SAAB JA 37 VIGGEN - va zbura sau nu va zbura? de la placa la zbor ... sper
#1
Postat 26 July 2013 - 01:18 AM
de cateva zile am inceput sa construiesc un avion (primul construit si detinut)
avionul se vrea o replica a avionului SAAB JA 37 VIGGEN (am modificat spatele avionului , iar aripile trebuiau sa fie din depron , iar eu le-am facut din polistiren extrudat)
pana acum am construit tot ce puteam construi
aici sunt atasate 2 fotografii ale constructiei la ora actuala
http://i.imgur.com/8dN2CJB.jpg
http://i.imgur.com/uhq9YTK.jpg
in continuare nu mai am decat sa fac mici ajustari si retusari pana vin componentele de la hobbyking (edf 50mm , esc , rx , tx , acumulator etc.)
dupa cum spuneam , asta este primul meu avion si v-as ruga sa imi dati cateva sfaturi legate de decolare , aterizare si zborul propriuzis.
va multumesc anticipat.
#2
Postat 26 July 2013 - 05:14 AM
#3
Postat 26 July 2013 - 08:02 AM
E ca si cum ai invata sa conduci pe o masina de F1.Merge foarte repede si trebuie sa ai reflexele formate.
#4
Postat 26 July 2013 - 01:30 PM
o sa incerc sa fac rost de un simulator
si poate la un momentdat o sa construiesc si modelul izicraft
de stricat nu mi-e frica , in aproximativ 5-6 ore e construit la loc mai ales ca am folosit doar 3 placi de polistiren la constructie si din ele mi-au ramas o gramada de bucati utilizabile.
o sa va tin la curent cu constructia si restul
#6
Postat 26 July 2013 - 11:28 PM
azi am pus elevatoarele (asa se numesc ? )
am pus cate 5 balamale la fiecare elevator si am folosit poxipol ca adeziv
http://i.imgur.com/NXbVXAp.jpg
http://i.imgur.com/AUtT35r.jpg
http://i.imgur.com/a7BCusJ.jpg
http://i.imgur.com/l3aHdYV.jpg
http://i.imgur.com/fDy15kV.jpg
Aceasta postare a fost editata de SilviuStefan: 26 July 2013 - 11:32 PM
#7
Postat 27 July 2013 - 07:54 AM
http://phoenixmodels...til-p-3609.html
http://phoenixmodels...xtil-p-411.html
2 - Echiile de comanda se pun in asa fel incat atunci cand privesti din lateral cu elevatoarele pe " zero " gaurile de la echie sa " pice " exact pe balamale .. adica pe
mijlocul spatiului de 2-3 mm dintre aripa si elevator ..
Din poze nu pare a fi asa
Nu prea mai ai ce face acum cu balamalele .. decat ..
Echiile le poti muta .. desi alea ar trebui sa le pui la sfarsit dupa ce vezi cum vin
tijele de comanda de la servouri .. asta ca sa nu fii nevoit sa indoi prea tare acele sarme, tije .. si sa forteze in servomecanisme ..
Aceasta postare a fost editata de REAL DESIGN: 27 July 2013 - 07:59 AM
#8
Postat 27 July 2013 - 10:23 AM
despre tije nu imi fac griji pentru ca servourile vor fi puse ca in imaginea de mai jos si nu vor trebui strambate , decat taiate
tijele pe care le-am cumparat au 30 cm lungime
http://i.imgur.com/JuCW02u.jpg
#9
Postat 27 July 2013 - 11:16 AM
#10
Postat 27 July 2013 - 05:53 PM
vad cum o rezolv
Aceasta postare a fost editata de SilviuStefan: 27 July 2013 - 05:55 PM
#11
Postat 28 July 2013 - 02:46 AM
le-am dus cat de in fata am putut
maine pun si o poza
#14
Postat 04 August 2013 - 12:25 AM
ieri am intarit canardurile
am pus niste fasii de material textil la inbinari si le-am imbibat cu rasina iar partile de jos ale canardurilor au fost acoperite cu rasina
http://i.imgur.com/x90ZSKI.jpghttp://i.imgur.com/N0dHBsN.jpg
http://i.imgur.com/Roo3XA1.jpghttp://i.imgur.com/DRkPdWb.jpg
si azi am inceput lucrul la al doilea avion
tot viggen dar caruia i-am adus mai multe modificari fata de modelul original
http://i.imgur.com/7CmpS36.jpg
http://i.imgur.com/L43yoGh.jpghttp://i.imgur.com/3e2z1Wz.jpg
#15
Postat 04 August 2013 - 07:06 PM
#16
Postat 05 August 2013 - 08:27 AM
cu fir cald am taiat aproape tot
la aripa si canarduri am folosit un cutter
Aceasta postare a fost editata de SilviuStefan: 05 August 2013 - 08:27 AM
#17
Postat 06 August 2013 - 12:22 AM
diferenta la admisii
primul model le are lasate asa cum a iesit iar al doilea are admisiile slefuite si despartite de fuselaj
http://i.imgur.com/6kSUiYE.jpg
http://i.imgur.com/WqdMr1u.jpg
iar aici este sectiunea de mijloc unde am lasat spatiu pentru un dispozitiv KK2.0 sau silimar (stabilizator si autolevel)
al doilea model va avea un capac deasupra locasului bateriei si unul deasupra stabilizatorului unde voi ranforsa fuselajul cu tije de carbon
http://i.imgur.com/00QXO5G.jpg
#18
Postat 09 August 2013 - 11:50 AM
Atunci cind proiectam si construim un aeromodel echipat cu motor termic, alegem motorizarea cind modelul este gata, tinind cont de greutatea finala. La un aeromodel jet propulsat de un EDF lucrurile stau tocmai invers. Adica, intii ne gindim la EDF : ce tip, diametru, puterea de impingere, cit consuma, ce tip de alimentare, cite pale, greutatea totala, etc. Cunoscind toate acestea putem sa proiectam in jurul EDF-ului ales, forma modelului pe care vrem sa-l construim. EDF-ul de 50 mm de la Hobby king impinge maxim 550 grame, alimentat cu 4s Li-Po. Greutatea totala a modelului nu trebuie sa depaseasca 650 grame. Suprafata prizelor de aer trebuie sa fie cel putin egala cu suprafata turbinei, iar la tubul efuzor o restringere de 80-90%- daca vrem viteza.
Succes!
#19
Postat 10 August 2013 - 09:01 PM
primul model are latimea maxima 50 cm , lungimea 68 cm si latimea in dreptul canardurilor de 26 cm si acum cantareste 174 grame , iar in cel mai rau caz va ajunge la maxim 200 grame dupa ce ii adaug cateva fasii de fibra de sticla pe aripi si il inchid complet
http://i.imgur.com/6IBmmi0.jpg
EDF = 58g , ESC (50A) = 29g , Rx = 9g , 2 servo = 22g , Baterie = 136g , diverse = 10g (magneti , conector)... greutatea totala de zbor ar ajunge la 464 grame
in primul model voi folosi un ventilator cu 8 pale si puteremaxima de impingere de 479 grame
http://i.imgur.com/ue29I8N.png
suprafata de admisie celor 2 admisii depasesc cu siguranta suprafata de admisie a ventilatorului
http://i.imgur.com/3gwFWmA.jpg
al doilea avion va avea pana in 500 grame dar voi folosi un ventilator cu putere de impingere de aproximativ 650 grame si 10 pale
#20
Postat 12 August 2013 - 02:10 PM
forta maxima de impingere, declarata de fabricant, este obtinuta STATIC. In zbor, "muzica" se schimba si avem de-a face si cu alti factori (rezistenta, eficienta, consun curent/timp de zbor, etc. Un ventilator intubat consuma mai mult curent decit o elicie si este mai putin eficient. La viteza redusa, suprafetele de comanda (profundor, eleroane, directie) nu raspund. Un rotor cu 10 pale are nevoie de o mai mare cantitate de aer aspirat ceea ce implica prize de aer si consumuri de curent mult mai mari. Un consum de curent mare implica o baterie cu o capacitate mai mare, care va
cintari mai mult. Pentru un model cu anvergura de 50 cm este prea mult.
De retinut faptul ca, un aeromodel jet, nu este un model de viteza si nici nu trebuie sa avem in vedere realizarea de modele cu prestatii balistice. Un jet este un concept divers de a pilota, o filozofie diversa si nu goana dupa viteze balistice. Avind in vedere ca, Saab-ul este un avion supersonic si pentru a da o nota de realism modelului tau, un raport forta impingere/ greutate model de 1:1 este ( din punctul meu de vedere) OK.
Mult succes!
#21
Postat 14 August 2013 - 11:55 AM
a ramas fara nas din incercarea a doua de decolare
azi l-am reparat si aceiasi poveste numai ca azi a cazut de mai de sus
cand il arunc din mana se ridica de nas si la un momentdat se da cu coada in sus si pica
azi ii fac alt nas si il invelesc in fibra de sticla. maine pe seara incerc iar sa il zbor. o sa fac si un filmulet.
#22
Postat 14 August 2013 - 02:37 PM
#23
Postat 14 August 2013 - 02:56 PM
Mult succes cu probele de zbor!
#24
Postat 14 August 2013 - 03:56 PM
Comportamentul modelului în zbor aşa cum îl descrii este al unui model uşor de bot. Vei constata după centraj că ai un alt model. Spor la treabă.
#26
Postat 14 August 2013 - 06:39 PM
Ciprian97, la 14 August 2013 - 02:37 PM, a spus:
eu nu m-am enervat asa cand l-am spart ;)
Ciprian97, la 14 August 2013 - 04:03 PM, a spus:
am banuit ca e greu de coada si am pus bateria cat am putut de in fata azi si tocmai de aia a cazut de mai de sus si s-a rupt nasul din prima
azi am facut un nas mai lung
aeromax, la 14 August 2013 - 02:56 PM, a spus:
Mult succes cu probele de zbor!
am rabdare , nu-i problema si o sa incerc sa il centrez cat mai bine inainte de urmatorul zbor.
problema e ca nu cunosc pe nimeni aeromodelist sau pe cineva care sa stie o boaba de aeromodelism.
edisultan, la 14 August 2013 - 03:56 PM, a spus:
Comportamentul modelului în zbor aşa cum îl descrii este al unui model uşor de bot. Vei constata după centraj că ai un alt model. Spor la treabă.
multumesc pentru link, il foi folosi cu siguranta.
e greu de coada din vina mea , am folosit la lipirea partii de sus cu cea de jos "hot glue" (nu stiu cum ii zice pe romaneste) si am pus in cantitate cam mare , nu am mai folosit rasina epoxy pe care o foloseam de obicei.
acum modelul are 475g si estimez ca va ajunge la 500 dupa ce ii invelesc tot nasul cu fibra de sticla
o sa va tin la curent. maine ma ocup de fibra de sticla si vineri o sa fie gata de "zbor"
#27
Postat 14 August 2013 - 08:02 PM
am facut cam 100ml (cel mai mult pana acum) si nu am folosit mai mult de 30ml in 10 minute dupa care s-a incins in pahar si s-a gelificat.
#28
Postat 15 August 2013 - 03:10 PM
edisultan, la 14 August 2013 - 03:56 PM, a spus:
Comportamentul modelului în zbor aşa cum îl descrii este al unui model uşor de bot. Vei constata după centraj că ai un alt model. Spor la treabă.
din calculator imi iese centrul de greutate cu mai in spate decat a fost vreodata.
#29
Postat 15 August 2013 - 03:10 PM
edisultan, la 14 August 2013 - 03:56 PM, a spus:
Comportamentul modelului în zbor aşa cum îl descrii este al unui model uşor de bot. Vei constata după centraj că ai un alt model. Spor la treabă.
din calculator imi iese centrul de greutate cu mult mai in spate decat a fost vreodata.
Aceasta postare a fost editata de SilviuStefan: 15 August 2013 - 03:11 PM
#30
Postat 15 August 2013 - 06:01 PM
Legat de aplicaţia pentru calculul centrului de greutate, atenţie mare la măsurători. Spor la treabă