Planor F3 B Old Timer
#31
Postat 19 August 2013 - 08:18 AM
Pentru orice alt sistem de lansare, motor, tractare, zcarci, nu se justifica! il facen noi asa de amorul artei, asa cum unii parinti isi supradoteaza bebelusul cu carucior din fibra de carbon, iar el habar nu are in ce doarme si face pipi...
#32
Postat 19 August 2013 - 03:12 PM
Am vazut ca sunt mai multe idei pentru construirea lonjeronului ,parerea mea este ca daca construest unul tare nu mai ai nici o problema de rezistenta nici la ciea mai mare viteza
lonjeronul lui Mark Drela este foarte bun si o poti facie destul de usor .Balsa taiat pe cant intre doua pladbanda de carbon matisat cu cevlar sau carbon ,si in nici un caz nu cumiez de spuma
numai bine Feri
#33
Postat 10 October 2013 - 09:11 AM
De data asta a iesit si mai usor am folosit aceeasi fibra de sticla, 80 grame primul strat, intarituri cu 160 grame si ultimul strat cu 280 grame ,dar am fost zgarcit la gelcoat cand am vopsit matritele.
Rasina epoxi am diluat-o putin cu alcool tehnic sa fie mai fluida.Apoi am absorbit cu servetele surplusul.
La urma am inchis matritele si am bagat 6 bari presiune (am ranforsat intre timp matritele sa reziste).
Am bagat in cuptor la 60 de grade 24 de ore.
Si surpriza fuselajul a iesit la 205 grame fata de cel initial care avea 250 grame.
Cred ca nu are rost sa mai schimb ceva la fuselaj sunt multumit la cat e de de robust si la aceasta greutate .
Urmeaza aripile clasice cu nervuri , lonjeroane de molid (poate le ranforsez cu roving de carbon), impanzire complet cu balsa de 1,5 mm (cand s-o gasi iar la Sierra sau pe la Obi)
Ciao Sorin
#34
Postat 10 October 2013 - 05:31 PM
Mai pune cate o poza.
elicopterele mele http://www.rhcforum....-mele-stiganas/
#35
Postat 10 October 2013 - 07:15 PM
cand eram copil de 13-14 ani am vazut la Arad la aeroport un grup de cativa francezi condus de MARCEL JURCA, CARE A FOST PILOT DE VANATOARE ROMAN IN CEL DE-AL DOILEA RAZBOI MONDIAL.
Au venit cu 5 avioane, 3 TEMPETE si 2 SIROCCO toate proiectate si construite de MARCEL JURCA. Eu faceam deaja aeromodele, am inceput pe la 12 ani si ma gandeam atunci ce fain ar fi sa-mi proiectez sa-mi construiesc si sa zbor cu propriilre mele avioane, ce vrei dorinta unui pusti de 13-14 ani .
Atunci doream sa-mi fac avioane mari, sa zbor cu ele, acum cand fac avioane mari cu care zbor imi doresc sa fac aeromodele , omul vrea intotdeauna ceea ce nu are sau ce nu poate face!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Nu am avut timp sa avansez constructia planorului si acum cand vreau sa merg mai departe nu gasesc balsa de 1,5 mm hilar nu?sa comand balsa de 1,5 mm de afara.
Am facut programul in SW pentru nervuri, m-am hotarat MH32 la planul central, de la planul central plecam de la MH 32 si la capatul aripii ajungem MH 33 cu - 0,5 grade.
De ce MH 33 la capat? zboara la numere Reynolds mai mici (tinand cont ca in termica viteza este mai mica si spre capat profunzimea aripii e mai mica) teoretic ar trebui sa fie mai bine vedem la urma.
Oricum sunt intarziat si de comanda de la HK (motor, servouri, baterii + ceva piese de FP 100 pentru un prieten pilot militar de helicoptere) care e platita de 6 saptamani si inca nu e trimisa (nimic nu era pe backorder) ,mai 2-3 zile si fac plangere la Pay Pal.
Vreau sa fac ampenajul sa amplasez servourile si bateria motorul si receptorul cu ESC ul si apoi sa determin pozitia aripii (constructia imi permite) ca sa nu pun plumb aiurea .Ce vrei pasarica de idiot care a invatat multe si vrea sa aplice ceea ce a invatat.
Da si tu ziceai ca deschizi un topic pentru planorul pe care l-ai achizitionat recent.
Ciao Sorin
#36
Postat 14 October 2013 - 04:19 PM
Succes. Si vreau sa vad fuaselajul intr-o poza. 205g la fuselaj este foarte bine.
#37
Postat 15 October 2013 - 06:48 AM
nu pot sa pun servouri in coada deoarece e prea mica coada si prea ingusta, in plus cred ca vor fi si probleme de centraj.
Dar facand ampenajul, amplasand servourile si motorul, dupa ce fac aripa o pot pozitiona mai in fata sau mai in spate si mai pot jongla si cu bateria ca sa iasa centrat.
Nu am facut pozne la ultimul fuselaj dar fac azi si le pun diseara dar aspectul exterior nu difera cu nimic fata de celalalt deci nu vei vedea nimic nou.
In schimb ma intereseaza pe mine poze cu matritrle tale de aripi de la DLG ma bate gandul sa fac si eu niste matrite frezate din aluminiu dar as vrea sa ma inspir di ale tale.
Asa ca te rog sa-mi trimiti pe mail daca vrei niste poze, pe rcgroups nu prea se vad bine ambele matrite.
Multumesc
Ciao Sorin
#38
Postat 15 October 2013 - 03:30 PM
Despre DLG
Daca as face din nou matritele le-as face complect diferit de ceea ce am acuma. Un lucru care la-as face este sa un canalul pentru surplus de epoxy numai pe mulajul de pe extrados in lode intrados si extrados asa va fi mai usor de taiat surplusul de la bordul de fuga si bordul de atac. Eu am sistem de demontare al aripilor si acolo as face schimbari substantiale. In loc de COrian as face aluminiu ca este mai usor de lucrat cu el cind vine la demulare si spreiat PVA.
Daca ai ceva intrebari specifice la matrite iti voi raspunde. Intrebari care le am sint.
Faci aripa intr-o bucata?
Vrei sa mulezi hollow (gol inauntru, doua coji ca mine) sau solid inauntru sau planuiesti sa faci amindoua? Depinzind de asta totul se schimba.
Ca sa faci pe CNC iti trebuie modele CAD. Ai cine sa ti le faca? Pregatestete pentru cel putin un an doi de munca in special daca trebuie sa inveti cum sa faci CAD si/sau CAM. Asta nu este o treaba de o luna doua. Dupa ce ai toate mulajele urmeaza finisarea lor. Dupa aia sa inveti din nou totul si sa gasesti materiale plus sa perfectionezi tehnica de mulare. Gindestete la ce te inhami. Nu vreau sa te descurajez ci vreau sa pun in perspectiva ce te asteapta. Daca i pe cineva care taie polistiren cu CNC ar fi mai usor sa faci ceva clasic in punga cu vid si sa faci un fuselaj simplu. Poate ar fi un inceput mai corect.
#39
Postat 16 October 2013 - 08:48 AM
Eu trebuie sa fac vreo 5 modele diferite de elici de avioane ultrausoare.
Dintre acestea 2 vor fi sigur facute cu metoda balon (sau punga) umflata in interior pentru ca se preteaza la asa ceva.acestea vor fi la final tripale si vor avea un hub de aluminiu in care se prind si se poate regla pasul elicii.Diametrul maxim va fi de 1700 de mm si 1750 de mm.
Celelalte 3 modele vor fi pline pe dinauntru, deoarece sunt foarte subtiri, cu un material numit rovicore, si o portiune de la flansa elicii dintr-un lemn stratificat si densificat, asa face o firma germana Helix se numeste.Acestea din urma au un sistem foarte simplu de prindere a palelor se prind una una in alta si peste alta . Palele au 1050 mm lungime, deci deci va fi relativ scurta matrita, dar elicile cuplate cate dou vor avea 1950 mm.
Elicile sunt deja proiectate in Solid Works si ramne doar sa iau decizia sa fac direct negativul adica matritele din aluminiu sau sa fac pozitivele, dintr-un lemn stratificat (mai precis din furnire de 1,8 mm lipite unele peste altele) , pe care sa fac matritele din gelcoat si epoxi cu pulbere de aluminiu, sau sa folosesc un sitem clasic de rasina Optimold 2 pentru matrite.
De aceea sunt curios cum ai facut tu si altii matritele mai ales ca o elice e ca o aripa si in acelasi timp trebuie sa fie si foarte fiabile produsul finit (palele de elice) se polimerizeaza la 65 de grade Celsius.
Ori matritele din aluminiu ori pozitivele din lemn stratificat le fac pe CNC ul nostru , facut de noi, care functioneaza binisor, de fapt avem 3 CNP uri mai nou.
Voi face extradosul si intradosul chiar dac fac pozitivele pentru ca la urma se vor imbina perfect.
La planor , asa cum fac acum fuselajul cu punga umflata in interior iese foarte bine nu merita sa mai fac alte modificari, deja baietii vor fiecare cate un fuselaj o sa le fac ce sa fac cu ei.
Aripile vor fi construcie clasica lonjeroane de molid, nervuri si impanzit totul cu balsa de 1,5 mm.
Asta pentru ca nu am gasit inca posibilitatea de a taia la cineva aripile din polistiren si sa fie si destul de precis taiate si simetrice .Si decat sa iasa o porcarie care trage intr-o parte sau mai stiu eu ce,mai bine le fac clasic.
Astept vesti de la tine.
Ciao Sorin
#40
Postat 16 October 2013 - 03:01 PM
Aceasta postare a fost editata de F2B: 16 October 2013 - 03:02 PM
#41
Postat 17 October 2013 - 08:13 AM
Nemtii de la http://helix-propeller.de/ fac modelul pozitiv din aluminiu apoi pe acel model fac matritele din gelcoat epoxi si rasina epoxi amestecata cu quart sand.
Folosesc modele din aluminiu pentru a putea face mai multe matrite identice, ei producand multe elici nu pot sta intr-o singura matrita sa faca doar o pala la vreo 2 zile.In plus e prea scump sa faca vreo 5-10 matrite de acelasi fel din aluminiu.
Cred ca sa faci direct negativul din aluminiu va fi cam dificil din din cauza lustruirii.Trebuie sa fac o proba pe o bucata mica sa vad ce iese daca dau pas mic de 0,1-0,2 mm.
Vezi in poze dimensiunea (rezolutia) pozei e cam mica si daca incerci sa o maresti nu se vede prea bine. Oricum nemtii probabil nu voiau sa dea prea multe date.
Observi ca si ei au canal de scurgere pe extradosul elicii.Pe intrados nu stiu ca nu am gasit poze la ei.
Oricum vreau sa vad si matritele tale,daca poti dami-le pe mail.
Elicea e scanata si mai lucram inca la ea la desen facem si niste modificari, vreau sa pot face elicea in 3 versiuni cu 9 grade, 10 grade si 11 grade asa ca sa se potriveasca la motoarele care le folosim la ultrausoare.
Ciao Sorin
Fisiere atasate
-
5_2_2_Urmodel.jpg (29.6K)
Number of downloads: 200 -
2_6_Fertigung-02.jpg (33.6K)
Number of downloads: 197 -
5_2_3_Formenbau-2.jpg (27.52K)
Number of downloads: 194
#42
Postat 17 October 2013 - 03:22 PM
Numai daca as vrea sa am mulaje multiple as face asta dar mici atunci nu cread ca as face asta. Fa din aluminiu direct negativ si gata. La bordul de atac cind slefuiesti ia o bucata de balsa si pune smirghelul pe ea (nu cu lipici) si impinge in colt. Smirghelul se va forma cind il impingi in colt si va slefui corect. Cit de usor va fi sa smirgheluiesti acolo depinde de cum tai mulajul in CNC.
#43
Postat 19 October 2013 - 09:38 AM
215 grame se pare ca m-am invatat sa le fac pana la urma, daca reusesc sa nu am o diferenta mai mare de 5-10 grame intre fuselaje eu zic ca e in ordine.
Ciao Sorin
Fisiere atasate
-
CIMG2124 (Medium).JPG (97.31K)
Number of downloads: 174 -
CIMG2125 (Medium).JPG (102.26K)
Number of downloads: 177
#44
Postat 29 March 2014 - 07:23 PM
Pe asta nu il mai dau la nimeni orice s-ar intampla.
Are 210 grame dupa ce il debavurez , aranjez putin unde vine cabina si tai botul pentru motor nu cred ca va avea mai mult de 200-205 grame.
Maine ma apuc de ampenajul orizontal pendul si de directie din balsa.
Ciao Sorin
Fisiere atasate
-
CIMG2362.JPG (338.79K)
Number of downloads: 92
#45
Postat 29 March 2014 - 07:24 PM
Fisiere atasate
-
CIMG2363.JPG (347.28K)
Number of downloads: 94
#46
Postat 29 March 2014 - 07:27 PM
#47
Postat 29 March 2014 - 08:36 PM
Al meu va avea 2900 mm anvergura.
Ciao Sorin
#48
Postat 24 April 2014 - 09:33 PM
Inclusiv fixarea ampenajului orizontal pe deriva.
Apoi amplasarea motorului Sk3 960kv si a servourilor.
Intre timp voi lucra si la lonjeronul aripilor din carbon matisat cu kevlar .
O sa pun poze maine azi sunt prea obosit.
Ciao Sorin
#49
Postat 02 May 2014 - 07:17 PM
Aceasta postare a fost editata de SORIN CAIUS: 02 May 2014 - 07:19 PM
#50
Postat 02 May 2014 - 07:20 PM
Aceasta postare a fost editata de SORIN CAIUS: 02 May 2014 - 07:22 PM
#51
Postat 14 May 2014 - 07:58 AM
Aceasta postare a fost editata de SORIN CAIUS: 14 May 2014 - 08:01 AM
#52
Postat 14 May 2014 - 05:04 PM
http://postimg.org/image/k1h5ocrmx/][/url]
http://postimg.org/image/sz1vlpk2x/][/url]
http://postimg.org/image/nij7rbqp5/][/url]
http://postimg.org/image/baa4u38bt/][/url]
http://postimg.org/image/3p73ymdbd/][/url]
http://postimg.org/image/q3oseug2x/][/url]
http://postimg.org/image/vkc1myyuh/][/url]
http://postimg.org/image/ez4f7b7qh/][/url]
http://postimg.org/image/99o6n01k9/][/url]
Aceasta postare a fost editata de SORIN CAIUS: 14 May 2014 - 05:06 PM
#54
Postat 14 May 2014 - 05:14 PM
#55
Postat 14 May 2014 - 05:17 PM
http://s28.postimg.org/nij7rbqp5/CIMG2398.jpg
http://s28.postimg.org/baa4u38bt/CIMG2399.jpg
http://s28.postimg.org/3p73ymdbd/CIMG2400.jpg
http://s28.postimg.org/q3oseug2x/CIMG2401.jpg
http://s28.postimg.org/vkc1myyuh/CIMG2402.jpg
http://s28.postimg.org/ez4f7b7qh/CIMG2403.jpg
http://s28.postimg.org/99o6n01k9/CIMG2404.jpg
http://s28.postimg.org/s73t0959l/CIMG2405.jpg
http://s28.postimg.org/9q9e9fpbd/CIMG2406.jpg
http://s28.postimg.org/jz1vf9dd5/CIMG2433.jpg
http://s28.postimg.org/w4r2pns2x/CIMG2434.jpg
http://s28.postimg.org/xxtzdzd9l/CIMG2435.jpg
#57
Postat 14 May 2014 - 07:17 PM
Lonjeroane : talpile lonjeroanelor din carbon facute de mine din banda de carbon, inima lonjeroaelor din balsa cu fibra perpendiculara pe talpi, matisate cu roving de kevlar, piesele de legatura intre segmentele aripii din molid de rezonanta cu fibra perpendiculara pe talpile lonjeroanelor, totul incleiat cu epoxi,tuburile sunt din duraluminiu 2024 T3 de 10 mm cu perete de 1 mm si interiorul de 8 mm cu perete de 2 mm.
Am lipit si capetele , o sa mai pun poze.
Cu pozele nu am reusit nicicum sa le postez mi le-a pus prietenul meu Adrian Dim de la Deva.
Sper ca sambata si duminica sa vacuumez aripile , o sa pun fibra de 80 g/m2 peste tot ,apoi o sa decupez pentru flapsuri si eleroane.
Ca o parere personala e prima aripa din spuma, balsa si fibra pe care o fac dar va fi si ultima. E e mult de lucru ca sa iasa foarte bine.
Prefer sa-mi fac o marita pentru aripi si sa o fac complet din compozite.
Lucrez o data pentru modele, sa le fac pe CNC, fac matritele si dupa aia totul e mult mai simplu , mai usor si merge mult mai repede. Mai repede, mai usoare, mai tari, mai performante.
Daca ma hotarasc sa fac matrite pt. aripi si lonjeroane voi reproiecta aripa si o voi face complet eliptica ca la modelele de top de astazi, pentru performante maxime.
Pentru alte intrebari va rog sa nu va sfiiti.
Ciao Sorin
Aceasta postare a fost editata de SORIN CAIUS: 14 May 2014 - 07:19 PM
#58
Postat 14 May 2014 - 07:29 PM
#59
Postat 14 May 2014 - 08:36 PM
Fibra de 30-50 gr/m2 e ca si cum nu ar fi ,e buna doar la finisare am mai spus cred ca pe la ceva jet.
Planorul va iesi pe la 1600-1700 gr. RTF complet cu motor, baterie etc. , aripile au avut 500gr, fuselajul 205 gr.
Dar ca sa zboare bine va trebui sa-i mai pun lest pana pe la 2000-2200 de gr.
Ia vezi la Supra cata fibra are pe aripi.
Chestia asta nu o stiu multi care fac aeromodele in ziua de azi, pentru ca nu studiaza aerodinamica si fac aeromodele dupa ureche.
Puneti mana pe carte, o sa vedeti cum stau lucrurile.
Un profil de aripa da randament la o anumita incarcare pe suprafata, minim atata-maxim atata, orice depasire a acestor limite in sus sau in jos scoate profilul din partea de functionare optima CLAR?
Pentru profile exista polare , nr. Reynolds si alte date din care poti vedea ce incarcatura pe suprafata trebuie sa ai.
In plus eu vreau sa trag de planor nu sa-l rup in aer la vreo figura cu G uri mai multe.
Daca vrei sa-l faci cat mai usor te apuci de baloane !!!
In ceea ce priveste vacuumarea, va iesi bine, nu-mi permit la cat am lucrat pe aripi si la experienta mea in compozite ( mai ales ca am mai vacuumat aripi din polistiren) sa nu iasa bine.Inca ma mai gandesc daca sa-l fac sa iasa vopsit gata, sau sa-l vopsesc ulterior, dar oricum voi face va fi ok.
O sa pun poze.
Ciao Sorin
Aceasta postare a fost editata de SORIN CAIUS: 14 May 2014 - 08:39 PM
#60
Postat 15 May 2014 - 03:20 AM