Cum am mai scris, voi considera că nu ştii nimic.
Termenii pe care-i găseşti în aviaţie nu aparţin neapărat acesteia ci, altor domenii. La momentul la care a apărut aviaţia s-au importat termeni de la alte arme. În principal de la marină şi cavalerie.
Constructiv : Fuselaj, aripă, ampenaje (orizontal şi vertical), cu excepţia aripilor zburătoare unde este un mix.
Fuselajul este în fapt suportul pentru mecanica necesară zborului (aparatură, motor, mecanisme de transmitere a comenzilor (servomecanisme). Aripa - elementul principal de sustentaţie. (SUSTENTAŢIE = forţa care acţionează asupra aripii pentru a ţine aparatul de zbor în aer (aici sunt multe de discutat, dar deocamdată nu te interesează). Aripile pot avea o multitudine de profile şi/sau forme în funcţie de scopul urmărit. Suprafeţele de comandă de pe aripă : Eleron (câte unul pe fiecare plan - acţionează antagonic pentru a realiza înclinarea/stabilizarea axială a avionului/aeromodelului). Comanda de eleron nu se menţine. După ce ai realizat înclinarea dorită se revine cu manşa pe punctul mort. Flapsurile - dispozitive de hipersustentaţie (măreşte portanţa aripii prin curbarea profilului) - sunt necesare pentru menţinerea aeronavei în aer la viteze mici. Se folosesc la unghiuri de bracare diferite în următoarele situaţii: decolare, aterizare, alimentare în aer, zbor în termică în cazul planoarelor. Unghiurile de bracare sunt diferite de la avion la avion şi în funcţie de utilizarea de moment. Voleţi : suprafeţe duplimentare de hipersustentaţie sau frânare aerodinamică. Pot fi ficşi, sau mobili, aşezaţi pe bordul de atac (mărind şi mai mult curbura aripii - cei moderni sunt şi suflaţi), pe bordul de fugă - acţionează antagonic cu flapsurile în aterizare şi rulare pentru mărirea frânării aerodinamice, încastraţi în aripă (escamotabili) se ridică vertical paralel cu axa lonjeronului şi sunt folosiţi ca frâne aerodinamice în special la planoare.
Ampenajul orizontal - cu rol de echilibrare longitudinală orizontală(are de asemenea suprafaţă portantă). Este format din stabilizator (partea fixă) şi profundor (partea mobilă). Vei mai întâlni termenul de semiprofundor. Este vorba de jumătate de profundor - partea stângă, sau dreaptă. Profundorul are rolul de a modifica poziţia aeronavei faţă de axa longitudinală. Prin cabrare se obţine o forţă deportantă care coboară coada aparatului şi în consecinţă acesta va urca. Termenul vine din domeniul cavaleriei. Cabrarea se obţine prin tragerea de manşă. În cazul în care se doreşte obţinerea unui unghi ascensional constant, bracarea va fi la început mai accentuată, iar după obţinerea unghiului dorit se revine într-o poziţie intermediară, apropiată de nul pentru menţinerea traiectoriei ascendente. Menţinerea bracării accentuate duce aeronava în figura numită looping (un cerc pe verticală). Picajul se obţine prin împingerea manşei. Profundorul se va braca negativ ridicând coada. Se aplică aceeaşi regulă ca şi la urcare, numai că pe negativ, cumulat şi cu reducerea turaţiei motorului. Orice aeronavă echilibrată corect va avea tendinţa să se redreseze singură din cauza creşterii vitezei. Menţinerea unui unghi mare de picaj va duce avionul în figura de looping inversat.
Ampenajul vertical - cu rol de echilibrare longitudinală laterală (stânga - dreapta). Este format din derivă (partea fixă) şi direcţie (partea mobilă) Nu trebuie să-ţi mai spun ce rol are, dar bracarea direcţiei se menţine egală pe toată durata virajului. Folosirea direcţiei împreună cu eleroanele (înclinare) va produce un viraj corect, neglisat, sau derapat. Glisarea este mişcarea de alunecare în interiorul virajului. Deraparea - opusul. Ambele manifestări sunt dezavantajoase, dar sunt folosite intenţionat în anumite situaţii. La avioanele 1:1 există un aparat de bord special care indică acest lucru. (Indicatorul de Viraj şi Glisadă) Aparatul clasic este format dintr-un tub curbat, astupat la capete, cu un marcaj în partea centrală şi cu o bilă în interiorul tubului. Deasupra tubului este un ac indicator. Ambele, bila şi acul se mişcă independent, dar trebuie ţinute pe mijloc cu ajutorul eleroanelor şi a direcţiei.
Ajunge pentru azi. :rolleyes:
Aceasta postare a fost editata de ViP_Eol: 09 January 2015 - 05:17 PM