Stimati aeromodelisti,
In primul rand doresc sa va multumesc pentru problemele ridicate.
Pentru a intalege mai bine situatia as dori sa fac un scurt istoric in ordine cronologica.
1. Aeromodelismul in Romania a fost interzis o data cu aparitia Ordinul 8/2014 în data de 20.02.2014 cu valabilitate pana în data de 30.01.2016 publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 50 din 21.01.2014.
2. Înca din 13 Februarie 2014 înainte de intrarea în vigoare a acestui ordin Ministerul Transporturilor a emis comunicatul care mentiona „Cred că aeromodelismul este un sport deosebit de nobil, ceea ce presupune o anumită distanţare faţă de reglementarea care vizează dronele ce execută misiuni tehnice. Consider că acest lucru trebuie corectat”
3. In data de 4 iulie 2014 apare LEGEA nr. 98 din 2014. Lege prin care este introdusa in codul aerian definitia aeronavei fara pilot la art. "3.8^1. aeronave fără pilot - aeronavele ghidate fie de către un pilot automat de la bordul lor, fie prin telecomandă de la un centru de control de la sol sau dintr-o altă aeronavă pilotată de echipaj uma".
Tot in cadrul acestei legi sunt reglementate in cadrul codului aerian si obligatii/sanctiuni petru aeronavele fara pilot la bord, similare cu cele ale aeronavelor civile cu cateva exceptii gen:
„Prin excepţie de la prevederile alin. (2), certificatul de înmatriculare trebuie să se afle în permanenţă la persoana care asigură pilotarea aeronavei fără echipaj de conducere la bord."
„Din categoria personalului aeronautic civil navigant face parte şi personalul care asigură pilotarea aeronavelor fără echipaj de conducere la bord."
4. Începând din 11.martie.2014, ARA a întreprinse primele demersuri comune cu Ministerul Transporturilor, pentru găsirea unei forme de modificare a ordinului 8/2014, demersuri concretizate prin proiectul de modificare a ordinului ce ne-a fost inaintat de aceștia în data de 20.mai.2014
5. În urma petiției cu nr. 13060 din 23.03.2015 trimise de ARA în atenția Ministreului Transporturilor privind modificarea HG912/2010, am fost invitați în data de 08.04.2015 să dezbatem propunerile noastre pentru modificarea HG912/2010.
6. In data de27.03.2015 se anuleaza Ordinul nr.8/13.01.2014 emis de FAE Drones. Cu recurs în 15 zile de la comunicare. (Ordinul 8 va fi anulat doar atunci cand decizia instantei devine definitiva si irevocabila, momentan este in vigoare. Totodata ordinul 8 isi pierde efectele de la sine conform art.8, la 30 ianuarie 2016.)
7. In data de 08.04.2015 ARA se intalneste cu MT unde au fost dezbatute urmatoarele:
-7.1 anularea ordinului 8/2014 aici au fost ridicate urmatoarle probleme:
Prin anularea ordinului 8 dispare si termenul de 30 iunie 2015 in care AACR era obligat sa elaboreze proiectele reglementarilor aeronautice civile, conf art.6 alin 2) ordin8/2014. In cazul in care ordinul 8 se anuleaza inainte de termen fara a fi inlocuit cu o alta reglementare, avem o situatie interpretabila, pentru ca in codul aerian civil deja este indrodusa definitia aeronavei fara pilot la bord prin art 3.8 indice 1, din iulie 2014.
CODUL AERIAN din 22 august 1997 (**republicat**)(*actualizat*)
3.8^1. aeronave fără pilot - aeronavele ghidate fie de către un pilot automat de la bordul lor, fie prin telecomandă de la un centru de control de la sol sau dintr-o altă aeronavă pilotată de echipaj uman.
Deci aeromodelele prin definitia aeronavei fără pilot intra sub categoria aeronave daca ordinul 8/2014 va fi anulat atunci nu vom mai putea zbura deloc nici macar FRMD (toate atorizarile pentru zbor, certificare, etc, sunt la fel ca si cu aeronavele )
7.2 Gasirea unei soluti de a zbura cu aeromodelele exceptand modificarea ordinul 8/2014 care oricum va fi anulat
7.3 ARA a propus sa includem definitia aeromodelului si reglementarile aferente in Ordinul nr. 125/1378/2013 privind stabilirea activităţilor, altele decât activităţile aeronautice civile, având drept efect ajungerea în spaţiul aerian a diverselor corpuri materiale care pot constitui un pericol pentru siguranţa aviaţiei şi privind aprobarea condiţiilor de autorizare a acestor activităţi, astfel aeromodelismul nu ar mai fi intrat sub incidenta codului aerian civil
Propunerea noastra a fost refuzat de catre MT deoarce ei considera ca aeromodelele fac parte dintr-o ramura a aeronavei si ca urmare trebuiesc reglementate de codul aerian civil, HG912/2010 etc..
MT si-a sustinut cauza ca aeromodelele sunt RPAS (remotely piloted aircraft system) in traducere Romaneasca aeronava fara pilot la bord
http://en.wikipedia...._aerial_vehicle
7.4 Solutia aleasa de MT a fost sa facem reglemengtarile in HG912/2010
8. ARA a transmis amendamentele pentru HG912/2010 in data de 28.04.2015
Va informez ca ARA a militat si a sustinut de fiecare data sa se faca o reglementare pentru aeromodele si sa introduca definitia aeromodelului in lege. (daca doriti puteti verifica dovezile la
https://www.aeromode....ro/legislatie/ sau istoricul de pe forum).
OBS: Nu exista o definitie al aeromodelului dat de FRMD sau FAI sau alta entitate.
9. In final daca se va publica HG912/2010 asa cum am cerut-o vom putea zbura inafara zonelor dens populate dupa cum urmeaza:
9.1 in zona G pana la 150m inlatime iar pe orizontala in raza vizuala
9.2in zona CTR sau TMA pe baza unui protocol semnat cu Romatsa
9.3 masa maxima de decolare 25kg
9.4 putem decola si ateriza pe intravilan si extravilan fara acordul proprietarilor
9.5 puetm sutine proiectul IGSU zbor FPV
9.6 In cazul in care esti afiliat la o entitate de profil sau federatie nu esti obligat sa iti inmatriculez aeromodelul, asigurare, certificare, etc..in caz contrar trebuie sa respecti regulamentul pe care il va face AACR pe pagina web (atentie nu intr-o lege sau ordin, pot sa faca modificari cand vor ei)
10. In principiul maine vom avea un protocol semnat cu Autoritatea Aeronautică Militară Națională si Romatsa. Va intrebati de ce?
Raspuns:
1. Daca ordinul 8/2014 se anuleaza atunci suntem in ilegalitate 100% si nu vreti sa stiti care sunt sanctiunile (verificati codul aerian civil)
2. Macar cu acest protocol vom avea posibilitatea sa zburam in zone segregate si nu se va lua nimeni de noi. Deja avem o lista cu locatiile de zbor si cu acordul celor care zboara vom putea segrega zona respectiva daca doresc.
3. Protocolul este un backup pentru noi in cazul in care se anuleaza ordinul 8/2014 si pana cand HG912/2014 va intra in vigoare
Scuze pentru ortografie dar m-am concentrat mai mult pe continut…sper ca lucrurile sunt acum mai clare