O restrictie extrem de limitative la adresa hobbyului nostru este adusa indirect de acest ordin si in privinta condiţiilor în care
decolarea şi aterizarea se pot efectua şi de pe/pe alte terenuri sau suprafeţe de apă decât aerodromurile certificate. Astfel ordinul 8 prin art.5 alin.(1) specifica urmatoarele: “(1) Nicio prevedere a prezentului ordin nu exonerează operatorul unei aeronave civile motorizate fără pilot la bord de obligaţia respectării prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 912/2010 pentru aprobarea procedurii de autorizare a zborurilor în spaţiul aerian naţional, precum şi a
condiţiilor în care decolarea şi aterizarea aeronavelor civile se pot efectua şi de pe/pe alte terenuri sau suprafeţe de apă decât aerodromurile certificate, cu modificările şi completările ulterioare, atunci când efectuează operaţiuni aeriene civile în spaţiul aerian naţional.”
HG912/2010 prevede prin art.8 alin (3) o derogare privind aterizarea/ decolarea aeronavelor civile cu o greutate mai mica de 5700 Kg. pt alte suprafete decat aerodromuri civile certificate, cu respectarea unor conditii cumulative.
Limita de 5700Kg este singura derogare in privinta locurilor de aterizare/decolare prevazuta de HG912/2010 de aici rezultand ca indiferent daca zboara un ULM, un aeromodel sau chiar o jucarie de cateva grame, in privinta locurilor de decolare/ aterizare trebuiesc respectate aceleasi conditii.
In opinia personala unele din aceste conditii enumerate de HG912/2010 art.8 alin (3), sunt neintemeiat de respective la adresa hobbyului nostru si consider necesara introducerea prin ordinul8 a unor derogari mai putin restrictive privind locurile de aterizare/decolare pt. aeromodele.
Mai jos HG912/2010 art.8 alin (3):
“(3) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), avioanele cu masa maximă
la decolare mai mică de 5.700 kg, elicopterele, aeronavele ultrauşoare şi
aeronavele nemotorizate, care execută zboruri interne VFR pe timp de zi,
încadrate în categoria operaţiunilor aeriene civile de lucru aerian sau
aviaţie generală, pot ateriza pe şi, respectiv, pot decola de pe un teren/o
suprafaţă de apă, altul/alta decât un aerodrom civil certificat, în
următoarele condiţii cumulative:
--------
a) terenul sau suprafaţa de apă este amplasat/ă în extravilanul unei
localităţi;
B ) proprietarul sau, în cazul domeniului public, administratorul
terenului ori al suprafeţei de apă a aprobat utilizarea acestora de către
aeronava în cauză;
c) dimensiunile şi configuraţia terenului sau ale suprafeţei de apă
permit desfăşurarea activităţii de zbor cu categoria respectivă de aeronavă,
în condiţii de siguranţă;
d ) restricţiile privind activitatea de zbor pe respectivul
teren/respectiva suprafaţă de apă, care pot fi stabilite de primar în funcţie
de interesele locuitorilor rezidenţi în respectiva localitate, precum şi de
proprietarul sau, după caz, administratorul terenului/suprafeţei de apă, sunt
cunoscute şi respectate de către operatorul aeronavei;
e) în cazul în care terenul este situat în perimetrul unei zone de
control de aerodrom sau al unei zone restricţionate, dacă operatorul
aeronavei a convenit/încheiat cu unitatea de trafic aerian corespunzătoare,
înainte de începerea activităţii de zbor pe respectivul teren, o procedură
pentru coordonarea activităţilor de zbor.”
Am sa comentez aici doar nocivitatea punctului “b” la adresa acestui hobby:
Astfel daca am dori sa zburam un planor, pe panta unui deal departe de orice zona locuita, dar fara alte restrictii inclusiv in privinta accesului public, am fi in imposibilitatea dobandirii unui caracter legal al respectivului zbor. Cele mai multe locuri de acest fel apartin domeniului public, iar obtinerea unui acord din parte administratorului este posibila in acest caz doar prin document scris, mai ales in cazul unei institutii de stat, aspect ce face aproape imposibila obtinerea unui astfel de acord. Spre exemplu o primarie ar fi obligata sa treaca prin consiliul local emiterea unei astfel de aprobarii.
Astfel as propune in cazul aeromodelolor sa fie suficienta si o aprobare din partea
persoanelor cu drept de folosinta asupra respectivelor suprafete.
PS in atentia ARA: In situatia in care decideti sa propuneti MT si introducerea aceastei derogari, propunerea trebuie inaintata strict pt. ordinul8, in nici un caz ca si propunere de modificare a HG912/2010. Alaturi si de alte propuneri pt. modificarea ordinului 8 ar fi utile cateva note justificative pt. a consolida temeinicia respectivelor propuneri fata de personele decidente din MT.
Aceasta postare a fost editata de xorg: 29 March 2014 - 12:24 PM