Rodaj, utilizam ulei mineral sau sintetic?
#1
Postat 03 September 2013 - 05:28 AM
Multumesc si multa bafta.
#2
Postat 03 September 2013 - 05:37 AM
Tind sa cred, tehnic vorbind, ca e doar o iluzie ca asa ar fi bine. Din cate zic motoristii mei de la munca, uleiul sintetic nu se arde, si asigura o ungere mai buna, dar face mai multa mizerie. Ala mineral, o mare parte din el se arde, deci mai mult fum si mai multa poluare. Pana la urma ce zice manualul motorului aia ar trebui sa fie solutia.
PS - chiar ma mira ca in partea aia de lume nu se mai comercializeaza ulei mineral...
#3
Postat 03 September 2013 - 05:39 AM
Cu ulei sintetic, de calitate, motorul meu scoate 8200 de ture si dupa 10 secunde are 80 de grade. Cu ulei mineral, motorul meu scoate 8200 de ture iar temperatura a fost 78 e grade. Benina este CO98. Adica nici o iferenta. Totusi cu uleiul mineral parca sterg mai putin, doar niste pete mici negre.
#4
Postat 06 September 2013 - 03:12 AM
Ultimul mohican:
Fisiere atasate
-
pride_2t_1301_e51.jpg (317.37K)
Number of downloads: 81
#5
Postat 06 September 2013 - 09:01 PM
De motorase in 2T utilitare ma mai lovesc, insa chiar nu mi`a venit ideea de a posta un raspuns.
N`am stiut ca e asa o problema gasirea uleiului mineral acolo.
Poate ar ajuta sa cauti ulei pentru 2T si pe la ceva reprezentante d`ale "tapinarilor" , Stihl , Husqvarna sau Dolmar/Makita
daca o mai fi nevoie altadata.
Sa`ti mearga "unse" motorasele!
Grig
#6
Postat 07 September 2013 - 02:24 PM
Multa, multa bafta.
Aceasta postare a fost editata de dan_mitea: 07 September 2013 - 02:24 PM
#7
Postat 07 September 2013 - 10:48 PM
De anul trecut folosesc la Stihl HP, tot rosu si tot mineral deoarece n`am mai gasit uleiul cel vechi.
http://www.stihl.de/...torenöl-HP.aspx
http://www.stihl.de/...tenhaftöle.aspx
Uleiul Stihl HP Super e semisintetic, verde
Mai nou a aparut Stihl HP Ultra care e sintetic, verde.
Eu stiu ca doar astea le are Stihl, cel putin in zona noastra.
E tirziu rasunsul da poate foloseste si altora.
Grig
Aceasta postare a fost editata de Ion_Bumbu: 07 September 2013 - 10:48 PM
#8
Postat 10 September 2013 - 03:20 AM
Succes !!
#9
Postat 18 September 2013 - 11:29 AM
1.Ce scrie producatorul de motoare in fisa tehnica e sfant.Sunt interesati ca "sculele" lor sa functioneze bine(garantia).
- media informatiilor: amestec 1/25 pana la 1/30 la rodaj cu ulei mineral de 2T firma ...alegeti sunt multe.
rationamentul folosirii uleiului mineral : racire buna,fluidizare buna la 80-100 grade,
pret mai mic,contin litiu care unge bine si
elimina abraziunile nanometrice de frecare.
ameste 1/30 pana la 1/40 la zbor cu ulei sintetic 2T firma....alegeti sunt multe
rationamentul uleiului sintetic : stabil la temperatura asigurand pelicule mai
subtiri fara intreruperi,transfer termic foarte
bun si nu reticuleaza
2. De interes major este ciclul de rodaj. Multi aeromodelisti pun motorul la 2500 rotatii si-l ruleaza asa ore intregi.
CICLUL IDEAL,incercat si de mine,este ciclul de rodaj de la Fuji( Era ca nu mai e :rolleyes: )
- motorul montat pe un banc cu placa de fixare elastica,adica in consola avand un compensator cu greutate pe parghie
- nu sunt recomandati puferii de cauciuc,ideal facut pe aeromodel.
- tip benzina : cifra octanica mai joasa 95 fara plumb eu folosesc OMW standard
- tip ulei : mineral proportie 1/25 eu folosesc OMW Bixxol M mineral
- alimentator stabilizat de 6V de la priza 220V
- parghie de acceleratie setabila si indexabila la diferite turatii( pe avion cu statia pornita)
- combustibil in recipient de 1-2 litri cu aerisire si sorb/furtun de benzina
Ciclul nr.1 5 reprize de mers 10-15 minute la turatia 2000 rot/min consum 20-230 ml
4 reprize de racire de 15-20 min
Dupa aceste cicluri se verifica suruburile motorului(e posibil ca unele sa se desfaca)
Ciclul nr.2 8-9 reprize de mers 10-15 min la 3000 rote/min motor jumate accelerat,Se verifica temperatura !
7-8 reprize de racire 20 min. Verificari.
Ciclul nr.3 3 reprize de 10 min. in care turam si relaxam motorul ca la zbor.Nu la turatia maxima.
3 reprize e raciri de 20 min.
Ciclul nr.4 2 reprize de turatie de la relanti la maxim.Mentinerea pe maxim 1-2 minute
Restul de rodaj in aer.Se poate face rodajul pe avion;e mai indicat structura modelului preluand cuplurile motorului.
Rodajul in zbor,asa cum fac eu acum cu Mintor 110cmc,implica zbor de placere cu accelerari moderate,cate 4-5 reprize pe zi.
Benzina de zbor o spune tot fabricantul : cere 98 da-i 98.Eu folosesc OMW 100 la motoarele ce permit 8000 rot/min
Ciclul pare stufos si poate complicat insa e util. La sol temperatura motorului trebuie sa se stabilizeze la 60-70 grade.
In aer racirea e cea mai buna !
Reglarile corburatorului sunt cele din fabrica. Dupa rodaj se fac setarile la sol ca sa avem turare constanta (reglaj cate putin din LOW),reglare high la turatie maxima recomandata(cate putin strans din HIGH) si revenire la LOW ca raspunsul motorului sa fie scurt si zblobiu. Incercati la reglaj sa nu depasiti 1/2 din cursa.Reglati fin cate 1/8.
Elicea e rodaj mai mica pentru primele 2 cicluri. Exemplu: la motor 26cmc 16x6 la rodaj fata de 18x6 la zbor.
la motor 50cmc 20x8 fata de 22x 8 la zbor.
Controverse sunt la teoria racirii: folosim diametru mic si pas mare(racire buna la turatii mici) sau invers,diametre mari
cu pas mic.Prefer prima varianta.La sol motoarele se racesc mai greu deci trebuie bine ventilate. Ca o elice de viteza(pas mare)creeaza eforturi mai mari in biela si arbore(implicit in rulmenti) este adevarat insa coeficientii de suprasarcina sunt binisor calculati excedentari.
La rodaj un motor se compromite daca se foloseste putin ulei,amestec aer/benzina sarac(combustibilul raceste camera de ardere !),daca se tureaza prea tare cu incalziri mari si daca nu are elice bine echilibrata si dimensionata.
#10
Postat 13 June 2016 - 02:08 PM
Aceasta postare a fost editata de Neacsu_Leonid: 13 June 2016 - 02:13 PM
Stirile tac, mutii vor sa ne spuna,
Ca nimeni n-aude cand orbii vad tot,
Si noi ne-ncalzim punand paie pe foc.
#11
Postat 13 June 2016 - 05:49 PM
#12
Postat 13 June 2016 - 06:06 PM
Neacsu_Leonid, la 13 June 2016 - 02:08 PM, a spus:
As zice sa utilizezi ceea ce fabricantul drujbei cerea. Doar este acelasi motor, nu?
#13
Postat 13 June 2016 - 08:14 PM
dan_mitea, la 13 June 2016 - 06:06 PM, a spus:
...e un motor de drujba chinezeasca.. dar merge destul de bine am ulei motul pt 2 timpi chiar foarte bun as putea spune.. dar sa facut sa primesc de la cineva jumatate de litru de ulei de ricin pe vremuri il foloseam la motoarele disel in ameste cu petrol si eter.. si am mai auzit de la cineva cum ca ar fi bun si pt motoarele pe benzina.. cum ca ar face ungerea si mai buna ca restul uleiurilor.. ca nu arde ..
Stirile tac, mutii vor sa ne spuna,
Ca nimeni n-aude cand orbii vad tot,
Si noi ne-ncalzim punand paie pe foc.
#14
Postat 14 June 2016 - 02:02 AM
Aceasta postare a fost editata de dan_mitea: 14 June 2016 - 02:02 AM
#15
Postat 14 June 2016 - 11:57 AM
dan_mitea, la 14 June 2016 - 02:02 AM, a spus:
multumesc de raspuns! voi folosi ce trebuie.
Stirile tac, mutii vor sa ne spuna,
Ca nimeni n-aude cand orbii vad tot,
Si noi ne-ncalzim punand paie pe foc.
#16
Postat 10 January 2017 - 10:10 AM
Sunt la prima postare, asa ca nu ma cunoaste nimeni. Totusi as vrea sa-mi expun si eu parerea, avand in vedere ca timp de 20 de ani am pilotat motociclete de curse (motoare in 2T pur sange!), si de cativa ani m-am apucat de modelism, pentru ca miroase a benzina! Ei bine, daca vreti sa scoateti max. de performanta din benzinarele voastre si sa le prelungiti viata, va recomand CASTROL A747 (sau alt ulei sintetic 2T de curse). Este un ulei sintetic destinat special motoarelor de curse, cu turarii f.f. mari (pana la 18000tur./min). Avantajele principale ale unui ulei sintetic 2T de calitate sunt ca lasa foarte putina calamina, iar raportul de amestec este mai scazut fata de alte uleiuri. De exemplu, daca foloseam un raport de 3,5-4% cu un alt ulei, cu A747 era suficient 2-2,5%. Avantajul raportului mic nu este cel de economie la ulei, ci cresterea puterii calorice a amestecului carburant, avand in vedere ca cantitatea de amestec admisa la un ciclu motor in cilindru este constanta, dar cu cat avem in acel volum mai putin ulei, cu atat avem mai multa benzina, ori puterea calorica a benzinei este incomparabil mai mare decat a uleiului, deci rezulta o putere mai mare a motorului. Despre combustie, sa stiti ca toate uleiurile de 2 timpi se "ard", diferenta este facuta insa de rezduul lasat dupa ardere (calamina). Prin comparatie aprindeti putina benzina si in paralel putina neofalina. Veti vedea ca neofalina nu scoate fum, pe cand benzina da! Rezidurile ramase nearse sunt cele nocive ptr. motor, ducand in tmp la uzura. Ungerea se face de uleiul din benzina exclusiv inaintea arderii, dupa ce a avut loc explozia, uleiul fiind ars. Despre rodaj, nu are relevanta daca rodam sau mergem full gas, proprietatile uleiului raman aceleasi. Diferentele sunt date de turatia mai scazuta si frecarile mai mari din partile in miscare ale motorului. V-as sfatui sa folositi si in rodaj ulei de cea mai buna calitate. Am citit ca cineva intreba de folosirea uleiului de ricin. Nu v-as sfatui la benzina, pentru ca uleiul de ricin decanteaza in benzina. Este adevarat ca unele uleiuri de 2T contin si ricin, dar acesta este mentinut dispersa in benzina cu ajutorul unor aditivi, pe care nu ii aveti la dispozitie. La metanol este altceva, ricinul dizolvandu-se mult mai bine, dar acolo, daca vrem o putere calorica decenta, trebuie adaugat obligatoriu nitrometan, asa ca mai bine achizitionati amestecul gata facut de producator.
Sper ca explicatia mea v-a ajutat in aprecierea exacta a fenomenului. Mult succes!
Vlad
#17
Postat 23 January 2017 - 07:15 AM
Acest ulei nu e bun pentru motoarele aero RC. E semisintetic, contine ulei de ricin si mai ales e special pentru motoarele racite cu apa. Acestea lucreaza la un regim termic controlat si temperaturile maxime sunt mai mici. Un extras din fisa tehnica:
______________________________________________________________________
A747
________________________________________________________________________________
Applications
Castrol A747 is a very high performance, low ash, part synthetic lubricant with castor oil, specially formulated for use in multi-cylinder, watercooled
two-stroke engines fitted to road racing machines
O zi frumoasa!
Mugurel
#18
Postat 23 January 2017 - 04:18 PM
Succes!
Vlad
#19
Postat 23 January 2017 - 08:06 PM
Ideia e ca fiecare producator de motoare de aeromodel recomanda un anumit ulei pentru rodaj si zbor. Uleiul Castrol A747 nu prea e in aceasta zona fiind semi sintetic si contine ricin. Sunt producatori care nu admit ricin. Nu am spus ca e un ulei prost.
Cateva exemple MVVS benzina- Mobil 1 racing full sintetic, DA- AMSOIL SABRE- care merge in amestec pana la 1:100, DA (vandut de Tony Clark -Germania) Bell Ray H1R - full sintetic. ZG- tot Tony Clark - Tot Bell Ray, 3W- au uleiul lor recomandat 3w. Roto- Motul full sintetic-600 pe site si 710 in manual. Motoarele DLE si DLA- cel mai bun ulei full sintetic care il gaseste utilizatorul si mineral la rodaj.
Cam acestea ar fi motoarele cele mai folosite la acest moment. Eu am avut cateva dintre acestea si am avut de a face cu aproape toate. (Nu am avut si nu operat -3W).
Acum spre exemplu caut un ulei pentru noul meu motor OS MAX GT-33. Manualul recomanda Klotz ModelLube 1:50. Pentru celelate tipuri de ulei recomada proportia recomadata de producatorul de ulei.
Cam asta e partea cu uleiurile. Pe partea de motoare de motocicleta si uleiuri nu pot spune prea mult pentru ca in afara de ce am citit, nu stiu decat ca merg la fel ca principiu de functionare cu cele de aeromodel fie ca sunt 2T sau 4T. Dar sunt sigur ca si in aceasta zona producatorii au marci de uleiuri agreate.
Asa ar mai putea fi un ulei grozav Stihl hp ultra, pe Rcuniverse si alte site-uri e foarte laudat, dar oare la noi e original sau contrafacut! De asemenea Motul 800 Off road e foarte laudat. Eu personal merg pe Bell Ray H1R pentru OS MAX gt-33 cu toate ca va trebui sa merg pe 1:32. Fac aceasta alegere pentru ca in principiu nu produce depuneri de calamina/zgura.
Multumesc pentru dialog.
O seara placuta!
Mugurel
Fisiere atasate
-
2 stroke Oil Test.pdf (198.19K)
Number of downloads: 10
#20
Postat 23 January 2017 - 08:34 PM
MUGUREL., la 23 January 2017 - 08:06 PM, a spus:
Buna seara si scuze de interventie. N-as avea nici macar dreptul sa matur prin sala in care lucrati, cu atat mai mult sa comentez legat de ceva de motoare. Indraznesc totusi sa spun ca o lunga perioada de timp rodajul motoarelor s-a facut folosind uleiul de ricin, ca nu exista alternativa. Chiar la motoarele cu turatii mari sau de competitii. Si nu a murit nimeni.
Au aparut uleiurile astea moderne, mai mult sau mai putin sintetice si toata lumea alearga dupa simboluri si coduri, dupa cum precizeaza producatorul, ca are el o treaba cu o anumita firma de ulei. Da, cel mai corect e sa citesti cartea tehnica a motorului si sa folosesti ce recomanda producatorul. Dar acelasi producator pentru acelsi motor, cu 20 ani in urma, ar fi recomandat alt ulei, daca nu avea de unde alege unul sintetic, colorat cu dungi orizontale sau oblice... Si in aceeasi idee, accept fara rezerve ca motoarele de competitie fabricate in anii 80 la care rodajul se facea exclusiv cu ulei de ricin, pot fi in ziua de azi foarte bine rodate cu alt ulei, mai "performant", sintetic. E mai complicat de invatat "bucataria" interna a uleiului sa stii ce-i cu el, si se merge pe varianta simpla. Parerea mea e ca cine vrea sa faca rodaje si le face des, ar trebui sa cunoasca mecanismele intime ale procesului, sa aleaga corect componentele si sa nu se cramponeze de nume de firme sau coduri. Poate nu m-am explicat clar, dar macar am pus un punct dupa o propozitie, deci dupa hotararile actuale pot sa-mi iau definitivatul in invatamant. E o gluma nesarata, dar azi am aflat de hotararea luata, ca juniorii nostri pot fi fara nici o strangere de inima educati sau invatati de niste handicapati in ale meseriei de dascal. Orice panarama de om poate deveni cadru didactic. Cred ca o sa merg sa aprind o lumanare pentru invatamant... Scuze de offtopic.
Telefon: 0721 385365
#21
Postat 24 January 2017 - 04:01 AM
MUGUREL., la 23 January 2017 - 08:06 PM, a spus:
Pentru acest motor am vrut sa cumpar uleiul recomandat in manual. Dar am avut surpriza ca transportul este foarte scump si ar fi venit greu.
Nenea de la magazin mi-a recomandat:
https://www.redlineo...?pid=19&pcid=16
era in targ. Mi-a spus ca este agreeat de DA.
Am utilizat combustubil cu un mic adaos de ulei de ricin, in motoare glow si cele folosite rar sunt, aproape, blocate. Nu le spal dupa fiecare utilizare.
Aceasta postare a fost editata de dan_mitea: 24 January 2017 - 04:02 AM
#22
Postat 24 January 2017 - 07:59 AM
Despre uleiul de ricin numai de bine! E un ulei exceptional! Eu am precizat ca unii producatori de motoare nu il admit pentru motoarele lor. Si ma refer strict la motoarele pe benzina.
La cele glow eu il mai folosesc, inclusiv la Yamada unde se specifica clar- fara. Combustibilii actuali sunt cu procentajul de ulei sub recomandarea fabricantului. Pentru depozitarea motorului in conditii bune il curat cu alcool tehnic.
In rest ce sa spun, nu mi-a murit nici un motor din cauza uleiului.
Despre invatamant e praf de cel putin 15ani.
O zi frumoasa!
Aceasta postare a fost editata de MUGUREL.: 24 January 2017 - 08:00 AM
#23
Postat 24 January 2017 - 10:59 AM
Vad ca subiectul a trezit un interes mult mai mare decat as fi crezut. De aceea, fara a avea pretentia ca detin adevarul absolut, am sa fac cateva comentarii pe intelesul, sper, al tuturor, indiferent de educatia in domeniu.
1. Sunt de acord cu remarca referitoare la interesele comerciale ale diversilor producatori de uleiuri. Sistemul functioneaza asa odata cu ascutirea acerba a concurentei pe piata. De aceea nu trebuie luate ad literam chiar toate lucrurile din diversele prospecte. Sigur ca nu sfatuiesc pe nimeni sa nesocoteasca indicatiile din prospecte, dar ideal este sa imbinam aceste indicatii cu experientele personale sau ale celor mai versati (eu nu ma includ neaparat in ultima categorie).
2. Despre mult comentatul ulei de ricin- este clar ca acest ulei este un ulei 100% vegetal. Calitatile sale lubrifiante sunt de netagaduit. Are insa si destule dezavantaje-sa le spunem-colaterale. Cel mai important poate: este greu dizolvabil in benzina, si de aceea, daca nu se utilizeaza amestecul pe loc, uleiul precipita (deci se separa de benzina). Astfel, daca utilizam acel amestec dupa o perioada de timp, riscam ca motorul sa ramana neuns (desi am pus in benzina initial cantitatea de ulei necesara, acesta s-a separat si nu mai ajunge in motor, ramanand in rezervor sau in canistra!!!...Alt dezavantaj: acest ulei sicativeaza relativ usor, adica polimerizeaza in timp scurt si trece in stare solida (acesta este fenomenul chimic care permite vopselelor pe baza de ulei sa se "usuce"). Daca motorul in care am folosit in amestec ricin sta o perioada mai lunga de timp, uleiul ramas nears in motor (stim ca motoarele in 2T functioneaza cu un amestec de gaze arse si nearse simultan, care nu se amesteca intre ele pe parcursul ciclului motor doar datorita diferentei de temperatura dintre ele, adica cele arse sunt mult mai fierbinti decat cele nearse) va sicativa si astfel, la urmatoarea pornire se va comporta ca un corp strain si va gripa toate piesele in miscare (segmenti coxati, biela blocata, rulmenti gripati, etc). De aceea nu este recomandat, sau chiar "interzis" acest ulei.
3. Acum cateva consideratii despre "minerale, sintetice si semisintetice". Aceste expresii se refera exclusiv la modul de fsbricare a uleiului respectiv, si nu la componentele de baza. Uleiul mineral se obtine prin asa numitul prcedeu de cracare a petrolului(un fel de distilare controlata), care este cel mai ieftin procedeu de obtinere, dar are inconvenientul unei sa-i spunem "puritati"mai reduse (poate nu este termenul cel mai nimerit, dar nu mi-a venit altul pe moment). Rezultatul-o cantitate mare de reziduri ramase dupa ardere (compusii "scapati" in ulei-asa numitele gudroane-nu ard complet; fumatorii stiu poate cel mai bine; daca desfaceti filtrul unei tigari fumate, veti observa pete maronii pe hartia filtrului, care nu sunt altceva decat gudronul ramas dupa arderea foitei si tutunului, chiar daca jarul din varful tigarii are peste 400oC). Uleiurile semisintetice sunt obtinute din uleuri minerale cu adausuri de diverse substante chimice pentru imbunatatirea unor calitati dorite, de exemplu marirea solvabilitatii intr-un lichid, in cazul nostru benzina. In aceste uleiuri, compusii "nedoriti sunt in cantitati mult mai mici, dar inca prezenti. Si, in fine, cele sintetice, obtinute exclusiv din compusi de sinteza, obtinuti in "eprubeta" la care compozitia chimica este strict controlata, dar al caror cost de productie este evident cel mai crescut. Spre exemplificare, un fenomen pe care l-am remarcat la A747: sub 0oC parafina continuta (este o parte "minerala"a acestui ulei semisintetic) precipita, si formeaza "flocoane"in suspensie, ceea ce il face de neutilizat, fenomenul nefiind 100% reversibil-Atentie la depozitarea peste iarna!!!
Despre remarca "ulei special pentru motoarele racite cu apa", asa ceva nu are acoperire teoretica. In acel prospect apare aceasta sintagma doar pentru ca in ultimii sa zicem 20 de ani nu s-au mai produs motoare de competitie racite cu aer. Problema racirii motorului este insa esentiala, calitatile lubrifiante ale oricarui ulei scazand odata cu cresterea temperaturii (adica pelicula de ulei formata intre piesele in frecare se rupe mai usor odata cu incalzirea). In cazul nostru, motoarele de avion functioneaza in conditii de temperatura mult mai bune decat un motor de curse, pentru ca turatia de lucru este una relativ constanta, iar curentul de aer pentru racire mult mai usor de controlat prin constructie. (la vehicolul terestru turatie f. mare in treapta 1 a cutiei, dar viteza mica, deci racire redusa, ceea ce la un avion nu poate sa se intample, turatia fiind relativ direct proportionala cu viteza de deplasare).
Mi-as permite cateva concluzii:
-respectati indicatiile constructorului daca experienta dvs. este mai limitata
-pe masura castigarii experientei si imbunatatirii gradului de informare, indrazniti incercari proprii-fac diferenta in cazul competitiei!
-nu supralicitati insa cu incercarile, pentru ca s-ar putea sa coste in buzunare! Faceti lucrurile in pasi mici, si cu o evaluare cat mai riguroasa a rezultatelor. Satisfactiile vor fi garantate.
Fara a avea pretentia ca am epuizat subiectul si in speranta ca nu v-am plictisit, va doresc zboruri line!
Cu respect,
Vlad Haralambie
#24
Postat 24 January 2017 - 12:05 PM
Pentru rodaj trebuie utilizat un ulei pentru regim de turatii medii (in rodaj nu este indicata turarea la max. a motorului, cel putin in prima ora de functionare). In general, uleiurile sintetice sunt dedicate turatiilor f. mari.
Vlad
#25
Postat 24 January 2017 - 12:11 PM
HGV, la 24 January 2017 - 10:59 AM, a spus:
Legat de modelism, greu sa gasesti ceva mai important decat viata motoarelor.
Mai devreme am intervenit fara sa spun nimic suplimentar. Daca o faceam, sau daca eram mai atent la tot subiectul, poate nu greseam atat de mult. Din cauza caracteristicilor probei (auto captive), eu am folosit totdeauna doar motoare de turatie mare, alimentate numai cu combustibil cu ulei de ricin. Asa impune regulamentul. Si fara nici un fel de alti aditivi, nici macar nitrometan. As spune ca proba exista inca din antichitate, cand nu existau uleiuri sintetice. De aceea am afirmat ca merge si uleiul de ricin la rodaj. Dar cum uleiurile astea moderne sunt foarte bune, ar merge folosite si astea, chiar la motoarele vechi. Nu folosesc si nu stiu absolut nimci despre cele pe benzina si deseori uit de faptul ca ele exista in modelism. E vina mea si-mi asum criticile. Am mai cumparat motoare de aero dar nu cred ca o sa le rodez sau pornesc niciodata. Le-am luat doar ca mi-au placut ca aspect.
Scuze din nou, am ignorat alimentarea cu benzina. Acolo trebuie facut cum se face, n-am nici o idee. Am incercat sa spun data trecuta ca poate sunt offtopic... Banuiam eu ceva.
PS. abia acum am vazut mesajul anterior. Cam acolo e problema. Turatia ca turatia, toata lumea stie de turatie. Dar daca se face rodajul cu combustibilul folosit in exploatare, sau daca e bine de facut rodajul cu ceva potrivit regimului de functionare a motorului in timpul rodajului (turatie mai mica...). Pentru ca rodajul este unic, are niste caracteristici. Nu stiu daca totdeauna ce se foloseste in exploatare e cel mai bun si la rodaj. Sau spus invers, nu stiu daca nu cumva, exista un ulei foarte bun pentru rodaj, indiferent daca in exploatare nu ar fi recomandat. Cum ziceam si eu, cel mai corect e de respectat indicatiile producatorului ca o fi stiind el ce a produs.
Aceasta postare a fost editata de bitex: 24 January 2017 - 12:18 PM
Telefon: 0721 385365
#26
Postat 24 January 2017 - 12:33 PM
HGV, la 24 January 2017 - 12:05 PM, a spus:
Pentru rodaj trebuie utilizat un ulei pentru regim de turatii medii (in rodaj nu este indicata turarea la max. a motorului, cel putin in prima ora de functionare). In general, uleiurile sintetice sunt dedicate turatiilor f. mari.
Vlad
Cu turatia e normal sa nu se foloseasca zona maxima. Fiecare producator de motoare aeromodel recomanda cu ce si cum se face rodajul si cum se foloseste motorul dupa rodaj. Chinezii de la DLE si DLA recomanda rodajul cu ulei mineral.
Si sa nu uitam de uleiurile ester technology! Care acum sunt gama de varf in zona complet sintetice.
Chiar exista o metoda de rodaj foarte buna si pe care multi o folosesc mai mult sau mai putin identic descrisa pe forum de colegul Flypol. E la postul nr 9 !
Mugurel
:drinks:
Aceasta postare a fost editata de MUGUREL.: 24 January 2017 - 12:37 PM
#27
Postat 24 January 2017 - 12:48 PM
Despre remarca "ulei special pentru motoarele racite cu apa", asa ceva nu are acoperire teoretica. In acel prospect apare aceasta sintagma doar pentru ca in ultimii sa zicem 20 de ani nu s-au mai produs motoare de competitie racite cu aer. Problema racirii motorului este insa esentiala, calitatile lubrifiante ale oricarui ulei scazand odata cu cresterea temperaturii (adica pelicula de ulei formata intre piesele in frecare se rupe mai usor odata cu incalzirea). In cazul nostru, motoarele de avion functioneaza in conditii de temperatura mult mai bune decat un motor de curse, pentru ca turatia de lucru este una relativ constanta, iar curentul de aer pentru racire mult mai usor de controlat prin constructie. (la vehicolul terestru turatie f. mare in treapta 1 a cutiei, dar viteza mica, deci racire redusa, ceea ce la un avion nu poate sa se intample, turatia fiind relativ direct proportionala cu viteza de deplasare).
""""
Totusi la motoarele aero temperaturile sunt mult mai mari decat la cele racite cu apa. Si de fapt racirea in capota unui aeromodel nu e deloc eficienta datorita dimensiunilor mici care fac greu de respectat raportul 1:2 privind sectiunile de intrare si iesire a aerului. Intotdeauna iesirea trebuie sa fie de cel putin doua ori mai mare decat intrarea plus ceva canalizari corecte a aerului in jurul motorului. Senzatia e ca elicea racestee e falsa daca aerul nu circula si doar se comprima in capota.
O zi frumoasa!
Mugurel
PS: nu doresc o polemica doar o dezbatere pe aceasta tema. Si asa forumul e cam gripat! Duce lipsa de ulei! :)
#28
Postat 24 January 2017 - 02:24 PM
Fisiere atasate
-
OS 33.jpg (78.12K)
Number of downloads: 10 -
OS 55AX.jpg (293.06K)
Number of downloads: 9
Aceasta postare a fost editata de dan_mitea: 24 January 2017 - 02:25 PM
#29
Postat 24 January 2017 - 11:33 PM
Cine mai face rodaj la masina ? :pardon: Il fac deja tehnologic din productie.
Acu j-de ani era musai, ca la motarele asp, dl dle etc :clapping:
Ulei ce sa mai zicem .
Il schimbam la fiecare 5000km si refaceam motorul la 60000 km.
Acum schimbam la 20.000 si motorul tine hat peste 150.000 km. Ca su nu mentionam ca, in plus, puterea obtinuta la aceeasi cilindree s-a dublat
Evidenta e clara progresul tehnologic si la materiale si la ulei a fost important.
:pardon:
In opinia mea fiecare motor cu generatia lui de materiale dar in privinta uleiurilor e clar ca progresul a depasit posibilitatea producatorilor de motoare de a garanta ceva.
Ricin folosesc si eu la metanol in special pentru protectie la temperaturi inalte ( se intareste ) in caz de probleme pe partea de furtune si rezervor.
Numai bine
Frumos subiect :blush:
Aceasta postare a fost editata de Horja: 24 January 2017 - 11:36 PM