Trucuri pentru modele jet
#1
Postat 10 November 2013 - 02:59 PM
#2
Postat 10 November 2013 - 06:46 PM
#3
Postat 10 November 2013 - 09:15 PM
Alimentare turbina:
Marea problema a modelelor cu turbina o reprezinta alimentarea. De aici pornesc zeci de probleme mai ales in ceea ce priveste flame-out-ul! Stim cu totii ca flame-out-ul se datoreaza in special unei mici bule de aer care odata patruns in turbina creaza oprirea turbinei. De unde stim? Daca turbina se opreste si in spatele acesteia se lasa cu un fum alb inseamna ca oprirea turbinei a fost cauzata in 99% din cazuri de o bula de aer intrata in turbina, adica sunt probleme in sitemul de alimentare.In cele mai multe cazuri modelul poate fi salvat daca suntem la altitudine decenta, daca nu atunci ne rugam...:)))))
Cauze? Pot fi multe dar le vom discuta mai tarziu.
La ce trebuie sa fim atenti la constructia sistemului de alimentare?
Pentru turbinele sub 12Kg tractiune, tubulatura poate fi de diametru mai mic pe suctiune (suction) si de 4mm pe impingere (pushing).
La turbinele peste 12 Kg, si mai ales la cele mai responsive pe portiunea de suctiune se foloseste tubulatura de Polyuretane cu diametrul ext de 6 mm si interior de 4mm.
De ce Polyurethan si nu Tygon? da! In primul rand tubulatura de PU este mult mai tare si in consecinta poate fi folosit cu succes in conectoarele FESTO cu un capat de 4mm si celalalt de 6m, in al doilea rand este mult mai rezistent la caldura decat TYGON care lasat la soare intr-o vara, se inmoaie si la conexiuni slabeste si poate sa iasa de pe stutzuri sau conectoare etc..
Conectoarele cele mai bune si sigure pe piata sunt FESTO.
Tubulatura folosita pe portiunea de pushing de asemenea FESTO.Se foloseste in toate cazurile diam de 4mm.
Rezervoarele trebuie sa fie etanse 100%.
Siguranta maxima de a nu permite formarea unor bule de aer in sistem si implicit flame-out se obtine cu folosirea unui Hopper tank. Cel mai bun de pe piata este BVM Hopper tank.
De ce este necesara si foarte importanta diametrul tubulaturii? Deoarece pe suctiune trebuie sa dam posibilitatea pompei ca sa traga cat mai usor din rezervoare ai ales in cazul turbinelor rapide care accelereaza repede!! Este foarte foarte important!! pe pushing nu conteza nici lungimea nici diametrul asa de mult deci 4mm diam este suficient.
Tot aici din nou foarte foarte important este ca lungimea tubului care face legatura intre pompa si Hopper tank sa fie cat mai scurta, max 10 cm.
Eu am umblat peste tot la intalniri de jeturi in Fustenfeld, Jet Word Masters USA 2011, Elvetia 2013, Jet Power 2013 etc etc unde am vazut multe crash-uri datorate celor de mai sus. Verificati-va sistemul de alimentare cu atentie pt ca la incepot functioneaza dar cedeaza la un moment dat! In consecinta trebuie acordata o atentie deosebita sistemului de alimentare!
Mai sunt molte de discutat. Astept propuneri si discutii pe tema.
Zoli-Jet
#4
Postat 10 November 2013 - 09:48 PM
#5
Postat 10 November 2013 - 10:40 PM
fly, la 10 November 2013 - 09:48 PM, a spus:
Este adevarat ce spui tu si este corect dar marea majoritate din flame-outuri este cauzata de aer in sistemul de alimentare! Wet start-ul este de asemenea o problema dar minora zic eu si mai putin intalnita fata de aer is sistem! Wetstart-ul se poate evita! cauzele pot fi foarte putine fata de bule de aer!
#6
Postat 11 November 2013 - 06:45 AM
#7
Postat 11 November 2013 - 08:03 AM
Filtrul de aer se pune obligatoriu dupa pompa in toate cazurile.De ce? Pt ca motorasul pompei este facuta pe baza de carbuni. Cu rotirea motorului acesta se uzeaza si elibereaza praf de carbuni.daca acest praf ajunge in supape poate infunda supapele , turbina nu mai primeste kero si......flameout! In al foilea rand asa cum am mai spus intre hopper si pompa NU ESTE VOIE SA FIE NICI UN FEL DE OBSTRUCTIONARE A FLUXULUI DE KERO LA SUCTIUNE SI DIAM TUBULUI CWT MAI MARE SI CAT MAI SCURT!:
In ceea ce priveste murdaria care poate aparea inainte de pompa din rezervoare se elimina prin montarea unui filtru pe canistra de alimentare si pentru dubla securitate folosesti unhopper BVM care are un sac plat in interior de unde porneste suctiunea. Toata murdaria daca este ramane in exteriorul saculetului intre sac si peretele hopperului.
#8
Postat 11 November 2013 - 10:49 AM
#9
Postat 11 November 2013 - 02:49 PM
Wet start-ul este o problema majora si cauza pierderii multor modele chiar la sol si la fel de des intalnita ca si flame out-ul.
Burn out la wet start apare in momentul in care intre pompa si turbina nu exista nici un sistem de siguranta (valva electrica sau manuala) si supapa de pe partea de alimentare sau aprindere nu inchide perfect.
Chiar si o supapa electrica poate fi o problema. La alimentare presiunea poate fi suficienta sa "inece turbina"
Cel mai indicat este un robinet cu bila care trebuie inchis, ca regula, dupa aterizare si aducerea la stand a modelului. Daca robinetul este uitat inchis la start nu se intampla nimic doar ca o sa dea batai de cap pilotului.
Utilizarea Hopper-ului
Rezervoarele de constructie moderna evita prin forma si tipul sorbului necesitatea oricarui hopper auxiliar. Sorbul este de tip hiperabsorbant si niciodata nu pot apare bule de aer ( a se vedea rezerfoare GZ) . Formarea de bule de aer in rezervor sau pe tubulatura de alimentare este cauzata si de forma si rezervoarele moderne evita acest dezavantaj prin domuri de expansiune. De altfel poti avea un rezervor super OK, un Hopper de la cea mai tare firma si o pompa nu tocmai foarte etansa care sa-ti bage aer pe conducta de alimentare.
"Rezervoarele trebuie sa fie etanse 100%." - Si cu priza de punere la atmosfera in asa fel conceputa incat sa se creeze o usoara presiune in rezervor. Nu uitati punerea la atmosfera obturata la alimentare!
SERIOUS THINKS THAT CAN FLY + A DREAM UNDERCONSTRUCTION
#10
Postat 11 November 2013 - 03:59 PM
comnean, la 11 November 2013 - 02:49 PM, a spus:
Wet start-ul este o problema majora si cauza pierderii multor modele chiar la sol si la fel de des intalnita ca si flame out-ul.
Burn out la wet start apare in momentul in care intre pompa si turbina nu exista nici un sistem de siguranta (valva electrica sau manuala) si supapa de pe partea de alimentare sau aprindere nu inchide perfect.
Chiar si o supapa electrica poate fi o problema. La alimentare presiunea poate fi suficienta sa "inece turbina"
Cel mai indicat este un robinet cu bila care trebuie inchis, ca regula, dupa aterizare si aducerea la stand a modelului. Daca robinetul este uitat inchis la start nu se intampla nimic doar ca o sa dea batai de cap pilotului.
Utilizarea Hopper-ului
Rezervoarele de constructie moderna evita prin forma si tipul sorbului necesitatea oricarui hopper auxiliar. Sorbul este de tip hiperabsorbant si niciodata nu pot apare bule de aer ( a se vedea rezerfoare GZ) . Formarea de bule de aer in rezervor sau pe tubulatura de alimentare este cauzata si de forma si rezervoarele moderne evita acest dezavantaj prin domuri de expansiune. De altfel poti avea un rezervor super OK, un Hopper de la cea mai tare firma si o pompa nu tocmai foarte etansa care sa-ti bage aer pe conducta de alimentare.
"Rezervoarele trebuie sa fie etanse 100%." - Si cu priza de punere la atmosfera in asa fel conceputa incat sa se creeze o usoara presiune in rezervor. Nu uitati punerea la atmosfera obturata la alimentare!
Ai facut o afirmatie surprinzatoare:
"Burn out la wet start apare in momentul in care intre pompa si turbina nu exista nici un sistem de siguranta (valva electrica sau manuala) si supapa de pe partea de alimentare sau aprindere nu inchide perfect".
Unde ai vazut tu model cu turbina care nu are supapa intre pompa si turbina? :)) Dupa parerea ma ala nu a vazut in viata lui un jet! Nu te lua dupa toti care se cred destepti si dau cu parerea fara sa aiba cea mai mica tangenta cu turbinele! Exact din aceasta cauza am deschis topicul pentru ca sa lamurim unele lucruri din experienta proprie si nu din auzite! Scuza-ma dar am vazut sute de modele la viata mea dar niciodata nu am vazut ca legatura intre pompa si turbina sa fie facuta fara valva. Este absolut adevarat ce spui cu Wetstart-ul fara sistem de siguranta dar valvele se folosesc de cel putin 4 ani de cand ma ocup eu si studiez jeturile! Stii ce e interesant? Cele mai vechi ECU pe care il stiu eu are intrare pentru valva de alimentare si pentru PB la pornire gaz. Cum se poate sa nu folosesti valva la alimentare daca nu faci instalatia electrica complecta?
Daca se foloseste valva intre pompa si turbina, valva deschide doar cand primeste comanda de la ECU! Asta inseamna ca se afla in pozitia inchis atata timp cat modelul nu este sub tensiune sau procedura de pornire nu a fost initiata. Dar totusi am vazut multe modele care au un robinet cu bila intre valva si turbina! Nu inteleg care este rostul atata timp cat valva este inchisa!!::))))))))))
Faci referire la pompa nu prea etansa! Cum e o asemenea pompa?:)) exista pompe bune si defecte! O pompa nu prea etansa este o pompa defecta! nu? Nu exista femeie putin gravide! exista femeie gravida sau nu!!::)))
Da ! Ai dreptate! la vent-ul care iese din model se pileste la un unghi de 45 grade indreptat la sensul de inaintare pentru a se crea suprapresiune in rezervoare!
#11
Postat 11 November 2013 - 04:08 PM
comnean, la 11 November 2013 - 02:49 PM, a spus:
Wet start-ul este o problema majora si cauza pierderii multor modele chiar la sol si la fel de des intalnita ca si flame out-ul.
Burn out la wet start apare in momentul in care intre pompa si turbina nu exista nici un sistem de siguranta (valva electrica sau manuala) si supapa de pe partea de alimentare sau aprindere nu inchide perfect.
Chiar si o supapa electrica poate fi o problema. La alimentare presiunea poate fi suficienta sa "inece turbina"
Cel mai indicat este un robinet cu bila care trebuie inchis, ca regula, dupa aterizare si aducerea la stand a modelului. Daca robinetul este uitat inchis la start nu se intampla nimic doar ca o sa dea batai de cap pilotului.
Utilizarea Hopper-ului
Rezervoarele de constructie moderna evita prin forma si tipul sorbului necesitatea oricarui hopper auxiliar. Sorbul este de tip hiperabsorbant si niciodata nu pot apare bule de aer ( a se vedea rezerfoare GZ) . Formarea de bule de aer in rezervor sau pe tubulatura de alimentare este cauzata si de forma si rezervoarele moderne evita acest dezavantaj prin domuri de expansiune. De altfel poti avea un rezervor super OK, un Hopper de la cea mai tare firma si o pompa nu tocmai foarte etansa care sa-ti bage aer pe conducta de alimentare.
"Rezervoarele trebuie sa fie etanse 100%." - Si cu priza de punere la atmosfera in asa fel conceputa incat sa se creeze o usoara presiune in rezervor. Nu uitati punerea la atmosfera obturata la alimentare!
Inca ceva!! Ai afirmat ca si valva electrica poate introduce kero suplimentar! Stii cand se intampla asta? Atunci cand pompa are tensiunea prea mare! pentru a verifica acest lucru deconectezi alimentarea de la turbina, o bagi intro sticla de cola accesezi in ECU - PURGE LINE sau FUEL VALVE TEST depinde ce ECU ai si pe alimentare trebuie sa curga continu si incet kerosin-ul (jet mic dar continu). Daca este mai mare trebuie redusa tensiunea pompei pt ca asa cum ai zis WETstart-ul este aproape sigur si nu numai!Daca flow-ul este intermitent atunci se ridica tensiunea pompei.
#12
Postat 11 November 2013 - 05:09 PM
#13
Postat 11 November 2013 - 06:37 PM
Cei pentru care wet start-ul nu este o chestie minora precum spui talica inseriaza o valva cu comanda electrica sau manuala pe circuitul pompei imediat pe refulare (ceea ce romaneste numesti pushing) ori pe partea de admisie a pompei pe cei 5-10 cm de furtunas pe care-l au de la rezervor la pompa.Valva electrica este de tip 0-1 adica pe romaneste totul sau nimic sau un robinet FESTO. ORICARE AR FI MODELUL DACA LE LASI INCHISE DIN GRESEALA LA START TE VEI INTREBA DE CE NU PORNESTE CAND TOTUL ESTE OK dar nimic grav nu se va intampla. Robinetul inainte de admisia pompei te poate ajuta in conditiile in care, dintr-un anumit motiv , la start apare un exces de carburant pentru un timp relativ scurt. Reducand putin deschiderea poti reduce acest inconvenient. Mi s-a intamplat si mie si altora.
Sistemul cu robinet FESTO este mai sigur decat valva electrica pentru ca confirmarea inchiderii ofaci simplu si ai control vizual direct, pe cand valva electrica te poate lasa chit ca a primit comanda.
Acestea nu au nici o legatura cu sistemul de electrovalve comandate proportional care gestioneaza pornirea si alimentarea sub sarcina.
Cat despre pompe , nu numai aceste rahatisuri de pe jet-uri, toate pot avea probleme te etanseitate si oricand iti pot induce aer fals pe refulare fara ca defectul sa fie evident sau usor vizualizabil.
Debitul pompei se poate masura relativ usor corect si cu rezultate masurabile nu de tip atribut : daca e firicelul mai tare sau mai anemic. Iti trebuie doar o sursa stabilizata de tensiune, reglabila, un lichid de test si un vas gradat. Poti trasa chiar diagrama pompei la diferite tensiuni (dependenta debitului functie de tensiune). Cu aceasta ocazie de pe pagina producatorului chiar poti sa vezi unde te situezi.
Daca citeai putin mai atent si daca analizai un pic mai atent toate cele n jeturi pe care le-ai vazut pana acuma poate ca iti rezervai si un pic de timp pentru studiu.
Cat despre gravide chiar am auzit despre o tipa care este in permanenta gravida.
Numai bine si zboruri line fara wet start-uri.
SERIOUS THINKS THAT CAN FLY + A DREAM UNDERCONSTRUCTION
#14
Postat 11 November 2013 - 07:02 PM
SERIOUS THINKS THAT CAN FLY + A DREAM UNDERCONSTRUCTION
#15
Postat 11 November 2013 - 07:29 PM
#16
Postat 11 November 2013 - 07:33 PM
Daca lasi tonul mai jos poate chiar facem ceva constructiv.
Daca nu, spor la scris!
SERIOUS THINKS THAT CAN FLY + A DREAM UNDERCONSTRUCTION
#17
Postat 11 November 2013 - 08:27 PM
#18
Postat 11 November 2013 - 08:39 PM
depinde de preferintele fiecaruia ... sa pui un robinet nu e un MUST dar e o siguranta in plus evident... eu as recomanda robinetu ala acolo ...las lasa continuu pe deschis iar daca chiar ar fi ceva las inchide repede....mai degraba recomand stingatoru la indemana la fiecare start
ce pot sa spun ca am facut ca greseala: ... am pus filtru intre hopper si pompa.... pe urma am aflat si eu ca nu e recomandat... ba mai mult frank scrie explicit asta in fiecare foaie de service ....fara nici un fel de filtru decat sorbu din rezervor
#19
Postat 11 November 2013 - 11:27 PM
SERIOUS THINKS THAT CAN FLY + A DREAM UNDERCONSTRUCTION
#20
Postat 12 November 2013 - 09:37 AM
#22
Postat 12 November 2013 - 11:44 AM
Am observat pe la noi si aiurea ca desi se bate moneda pe stingatoare , pentru foarte multi par un fason.
2010 - Punitz la a zecea intalnire anuala a jetistilor din Austria si tarile vecine Un Aermachi la 2.5m anvergura flame out in zbor, flacara in compartimentul electronic = pierderea controlului putin peste zona in care 200 de gura casca priveau. Explozie la sol. Pe camp erau 47 de zburatori si ... 6 stingatoare din care 4 se golisera. De veghe statea si un pompier cu o autospeciala mijlocie. Am apucat primul stingator plin la indemana (dupa ce scuturasem vre-o 3) i l-am pasat lui Dirk care aproape singur a stins incendiul care se extinsese. Avionul mai avea la bord vre-o 6l de kerosen. Pompierul s-a hlizit, proprietarul nu s-a miscat iar intr-un final 2 insi au stins incendiul. Intrebat pompierul a spus ca organizatorii nu i-au spus ca si trebuie sa intervina si i s-a parut prea mare deranjul. Deh... Austria, undeva la tara!
De-atunci la Punitz s-au interzis toate intalnirile aeromodelistice de orice fel dupa 10 an de traditie!
La Model City poti conta pe stingatoarele gazdei pentru ca multi zburatori vin cu ele goale sau chiar nu stiu ca s-au golit din diferite cauze.
Si lista poate continua....
Robinet + stingator (eventual sistem de stingere la bord care nu-i scump deloc vre-o 20 Eur batonul) te scapa de dureri de cap.
SERIOUS THINKS THAT CAN FLY + A DREAM UNDERCONSTRUCTION
#23
Postat 12 November 2013 - 12:22 PM
#24
Postat 12 November 2013 - 03:07 PM
#25
Postat 12 November 2013 - 06:31 PM
bvmuat.jpg (31.32K)
Number of downloads: 30
SERIOUS THINKS THAT CAN FLY + A DREAM UNDERCONSTRUCTION
#26
Postat 12 November 2013 - 07:14 PM
comnean, la 12 November 2013 - 06:31 PM, a spus:
bvmuat.jpg
Perfect adevarat! exact despre asta vorbeam! Am patit-o si eu tot cu un FESTO unidirectional! Am zis ca nu e posibil! Si surpriza!! Este posibil!:) Cum? Habar nu am nici acum! Am adaugat un robinet si asa am eliminat orice probleme de aer fals la alimentare. Rezervoarele le-am facut din PET Cola. Pentru a fi sigur ca nu am nici un fel de scurgere de aer am astupat aerisirea si am bagat 2 Barr-i aer prin alimentare.Am lasat pana dimineata si presiunea nu a scazut! De atunci nu mai am probleme deloc.
De-altfel acest Hopper BVM este cel mai bun in momentul de fata de pe piata!
#27
Postat 12 November 2013 - 09:26 PM
Si de unde se procura ? :)
#29
Postat 12 November 2013 - 09:48 PM
Nu este recomandat sa se foloseasca kerosenul in amestec cu uleiul de la un an la altul pentru ca isi pierde proprietatile si poate strica turbina. Kerosenul se prepara atunci cand zbori. Eu in general prepar o canistra de 20L si il toc intro zi cateodata!:) cam scump hobby! :) Fly! Daca o sa vrei cand mai merg iti aduc si tie vreo 2 canistre si ti le las la intoarcere ca si atunci cand ti-am lasat turbina.
#30
Postat 12 November 2013 - 09:51 PM