Dupa un scurt periplu prin lumea aviației reale (scurt, adică vreo 15 ani de zbor) m-am reinîntors în lumea aeromodelelor. Cum am zburat captive când eram puști și A2, am decis să trec la RC. Am facut-o, am rupt, reparat, cumpărat și zburat multe modele, multe mai am și acuma, dar din toată mica mea escadrulă lipsea un elicopter. Așa că, repejor am luat un ..oare ce o fi, HK 450 GT sau Align...deocamdata e o combinație, mai mult Alignd și mai puțin HK.
Prezent
Cu multă lectură, și cu manualul listat în față, am refacut unele reglaje mecanice, am schimbat unele piese (nu prea sunt ieftine) și am zburat. Ideea e ca zborul, de fapt tentativele mele de zbor, mi-au adus aminte de primele zboruri la manșa unui elicopter. Strângeam de mansa foarte tare, de nu mai sesizam ce mișcam, iar punctul fix...uf ce radeau meșterii batrâni de noi, ca nu ne ajungea aerodromul...La fel și acuma...totuși, am reușit sa îl zbor, la început haotic, si apoi din ce in ce mai precis.
Elicopterul se comporta excelent, stabil, zburabil. Am prins curaj, și am zburat in curtea mea de la tara. Greșit. Desi stiam că nu se zboara pe sub copaci, am reusit sa tai câteva crengi ale nucului din curte.
Urmările:
- palele rotorului portant - distruse.
- axul principal - îndoit. O mai fi probabil si altceva, dar nu pare.
Am demontat torul si am înlocuit piesele si am refacut toate reglajele mecanice. L-am zburat din nou. Nu vibrează, nu se balangăne la pornire, totul e ok. Doar că la mișcarea mai hotărâtă a pasului elicopterul are o tendință hotărâtă de giratie, si deviază cam 30 de grade în girație. La corectare pierde înălțime. Mi mult pare mai instabil, în special pe tangaj, dar e drept ca am zburat pe nișel vânt, si ala era cam turbulent.
Întrebări
1. Prinderea palelor rotorului portant - cât de strâns prebuie făcută. Adică mișcarea de bătaie a palei trebuie să fie libera, sau trebuie sa existe frecare în asa fel incat la pornire sa nu existe deloc bataie (mișcare de bătaie).
2. Exista vreo rețetă prin care turația rotorului să rămână constantă, ca în lumea reala? Dacă da, atunci cam care ar fi setarile? (motorul Align 450MX) giro GY401 Futaba cu setările cam pe la 0-75 la delay și 80-130 la limit). Elicopterul este cu Flybar, servouri Savox digitale MG pe rotor si Align DS425 pe anticuplu. Stația Aurora9, receptor Optima 6.
3. Sursa de piese Align, unde gasesc. (vânzătorii autohtoni de la care cumpăr nu au ce mi-ar trebui, ar la ce au, uf, da costa).
4. Exista cineva prin Buzău, sau prin împrejurimi, care să mă consilieze?.
Starea finală dorită
Să mă prind unde, sau dacă greșesc pe undeva, si să reușesc să zbor elicopterul ăsta, sau altul eventual, mai puțin crispat...
Aceasta postare a fost editata de Mihai_supy: 15 September 2014 - 09:03 PM