatorii-foarte posibil să nu).
Nea Sorin, matale alimentezi un agregat - două cu acumulatorii ăia; motorul e clasic. Să nu mai vorbim că LiFe sunt capsulați altfel decât LiPo, sau LiIon.
În orice caz, 30 de minute de funcționare/zbor nu e cine știe ce mare realizare.
#138
Postat 18 January 2020 - 09:47 AM
Sa te duca din Berceni/Jilava/Magurele in Otopeni in 10 minute... este ceva ce multi ar plati binisor.
Sau oriunde pe o raza de 100 km in jurul unui oras mare.
#139
Postat 18 January 2020 - 10:49 AM
Nu cred ca e cazul sa discutam competenta mea in domeniul ultrausoarelor, tinand cont ca eu ma ocup de asa ceva de prin 1995 si am lucrat doar pentru piata germana si mai nou pentru chinezi.
Au mai facut si altii ultrausoare si motoplanoare electrice si performantele ca durata de zbor sunt mai mut decat modeste.
Iar sa spui ca avionul gol , dar cu tot cu baterii e la 190 kg inseamna sa insulti inteligenta unuia care se stie putin cu ultrausoarele, tinand ca cele cu Rotax 912 , din compozite sunt TOATE pe la 300+ kg.
Am vazut la Friedrichshaffen mai multi producatori din astia care te mineau in fata cu seninatate.
Egal cu ce baterii, nu prea ai cum sa faci 30 de min.de zbor.Oricum asta despre care vorbim cu bateriutele care le are sigur nu face.
Si daca pui mai multe baterii nu te mai incadrezi la MOTW la ultrausoare , doar la EXPERIMENTAL dar nici acolo nu e mare branza castigul de timp.
Am vazut si motoplanoare cu celule solare pe aripi si fuselaj, dar la un calcul simplu vezi ca nici alea nu fac fata pentru ca puterea debitata e mai mica decat cea consumata pt. zbor.
Iar eu folosesc lifepo4 pentru ca nu sunt probleme la incarcarea clasica si pentru ca au cele mai multe cicluri de incarcare descarcare.
Deocamdata zborul electric e in faza incipienta.
Bafta Ciao Sorin
#140
Postat 18 January 2020 - 12:10 PM
SORIN CAIUS, la 18 January 2020 - 10:49 AM, a spus:
Nu cred ca e cazul sa discutam competenta mea in domeniul ultrausoarelor, tinand cont ca eu ma ocup de asa ceva de prin 1995 si am lucrat doar pentru piata germana si mai nou pentru chinezi.
Au mai facut si altii ultrausoare si motoplanoare electrice si performantele ca durata de zbor sunt mai mut decat modeste.
Iar sa spui ca avionul gol , dar cu tot cu baterii e la 190 kg inseamna sa insulti inteligenta unuia care se stie putin cu ultrausoarele, tinand ca cele cu Rotax 912 , din compozite sunt TOATE pe la 300+ kg.
Am vazut la Friedrichshaffen mai multi producatori din astia care te mineau in fata cu seninatate.
Egal cu ce baterii, nu prea ai cum sa faci 30 de min.de zbor.Oricum asta despre care vorbim cu bateriutele care le are sigur nu face.
Si daca pui mai multe baterii nu te mai incadrezi la MOTW la ultrausoare , doar la EXPERIMENTAL dar nici acolo nu e mare branza castigul de timp.
Am vazut si motoplanoare cu celule solare pe aripi si fuselaj, dar la un calcul simplu vezi ca nici alea nu fac fata pentru ca puterea debitata e mai mica decat cea consumata pt. zbor.
Iar eu folosesc lifepo4 pentru ca nu sunt probleme la incarcarea clasica si pentru ca au cele mai multe cicluri de incarcare descarcare.
Deocamdata zborul electric e in faza incipienta.
Bafta Ciao Sorin
Nu am scris nimic de competența cuiva, așa că te rog recitește mai atent.
1. Am scris clar: informație vagă și în paranteză că mai mult ca sigur 190 kg ar fi fără acumulatori;
2. Se vorbea de un avion pur electric;
3. Ai pomenit de LiFePo care sunt capsulate altfel decât litiu clasic. Una e să ai totul electric și alta e să ai motor clasic (de aviație) care-ți încarcă acumulatorii.
Nu am comentat nimic despre Friedrichshaffen pentru că știu foarte bine ce este aici și nu numai, așa că ai toate șansele să dai nas în nas cu mine. :rofl:
#141
Postat 18 January 2020 - 03:32 PM
Asculta-ma bine, celula e din compozite de la un ultrausor construit de cine stie ce firma , nu e construita de Siemens. TOATE CELULELE sunt cam pe la aceeasi greutate, indiferent cine le face , ca se copiaza unii pe altii.
Ori daca cu Rotax 912 avioanele sunt pe la 300 de kg, (cu o smecherie, ca le cantaresc fara vopsea 7-8kg , starter, alternator 5-7kg, si avionica de baza :altimetru, vitezometru 1kg , instrument motor500gr., ca sa le incadreze in greutate, asta nu ai stiut-o) , atunci electric, chiar daca motorul e mult mai usor ca Rotax, accesoriile de comanda si bateriile sunt mult mai grele per total.
Ori in filmare se vede ca avionul are avionica de top (tot felul de televizoare care si alea cantaresc destul, 8-10kg).
Asa ca nu are cum sa fie sub 300kg.
La bateriile care le are, (egal ce sunt ), tinand cont ca pentru a sta in aer pe zero cu hardughia, ai nevoie de 20-25 KW constant, socoteste cat ar sta in aer. Ne mai vorbind ca in urcare consuma de 3 ori mai mult.
La Friedrichshaffen, printre altii, l-am intalnit si pe Calin Gologan, roman stabilit in Germania, ceva inginer profesor pe acolo, si care a prezentat un prototip de planor cu motor electric si cu celule solare pe aripi , fuselaj si ampenaje, despre care zicea ca zboara o zi intreaga !!!!. Numarand celulele solare, coroborate cu bateria interna aproape orice dobitoc, care stia un pic despre electrica si zbor isi dadea seama ca individul MINTE DE INGHEATA APELE.Da idiotii de nemti erau extaziati . Si ca el mai sunt o gramada.
Chiar am vorbit cu el , prima data in germana, apoi in romana, cand si-a dat seama ca sunt roman si atunci si-a adus aminte ca e ocupat si nu poate continua discutia.
Cum spuneam sunt deja multi care au scos avioane ultrausoare sau planoare electrice, Sonex, sloveni, cehi si dracu mai stie cine.Poti lua din ce spun ei cam jumatate.
Rotax 912 S 100cp, cel mai iubit motor de aviatie ultrausoara (dar si VLA pe Diamond de exempu) , are pe banc de proba 92-93 CP!!! , in conditii ideale!!!!, deci vrajeli si ca Rotax si restul (mai putin Continental si Lycoming).
Toti producatorii de ultrausoare si motoare (INCLUSIV ELECTRICE ) MINT,cand e vorba de performante , inclusiv eu, ca sa fiu in trendul general
Nu mai vorbesc ca eu dupa ce am studiat problema zborului electric vreo cateva luni si am facut calcule peste calcule, am ajuns la concluzia ca nu se merita. Si eu aveam in calcul baterii de vreo 120 ah si 300 V ,LIPO, cu motor EMRAX de la sloveni.Ca o paranteza ultrausorul era sensibil mai greu ca unul cu motor cu ardere interna
Asta e lumea in care traim.
Viorel , nu ma fa sa-mi schimb parerea despre tine.
Bafta Ciao Sorin
#142
Postat 19 February 2020 - 10:47 PM
Sorine, argumentăm idei diferite. Ceea ce spui e corect și nici nu te-am contrazis.
Cu un singur lucru nu sunt de acord: nemții nu sunt idioți. Că este dificil pentru mulți să-i înțeleagă e altă poveste. E firesc ca "orice pădure să aibă uscături" și e valabil pentru orice popor. Ai fi surprins cât de multe asemănări există între "ei" și "noi", dar ăsta e un subiect mai complex și nu-și are locul aici.
Spor la meștereală.
#143
Postat 19 February 2020 - 10:58 PM
renatoa, la 18 January 2020 - 09:47 AM, a spus:
Sa te duca din Berceni/Jilava/Magurele in Otopeni in 10 minute... este ceva ce multi ar plati binisor.
Sau oriunde pe o raza de 100 km in jurul unui oras mare.
Păi nu e. În primul rând pentru că e deja depășit. Vezi Lilium și altele.
Spui de taxi, dar e vorba de un avion care are nevoie de pistă, nu de un multicopter.
Ca avion, 30 de minute sunt total insuficiente. Nu-ți ajunge pentru nimic, nici măcar pentru școală. Ar trebui să schimbi cel puțin 4 pachete de acumulatori pe zi ceea ce e ... .
30 de minute pentru taxi (în cazul unui multicopter) - câte pachete de acumulatori ai nevoie în 24 de ore ? Cu ce costuri ? Nee. Nu e economic.
#144
Postat 29 May 2020 - 04:44 PM
https://www.theguard...or-first-flight
... sa ziceti merci de 30 minute si 150 km, duci clientul pe valea prahovei in loc sa stea 5 ore pe drum.
Cu aterizarea nu e problema, e loc pe platou la busteni :rofl: