navomodel yacht din anii '50
#1
Postat 03 October 2005 - 09:10 PM
Am intrat in posesia unui navomodel construit la un club de navomodelism acum vreo 20 de ani. As vrea sa stiu daca exista cineva care ma poate ajuta cu sfaturi despre cum sa il restaurez. Navomodelul este functional, cu panze, are un servo pentru carma si loc pentru statie de receptie.
Panzele sunt incurcate rau si nu stiu cum sa le desfac si sa le pun la loc.
De asemena, vreau sa stiu cu ce se poate imbraca navomodelul. Structura e de lemn, precum la un yacht adevarat.
Multumesc mult
#3
Postat 04 October 2005 - 11:40 AM
Merci pentru raspunsul prompt. Poza am sa pun deseara.
Sa revin asupra navomodelului. El a fost facut la un club de navomodelism in Romania si dupa cum se vede, a si participat la competitii. Are si inscriptii pe el si este ghidat doar de vant, servo-ul fiind doar pt directie.
Nu are telecomanda si nici receptor. Catargele sunt de lemn, cu diverse dispozitive de prindere, toate confectionate manual. Panza e foarte subtire si este un fel de matase artificiala. Punctele de prindere ale firelor prin panza sunt imbracate in piele.
Merci mult inca odata
#4
Postat 04 October 2005 - 02:11 PM
Nu trebuie sa inbraci coca ca-i pacat sa nu se vada frumos. Da-i cu smirghel fin si aplica-i un strat de lac. Paluxul este cel mai rezistent. Va luci, dar va pastra frumusetea lemnului.
Bafta si sa-l stapanesti sanatos!
#7
Postat 04 October 2005 - 08:10 PM
Am incercat sa pun cateva poze aici dar imi da mesaj de eroare. Nu se pot atasa jpg-uri?
#12
Postat 05 October 2005 - 08:13 AM
Imi poate spune cineva cum pot imbraca barca? Acum e imbracata in hartie lacuita si vopsita. O parte din stratul de hartie vine jos. Pot lipi o panza hidrofobizata peste acest strat de hartie, dupa ce il curat bine?
Merci
Imagini atasate
#14
Postat 09 October 2005 - 11:09 AM
am gasit pe forum la un moment dat o idee de hartie de la magazinele de arte plastice care cica ar putea fi folosita cu succes la imbracarea modelelor.
Eu unul ti-as recomanda , datorita faptului ca e un velier clasic cu chila oceanica, ceea ce inseamna stabilitate de drum foarte buna si manevrabilitate mai scazuta sa il imbraci in baghete de lemn (fag, stejar), la care sa vopsesti opera vie in alb si restul sa il lasi lemn natur, asa va avea o prestanta mai mare, si inca ceva incearca sa gasesti planuri asemanatoare sau din tara de origine din aceiasi perioada , o sa te ajute foarte mult.
Sau daca ai posibilitatea poti face o chestie mai simpla sa chituiesti bine corpul(slefuit, finisat), si sa faci forma corpului direct in fibra de sticla, pe care o vopsesti ulterior.
#15
Postat 09 October 2005 - 08:37 PM
E o idee buna sa imbrac barca in baghete de lemn, insa asta inseamna foarte mult timp, timp pe care din pacate nu il am. As vrea sa fac ceva frumos, dar care sa nu dureze chiar atata timp. Eu mai restaurez si un Citroen DS, tocmai am restaurat un Audi... imi place sa fac multe chestii, dar din pacate timpul nu ajunge pentru toate.
Ma gandeam si eu ca fibra de sticla ar fi solutia cea mai buna.
Ar mai fi o chestie. As fi dispus sa platesc pe cineva sa imi imbrace yachtul in betisoare de lemn, dar cine ar face asa ceva?
Pe maine,
#16
Postat 10 October 2005 - 10:15 PM
La imbracarea in fibra de sticla apare o problema si anume trebuie sa ai o baza solida pe care s-o imbraci in fibra altfel face valuri si la final slefuiesti de iti ies ochii.
Parerea mea ca un model de lemn,se lucreaza mult mai usor si arata mult mai bine.
:)
#17
Postat 11 October 2005 - 08:40 AM
Din ce fel de lemn sa fac baghetele? Oare mi le poate face un tamplar?
Unde gasesc solutia de fibra de sticla?
Nu ar fi mai bine sa lipesc cu clei pt lemn?
Cum sa dau jos hartia de pe navomodel fara a rupe nervurile?
Merci mult,
Dan
#18
Postat 11 October 2005 - 09:46 AM
Pe vremuri, foloseam baghete din lemn de tei sau plop. Daca vrei sa obtii efecte de culoare direct din lemn, fara baituire, folosesti si nuante mai inchise, eu foloseam in special nuc si salcam. Cred ca pentru marimea modelului pe care il ai, sectiunea lor trebuie sa fie in jur de 10x1,5 mm, dar asta difera si de pozitia in care vor fi montate. Parerea mea este ca cel mai indicat ar fi ca corpul sa fie bine slefuit, eventual corectat cu chit daca este nevoie, apoi baghetele se pot lipi cu prenandez (eu asa faceam). Lipitura fiind pe toata suprafata, confera modelului si o rezistenta mare.In plus, in locurile in care nervura trebuie sa aiba o forma anumita, nu dreptunghiulara, se poate scoate un sablon pe hartie de calc, pasui "la rece" si apoi lipi definitiv.
Baghetele se pot taia de orice tamplar care are la circular o panza potrivita. Eu personal mi-am construit singur o scula care face mai multe, care poate fi folosita si pe post de circular, iar element taietor folosesc panze din comert (la mine merge diametrul max de 125mm) sau pentru taieturi mai fine, freze pentru metal, la care le-am redus numarul de dinti.
#19
Postat 11 October 2005 - 03:54 PM
Daca nu vopsesti corpul iti recomand stejarul sau fagul, doar usor baituit cu bait de nuc, sau pur si simplu lacuit, de fapt asta e si lemnul care se folosea la barcile de tipul pe care il ai tu ,depinde de ce vrei sa iasa.Acesta e necesar sa il tii in apa calda circa 20 minute inainte de lipire dar numai in zonele unde ai curburi mai mari, ideea e ca trebuie sa probezi fiecare bagheta inainte de a o lipii, si numai daca e necesar sa o curbezi- super glue merge de minune in fazza asta, -de fapt eu am cam renuntat la aracet, e mult mai rapid asa. Sunt zone unde gaghetele tale vor fi prea late (pupa si prova)- aici va trebuie sa le ingustezi SA O FACI SIMETRIC IN FIECARE BORD- adica cand te uiti din fata sa fie acelasi inceput de linie ca o continuare nu una mai sus sau mai jos, nu o sa arate bine la privire.
Oricum pana una alta ca sa imi fac o idee clara trebuie sa stiu cum e facut, pe coaste si curenti longitudinali,sau cum...pentru ati da niste sfaturi clare si competente.
Fibra de sticla gasesti la cei care se ocupa in domeniu si ceri rasina formaldehidica nu poliuretanica ,prima e mult mai buna la navo, da si a doua merge. Recomand din tot sufletu sa iti dai corpul la interior cu fibra de sticla , numai solutia, o sa capete o rezinstenta buna plus ca o sa infunde micile orificii dintre baghete.
Baghetele ti le poate face un tamplar da o sa te coste cat toata barca, cauta un modelist, care are circula sau fa-ti tu una, cred ca toti si-au facut asa ceva, al meu si taie si frezeaza
.
Aceasta postare a fost editata de nasa: 11 October 2005 - 04:20 PM
#20
Postat 12 October 2005 - 08:23 AM
Merci foarte mult pt sfaturile voastre. Eu am un prieten bun tamplar, asa ca singurul lucru pe care eu va trebui sa il procur ar fi acea panza. Puteti sa imi spuneti exact despre ce panza e vorba(dimensiuni, etc)?
Bun, lemnul nu e o problema, este si fag si stejar. Sa il mai combin si cu nucul?
De indata ce am vreme, voi descoperi complet navomodelul. Atunci vom vedea exact cum sunt nervurile. Voi face si ceva poze si am sa va trimit. Puteti sa imi trimiteti orice fel de informatie utila pe danstancel@yahoo.com
Merci foarte mult
#21
Postat 12 October 2005 - 08:39 PM
si fa puntea din nuc lacuit.
Intra pe net sa afli ceva documentatie, e singura sursa sau imi dai numele barcii si dimensiunile si iti fac un calcu estimativ, deoarece velele se calculeaza in functie de model si tipul de corp, vant etc. .
Cat despre materialul de vele cel mai recomandat este dacronul, gasesti destul de repede belcrom care e bun, dar pentru velierul tau merge sa ii pui o panza de bumbac fine facuta, densa, daca vrei sa arate ca yachturile din acei ani, sau dacron daca vrei sa navigheze bine. Catargul ar fi elegant sa fie din lemn baituit.
Vezi ce faci cu corpul
cauta pe net si o sa gasesti mai multe informatii si idei, este recomandarea mea, ca mai intai sa iti faci bine "temele" adica sa sti ce vrei sa iasa cu adevarat si dupa aia sa treci la treaba, posibilitati sunt multe.
#22
Postat 13 October 2005 - 08:30 AM
Am mai studiat putin navomodelul aseara.
Nervurile sunt pe lungimea vasului. Cum pot atunci fasiile de lemn?
Am un bumbac de culoare naturala, hidrofobizat, la 300 g/mp. E bun oare? De aratat, arata super.
M-am mai gandit la o chestie. Daca as imbraca vasul cu panza pe care apoi sa o vopsesc, cum ar fi? Am incercat sa dau jos straturile de hartie de pe vas, insa merg foarte greu. As putea lacui hartia pentru a o hidrofobiza si apoi sa lipesc panza?Am impresia ca inauntru a fost turnata ceara peste nervuri si implicit, peste stratul interior de hartie.
Merci mult de ajutor,
#23
Postat 13 October 2005 - 08:37 AM
http://www.mallcarts.../vitem/AM-AS069
Mai caut si daca gasesc ceva, trimit
#24
Postat 13 October 2005 - 08:50 AM
This is a lovely model yacht from the 1920,s, built from mahhogany planking ,with copper fastning pins ,the hull is 56'' long,overall,over 5ft long/high.She has a self steering mechanim called Brain gear,allowing her to trim her self wilst sailing.This yacht is named miss Great Britain four ,and raced for england in the international bermuden cup races,a pedigree yacht,very Rare.
poza e pe
http://www.pondyacht...pondyacht1L.jpg
#27
Postat 19 October 2005 - 09:11 PM
panza pe care o ai cred ca e buna, eu la navigante folosesc, dacron, belcrom.
Sa nu invelesti corpul direct in panza ca o sa fi nevoit sa pui mult kit, mai bine baghete, iar la interor rasina formaldehidica, pentru etansare. nu mai are moarte, ca sa zic asa.
spor la treaba!
Aceasta postare a fost editata de nasa: 19 October 2005 - 09:14 PM