Modelism - RHC Forum: ROokie W - hai sa fac (impreuna cu voi) un planor de incepator - Modelism - RHC Forum

Salt la continut

  • 5 Pagini +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Ultima »
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Acest topic e inchis

ROokie W - hai sa fac (impreuna cu voi) un planor de incepator ...sau daca va place mai mult ... Wookie :)

#1 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2308
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 16 November 2014 - 04:45 PM

Topicul similar a fost inchis ... dar problema a ramas. "Problema" in cazul asta este dorinta de a construi un planor (sau mai multe) de anvergura mai mare (sa zicem minim 2 m) din balsa (eventual si compozit) ca "urmatorul pas" fata de planoarele de spuma.
Destul de recent (toamna asta) am facut si eu trecerea de la "spume" motorizate la "balsa lansata la zgarci" ... deocamdata am un GreatPlanes Fling ARF (anvergura 1250 mm) si un HobbyKing Apollo (anvergura 1550 mm). Trecerea la modele cu anvergura mai mare va fi facuta cu ce modele voi construi (impreuna cu voi) in acest topic (sau in altele ce vor urma).
Cateva cuvinte despre mine. Sunt (asa cum indica si numele) un incepator. Si in ale pilotajului, si in constructie (de balsa...ca lipirea unor ARF-uri de elapor nu se pune). Singura mea experienta de constructie "de la zero" o am cu modele de depron (modele parasol, aripi clarkY, lonjeroane de pin sau balsa, nervuri de depron de 5mm si "infoliere" cu depron de 3 mm, sau aripi de depron de 5 mm "laminate"). N-am trecut la pasul urmator (taierea cu fir cald) ca am fost "deturnat" la kiturile ARF de elapor. Dar "ciocnirea" scurta cu prelucrarea de balsa mi-a redesteptat senzatia aia incredibila pe care am avut-o ca pusti cand bunicul meu (care avea o fierarie) mi-a pus o scula in mina (cred ca se chema "cutitoaie" .. o lama putin curbata si cu doua minere la capete) si m-a invatat cum se face o spita de roata de caruta.
[Am facut paranteza asta nu ca sa spun ca "sunt mandru ca sunt roman", ci pentru ca sa admit ca imi plac "lucrurile bine facute", de mainile mele. Sper sa nu va supere prea mult incursiunea in politica, dar mie mi s-a cam umplut paharul, astept de 25 de ani politicieni romani care sa puna mai presus interesele tarii si ale noastre decat interesele partidului si interesele personale (inclusiv financiare). Si asteptarea asta devine ca un fel de piesa de teatru absurd. Recunosc faptul ca azi (mai ales) sunt cu "capsa pusa". De 11 ani de cand m-am mutat in casa asta sunt invatat sa ma trezeasca duminica dimineata slujba la "biserica" (o sandrama de tabla) din spatele casei. Biserica mare din apropiere e aproape gata dar pina atunci preotul tine slujba cu sonorizare cu boxe de 1 m, sa auda si toate babele surde din cartier (asa ceva nu am vazut nici la Cairo, nici la AbuDhabi, nici la Riyadh ... acolo auzeai doar chemarea la rugaciune, si nu toata slujba de 2 ore). Si in general dorm bustean (mai ales ca m-am intors azi noapte de la Capetown dupa 28 de ore petrecute in avioane si aeroporturi) dar m-am trezit brusc cand am auzit la boxe numele lui Ponta. Din ce mi-am dat seama era un mesaj al Prea-materialistului si prea-coruptului Daniel. Asta in conditiile in care Ponta da banii NOSTRI nu pentru spitale, educatie sau autostrazi, nu pentru marirea salariilor de mizerie ale personalului medical si ale profesorilor ... ci pentru contruirea de biserici. Pentru BOR., o corporatie cu angajati platiti de stat, din BANII NOSTRI ... care ii fac campanie electorala lui Ponta. Am vazut multe in 25 de ani...dar ce am vazut in ultimul an le intrece pe toate. Lansari in campanie ca pe vremea lui Ceausescu cu oameni adusi pe stadion si spectacole ca in Coreea de Nord, propaganda desantata pe toate canalele, minciuni peste minciuni, o campanie electorala murdara, peste tot fata idioata a lui Ponta .. de la mine de la periferie si pina in centru cred ca sunt 20 de panouri publicitare mari cu Ponta si asta de luni bune - nu stiu exact preturile din publicitatea outdoor dar cred ca sunt de ordinul sute de euro pe panou pe saptamina, cozi la ambasade si consulate pentru ca au facut tot posibilul sa impiedice romanii din afara sa voteze in timp ce pe listele suplimentare din Teleorman, Olt, Dambovita ...toate judete in care nu sunt centre universitare si nu sunt nici obiective turistice, nu sunt nici judete industrializate...ei, in aceste judete "de frunte" sunt pline de voturi pe listele suplimentare - in 2014 numarul de voturi pe listele suplimentare a fost dublu fata de 2012 si 2009. Cand a fost vorba sa il suspende pe Basescu au prelungit programul de vot in strainatate pina la miezul noptii si mai tarziu.. la alegerile astea au inceput sa inchida portile ambasadelor in unele locuri la 20:30. Sper din tot sufletul ca romanii se vor destepta din letargie si vor vota pe cine merita .. pentru ca daca in Romania va castiga alegerile un plagiator dovedit, un om fara cuvant si fara coloana vertebrala, un mincinos, implicat DIRECT si prin rude si apropiati in dosare de coruptie, admirator si aparator al intereselor rusilor si chinezilor ... atunci vom deveni oaia neagra a UE (daca se poate mai mult decat acum) si vom fi demni de dispretul lor. Fiecare popor are conducatorii pe care ii merita. Si gata...ca m-am racorit putin, si m-am pregatit sufleteste de vot. Rog moderatorii sa stearga portiunea dintre paranteze drepte daca am depasit masura...dar sper sa o faca dupa alegeri].
Revenind la topic...definirea mai exacta a scopului.
Nu vreau sa fac ceva super-rezistent, dar nici ceva foarte fragil. Evitam extreme "fulg" si "caramida". Nu facem nici modele pentru acrobatie. Vreau doar sa reziste la o lansare hi-start, sau o motorizare uzuala (la limita de jos) de 100-200 W. Ca tot am ajuns in zona asta, poate ar fi bine sa detaliez.
La ora asta am 2 "zgarciuri" (hi-start) care ar fi cam la limita de jos. Primul este unul ce vine in kit cu GreatPlanes Fling: 10 m de tub de cauciuc, si 50 de m de "ata" de 1 mm (nu e cea originala, e o sfoara care cred ca este folosita la zidarie pentru fir cu plumb sau trasare, cea originala era pe un mosor cu tub de carton si capace de platic, am facut greseala sa roluiesc tubul de cauciuc prea strans, nu i-a convenit, peste ceva timp si-a "incordat" muschii de a sarit un capac ...si naiba sta sa mai descurce 60 m de sfoara ..munca de chinez batran). L-am folosit cu succes DAR am avut si mici probleme"mi s-a rupt tubul odata (cred ca s-a frecat de o sarma, ca in zona in care s-a rupt am vazut ceva urme de rugina) si s-a incurcat si ata in ciulini si s-a rupt de vreo 2 ori. Le-am innodat (si ata si tubul) si isi fac treaba ca noi. Am facut si un upgrade, inlocuit sfoara cu nylon de 1 mm ...deci acum hi-start-ul are 10 m tub + 50 m nylon. Merge bine la modele mici.
Am facut si o alta varianta, 15 m sfoara elastica de 5 mm (fire de elastic invelite in poliamida impletita) si 50 m de nylon de 1 mm, nu i-am facut inca proba, dar cred ca se va comporta la fel sau putin mai prost (sfoara elastica nu se intinde la fel de mult ca tubul si e mai subtire...dar va fi mai rezistenta la abraziune si la rupere).
Luni am trecut pe la Hornbach si am luat materiale si pentru hi-start V2, pentru modele ceva mai grele (sa zicem in zona 500-100g). Un pachet de 30m sfoara elastica de 5 mm (cred ca a costat 50 de lei). 20 de m de sfoara elastica de 8 mm. Si doua role de sfoara sintetica impletita de 1 mm. Cu astea vreau sa obtin lansari ceva mai puternice si la o inaltime mai mare decat imi permitea kitul de la GreatPlanes. Elasticul de 5 mm de 30 m cred ca il voi taia in doua bucati ce 15 m, cu posibilitatea sa le montez in paralel sau in serie. Asta imi va asigura fie o lansare mai lunga si mai lina pentru modelele usoare, fie ceva mai cu forta si "zvac" pentru modelele mai grele. si cu sfoara de 100 m nu mai suntem limitati de lansari in zona de 50-60 m.
Asta pe partea de "muschi". Sa vedem ce avem pe partea de electric.
Mergem pe varianta de buget redus...sau mediu. Nu va asteptati la cine stie ce GliderDrive sau pe acolo. Ce avem prin batatura. Un Turnigy D2830/1000 KV (asta ar trebui sa fie OK in zona 100-150W) si un Turnigy D2836/950KV (asta ar trebui sa fie OK in zona 150-200W). Mai am si vreo 3 bucati CF2812 "de consum" (cica 1200 KV, asta ar trebui sa fie OK pe la un consum de 100W). Dar preferatul meu este de fapt altul: un Robbe Roxxy 2827-34, de 760 KV. E din alta clasa, si la calitate si la putere (pina in 100 de W). Dar e ceva mai usurel, si de o calitate mai buna (de tipul asta am 2, puse pe EZGlider). Dar impreuna cu un set de pale bune, de dimensiuni rezonabile (de genul 9x5, 10x6, 10x7, 11x4 ...chiar si un 12x8 cu 2S ... am listat tipurile pe care le am acum) ar trebui sa duca un planor usurel (sub 1 kg) cu consum minim (pe EZ cu Aeronaut CamCarbon de 10x6 si 11x4 consumul e in zona 8-9 A). Nu facem nici hotliner / warmliner, si nici acrobatie. Usurel sus si si mai usurel jos ... asta e scopul deocamdata.
Ca tot veni vorba de Hornbach ... am trecut si pe raionul de "lemnoase". Nu prea erau puse in raft bine marfurile, ca nu stiu cum se face au cazut de-a valma in cosul meu mai multe chestii:
- balsa de 1 x 100 x 1000 mm (vreo 10 bucati ...sa fie)
- balsa de 2 x 100x1000
- balsa de 3 x 100x1000
- balsa de 5 x 100x1000
- bagheta de balsa de 5 mm
- bagheta de fag de 3 x 16 x 950 mm
- bagheta de fag de 8 x 16 x 950 mm
- bagheta rotunda de fag de 5 mm
- bagheta rotunda de fag de 3 mm
Acasa mai aveam ceva baghete de balsa de 10 mm si de pin cu sectiunea de 5x10. Mai gasim prin batatura si ceva baghete de carbon, si niste segmente de undita.
Si ajungem in zona tehnologiei de constructie. Lemn. AKA balsa+fag+pin+placaj.
Prima aripa o voi face din lemn, fara alte briz-briz-uri. 100 % bio, care-va-sa-zica. Nu folosim carbon, D-box de compozit, kevlar, roving si alte neologisme. Grandpa style, old school. Ne facem mana pe ea. Cred ca nu fac nici infoliere cu materiale termo, ci balsa 100% (cu balsa de 1 mm). Nervuri de balsa de 2 mm. Balsa de 2 mm / 3 mm le vom folosi la suprafete de control. Cu 2 mm / 3 mm / 5 mm facem ampenajele. In cel mai rau caz daca avem probleme cu greutatea poate fac si infoliere ..dar cu anumite limite. Nu am fier de infoliere, dar am un fier de calcat de voiaj (cu putere mai mica). La nevoie ii tai din putere cu un montaj electronic ... sau cumpar un fier de infoliere. Si deocamdata n-am folie...dar am folie de laminare , cateva zeci de bucati de 30x40cm. Nu cred ca e termocontractila, cred ca e si ceva mai grosuta, dar n-ar trebui sa aiba probleme de adeziune la balsa bine slefuita (asta judecand dupa cum adera la elapor ...).
Deocamdata am doua idei referitoare la cosntructia aripii. Sa fie cat mai rezistenta (dar cu o greutate decenta) .. si sa fie demontabila. Si cat mai usor de construit. Si poate cat mai ieftina.
M-am uitat pe planurile lui Mark Drela (Allegro Lite si Bubble Dancer) si arata bine. Dar implica niste materiale si tehnologii pe care deocamdata la prima aripa vreau sa le evit. Am uitat sa spun ca vreau sa il implic in constructie si pe un pusti de 11-12 ani, inscris la un cerc de modelism. Deocamdata e mandru de avioanele cu aripa de carTon si fuselaj de bagheta de balsa pe care le face acolo. Peste cateva luni vreau sa fie mandru de planorul de balsa facut de manutele lui.
Deci la prima aripa folosim tehnologii low-tech. Dar nu peste tot.
Fuselajul deocamdata il lasam deoparte. Voi refolosi cel de Apollo DLG.. cu mici modificari. E facut pentru aripi demontabile. Inainte de zborul inaugural i-am facut mici modificari in urma defectelor aparute la planorul fling (acolo mi s-a rupt boom-ul in zona degajarilor pentru firele/tijele de control). La Apollo am luat masuri preventive: boom-ul l-am rigidizat deocamdata cu scoci gros 3M. La fel balamalele suprafetelor de control (una mi s-a rupt in urma unei aterizari mai dure). Tot la acea aterizare mi s-a rupt/fisurat si placajul ce continea piulitele incastrate pentru montarea aripii (si bineinteles ca piulitele s-au desprins, iar una din aripi a avut de suferit in zona surubului). Aripa am reparat-o cu epoxi, a fost rigidizata cu scoci 3M unde trebuie, iar patul de placaj a fost "rigidizat" cu o chestie low-tech dar eficienta: i-am pus un strat subtire de hot-glue. Asta ar trebui sa dea un material "compozit", destul de rigid dar si cu ceva elasticitate).
Revenind la fuselajul de Apollo ... asta va fi deocamdata cel utilizat la prototip. In etapa 2 facem un fuzelaj din fag cu segment de undita. Si pentru varianta moto e pe drum un fuselaj + boom de la CLM-pro, bun pina la modele de 3 m. Deocamdata ce am ar trebui sa fie OK pentru un planor de pina la 1.8-2 m anvergura.
Veti spune ca impovizez cam mult. Asta e, lucram cu ce avem. Sau cu ce vom avea in curand.
Revenind la aripa. Nu voi folosi planurile lui Drela sau alte planuri de pe internet decat cu titlu consultativ. Vreau ca prima aripa sa fie proiectata de mine, sa fac greseli si sa invat din greseli. Dar vreau ca rezultatul sa zboare (chiar daca nu perfect) si sa fie in stare sa zboare si a doua oara. Sa fie construibil / zburabil / reparabil de un pusti.
Si asa ajungem la suprafete de control. Variantele ulterioare de anvergura mai mare vor fi full options: eleroane si flapsuri. La prima varianta ne limitam la eleroane, pentru o statie simpla de 4 canale. Dar daca am lasa loc in proiectare pentru modificare usoara la 6 canale ar fi o chestie buna.
Referitor la proiectare. Voi face planurile in program gen ACAD, dar voi folosi software open-source (QCAD). Plus versiuni free/trial de programe de proiectare asistata. Nu intram prea adanc in chestii supertehnice, polare, analize sau mai stiu eu ce. Ne limitam la chestii de incepator. Luam un profil AG si facem aripa ..cat mai simplu. Nu ne ajuta planurile lui Drela facute pentru compozitele din SUA cu dimensiuni in inch, lucram cu balsa "de-a noastra" cu dimensiuni in mm. Vreau ca la sfarsitul acestui topic / build log sa avem un set de planuri ce pot fi utilizate usor, o lista de materiale accesibile si instructiuni destul de clare ca un pusti de 12 ani sa fie in stare sa le urmeze.
Revenind la aripa ... si la profil. Sunt lupte grele in regiunea asta, ce profil e mai bun, ca ala e mai bun la zbor lin, ca ala merge mai bine la vieza, ca ala e de compromis, ca asa si pe dincolo. Stop. Noi avem alte criterii aici. Vom folosi un profil modern (AG) dar pornim invers. De la ce materiale avem si ce putem proiecta / construi usor. Nu facem farmacie...sau performanta- cel putin deocamdata. La prima aripa evitam profile si tehnologii smechere. Fara debitare CNC cu laser sau freze, fara aripi taiate CNC, fara kerf si alte subtilitati. Planuri scoase la imprimanta (laser sau jet), transpuse pe balsa de 2 mm si taiere cu bisturiu sau traforaj.
Nu sunt un guru in proiectare, dar chestii de baza pot sa fac in QCAD. Stiu sa iau un fisier .dat de profil sa sa obtin cu un utilitar fisierul .dxf cu profilul. Am gasit si alte utilitare care pentru profilele din biblioteca iti permit amplasarea unor gauri (holes), longeroane (spar), infolieri (sheeting), profile de bord de atac si de fuga. Stiu sa le iau in QCAD si sa le scalez, copiez / mut de colo-colo, printez. Stiu sa iau niste planuri existente si sa le scalez si / sau printez (pe bucati, pe hartie A4 ce se poate lipi si forma un plan mai mare). Stiu sa trag niste linii in QCAD, si daca va fi nevoie cred ca m-as baga si la niste curbe spline. Deci nu stiu multe...dar mai pot invata, si deocamdata ar trebui sa ajunga.
Pentru prima aripa pornim din start la o anvergura <= 2 m (si bagheta de fag de 950 mm ma duce cu gandul la ceva de maxim 1900 mm), aripa demontabila (de preferat 2 segmente deocamdata). Coarda de 20 cm. Daca folosesc bagheta de fag pe post de lonjeron si cu o acoperire de balsa de 1 mm, ar rezulta o grosime a profilului de 16 mm + 2 mm = 18 mm la o coarda de 20 cm, deci un 9 %. Mi se pare ca e pe acolo.
Nu am deocamdata profil de atac si de fuga de balsa, deocamdata vreau sa folosesc tija de fag de 5 mm la bord de atac pentru rigidizare. Profilul de fag de 3x16 il voi folosi si in zonele de imbinari solicitate (la capetele de aripa si in zonele de imbinare de la diedru). Profilul de fag de 8x16 va fi folosit pentru crearea unor zone prin care trec suruburile de imbinare.
Pentru usurinta constructiei renuntam la idei smechere gen aripa elipsoidala. Primul segment va fi dreptunghiular, iar la doilea trapezoidal. Lonjeroanele vor fi unul in prelungirea celuilalt ...evitam probleme de constructie si simplificam pe cat posibil solutiile de imbinare. In cel mai complicat caz vom folosi ceva cu tub/tija de carbon, in principiu m-as limita la ce imi ofera baghetele de pin si fag sau ceva ce se poate prelucra usor si precis (de exemplu ABS din cartile de credit din plastic).
Veti spune ca aia nu e OK , ca asta nu merge, ca sunt prea multe compromisuri, ca va iesi caramida. Pai sa vedem ce iese din calcule:
- 4 file de balsa de 1 mm, 1 bagheta de fag de 3x16x950, o tija de fag de 5 mm, o tija de fag de 3 mm si o bagheta de balsa de 5 mm cantaresc 125 g. Mai adaugam adezivi si alte materiale si componente (servo) .. hai sa zicem 150 g pentru 1 m de aripa. Sa zicem 300 g pentru o aripa pina in 2 m.
- Fuselajul de Apollo cu rigidizarile de acum are 220 g fara baterie (dar cu receptor, servo si tot ce mai trebuie). Daca folosesc un acumulator NiMH de 200 mAh ajung la 250 gm (acumulatorul are 30 g)...hai sa zic ca am nevoie de superbalast si totul ajunge la 300 g.
- O aripa dreptunghiulara de 2 m cu coarda de 20 cm are 40 cmp... daca facem segmentele trapezoidale cu coarda la capat de 10 cm ar trebui sa avem o suprafata de in jur de 35 dmp.
Per total ar trebui sa iasa un planor de in jur de 600 gr cu o incarcare alara de 17 gr/dmp ... ca am fost generosi cu greutatile la aripa si balast. Daca ne iese treaba bine si lucram finut am putea ajunge in zona 15 gr/dmp (nu va fi DLG, dar va fi bine).. daca vom lucra mai "din topor" ajungem la 19 gr/dmp ... dar nici asta nu va fi rau ca e deja incarcare alara de planor de elapor de 1.8-2 performant (EZG are cam 40-41 dmp si 800-850 gr ca planor).
Deocamdata atat. Va rog ideile constructive si contributiile postati-le aici, injuraturile va rog pe PM. Tot ce va fi produs dpdv intelectual in urma acestui proiect va fi disponibil gratuit (ca sa fiu mai exact cred ca va fi o licenta "creative common") dar daca rezultatul va fi unul macar acceptabil si cineva va dori sa faca un short kit cu componentele nu cred ca va fi o problema. Fac aceasta precizare mai mult pentru a lamuri statutul contributiilor din acest post / build log.
Acum ma duc la vot, iar maine plec in Croatia. Probabil pe la sfarsitul saptaminii viitoare voi face o vizita croatilor de la CLM-PRo, poate am noroc sa vad cum se fac niste planoare de top. Asa ca avem / aveti o saptamina - doua sa va dati cu parerea, ca in curand ne apucam de construit, si pina la Craciun facem zborul inaugural.
0

#2 Useril este offline   oachidori 

  • F22 Raptor Fan
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2391
  • Inregistrat: 05-August 09
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti-parc IOR
  • Interests:Aeromodele, Modelare 3D

Postat 16 November 2014 - 06:09 PM

Deorarece eram sigur de finalitatea primului planor (topic), si mai ales ca deja am un fuselaj din fibra pentru o aripa de cca 2.5 m anvergura, m-am apucat de proiectat in SW si asta a iesit. Aripa o sa fie facuta din plan central de 1 m si doua varfuri.Am incercat sa respect dimensiunile sau procentele si unghiurile unei aripi de F5A.O sa fie din balsa complet.Asa cum Hawk-ul este intergal din balsa cu profile de 2mm, pe al meu am decis sa il fac din balsa de 3mm. Cu siguranta o sa reziste mai ales ca nu fac acrobatie cu planorul. Pentru asta avem alte modele dedicate.
Atasat doua poze din SW. Sper ca in iarna asta sa il termin.Profilul aripii este MH 32, conform recomandarilor lui Renato. :drinks:
La varf nu am mai desenat toate profilele ca oricum nu ma interseaza.

Fisiere atasate


Aceasta postare a fost editata de oachidori: 16 November 2014 - 06:11 PM

Olivian Diaconescu

Radio:
Multiplex Royal Pro 16 2.4GHz
Aero:
BADAN Kit - Yak55M 2.8m; MVVS116NP; Rezo RE2 MTW
EXTREME FLIGHT - Extra 300 2.3m; MVVS58 Prosport; Rezo -MVVS
MULTIPLEX - Funcub;Parkmaster;Funjet Ultra2
FREEWING - F22 Xicoy X45 Jet
ROBBE - Mistral 2.0m
F22 depron
AERONAUT - Triple RES 2.0m
Auto:
TRAXXAS - E Revo 1/16
ARRMA - Typhon 6S
0

#3 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2308
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 16 November 2014 - 06:51 PM

Exact la asa ceva ma gandeam pentru etapa urmatoare, de 2.5 m.
Observ si ceva detalii constructive similare cu ce aveam in cap si eu. Pentru rezisenta si simplitate ma gandeam la un lonjeron de bagheta de lemn mai tare (sau placaj).
Profilele de nervuri pot sa fie MH 32..sau AG35 ...sau AG25...sau ce or mai fi. Nu zic ca nu conteaza, dar nu influenteaza planul general de asamblare. Pot /putem face planuri cu nervuri pentru diverse profile, nu e o problema.
Eu ma gandeam sa amplasez nervurile la o distanta de 5 cm. Am vazut planuri cu nervuri amplasate la 3cm si ceva, am vazut si la 7 cm si ceva. 5 cm mi se pare un compromis acceptabil daca faci infolierea cu balsa. In cel mai rau caz poti sa le faci mai dese in zone bordului de atac.
Vad si o conectare a segmentelor de aripa similara cam cu ce aveam in cap. Prima solutie simpla era cu tuburi si tije (de carbon pentru cei mai pretentiosi, de fibra de sticla pentru un compromis cost/greutate sau chiar de aluminiu si fag pentru buget redus ...oricum nu e vorba de lungimi mari). Tuburile amplasate in capete si pozitionate astfel incat sa poata fi asamblate prin tije...in cele 2 segmente de asamblat vor fi in prelungire, tija de unire va avea exact diametrul necesar, fara joc dar nici sa te chinui sa o bagi, doar sa fie rigida toata chestia si rezistenta. La segmentele externe cate 10 cm maxim de o parte si de alta ar trebui sa ajunga. La zona centrala unde se asambleaza 2 semi-aripi se poate merge cu 20-25 cm de fiecare parte.
A doua solutie de conectare ar fi utilizat baghete dreptunghiulare de fag. Fiecare segment de aripa ar fi avut un canal dreptunghiular facut fie din placaj fie din fag in care ar fi intrat tijele dreptunghiulare. Pentru obtinerea unghiului diedru acestea pot fi facute in V...sau chiar un V mai "spatial" daca cele 2 lonjeroane nu sunt in prelungire (asa e facut la GreatPlanes Fling).
Daca tot ai postat ceva planuri poate te ajuta cele 2 planuri atasate: sunt ampenajele de Bubble Dancer (3 m) dar scalate cam la 72-75% astfel inct sa poate fi folosite la un planor de 2.5 m. Ai in arhiva fisierele .dxf si fisierele .pdf ce pot fi printate pe A4. Si daca imi spui ce coarda vrei sa folosesti si cat de dese vor fi nervurile pe segmentul ne-dreptunghiular as putea sa te ajut sa desenez nervurile si amplasarea lor pe 10x100 cm pentru taiere la laser.

Fisiere atasate


Aceasta postare a fost editata de ender67: 16 November 2014 - 06:54 PM

0

#4 Useril este offline   oachidori 

  • F22 Raptor Fan
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2391
  • Inregistrat: 05-August 09
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti-parc IOR
  • Interests:Aeromodele, Modelare 3D

Postat 16 November 2014 - 07:14 PM

Consider ca pentru distanta de 5 cm este prea multa risipa de material.Daca e la 10 cm si mai e si placat ai si rezistenta si greutate redusa. Asta din experianta mea.Desnele le-am facut deja, si le-am scos deja sa le traforez.Pentru segmentul median voi folosi varianta cu profile prinse intre doua profile din placaj dur.Pentru varf aceeasi metoda.Prefer sa iasa cat mai ieftin.Daca sunt taiate laser costul total va fi destul de ridicat tinand cond de nr de profile.Pentru profilele marginala voi folosi placaj tot de 3 mm lite, iar tuburile vor fi din carbon pe care deja il am de la proiecte mai vechi.In segmentul median voi folsi tub de carbon cu diam int de 5 in care vor intra tijer de carbon de 5 mm.Pe astea le am,practic mi-am facut proiectul si in jurul materialelor pe care le am deja, pentru a iesi cat mai ieftin.Lonjeronul va fi de placaj de 3 mm lite si 2 baghete de fag de 3 mm. La mine coarda la incastrare este de 190 mm iar varful este de 150 mm. Fiecare segment de varf are 650 mm.
Olivian Diaconescu

Radio:
Multiplex Royal Pro 16 2.4GHz
Aero:
BADAN Kit - Yak55M 2.8m; MVVS116NP; Rezo RE2 MTW
EXTREME FLIGHT - Extra 300 2.3m; MVVS58 Prosport; Rezo -MVVS
MULTIPLEX - Funcub;Parkmaster;Funjet Ultra2
FREEWING - F22 Xicoy X45 Jet
ROBBE - Mistral 2.0m
F22 depron
AERONAUT - Triple RES 2.0m
Auto:
TRAXXAS - E Revo 1/16
ARRMA - Typhon 6S
0

#5 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2308
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 16 November 2014 - 07:22 PM

In planul tau vad niste nervuri / coaste ceva mai "speciale"... un maro mai roscat.. eu ma gandeam ca cele din capat si urmatoarele sa fie din lemn de fag astfel incat ansamblul nervura-tub incastrat sa fie cat mai rigid. Bagheta de 3x16 are cam 35 g pe metru.. deci o nervura pentru coarda de 20 cm ar fi pe undeva pe la 5 g sau mai putin. 10 g la capetele segmentelor pentru un plus de rezistenta cred ca este un compromis acceptabil.
Pentru comparatie lonjeronul de EZG e din fibra de sticla in plastic, are diametrul de 10 mm si grutate cam 60g; un tub de fibra de carbon de diametru 8 mm are cam 30-32g; tuburile de Al de 9 mm au cam 78-80 g; tija de fag cu diametrul de 7 mm are cam 38-40 g pe m. Deci o "rigidizare" cu buget redus ar fi 10 g in fiecare parte cele 2 nervuri de fag + 16 g tubul de Al + 8 g tija de fag.. ar iesi cam la 70 g si nu cred ca afecteaza prea mult greutatea totala si poate fi folosit si la 2.5 si la 3 mm. Iar cu tuburi si tije de carbon la aceleasi dimensiuni sigur reduci greutatea spre 50g. Cu tuburi de 7x5 mm si tije de 5 mm de carbon sigur n-ai probleme de rezistenta. Dar pentru siguranta daca faci nervura finala din placaj in zona in care intra tubul de carbon as mai dubla cu un patrat de placaj sau fag...nu adauga mult la greutate dar sigur dubleaza rezistenta.
In alta ordine de idei, la mine in cap nervurile erau de 2 mm si nu de 3 ... compromisul era ca folosesc infoliere completa cu balsa si nervurile mai dese asigura o rigiditate si o pastrare a formei mai buna.
0

#6 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2308
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 16 November 2014 - 07:22 PM

La cat te-ai gandit sa faci unghiul diedru? ce solutie ai in vedere pentru prinderea pe aripa? te gandesti la suruburi sau (asa mi se pare din plan) prinderea cu elastice?

Aceasta postare a fost editata de ender67: 16 November 2014 - 07:24 PM

0

#7 Useril este offline   F2B 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 921
  • Inregistrat: 30-November 11

Postat 17 November 2014 - 05:34 PM

As lua capatul de aripa si l-as face dublu taper. Virfurile sint groase si nu sint eficiente. Ceva de genul asta http://www.topmodelc..._detail&id=707. Sau cel putin reduce distanta la virful aripii.
Probabil poti sa si copiezi forma de sus a aripii si insertezi sistemul tau de constructie.
Ideia cu lonjeron principal tip pieptan nu cred ca este tare buna si complica lucrurile mai mult. Mai usor poti sa face ceva tip Guppy.
In partea centrala unde ai nevoie de rezistenta ma i mere nu ar fi o ideie rea sa pui niste platbanda de carbon acolo sa fie mai rigida aripa plus poti lansa cu troliu daca vine cineva cu unu pa cimp.

Traian
0

#8 Useril este offline   FRobert 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 100
  • Inregistrat: 25-April 12
  • Gender:Male
  • Location:Brasov

Postat 17 November 2014 - 05:47 PM

Imi pare bine ca sunt si oameni care n-au abandonat ideea construirii. Pe aceasta cale as dori s-ami exprim punctul de vedere, deoarece m-ar interesa si pe mine construirea unui motoplanor gen F5J, desi mi-am propus sa strang din dinti si sa cumpar unul gata facut. Eu as merge pe varianta Supra a lui Mark Drela pentru care se gaseste proiectul si eventrual micsorat la 2.5M (sper ca la schimbarea dimensiunii sa nu se modifice caracteristica de zbor (aici dau aviz celor care au mai facut asa ceva)). Planorul trebe sa aibe neaparat eleroane si flaps. Aripa sa aiba diedru deja din partea centrala. La d-box m-am gandit ca ar fi simplu de lipit polistiren intre nervuri, care se poate taia cu fir cald si ulterior inbracat cu balsa s-au banda de carbon (aceeasi operatiune se poate folosi si la bordul de fuga).
Cu respect
Robert
0

#9 Useril este offline   oachidori 

  • F22 Raptor Fan
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2391
  • Inregistrat: 05-August 09
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti-parc IOR
  • Interests:Aeromodele, Modelare 3D

Postat 18 November 2014 - 09:32 AM

Vezi postareaender67, la 16 November 2014 - 07:22 PM, a spus:

In planul tau vad niste nervuri / coaste ceva mai "speciale"... un maro mai roscat.. eu ma gandeam ca cele din capat si urmatoarele sa fie din lemn de fag astfel incat ansamblul nervura-tub incastrat sa fie cat mai rigid. Bagheta de 3x16 are cam 35 g pe metru.. deci o nervura pentru coarda de 20 cm ar fi pe undeva pe la 5 g sau mai putin. 10 g la capetele segmentelor pentru un plus de rezistenta cred ca este un compromis acceptabil.
Pentru comparatie lonjeronul de EZG e din fibra de sticla in plastic, are diametrul de 10 mm si grutate cam 60g; un tub de fibra de carbon de diametru 8 mm are cam 30-32g; tuburile de Al de 9 mm au cam 78-80 g; tija de fag cu diametrul de 7 mm are cam 38-40 g pe m. Deci o "rigidizare" cu buget redus ar fi 10 g in fiecare parte cele 2 nervuri de fag + 16 g tubul de Al + 8 g tija de fag.. ar iesi cam la 70 g si nu cred ca afecteaza prea mult greutatea totala si poate fi folosit si la 2.5 si la 3 mm. Iar cu tuburi si tije de carbon la aceleasi dimensiuni sigur reduci greutatea spre 50g. Cu tuburi de 7x5 mm si tije de 5 mm de carbon sigur n-ai probleme de rezistenta. Dar pentru siguranta daca faci nervura finala din placaj in zona in care intra tubul de carbon as mai dubla cu un patrat de placaj sau fag...nu adauga mult la greutate dar sigur dubleaza rezistenta.
In alta ordine de idei, la mine in cap nervurile erau de 2 mm si nu de 3 ... compromisul era ca folosesc infoliere completa cu balsa si nervurile mai dese asigura o rigiditate si o pastrare a formei mai buna.

Deci planul a fost gandit in jurul acestor dimensiuni si a fost recalculat la dimensiunea fuselajului pe care deja il aveam. Aripa va fi de 2.5m, iar unghiurile vor fi ca aici: http://www.mh-aeroto.../f3j_models.htm, adica 3 grade si varfurile de 10 grade, segmentul median fiind cu 0. O alta sursa de inspiratie este aici: http://www.topmodelc...op=foto&id=722. Tinand cond ca asa cum am spus deja am asamblat un kit de planor Hawk 1500, care este in totalitate din balsa de 2 mm, inclusiv lonjeronul, singurul placaj fiind doar la incastrarea aripii unde vin prinse tijele de carbon de 3mm, in rest only balsa. Si lonjeronul este tot de tip piepten.Asa ca daca altii au construit asa ceva si zboara bine cred ca prin asimilarea solutiilor l-as putea face si eu. Cele doua profile din segmentul median respectiv cel exterior sunt din placaj de 3mm lite ca sa poate sustine cele doua tuburi respectiv tije de carbon care asigura legatura dintre segmente precum si unghiul de 3 grade.De placat va fi doar pana la lonjeron si 2cm partea de inchidere spre eleron sau flaps. Asa cum am spus construiesc planor cu care nu vreau sa fac acrobatii, deci vreau sa fie cat mai usor posibil, o sa fie electric deoarece stau in Bucuresti si nu am nici panta iar alte solutii de ridicare a acestuia gen mosor, etc nu imi plac. Asa cum a facut si Mugurel sigurantarea capetelor exterioare se va face simplu cu scotch.Este suficient.Prinderea aripii pe fuselaj se va face cu doua tije de carbon din BA (asa este deja construit fuselajul) si doua suruburi (nu imi place prinderea cu elastice, cu toate ca la primul planor cu care am invatat sa zbor asa era si are un mare avantaj ca la orice aterizare nefericita te salveaza de ruperea aripii) . Deasemenea cele doua profile care sustin prinderea aripii pe fuselaj vor fi tot din placaj de 3 mm si bloc de balsa.Aceeasi solutie e adoptata cu succes si la Hawk.
Acum fiecare cu experienta personala, construieste dupa ce a dat personal cu capul, ca ce stii ca merge si deja l-ai testat tu e cea mai buna varianta. :drinks: :drinks:

Aceasta postare a fost editata de oachidori: 18 November 2014 - 09:35 AM

Olivian Diaconescu

Radio:
Multiplex Royal Pro 16 2.4GHz
Aero:
BADAN Kit - Yak55M 2.8m; MVVS116NP; Rezo RE2 MTW
EXTREME FLIGHT - Extra 300 2.3m; MVVS58 Prosport; Rezo -MVVS
MULTIPLEX - Funcub;Parkmaster;Funjet Ultra2
FREEWING - F22 Xicoy X45 Jet
ROBBE - Mistral 2.0m
F22 depron
AERONAUT - Triple RES 2.0m
Auto:
TRAXXAS - E Revo 1/16
ARRMA - Typhon 6S
0

#10 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2308
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 18 November 2014 - 02:06 PM

Problema asa cum o vad eu e ca nu poti aplica solutiile de la o aripa de 1.5 m la o aripa de 2.5 m. Ce tine la E-hawk s-ar putea sa nu se mai aplice la o aripa mai mare. Inteleg faptul ca solicitarile sunt de alta natura daca lamsezi la hi-start, la troliu sau electric ... dar 2.5 m sunt totusi 2.5 m. Poti sa te uiti sa vezi diferentele intre Allegro si Allegro E-lite de exemplu ... unul e proiectat pentru solicitari extreme la lansarea la troliu si unul pentru motorizare electrica.

Aceasta postare a fost editata de ender67: 18 November 2014 - 02:09 PM

0

#11 Useril este offline   oachidori 

  • F22 Raptor Fan
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2391
  • Inregistrat: 05-August 09
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti-parc IOR
  • Interests:Aeromodele, Modelare 3D

Postat 18 November 2014 - 02:29 PM

Vezi postareaender67, la 18 November 2014 - 02:06 PM, a spus:

Problema asa cum o vad eu e ca nu poti aplica solutiile de la o aripa de 1.5 m la o aripa de 2.5 m. Ce tine la E-hawk s-ar putea sa nu se mai aplice la o aripa mai mare. Inteleg faptul ca solicitarile sunt de alta natura daca lamsezi la hi-start, la troliu sau electric ... dar 2.5 m sunt totusi 2.5 m. Poti sa te uiti sa vezi diferentele intre Allegro si Allegro E-lite de exemplu ... unul e proiectat pentru solicitari extreme la lansarea la troliu si unul pentru motorizare electrica.

Eu ma uit la termicul meu de 2.2 m benzinar si crede-ma ca ma uit cum e realizat, si rezista in conditii de acrobatie si 3d fara nici o problema.Asa ca nu vad de ce nu ar rezista si aripa respectiva, asa cum am spus doar in varianta electica, daca te uiti la cel construit de topmodel de 3 m mentionat mai devreme ca sursa de inspiratie exact asa e construit si al meu. Deci??
Olivian Diaconescu

Radio:
Multiplex Royal Pro 16 2.4GHz
Aero:
BADAN Kit - Yak55M 2.8m; MVVS116NP; Rezo RE2 MTW
EXTREME FLIGHT - Extra 300 2.3m; MVVS58 Prosport; Rezo -MVVS
MULTIPLEX - Funcub;Parkmaster;Funjet Ultra2
FREEWING - F22 Xicoy X45 Jet
ROBBE - Mistral 2.0m
F22 depron
AERONAUT - Triple RES 2.0m
Auto:
TRAXXAS - E Revo 1/16
ARRMA - Typhon 6S
0

#12 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2308
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 18 November 2014 - 03:36 PM

Stai ca nu vorbim in contradictoriu sau ne certam pe o problema care nu exista. Putem sa ne uitam la E-hawk de 1.5, la benzinar de 2.2...si la planurile lui Drela.
Tot ce vreau sa spun e ca E-hawk si benzinarul cred ca sunt aripi monosegment (dintr-o bucata). La aripile multi-sgement trebuie sa fii un pic mai precaut. Ai niste elemente de imbinare, pe care nu vrei sa le faci prea grele (si aici tub si tija de carbon de 5 mi se pare ca e exact ce trebuie) dar pe de alta parte orice discontinuitate de genul asta duce la niste concentratori de eforturi. Nu zic ca trebuie sa schimbi tehnologia si sa faci o ranforsare "beton" in zona respectiva (pina la urma si asta e o solutie temporara...experienta din pacate negativa ne spune ca la un eventual crash daca rezista in zona respectiva se rupe in alta parte) ...dar poti sa iei masuri preventive cu o minima penalitate de greutate. Eu sugeram ca de exemplu gaura in care intra tubul de carbon in nervura finala de placaj sa o ranforsezi.... sa dublezi zona respectiva cu inca o bucata de placaj (si in felul asta tubul face contact nu cu grosimea placajului...ci cu dublul grosimii). Eu as aplica o alta solutie, i-as trage un "colier" de hot-glue la imbinarea respectiva ...avantajul e ca hot-glue are priza destul de buna la carbon si placaj, nu cantareste prea mult, la nevoie il poti scoate si in conditii normale de temperatura e destul de "elastic".
Tot pentru ranforsare se folosesc si bucatelele triunghiulare de balsa la imbinarile de 90 de grade.
Mi-am dat cu parerea avand in vedere ce zone din aripa de Apollo au necesitat reparatii in urma unei aterizari mai dure: imbinarea intre tubul de carbon si placaj... si zona prin care treceau suruburile de fixare.
In rest, ca e balsa de 2 sau de 3, ca e desupra cu carbon sau fara, ca e placaj lite sau lemn de fag ... peste tot trebuie sa faci compromisuri intre materiale disponibile / cost / greutate / rezistenta. Daca banii si disponibilitatea materialelor n-ar fi o problema toti am face aripile din compozite cu carbon, kevlar sau alte materiale, am face aripile etanse si le-am umple si cu heliu:).
0

#13 Useril este offline   F2B 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 921
  • Inregistrat: 30-November 11

Postat 18 November 2014 - 04:54 PM

EU recomand sa folosesti numai Epoxy in zonele de rezistenta. In mici un caz nu as folosi Hot Glue. Daca te duci la zbor in o zi mai calda poti sa minimci un model din cauza aia.
0

#14 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2308
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 18 November 2014 - 07:44 PM

Mdah...am "pansat-o" bine ... la efectul de sera in aripa infoliata nu m-am gandit.
0

#15 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2308
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 22 November 2014 - 03:26 PM

Saptamina de dupa alegeri am fost in interes de serviciu in Croatia si am avut ocazia la intoarcere sa trec pe la CLM-Pro (http://www.clm-pro.com). Nu am plecat cu mina goala de acolo: am luat 2 fuselaje de trotter, 2 pod-uritip 120 cu boom-uri 206 si 207 (cred ca pot fi folosite la anvergura 2 m si 2.5 m) si un pod ceva mai mare (bun pentru un bubble-dancer) dar fara boom.
"Proba cantarului" zice cam asa:
- 45 g fuselajul de Trotter
- 75 g pod 120 + boom 206 (pentru anvergura de 2 m)
- 85 g pod 120 + boom 207 (pentru anvergurade 2.5 m)
In afara de pod-urile si boom-urile de compozit am mai luat ceva D-Box-uri, carbon strips si componente de Trotter (d-box-uri taiate la dimensiuni si piesele de balsa taiate la laser, fara lonjeroane).
acum ma scuzati, dar ma duc sa decupez piesele de Trotter.
0

#16 Useril este offline   Travel Air 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1225
  • Inregistrat: 26-September 12
  • Gender:Male
  • Location:Vaslui
  • Interests:Zbor

Postat 22 November 2014 - 03:56 PM

Si kitul meu?
Bogdan Floria

bogdan.floria@aeromodelism.ro
bogdanfloria@gmail.com
0757110983

"Norocul astepta tacut stiind viitorul"
0

#17 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2308
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 22 November 2014 - 04:54 PM

Nu au fost decat 2 pseudo-kituri: placile de balsa (incomplete , de fapt, Renato are "norocul" cu o placa dublata si una lipsa, urmeaza sa ii trimit eu negativele dupa ce le decupez), fara lonjeroane, fuselajele nebavurate si cu ceva defecte (erau trecuta la B-grade sau rebuturi, in orice caz necomerciale), D-box-urile cu ceva defecte (zone circulare in care n-a mai ajuns rasina, cu probleme la canturi, cam ridige samd samd). In orice caz, chestii nevandabile dar care la o adica pot fi folosite. Dupa cum am zis nu am putut incropi la fata locului decat vreo 2 kituri (al meu si al lui Renato) dar:
- nu cred sa fie o problema sa decupezi nervuri din balsa (fie dupa negative fie dupa o copie xerox/scanata a placilor)
- lonjeroanele oricum trebuie sa ni le facem singuri
- te pot ajuta cu un boom (daca te uiti pe imaginile lor e partea neagra,tot fuselajul e format din boom=ul negru din carbon, suportul electronicii de culaore alba din fibra de sticla si "ciocul" din kevlar de culare galbena)
... sau astepti putin pina in ianuarie cand sper sa ajung iar pe la ei.
0

#18 Useril este offline   Travel Air 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1225
  • Inregistrat: 26-September 12
  • Gender:Male
  • Location:Vaslui
  • Interests:Zbor

Postat 22 November 2014 - 05:04 PM

Ok, ma gandesc si vorbim.
Bogdan Floria

bogdan.floria@aeromodelism.ro
bogdanfloria@gmail.com
0757110983

"Norocul astepta tacut stiind viitorul"
0

#19 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2308
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 23 November 2014 - 03:42 AM

Mai exista si alta varianta: dupa negativele ramase in urma decuparii nervurilor am trasat cu Rotring 0.2 mm pe placa de balsa de 2 mm un nou set de nervuri (setul original era pe 3 placi de 1.5 mm si 1 placa de 2 mm). Le-am taiat, le-am slefuit, maine pe lumina zilei le voi compara cu nervurile originale si mai fac eventuale ajustari. Ideea mea era sa incep montajul cu un kit "de proba" ca sa imi fac mana. Am taiat si un set de D-box-uri de compozit folosind setul original drept sablon. Practic acum am 2 fuselaje complete, 2 seturi de D-boxuri, si 2 seturi de piese de balsa (unul original, unul copie pe balsa 2 mm). Am facut si un lonjeron central din lemn de fag, maine incerc si o varianta de balsa "capacita" cu carbon. Carbon strips am de ajuns (am luat vreo 60 de bucati, jumate-jumate de 2mm si 3 mm). Singura "piesa" care lipseste din peisaj sunt planurile, sper sa le primesc pe mail saptamina asta.
Cu bucatile de balsa ramasa in urma decuparii si cu ramasitele de lonjeron si D=box pot sa testez tehnologia de montaj ... nu are rost sa pastrez 2 kituri pentru mine. Asa ca iti pot da un kit complet (fuselaj din 3 bucati, piesele de balsa, D-box de compozit, chiar si lonjeron). Te rog sa imi spui daca preferi nervurile originale sau ai incredere in ce am copiat (maine as putea sa pun niste foto cu nervura originala si copia), daca accepti lonjeron de fag sau preferi balsa+compozit. In functie de optiunile tale putem discuta si de pret...dar din start va fi mult sub pretul unui kit de la CLM-pro - va fi cam pe la jumatate de pret fata de un kit nou (nu fac nici o afacere, nici nu castig dar nici nu pierd, ce am luat de la CLM-Pro putine chestii au fost A-grade la pretul de lista, majoritatea au fost B-grade reduse 50% fata de lista).
Daca te hotarasti pentru un kit da-mi te rog un PM, nu are rost sa discutam detaliile pe lista.
0

#20 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2308
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 23 November 2014 - 04:01 AM

"Proba cantarului":
- fuselaj 45 g
- d-box compozit 50 g
- piese balsa decupate 40 g
Cu lonjeroane de balsa ajunge probabil la 150-160 g, cu lonjeroane de fag 160-175 g. Receptor mini, 2 servo nano, baterie ... ar ajunge pe la 200-250 g. Aripa de 1.5 m are coarda de 17 cm ... ar trebui sa iasa in jur de 10 g/dmp.

Aceasta postare a fost editata de ender67: 23 November 2014 - 04:01 AM

0

#21 Useril este offline   F2B 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 921
  • Inregistrat: 30-November 11

Postat 25 November 2014 - 11:01 PM

Deci pina la urma faci un Trotter?
Pentru un model de 2M poti sa folosesti Macela si tronson de DLG usor care cintareste la 45-50g.
O sa pui Trotterul pe sandou?
0

#22 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2308
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 26 November 2014 - 01:48 AM

De fapt voi face doua Trottere, unul hi-tech (D-box compozit, kit balsa de la CLM-pro, fuselaj de la CLM-pro ..practic kit-ul de la CLM-pro dar fara lonjeroane) si unul lo-tech (folosind doar fuselajul de la CLM-pro, d-box de balsa, piesele decupate dupa negativele kitului CLM-pro). Fiind incepator in realizarea aripilor din balsa m-am gandit ca e mai sigur sa incep cu un kit "de sacrificiu". Piesele sunt decupate si slefuite, astept sa imi soseasca maine (de fapt azi, ca e trecut binsor de miezul noptii) materialele comandate (platbanda de carbon, bagete de balsa, material de infoliere si alte maruntisuri).
Trotterul lo-tech sigur va fi pe sandou, poate si cel hi-tech.
Pentru model de 2 m am deja pod model 120 si boom model 206 de la CLM pro. Iar pentru un 2m+ un 120+207 (boom-ul 206 are 700 mm, boom-ul 207 are 900 mm).

Aceasta postare a fost editata de ender67: 26 November 2014 - 01:50 AM

0

#23 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2308
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 29 November 2014 - 04:49 PM

Saptamina asta am comandat materialele (baghete de brad si balsa, placi de balsa, platbanda si tije de carbon, roving de carbon, rasini, adezivi, rindea de balsa, materiale de infoliere, fier de infoliere samd ... a trebuit sa comand la ambii furnizori pentru ca platbanda de carbon de grosime sub 1 mm nu prea e pe stoc) si pina au sosit ca sa nu stau dehgeaba am zis sa fac niste teste pentru lonjeroane. Am incercat niste solutii mai de buget si low tech dar care surprinzator dau rezultate bune.
Am pornit mai intai sa studiez cam ce solutii constructive se folosesc acum, chiar daca stau bine la capitolul imaginatie si "thinking out-of-the-box" nu are rost sa reinventez roata. In principiu sunt cam doua tipuri de solutii :
- lonjeron dintr-o bucata si coaste sectionate
- coaste dintr-o bucata si lonjeron decupat intre coaste
Hai sa le zicem metoda "Vladimir" si metoda "Drela" (sau pentru fanii politicii globale metoda ruseasca si metoda americana ... da, stiu, Vladimir e din Ucraina :) ). Mai sunt si alte variatini, cu lonjeroane cu balsa taiata cu fibra la 45 de grade si alte briz-briz-uri...dar deocamdata ne limitam la niste metode mai pentru "Rookie".
Metoda "ruseasca" mi se pare mai usor de abordat, pentru metoda "americana" trebuie sa ai scule si mina buna la taiat ...mai ales daca vrei sa faci ceea ce se cheama "tapered wing" (trebuie sa ma pun la punct cu vocabularul de modelism in limba romana). Asa ca prima aripa o vom face dupa metoda "ruseasca" ...mai ales ca e folosita si la Trotter-ul de la croati.
A doua observatie e legata de materialele folosite. Am evitat sa cumpar placaj (cred ca am ceva sechele emotionale din clasa a 5-a cand atelierul il faceam cu traforaj) asa ca vorbim de baghete de balsa, brad/pin si fag. Placajul nu e o chestie rea in principiu, daca stai sa te gandesti bine e o chestie "compozita" si e destul de rezistent pentru greutatea sa...dar in general sunt comod, deocamdata nu vom folosi placaj.
Blasa e fosrte usor si nu are rezistenta prea mare, fagul e greu si rezistent, bradul/pinul e un compromis bun intre greutate si rezistenta. As putea chiar sa spun ca as lucra cu balsa la anvergura sub 2 m, cu brad la 2-2.5m si cu fag la anvergura de 3 m. Blasa ar merge baghete cu grosimea de 4-5 mm, la brad si fag grosimea de 3 mm. Inaltimea uzuala este data de profil si e in zona de 10-20 mm.
A treia observatie e legata de adaptarea tehnologiei hi-tech la materiale low-tech. Mai precis:sa zicem ca nu avem roving de kevlar sau carbon (sau nu ne permitem ca e foarte scump)...ce putem folosi in schimb?
Tot cotrobaind prin sertare sa vad ce gasesc poate imi vin idei ("crete") am dat de un mosor cu un fir mor, rasucit foarte putin. Scria pe le "Wire-wrapping wire", 100 feet, AWG#30., si pe spate "KYNAR WRAPPING MADE IN USA". In prima secunda m-am emotionat instantaneu (KYNAR - KEVLAR ...suna cam pe acolo)...dar in secunda doi mi-am revenit ca mi-am adus aminte de unde vine AWG (American Wire Gauge - e un standard american pentru fire electrice solide ...am facuo gramada de placi de calculatoare prototip in facultate prin metoda wire-wrapping...cred ca si acum am bataturi de la sculele de "vrapat si devrapat"). Deci nu e un Kevlar-wanna-be, e un fir ordinar (si mai e si mov) dar e rasucit foarte putin si foarte rezistent. Cam grosut, cam din topor, dar e low-tech, disponibil gratuit (si in cantitate mare) si numai bun de ce am nevoie. Am slefuit o bagheta de 3x15x1000 mm de brad, am roluit firul (munca de chinez batran), si ca sa folosesc tot o tehnologie low-tech si disponibila oricui am dat cu pensula cu aracet. Ce a iesit se poate vedea in poza. Ce nu se poate vedea in poza e cat de rezitenta a devenit dracovenia: am facut o incercare "distructiva" si cu greu am reusit sa rup bagheta. Si asta numai cu un fir normal si aracet. O alta varianta pe care o aveam in vedere (mai buna dpdv "cromatic") era cu fir subtire de macrame.
Bun asa, tehnologia low-tech isi face treaba (si am aflat si explicatia de ce in planurile de modelism de cin perioada cand eram pusti gaseam o gramada de chestii "matisate").
Trecem de la low-tech la un nivel superior...dar nu chiar hi-tech. Lonjeron de brad matisat la Trooter mi se pare cam "overkill" (dpdv greutate) dar si solutia croatilor (balsa roluit cu kevlar si capacit cu carbon) mi se pare "overkill" (dpdv rezistenta, e totusi un HLG de 200 g). Hai sa gasim o cale de mijloc. Facem un lonjeron cu ce avem la indemina: o bagheta de balsa 5x5, una de 5x8, lipite intre ele. Punem si un firicel de carbon (un carbon strip de 3 mm) intre cele douap baghete lipite cu CA ... deci devine o solutie "compozita". Ii tragem si o roluire cu fir subtire de nylon ramas de la un zmeu (cam ce aveam prion casa), da-i cu pensula cu aracet diluat ... si uite in foto ce a iesit. Rezistent la incovoiere pe cele doua axe si foarte usor. Daca aprobati pozitiv .. il folosim ca lonjeron la Trotter-ul "low-tech".
Si ajungem la a patra observatie. Roluirea asta e unca de chinez batran (mai ales in varianta Drela..cand ai deja montate coastele). La varianta mai simpla poti sa faci roluirea inainte de montarea coastelo9r (dar ai putea avea potentiale probleme cu aderarea nervurilor) sau dupa...si tot ajungi la chestii migaloase. Cuc e se poate inlocui?
Prima varianta testata a fost cu folie de laminat (nu de infoliere...folie de laminat hartie luata de la Lidl). Nu da rezultate bune ... desi folia adra bine la nevoie se poate dezlipi usor (de fapt se desprinde cu un strat superficial de balsa ce ramane pe folie). Pas...nu merge.
Ar merge varianta de tesatura de fibra de sticla aplicata cu rasina cu un trafalet mic. Simpla de aplicat, se poate slefui ...cred ca e buna. Nu am deocamdata fibra de sticla (iar varianta de fuibra de sticla fina nu e inn stoc in Romania, poate fac o comanda la HK in curand) ...asa ca trebuie gast altceva.
Ceva similar ar fi tesatura tubulara de carbon. Cea cu diametrul de 18 mm poate fi folosita intre un diametru minim de 8 mm si maxim de 22 mm, cea cu diametrul de 5 mm intre 4 si 9 mm. Ideea "creata" e sa bagi lonjeronul in tesatura tubulara, sa tragi de capete tesaturii pina se muleaza perfect si sa ii tragi un strat de epoxi. ideea mi-a venit dupa ce comandasem materialele, asa ca nu am cu ce experimenta. Nu stiu cat de bine se "pliaza" tesatura respectiva peste muchie, dar in principiu cred ca poti sa faci o mica tesitura la 45 de grade si nu vor fi probleme.
DPDV costuri cred ca merita: rovingul de kevlar e pe site-urile din Romania la 1,90 lei/ml. Sa zicem ca il folosim la un lonjeron cu sectiunea de 5x20 mm, si facem pasul de roluire de 5 mm. Asta inseamna ca la fiecare 5 mm de lonjeron consumam 50 mm de kevlar...deci la fiecare metru de lonjeron avem nevoie de 10 m de kevlar. Deja ajungem la niste costuri comparabile cu tesatura tubulara care e 29.50 ml (ptr diametru de 18 mm) ... probabil ca atunci cand va fi intinsa va fi un cost de 25 lei / ml. Dar metoda mi se pare mult mai comoda (tragi tubul, il intinzi, dai cu epoxi) cu rezultate superioare de rezistenta (tesatura cu fire de carbon la 90 de grade) si cred ca in anumite conditii nici nu mai e nevoie de "capacul" de platbanda de carbon. Voi ce parere aveti?
azi dimineata am fost prin oras si am intrat si pe la un magazin de "1001 articloe ieftine din China" sau "treizecisioptde mii" sau cum vreti sa le mai numiti...stiti voi de care. Cautam o rola de nylon cat mai subtire pentru matisat...ei bine, n-am gasit (desi as putea sa jur ca acum vreo 2 luni erau in raft), dar am gasit alta dracie la rafturile cu ornamente de Craciun. facand abstractie de cele trei trese argintii (care se scot foarte usor) chestia asta mi se pare foarte comoda si foarte ieftina (1 leu/ml). Fotografia arata tresa respectiva pe balsa 5x10 mm, doar pozitionata si intinsa, fara aracet sau epoxi, doar trase capetele. Credeti ca poate fi folosita pentru rigidizarea lonjeroanelor?
Aveti si alte sugestii si pareri despre constructia lonjeroanelor?

Fisiere atasate


0

#24 Useril este offline   renatoa 

  • Sky Sapiens
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 19176
  • Inregistrat: 28-April 05
  • Gender:Male

Postat 29 November 2014 - 05:21 PM

Ma doare capul de la cate inovatii citesc aici... wire wrapping, care am manevrat si eu din plin in anii 80 fiind cea mai tare...
Numai cea mai elementara nu am citit-o... sa ceri pur si simplu de la cei care au, si dau mai ieftin ca la magazinele citate, mai ales ca ai fost la unul in casa ... :angry:

Si nu, matz-ul de carbon nu merge deloc ca inlocuitor de platbanda + matisare !
Citeste putin aici teoria shear web si o sa iti dai seama ca un cilindru nu este de loc echivalent cu o grinda. In loc sa se duca efortul in compresia fibrelor de carbon, care exceleaza la efort longitudinal, se va duce in rasina care umple tesatura matzului, si in care fibra de carbon dispusa la 45 grade va fi elastica ca o armonica...

Nu in ultimul rand, supradimensionezi totul la greu... adica la o aripa de 225 care are lonjeron numai pin, fara carbon de loc, se foloseste 10x2... si ce citesc aici, lonjeron de 15x3 de brad ! Pai la ce mai pui carbonul atunci ?
La un planor sub 2m lonjeronul e doar carbon de 10x0.5 cel mult, si restul umplutura de balsa la 90 grade.

Aceasta postare a fost editata de renatoa: 29 November 2014 - 05:22 PM

... cu picioarele pe pamant ...
0

#25 Useril este offline   Travel Air 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1225
  • Inregistrat: 26-September 12
  • Gender:Male
  • Location:Vaslui
  • Interests:Zbor

Postat 29 November 2014 - 06:00 PM

Eu n-o sa experimentez deloc - o sa folosesc doar ce au testat altii :pardon: asa ca nu ma pot abtine sa nu te indrept care un domeniu foarte drag mie unde se folosesc niste materiale deosebite care s-ar putea sa revolutioneze modelismul :lol: .

Altfel, pe langa apelatul la prieteni dragi, mai am pont - rovingul de kevlar de cumparat cu 1.9 lei ml se poate desface char si in 3 fire(ai de unde) si atunci ramane la un pret mai mult decat ok.

Si cum ti-am spus si in PM, daca nu pui spuma cu fibra sau piatra ponce sau bureti de mare :blink: sau de asta pune te rog balsa cu fibra la 90 de grade.

Toate cele bune.
Bogdan

Aceasta postare a fost editata de Travel Air: 29 November 2014 - 06:01 PM

Bogdan Floria

bogdan.floria@aeromodelism.ro
bogdanfloria@gmail.com
0757110983

"Norocul astepta tacut stiind viitorul"
0

#26 Useril este offline   renatoa 

  • Sky Sapiens
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 19176
  • Inregistrat: 28-April 05
  • Gender:Male

Postat 29 November 2014 - 06:11 PM

Nu stiu daca prin "spuma cu fibra sau piatra ponce sau bureti de mare", intelegi aceasta spuma... dar pot sa iti zic ca rezista la compresie si este mai usoara ca balsa, fiind superioara in ambele privinte ! Doar ca e si un pic mai scumpa :)
... cu picioarele pe pamant ...
0

#27 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2308
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 29 November 2014 - 06:53 PM

Bun, vad ca toata lumea prefera varianta "americana". Pina la urma o sa fac doua aripi de 2 m, fiecare in alta tehnologie, ca sa putem compara. Sau daca nu aripa completa, macar segmentul central.
Teoria o am inteles-o, chestia asta cu compresia, I-beam..de acord...dar ce rol mai are matisarea cu fir de kevlar? In loc de kevlar am cumparat roving de fir de carbon de 200 tex (varianta de 0.5 lei/ml), si intentionam sa matisez cu carbon in loc de kevlar (cel putin la Trotter de 1.5 m). Si de ce nu se poate inlocui o matisare cu kevlar/carbon cu un "ciorapel" de tesatura tubulara de carbon tras peste o bagheta de balsa sau brad/pin? Plus "capacirea" cu platbanda de carbon... ca aici inteleg faptul ca e necesara platbanda de carbon la aripi mai mari si la care d-box-ul e facut cu balsa. Dar la Trotter ... lonjeron de balsa intre doua platbande de carbon, matisat cu kevlar...si "cuprins" in D-Box de compozit...mi se pare un pic "overkill".
Dar pentru Trotter... ce recomandati? "Pe stoc" am platbanda carbon 0.6x4 mm (2 buc), 0.5x5 (2 buc), 1x4 (10 buc) si 1x3 (1 buc). Si diverse sectiuni de balsa si brad/pin. Ce ati folosi la lonjeron...si ce ati folosi la TE/BF? Asta in lipsa planurilor de Trotter , ca nu am primit inca raspuns la mail (probabil de partea de web/comunicare se ocupa fiul, care acum e prin Nepal...).
0

#28 Useril este offline   renatoa 

  • Sky Sapiens
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 19176
  • Inregistrat: 28-April 05
  • Gender:Male

Postat 29 November 2014 - 07:15 PM

> Teoria o am inteles-o, chestia asta cu compresia, I-beam..de acord...dar ce rol mai are matisarea cu fir de kevlar?

Ca sa le tina la un loc, lipirea nu ajunge ! la tractiunea unui vinci de competitie sare epoxy-ul cu tot cu aschii din balsa.
Si ca sa fie clar... noi aici de fapt ne prostim de "omorul" artei, daca nu ajungem sa lansam la vinci, un zgarci sau un motor nu vor solicita niciodata un lonjeron ca sa necesite carbon sau matisare.

> In loc de kevlar am cumparat roving de fir de carbon de 200 tex (varianta de 0.5 lei/ml), si intentionam sa matisez cu carbon in loc de kevlar (cel putin la Trotter de 1.5 m).

Iarasi gresit, carbonul se va frange la coltzuri, nu suporta indoire pe muchie la 90 grade. Pune macrame mai bine, tot va fi mai ok.

> Si de ce nu se poate inlocui o matisare cu kevlar/carbon cu un "ciorapel" de tesatura tubulara de carbon tras peste o bagheta de balsa sau brad/pin? Plus "capacirea" cu platbanda de carbon... ca aici inteleg faptul ca e necesara platbanda de carbon la aripi mai mari si la care d-box-ul e facut cu balsa. Dar la Trotter ... lonjeron de balsa intre doua platbande de carbon, matisat cu kevlar...si "cuprins" in D-Box de compozit...mi se pare un pic "overkill".

De acord cu overkilul', vezi ce am scris si mai sus.
De ce nu se poate inlocui ? pai fa niste desene cu fortele si o sa vezi.
Cat despre bagheta pe post de lonjeron, pai balsa intre capacele la un shear web nu este pe post de lonjeron, rolul ei acolo este doar de a le pastra paralele, de aia tot efortul este in longul fibrei, perpendicular pe lonjeron. A pune o bagheta cu fibrele in lung, care se taseaza, este la fel ca si cum ai lasa aer acolo. Iar ciorapul nu face decat sa o stranguleze si mai mult...

> Dar pentru Trotter... ce recomandati? "Pe stoc" am platbanda carbon 0.6x4 mm (2 buc), 0.5x5 (2 buc), 1x4 (10 buc) si 1x3 (1 buc).
Si diverse sectiuni de balsa si brad/pin. Ce ati folosi la lonjeron...

Am scris deja 10x0.5mm e prea de ajuns, ce ai tu e prea ingust. Si balsa sau spuma intre ele.

> si ce ati folosi la TE/BF? Asta in lipsa planurilor de Trotter

BF o platbanda de 0.5x5, ce ai deja
BA este dbox-ul, nu se mai pune nimic.
... cu picioarele pe pamant ...
0

#29 Useril este offline   Travel Air 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1225
  • Inregistrat: 26-September 12
  • Gender:Male
  • Location:Vaslui
  • Interests:Zbor

Postat 29 November 2014 - 10:37 PM

E doar un fel ciudat de a spune ca ma doare capul de atatea inovatii.
De fapt chiar vreau sa folosesc piatra aia la planorul mare ^_^ .

Vezi postarearenatoa, la 29 November 2014 - 06:11 PM, a spus:

Nu stiu daca prin "spuma cu fibra sau piatra ponce sau bureti de mare", intelegi aceasta spuma... dar pot sa iti zic ca rezista la compresie si este mai usoara ca balsa, fiind superioara in ambele privinte ! Doar ca e si un pic mai scumpa :)



Problema e ca la Trotter lonjeronul nu are latimea(grosimea) de 10mm.
I-am scris tipului de pe RCgroups care a facut Trotterul - MicroRotors - si cum le primesc, va dau dimensiunile.

Si din pozele din topicul lui se vede asa:
panou central - lonjeron cu cabon si kevlar
panouri exterioare - doar carbon
varfuri - doar balsa cu fibra in picioare

Vezi postarearenatoa, la 29 November 2014 - 07:15 PM, a spus:


Am scris deja 10x0.5mm e prea de ajuns, ce ai tu e prea ingust. Si balsa sau spuma intre ele.


Bogdan Floria

bogdan.floria@aeromodelism.ro
bogdanfloria@gmail.com
0757110983

"Norocul astepta tacut stiind viitorul"
0

#30 Useril este offline   OcsiRC 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 567
  • Inregistrat: 16-April 14
  • Gender:Male
  • Location:Satu Mare

Postat 30 November 2014 - 11:15 AM

Pare ca lonjeronul de Trotter nu are mai mult de 4 mm , dar cel mai bine e sa asteapti planurile , in graba mare au omis sa le tipareasca.... si in prezentarea de pe site-ul lor apare foarte clar si modalitatea de executie .....
Mie imi pare ca e matisat cam aerisit , adica cu pas foarte mare , dar cred ca e gandit ca hlg ...
Cei de pe rcgroups au un topic foarte explicit aici :
http://www.rcgroups....ghlight=trotter

Aceasta postare a fost editata de OcsiRC: 30 November 2014 - 11:16 AM

0

Arata acest topic


  • 5 Pagini +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Ultima »
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Acest topic e inchis

7 useri citesc topicul
0 membri, 7 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

913Creative.ro