M-am decis (aşa cum m-aţi sfătuit şi voi) să folosesc în cazul acesta flapsuri şi nu spoilere. Dar ce formă de flaps? Am găsit un material
aici.
Flaps.png (78.9K)
Number of downloads: 72
"
Flapsul simplu (Plain Flap) este articulat prin balamale, având structura şi funcţiile comparabile cu ale celorlalte suprafeţe de control.
Flapsul divizat (Split Flap) reprezintă o parte din intradosul aripii şi lasă, la bracare, bordul de fugă al aripii neschimbat. Este mai eficace decât flapsul simplu, deoarece creează o forţă de ascensiune mai mare, un moment de tangaj mai mic, dar, în schimb şi o forţă de frânare mai mare. Flapsurile divizate sunt mai utile la aterizare, însă flapsurile simple, parțial bracate, oferă avantaje şi în faza de decolare. Flapsul divizat provoacă forţe de frânare semnificative, chiar la unghiuri de bracare mici, lucru care nu se întâmplă şi la flapsul simplu, deoarece stratul de aer rămâne "atașat" la suprafaţa flapsului.
Flapsul cu fantă (Slotted Flap) lasă un spaţiu liber între el și marginea aripii. Deschizătura permite fluxului de aer de înaltă presiune de pe intradosul aripii să pătrundă în fluxul cu presiune joasă de pe extrados, întârziind astfel separarea fluxurilor de aer. Flapsul cu fantă creează o forţă de ascensiune mai mare decât flapsul simplu, dar mai mic decât cel divizat. Însă, din cauza unui raport ridicat ascensiune - frânare, acesta oferă performanțe mai bune pentru urcare şi avantaje pentru faza de decolare. Flapsul cu fantă creează o forţă de frânare mai mare decât flapsul simplu, chiar şi la bracări mici, dar mai mică decât cel divizat.
Flapsul de tip Fowler se brachează în jos și spre spate, pentru a mări suprafața aripii. Acesta este cel mai complex sistem de adaptare a bordului de fugă, oferind coeficientul maxim de ascensiune. Frânarea indusă la bracări mici este superioară celei de la flapsul cu fantă. Din cauza complexității structurale și a dificultăţilor de etanșare a fantelor, sunt utilizate mai frecvent în cazul avioanelor mari."
Drept urmare, apare ca cea mai bună variantă flapsul divizat, cum l-am denumit eu în traducere şi nu cel cu fantă, aşa cum mă gândisem la început. Creează forţe ascensionale semnificative, mai mari decât flapsul cu fantă, iar faptul că forţele de frânare sunt şi ele mai mari nu fac decât să mă ajute la aterizare, pentru a scade viteza.
În plus, este destul de simplu de realizat. Probabil o placă de balsa de 3 mm va fi suficientă, având în vedere că voi folosi scotch pentru a o ataşa la aripă. Din cauza formei aripii, flapsul nu va ajunge niciodată să aibă contact cu solul.