Postat 21 January 2014 - 12:16 PM
OK. Inainte de a intra in tema, amintesc faptul ca "Baronerosso .it" este cel mai mare si cel mai frecventat forum de modelism din Italia.
Tread-ul deschis de Dimitri, membru al forumului mai sus amintit, a fost urmatorul : " As vrea sa am ceva informatii despre ce ulei trebuie sa folosesc pentru o turbina P100rx ( shell500/560, jetcat) si daca aditivul antistatic este util, indispensabil sau nu si, eventual in ce procent este folosit. "
Asa cum se intimpla, parerile au fost impartite.
Concluzii :
-S-au folosit diverse tipuri de ulei, Shell, Mobil, dar cel mai bun se pare ca este Jetcat ( in procent de 5%) care are printre altele si antistatic. Cei care l-au folosit ani de zile nu au avut probleme.
-Se mai foloseste uleiul DTE light sau uleiul 2T sintetic ( 1,5-3% ).
-Shell 500/ 560 sint bune dar neurotoxice!.
Lichidul antistatic a fost creat pentru faptul ca, Kerosenul trecind prin interiorul tubului ar putea crea electricitate statica, care energie, ar putea sa deranjeze centralina ( ECU ) si sa opreasca turbina. Sint persoane care nu au folosit antistatic si au zburat 10 ani fara ca turbina sa se opreasca.
-A nu se folosi uleiurile pentru uz aeronautic.-A se evita contactul cu pielea si inhalarea in timpul functionarii.
-Cu uleiul 2T la 4% au fost probleme cu rulmentii, dupa 10 ore circa. Fapt confirmat si de cei de la Kingtech. Dar acest lucru poate fi considerat subiectiv tinind cont de faptul ca, folosind acelas tip de rulmenti cu anumite turbine dureaza ore ( folosind acelas tip de amestec ) iar cu altele nu si in alte circumstante, folosind acelas tip de turbina, amestec, etc anumiti rulmenti au o durata de viata de 10 min iar altii de ore.
-Durata de viata a rulmentilor depinde si de :
-preincarcare ( variaza de la turbina la turbina )
-temperatura de exercitiu rulmenti ( variaza de la t la t )
-modalitatea de folosire ( rpm )
-locul utilizarii ( iarba, pamint, asfalt )
-lubrificare
-zone lubrificare ( variaza de la t la t )
-echilibrare
-Pentru turbinele Frank pe motorina se poate ajunge si la 1% ulei 2T
-In Germania sint persoane care folosesc turbine ( ar fi vorba de frank ) cu motorina si 0% ulei de ceva timp fara probleme. Kingtech, bineinteles, recomanda propriul ulei care este un mix de produse Shell bazat pe Tellus 32, care este un fluid oleodinamic si nu un adevarat lubrificant, la 5% chiar si cu motorina.
-Tehnicienii de la Kingtech, bazindu-se pe cele constatate la motoarele aduse pentru revizie, au descoperit faptul ca uleiul Aeroshell 500 cauzeaza cele mai mari probleme urmat de 2T , Mobil si DTE ( lasa reziduri pe peretii carcasei si in camera ) Sint anumite tread-uri pe forumul KT.
-Reamintim ca uleiurile Aeroshell si similare nu sint facute pentre a arde in camera. Rezidurile depuse pe rulmentii posteriori pot fi rezultatul unor probleme diverse...rulmentii, avind ramasa o pelicula fina de ulei, trebuie mai cu seama sa fie raciti...iata de ce turbine Frank cu 1% sau 0% ulei.
-Kingtech insista in utilizarea motorinei pentru faptul ca functioneaza mai bine... si chiar la nivel de marcheting este ceva ce favorizeaza vinzarea... ( motorina o faci la self service ).
-In general, se recomanda, respectarea indicatiilor date de producator!.
Asta-i tot. Sper sa va fie de folos.
O zi buna !
"Odata ce ai cunoscut zborul...vei pasi pe pamint privind spre cer...pentru ca acolo ai fost si acolo...ai vrea sa te intorci" -Leonardo Da Vinci