Raven 3 m Flapsuri sau frane aerodinamice?
#32
Postat 15 December 2013 - 07:10 PM
airdream, la 15 December 2013 - 06:28 PM, a spus:
Eu am început să folosesc scotch-ul de la primul meu planor, Glider 400, căruia îi prinsesem iniţial eleroanele cu balamale. După ce i-am ataşat la intrados o folie care acoperea spaţiul liber, caracteristicile de zbor i s-au îmbunătăţit vizibil, aşa că de atunci am adoptat constant metoda.
Da, doar ca pe dos, flapsul este prins cu scotch pe intrados, ca sa poata cadea in jos cat mai mult la crow. Sus ramane o fanta infima, 1 mm, cat sa permita un reflex de cativa mm.
Invers decat la eleron, care este prins cu scotch pe extrados si pe intrados este intr-adevar gaura aia care provoaca turbulente serioase.
Balamalele alea le-am vazut folosite mai ales la scale, nu am intalnit la nici un planor de F5J.
Aceasta postare a fost editata de renatoa: 15 December 2013 - 07:12 PM
#33
Postat 15 December 2013 - 08:49 PM
Flaps.jpg (142.58K)
Number of downloads: 50
Problema va fi la finisarea suprafeţelor de îmbinare între flaps şi aripă, care vor trebui să fie şi acoperite cu folie.
Nu ar fi potrivită şi forma aceasta? Ar fi mai uşor de executat.
Flaps 1.jpg (152.63K)
Number of downloads: 42
#34
Postat 15 December 2013 - 09:15 PM
Ai doua planuri la 45 grade care se imbina perfect fara nici o prelucrare.
De baghete din astea vorbesc:
http://phoenixmodels...lara-p-485.html
http://phoenixmodels...1000-p-498.html
Nu vad nici un avantaj al primei solutii.
Aceasta postare a fost editata de renatoa: 15 December 2013 - 09:17 PM
#35
Postat 15 December 2013 - 09:57 PM
La a doua variantă, care înclinare a fantei ar fi mai bună? Aşa cum am desenat-o eu sau invers? Trebuie să mai caut...
#36
Postat 15 December 2013 - 10:12 PM
Fisiere atasate
-
Flaps11.pdf (472.55K)
Number of downloads: 53
#37
Postat 16 December 2013 - 10:00 AM
airdream, la 15 December 2013 - 09:57 PM, a spus:
La a doua variantă, care înclinare a fantei ar fi mai bună? Aşa cum am desenat-o eu sau invers? Trebuie să mai caut...
Etansare buna iti ofera orice doua planuri care sunt perfect drepte si paralele. Revenim iar la precizia de executie ? :p
Asa cum ai desenat prima oara este cea buna, invers fanta deschisa ar fi o capcana pentru fileurile de pe extrados care ar crea niste turbulente de nici nu vreau sa ma gandesc... si se potriveste si cu inclinarea curburii din articolul postat de Edi.
Sexy curbura aia, dar crima sa o executi... Poate daca ar exista profile semicirculare cum sunt cele triunghiulare.. ai pune un profil din asta pe flaps si un arc taiat din teava de carbon cu peretele de 0.5mm pe aripa... :unsure:
Aceasta postare a fost editata de renatoa: 16 December 2013 - 10:01 AM
#38
Postat 16 December 2013 - 04:31 PM
Pe de alta parte mi se pare ca proiectul care ti l-ai ales este foarte misto. Imi place mult si iti urez mult succes.
#40
Postat 16 December 2013 - 06:01 PM
Schema de principiu este cea din poză.
DSC_0555.jpg (322.74K)
Number of downloads: 58
Practic vei avea şi flaps şi frână cu aceeaşi suprafaţă de comandă, variabila va rămâne la alegerea unghiului de coborâre a flapsului şi sistemul de balamale utilizat.
#41
Postat 16 December 2013 - 06:43 PM
Si de ce frana in sus ? Daca nu este la 90 grade si are o inclinare cat de cat, sa zicem 75 grade, efectul este mai mult de trantire de pamant foarte violenta decat de franare.
Cu flapsurile in jos este doar incetinire pana la limita angajarii, si acolo se ridica flapsurile si vine frumos jos.
#42
Postat 16 December 2013 - 07:04 PM
Flapsurile sint folosite la doua lucruri:
Unu sa modifici profilul in zbor pentru FUGA CROAZIERA si TERMICA
Doi sa frinezi modelul ca sa aterizezi.
#43
Postat 16 December 2013 - 08:25 PM
Eu plecasem de la ideea de a articula flapsurile cu nişte balamale de genul acesta:
http://phoenixmodels...uri-p-2829.html
Teoria spune că flapsurile articulate în acest fel sunt foarte eficiente pentru că măresc mult coarda profilului, modificând, în acelaşi timp, forma acestuia în sensul bun pentru creşterea portanţei. Spaţiul dintre aripă şi flaps nu este un impediment, cel puţin în teorie. De fapt cred că am şi văzut la avioanele reale flepsuri de genul acesta.
Ajung până la urmă la întrebarea: cum este mai bine, ce ne foloseşte mai mult în faza aterizării, scăderea vitezei şi creşterea portanţei cu ajutorul flapsurilor sau scăderea pur şi simplu a vitezei cu ajutorul spoilerelor?
Modelul o să iasă destul de mare şi de greu. Am iniţiat deja construcţia aripii într-un stil care să-mi aducă rezistenţă şi agilitate în detrimentul greutăţii şi am emoţii când mă gândesc la aterizările în viteză pe un teren cam neprietenos.
#44
Postat 16 December 2013 - 10:17 PM
In plus un flaps iti reduce viteza cu 5% .
Poti folosi eleroanele mixate cu flapsurile si scazi suficient viteza.
Ciao Sorin
#45
Postat 17 December 2013 - 10:13 PM
SORIN CAIUS, la 16 December 2013 - 10:17 PM, a spus:
In plus un flaps iti reduce viteza cu 5% .
Poti folosi eleroanele mixate cu flapsurile si scazi suficient viteza.
Ciao Sorin
M-am gândit... dar n-am ştiut mai mult. Am explicat mai sus logica mea de alegere a profilului. Atât am ştiut.
Dacă aveţi alte informaţii despre alegerea unui profil care să se preteze la flapsuri (şi altele) v-aş fi foarte recunoscător.
Cu stimă
#46
Postat 17 December 2013 - 11:03 PM
Vezi la cafenea planoare am pus niste imagini foarte detaliate de flaps Graphite, poate te inspira. Ca dimensiuni au 5cm latime la o coarda de 23 cm.
#47
Postat 17 December 2013 - 11:10 PM
Apoi, cand s-a uscat bizonu, tai in partea opusa kevlarului, scobesti spuma si introduci cate o bagheta de pin care sa faca inchiderea in zonele respective.
Suna simplu de executat si banuiesc ca si precis, alinierea este asigurata de faptul ca aripa e deja inchegata, iar flapsul va fi tinut in loc sa nu plece de catre balamaua de kevlar.
#48
Postat 17 December 2013 - 11:38 PM
Pune si niste poze din timpul constructiei sa invatam ceva si noi cei mici.
bogdan.floria@aeromodelism.ro
bogdanfloria@gmail.com
0757110983
"Norocul astepta tacut stiind viitorul"
#49
Postat 19 December 2013 - 03:25 PM
Sunt multe planoare cu MH 32 de la care te poti inspira.
Ciao Sorin
#50
Postat 19 December 2013 - 07:29 PM
renatoa, la 17 December 2013 - 11:03 PM, a spus:
Vezi la cafenea planoare am pus niste imagini foarte detaliate de flaps Graphite, poate te inspira. Ca dimensiuni au 5cm latime la o coarda de 23 cm.
Da, forma lui RG15 este, într-adevăr, foarte apropiată de MH32. Se pare că raţionamentul meu a fost bun. Am intuit bine că profilul s-ar preta la flaps şi eleron.
Cât despre dimensiuni, tronsonul cu flaps are la încastrare 273 mm şi 240 la capăt. Lăţimea flapsului va fi tot de 50 mm. Pe-aproape...
#51
Postat 19 December 2013 - 07:55 PM
renatoa, la 17 December 2013 - 11:10 PM, a spus:
Apoi, cand s-a uscat bizonu, tai in partea opusa kevlarului, scobesti spuma si introduci cate o bagheta de pin care sa faca inchiderea in zonele respective.
Suna simplu de executat si banuiesc ca si precis, alinierea este asigurata de faptul ca aripa e deja inchegata, iar flapsul va fi tinut in loc sa nu plece de catre balamaua de kevlar.
Şi eu voi lipi tot intradosul, este cea mai bună variantă.
Metoda cu kevlarul este tentantă. Ce nu-mi sună bine este tăiatul flapsului. Ar trebui să mă apropii foarte mult cu vârful cutterului de "balama", prin polistiren, fără să am vizibilitate, practic pe nevăzute. Şi, sincer, mai este ceva... Sunt sclavul unor obiceiuri pe care mi le-am format în timp. Cred că voi folosi tot scotch, mai ales că, fiind pe intrados, nu se vede.
Profilul l-am închis de fiecare dată cu balsa. Este însă prima aripă la care folosesc polistiren extrudat. Îmi va fi mai greu să sap în el, dar nu chiar imposibil.
#52
Postat 19 December 2013 - 08:00 PM
Travel Air, la 17 December 2013 - 11:38 PM, a spus:
Pune si niste poze din timpul constructiei sa invatam ceva si noi cei mici.
Mulţumesc foarte mult.
Din păcate, acolo unde îl construiesc nu pot să fac poze. O să explic cu desene ca să pot să beneficiez de sfaturile voastre şi de discuţiile cu voi, iar la final promit să pun 100 de poze.
#53
Postat 19 December 2013 - 08:08 PM
#54
Postat 19 December 2013 - 08:38 PM
airdream, la 19 December 2013 - 07:55 PM, a spus:
Metoda cu kevlarul este tentantă. Ce nu-mi sună bine este tăiatul flapsului. Ar trebui să mă apropii foarte mult cu vârful cutterului de "balama", prin polistiren, fără să am vizibilitate, practic pe nevăzute. Şi, sincer, mai este ceva... Sunt sclavul unor obiceiuri pe care mi le-am format în timp. Cred că voi folosi tot scotch, mai ales că, fiind pe intrados, nu se vede.
Profilul l-am închis de fiecare dată cu balsa. Este însă prima aripă la care folosesc polistiren extrudat. Îmi va fi mai greu să sap în el, dar nu chiar imposibil.
Nu chiar pe nevazute, si nu foarte aproape, daca ai un cutter care permite blocarea lamei la o anumita distanta. Ramane sa reglezi lungimea lamei pana la 1-2mm de kevlar si sa tai cat mai perpendicular. Asta va fi extrados, pe partea cu spuma. Cand vei flexa flapsul prima oara acel 1-2mm de spuma se va sparge si il netezesti cand inchizi cu balsa.
Pe intrados unde ai balsa direct pe kevlar poti face o taietura in balsa cu cea mai tocita lama care o ai, cu deplina incredere ca nu va trece prin kevlar :D Oricum marginile taieturii pe intrados vor trebui sa fie in ^ ca sa permita flapsului coborarea fara nici o piedica.
Aceasta postare a fost editata de renatoa: 19 December 2013 - 08:39 PM
#55
Postat 19 December 2013 - 08:42 PM
Aripa interioara.jpg (380.38K)
Number of downloads: 45
Poate că vi se vor părea exagerate şi supra-dimensionate elementele de îmbinare ale semiaripilor. Daţi-mi crezare şi acordaţi-mi clemenţă, după ceea ce era să păţesc cu Bird Of Time. Am folosit prima dată baghete rotunde de fag de 8 mm diametru, care mi-au cedat în aer când l-am adus rapid jos de la 300 m altitudine din cauza unui elicopter. Am avut noroc că lipisem semiplanurile, preventiv, cu 3 benzi de scotch. Ulterior am folosit ţeavă de dural de 10 mm diametru şi am constata după un timp că a cedat uşor şi una din acestea. Deocamdată îl mai zbor aşa, cu multă atenţie şi lipindu-le în continuare. Va trebui să iau curând o măsură mai radicală, dar acum este destul de greu.
#56
Postat 19 December 2013 - 08:45 PM
edisultan, la 19 December 2013 - 08:08 PM, a spus:
Ştiu că va fi mai grea, dar am vrut un plus de rezistenţă şi precizie. A fost şi un pic de curiozitate, pentru că până acum nu am folosit decât expandat. Vom vedea.
#57
Postat 19 December 2013 - 08:46 PM
Si ceva poze ,spun mult mai mult
#58
Postat 19 December 2013 - 08:50 PM
#60
Postat 19 December 2013 - 09:02 PM
airdream, la 19 December 2013 - 08:42 PM, a spus:
Aripa interioara.jpg
Poate că vi se vor părea exagerate şi supra-dimensionate elementele de îmbinare ale semiaripilor. Daţi-mi crezare şi acordaţi-mi clemenţă, după ceea ce era să păţesc cu Bird Of Time. Am folosit prima dată baghete rotunde de fag de 8 mm diametru, care mi-au cedat în aer când l-am adus rapid jos de la 300 m altitudine din cauza unui elicopter. Am avut noroc că lipisem semiplanurile, preventiv, cu 3 benzi de scotch. Ulterior am folosit ţeavă de dural de 10 mm diametru şi am constata după un timp că a cedat uşor şi una din acestea. Deocamdată îl mai zbor aşa, cu multă atenţie şi lipindu-le în continuare. Va trebui să iau curând o măsură mai radicală, dar acum este destul de greu.
Nu este exagerat deloc, fara a avea experiente cum ai relatat tu, am vazut si eu tuburi indoite in locuri unde nu as fi crezut.
De exemplu la BoT, din obsesia de a il usura de coada am inlocuit tija de otel de 3mm pe care pivota profundorul cu alama 2x3mm in care am mai introdus si o tija de carbon de 2mm. Doar ca sa mai castig 7 grame... si 80 in fata.
Rezultatul a fost ca dupa cateva zboruri am observat un diedru vizibil la celor doua jumatati ale profundorului !
Tocmai de asta eu as face aripa din 3 bucati, cu sectiunea centrala fixa, imbinarile astea le-as folosi pentru extremitati, nu la mijloc, unde e solicitarea cea mai mare.
De asemenea teava aia rectangulara de alama pentru imbinare, nu sta bine asa doar intre lonjeroane, acolo trebuie facuta o caseta zdravana, cam la modul urmator, de la interior la exterior:
- teava alama
- impachetare in caseta de placaj de grosimi alese astfel incat sa se ajunga la un paralelipiped de grosime si latime incat sa intre perfect intre lonjeroane
- totul matisat cu roving kevlar
Cam ca aici, el are lonjeroane de carbon, dar ideea e aceasi.
Pentru imbinarea de langa BF este exagerata tija aia de carbon, acolo solicitarea este infima fata de lonjeronul principal. Teava de 4-5mm alu sau carbon ajunge. Eu la planor de 225cm 1200 grame am bambus de 3mm "frigaruie". Aripa din 3 bucati ;)
Aceasta postare a fost editata de renatoa: 19 December 2013 - 09:06 PM