Aeromodelism interzis in Romania incepind din 1 februarie 2014
#31
Postat 22 January 2014 - 07:07 PM
dar vin si intrebarile:
1. Telemetria se pune ca echipament de transmisie? Ca doar emite.
2. Receptoarele in 2.4 GHz sunt de fapt transceivere. Deci si ele emit. Cum se clasifica?
3. Care sunt masurile de punere in practica a acestui ordin? Cine va face verificari ca pe campul x se zboara cu aeromodele cu greutate mai mare de 1 kg.
Asta ca sa nu mai vorbim de FPV care nici pana acum nu erau tare legale (cel putin din cauza filmarii aeriene)
#32
Postat 22 January 2014 - 07:20 PM
luând în considerare faptul că pe plan internaţional nu au fost stabilite încă standarde comune de certificare şi operare a aeronavelor civile fără pilot la bord,
ţinând cont de faptul că la nivelul Uniunii Europene pachetul de reglementări în domeniului aeronavelor civile fără pilot la bord, cu masa maximă la decolare mai mare de 150 kg, urmează să fie finalizat până în anul 2016, în timp ce aeronavele civile fără pilot la bord, cu masa maximă la decolare mai mică de 150 kg, rămân sub incidenţa reglementărilor naţionale emise de statele membre ale Uniunii Europene,
pentru a permite operarea în spaţiul aerian naţional a aeronavelor civile motorizate fără pilot la bord, până la emiterea pachetului de reglementări europene şi naţionale specifice care să acopere atât domeniul certificării, cât şi domeniul operării acestor aeronave,
în temeiul prevederilor art. 4 lit. B) şi f) din Ordonanţa Guvernului nr. 29/1997 privind Codul aerian civil, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 24/2013 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul transporturilor emite următorul ordin:
Art. 1.
(1) Operarea aeronavelor civile motorizate fără pilot la bord în spaţiul aerian naţional este permisă numai în zone de spaţiu aerian segregat temporar, înfiinţate, alocate şi activate conform reglementărilor aplicabile în vigoare.
(2) Zonele prevăzute la alin. (1) se stabilesc în întregime în spaţiul aerian de clasă G, iar limita verticală superioară a acestora trebuie să fie cu cel puţin 150 m sub limita minimă a spaţiului aerian controlat.
(3) Cererea pentru înfiinţarea zonei prevăzute la alin. (1) se transmite de către operatorul aeronavei Autorităţii Aeronautice Civile Române cu cel puţin 45 de zile înainte de data prevăzută pentru începerea activităţii. Modelul cererii şi informaţii privind documentele-suport care trebuie anexate acesteia se publică pe pagina proprie de internet a Autorităţii Aeronautice Civile Române www.caa.ro.
(4) Alocarea şi activarea zonelor prevăzute la alin. (1) se efectuează în conformitate cu reglementările aeronautice aplicabile.
Art. 2.
În sensul prezentului ordin, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) operator al aeronavei - persoană fizică sau juridică care efectuează operaţiuni aeriene cu o aeronavă civilă motorizată fără pilot la bord şi care solicită în acest scop înfiinţarea unei zone de spaţiu aerian segregat temporar conform prevederilor prezentului ordin;
B) spaţiu aerian de clasă G - zonă delimitată de spaţiu aerian în care nu sunt furnizate servicii de control al traficului aerian.
Art. 3.
O aeronavă civilă motorizată fără pilot la bord şi cu masa maximă la decolare mai mare de 150 kg poate fi operată în spaţiul aerian naţional, în condiţiile respectării cerinţei prevăzute la art. 1 alin. (1) şi (2), numai dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:
a) deţine un certificat de înmatriculare;
B) deţine un certificat de tip şi un certificat de navigabilitate, conform cu reglementările europene emise în aplicarea Regulamentului (CE) nr. 216/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 februarie 2008 privind normele comune în domeniul aviaţiei civile şi instituirea unei Agenţii Europene de Siguranţă a Aviaţiei şi de abrogare a Directivei 91/670/CEE a Consiliului, a Regulamentului (CE) nr. 1.592/2002 şi a Directivei 2004/36/CE;
c) operatorul aeronavei este certificat, după caz, în funcţie de operaţiunile aeriene civile desfăşurate, în conformitate cu reglementările aeronautice aplicabile emise la nivel naţional sau cu cele emise la nivelul Uniunii Europene;
d) aeronava este asigurată, conform legii, pentru daune produse terţilor.
Art. 4.
O aeronavă civilă motorizată fără pilot la bord şi cu masa maximă la decolare mai mică sau egală cu 150 kg poate fi operată în spaţiul aerian naţional, în condiţiile respectării cerinţei prevăzute la art. 1 alin. (1) şi (2), numai dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:
a) deţine un certificat de identificare emis de Autoritatea Aeronautică Civilă Română sau un certificat de înmatriculare ori un document echivalent emis de alt stat;
B) în cazul în care aeronava are o masă maximă la decolare mai mare de 15 kg, deţine un permis de zbor naţional emis de Autoritatea Aeronautică Civilă Română sau un document de certificare tehnică echivalent emis de alt stat, recunoscut de Autoritatea Aeronautică Civilă Română;
c) aeronava este asigurată, după caz, conform legii, pentru daune produse terţilor.
Art. 5.
(1) Nicio prevedere a prezentului ordin nu exonerează operatorul unei aeronave civile motorizate fără pilot la bord de obligaţia respectării prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 912/2010 pentru aprobarea procedurii de autorizare a zborurilor în spaţiul aerian naţional, precum şi a condiţiilor în care decolarea şi aterizarea aeronavelor civile se pot efectua şi de pe/pe alte terenuri sau suprafeţe de apă decât aerodromurile certificate, cu modificările şi completările ulterioare, atunci când efectuează operaţiuni aeriene civile în spaţiul aerian naţional.
(2) Prezentul ordin nu se aplică:
a) aeromodelelor, aşa cum acestea sunt definite şi clasificate de către Federaţia Internaţională de Aeromodelism şi de către Federaţia Română de Modelism, atunci când sunt utilizate în cadrul competiţiilor, demonstraţiilor aeriene sau al altor manifestaţii oficiale organizate de Federaţia Română de Modelism;
B) aeronavelor civile motorizate fără pilot la bord şi cu masa maximă la decolare mai mică sau egală cu 1 kg, atât timp cât:
- sunt operate într-o zonă deschisă, fără construcţii cu destinaţia de locuinţă;
- sunt operate fără depăşirea câmpului vizual al persoanei care asigură comanda aeronavei de la sol, dar nu mai mult de 150 m distanţă pe orizontală şi de 100 m distanţă pe înălţime faţă de această persoană;
- nu au montate pe ele aparatură pentru filmare sau transmisie de date.
(3) Răspunderea pentru eventuale daune provocate ca urmare a operării aeromodelelor şi aeronavelor prevăzute la alin. (2) revine în totalitate persoanelor care asigură comanda acestora de la sol.
Art. 6.
(1) În termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentului ordin, Autoritatea Aeronautică Civilă Română publică pe propria pagină de internet, www.caa.ro, documentele şi informaţiile prevăzute la art. 1 alin. (3).
(2) Până la data de 30 iunie 2015, Autoritatea Aeronautică Civilă Română va elabora şi va supune aprobării ministrului transporturilor proiectele reglementărilor aeronautice civile naţionale privind operarea în spaţiul aerian naţional a aeronavelor civile motorizate fără pilot la bord şi care au masa maximă la decolare mai mică sau egală cu 150 kg.
Art. 7.
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare la 30 de zile de la data publicării.
Art. 8.
Prezentul ordin se aplică până la data de 30 ianuarie 2016.
p. Ministrul transporturilor,
Constantin Matei,
subsecretar de stat
Bucureşti, 13 ianuarie 2014.
Nr. 8.
/------------------------\ |~~\_____/~~\__ | | Hash84 |______________ \______====== )-+ | | ~~~|/~~ | \------------------------/ ()
#33
Postat 22 January 2014 - 07:21 PM
(2) Prezentul ordin nu se aplică:
a) aeromodelelor, aşa cum acestea sunt definite şi clasificate de către Federaţia Internaţională de Aeromodelism şi de către Federaţia Română de Modelism, atunci când sunt utilizate în cadrul competiţiilor, demonstraţiilor aeriene sau al altor manifestaţii oficiale organizate de Federaţia Română de Modelism;
B) aeronavelor civile motorizate fără pilot la bord şi cu masa maximă la decolare mai mică sau egală cu 1 kg, atât timp cât:
- sunt operate într-o zonă deschisă, fără construcţii cu destinaţia de locuinţă;
- sunt operate fără depăşirea câmpului vizual al persoanei care asigură comanda aeronavei de la sol, dar nu mai mult de 150 m distanţă pe orizontală şi de 100 m distanţă pe înălţime faţă de această persoană;
- nu au montate pe ele aparatură pentru filmare sau transmisie de date.
(3) Răspunderea pentru eventuale daune provocate ca urmare a operării aeromodelelor şi aeronavelor prevăzute la alin. (2) revine în totalitate persoanelor care asigură comanda acestora de la sol.
#34
Postat 22 January 2014 - 07:22 PM
/------------------------\ |~~\_____/~~\__ | | Hash84 |______________ \______====== )-+ | | ~~~|/~~ | \------------------------/ ()
#35
Postat 22 January 2014 - 07:23 PM
#36
Postat 22 January 2014 - 07:24 PM
#37
Postat 22 January 2014 - 07:25 PM
fly, la 22 January 2014 - 07:23 PM, a spus:
pai e simplu. platesti federatia sa organizeze antrenamente.
totul se reduce la bani dragilor. simplu.
sa vedem si sanctiunile.
asteptam.
/------------------------\ |~~\_____/~~\__ | | Hash84 |______________ \______====== )-+ | | ~~~|/~~ | \------------------------/ ()
#39
Postat 22 January 2014 - 07:33 PM
#40
Postat 22 January 2014 - 07:42 PM
dan_mitea, la 22 January 2014 - 07:31 PM, a spus:
Dupa cum de neglijent este facut cred ca cei care au redactat o, nici nu stiu sa citeasca cuvintul telemterie, sa nu vorbim de existenta ei in modelism.
Aceasta postare a fost editata de wabo1: 22 January 2014 - 07:42 PM
rhc@born.ro
#41
Postat 22 January 2014 - 07:47 PM
Sunt spume peste 1kg destule, cum la fel sunt si avioane serioase sub un kg.
La planoare inteleg de ce mai mare = mai stabil = mai bun, de ce s-ar aplica asta si la acro ?
Cine vrea se va putea relaxa si cu cele de la categoria liber de lege.
#42
Postat 22 January 2014 - 07:52 PM
Iacata o mostra a faptului ca ati reusit sa aruncati mamaliga in geam cu maximul de pagube posibile:
http://lege5.ro/Grat...ord#p-145649642 - respectiv art.5 cu excluderile
Imi cer scuze dar mi-a luat 10 minute pentru a citi textul pus de Dvs ca sa-mi dau seama ca ordinul nu ne priveste, pe noi , modelistii decat eventual peste 15kg!
La fel era si ordinul :ORDIN nr. 806 din 31 august 2007 pentru aprobarea Reglementarii aeronautice civile romane RACR-AZAC "Admisibilitatea la zbor a unor categorii de aeronave civile", editia 01/2007
Dvs. v-a luat mult mai mult sa inflamati comunitatea datorita neintelegerii textului.
Pentru restul care au scris p-aci treaba-i tipic romaneasca : " hai sa comentam ceva fara sa ne informam"
V-a iesit!
Va recomand sa cititi cu atentie ordinul inainte de a mai scrie ceva la acest topic. Pentru mine subiectul este inchis.
P.S. l. Wabo o sa va fac si un link catre reglementarile in vigoare din Germania ca sa nu mai discutam pe linga! Legislatia in Germania sau in Europa Civilizata este mult mai drastica decat credeti.
Iar forul national nu este informat pentru ca este posibil sa aiba un jurist competent sau unul lenes. Daca este competent , normal ca nu alerta managementul pentru ceva ce nu se aplica decat restrans iar daca este lenes sau nepregatit sau ce-o mai fi posibil sa fie nu a alertat pe nimeni pentru ca ori n-avut timp ori n-a inteles ori a dormit...
SERIOUS THINKS THAT CAN FLY + A DREAM UNDERCONSTRUCTION
#43
Postat 22 January 2014 - 08:00 PM
Eu tot timpul am incercat sa zbor in zone cat mai retrase sa nu am spectatori, nu se stie nici odata peste cine dai si te ia la intrebari despre ce echipament ai, distanta maxima de operare, altitudine maxima. Tu ca un bun samaritean ii explici ca merge la x km si in 2 zile te trezesti cu gaia la usa sa te lege ca faci terorism.
Sa nu mai vb. aici de frecventele in care zburam FPV, mai ales cei care zburam in 0.9, 1.2 si 1.3GHz care sunt ilegale la noi.
Aceasta postare a fost editata de casper20: 22 January 2014 - 08:02 PM
FPV is not a crime!
Hitec Optic 6 Spectra 35MHz sinteza
FrSky 2.4GHz modul
Easy Glider BL
FW 190 A8
P 51D Mustang
IAR 80
ME 163
Tel: 0741-931.767
#44
Postat 22 January 2014 - 08:04 PM
renatoa, la 22 January 2014 - 07:47 PM, a spus:
Sunt spume peste 1kg destule, cum la fel sunt si avioane serioase sub un kg.
La planoare inteleg de ce mai mare = mai stabil = mai bun, de ce s-ar aplica asta si la acro ?
Cine vrea se va putea relaxa si cu cele de la categoria liber de lege.
Asta ziceam ca e aberant, acum strict la mine, ce zbor eu sunt acoperit de lege, quadu e sub un kil si fara camere si filmari, spune si nebunii pana in 700-800 grame maxim :)
Desi smecheria face ca si o masinuta poate fi facuta autonoma, poate fi incarcata cu explozibili and stuff si bang. aici legea e cam ambigua oricum, desi ii afecteaza grav pe cei ce fac filmari profesionale din aer si sigur au hexa si/sau octo peste un kil, garantat transmit imagini. Aar trebui inclusi si ei in lege ca o exceptie, daca ai si faci asta in scop comercial te declari si evident se va ajunge la plata unei taxe, cum si la restu se poate impune o taxa, ca in afara. Si daca se supara pe tine te dau afara, cum a patit Bruce de la RCmodelreview.
#45
Postat 22 January 2014 - 08:05 PM
parerea mea ca sunt doar hartoage :blush:
#46
Postat 22 January 2014 - 08:07 PM
Aceasta postare a fost editata de edy_lucian: 22 January 2014 - 08:10 PM
#47
Postat 22 January 2014 - 08:08 PM
renatoa, la 22 January 2014 - 07:47 PM, a spus:
Cine vrea se va putea relaxa si cu cele de la categoria liber de lege.
Pai zbori si tu cu planor mare de tot, dar nemotorizat, ca atunci nu e problema chiar daca are vreo 5 kg. adica baietii cu legea ne imping de la spate sa crestem nivelul modelismului...
#48
Postat 22 January 2014 - 08:10 PM
SERIOUS THINKS THAT CAN FLY + A DREAM UNDERCONSTRUCTION
#49
Postat 22 January 2014 - 08:11 PM
Aceasta postare a fost editata de bitex: 22 January 2014 - 08:11 PM
Telefon: 0721 385365
#50
Postat 22 January 2014 - 08:14 PM
stelu82, la 22 January 2014 - 08:05 PM, a spus:
parerea mea ca sunt doar hartoage :blush:
Perfect de acord.Poate este doar o fitza a statului,sa nu zica alte tari ca la ei este "ca la armata" si la noi nu e nimic.N-o sa vina niciun politist sa va dea amenda ca zburati,ca filmati ceva(totusi daca vrei sa filmezi o baza secreta sau ceva top secret ti-o cauti cu lumanarea),ca ati iesit din raza vizuala sau altceva.Ca exemplu,zbor FPV pe langa o statie de frontiera,care are ca sarcina principala vegherea granitei pe apa dintre Romania si R.Moldova.Au trecut adesea pe langa mine,m-au intrebat despre una despre alta(cat zboara pana unde cat cara intrebari banale care le pune oricine ma vede) si si-au vazut de treaba.II doare in cot ca eu pilotez printr-o camera montata pe un UAV(sa-i zicem asa cum e denumit de ordinul in chestiune),il doare in cot ca nu am autorizatie(nici nu e).Si vorba aia,sunt vamesi in ton cu metodele de contrabanda(ba chiar le place sa se uite prin monitorul meu cuFPV,cand ma prind cu el la zbor cum imi cer sa se uite si ei.http://www.rhcforum.ro/public/style_emoticons/default/biggrin.gif.si asa imi termin eu acumulatorii fara sa ma bucur de zbor.
Sambata asta ies dinou la zbor,si o sa intreb expres daca e ceva in neregula cu ceea ce fac,daca au auzit ceva in legatura cu activitatea mea.
#51
Postat 22 January 2014 - 08:15 PM
si mai e ceva care poate da nastere la multe interpretari: categoria peste 1kg si pana la 15kg nu se regaseste.
Sa fie oare in favoarea noastra? Cam neclar documentul!
Mugurel
PS, aici e despre inmatriculare. Cele sub 25kg se exclud. Documentul aparut in 21.01.14 ar trebui sa modifice/abroge alte legi/reglementari.
Aceasta postare a fost editata de MUGUREL.: 22 January 2014 - 08:19 PM
#52
Postat 22 January 2014 - 08:17 PM
Aceasta postare a fost editata de bitex: 22 January 2014 - 08:19 PM
Telefon: 0721 385365
#53
Postat 22 January 2014 - 08:21 PM
#54
Postat 22 January 2014 - 08:26 PM
Oricum orice hotarare trebuie sa fie insotita de normele de aplicare, norme care nu exista inca!
SERIOUS THINKS THAT CAN FLY + A DREAM UNDERCONSTRUCTION
#55
Postat 22 January 2014 - 08:29 PM
Ciprian97, la 22 January 2014 - 08:14 PM, a spus:
Mai bine nu intreba nimic. Poate nici ei nu afla nimic despre aceasta lege.
Politia va trebui sa vina dupa noi pe camp cu cantar si aparatura de masurat distanta si inaltimea la care e avionul.
#56
Postat 22 January 2014 - 08:30 PM
a) aeromodelelor, aşa cum acestea sunt definite şi clasificate de către Federaţia Internaţională de Aeromodelism şi de către Federaţia Română de Modelism, atunci când sunt utilizate în cadrul competiţiilor, demonstraţiilor aeriene sau al altor manifestaţii oficiale organizate de Federaţia Română de Modelism;
B) aeronavelor civile motorizate fără pilot la bord şi cu masa maximă la decolare mai mică sau egală cu 1 kg, atât timp cât:
- sunt operate într-o zonă deschisă, fără construcţii cu destinaţia de locuinţă;
- sunt operate fără depăşirea câmpului vizual al persoanei care asigură comanda aeronavei de la sol, dar nu mai mult de 150 m distanţă pe orizontală şi de 100 m distanţă pe înălţime faţă de această persoană;
- nu au montate pe ele aparatură pentru filmare sau transmisie de date.
(3) Răspunderea pentru eventuale daune provocate ca urmare a operării aeromodelelor şi aeronavelor prevăzute la alin. (2) revine în totalitate persoanelor care asigură comanda acestora de la sol. "
Nu vad partea cu ai voie sa zbori cu modele pana la 15kg, ci faptul ca poti sa zbori doar cu modele definite si clasificate de Federatie atunci cand sunt utilizate in cadrul competitiilor si a manifetarilor organizate de Federatie. Si in rest ? Antrenamente cu modele de hartie si apoi zbor in competitii cu modele specifice ?
Poate am citit si eu pe langa, dar mai e si reglementarea de greutate. Partea cu 1kg nu era destinata cu siguranta aeronavelor 1:1.
#57
Postat 22 January 2014 - 08:31 PM
bitex, la 22 January 2014 - 08:11 PM, a spus:
Inclusiv cei corecti ii pot lucra cu legea in mana.
Ca radiamator autorizat am voie sa emit orice, video, date, analog, digital, fix sau mobil, cu niste puteri la care zburatorii doar pot visa... cum va suna 60W in 467M ?
Deci legea asta se bate cap in cap cu cea care reglementeaza radioamatorismul, asa ca ce sa o mai comentam...
#58
Postat 22 January 2014 - 08:32 PM
bitex, la 22 January 2014 - 08:11 PM, a spus:
Asa e, presupun ca vor sa tina fenomenu sub supravegrere, sau pregatesc o noua baza de impozitare.
#59
Postat 22 January 2014 - 08:32 PM
#60
Postat 22 January 2014 - 08:35 PM
Si zic ca are dreptate pentru ca in art. 4 exista cuvantul CUMULATIV.
adica sa fie mai mica de 150 kg (necesar: certificat...)
si mai mare de 15 kg (necesar permis de zbor...)
Prin urmare cele de sub 15 kg nu intra in articol, desi sunt mai mici de 150 dar cumulativ adica simultan in cazul nostru, nu sunt mai mari de 15.
Probabil ca e OK asa. Si ramane valabila "Hotărârea nr. 912/2010 pentru aprobarea procedurii de autorizare a zborurilor în spaţiul aerian naţional, precum şi a condiţiilor în care decolarea şi aterizarea aeronavelor civile se pot efectua şi de pe/pe alte terenuri sau suprafeţe de apă decât aerodromurile certificate"
Aceasta postare a fost editata de bitex: 22 January 2014 - 08:37 PM
Telefon: 0721 385365