Modelism - RHC Forum: Planuri aripi / ampenaje dupa bunul plac - Modelism - RHC Forum

Salt la continut

Pagina 1 din 1

Planuri aripi / ampenaje dupa bunul plac rcplanediy.com

#1 Useril este offline   Ion andrei 

  • Nou venit
  • Pip
  • Grup: Members
  • Postari: 7
  • Inregistrat: 22-July 17
  • Gender:Male

Postat 01 December 2024 - 07:18 PM

Salut!

Revin dupa 2 ani cu un update despre un proiect pe care l-am inceput din nevoia de a avea o solutie accesibila de proiectare a aripilor de aeromodele si a ampenajelor. Momentan, doar fuselajul nu poate fi proiectat. Am progresat intre timp, creat ceva continut si am introdus un mod de printare 3D pentru acoperire cu monokote / utracote.

Scopul este sa fac posibila proiectarea de kituri relativ simple dar care sa poata sa fie customizate si. care sa se construiasca relativ rapid focusate pe functionalite si nu pe estetica.
De ce customizare?! - pentru ca electronica / propulsia pe care o ai la dispozitie nu se potriveste mereu cu planul sau pur si simplu planul nu se potriveste cu ce vrei sa construiesti.

Exista 2 modalitati de constructie acum: balsa si printare 3D. Am atasat cate imagini sugestive si linkuri la cateva videouri.

Am o pagina de fb si cateva videouri aici:
https://www.facebook.../rcwingdesigner
https://www.youtube.com/@rcplanediy

Aplicatia o gasiti aici, accesibila fara cont direct in chrome:
https://rcplanediy.com

As fi curios sa aflu cat mai mult parerile voastre de orice natura sau sugestii.
Este cineva dispus sa-l incerce la vreun club de prin tara? As fi dispus sa sponsoriz materialele.
Ce intrebuinte ati vedea? Eu am luat in calcul si refacerea aripilor rupte, digitalizat un plan vechi, ampenaje fragile care se rup, etc.


Daca vi se pare interesant proiect-ul as aprecia o sustinere pe facebook sau youtube printr-un like / subscribe / share.

Multumesc!
Ionut

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: p51min.jpg
  • Imagine atasata: 4.1 physical 3d print - skeleton(min).jpeg
  • Imagine atasata: 5. physical model covered(min).jpeg
  • Imagine atasata: PlanformOverlay(min).jpg

0

#2 Useril este offline   Big 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1643
  • Inregistrat: 30-May 02

Postat 04 December 2024 - 04:02 PM

Salve!

faina ideea si realizarea! O sa-l butonez zilele urmatoare cu placere si daca e o sa vin cu observatii.

Tinem legatura!





Vezi postareaIon andrei, la 01 December 2024 - 07:18 PM, a spus:

Salut!

Revin dupa 2 ani cu un update despre un proiect pe care l-am inceput din nevoia de a avea o solutie accesibila de proiectare a aripilor de aeromodele si a ampenajelor. Momentan, doar fuselajul nu poate fi proiectat. Am progresat intre timp, creat ceva continut si am introdus un mod de printare 3D pentru acoperire cu monokote / utracote.

Scopul este sa fac posibila proiectarea de kituri relativ simple dar care sa poata sa fie customizate si. care sa se construiasca relativ rapid focusate pe functionalite si nu pe estetica.
De ce customizare?! - pentru ca electronica / propulsia pe care o ai la dispozitie nu se potriveste mereu cu planul sau pur si simplu planul nu se potriveste cu ce vrei sa construiesti.

Exista 2 modalitati de constructie acum: balsa si printare 3D. Am atasat cate imagini sugestive si linkuri la cateva videouri.

Am o pagina de fb si cateva videouri aici:
https://www.facebook.../rcwingdesigner
https://www.youtube.com/@rcplanediy

Aplicatia o gasiti aici, accesibila fara cont direct in chrome:
https://rcplanediy.com

As fi curios sa aflu cat mai mult parerile voastre de orice natura sau sugestii.
Este cineva dispus sa-l incerce la vreun club de prin tara? As fi dispus sa sponsoriz materialele.
Ce intrebuinte ati vedea? Eu am luat in calcul si refacerea aripilor rupte, digitalizat un plan vechi, ampenaje fragile care se rup, etc.


Daca vi se pare interesant proiect-ul as aprecia o sustinere pe facebook sau youtube printr-un like / subscribe / share.

Multumesc!
Ionut

FROGS CAN FLY!
0

#3 Useril este offline   kostasboda 

  • Incepator
  • PipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 17
  • Inregistrat: 03-February 11
  • Gender:Male
  • Location:Ploiesti

Postat 04 December 2024 - 04:19 PM

Buna ziua,
Aveti PM,

Cu stima,
0

#4 Useril este offline   Big 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1643
  • Inregistrat: 30-May 02

Postat 04 December 2024 - 06:21 PM

Salve!

faina ideea si realizarea! O sa-l butonez zilele urmatoare cu placere si daca e o sa vin cu observatii.

Tinem legatura!





Vezi postareaIon andrei, la 01 December 2024 - 07:18 PM, a spus:

Salut!

Revin dupa 2 ani cu un update despre un proiect pe care l-am inceput din nevoia de a avea o solutie accesibila de proiectare a aripilor de aeromodele si a ampenajelor. Momentan, doar fuselajul nu poate fi proiectat. Am progresat intre timp, creat ceva continut si am introdus un mod de printare 3D pentru acoperire cu monokote / utracote.

Scopul este sa fac posibila proiectarea de kituri relativ simple dar care sa poata sa fie customizate si. care sa se construiasca relativ rapid focusate pe functionalite si nu pe estetica.
De ce customizare?! - pentru ca electronica / propulsia pe care o ai la dispozitie nu se potriveste mereu cu planul sau pur si simplu planul nu se potriveste cu ce vrei sa construiesti.

Exista 2 modalitati de constructie acum: balsa si printare 3D. Am atasat cate imagini sugestive si linkuri la cateva videouri.

Am o pagina de fb si cateva videouri aici:
https://www.facebook.../rcwingdesigner
https://www.youtube.com/@rcplanediy

Aplicatia o gasiti aici, accesibila fara cont direct in chrome:
https://rcplanediy.com

As fi curios sa aflu cat mai mult parerile voastre de orice natura sau sugestii.
Este cineva dispus sa-l incerce la vreun club de prin tara? As fi dispus sa sponsoriz materialele.
Ce intrebuinte ati vedea? Eu am luat in calcul si refacerea aripilor rupte, digitalizat un plan vechi, ampenaje fragile care se rup, etc.


Daca vi se pare interesant proiect-ul as aprecia o sustinere pe facebook sau youtube printr-un like / subscribe / share.

Multumesc!
Ionut

FROGS CAN FLY!
0

#5 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2311
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 06 December 2024 - 12:18 PM

In primul rand: felicitari pentru initiativa.
In la doilea rand: cateva sugestii:
cred ca aplicatia este orientata catre proiecte foarte simple (mono-profil). Poate asta e de ajuns pentru cercurile de modelism de la Palatul copiilor sau similare dar pentru modelistii "seriosi" ai nevoie de mai multa flexibilitate (de exemplu proiectele de planoare ale lui Mark Drela au minim 3-4 profile iar in cazul proiectelor moderne ale lui Gerald Taylor de minim 7-8 profile aerodinamice). sunt de acord ca de la selectarea unui cod NACA sau a unui singur profil la gestionarea a 7-8-9-10 profile e unsa lt conceptual cam mare dar cred ca merita.
- ca sa fiu poetic: "pe afara-i vopsit gardul...inauntru-i leopardu'!!!". Vizual poate arata bine...dpdpv finalizare PRACTICA nu prea (ca sa fiu direct: nu poti sa folosesti fisierele DXF sau STL ca sa construiesti ceva). Aici merita mai multe explicatii dar voi insista doar pe chedtii evidente:
- cea mai mare lipsa: suprafete de control si servo. nu pot fi modelate prin soft si modificarea ulteriaora a outputului (fie el desen 2D dxf sau cu atat mai mult model 3D STL) e foarte laboriaosa si pot interveni erori mari.
- a doua chestie care sare in ochi: structurile de rezistenta. ceva-ceva exista in tehnologia de construire cu balsa... la imprimare 3D cu nervuri geodetice lipseste cu desavarsire. Am avut si eu o etapa cu tiparire 3D modele gen Kraga si totul e frumos pina cand incerci sa intinzi folia pe o structura de plastic (e drept ca atunci nu aveam posibilitatea sa tiparescu cu PETG ci doar cu PLA si ABS). structura ta corelata cu tehnologia de imprimare (strat dup astrat) fara un lonjeron de carbon sau aluminiu este egala cu 0. Adauga macar in model o gaura cilindrica pentru introducerea unei tevi de carbon.
- estimari de greutate ...?
Ca sa nu te critic prea mult: ai o abordare la 180 de grade fata de ce am avut eu in programele mele (dar asta nu inseamna ca e ceva gresit..doar ca mai ai mult de lucrat). Eu am mers pe o interfata simpla gen text, cu o definitie de aripa citita dintr-un fisier text impreuna cu profile aerodinamice citite tot din fisiere text (dar aceste fisiere fiind un export direct din proiectul dinamic creat in aplicatia XFLR... dar poate fi si creat manual de la 0 ca nu e foarte complicat),cu o gramada de parametri cititi tot dintr-un fisier text (la modelarea 3D a aripilor cam in jur de 100 de parametri constructivi) dar cu accentul pus pe fisiere de iesire foarte bine pregatite pentru executie (fisier DXF cu nervurile numerotate si amplasate optim pe placi 10x100 cm pentru taiere,modele 3D pentru segmente de aripa si fuselaje si matrite). Nu afirm ca programele mele sunt perfecte si ca trebuie sa le iei exemplu. doar spun ca modelarea 3D a unei aripi inseamnn ceva mai mult decat selectia unui profil aerodinamic (fie el si NACA) si niste cursoare cu care sa modifici distante si dimensiuni si unghiuri. S-ar parea ca sunt foarte critic aici...dar nu sunt, nu asta e scopul. Eu poate sunt cel mai in masura sa inteleg cata munca este in spatele unui asemenea proiect, o chrestie sisifica la care te inhami de unul singur si la care tot lucrezi si nu esti niciiodata multumit. Vrei sa faci ceva care sa fie folosit de altii dar in primul rand o faci pentru tine ...si mereu ai impresia ca "lipseste ceva" / " se poate si mai bine". Cred ca am inceput sa lucrez la programele mele cam din 2016 si am tot facut modificari pina prin perioada pandemiei (cand modul de lucru la job s-a cam schimbat, inainte de asta calatoream mult i aveam o gramada de timp de pierdut print aeroporturi, avioane si hoteluiri...cu pandemia lucrez de acasa si paradoxal nu mai ama asa mult timp).
In concluzie :daca vrei sa imbunatesti programul te pot ajuta cu idei cum sq modifici modelul matematic de modelare 3D. Sau poti sa arunci o privire pe sursele programelor mele desi sunt cam "criptic" scrise si sunt stufoase (de exmplu cel mai simplu program de proiectat nervuri balsa pentru proiecte cu 3 profile aerodinamice are vreo 1400 de linii de cod iar cel pentru modele 3D de aripa cam 2000 de linii).

PS vezi ca am un mic program de modelat 3D fuselaje ...fdar e orientat mai mult pentru fuselaje aerodinamice filiforme folosite la F3J /F3K/ F5J samd.

Aceasta postare a fost editata de ender67: 06 December 2024 - 12:19 PM

0

#6 Useril este offline   Ion andrei 

  • Nou venit
  • Pip
  • Grup: Members
  • Postari: 7
  • Inregistrat: 22-July 17
  • Gender:Male

Postat 07 December 2024 - 07:31 AM

Salut ender67,

Multumesc de feedback, este bine venit!
Cateva din sugestii le cunosc si unele sunt in progress: profile multiple, suprafete de control, gauri in 3D pt o teava de carbon (exista pe partea de balsa, nu am ajuns si la 3D). Profile multiple este o functionalitate usor de implementat, e facuta, lipseste interfata UI. Partea de suprafete de control este ceva mai complexa, partial acoperita in modul balsa si ne abordata inca in 3D, fiind in lucru.

Puteti ramane la curent cu update-uri cand o sa fie gata pe pagina de fb/canal youtube sau prin inscrierea pe site cu adresa de email.

Cum ati spus, este foarte mult de lucru la o astfel de aplicatie, in special pt o persoana iar aspectele mentionate sunt pe liste de chestii de facut. Ma ajuta foarte mult sa prioritizez!

Abordare pe baza de slidere cat si disponibilitatea ca si aplicatie web sunt menite sa faca applicatia accesibila oricui, rapid. Nu pretinde ca este o solutie avansata sau completa ci una care sa serveasca ca punct de plecare pt proiecte de amatori.

As dorii sa aflu mai multe despre metodele de modelare de care discutati. Aveti niste surse publice / un site, exemple?

Mersi inca odata de raspuns!

Aceasta postare a fost editata de Ion andrei: 07 December 2024 - 07:35 AM

0

#7 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2311
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 07 December 2024 - 02:01 PM

Sursele programelor mele le gasesti si aici pe forum si pe rcgroups - daca nu le gasesti usor da-mi un PM cu adresa ta de mail si iti trimit sursele.
Pe scurt despre metoda de calcul pentru programul 2D (pe care l-am numit sugestiv 3dat2dxf...adica pornesti de la 3 profile aerodinamice - la centru, la joiner si la varf - si obtii un fisier DXF aproape gata de taiere):
-citesc interactiv de la tastatura diversi parametri constructivi si cele 3 nume de profile (mai am o varianta "2.5D" care folosete modelul matematic din programul 3D si care permite mult mai multe profile si care are ca output tot un fisier DXF cu nervuri normale si nervuri geodetice la 45 de grade)
- daca sunt profile din aceeasi familie ar cam trebui sa aiba acelasi numar de puncte pe contur dar nu ma bazez pe asta ci le translatez intr-un model intern de profil cu un numar fix de puncte pe contur (pentru DXF 250 de puncte sunt OK, pentru modelare 3D folosesc 500 de puncte); asta e partea cea mai complicata pentru ca fac si o rotire a profilului daca este nevoie astfel incat si bordul de atac si cel de fuga sa fie la inaltime 0 (unele profile nu au chestia asta - vezi de exemplu Clark Y)
- pentru orice profil intermediar fac o interpolare liniara: asta suna complicat dar se calculeaza usor, pentru acelasi punct de pe doua profile situate la distantele d1 si d2 fata de centru iau cele 2 valori ale profilului h1 si h2 si pentru o pozitie intermediara d intre d1 si d2 calculez valoarea h ca h1 + (h2-h1)*(d-d1)/(d2-d1) ...ma rog, regula de 3 simpla
- dupa ce am obtinut profilul intermediar il scalez & translatez & rotesc cu niste valori obtinute pentru coarda & offset & washout care se obtin tot prin interpolare liniara (pentru simplitate am 2 parametri constructivi destul de usor de inteles, "numarul de linii frante" care se vad privind aripa din fata si de sus plus niste rapoarte de dimensiuni predefinite, astia 2 parametri imi permit sa selectez aripi de tip DLG sau Pulsar sau chiar aripi complexe de tip Radian daca ambii parametri sunt 0 - adica o variatie eliptica a diedrului si a formei)
- urmeaza o etapa in care desenez nervura calculata cu diverse elemente suplimentare - lonjeroane (si programul permite vreo 5 solutii constructive de baza), D-box, gravare cu nr nervurii (pe un alt layer decat cel de taiere, si cu alta culoare) plus niste fineturi gen dublare nervura extrados la extrados si rotita pentru amplasare optimizata pe placa"
Asta a fost sa zicem algoritmul de start si care e OK pentru proiecte gen Mark Drela (aka "cu 3 profile pentru grupa avansata de la Palatul Copiilor sau pentru constructor entuziast cu balsa").. cand vrei sa treci la proiecte mai complexe gen Gerald Taylor (aka "cu 10 profile pentru planoare de competitie") treaba se complica putin, si nu mai merge sa folosesti interpolare liniara (in principiu merge daca n-ai probleme sa folosesti in cod o cascada de "if-then-else" sau "case").Dar ce nu poti rezolva e ca modelul 3D arata ca facut din topor cu atatea linii frante.
Solutia este simpla: in loc de linii frante trebuie sa folosesti o variatie mai "lina" - adica o curba spline. Am gasit pe net un programel care calculeaza o curba spline daca ii dai punctele prin care trece si am aplicat chestia asta la variatia corzii, offsetului (care este distanta intre Ba si linia orizontala), diedrului si washout-ului. Si pentru ca acest calcul de 4 curbe spline e foarte rapid am trecut la urmatorul pas logic - 500 de curbe spline calculate pentru cele 500 de puncte de pe profil. In felul asta pot sa calculez profilul intermediar pentru orice sectiune arbitrara din aripa (si in felul asta pot sa calculez si nervurile geodetice la 45 de grade in programul "2.5D").
Si cam asta e in mare algoritmul pentru 3D, folosesc niste vectori mari pentru calculul punctelor de pe suprafata si dupa ce fac un calcul brut (calcul profil in sectiunea respectiva plus scalare & translatare & rotire) irmeaza o etapa de "corectii"
- niste V-uri pe extrados / intrados in sus sau in jos sau ambele pentru modelare balama (pur si simplu modific coordonata Z in vector la anumite pozitii)
- la fel niste "adanciri" cu o anumita valoare in anumite zone pe intrados ca sa simulez zona de servo
- canale dreptunghiulare pentru firele de servo si lonjeroane din platbanda de carbon
- si in fine niste "adanciri" cu pe anumite zone pentru a simula grosimea tesaturii de fibra de sticla sau carbon pentru constructia cu compozit
Pare complicat dar nu dureaza f mult - calculul modelului 3D dureaza cam 1-2 secunde chiar si pe calculatoare simple gen RaspberryPi. Ceea ce dureaza semnificativ mai mult este "crosetarea" suprafetei STL prin scrierea setului de vertexuri.
Si in fine scriu o gramada de fisiere pentru modelul 3D al aripii, al matritelor pozitive si negative si al suprafetelor (pentru prelucrare CNC daca vrei sa folosesti tehnologia solidcore).
O chestie pe care am adaugat-o mai tarziu a fost inlocuirea formei data de curbele spline cu o forma eliptica (sau pseudo-eliptica, aici e o discutie mai complicata in care nu vreau sa intru in detalii dar le gasiti in topicul de pe rcgroups).
Iar dupa ce am fost multumit (relativ...ca lucrez mereu la noi chestii dar nu le mai public) am facut si un program pentru fuselaje (in principiu pentru F5J) folosind tot curbe spline: Pe scurt: sectiunea de baza a fuselajului este eliptica (cu un caz particular la bot in care sectiunea e un firewall circular). Si folosesc 3 curbe spline: pentru variatia grosimii fuselajului pe orizontala, a doua pentru variatia grosimii pe verticala...si in fine a treia pentru definirea curburii pe verticala. Mai sunt niste parametri pe acolo pentru modul de montaj al aripii pe fuselaj si pentru solutia constructiva a ampenajelor (permite ampenaje in V sau in X, montate decalat sau unul peste celalalt) si pentru canopie. Pe scurt calculez niste elipse cu dimensiunile axelor date de cele 2 curbe spline, le translatez pe verticala cu o valoare data de curba spline ce descrie curbura si apoi pe conturul acestor elipse fac niste corectiii in anumite zone pentru canopie, pentru aripi si pentru ampenaje (iar nu intru in detalii pentru ca probabil sunt chestii foarte specifice fuselajelor filiforme gen F3J / F5J)
Pe scurt: curbele spline sunt solutia matematica la modelarea 3D a aripilor si a fuselajului. Plus chestiile matematice simple: scalari & translatari & rotiri. Si la final mai desenezi (sau modelezi 3D) balamale pentru suprafete de control sau spatii pentru servo / fire sau lonjeroane.
0

Arata acest topic


Pagina 1 din 1

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

913Creative.ro