Rog daca exista cineva care poate explica care este procedura corecta de rebobinare a unui rotor la un motoras asemanator cu clasicul 755/40 dar care are rotorul cu 12 crestaturi si 24 lamele colectoare. Care este schema de conectare a capetelor fiecarei infasurari si parcursul astfel incat sa fie utilizate toate cele 24 lamele. Din ce am reusit sa constat la rotorul ars avea infasurari ce cuprindeau 5 poli rotorici din sarma de 0.2mm (aprox. 2x 150 spire in fiecare crestatura)fiind bobinat pt. 230V si parea a fi bobinat simetric ca si cum s-ar fi utilizat 2 bobine de sarma de pe care se bobineaza cate 2 infasurari dispuse diametral opus la distanta de 1 pol ,simultan. Intentionez sa pun sarma mai groasa (mai putine spire) pt. o tensiune uzuala de modelism si sper sa obtin o turatie redusa comparativ cu rotoarele cu 3 sau 5 poli. Mentionez ca pozitia carbunilor este undeva pe directia centrelor magnetilor (poate putin decalati in sens orar cu 1 latime de lamela = 1/24 parte pe circumferinta privind dinspre partea cu periile colectoare). Multumesc!
Pagina 1 din 1
cum se rebobineaza corect un rotor 12 poli /24 colectori 2 poli statorici (magnet) ,DC
#2
Postat 06 May 2013 - 06:36 AM
De regula, capetele unei bobine se conecteaza la doua lamele alaturate, iar bobina cuprinde jumatate minus unul din polii magnetici ai rotorului - asta in cazul prezentat de tine. Una pe o parte si alta simetric pe partea opusa. Decalezi cu un pol spre stanga sau dreapta si reiei procedura. Inainte de debobinare trebuie notat decalajul lamelelor colectoare conectate la o bobina fata de axa ei magnetica (centrul geometric al spirei) pentru ca de regula nu exista posibilitatea decalarii periilor colectoare pentru o comutatie corecta. Tot atunci se noteaza si sensul de bobinare, numarul de fire pe bobina si grosimea sarmei. Daca e la tensiune mare, in cazul tau 220v, este bine sa folosesti sarma dublu emailata, la comutatie aparand varfuri de tensiune autoindusa mare. Este importanta izolatia miezului magnetic si impregnarea finala. De asemenea, dupa lipirea capetelor pe lamele e bine sa matisezi toate capetele pentru a le proteja de efectul fortelor centrifuge si electrodinamice.
Aceasta postare a fost editata de GigiGL: 06 May 2013 - 06:40 AM
Gigi Sterian
Rascal 1940mm fs.61 nitro
Rascal 120 DLE 30
U Can Do .46 nitro .52, 2T
Beaver 1520
Maule 1500
Helios 2545
... Taranis X9D plus / ACCST / AFHDS
Rascal 1940mm fs.61 nitro
Rascal 120 DLE 30
U Can Do .46 nitro .52, 2T
Beaver 1520
Maule 1500
Helios 2545
... Taranis X9D plus / ACCST / AFHDS
#3
Postat 06 May 2013 - 09:25 AM
Din pacate rotorul era ars iar lacul topit s-a scurs mai mult pe o parte in zona capetelor de infasurari si cum acolo erau si cateva spire de matisare imprejurul axului , nu am reusit sa descifrez care bobina si unde este legata la colectori ,lacul fiind dur sticlos si imposibil de indepartat fara a rupe sarma (am incercat si o inmuiere prin fierbere cateva minute insa degeaba). Bobinand cu infasurari peste 5 poli (jumatate minus 1)rotorici vor rezulta 12 bobine ; daca bobinez ca la rotorul clasic de 3 poli/3 colectori ,cu pastrarea continuitatii firului de bobinaj, sfarsitul unei infasurari va fi legat la o lamela ce va constitui inceputul infasurarii urmatoare cu decalaj de 1 pol pana se ajunge din nou la punctul de plecare si deci voi folosi 12 lamele. problema este ca eu am 24 lamele - sa fac 2 bobinaje suprapuse din care un set sa fie legat la lamelele ce coincid ca pozitie cu polii rotorici si un set sa fie legat la lamelele dintre polii rotorici , astfel la trecerea carbunilor de la o lamela la alta sa nu existe infasurari scurtcircuitate (generatoare de scantei).Latimea carbunilor este de aprox. 2 lamele si deci trecand de pe o lamela pe alta (vecine) contactul va fi intre infasurari diferite. Nu stiu daca este bine asa de aceea cer parerea unor cunoscatori in domeniu (am intrebat la un centru de rebobinaj motoare de la care cumpar sarma dar mi-au spus ca nu stiu pt. ca nu se ocupa de acest tip de motoare - tipic balcanic -specialisti care fac doar ceea ce au invatat de la cineva fara sa inteleaga de ce si cum)
In God we trust, all others must pay cash!
#5
Postat 06 May 2013 - 11:49 AM
Domiciliu provizoriu in BT deocamdata! multumesc pt. intentie. Ma gandesc poate sa caut un rotor de 755/40 ca asta are tot 5mm diam. la ax cu lungimea mai mare (105mm total din care tolele ocupa o lungime de 33mm pe ax) este un motor Johnson 781(2)XLLG 230VDC cumparat ca defect din bazar cu ...2ron si ma gandeam ca avand mai multi poli rotorici voi obtine o turatie redusa si un cuplu rezonabil intrucat am un Venti 660 care avand turatie prea mare trebuie elice mica - consuma mult si tractiune din parti.
In God we trust, all others must pay cash!
Arata acest topic
Pagina 1 din 1