Raven 3 m Flapsuri sau frane aerodinamice?
#1
Postat 14 December 2013 - 03:45 PM
Nu sunt dintre cei ce scriu frecvent pe acest forum, deşi am citit majoritatea topicurilor de la secţiunea aeromodele, iar pe unele chiar le urmăresc cu interes.
Sunt aeromodelist de câţiva ani şi am câteva modele construite. În orice caz, nu am decât modele confecţionate de mine.
Încet – încet m-am îndreptat către planoare, poate şi din cauza faptului că nu sunt prea abil în ale pilotajului. Ultimul construit a fost un Bird of Time de 3 m, care m-a făcut să înţeleg că aeromodelele mari zboară mult mai frumos.
De când s-a stricat vremea m-am hotărât să mă apuc de un nou proiect, un planor mai „vitezist”, cu o anvergură tot în jur de 3 m.
Am căutat planuri mai vechi, pentru că cele moderne cu fuselajul din ţeavă de carbon nu îmi plac. Căutam ceva care să aibă şi ceva nou, ce nu mai făcusem până acum (coadă în „V”, aripă „seagull”, etc.). Îmi place mult aripa Minimoa, dar nu îmi place fuselajul. Am găsit într-o arhivă o imagine a unui planor făcut de un anume Mike Smart prin anii 80 – 90, care mi-a stimulat imaginaţia.
Raven 3000 - 08.1990.jpg (22.44K)
Number of downloads: 181
L-am schiţat la o scară de 1:10, aşa cum aş vrea eu să arate.
Schita RAVEN.jpg (12.64K)
Number of downloads: 180
Mi-am cumpărat materialele (din ţară şi dela Hobby) şi m-am apucat de construit.
Eu încep întotdeauna cu aripa, tocmai pentru că mi se pare cel mai greu de făcut.
Confecţionez aripile din polistiren tăiat cu fir cald, după care le învelesc cu balsa de 0,8 mm.
Aici mi-a apărut prima dilemă, pentru care v-aş ruga să mă consiliaţi. Nu am făcut până acum nici un model cu flapsuri sau frâne aerodinamice. Având în vedere forma acestei aripi şi faptul că flapsurile (sau frânele) se vor afla pe tronsoanele interioare ale aripii, ce mă sfătuiţi să aleg?
Am o staţie Graupner cu 6 canale. Nu îmi propun să pun senzorul vario în acest planor, deci am două canale libere. Unul vreau să îl folosesc pentru a coborî ambele eleroane odată, aşa că îmi rămâne un singur canal: flapsuri sau frâne.
Dacă fac eleroanele flaperoane, mai sunt necesare flapsurile? Nu mă pot hotărî.
Poate pe parcurs voi mai avea şi alte întrebări.
Vă mulţumesc anticipat!
#2
Postat 14 December 2013 - 03:53 PM
In acest caz, as merge pe flapsuri fara ezitare, adauga o noua dimensiune zborului, pur si simplu !
Daca imi e permis, te-as incuraja sa abordezi si constructia clasica, cu nervuri si lonjeroane si acoperit cu folie. De gustibus, dar eu ma topesc dupa structuri transparente... :)
#3
Postat 14 December 2013 - 04:15 PM
#4
Postat 14 December 2013 - 04:51 PM
- cel mai important lucru la un planor este aripa - de aici vine felul in care zboara;
- oricare aripa poate fi echipata cu spoilere, au rol de frana si doar de frana; sunt foarte eficiente
- flapsurile au venit mai tarziu. Pe langa rol de frana flapsul poate fi folosit pentru a modifica profilul aripii - termica, viteza, etc.
- aripile care au flaps au profile proiectate pentru asa ceva, daca modifici o aripa si ii pui pur si simplu flapsuri sunt sanse mari sa nu raspunda bine in zbor.
- constructiv flapsurile altereaza geometria aripii si adauga frecare. La un planor de competitie flapsurile (si eleroanele) sunt opere de arta.
Asadar daca modelul original nu era cu flapsuri eu zic sa nu le faci. Pentru un planor full house (6 servo) 6 canale sunt suficiente cu conditia ca statia sa poate fi programata cum trebuie.
Eleroanele folosite ca flapsuri sau spoilere sunt cam naspa. Nu franeaza cine stie ce si in plus isi pierd autoritatea, singurul loc unde se justifica si fac treba buna sunt DLG-urile.
Poate pui niste poze cu Bird of Time
elicopterele mele http://www.rhcforum....-mele-stiganas/
#5
Postat 14 December 2013 - 05:04 PM
stiganas, la 14 December 2013 - 04:51 PM, a spus:
Mai precis profilul trebuie sa aiba o curbura mai mica decat cea ideala ;)
- constructiv flapsurile altereaza geometria aripii si adauga frecare. La un planor de competitie flapsurile (si eleroanele) sunt opere de arta...
Referitor la opera de arta, din fericire exista informatii si surse de inspiratie pentru a face asa ceva, dar nu din spuma placata ;)
http://file.espritmodel.com/documents/d_box_build/flap-2.jpg
http://www.espritmod...technology.aspx
Aceasta postare a fost editata de renatoa: 14 December 2013 - 05:04 PM
#6
Postat 14 December 2013 - 06:38 PM
renatoa, la 14 December 2013 - 03:53 PM, a spus:
In acest caz, as merge pe flapsuri fara ezitare, adauga o noua dimensiune zborului, pur si simplu !
Daca imi e permis, te-as incuraja sa abordezi si constructia clasica, cu nervuri si lonjeroane si acoperit cu folie. De gustibus, dar eu ma topesc dupa structuri transparente... :)
Am avut un Glider 400 în construcţie clasică, dar care nu avea decât eleroane. Într-o iarnă l-am pierdut "o clipă! din ochi şi i-a fost fatal.
Fisiere atasate
-
DSC05635.JPG (73.37K)
Number of downloads: 108
#7
Postat 14 December 2013 - 06:43 PM
fly, la 14 December 2013 - 04:15 PM, a spus:
Am observat fenomenul folosind eleroanele ca flaperoane, la un Elexin de 1,7 m. Este un planor de viteză şi are eleroane foarte generoase. Am fost surprins să constat că la bracarea în jos frânează foarte puternic, astfel încât aproape se angajează (vorbim aici de curse foarte mici, până în 5 grade), iar la bracarea în sus îşi dă drumul, parcă simte o eliberare. Profilul aripii este RG 15.
#8
Postat 14 December 2013 - 06:49 PM
fly, la 14 December 2013 - 04:15 PM, a spus:
Am văzut mai târziu întrebarea. Cu Bison Universal Hobby Glue, sticla este tronconică, transparentă, cu capac verde. Cu toate că nu este recomandat de producător pentru polistiren, eu am lipit fără probleme şi expandat şi extrudat. Am lipit şi balsa şi am avut surpriza plăcută ca la un impact mai dur să nu se rupă materialul, ci să se desfacă din lipitură. A fost extrem de uşor de reparat.
#9
Postat 14 December 2013 - 07:56 PM
renatoa, la 14 December 2013 - 05:04 PM, a spus:
Prefer polistirenul placat pentru plusul de rapiditate al construcţiei şi de rezistenţă al produsului.
Am experimentat şi construcţia clasică. Este mai aspectoasă dar mult mai fragilă. Mi s-a întâmplat să-l rup şi la transport.
Fisiere atasate
-
Imag010 (2).jpg (26.03K)
Number of downloads: 60
#10
Postat 14 December 2013 - 08:16 PM
stiganas, la 14 December 2013 - 04:51 PM, a spus:
Asadar daca modelul original nu era cu flapsuri eu zic sa nu le faci.
Poate pui niste poze cu Bird of Time
Tocmai aici este problema, eu nu am un model original. Revista în care l-am găsit recomanda un profil al aripii care nu-mi place (E 193), pentru că are grosimea relativă prea mare, ceea ce nu respectă una din condiţiile de plecare: vreau un planor care să zboare mai repede decât o fac ele de obicei.
Îndoiala mea este legată şi de faptul că porţiunile de aripă în/pe care ar trebui montate au un unghi diedru destul de accentuat.
Acum am realizat că nu am poze cu Bird of Time. Cu prima ocazie când ies la câmp cu el le ataşez pe aici.
#11
Postat 14 December 2013 - 08:40 PM
Nici eu nu sunt pilot grozav, dar conteaza si avionul. Cat am zburat spume rupeam si lipeam, si de la cap.
Cand am luat primul planor constructie clasica nu l-am rupt un sezon intreg, vara-toamna, si daca nu faceam prostia sa il inaltz in iarna trecuta pe un vant apreciabil doar ca sa ma fudulesc fata de un coleg nou aparut, cine stie cat o mai ducea.
Dar l-am reparat si continua sa fie calul meu de bataie principal, desi de atunci am mai luat un BoT ARF si unul care inca asteapta sa ma familiarizez cu el.
Cel putin la mine constructia si aparenta fragilitate imi impune o concentrare mai mare si poate asta imi da senzatia ca zboara mai bine ca spumosul zburat anterior, cu care ma purtam chiar fara respect dupa prima rupere, cand ranile vindecate cu poliuretanic galben il faceau sa arate a ... frankenplane :)
#12
Postat 14 December 2013 - 08:45 PM
#13
Postat 14 December 2013 - 08:52 PM
#14
Postat 14 December 2013 - 09:08 PM
#16
Postat 14 December 2013 - 09:20 PM
#17
Postat 14 December 2013 - 09:28 PM
#18
Postat 14 December 2013 - 09:32 PM
renatoa, la 14 December 2013 - 08:40 PM, a spus:
Da, l-am construit în acelaşi mod. Am păstrat tronsonul central dintr-o singură bucată (1200 mm) şi am făcut mobile cele două "urechi", care măsoară câte 900 mm fiecare. Aripa iese foarte rigidă, gândindu-te la cele două componente principale, care nu au, mecanic vorbind, absolut nici o rezistenţă: polistiren expandat şi balsa de 0,8 mm. Se rigidizează însă foarte bine cu un lonjeron şi cu bordurile de atac şi de fugă din balsa.
#20
Postat 14 December 2013 - 09:46 PM
#21
Postat 14 December 2013 - 09:47 PM
airdream, la 14 December 2013 - 09:20 PM, a spus:
E o impresie, pune o rigla intre nervuri si o sa vezi ca e dreapta. In fata unde este curbura cea mai mare, este d-box-ul, nu folie.
Oricum cand am citit 1 mm expandare mai sus la fly, nu mai imi e clar de ce fel de profil mai avem impresia ca vorbim, la planoare se simte foarte mult, 1mm pe intrados la camber este diferenta intre un MH32 si un Clark Y.
#22
Postat 14 December 2013 - 10:10 PM
Cam asa se face si se fac chiar si planoare cu anv de 9 10 m in acest fel
#24
Postat 15 December 2013 - 03:26 PM
stiganas, la 14 December 2013 - 04:51 PM, a spus:
Forma profilului am ales-o consultând un site german (Google translate să trăiască), care îl recomandă la aeromodele mai mari de 1,5 m:
"http://www.aerodesign.de/ - profile - Profildicke und Aerodynamik - Standardprofile - Normalmodelle"
Am mai folosit acest profil, cu rezultate bune.
RG 15.jpg (148.59K)
Number of downloads: 79
Eu cred că acest profil se pretează la suprafeţe de comandă gen eleron/ flaps pentru că linia intradosului are un punct de inflexiune undeva spre bordul de fugă. De undeva din apropierea acestui punct se poate secţiona aripa pentru suprafaţa de comandă, păstrând parametrii aerodinamici ai profilului.
RG 15 eleron.jpg (169.86K)
Number of downloads: 80
Deschiderea flapsului intenţionez să o fac de forma:
RG 15 flaps.jpg (153.49K)
Number of downloads: 80
Nu l-am folosit niciodată. Ce părere aveţi?
#25
Postat 15 December 2013 - 04:14 PM
renatoa, la 14 December 2013 - 09:47 PM, a spus:
Oricum cand am citit 1 mm expandare mai sus la fly, nu mai imi e clar de ce fel de profil mai avem impresia ca vorbim, la planoare se simte foarte mult, 1mm pe intrados la camber este diferenta intre un MH32 si un Clark Y.
În porţiunea unde nervurile sunt acoperite, este OK. Problema apare la secţiunile din spate.
DSC08757 comprimat.JPG (9.97K)
Number of downloads: 54
DSC08763 comprimat.JPG (8.31K)
Number of downloads: 54
Poate îi cer eu prea mult foliei şi o întind prea tare...sau nu o întind destul. Nu ştiu unde greşesc.
Da, aşa este. 1 mm abatere la un profil a cărui coardă este de cel mult 300 mm (deci grosime sub 30 mm) este destul de mult. Numai că la aripile din polistiren placat abaterile sunt destul de mari. Firul cald nu are aceeaşi temperatură pe toată lungimea, la mijlocul aripii se răceşte şi rămâne în urmă, generatoarea profilului nu mai este o linie dreaptă, rezultatul fiind că în acea porţiune profilul se îngroaşă. Eu nu îndrăznesc, de multe ori, să mă apuc să-l rectific, pentru că mi-e teamă să nu-l stric mai rău. Numai că la zbor s-a dovedit că profilele şi-au păstrat eficienţa.
Este adevărat, eu nu fac modele de competiţie, ci numai pentru propria mea distracţie.
#26
Postat 15 December 2013 - 05:42 PM
http://static.rcgroups.net/forums/attachments/7/9/0/4/a25856-250-rg15%20mh32.jpg?d=1027773989
Referitor la constructia flapsului, asa il am si eu la Cumulus, exceptant balamaua. Graupner a zis ca ajunge fixare cu scotch, si pana acum nu mi-a facut probleme.
Partea mobila este un profil BF care il poti cumpara ca atare, 35x7 in cazul meu. Il asezi invers decat s-ar folosi intr-o aripa, un felul acesta ai cele 2-3 grade necesare ca sa faci si ridicarea in sus. Aripa ar trebui sa se termine cu o bagheta dreptunghiulara de pin ca BF, lipita de spuma si imbracata in placarea de balsa.
Ar trebui sa prevezi niste blocuri de lemn in spuma ca sa tina balamalele, nu vad un surub infiletat in spuma si balsa de 0.8mm.
#27
Postat 15 December 2013 - 06:05 PM
renatoa, la 15 December 2013 - 05:42 PM, a spus:
Pe aerodesign.de se face comparaţie exact între aceste două profile. Am văzut şi eu că diferenţele de formă sunt infime. Cu toate acestea, sunt domenii viteză - incidenţă în care ele se comportă diferit.
#28
Postat 15 December 2013 - 06:09 PM
#29
Postat 15 December 2013 - 06:28 PM
renatoa, la 15 December 2013 - 05:42 PM, a spus:
Adică flapsul este prins cu scotch, la fel ca un eleron? Am citit că este mult mai bine dacă flapsurile se articulează cu balamalele specifice. Coarda profilului creşte foarte mult şi scade în consecinţă viteza de stall. Aş fi foarte curios.
Eu am început să folosesc scotch-ul de la primul meu planor, Glider 400, căruia îi prinsesem iniţial eleroanele cu balamale. După ce i-am ataşat la intrados o folie care acoperea spaţiul liber, caracteristicile de zbor i s-au îmbunătăţit vizibil, aşa că de atunci am adoptat constant metoda.
#30
Postat 15 December 2013 - 06:37 PM
fly, la 15 December 2013 - 06:09 PM, a spus:
Ai dreptate. În condiţiile, aş putea spune, improvizate, în care tai polistirenul cu firul cald, ataşez bordurile de atac şi de fugă şi le acopăr cu balsa, îmi apar, cu toată grija mea, chiar şi diferenţe de greutate între aripi. Asta ca să realizezi dimensiunea "dezastrului". Cu toate acestea, aripile ies uşoare şi rezistente şi faptul că suprafaţa este rigidă le face să zboare, mi se pare mie, mult mai bine.