Dupa stiinta mea exista doar doua astfel de sisteme:
- FMA Copilot II harddeck barometric la 270 USD
- 720BE + GPS la 1000 USD
lasand pretul la o parte am incercat sa imi dau seama cum functioneaza fiecare si care sunt sansele sa apara la o luna dupa ce cumpar eu un dispozitiv similar la 50 USD (m-as zgaria pe ochi)
Ce am inteles pana acum:
- amandoua detecteaza inaltimea la care se afla elicopterul si cand ajunge la inaltimea critica (hard-deck) intervin si il aduc in pozitie orizontala (self-leveling). Aceasta functie, self-leveling este acum prezenta in multe controlere FBL (Brain, Ikon, Helicomand) dar trebuie activata manual. Daca esti in panica si nu o activezi heli se duce, daca esti in panica si o activezi tot timpul prea repede nu intelegi nimic.
- asadar punctul cheie din aceste sisteme este detectarea inaltimii heli. Aceasta pare o operatie simpla dar se pare ca nu e.
- Copilot foloseste un modul barometric similar cu cel folosit in altimetre si vario. Rezolutia lui este de 8cm dar este nevoie de un sistem de tuburi si palniute foarte elaborat ca sa nu dea citiri false. Din cauza felului in care se misca un heli un senzor barometric pur si simplu (indiferent cat de sensibil este) nu face doi bani caci da citiri haotice.
Modulul barometric indica inaltimea la copilot si acesta aduce heliul in hover cu ajutorul senzorilor de IR. Acestia sunt destul de primitivi dar functioneaza satisfacator, cam asta e singura chestie care pot sa o faca, sa tina heli in hover cat de cat.
- SK720 are functia de selfleveling in unitate. Daca doresti activarea ei automata prin harddeck mai trebuie sa platesti inca 500 USD pentru modulul GPS. Modulul GPS contine doar GPS. Pozitionarea GPS are dificultati mari in a stabili inaltimea cu precizie.
Modul GPS Skookum reuseste sa stabileasca inaltimea cu precizie mai buna de 1m ceea ce este fenomenal in conditiile in care senzorul GPS sta in toate pozitiile posibile in timpul zborului si elicopterul isi schimba inaltimea cu mare viteza. Pentru a calcula atat de precis se pare ca are nevoie de toti satelitii disponibili. Daca nu ii vede pe toti se dezarmeaza si adio harddeck - tot timpul trebuie sa stai cu ochii pe ledul albastru ca sa fi sigur ca este activ - un stres in plus.
Deocamadata sunt mai degraba tentat sa cumpar copilotul din urmatoarele motive:
- e mult mai ieftin
- il folosesc doar pentru a invata, pe un singur heli care poate sa zboare si naspa, poate sa fie cu flybar sau fara.
- SK720 + GPS e foarte bun dar nu e perfect, partea esentiala, detectarea inaltimii poate sa dea rateuri.
Cat despre posibilitatea sa apara alte module cu selfleveling si harddeck ieftine si bune in viitorul apropiat nu vad mari sperante. Singura evolutie interesanta ar fi sa foloseasca careva modulul barometric la o unitate FBL care are deja selfleveling (de pilda la Brain/Ikon) dar deocamdata nu am vazut nimic pe forumuri.
Astept sfaturi si pareri.
Aceasta postare a fost editata de stiganas: 27 August 2013 - 10:08 AM