Zilele acestea am avut placerea sa citesc un articol in Evenimentul Zilei despre domnul George Craioveanu... Felicitari pentru realizari!
In plus, daca nu ma insel, dumnealui este aceeasi persoana cu domnul Puiu Craioveanu de care ne povestea Marinarul... asa este Marinare?:)
MIG-29
============
Decanul icarilor
Anca Stanescu
Duminica, 21 August 2005
La 71 de ani, George Craioveanu este pilot de incercare si instructor al Institutului National de Cercetari Aerospatiale Bucuresti
Daca pentru majoritatea persoanelor ajunse la 71 de ani aceasta este varsta la care ar trebui sa se bucure de o binemeritata pensie, pentru pilotul George Craioveanu este un prilej de noi planuri. Inca angajat al Institutului National de Cercetari Aerospatiale Bucuresti ca pilot profesionist de incercare si consilier, inventator si antrenor emerit, George Craioveanu este cel mai in varsta pilot de aeronave ultrausoare de la noi din tara.
In 1991, la 57 de ani, pentru a testa motodeltaplanul Patriot II alege sa faca raliul aerian Bucuresti-Chisinau, la o inaltime de 500 m si o temperatura de -7 grade Celsius. „Trebuie sa ai o conditie fizica buna pentru ca in deltaplan nu ai un parbriz care sa te apere si simti aerul rece care te izbeste in piept. Ca sa fii declarat apt de zbor trebuie sa faci anual 12 vizite medicale la Centrul Medical Militar, altfel stai la solâ€, spune pilotul. Cativa ani mai tarziu, in 1994, isi propune sa faca circuitul aerian al Romaniei cu motodeltaplanul Patriot, echipat cu motor de Olcit - avionizat - si strabate 3.600 km. „Fiecare om trebuie sa aiba o pasiune, nu poti sa stai in fiecare zi la serviciu doar ca sa astepti leafa, si nu m-as vedea privind ore intregi ceasul, la birou, doar ca sa astept sa se faca 15.55 si sa ies pe usaâ€, spune George Craioveanu. „Lumea pasionatilor aerului este ceva deosebit. Acolo sus te intalnesti cu o alta Romanie. La 200 m vezi una, la 400 alta si va pot spune cu siguranta ca arata mai bine decat de aici, de jos, e mai multa disciplina. Am un prieten, Ioan Bobocel, cel care s-a ocupat de proiectarea avionului „Aurel Vlaicu IIâ€, care este in varsta de 87 de ani, si unicul lucru la care se gandeste este urmatorul proiect. Cred ca are programul pe doi-trei ani deja facut. Poate ca asta inseamna pasiuneâ€, adauga el. Aviatorii se sustin intre ei, iar partea materiala este putin importanta. „Nu de putine ori s-a intamplat ca, in momentul in care trebuia sa ies la zbor, sa ma trezesc cu elicea crapata si sa imprumut una de la un coleg. Mi-a imprumutat-o fara sa clipeasca fara sa-si puna problema ca si a lui se poate stricaâ€, spune Craioveanu.
Deltaplanul, o distractie la indemana tuturor
Deltaplanul este usor de utilizat si nu este „pretentiosâ€. Nu necesita hangar, pentru ca se poate strange, si cantareste in jur de 6 kg. Nu ai nevoie nici de pista de aterizare sau decolare, orice teren drept este bun. La deltaplan s-a adaugat si un motor, de capacitate mica, si astfel zborul a devenit mai performant si mai placut. Motodeltaplanele in forma de bi-pas (doua locuri) pot executa zboruri de agrement, scolarizarea elevului-pilot cu instructor la bord, zboruri publicitare - pictat pe aripa, tractend banner, lansarea fluturasilor publicitari -, fotografii aeriene, filmari, agrement. Pretul unui motodeltaplan din import este intre cuprins 8.000 si 12.000 de dolari, iar pretul unui aparat similar fabricat in tara este de 6.000-8.000 de dolari. La Fabrica de Avioane Craiova este in faza de proiectare-executie un motodeltaplan bi-plas. Un alt avantaj al motodeltaplanului este consumul, intrucat aceste aparate folosesc benzina obisnuita si au un consum de doar 18a. In lume, acest sport s-a raspandit formidabill, iar Romania este a 13-a tara care a inceput sa practice deltaplanorismul. Chiar si unele VIP-uri, cum ar fi Calin Popescu-Tariceanu, sunt elevi la cursurile pentru avioane sportive. Viteza optima de zbor este de 70 km/h si in general aparatul se ridica de la 200-400 m. Cu motodeltaplanul se poate ajunge insa pana la
4.500 m, iar recordul mondial, cu masca de oxigen, este de 7.200 m.
O noua dragoste la 46 de ani
Povestea vietii lui George Craioveanu se impleteste cu cea a deltaplanorismului romanesc. „La 18 ani, fara acordul tatalui meu, m-am dus la scoala de pilotaj. Dupa ce am luat brevetul, timp de 14 ani am practicat planorismul. Am castigat Campionatul National de Aeromodele, am luat premii in strainatate si chiar am stabilit recorduri nationale. Cu deltaplanorismul am luat contact mai tarziu, cam pe la 46 de ani, prin 1980. Pe atunci ne construiam singuri deltaplanul, nu ca acum, cand multi si-l cumpara. Impreuna cu cativa prieteni ne duceam la Calugareni, unde este o pozitie buna pentru zburat, si am invatat singuri sa-l pilotam. Dupa ce am prins curaj, am vrut sa zburam la o inaltime mai mare si ne-am indreptat catre Brasov. Initial, Aeroclubul nu voia sa le recunoasca drept sport si ne ignora. Am facut ceva agitatie prin presa, au fost si vreo opt cazuri mortale, dar, pana la urma, aeroclubul ne-a luat si pe noi in seama. Primul motodeltaplan pe care mi l-am construit avea un motor de Trabant si o elice din lemn. Acum, motoarele sunt mult mai puternice, elicele sunt din fibra de sticla, ai aparatura de bord, radio pentru contact, GPS si indicator de activitate termica.
O sotie temerara
Sotia l-a sustinut intotdeauna. Cristiana Vega a fost profesoara de germana, dar a avut drept pasiuni planorismul si parasutismul si a obtinut si brevet. „Acum, la varsta de 75 de ani, a inceput sa-mi spuna ca are emotii pentru mine cand zbor. Ca s-o linistesc ii spun ca, daca n-am patit pana la aceasta varsta nimic, n-o sa patesc tocmai acum. Oricum, si ea este o temerara, si-a luat carnetul de conducere la 66 de ani, fara nici o emotieâ€, spune pilotul.
Inconstienta duce la tragedii
Nu intotdeauna zborurile se termina insa cu bine. „A fost un caz deosebit de grav al unui tanar care, vrand sa se dea mare fata de prietenii care se aflau pe terasa, la o bere, a intrat cu deltaplanul in firele de inalta tensiuneâ€, spune George Craioveanu. Alte accidente se produc din nerespectarea disciplinei de zbor, cum ar fi cazul unui deltaplan care s-a ciocnit cu o parapanta. „Poate cel mai tragic a fost cazul a doi arhitecti, de 26 de ani, care au cazut cu un avion usor, destul de bun, de 23.000 de euro, al pilotului Sorin Boghis. Unul dintre ei era inca elev la scoala de aviatie si, desi nu avea voie, a vrut sa-si plimbe prietenul. Nestapanind bine aparatul s-au prabusit. In aer, daca nu respecti regulile, n-ai nici o sansaâ€, spune pilotul fara varsta.
„Aeromobilul lui Vuiaâ€
La 18 martie 1906, la Montessum, langa Paris, in fata ziaristilor, Traian Vuia efectua primul zbor cu depunere de certificat de inventie la Academia Franceza. Pentru prima data, „aeromobilul†- asa fusese numita „masina zburatoare†- se ridica de la sol cu mijloacele proprii de la bord. Acela este considerat a fi primul pas facut de aviatia romana. Ministerul Transporturilor a inaintat o cerere catre Guvernul Romaniei pentru ca, in 2006, sa fie sarbatorit Centenarul Aviatiei Romane. Pentru mitingul care va fi organizat cu aceasta ocazie speciala, la Romaero si Turbomecanica, deja sunt in lucru trei aparate de zbor cu totul deosebite. Vor fi reproduse, pana in cel mai mic detaliu, aparatul de zbor al lui Aurel Vlaicu - Aurel Vlaicu II - care va zbura cu un motor de 100 CP, avionul pe care a zburat Vuia, si avionul de epoca MR2, tip rata, echipat cu un motor de motocicleta de 12 CP. De asemenea, la miting, pe langa alte surprize, vor fi invitate si formatii acrobatice din afara tarii.
Aceasta postare a fost editata de MIG-29: 21 August 2005 - 12:14 AM