Postat 29 March 2015 - 01:24 PM
Diferenţa dintre o dronă şi un aeromodel este evidentă, chiar dacă un aeromodel poate deveni dronă.
Să nu uităm cum au apărut primele drone, chiar la noi. De la apariţia lor şi până în prezent definiţia dronelor a suferit modificări semnificative. Dacă la început UAV, sau dronă erau cam acelaşi lucru, acum nu.
Drona este un aparat de zbor echipat cu tehnica necesară pentru a efectua zboruri autonome fără intervenţie umană, sau cu intervenţii minore. Este un aparat de zbor programabil care poate efectua o misiune complexă în funcţie de indicaţiile din soft-ul încărcat în computerul de bord.
Aeromodelul cu programul cel mai complex pe care-l cunosc şi rămâne tot aeromodel, este cel clasificat la clasa F1, sau A2, dar e o programare mecanică cu un număr de comenzi foarte limitate, executate de un mecanism cu ceas, similar celor de la aparatele foto vechi - autodeclanşatoarele.
Dacă tricopterul, sau quadro, multicopterul, sau orice alt aparat de zbor este comandat de la sol prin unde radio evoluând în raza vizuală a operatorului, chiar dacă are la bord instalate dispozitive electronice de transmisie date şi/sau imagine şi are o masă la decolare mai mică sau egală cu 20 kg (reglementări USA), rămâne în definiţia de aeromodel. Dacă depăşeşte limita de greutate trece în categoria de UAV.
De asemenea, orice aparat de zbor, fără a exista o limită de greutate, care are la bord aparatura necesară pentru a putea fi pilotat în afara razei vizuale a operatorului, dar nu poate zbura fără intervenţia permanentă a acestuia, va fi definit UAV.
Orice aparat de zbor, fără limită de greutate, care este capabil să execute misiuni de zbor preprogramate fără intervenţia unui operator, sau doar cu intervenţie la decolare şi aterizare, va fi definit ca Dronă.
Am să continui să caut să văd dacă mai găsesc ceea ce am scris mai sus. Am mai spus că acum ceva mai mulţi ani am încercat să-mi autorizez o activitate comercială de genul UAV şi Dronă şi m-am lovit de o multitudine de piedici. În primul rând, autorităţile române habar nu aveau despre chestiile astea, nu erau şi încă nu sunt definite, iar persoanele decidente atunci nu-ţi semnau sub nicio formă o autorizaţie de gen. Definiţiile le găsisem întâmplător pe un site al FBI cu trimitere la o pagină liberă (relaţii cu publicul) a NSA. Problema se punea foarte serios pentru ei, în special pentru imediata vecinătate a graniţei cu Mexicului din cauză că traficanţii de droguri începuseră să folosească aeromodele de dimensiuni mai mari pentru a-şi trece drogurile în SUA.
Deci dacă ai un aeromodel şi filmezi de la bordul lui, dar îl pilotezi în raza ta vizuală, va rămâne definit aeromodel şi nimeni nu are nimic cu tine atâta vreme cât îl zbori după reglementări, iar în imagini nu apar persoane particulare, sau proprietăţi private. Nu te opreşte nimeni să zbori în Deltă, de exemplu, şi să iei imagini de la înălţime, cu condiţia ca aeromodelul să fie motorizat electric.
Cum spunea şi Renato : "să nu fim ipocriţi !" Dacă este să duc la extrem definiţia de hobby, de mâine mă apuc de meşterit la un dispozitiv explosiv nuclear, nu cu intenţii teroriste, ci doar aşa că aş putea încerca să văd dacă-mi iese. Ei şi dacă tot îl construiesc, de ce să nu-l testez ? Trebuie să ştiu dacă mi-a reuşit construcţia, nu ?
URA şi la zbor fofezelor !