2013 - ce a fost, ce o sa vina topic de dat cu parerea
#1
Postat 17 December 2013 - 09:39 AM
Asadar ce a adus 2013 ?
- o statie noua Futaba - 14SG. Continuarea lui 8FG pare statia punte care o sa faca trecerea de la tehnologia Futaba de inceput in 2.4Ghz (FASST) catre tehnologi de viitor (FHSS si FASSTest). In clipa asta Futaba are cea mai mare ciorba de emisii in 2.4Ghz. Planul lor pare sa fie FHSS pentru entry-level (6J si 8J) - asa pana in 300 USD si 14SG si 18 MZ pentru restul. Toate celelalte statii sunt istorie. Futaba are o baza de utilizatori loiali dar cota lor de piata a scazut si nu poate sa merga decat intr-o singura directie, in jos.
- Statia FrSky - indelung mosita, greu nascuta, a aparut in sfarsit. De departe a fost cea mai interesanta aparitie pe piata. Are problemele firesti de inceput si a fost produsa intr-un numar foarte mic de exemplare care s-au vandut pe loc, asa ca e departe de as fi atins potentialul. Daca reusesc sa rezolve cele cateva lipsuri minore si sa produca din belsug o sa ii creasca cota de piata semnificativ - cu sanse sa ajunga in 2014 pe locul 3 sau 4.
- Spektrum DX9 - a aparut fara mare tam-tam, cam de nicaieri si a avut un succes fenomenal. A lovit perfect punctul optim de calitate/functii - pret. Spektrum a produs vagoane si tot nu e destul. O sa cimenteze pozitia de lider si poate o sa-i creasca cota de piata putin.
- Hitec Aurora 9x - o mica inbunatatire a lui Aurora. Hitec se misca foarte lent la statii, Aurora e deja foarte batrana. Cred ca in ultimul timp au pierdut cota de piata. Singurul lucru notabil e protocolul de emisie dual, pe langa cel Hitec au si SLT - protocol folosit de Hobbico/Tower Hobbies. Asta arata incercarea (disperata) de a incerca prin aliante sa isi largeasca cota de piata.
- JR s-a rupt practic total de Spektrum si de Graupner. Sunt pe picioarele lor atat ca protocol cat si ca marketing. Statiile lor sunt in continuare frumoase si bine facute dar cota de piata sigur e in picaj. De altfel cred ca in continuare vand mai mult statii DSM2/DSMX decat cele DMSS. Nu cred ca 2014 o sa fie un an bun pentru JR.
- Graupner este acum SJ/Graupner si este in totalitate korean. Statiile lor HOTT sunt poate cele mai avansate dar falimentul Graupner si faptul ca sunt scumpe nu le ajuta. Daca nu pornesc o ofensiva majora in 2014 nu vor ajunge nicaieri.
- Turnigy 9XR - asteptata si vorbita indelung a aparut in sfarsit in 2013 si a fost o mare dezamagire. Este un 9X reambalat, mai scump si mai prost executat. Cu siguranta ca s-a vandut bine dar nu avut nici un fel de impact la nivelul modelistilor, inca o statie ieftina si modesta. HobbyKing e imprevizibil, in 2013 au inceput sa produca sub licenta diferinte produse venite dinspre hobisti/entuziasti cu mare succes. E posibil sa scoata un urmas al 9XR care sa fie cu adevarat ceea ce doreste lumea.
- Multiplex, Airtronics, Jeti, Weatronic sunt in mare parte irelevanti. Servesc diferite nise mici, greu e crezut ca vor face ceva spectaculos in 2014.
2013 a fost anul telemetriei. Telemetria a devenit omniprezenta si calul de bataie la vanzare. Protocoalele X sau Y (si care e mai bun) nu mai excita pe nimeni dar telemetria da.
Telemetria este inca in faza de dezvoltare si in 2014 vor fi progrese majore. Viitorul apartine receptoarelor cu telemetrie integrata, programabile total din statie.
Cel mai bine la capitolul asta sta FrSky si cel mai prost Spektrum. Telemetria de la Futaba este atat de scumpa incat in mare parte este irelevanta. Nici macar utilizatorii Futaba nu isi bat capul cu ea.
elicopterele mele http://www.rhcforum....-mele-stiganas/
#2
Postat 21 January 2014 - 01:21 PM
Din ce se aude,este posibil intradevar,sa scoata o versiune 9XR PRO,cu multe inbunatatiri ce ar putea fi mult comparata cu Taranis.(SOFT)
Se spera, de Craciun ca va iesi pe piata.Ultimul zvon este ca,de curand, a intrat in productie.link:
http://eastbay-rc.bl...-pro-notes.html
#3
Postat 02 April 2014 - 02:07 PM
Sa vedem faptele, insotite de belsug de link-uri, cum ii place colegului Stefan :p
- Versiune a standardului ETSI EN 300 328 (v1.8.1) valabila din ianuarie 2015.
http://www.ietf.org/...fd3d1acPkgu.pdf
- declarațiile de conformitate pe baza noilor teste ar trebui să fie re-evaluata înainte de sfârșitul anului actual pentru toate dispozitivele care intra în piața UE la anul.
- Dispozitive deja existente pe piață vor fi neafectate, DAR... o notita adăugata standardul actual v1.7.1 în jurnalul oficial al EU (JO), zice ca o parte din noile cerințe v1.8.1, si anume "medium utilization factors" vor trebui aplicate imediat si la echipamentele existente...
Rezultatul: modulele radio deja testate si compatibile cu v1.7.1 trebuie să fie retestate... oups...
http://www.metlabs.c...eeds-retesting/
Schimbarile in V1.8.1 sunt multiple si destul de tehnice ca sa intram in detalii, dar am materiale daca e cineva interesat. De exemplu aici: http://www.elliottla...equirements.pdf
Cea mai percutanta schimbare este cea referitoare la "Listen before Talk" care pana acum se aplica numai la dispozitivele non-hopping, ei bine, acum de fiecare data cand faci saltul pe alt canal, care se face la 2ms la Futaba, sau la 9ms la Frsky, trebuie sa asculti intai canalul si daca e ocupat sa sari pe altul. Intrebarea este cum va stii receptorul care este noul canal pe care s-a sarit ;) Pana acum procedura era ca la momentul bind-ului, intre Rx si Tx sa se stabileasca ordinea in care se va sari de la un canal la altul.
In acest moment doar doua sisteme indeplinesc aceasta conditie, deoarece se cunosteau prevederile V1.8.1 la data aparitiei lor: DSMX si noul Hitec AFHSS, cel implementat in noua Aurora 9X.
Toate celelalte sisteme vor trebui fie sa scoata upgrade-uri firmware, fie sa inlocuiasca toata linia, lucru care probabil va umple de bucurie pe cei care au cumparat recent statie... si pe amatorii de seconduri.
FASST nu va putea fi upgradat din considerente tehnice, deci va fi scos din uz.
Mi se pare ca 2014 nu e an de cumparat statie noua, parerea mea.
#4
Postat 02 April 2014 - 02:36 PM
Sa inteleg ca:
- statiile vechi (DSM2, FASST, etc) aflate in mana modelistului vor putea fi folosite in continuare
- producatorii trebuie sa retesteze modulele de emisie deja aflate pe piata si conforme v1.7.1. Daca dupa testare se dovedeste ca nu mai sunt conforme ce se intampla ?
- Spektrum DSMX si Hitec AFHSS sunt conforme si nu ii doare capul. Oare si telemetria de la Spektrum si Hitec e conforma ?
Toate celelalte protocoale de la FrSky, Futaba, JR, Graupner, etc. trebuie sa fie aduse in conformitate cu noul standard v1.8.1. Oare cat de usor este si de ce nu au facut-o pana acum (precum Spektrum si Hitec). Cel putin DSMX e pe piata de mai mult de doi ani parca.
- daca Futaba renunta la statiile FASST poate sa vanda in continuare receptoare FASST ?
elicopterele mele http://www.rhcforum....-mele-stiganas/
#5
Postat 02 April 2014 - 02:55 PM
Da, mai putin DSM2 care si acum e partial ilegal, am acte si pentru asta :)
Actualul V1.7.1, in efect din apr 2012 il obliga la 10mW, ma refer la echipamente nou vandute.
> Daca dupa testare se dovedeste ca nu mai sunt conforme ce se intampla ?
Inca nu se stie, dar suna ca si cum ar pica certificarea... cred ca retrase de la vanzare sigur, ce e vandut e bun vandut.
> Spektrum DSMX si Hitec AFHSS sunt conforme si nu ii doare capul. Oare si telemetria de la Spektrum si Hitec e conforma ?
Telemetria merge pe acelasi flux ca RC-ul, schimbarile sunt in layerul de "access la mediu", adica transmisia, nu in nivelul inalt de protocol.
> Toate celelalte protocoale de la FrSky, Futaba, JR, Graupner, etc. trebuie sa fie aduse in conformitate cu noul standard v1.8.1. Oare cat de usor este si de ce nu au facut-o pana acum (precum Spektrum si Hitec). Cel putin DSMX e pe piata de mai mult de doi ani parca.
Cele bazate pe CC2500 adica Frsky, Graupner si Futaba FHSS(J) se pot rezolva cu update de firmware.
De ce sa o faci in avans ?
V1.8.1. exista deja publicat in draft la data cand a aparut DSMX, deci l-au facut din start cum trebuie.
V1.7.1. pe baza caruia am urlat eu la luna, pardon DSM2, era din 2009 in draft ;)
> daca Futaba renunta la statiile FASST poate sa vanda in continuare receptoare FASST ?
Da, buba este la emisie, acolo se face hop-ul, receptorul e doar un follower.
Am impresia ca acum devine mai clar de ce T10J nu mai are FASST ;) De ce sa se mai complice cu upgrade-uri la anu... doar o presupunere.
#6
Postat 02 April 2014 - 03:15 PM
Producatorii care nu s-au aliniat pana acum pot sa o faca usor (cel putin cei pe baza de CC2500)
Mai rau e pentru Futaba caci trebuie sa renunte la statiile pe FASST si sa scoata FASST din statiile curente (14SG, 18MZ). Asta inseamna ca din ianuarie 2015 cei care vor o statie Futaba noua nu o sa mai poata folosi receptoarele FASST (si unii au cheltuit ceva bani pe receptoare).
Nu imi e clar cum e DSM2 ilegal. Adica in Germania sau Anglia nu ai voie sa zbori la o intalnire oficiala cu o statie DSM2 ? Daca ai un link catre asa ceva as fi curios sa il vad si eu.
In Romania nu te verifica nimeni oricum, poti zbura si in 72Mhz.
elicopterele mele http://www.rhcforum....-mele-stiganas/
#7
Postat 02 April 2014 - 03:30 PM
Si gasesti asta si la FAI pe site, dar nu la toate tarile, FAI scrie ca fiecare tara face cum zic reglementarile locale, dar parca era vorba ca intai ne supunem la EU si apoi local, daca nu exista. :unsure: Oricum, sunt vreo cateva in lista aia care citeaza clar non-hop=10mW.
Deci de aici eu trag concluzia ca in unele locuri daca te duci la concurs cu DSM2 si ai un binevoitor prin preajma, poate obtine descalificarea ta pe baza de echipament neconform.
http://www.fai.org/c...ort/frequencies
Vezi Portugalia, Estonia, Suedia si Austria
Aceasta postare a fost editata de renatoa: 02 April 2014 - 03:34 PM
#8
Postat 02 April 2014 - 03:55 PM
elicopterele mele http://www.rhcforum....-mele-stiganas/
#9
Postat 02 April 2014 - 04:01 PM
Parca cele vechi aveau un meniu de EU 100mW sau USA 200mW ? :unsure: Nu or avea acum si 10mW ca optiune ?
#10
Postat 02 April 2014 - 06:35 PM
renatoa, la 02 April 2014 - 02:07 PM, a spus:
Nu ca spun, dar, zic si eu, pana la urma, Aurica, nu-i chiar ultima roata la caruta....
#11
Postat 02 April 2014 - 07:11 PM
Eram sigur ca va creste inima in matale :)
#12
Postat 02 April 2014 - 07:31 PM
http://www.rcgroups....&postcount=8032
http://www.rcgroups....&postcount=8180
cum s-au strecurat nu stiu ca sigur au toate aprobarile. Interesant e ca puteau sa lase si la 10mw cum au facut cu DSM-J (din japonia) ca tot mergea bine mai ales ca emit prin doua antene la 90 grade.
renatoa, la 02 April 2014 - 04:01 PM, a spus:
Parca cele vechi aveau un meniu de EU 100mW sau USA 200mW ? :unsure: Nu or avea acum si 10mW ca optiune ?
Intre timp Spektrum are o statie entry-level DX6 (in locul batranei DX6i) care e de fapt un DX9 limitata la 6 canale si fara cateva butoane. Tot cu 250 de memorii. Or sa vanda vagoane. Din pacate mie imi trebuie 7 canale.
Aceasta postare a fost editata de stiganas: 02 April 2014 - 07:49 PM
elicopterele mele http://www.rhcforum....-mele-stiganas/
#13
Postat 19 June 2017 - 01:51 PM
Generatia racing, care a descoperit RC-ul venind din lumea PC/TV gaming, si carora se pare ca nu li se muleaza mainile pe RC-ul clasic, este pe cale sa ne impuna un nou concept de statii format gamepad. Programarea, evident ca prin smartfon...
Sa vedem cat de rezistenta va fi generatia RC clasic la acest val migrator :)
https://www.helicomi...ky-en-approche/
https://www.helicomicro.com/wp-content/uploads/2017/06/fu-rc-approche3.jpg
#14
Postat 26 August 2017 - 07:03 PM
https://www.banggood...-p-1189811.html
Si pe deasupra mai arata si suna a Futaba T8, ce sa vrei mai mult... ceilalti pot sa inchida :)
Nu conteaza ca are meniuri ca prin anii '90, toamna... oricum lumea e sictirita de OpenTx, ca trebuie sa gandesti prea mult in loc sa zbori... :p
#15
Postat 26 August 2017 - 10:09 PM
Ce sa fac asta este raman la batranul meu Optic 6 devenit intre timp Optic 8.
FPV is not a crime!
Hitec Optic 6 Spectra 35MHz sinteza
FrSky 2.4GHz modul
Easy Glider BL
FW 190 A8
P 51D Mustang
IAR 80
ME 163
Tel: 0741-931.767
#16
Postat 26 August 2017 - 10:13 PM
Nu te arunca, mai stai un pic sa puna opentX pe ea :D
Desi, fara telemetrie, au pornit din start pe calea gresita.
#17
Postat 26 August 2017 - 10:15 PM
Oricum stau prost cu timpul, mi-l mananca pe tot ala micu' ca nu are stare de loc.
FPV is not a crime!
Hitec Optic 6 Spectra 35MHz sinteza
FrSky 2.4GHz modul
Easy Glider BL
FW 190 A8
P 51D Mustang
IAR 80
ME 163
Tel: 0741-931.767
#18
Postat 27 August 2017 - 05:02 PM
Merge nativ cu DeviationTX, statia arata foarte bine, daca o sa fie buna sper sa se vanda tone astfel incat sa deschida portile dezvoltarii in continuare pentru deviationtx. Pana acum dezvoltarea acestuia era gatuita de dependenta de statiile Walkera.
Sa fiu sincer ma tenteaza, pare foarte mica si usoara.
renatoa, la 26 August 2017 - 07:03 PM, a spus:
https://www.banggood...-p-1189811.html
Si pe deasupra mai arata si suna a Futaba T8, ce sa vrei mai mult... ceilalti pot sa inchida :)
Nu conteaza ca are meniuri ca prin anii '90, toamna... oricum lumea e sictirita de OpenTx, ca trebuie sa gandesti prea mult in loc sa zbori... :p
elicopterele mele http://www.rhcforum....-mele-stiganas/
#19
Postat 27 August 2017 - 05:22 PM
Asta si e de ajuns ca sa zic ca nu merita.
#20
Postat 27 August 2017 - 05:31 PM
renatoa, la 27 August 2017 - 05:22 PM, a spus:
Asta si e de ajuns ca sa zic ca nu merita.
elicopterele mele http://www.rhcforum....-mele-stiganas/
#21
Postat 04 September 2017 - 07:40 AM
#22
Postat 04 September 2017 - 08:10 AM
renatoa, la 04 September 2017 - 07:40 AM, a spus:
:clapping: :rofl: :rofl:
Asta-i bestială chiar și pentru cine cunoaște limba germană. Iuuuuuiii !!!
Auzisem că urma să apară stația asta și prețul, dar nu prea îmi venea a crede. Dacă nu are telemetrie, poți pune separat.
#23
Postat 04 September 2017 - 08:14 AM
#24
Postat 04 September 2017 - 05:36 PM
Number of downloads: 20
Pagina din manual referitoare la telemetrie.... mă rog, una :good:
Se pare că ştie şi de hub de telemetrie şi de smart...
Aceasta postare a fost editata de edisultan: 04 September 2017 - 05:40 PM
#25
Postat 04 September 2017 - 05:44 PM
Number of downloads: 15
Dacă face tot ce zice în manual, este o altermnativă de luat în calcul.
#26
Postat 04 September 2017 - 06:59 PM
Spectrum stie si OpenTx daca ii pui modul DSM, inclusiv telemetria, despre hardware-ul statiei asteia nu stim nimic !
Compatibilitatea Flysky si Devo nu stiu pe cati intereseaza.
Nici macar 9XR Pro la 60$ nu poate fi considerata alternativa la QX7.
#27
Postat 16 September 2017 - 10:56 AM
https://www.facebook...?type=3
PowerBox Core pe numele lui, va fi prezentat comunitatii de jetmani din Germania in weekendul asta.
Fisiere atasate
-
FB_IMG_1505491644614.jpg (99.05K)
Number of downloads: 41
Aceasta postare a fost editata de renatoa: 16 September 2017 - 10:57 AM
#28
Postat 17 September 2017 - 04:56 PM
Cica va fi vreo 2500, deci la categoria Jeti si altii... :)
Aceasta postare a fost editata de renatoa: 17 September 2017 - 04:56 PM
#29
Postat 02 October 2017 - 09:46 AM
http://www.nexusmode...ystem-8100.html
http://www.nexusmodels.co.uk/media/catalog/product/cache/1/image/510x/040ec09b1e35df139433887a97daa66f/p/b/pb_core_1.png
Aceasta postare a fost editata de renatoa: 02 October 2017 - 09:46 AM
#30
Postat 02 October 2017 - 05:43 PM
Povestea pe scurt, atat cat am prins si eu este asa:
Weatronic, firma germana cu ambitii mari in statii ultrascumpe pentru lumea jeturilor a dat faliment:
http://www.weatronic...hp?pg=start.php
A dat faliment si toti cei care au dat o tona de bani pe sisteme Weatronic au ramas cu ochii in soare, fara service, fara garantie, fara produse, fara viitor. Dar asta nu e tot. Ramasitele au fost cumparate de Powerbox care fac tot chestii electronice pentru baietii cu avioane mari.
Dupa o munca de un an si ceva a aparut statia asta fara o legatura directa cu vechiile Weatronic dar folosind acelasi protocol. Deci ceva tot a ramas (pe langa pretul piperat). Oricum aparent asta nu ii ajuta cu nimic pe cei care s-au fript cu statiile weatronic.
Asadar atentie la ce statie cumparati, cu ce sistem va imbarligati.
elicopterele mele http://www.rhcforum....-mele-stiganas/