Modelism - RHC Forum: IAR 80 - pentru mugurel.... - Modelism - RHC Forum

Salt la continut

  • 5 Pagini +
  • « Prima
  • 3
  • 4
  • 5
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

IAR 80 - pentru mugurel.... si pentru pasionati !

#121 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 594
  • Inregistrat: 25-April 03

Postat 05 November 2005 - 09:09 AM

Citeaza

...tu nu-ai priceput ca aici se vorbeste de modele de IAR 80 zburatoare
Ba am priceput si inca bine!
Dar, cum spuneam nu cu putin timp in urma

Citeaza

Pentru mine cel putin, imi pare oribil ca un obicet cu aripi nitel trapezoidale, un fuselaj fusiform, cu o momiie sub o cupola de plastic sub care nu mai e nimic altceva, dar care zboara (poate destul de bine poate) sa se numesca Bf109, doar ca asa vrea constructorul (ca i-a sunat lui bine a avion nemtesc de renume!). Cred ca ar trebui, e vremea chiar, ca aceste "performante sportive" sa fie schimbate si adaptate noilor realitati ale modelismului/machetismului.
Daca doar zborul conteaza, se poate face un ceva ce seamana a avion, dar care sa nu mai primeasca denumirea de Bf109, FW190, Spitfire, F15, MiG-21, etc,

No problem, macheta zboara bine, felictari pentru munca care stiu prea bine nu e deloc usoara, dar mi se pare cel putin "bombastic" sa numim macheta, za zicem IAR-80, doar ca asa vrem noi ori seamna putin cu originalul! Stiu ca sint unele probleme tehnice (tren de aterizare, suprafete de comanda, motor, etc), dar cel puti vopseste-o si inmatriculeaz-o corect! Si mai ales, nu-mi dai nene de referinta o astfele de "aratare" incorecta din toate punctele de vedere, doara ca are o calitate: zboara sus si bine.
Aici nu discutam de zbor ci de realitatea istorica. Asta e cu totul altceva.
Kerosen, interesante fotografii! Mai ai? Dupa cum se observa, intradosul este intunecat, deci greu de vazut detalii!

Citeaza

In legatura cu a fi sau a nu fi camuflaj sub burta IAR80 eu raman in continuarea la prima mea remarca.
Si ca dovada uitati fotografii care dau peste cap prejudecatile voastre.
Interesante fotografii si nu le contesc autenticitatea (acceasi intrebare, mai sint?) dar uiti ceva:

Citeaza

avioanele iesite din reparatiile ASAM-uri au avut intradosul vopsit in albastru-gri deschis iar extradosul intr-o singura culoare verde oliv inchis, ceea ce ar explica lipsa contrastului dintre griurile din unele fotografii de epoca

Citeaza

Alta prejudecata spulberata de o poza nevinovata.
Corect. No coment. Aber, daca te uiti bine (poza foarte buna) camuflajul coboara pe intrados!

Citeaza

Z-mare e posibil sa folosesti echipamente de peste 1000 euro si citeva luni de munca.
Kerosen, nu te contrazic. http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/biggrin.gif

Pai ce ziceam eu

Citeaza

Mi-e ca vine furtuna!


Citeaza

Maaama, da' ce v-ati ambalat! Cuuul daun, men!


Citeaza

Pt. schema de vopsire de la IAR nr . 112 corect ar putea fi ambele versiuni (cu sau fara bleu sub burta) tinand cont ca profilul color este dupa o fotografie facuta in vara lui 1943 pe Mizil unde a facut parte dintr-o escadrila de antrenament.

Atunci cind vrei sa realizezi o macheta, ce vrei sa fie de referinta, trebuie sa alegi una anume bine documentata tocmai pentru a nu te baza pe niste adevaruri generale valabile ce uneori pot duce la erori. Deci, daca ai bine documentat avionul nr 112, daca burta se vede in albastru gri, atunci asa trebuie facut! Apropo, chiar avut deriva roisie?
0

#122 Useril este offline   kerosen 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 127
  • Inregistrat: 25-September 03

Postat 05 November 2005 - 09:37 AM

" Pt. schema de vopsire de la IAR nr . 112 corect ar putea fi ambele versiuni (cu sau fara bleu sub burta) tinand cont ca profilul color este dupa o fotografie facuta in vara lui 1943 pe Mizil unde a facut parte dintr-o escadrila de antrenament."
"Poza dupa care s-a facut profilul ai postat-o chiar tu. Daca tu reusesti sa vezi cum era sub burta atunci ai rezolvat dilema. Eu mi-am facut datoria, ai ambele profile color deci poti sa alegi pe oricare vrei. "

Daca zici ca asta-i poza atunci trebuie sa-ti zic ca e o poza facuta pe pista de la Cocargeaua (pe linga Borcea) in 1944 iar escadrila din care facea parte si no112 era alocata Comandamentului German de la Marea Neagra sub comanda amiralului Helmuth Brinkman. Iarasi adevarat e ca directia tuturor avioanelor din aceasta escadrila la acel moment nu era vopsita cu tricolor, nu stiu ce culoare avea de fapt. Poza e mult mai buna in carte bineinteles si pot fi aproape sigur ca no109 din prim plan nu e vopsit albastru pe partea inferioara a fuselajului. Evident no112 nu se vede prea bine.

Din citeva sute de IAR80 construite de ce nu s-a ales unul pentru care exista poze clare de unde se putea deduce exact cum era vopsit? Daca peste citiva ani gasim o poza ca no112 era vopsit bleu pe cind replica arata camuflaj, sau invers?

Fisiere atasate


Aceasta postare a fost editata de kerosen: 05 November 2005 - 09:38 AM

"Simplicity is the ultimate sophistication."
0

#123 Useril este offline   Super Pilot 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 181
  • Inregistrat: 23-August 05

Postat 05 November 2005 - 09:40 AM

Citeaza

QUOTE  
...tu nu-ai priceput ca aici se vorbeste de modele de IAR 80 zburatoare
Ba am priceput si inca bine!
Dar, cum spuneam nu cu putin timp in urma QUOTE  
Pentru mine cel putin, imi pare oribil ca un obicet cu aripi nitel trapezoidale, un fuselaj fusiform, cu o momiie sub o cupola de plastic sub care nu mai e nimic altceva, dar care zboara (poate destul de bine poate) sa se numesca Bf109, doar ca asa vrea constructorul (ca i-a sunat lui bine a avion nemtesc de renume!). Cred ca ar trebui, e vremea chiar, ca aceste "performante sportive" sa fie schimbate si adaptate noilor realitati ale modelismului/machetismului.
Daca doar zborul conteaza, se poate face un ceva ce seamana a avion, dar care sa nu mai primeasca denumirea de Bf109, FW190, Spitfire, F15, MiG-21, etc,  

No problem, macheta zboara bine, felictari pentru munca care stiu prea bine nu e deloc usoara, dar mi se pare cel putin "bombastic" sa numim macheta, za zicem IAR-80, doar ca asa vrem noi ori seamna putin cu originalul! Stiu ca sint unele probleme tehnice (tren de aterizare, suprafete de comanda, motor, etc), dar cel puti vopseste-o si inmatriculeaz-o corect! Si mai ales, nu-mi dai nene de referinta o astfele de "aratare" incorecta din toate punctele de vedere, doara ca are o calitate: zboara sus si bine.
Aici nu discutam de zbor ci de realitatea istorica. Asta e cu totul altceva.
Kerosen, interesante fotografii! Mai ai? Dupa cum se observa, intradosul este intunecat, deci greu de vazut detalii!

QUOTE  
In legatura cu a fi sau a nu fi camuflaj sub burta IAR80 eu raman in continuarea la prima mea remarca.
Si ca dovada uitati fotografii care dau peste cap prejudecatile voastre.

Interesante fotografii si nu le contesc autenticitatea (acceasi intrebare, mai sint?) dar uiti ceva:
QUOTE  
avioanele iesite din reparatiile ASAM-uri au avut intradosul vopsit in albastru-gri deschis iar extradosul intr-o singura culoare verde oliv inchis, ceea ce ar explica lipsa contrastului dintre griurile din unele fotografii de epoca  

QUOTE  
Alta prejudecata spulberata de o poza nevinovata.

Corect. No coment. Aber, daca te uiti bine (poza foarte buna) camuflajul coboara pe intrados!

QUOTE  
Z-mare e posibil sa folosesti echipamente de peste 1000 euro si citeva luni de munca.

Kerosen, nu te contrazic.  

Pai ce ziceam eu
QUOTE  
Mi-e ca vine furtuna!


QUOTE  
Maaama, da' ce v-ati ambalat! Cuuul daun, men!


QUOTE  
Pt. schema de vopsire de la IAR nr . 112 corect ar putea fi ambele versiuni (cu sau fara bleu sub burta) tinand cont ca profilul color este dupa o fotografie facuta in vara lui 1943 pe Mizil unde a facut parte dintr-o escadrila de antrenament.

Atunci cind vrei sa realizezi o macheta, ce vrei sa fie de referinta, trebuie sa alegi una anume bine documentata tocmai pentru a nu te baza pe niste adevaruri generale valabile ce uneori pot duce la erori. Deci, daca ai bine documentat avionul nr 112, daca burta se vede in albastru gri, atunci asa trebuie facut! Apropo, chiar avut deriva roisie?


Imi pare rau dar nu mai pot continua discutia. http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/rolleyes.gif Si asa am ocupat destul din spatiul acestui topic. Raspunsul la intrebarile si nedumeririle voastre ar putea ocupa cativa gigabites pe server (ma refer mai ales la fotografii ) si oricum nu este un forum de istorie a aviatiei romane.

Pe acest forum lumea se mai si distreaza zburand "lemne fusiforme cu aripi nitel trapezoidale":D si nu -si pierd timpul cu discutii interminabile despre a fi sau a nu fi camuflat sub burta.

Spor,

Aceasta postare a fost editata de Super Pilot: 05 November 2005 - 09:41 AM

Funny how model crashes are like fish stories.
Why is it we cannot swallow our ego and admit we screw it ?
0

#124 Useril este offline   Valteras 

  • GOLD MEMBER
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 3077
  • Inregistrat: 29-May 02
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 05 November 2005 - 11:07 AM

Super Pilot, la 5 Nov 2005, 09:08, a spus:

Cat despre realizare profile color "Adobe Photoshop" iti spune ceva ?

NU!
Io stiu numai Adobe Solitaire 7 CS!
Mai stiu si Macromedia Tetris 10. He, he, he...

Si de principiu, io zic sa ne linistim si sa dezbatem camuflajul de sub burta cu detasare.
Trebuie respectat si cel care construieste un "obicet cu aripi nitel trapezoidale, un fuselaj fusiform, cu o momiie sub o cupola de plastic sub care nu mai e nimic altceva, dar care zboara " si cel care bibileste machete statice super corecte, cu dotari de 1000 de para.

Este loc pt. toti sub soare. Nimeni nu a pretins ca SEMI macheta lui Ovidiu din Canada este "de referinta". Nimeni intreg la cap si cu putin bun simtz macheto-aero-modelistic nu o sa o ia ca referinta. Dar vreti - nu vreti, e o realizare si io ii urez sa o zboare cu succes. Pe pariu ca dupa ce prinde curaj si strange documentatie (ajuta-l Z-mare!), face unu' boboc?

Hai, ca va strang jucarelele si va trimit la nanitza!
Adica stai! Ca io nu-s moderator, FACK!

Dar totusi:
Kerosene, pune mana si iesi o data la zbor naibii cu aripa aia reshapata si cu Q10-le, ca acusi vine zapada!
Super Piloate, ce pacat ca Photoshopul nu stie "master"-e! Ai fi putut sa faci niste master-e cu IAR 80 in felurite camuflaje, sa-i multumesti pe toti... Dar treaba se poate face pe layer-e... Poti sa o faci si vectorial, in Illustrator, dar el sta mai prost la partea de grafica...
Z-mare, vezi de pregateste temeinic intalnirea din Noiembrie, ca vroi sa vin in spionaj!

Hai, ca aveti treaba!
Orice pas inainte e un shut in fund!
0

#125 Useril este offline   Crios 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 616
  • Inregistrat: 08-September 03

Postat 05 November 2005 - 11:48 AM

Off topic

Citeaza

Z-mare, vezi de pregateste temeinic intalnirea din Noiembrie, ca vroi sa vin in spionaj!

Nu-i intalnire. E mai rau.:D E expozitie.
Si mai este doar o saptamana pana atunci.:D
Bafta!
0

#126 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 594
  • Inregistrat: 25-April 03

Postat 05 November 2005 - 12:38 PM

Citeaza

sa-ti zic ca e o poza facuta pe pista de la Cocargeaua (pe linga Borcea) in 1944 iar escadrila
sau

Citeaza

in vara lui 1943 pe Mizil
. No, icata, sint deja probleme! Dar nu cred ca baiul e daca poza e din 1943 sau 1944, atit timp cit se poate vedea bine ce si cum.
Dar vorba lui Kerosen

Citeaza

Din citeva sute de IAR80 construite de ce nu s-a ales unul pentru care exista poze clare de unde se putea deduce exact cum era vopsit? Daca peste citiva ani gasim o poza ca no112 era vopsit bleu pe cind replica arata camuflaj, sau invers?


Citeaza

Trebuie respectat si cel care construieste un "obicet cu aripi nitel trapezoidale"
Cum spuneam tot respectul pentru cei ce fac machete zburatoare, e o munca dificila, ce necesita pe deasupra si investitii mari! Cum bine zici, e loc destul pentru toti, atita doar ca vedem unele probleme nitel diferit. Dar nu vad ceva catastrofal in asta, ba din contra, mai aflam si unii si altii citece ceva nou! Atita doar ca nu sint de acord ca aceste asa zis "semimachete", sa fie botezate Bf109, IAR 80, P-51, ci pur si simplu machete zburatoare. Asta e parerea mea si nu oblig pe nimeniu sa si-o insuseasca! Am vazut pe net F-16 sau F104 ce respectau aproape la mm detaliile (aveau chiar motor "reactiv" si zburau, si inca bine! Dar sa nu ne ducem prea departe si sa ne uitam la Dan Melinte cu al sau P-51 sau Bf-109E!

Citeaza

Pe pariu ca dupa ce prinde curaj si strange documentatie (ajuta-l Z-mare!), face unu' boboc?
OOO, cum sa nu, cu draga inina, chiar daca sint bita la engleza. Dar nu-i problema, desenele, planurile si ilustratiile sint in ...engleza :D

Z-mare, vezi de pregateste temeinic intalnirea din Noiembrie, ca vroi sa vin in spionaj!

Citeaza

Z-mare, vezi de pregateste temeinic intalnirea din Noiembrie, ca vroi sa vin in spionaj!
Fotografiatu' interzis! :D. Din pacate nu prea am noutati, sint machete puse deja pe site.
0

#127 Useril este offline   Valteras 

  • GOLD MEMBER
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 3077
  • Inregistrat: 29-May 02
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 05 November 2005 - 12:53 PM

kerosen, la 5 Nov 2005, 09:37, a spus:

OOO, cum sa nu, cu draga inina, chiar daca sint bita la engleza. Dar nu-i problema, desenele, planurile si ilustratiile sint in ...engleza

Nu precepi nene, ca individul, ieste din Republica Dambovitza? E d'ai nostri! Il cheama Ovidiu...

Io-te citat de pe RC Canada, dintr-un mesaj de-al lui:

"i contacted romanian modeler forums, model magazines, friends there, everything i was able to think about ( i came from there, and the language wasn't an issue).not any luck."

De aici poti trage doua concluzii:
1. vorbeste bine limba damboviteana;
2. scrie mai putin bine limba canadiana!

Si apropos de ajutor/contact, Silviu s-a oferit sa-l ajute, chiar pe forumul lor...
Orice pas inainte e un shut in fund!
0

#128 Useril este offline   Jimmy 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 927
  • Inregistrat: 02-December 02
  • Gender:Male
  • Location:Lugoj 305500
  • Interests:Aeromodelism

Postat 29 November 2005 - 11:41 AM

Salve!

Un sfat pt. cei ce incep sau fac o macheta R.C.!

Fara suparare! CONSULTATI pe baietii ce fac machete de vitrina ..... 99% din ei sunt beton la capitolul documentatie,detalii,culori etc pe scurt tot ce tine de "aspectul" modelului.
"Mentorul" mai bine zis mentorii mei sunt Zoli Kiss si Vali Hategan .... niste tipi de treaba care m-au ajutat enorm dindu-mi indicatii utile si nu numai ( documentatie,poze,detalii si nu in ultimul rand vopsire)
Multumiri cu aceasta cale!

Cu stima JIMMY
SE-5a powered by YS Yamada
Graupner MC-19 powered by HOTT 2.4GHz
Fieseler Storch 2.4m powered by Magnum
Hyper Bipe Electric
Motto:"Don't take a toy to a scale competition and expect to have earned the respect of real modellers."
0

#129 Useril este offline   antix 

  • Nou venit
  • Pip
  • Grup: Members
  • Postari: 1
  • Inregistrat: 08-March 11

Postat 09 March 2011 - 12:19 PM

va salut!

Ma chinui de ceva vreme sa gasesc cateva dimensiuni, de care am nevoie pt a realiza un bord de IAR 80, pt display in casa.
Scara va fi de 1:1
Atasez o poza cu ceea ce caut.

Mii de multumiri!
Florin

ma intereseaza "H" , "L" si "l"

http://img707.imageshack.us/img707/6659/borddimensiuni.jpg

Aceasta postare a fost editata de antix: 09 March 2011 - 12:21 PM

0

#130 Useril este offline   Guest11 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 289
  • Inregistrat: 03-December 04
  • Gender:Male
  • Location:Bucharest

Postat 31 May 2011 - 12:17 AM

Am o revista Modelism din '89 si are planurile originale din arhivele muzeului militar central din bucuresti 1939-1989 (cel putin asa scrie in titlu) pt. IAR 80.
Daca mai este cineva interesat PM si pot trimite niste scan-uri.

Eu nu ma pricep, dar m-ar interesa daca dupa planuri se poate taia la CNC din balsa si placaj ?
0

#131 Useril este offline   DAC 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 496
  • Inregistrat: 08-February 11
  • Gender:Male
  • Location:corbeanca ilfov

Postat 06 September 2011 - 06:21 PM

Pt. ca sunt un mare iubitor de " 80 ", am rasfoit si eu aceste pagini. Am vazut, am aflat lucruri frumoase, interesante. Am urmarit dialoguri atractive, pline de patima, care in principiu sunt constructive, daca nu intervine vanitatea.
Cineva, pe parcursul "lecturii", a specificat ca avioanele moderne "electronicizate", nu mai au in dotare acel "limba si bila". Este inexact; toate avioanele moderne, pana la minunatul - 747 -, dar absolut toate, pe langa aparatura electronica,ce da informatii pe aceeasi tema, au in dotare si batranul giroorizont, batrana busola, careia i se mai spune " ochiul boului ", iar "limba si bila", sunt si ele nelipsite, dar au o prezentare electronica.
0

#132 Useril este offline   GigiGL 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2107
  • Inregistrat: 10-March 11
  • Gender:Male
  • Location:Galati
  • Interests:Aero

Postat 09 March 2012 - 10:18 AM

Multe discutii inutile privind conformitatea modelelor 'scale' cu originalul. Acest avion este un proiect modificat, folosindu-se fuselajul şi secţiunea cozii de la un avion de tip PZL P.24 polonez, precum şi motorul radial de IAR K14 II C32 870 CP - un derivat românesc al modelului Gnome-Rhone 14K Mistral Major. Prima foaie metalică necesară construcţiei prototipului a fost tăiată în primăvara anului 1938. De asemenea trebuie retinut ca Romania nu avea capacitatea tehnologica si economica pentru a produce motoare mai performante, de asemenea si aparatura de bord, motiv pentru care au aparut frecvente modificari, in functie de tipul aparatelor de bord si de furnizorul extern. Au fost de asemenea operate pe perioada fabricatiei numeroase modificari in functie de cerintele de moment si de posibilitatile de atunci. Iata si o evolutie a IAR 80/81 in perioada in care s-a fabricat:
"Variante:
I.A.R.– 80
Seria 1 – 20: producția a început în toamna lui 1939, avionul nr. 1 fiind terminat în primăvara lui 1940, iar nr. 20 în decembrie 1940. Difrențele față de prototip erau: motor IAR-14K IIIc32, se schimbă forma inelului NACA în secțiune, rotundă în față și ovală în partea din spate, priza de admisie a aerului este plasată sub motor, voleți mobili pentru răcire, eșapamente modificate prin adăugarea de 2 eșapamente separate pentru cilindrii 4 și 5 din față, ieșind pe dedesubt în stînga prizei de admisie a aerului și unul pentru cilindrul 4 din spate care ieșea tot pe dedesubt în dreapta prizei de admisie a aerului, cadrul motorului lungit rezultînd o prelungire a fuselajului cu 74 de mm, fante amplasate pe partea superioară a fuselajului pentru a ajuta răcirea motorului și de răcire parțială a radiatorului și a rezervorului de ulei, carlinga a fost mutată mai în spate și dotată cu parbriz modificat și cu cupolă de plexiglas, coama fuselajului posterior a fost complet redesenată și mărită, structura ampenajelor orizontale a fost întărită și montanții de susținere eliminați, profundoarele a fost prevăzute cu trimere reglabile din carlingă iar direcția redesenată și mărită la 1 mp și dotată cu trimer fix, lumină de poziție albă pe derivă, anvergura aripii mărită cu 520 mm și capetele de plan sunt rotunjite, eleroanele mărite la 2.290 mm și prevăzute cu încă un rînd de contragreutăți și o compensatoare dinamică fixă, lumini de navigație la capătul planurilor, priza de admisie a radiatorului de ulei de pe bordul de atac al aripi drepte a fost mărită, au mai fost adăugate 2 mitraliere de 7,92 mm, modificat trenul de aterizare. Armamentul era armat de la sol și acționat pneumatic, aparatul de ochire cuprindea o grilă montată în fața parbrizului și o tijă cu bilă în cap pe bord, stație radio FuG VIIa, inhalator de oxigen Munerele-34 și stingător acționat manual,
seria 21 – 50: structura ranforsată prin nituirea unei centuri de întărire pe exteriorul fuselajului pe secțiunea 5, se montează un aparat de vizare tip reflex-vizor Goerz în locul celui cu grilă, se montează un alt scaun mai înalt și blindaj de spătar, anvergură: 10.520 mm, suprafața portantă 16 mp, lungime 8.900 mm, greutate gol 2.080 kg și 2.685 kg total, puterea specifică scade la 0,37CP/kg și crește încărcarea alară la 167,9 kg/m2, Vmax: 514 km/h la 4.000 m, urcă la 5.000 metri în 6’00’’, autonomie 1h50min.
I.A.R.–80 A
seria 51 – 75: au fost adăugate încă două mitraliere de 7,92 mm, un nou suport de cap blindat mai înalt, vizor Telereflex fabricat sub licență la IOR datorită dificultăților în aprovizionarea celor marca Goertz deși au fost montate în continuare și cele austriece existente în stoc),
seria 76 – 90: preserie pentru varianta BoPi, trenul de aterizare cu ecartament mărit, pentru amplasarea lansatorului central și scurtat cu 60 mm ceea ce a dus la o mai bună vizibilitate la decolare, cresc șocurile la rulaj, este modificată forma capotajului părții centrale a aripii, scade înălțimea avionului la 3.525 mm și garda de sol a elicei la 300mm, începînd cu nr. 78 mecanismul flapsurilor a fost modificat pentru a permite să fie blocate în 2 poziții: 45 de grade pentru decolare și 60 de grade cînd sînt folosite ca frîne de picaj, a fost testat un nou tip de flaps întărit cu un manșon lung de crom – molibden de care era sudat levierul de comandă dar care nu a fost introdus, datorită lipsurilor de materiale pînă la avionul cu nr. 151 în locul acestuia folosindu-se un flaps cu structura internă și levierul de comandă întărite, de la numărul 77 inhalatorul de oxigen a fost înlocuit cu unul Drager HLa 732 folosit pe toate seriile ulterioare,
seria 106 – 150: identice cu cele din seria 91 – 105 dar fără pilonii pentru bombe, începînd cu avionul nr. 131 forma blindajului pentru cap a fost modificată, se mărește grosimea geamurilor parbrizului, se ranforsează fuselajul, avionul cu nr. 111 este oprit la fabrică ca banc de probe
seria 176 – 180: inițial pregătite ca I.A.R.–80 B, dar din lipsă de mitralierei de 13,2 mm au fost înarmate 6 X 7,92 mm dar li s-au adus toate modificările structurale realizate pînă la avionul cu seria 170, avionul cu seria 176 a fost testat în configurația de armament 4×7,92mm FN Browning și 2x 13,2 mm FN Browning. Anvergură 10.520 mm, lungime 8.900mm, suprafață portantă 16.000 mm2, greutate gol 2.110 kg, totală 2.720 kg, urca la 5.000 metri în 5’27’’, autonomie 730 km, puterea specifică scade la 0,37 CP/kg, încărcarea alară crește la 170 kg/m2
I.A.R.–80 B
seria 181 – 200: avioanele acestei serii au fost înarmate cu 2×13,2 mm FN Browning și 4x 7,92 mm FN Browning, rezerva de muniție era: 1.600cartușe de 7.92 mm și 300 de cartușe de 13,2 mm mitralierele de 7,92 mm din exterior au fost montate în aceleași poziții ca la versiunile anterioare, pe cînd cele din mijloc au fost amplasate mai în dreapta/stînga poziției inițiale pentru a face loc mitralierelor de 13,3 mm, armamentul era acționat electric, mitralierele de 7,92 mm erau armate mecanic de la sol iar cele de 13,2 mm pneumatic, se montează un cap de manșă rotund avînd 3 butoane, unul pentru mitralierele de 7,92 mm, unul pentru cele de 13,2 mm și unul pentru radio, precum și levierul de comandă a frînelor, o garnitură e cauciuc a fost pusă în jurul blindajului capului, acest tip de pernă a capului a fost montată pe toate seriile următoare și pe unele avioane din seriile anterioare,
seria 201 – 211 prevăzute inițial ca I.A.R.–81 A de bombardament în picaj cu armament greu dar realizate ca vînători , cu toate modificările structurale realizate pînă la avionul cu nr. 200, începînd cu nr. 201 fuselajul a fost prelungit cu 70 mm în fața peretelui parafoc iar pilonii de sub aripi au fost prevăzuți cu instalațiile necesare pentru a acroșa rezervoare suplimentare largabile care se puteau umple doar cu 50 litri de benzină aceasta fiind sarcina maximă suportată de pilon, armament 4×7,92mm FN Browning (1.600 cartușe) și 2x 13,2 mm FN Browning (300 cartușe), greutate gol 2.135 kg, total 2.810 kg, putere specifică 0,36 CP/kg, încărcare alară 170,3 kg/m2, urcă la 5.000 metri în 6’30”, Vmax 485 km/h (465 km/h cu rezervoare suplimentare)
seria 212 – 230: prevăzute inițial ca I.A.R.–81 A de bombardament în picaj cu armament greu dar realizate ca vînători, cantitatea de muniție de 13,2 mm a crescut de la 300 la 350 de cartușe, anvergura a crescut la 11 m, se pare că această modificare a fost aplicată gradual, multe avioane ale seriei apărînd în poze cu aripile mai scurte, datorită ranforsărilor impuse de rolul de bombardier în picaj greutatea ajunge la 2.190 kg gol și 3.020 kg total, cu rezervoare suplimentare
seria 291 – 300 idem seria anterioară, includeau toate modificările structurale realizate pînă la avionul cu nr. 290, greutate totală 3.250 kg, putere specifică 0,31 CP/kg, încărcare alară 196,9 kg/m2
I.A.R.–80 C
seria 241 – 250: planificate inițial ca BoPi înarmate cu tunuri MG-FF și realizate ca vînători datorită cerințelor frontului, pilonii de pe aripi pentru rezervoare suplimentare au fost modificați pentru o sarcină de 100 kg., cele mai puternic înarmate variante, armament: 4×7,92 mm cu rezervă de 1.600 cartușe și 2 tunuri de 20 mm Ikaria MG- FF, licență Oerlikon, cu 60 de cartușe rezervă, au fost dotate cu verin penumatic de deschidere a cupolei care permitea deschiderea acesteia la viteze mari sau în cazul înțepenirii în urma loviturilor primite în luptă sau în caz de aterizare forțată, în locul manșei de aer de sub capota motorului este montat un filtru de aer care era închis la decolare/aterizare cu o clapetă acționată de pilot din carlingă,
seria 251 – 290: idem seria anterioară, rezervoarele au fost acoperite cu înveliș de autoetanșare, a fost montat un al doi-lea radiator de ulei în aripa stîngă simetric față de cel de pe aripa dreaptă, au fost introduse toate modificările structurale de pînă la avionul cu nr. 250, numai la seria aceasta au fost folosite fante suplimentare pentru răcirea uleiului de același tip (în formă de branhii) amplasate pe lateralele fuselajului după eșapamente, se montează o nouă pernă la capul pilotului, greutate gol 2.200 kg, totală 2.880 kg (3.030 cu rezervoare suplimentare), putere specifică 0,33 CP/kg, încărcare alară 183,6 kg/m2.
I.A.R.–81
seria 91 – 105: bombardier în picaj de fapt avion de vînătoare –bombardament întrucît după lansarea bombelor putea îndeplini misiuni de vînătoare, pilonul central putea duce o sarcină maximă de 250 kg, acesta dispune de o furcă ce scoate bomba în afara cercului elicei în momentul lansării asemănătoare cu cel de la Ju-87care era adusă automat în poziția inițială după largarea bombei, flapsurile erau scoase automat din poziția de frînă de picaj după ce era lansată bomba, a fost montat un comutator electric pe manșă care permitea declanșarea bombei de pe levierul de comandă al mitralierelor, montanți de susținere a ampenajelor orizontale, greutate gol 2.155 kg, totală 2.750 kg (3.030 cu bombe), putere specifică 0,33 CP/kg, încărcare alară 191,8 kg/m2, Vmax 485 km/h (465 km/h cu bombe)
seria 151 – 175: același armament ca la seria anterioară, avea incluse toate modificările structurale introduse pînă la avionul cu nr. 150, montanți de susținere ai ampenajului orizontal, greutate gol 2.155 kg, totală 2.780 kg (3.100 cu bombe), putere specifică 0,32 CP/kg, încărcare alară 193,7 kg/m2, Vmax 485 km/h (465 km/h cu bombe)
seria 231 – 240 avioanele din această serie aveau montate sub aripi lansatoare de bombe de 50 kg care pot lua și rezervoare suplimentare de 100 litri, în picaj flapsurile se scot la 75 de grade, modificare care devine standard, este eliminată a doua țeavă de aerisire a reductorului greutate gol 2.155 kg, totală 2.800 kg (3.125 cu bombe/2.920 cu rezervoare suplimentare), putere specifică 0,33 CP/kg, încărcare alară 183,6 kg/m2, Vmax 485 km/h (465 km/h cu bombe și/sau rezervoare)
I.A.R.–81 C: seria 301 – 450: derivate din seria 291 – 300, aceasta a fost varianta definitivă a avionului, cea mai numeroasă serie. Au fost concepute de la început ca bombardiere în picaj dar au fost folosite mai mult ca vînători, înlăturîndu-se lansatorul central dar păstrîndu-se cele de sub aripi pentru rezervoare suplimentare, armament: 2 tunuri Mauser MG/151/20 de 20 mm cu o rezervă de 350 de cartușe și 2 mitraliere de 7,92 mm FN Browning cu rezervă de 1.400 cartușe, armamentul era armat pneumatic și acționat electric, grosimea parbrizului blindat a crescut la 75 mm, a fost adăugat un filtru de aer modificat al cărui mecanism de închidere/deschidere era legat la trenul de aterizare, astfel încît se închidea automat cînd trenul era coborît, greutate gol 2.200 kg, greutate maximă 2.900 kg (3.060 kg cu rezervoare suplimentare), încărcare alară 185,4 kg/m2, putere specifică 0,33 CP/kg, urca la 5.000 metri în 7’30”, viteză maximă 480 km/h la 4.500 metri. În vederea combaterii bombardierelor americane pe 15 martie 1944 pe avionul cu numărul 429 au fost montate lansatoare de rachete aer-aer germane WGr 21 în locul pilonilor de pe aripi. Testele au avut loc între 14 și 29 aprilie 1944. Rezultatele tragerilor au fost satisfăcătoare dar montarea acestor arme însemna o greutate suplimentară de 250 kg afectînd performanțele avionului, viteza scăzînd cu 50 km/h. Nu există date despre folosirea acestora în luptă. După lansarea rachetei tuburile puteau fi largate folosind comanda de largare a bombelor.
I.A.R.–80/81 M: la jumătatea anului 1943 a devenit evident că avioanele înarmate cu 6 mitraliere, erau ineficiente împotriva avioanelor întîlnite în luptă drept care s-a luat decizia de îmbunătățire a puterii de foc a tuturor avioanelor la standardul de 2 tunuri Mauser MG. 151/20 și 2 mitraliere de 7,92 mm. Această modificare a avut în vedere toate avioanele dar în special I.A.R.–81 bombardiere în picaj care s-au dovedit a fi ineficiente în acest rol. Avioanele cu numerele 102, 103, 112 și 118 au fost trimise la fabrică pentru modificare dar, datorită diverselor motive (atacuri aeriene asupra fabricii și lipsa de materiale) lucrările nu au fost finalizate. Printre avioanele cunoscute a fi aduse la standardul M au fost: 91, 92, 93, 94, 96, 97, 104, 108, 110 ,111, 118, 120, 122, 123, 125, 128, 129, 133, 141, 151, 153, 159, 162, 163, 165, 166, 169, 170,173 și 174. Acestea aveau pe derivă, dup denumirea avionului litera M, dar nu se știe exact ce semnifica, Mauser sau Modificat.
I.A.R.–80 DC: avioane modificate în dublă comandă în perioada 1950 – 1951 prin adăugarea unui post de pilotaj descoperit în fața celui existent pe locul unde era rezervorul de combustibil și instalația radio, a fost folosit un nou rezervor mai mic, avionului scăzîndu-i dramatic raza de acțiune dar avionul a păstrat capacitatea de a acroșa rezervoare suplimentare, compensînd într-un fel reducerea volumului rezervorului principal. Fiindcă cele mai au fost transformate din I.A.R.–81 C aveau armamentul compus din 2 tunuri și 2 mitraliere dar majoritatea erau neînarmate pentru a reduce greutatea. Avionul a fost foarte apreciat de instructori și de elevi. Nu este clar dacă celule mai vechi au fost upgradate cu aripi pentru tunurile Mauser. Printre avioanele cunoscute a fi modificate în DC sînt: 179, 188, 190, 230, 245, 302, 319, 329, 364, 378, 383, 408, 410, 425, 436 și 447"
Puteti deduce de aici ca nu veti gasi un standard al acestui model de avion asa cum v-ati invatat de la cele germane, japoneze sau americane, natiuni care aveau posibilitatea realizarii integrale a avioanelor la ele acasa. Comentariile ar putea fi mult mai lungi, dar sper ca si ceea ce am postat aici e interesant pentru a va face o idee despre acest avion, care ma atrage si pe mine pentru o eventuala incercare de constructie la scara, si sper eu, apt de zbor.
Gigi Sterian
Rascal 1940mm fs.61 nitro
Rascal 120 DLE 30
U Can Do .46 nitro .52, 2T
Beaver 1520
Maule 1500
Helios 2545
... Taranis X9D plus / ACCST / AFHDS
0

#133 Useril este offline   GigiGL 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2107
  • Inregistrat: 10-March 11
  • Gender:Male
  • Location:Galati
  • Interests:Aero

Postat 10 March 2012 - 09:57 AM

Si daca tot am aruncat o piatra, iata inca una !
Gigi Sterian
Rascal 1940mm fs.61 nitro
Rascal 120 DLE 30
U Can Do .46 nitro .52, 2T
Beaver 1520
Maule 1500
Helios 2545
... Taranis X9D plus / ACCST / AFHDS
0

#134 Useril este offline   Rohan67 

  • Junior
  • PipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 61
  • Inregistrat: 13-October 12
  • Gender:Male
  • Location:IASI
  • Interests:Aero

Postat 14 October 2012 - 09:04 PM

De mic copil am fost fascinat de acest avion!...
Felicitari domnule Silviu pentru deschiderea acestui topic!
Bafta multa.. :give_rose:

Aceasta postare a fost editata de FLY&CHRASH: 14 October 2012 - 09:05 PM

0

#135 Useril este offline   CamilBM 

  • ex BIGfoot
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1013
  • Inregistrat: 02-April 08
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti
  • Interests:UAV/F3A/JET/3D/1:1

Postat 21 October 2012 - 05:12 PM

Ma apuc de o macheta IAR80. Inca nu stiu ce marime va fi, dar stiu ca va fi echipata cu Moki 400. Va avea detalii maxime si chiar functionalitate a detaliilor, pe cat e posibil.
Inca nu stiu daca modelul va fi din fibra sau constructie clasica. Nu scriu mai multe aici, voi face un topic la machete pe maine.

Rog ca cei care ai detalii, poze, orice sa imi trimita pe email: murcamil@gmail.com . Celor care ati scris aici, va voi da PM sa imi trimiteti ce aveti.

Multumesc!

Aceasta postare a fost editata de CamilBM: 21 October 2012 - 05:15 PM

Fly to live
Live to fly

Futaba 8FGS, HK 6CH, EM Yak 54 2.2m TGY50, Miss Wind S 50E, Swallow 90 RCGF20, Sukhoi S29 50E V2, TG L-39 EDF90, FG L-39 EDF70, Click, Click C, Sultimate, Elipsia, Bicut V1, Quad 50cm, Radina DLG Stignas, , Heli 450 V2, Funjet.
0

#136 Useril este offline   GigiGL 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2107
  • Inregistrat: 10-March 11
  • Gender:Male
  • Location:Galati
  • Interests:Aero

Postat 21 October 2012 - 07:50 PM

http://dl.transfer.r...1oct-009ebb.zip
Documentatie IAR80/81 pentru amatori. Ce am reusit sa gasesc pe net. Link valabil 10 zile din acest moment. Succes!
Gigi Sterian
Rascal 1940mm fs.61 nitro
Rascal 120 DLE 30
U Can Do .46 nitro .52, 2T
Beaver 1520
Maule 1500
Helios 2545
... Taranis X9D plus / ACCST / AFHDS
0

#137 Useril este offline   tantar 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2743
  • Inregistrat: 01-November 08
  • Gender:Male
  • Location:GALATI - CONSTANTA

Postat 07 January 2015 - 09:15 PM

Am intrat in posesia unei reviste editate in Polonia , sunt cateva poze pe care nu le-am vazut in topic .
Daca cineva este interesat de ele le pot pune la dispozitie :

.

.

.

.

.

.

.

.

Fisiere atasate


Aceasta postare a fost editata de tantar: 07 January 2015 - 09:13 PM

Trex 700 V BAR
FMS P-51 D MUSTANG 1700 mm
ESM F4U CORSAIR 1900 mm SAITO FA 200 R 33
JU- 87 STUKA 1920 mm
A-10 Freewing 1700 mm EDF
FMS F 4U CORSAIR 1700 mm
FW 190 HYPE
Futaba T-8FG x 2
0

Arata acest topic


  • 5 Pagini +
  • « Prima
  • 3
  • 4
  • 5
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

8 useri citesc topicul
0 membri, 8 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

913Creative.ro