Nu da'i cu pietre, vă rog. :rolleyes:
Flyer I e posibil să nu fi zburat, dar este cert că o machetă făcută după acest aparat a zburat în 1982 la Bacău. Din păcate nu mai am pozele. Planurile le pot furniza.
Nu pot spune cu certitudine că a zburat când spun americanii, mai ales că nici în biblioteca lor nu există atestare pentru anul 1903, ci a apărut un articol despre zborul fraţilor Wright abia în 1908. Concluzia este că mai mult ca sigur zborul nu a avut loc în 1903, pentru că atunci ar fi trebuit să vuiască presa fiind un eveniment deosebit zborul omului cu un aparat mai greu decât aerul şi mijloace proprii ... (cum se spunea).
Premiul de care se vorbeşte a fost câştigat pe drept de Santos - Dumont, chiar dacă zborul lui a avut loc după cel al lui Vuia. În general, în literatura de dinainte de 1990 se bătea monedă puternică pe Vuia, ceea ce nu e rău, dar se prezenta adevăr fracţionat. E primul care a "zburat" 4 metri, dar condiţia impusă pentru premiu era de 25 m.
Din punct de vedere al "aviaţiei de atunci" (inexistente), ca şi a lipsei totale de cunoştinţe aerodinamice ale vremii, chiar şi saltul lui Vuia poate fi numit zbor. Nu putem judeca începuturile prin prisma cunoştinţelor pe care le avem la momentul actual, tocmai pentru că aceste cunoştinţe li se datorează unor oameni precum Lillienthal (primul om care a zburat), Vuia, Wright, Santos-Dumont, Vlaicu, Bleriot, Coandă şi lista poate continua.
În ceea ce priveşte Vuia I vă pot spune că nu poate face decât "salturi". Un model construit, la scară, avem la club. Nea Ştefan Popa a realizat o machetă acum ceva ani pentru a fi prezentată la o aniversare Vuia la Muzeul Aviaţiei. Macheta nu a fost construită să zboare, dar a fost realizată după regulile modelistice care să-i permită un eventual zbor. Acum 6 ani "mi s-a pus pata" în urma unei discuţii ca cea de faţă şi am trecut la motorizare şi încercare de zbor. Până şi elicea am făcut-o după specificaţiile Meşterului Tissault (cel care a fabricat elicea lui Vuia). Nu vă povestesc dificultăţile de centraj, dar, deşi aveam un motor destul de puternic (nu foarte, să nu existe pericolul să se dezechilibreze pe cuplu) nu am reuşit să fac cu el decât "salturi" comparabile cu cele originale, oficiale, pozate şi editate în presa vremii. Am avut numeroase tentative şi am încercat să tensionez hobanele în mai multe feluri şi zone, dar rezultatul a fost mereu acelaşi. În ultimă instanţă am încercat să văd dacă ar fi putut zbura şi m-am gândit cum aş putea să obţin control mai mult fără să modific geometria originală, aşa că am "împrumutat" metoda de echilibrare a deltaplanelor prin deplasarea centrului de greutate. Am construit o dublă sanie pe locul unde s-ar fi aflat scaunul pilotului, cu tot echipamentul instalat pe ea şi am încercat din nou. De data asta a zburat. Păcat că Vuia nu s-a gândit la asta deşi îl avea exemplu pe Lillienthal. În concluzie, conform definiţiei de azi şi cu zborul cu care suntem obişnuiţi, Vuia I nu a zburat, dar conform vremurilor (ceea ce contează este epoca) cu siguranţă saltul respectiv se poate numi zbor.
Nu am, acum, o poză disponibilă, dar dacă aveţi răbdare până mâine, voi face fotografii la club, cu macheta Vuia I şi le postez tot aici.
Aceasta postare a fost editata de ViP_Eol: 25 January 2015 - 11:11 PM