La ce sunt bune knob-urile (potentiometrele) ? cine le foloseste ?
#1
Postat 09 April 2013 - 06:52 PM
Pana si Turnigy 9X parca are cateva. Spektrum DX8 are unul. Si noul FrSky Taranis are doua.
JR nu are deloc, acolo unde au altii knoburi JR a mai pus doua trimuri.
Eu de cand sunt nu am folosit aceste butoame si nici nu am vazut pe altii sa le foloseasca. Folosesc si inteleg utilitatea levierelor lateralele, pe cel din dreapta de exemplu am pus mototul la planoare, se actioneaza usor fara sa iau mana de pe stickuri. Nu pot face acelasi lucru cu potentiometrul buton pus undeva sus pe statie.
Asadar care e rolul lor si cine le foloseste ?
elicopterele mele http://www.rhcforum....-mele-stiganas/
#2
Postat 09 April 2013 - 07:05 PM
eu le folosesc asa:
- la planoare - ca initiatorul flapsurilor;
- la termice - imitiatorul cromometrului;
La 9x, cu open9x se poate actiona orice - doar sa iti propui ce anume.
- ma gandesc acuma ca la navomodele, si in special la veliere - pot regla vantul, sau alte vele...
#3
Postat 09 April 2013 - 07:14 PM
Ti se pare sarac ( prea putin fum sau cu telemetrie temperatura mare ) sau prea bogat ( mult fum )il rotesti in sensul dorit pana obtii efctul scontat.
Poti face asta si cu levierele laterale dar exista riscul sa le atingi in zbor si ai calat motorul sau il umplii de metanol si il opresti ..
2 - Poti actiona deschiderea unui capac, usita, carlinga la un model scale daca doresti sa o deschizi incet progresiv fara a utiliza alte device-uri ... presupunand ca in spatele ei ai un comutator sau valva de alimentare sau o .. mentosana ascunsa de cel mic ..
#4
Postat 09 April 2013 - 07:46 PM
La unele heli fara giro pe coada yaw trim, hover trim, hover pitch
La FPV pan-tilt camera
La multicoptere setari de PID live, in zbor, sau comutare flight modes...
La OpenTx volum audio :) pe bune, daca nu aloci un pot, oricare, drept volum placi de sunet, ai un volum fix, setabil din meniu.
La ce sunt bune 16 canale ? :)
Aceasta postare a fost editata de renatoa: 09 April 2013 - 07:48 PM
#5
Postat 09 April 2013 - 07:51 PM
renatoa, la 09 April 2013 - 07:46 PM, a spus:
..............................
La ce sunt bune 16 canale ? :)
La un Warbird scale cu 8 bombe ... :rolleyes:
#6
Postat 09 April 2013 - 08:36 PM
- volum audio
- reglajul amestecului in zbor
par a avea sens. Celelalte aplicatii enumerate e mai sigur sa le aloci unui comutator cu doua sau trei pozitii sau levierelor laterale.
De pilda cu initierea cronometrului nu vad deloc de ce ar fi bine sau comod, cronometrul il pornesti dintr-un switch sau apesi un buton, nu invarti un potentiometru.
Si la FPV pan-tilt camera pare ca are sens, urci drona unde vrei, acolo sta singura stabilizata si tu te joci cu cele doua potentiometre si misti camera (da la capitolul FPV sunt pe dinafara, poate ca acolo poti avea si 10 potentiometre ca la un panou de mixaj audio)
La planoare la flapsuri cum le folosesti ? Cu o mana stai pe mansa stanga, cu cealalta pe mansa dreapta si cu cealalta invarti butonul sa coboare flapsul ?
elicopterele mele http://www.rhcforum....-mele-stiganas/
#7
Postat 09 April 2013 - 08:41 PM
Pe o vreme zbori cu ele la nivel, pe alta vreme ar fi mai indicat 2 grade in jos.
De exemplu la Eclipse, nu aveai slidere, si flapsurile erau pe asemenea butoane, puse sus, nu in fata, si mai incomod de operat !
Iar mana stanga la planor nu prea o mai tin pe stick, daca nu am flapsurile puse pe el.
#8
Postat 10 April 2013 - 07:36 AM
La modul practic:
- cind e aerul/motorul rece, in idle0 butonez amastecul (mai bogat sau mai sarac), dupa ureche, sunetul motorului
- cind schimb carburantul (diferite amestecuri, sau carburant mai vechi). Reglez la sol amestecul tot asa, dupa ureche, ca motorul sa sune bine, nici bogat nici sarac. In special modul cum raspunde (repriza).
- cind bate vintul mai tare, prefer hovering in turatie mai mare, umblu la butonul pitch
- cind bujia se apropie de limita de viata sau este ancresata, trebuie butonat
......
Toate reglajele le fac la zbor, fara sa modific (bruiez) programarea pitch/throttle curve, fara sa dereglez carburatorul. Mie-mi sunt utile, si le butonez la aproape fiecare zbor de heli termic.
Aceasta postare a fost editata de vlad1: 10 April 2013 - 07:37 AM
#9
Postat 10 April 2013 - 05:16 PM
elicopterele mele http://www.rhcforum....-mele-stiganas/
#10
Postat 10 April 2013 - 05:25 PM
Si sunt digital trim-urile alea suficient de fine ?
Banuiesc ca sunt in locatiile unde Taranis are pot-uri, mda, poate erau utile si din astea, il locul pot-urilor, daca tot are slidere.
#11
Postat 04 September 2013 - 10:38 PM
renatoa, la 09 April 2013 - 07:46 PM, a spus:
cum se face asta? ce mai trebuie instalat in multicopter? sau cum
#12
Postat 04 September 2013 - 10:44 PM
http://code.google.c...wiki/AC2_Tweaks , paragraful In-flight tuning
#13
Postat 04 September 2013 - 10:45 PM
renatoa, la 04 September 2013 - 10:44 PM, a spus:
http://code.google.c...wiki/AC2_Tweaks , paragraful In-flight tuning
si la multiwii?
#14
Postat 05 September 2013 - 09:03 AM
#15
Postat 14 October 2013 - 08:45 AM
Futaba 6J
ochiosul are tot ce trebuie si cateva functii in plus. In primul rand are antena ingropata, velistii de ani buni ingroapa antena in statie. Are memorii si programare mai multe decat e nevoie si are acel unic knob central (de aia ii zic ochiosul). Ei bine maximul de sofisticare (electronica) la un velier e un al treilea servo de trim al focului. Pentru acest servo este nevoie de un knob, unul singur, pus exact acolo unde l-a pus Futaba. Faptul ca statia are si partea de receptie buna nu strica bineinteles.
Zilele astea se intampla campionatul mondial de IOM care este cel mai tare din lumea velistilor:
http://www.rhcforum....octombrie-2013/
se poate vedea in poze si filmulete ochiosul (e adevarat ca la IOM nu e voie cu 3 servo) dar celelalte calitati ale statie raman si oricum participantii mai au si alte barcute.
E prima oara cand vad o aplicatie clara la care e util knob-ul si nu poate fi inlocuit cu altceva gen slider, switch, mixuri, etc si nici nu e trasnaie de genul leduri cu intensitate variabila. In pofida statiilor modeste velierele sunt foarte sofisticate.
Aceasta postare a fost editata de stiganas: 14 October 2013 - 08:46 AM
elicopterele mele http://www.rhcforum....-mele-stiganas/
#16
Postat 14 October 2013 - 09:20 AM
Ce am gasit eu, cele 4 incepand de aici si mergand cu sageata dreapta, sunt:
- una modulara in FM, antena lunga si cristal, as zice ca cea mai buna alegere pe apa,
- urmeaza doua posibil exemplare din statia laudata, nu o cunosc din spate, vad doar ca au cu antena ingropata, o mare prostie, pentru pusti generatia iP..., nici un radioamator nu va alege acest design
- ultima cu antena vizibila si modulara.
Daca intr-adevar asta e alegerea masiva, sunt convins ca e vreo reclama a unui guru in domeniu, gen... stiganas :p , care si-a tras si el partea de la Futaba, nu e nici un motiv vizibil pentru care maestrii velieri nu ar fi folosit orice statie cu knob de pe piata, cei de la barci de nadit ar putea jura cu acelasi foc pe HK6...
Aceasta postare a fost editata de renatoa: 14 October 2013 - 09:22 AM
#17
Postat 14 October 2013 - 10:40 AM
- cele mai populare statii pe veliere sunt cele de doi bani in frunte cu Spektrum DX5 sau cele de la HK.
- de cand au aparut statiile in 2.4 o modare frecventa este ingroparea antenei in statie. Evident ca o statie care vine cu antena gata ingropata e cu atat mai buna. Cei cu veliere nu fac FPV si nici nu nadesc, distanta la care navigheaza e destul de mica, eventuala pierdere de sensibilitate nu conteaza.
- in cazul in care totusi dau bani pe o statie computerizata nu au nevoie de nimic mai mult decat ceea ce poate un Spektrum DX6i sau un Futaba 6J. In speta au nevoie de un singur lucru: EPA - End Point Adjustment, rareori de un expo.
- cum ziceam maximum de lux e servo de trim pentru foc care se face excelent dintr-un knob.
Asadar am vazut pe forumuri aceasta Futaba recomandata si am zarit-o prin poze, e usor de recunoscut caci are acel unic knob si nu are antena.
Velistii sunt foarte conservatori la statii, de aceea o sa vezi inca multe cu antena luuunga, daca vezi cateva statii precum Futaba 6J aparute doar acum 2-3 ani inseamna ca sunt foarte populare.
Futaba, neFutaba am gasit in sfarist o aplicatie adevarata pentru knob.
elicopterele mele http://www.rhcforum....-mele-stiganas/
#18
Postat 14 October 2013 - 10:58 AM
Cam cate secunde o merge in failsafe... valteras, tu ai Frsky cu telemetrie, tata... cum e cu pierdere semnalului ?
#19
Postat 14 October 2013 - 02:55 PM
De dragul tau am dat un search pe net dupa sailboat si Futaba 6J. Surpriza, au aparut articole care zic exact ce am zis si eu, statia este populara printre velisti:
http://www.ec12.info/MY/MY168west.htm
http://ec12.org/disc....php?f=4&t=1448
de amorul artei am dat search si pe sailboat si frsky. Nu a aparut nimic, nada. Asta insemna ca Frsky nu e bun la vele ? Nicidecum, doar ca nu a starnit inca interes.
Singurul guru (de care stiu eu) care trage ceva foloase locuieste la Craiova. Este un fenomen psihologic bine documentat, ii suspectezi pe altii de ceea ce faci tu insuti.
Da parca era vorba de knoburi.
elicopterele mele http://www.rhcforum....-mele-stiganas/
#20
Postat 14 October 2013 - 09:35 PM
renatoa, la 14 October 2013 - 10:58 AM, a spus:
Un timp am avut ca emitator un JR in 40 MHz cu modul Frsky. Receptor de 4 canale. Fara sa folosesc telemetria.
Nu mai folosesc sistemul pt. ca mi-a crapat emitatorul si nu l-am reparat.
Am trecut la JR 9303 care e oricum in 2,4. Cu receptoare Orange.
Cu ambele sisteme am avut situatii in care in mod clar, dintr-un motiv sau altul, la distanta (adica la 50-70m), am simtit ca nu mai am comanda, pe moment.
Ca sursa, 3S LiPo 1000mAh cu UBEC pe 6V, vreo 3A. Nu cred ca problemele erau de alimentare.
Mai degraba de amplasare a Rx si a antenei (jos in coca, nu foarte "la vedere"). Dar la veliere, cum zice si Stefan, nu e un deranj extraordinar, desi ti se cam zbarleste parul pe ceafa, pana ce trece beleaua si se restabileste linkul.
Mentionez ca initial am pus modul Frsky pe JR-ul vechi ce era in 40 MHz, strict pt. a evita suprapunerea de canale si mai mult decat atat, pentru a renunta la antena lunga, care e o belea in plus in aglomeratia de pe ponton. Si acum, am ramas cu un tic. Ridic emitatorul cu "antena" verticala si-l apropiu de corp, cand trece vreun coleg de ponton prin fata mea, desi stiu ca nu-l mai pot deranja cu antena.
#21
Postat 15 October 2013 - 07:13 AM
elicopterele mele http://www.rhcforum....-mele-stiganas/
#22
Postat 15 October 2013 - 10:33 PM
stiganas, la 15 October 2013 - 07:13 AM, a spus:
Pai am avut si mi-a placut, ca mi-a folosit.
Dar, in urma dezbaterilor "2 servo vs. 3 servo" am decis sa renuntam la ele. Chiar si acuma imi pare rau...
Vezi aici o discutie mai veche.