Audax F3A proiect nou pentru 2013
#1
Postat 30 March 2013 - 10:26 AM
Detalii despre sistemul cu elici contrarotative puteti gasi aici: http://www.rcunivers..._9833118/tm.htm
Un asemenea sistem e foarte scump asa ca in prima etapa voi echipa modelul in mod conventional.
Cerintele impuse de cele doua sisteme de propulsie pot parea destul de diferite: in vreme ce sistemul contrarotativ favorizeaza modelele cu o rezistenta la inaintare redusa, monoplanele echipate conventional prezinta o suprafata laterala a fuselajului din ce in ce mai mare pentru a executa cat mai usor figurile cu tonouri integrate, unde portanta fuselajului e foarte importanta.
Solutia mea a fost ca desenez un model cat mai aerodinamic cu putinta, cu o rezistenta la inaintare scazuta dar cu o suprafata laterala a fuselajului foarte mare, asa ca am incercat sa elimin orice muchii ale fuselajului care pot genera turbulenta si am integrat complet cabina in profilul fuselajului. Folosindu-ma de experienta acumulata cu Radiance, am cautat sa distribui cat mai bine suprafata laterala de-a lungul fuselajului, ceea ce sper ca va imbunatati comportamentul modelului in zilele cu vant lateral puternic. Suprafata ampenajului vertical e destul de mare pentru o buna stabilitate directionala iar directia are bordul de scurgere destul de lat pentru a elimina sensibilitatea in jurul punctului neutru.
Aripa prezinta un raport de trapezoidalitate destul de mare pentru un snap-roll cat mai rapid si are capetele eliptice pentru a imbunatati eficienta. In experienta mea, tonourile consecutive pe verticala necesita un echilibru foarte delicat; daca eleroanele sunt foarte lungi, pana aproape de fuselaj atunci bracarea lor in timpul tonoului vertical poate influenta curgerea peste ampenaje si prin urmare poate devia modelul de la linia verticala. De aceea intentionez sa folosesc cate 2 eleroane pe aripa; in mod normal nu va fi nevoie decat de eleroanele de la capatul aripii dar pentru snap roll toate eleroanele vor actiona impreuna.
Numele modelului este Audax si va fi construit in intregime din materiale compozite, dar greutatea redusa a aripilor cu structura de balsa ma poate determina pe viitor sa proiectez si o astfel de versiune.
Am atasat mai jos 2 poze ale modelului in alb complet pentru o mai buna evaluare a formei si proportiilor.
#2
Postat 30 March 2013 - 10:29 AM
In cele din urma, am plecat de la vechea schema de culori folosita la Radiance, am schimbat culorile, unele contururi si cu ceva munca rezultatele au fost multumitoare.
http://img209.imageshack.us/img209/7094/final1w.jpg
http://img842.imageshack.us/img842/1020/final2f.jpg
http://img713.imageshack.us/img713/6248/final3mj.jpg
http://img819.imageshack.us/img819/1753/final4e.jpg
#5
Postat 30 March 2013 - 01:16 PM
Modele FPV
Piper-Wot4
Modelare 3D
Modele pt.simulator - RealFlight :
LazyBee;SpeedyBee;Aurora Scimitar;Sbach 342;BV 141;Heptad
#6
Postat 31 March 2013 - 12:08 PM
Aceasta postare a fost editata de MLGore: 31 March 2013 - 12:09 PM
Cand o zbura A.R.C.A.! © 2010 All rights reserved.
#7
Postat 31 March 2013 - 01:54 PM
MLGore, la 31 March 2013 - 12:08 PM, a spus:
Multumesc pentru aprecieri.
Costin, suprafata aripii e suficent de mare (64dm2), aproximativ la fel ca la orice model F3A. Racordarea probabil ca ar fi aratat mai bine cum ai zis tu, dar unghiul dintre bordul de fuga si profilul de incastrare ar fi fost foarte ascutit, ceea ce e mai greu de realizat practic si foarte fragil.
Frumos sistemul tau de contrarotative, sunt foarte interesat de el. Sper sa fie gata cat mai curand.
#8
Postat 31 March 2013 - 03:35 PM
Bloodhound, la 31 March 2013 - 01:54 PM, a spus:
Frumos sistemul tau de contrarotative, sunt foarte interesat de el. Sper sa fie gata cat mai curand.
La inceputul lui Mai sper sa fie gata.
Cand o zbura A.R.C.A.! © 2010 All rights reserved.
#10
Postat 01 April 2013 - 07:06 PM
Blocul de material folosit pentru fuselaj este facut din 3 placi de spuma poliuretanica lipite intre ele.
Aceasta postare a fost editata de Bloodhound: 01 April 2013 - 07:06 PM
#11
Postat 01 April 2013 - 08:59 PM
Eu am cursa la CNC120x60x 350 mm in plus lucreaza pe 4 axe si as face modelul si apoi matrita pt zburatoare pentru mine.
Ciao Sorin
Planurile astea in 3D sunt doar pentru tine sau le mai dai si la altii.
Eu am cursa la CNC120x60x 350 mm in plus lucreaza pe 4 axe si as face modelul si apoi matrita pt zburatoare pentru mine.
Ciao Sorin
#12
Postat 01 April 2013 - 10:05 PM
SORIN CAIUS, la 01 April 2013 - 08:59 PM, a spus:
Ciao Sorin
Asta a fost intrebare doar pentru astazi .. 1 Aprilie banuiesc ?
Aceasta postare a fost editata de REAL DESIGN: 01 April 2013 - 10:06 PM
#14
Postat 01 April 2013 - 10:26 PM
Pana la urma oricum nu cred ca e pentru mine nu sunt la nivelul la care sa pilotez asa ceva si ar fi mult lucru pentru ceva ce nu as putea folosi.
Ciao Sorin
#16
Postat 04 April 2013 - 07:18 PM
Asa cum am mentionat anterior, deriva era un pic cam flexibila, asa ca am adaugat o sectiune de placaj in partea din spate pentru a rezolva problema. Varful a fost taiat si inlocuit mai tarziu cu piesa frezata din balsa.
Pentru a ne asigura ca pozitivul fuselajului ramane drept si rigid, am folosit un profil de aluminiu introdus pe linia de centru. Deoarece fuselajul si cabina au fost frezate impreuna, a trebuit sa proiectez un dispozitiv de separare a cabinei, care a fost taiat laser din placi de MDF. Cu putin chit si ceva slefuire, rezultatul a fost multumitor.
De asemenea am acoperit pozitivul fuselajului cu 2 straturi de fibra de sticla de 160g si rasina epoxy.
Aceasta postare a fost editata de Bloodhound: 04 April 2013 - 07:22 PM
#17
Postat 04 April 2013 - 07:22 PM
.
#18
Postat 05 April 2013 - 07:28 AM
In plus fibra si gelcoatul iti dau mult de lucru si iti strica din precizia frezarii, sunt alte solutii pentru a finisa fuselajul in vederea executarii matritelor.
Ciao Sorin
#19
Postat 05 April 2013 - 07:55 AM
SORIN CAIUS, la 05 April 2013 - 07:28 AM, a spus:
In plus fibra si gelcoatul iti dau mult de lucru si iti strica din precizia frezarii, sunt alte solutii pentru a finisa fuselajul in vederea executarii matritelor.
Ciao Sorin
.. nu vreau sa anticipez dar initiatorul proiectului si al topicului este o persoana foarte meticuloasa si mai mult ca sigur in momentul in care s-a hotarat sa ne impartaseasca proiectul sau, acesta ( proiectul ) cred ca deja este intr-o stare mult mai avansata decat ce vedem noi in poze .
Eu unul asa as fi facut .. intai vad ce iese si daca da rateu nu am vazut nu am auzit .. deci nu ma apuc sa postez cu riscul
ca la un moment dat sa ma blochez in te miri ce probleme tehnice ce mi-au scapat si sa ma fac de toata bucuria ..
Asa ca putintica rabdare domnul Sorin ... putintica rabdare !
P.S.
Si ca sa vedeti modul de abordare a topicurilor de acest gen in Romanica noastra draga comparativ cu sa spunem .. lumea din tarile civilizate ... puteti arunca in paralel din cand in cand cate o privire si aici :
http://www.rcunivers...e_1/key_/tm.htm
parca abordarea e mult mai onesta, interesul mai crescut iar intrebarile de genul .. cand e gata, cat va costa, intrebari tehnice, incidente etc. .. nu am vazut inca pe nimeni sa solicite moca planurile 3D
#20
Postat 05 April 2013 - 09:09 AM
Eu nu am zis ca nu o sa iasa sau e gresit,dar sunt metode mai eficiente mai rapide si mai precise,nu am contestat tenacitatea si meticulozitatea lui Bloodhound.
Tinand cont ca am facut, sau sub indrumarea mea s-au facut sute de matrite profesionale (matrite in care se fac peste 500-600 de piese) pana acum, am zis ce am zis si nu cred ca am jignit pe nimeni.
Intre proiectare si executie e o mare diferenta si hartia si calculatorul suporta orice.
Eu proiectez in SW si in Catia de cativa ani,dar am grija ca ce proiectez sa poata fi executat cu tehnologia disponibila nu doar cu tehnologie NASA.
Daca Bloodhound e interesat de matrite, il ajut oricand cu sfaturi .
Tinand cont ca mai are de facut modele si matrite pt.aripi si ampenaje poate salva mult efort, timp si chiar bani
Ciao Sorin
PS am intrebat de planurile 3D daca sunt doar pentru el sau si pentru altii, daca voia sa le dea putea spune cat costa.
#21
Postat 05 April 2013 - 09:42 AM
SORIN CAIUS, la 05 April 2013 - 09:09 AM, a spus:
Eu nu am zis ca nu o sa iasa sau e gresit,dar sunt metode mai eficiente mai rapide si mai precise,nu am contestat tenacitatea si meticulozitatea lui Bloodhound.
Tinand cont ca am facut, sau sub indrumarea mea s-au facut sute de matrite profesionale (matrite in care se fac peste 500-600 de piese) pana acum, am zis ce am zis si nu cred ca am jignit pe nimeni.
Intre proiectare si executie e o mare diferenta si hartia si calculatorul suporta orice.
Eu proiectez in SW si in Catia de cativa ani,dar am grija ca ce proiectez sa poata fi executat cu tehnologia disponibila nu doar cu tehnologie NASA.
Daca Bloodhound e interesat de matrite, il ajut oricand cu sfaturi .
Tinand cont ca mai are de facut modele si matrite pt.aripi si ampenaje poate salva mult efort, timp si chiar bani
Ciao Sorin
PS am intrebat de planurile 3D daca sunt doar pentru el sau si pentru altii, daca voia sa le dea putea spune cat costa.
Asa este .. sunt economist, matrite nu am incercat sa fac ( nu am cunostintele necesare dar nici nu m-am interesat ).
Acum am o firma de productie mobilier si proiectele de la design pana la solutiile de executie si cele mai mici detalii
imi apartin desi nu am pregatire de specialitate - am avut arhitecti, ingineri de prel. lemnului angajati dar care nu reuseau sa faca nici macar 10 % din ce fac eu desi tare m-as fi bucurat pentru ca sa am mai mult timp liber pentru discutii cu clientii ... asta e !
Revenind ... daca ati fi urmarit proiectele colegului mai exista un model de F3A - RADIANCE care dupa proiectare , executare prototip , imbunatatire a ajuns sa fie produs sub forma de kit in una din tarile lumii de unde poate fi achizitionat contra cost .. sper ca aceeasi soarta sa o aiba si acest model - tare m-as bucura de reusita - deci era exclusa din start chiar si vanzarea proiectelor 3D, 2D sau 4D ca la ecografie la gravide ...
Vanzarea unui astfel de proiect poate fi asimilata cu vanzarea afacerii in sine .. iar daca tinem cont de preturile la care se vand modelele de F3A profesionale pentru cineva cu tehnica si dotarea necesara e chiar o mana cereasca un proiect d'asta mura in gura ..
Fiul meu cu niste amici incearca un bussines cu aplicatii pentru Iphone ( o joaca pana la urma ) .. la una din ele a avut nevoie de un programator care sa le faca softul si grafica pentru acea aplicatie .. un fel de joc .. nu ma pricep - programarea se face intr-un soft pe care nu il cunosc prea multi Xcode parca ...
Programatorul le-a spus la prima intalnire ca de la minim 10.000 de Euro se poate incepe discutia ... le-a cazut fata !
Cam pe de pe la un asa cost ar trebui discutat si punerea la dispozitie a unui proiect 3D de aeromodel .. sau mai putin ? .. iarasi nu stiu ...
Hai sa avem rabdare sa vedem ce iese ..
P.S.
Sunt multe modele profesionale de F3A care au aripile din polistiren placate - nu neaparat din composit .. vedem ce solutie va fi adoptata si in cazul acestui proiec esi la inceputul topicului intentia era de Full Composit fara a elimina si varianta cu aripi in constructie clasica .
" Numele modelului este Audax si va fi construit in intregime din materiale compozite, dar greutatea redusa a aripilor cu structura de balsa ma poate determina pe viitor sa proiectez si o astfel de versiune."
#22
Postat 05 April 2013 - 10:04 AM
Nu am vazut Radiance de fapt nici modele moderne de F3A, cred ca aia a fost mai mult, curiozitatea, cum sunt facute pe dinauntru, pe mine ma intereseaza cel mai mult aspectele tehnice, nu atat dorinta de a avea unul.
E mai ieftin sa cumperi unul gata decat sa faci tot de la 0.
Sunt scumpe modelele si pentru mine care nu zbor grozav nu se merita investitia.
Dar sper sa reuseasca si cu acest model chiar mai bine decat cu celalalt, ma bucur daca il face un roman de-al nostru
In ceea ce priveste realizarea matritelor sau altele legate de compozite ajut cu placere
Ciao Sorin
PS pacat ca nu stiam de mobila mai de mult acum o saptamana am comandat o mobila pentru o camera a fetitei.
Fiul meu lucreaza in Danemarca la o firma de Multimedia Design e si student acolo, asta apropo de jocuri pe iphone
#23
Postat 05 April 2013 - 02:10 PM
1. Router-ele CNC nu sunt masinarii ideale, care realizeaza piese de o acuratete incredibila; mai prezinta jocuri, nu au rigle de masurare a pozitiei capului de frezare si prin urmare precizia lor sta in motoarele pas cu pas folosite.
Avand in vedere si materialul folosit (placi de spuma poliuretanica) care este moale si poate fi deformat prin apasarea cu unghia pe suprafata, nu m-as baza pe o precizie a prelucrarii pe router mai buna de 0.5mm si asta in cel mai bun caz. Deoarece in varianta dvs cele doua semi-matrite ar fi realizate independent una de cealalta, la suprapunerea lor ar putea aparea foarte usor decalaje datorate acestor erori de prelucrare iar planul de separatie pe piesa finala poate iesi cu o treapta vizibila.
Ar fi o surpriza foarte neplacuta dupa atata munca la pozitive, matrite si piesa finala, mai ales ca nu prea s-ar putea controla sau remedia ceva pe parcurs.
2. Dat fiind ca sectiunea de coada a fost frezata separat din cauza cursei limitate a router-ului, iar in propunerea dvs. semi-matritele ar fi realizate independent, ar fi imposibil sa ma asigur ca am lipit sectiunile de coada exact in aceeasi pozitie, cu precizie absoluta pe cele doua jumatati de fuselaj.
Din nou, pot aparea aceleasi surprize la scoaterea fuselajului din matrita.
3. Pentru centrarea semi-matritelor in aceeasi pozitie de fiecare data, sunt necesare bolturi de centrare pe una din ele si gaurile corespunzatoare pe cealalta; in varianta dvs. cum ma pot asigura ca acestea corespund perfect? Realizarea de gauri in spuma poliuretanica ar fi o
solutie total imprecisa.
Prin urmare ar putea aparea mai multe probleme de calitate a modelului final, doar ca sa scap de putina munca in plus la planul de separatie.
Pe de alta parte, metoda folosita de noi (realizarea semi-matritelor una peste cealalta, in jurul unui pozitiv bine finisat) asigura o suprapunere perfecta pe toata lungimea muchiei de separatie, o buna centrare la fiecare inchidere a matritei si deci o calitate foarte buna a modelului final.
Acoperirea cu fibra de sticla si rasina epoxy este singura metoda care o cunosc de a transforma suprafata moale a spumei poliuretanice intr-una foarte rigida si durabila. Este o metoda care am folosit-o si functioneaza foarte bine, asa ca nu aveam motiv sa fac experimente pe niste piese foarte scumpe. In trecut am mai incercat sa suflam pozitivul si cu alte substante cum ar fi spritz-chitul bicomponent, insa cele mai bune rezultate le-am avut folosind gelcoat. Sigur, este mai greu de slefuit insa nu crapa, poate fi slefuit oglinda si ofera o suprafata asemanatoare plasticului, care se demuleaza usor folosind doar ceara.
SORIN CAIUS, la 05 April 2013 - 07:28 AM, a spus:
In plus fibra si gelcoatul iti dau mult de lucru si iti strica din precizia frezarii, sunt alte solutii pentru a finisa fuselajul in vederea executarii matritelor.
Ciao Sorin
#24
Postat 05 April 2013 - 02:22 PM
Radio:
Multiplex Royal Pro 16 2.4GHz
Aero:
BADAN Kit - Yak55M 2.8m; MVVS116NP; Rezo RE2 MTW
EXTREME FLIGHT - Extra 300 2.3m; MVVS58 Prosport; Rezo -MVVS
MULTIPLEX - Funcub;Parkmaster;Funjet Ultra2
FREEWING - F22 Xicoy X45 Jet
ROBBE - Mistral 2.0m
F22 depron
AERONAUT - Triple RES 2.0m
Auto:
TRAXXAS - E Revo 1/16
ARRMA - Typhon 6S
#25
Postat 05 April 2013 - 02:41 PM
Cred ca solutia realizata de Bloodhound este cea mai buna in conditiile date iar explicatiile ca raspuns la intrebari mai mult decat pertinente. Majoritatea firmelor de top care au ca principal obiect de activitate realizarea de coji folosesc exact aceleasi tehnici cu variatii doar la capitolul de pozitiv. Metoda este relativ ieftina, suficient de precisa, perfectibila si rezulta un cost per unit care sa-ti permita un beneficiu decent si usoare ajustari functie de cerintele pietii. Din punctul meu de vedere un mare bravo, succes in ce faceti pentru ca nu este deloc usor si sper ca proiectul sa fie unul reusit (ca si concept aero).
Pe de alta parte realizarea unei matrite pe CNC adevarat nu poate fi pusa in aplicare ca business de baza pentru ca implica costuri uriase cu echipamentele si materialele.Exista colaborari pentru componente chiar in industria aeromodelelor dar sunt realizate ca part business cu provideri de servicii CNC CAD.
Topicul de fata , dupa mine, explica clar si precis o tehnica batuta, folosita de toti makerii de coji aero ( si probabil de alti makeri de coji).
Restul doar speculatii pe langa. Daca putem sa-l ajutam pe om cu ceva constructiv ar fi ideal daca nu hai doar sa urmarim topicul in liniste. Nu de alta dar vre-unul de afara daca vrea sa citeasca despre subiect va fi nevoit sa faca slalom printre comentarii inutile.
Parerea mea!
SERIOUS THINKS THAT CAN FLY + A DREAM UNDERCONSTRUCTION
#26
Postat 06 April 2013 - 09:41 AM
Eu metoda descrisa sumar de mine am folosit-o cu rezultate execelente, ultima data chiar acum cateva zile si voiam sa-ti mai dau cate o idee.
Daca ai putea masura precis ce iese fata de ceea ce ai proiectat vei vedea ca sunt diferente, dar poate nu conteaza.
Ma stiu un pic cu compozitele fiindca vreo 18 ani am lucrat ca profesionist in domeniu la vreo 3 firme straine care faceau doar export.
La treaba cu CNC urile nu sunt deacord cu tine, chiar si al nostru facut de noi(1200x600x350mm cursa utila, ) lucreaza cu precizie de 0,05 mm chiar si in aluminiu.
Spor la treaba in continuare.
Ciao Sorin
#27
Postat 06 April 2013 - 06:13 PM
SORIN CAIUS, la 06 April 2013 - 09:41 AM, a spus:
Eu metoda descrisa sumar de mine am folosit-o cu rezultate execelente, ultima data chiar acum cateva zile si voiam sa-ti mai dau cate o idee.
Daca ai putea masura precis ce iese fata de ceea ce ai proiectat vei vedea ca sunt diferente, dar poate nu conteaza.
Ma stiu un pic cu compozitele fiindca vreo 18 ani am lucrat ca profesionist in domeniu la vreo 3 firme straine care faceau doar export.
La treaba cu CNC urile nu sunt deacord cu tine, chiar si al nostru facut de noi(1200x600x350mm cursa utila, ) lucreaza cu precizie de 0,05 mm chiar si in aluminiu.
Spor la treaba in continuare.
Ciao Sorin
Nu contest faptul ca routerele sunt capabile sa scoata si precizie mai buna in cazul in care se frezeaza ingrijit un material rigid, cu avansuri mici si adaos de prelucrare mic.
Asa cum am spus si mai sus, avand in vedere ca materialul de prelucrare a fost o spuma moale si poroasa, care se deformeaza daca apesi mai zdravan cu degetul si care se preface in praf la atingerea frezei, nu ai ce precizie sa obtii. E ca si cand ai freza o bucata de branza si te-ai astepta sa scoti precizie de sutimi, cand nici macar nu poti masura corect vreo cota pe ea :)
Luati de asemenea in calcul faptul ca obiectivul a fost obtinerea unui timp de prelucrare minim si prin urmare avansurile folosite la frezare au fost maxime. Cand frezezi cu avansuri foarte mari precizia scade considerabil.
Nu m-a interesat ca piesele finale sa fie executate la precizie de sutime fata de modelul CAD, ci doar ca suprafata obtinuta sa fie continua, neteda si sa nu mai necesite slefuire astfel incat sa pot aplica fibra de sticla direct pe ea.
In plus, am avut ocazia sa suprapun piesele frezate pe router atunci cand am asamblat pozitivul. Va asigur ca fara un pic de slefuire manuala de-a lungul muchiei de separatie ar fi ramas diferente foarte vizibile pe piesa finala. De asemenea muchiile ascutite pe un material asa moale sunt foarte fragile, asa ca pe unele mici portiuni s-au rupt in timpul frezarii si a fost nevoie chiar sa adaug chit ulterior.
Aceasta postare a fost editata de Bloodhound: 06 April 2013 - 06:18 PM
#28
Postat 06 April 2013 - 08:33 PM
Am facut modele pentru componente de ultrausoare din spuma, au fost mai mari decat cursa CNC ului le-am facut din 4-6 bucati, au potrivit perfect.
Facem elici de ultrausoare din sandwich de frasin cu cires si ies beton.
Cauta un CNC mai bun.
Exista spuma folosita la panouri sandwich, (se lipeste pe ea pe ambele parti placa de fibra, folie cum vrei sa-i spui) pentru microbuze si camioane izoterme, pe care nu o ataca nimic (solventi , rasini, spritchituri, benzine etc.) nici macar focul, e mai dura si scoate si suprafata mai buna, cauta din aia.
Prima data vezi ce poate face masina (CNC) la care vei face piesele si dupa aia fa proiectul, filmele de pe youtube sunt majoritatea pentru amatori care fac un aeromodel in atelierul lor.
Succes , spor la lucru.
Ciao Sorin
#29
Postat 07 April 2013 - 06:31 AM
Important este ca materialul care l-am folosit s-a prelucrat usor si dupa cum se vede si in poze, frezarea a iesit foarte bine avand in vedere ce intentionam sa fac mai departe.
#30
Postat 09 April 2013 - 06:23 PM
Am atasat cateva poze ale pozitivului de fuselaj, cu si fara cabina. La cabina nu incepusem lucrul si potrivirea ei cu fuselajul nu era facuta inca la data cand am facut pozele, asa ca se poate observa un spatiu intre pozitivele de cabina si fuselaj.
.
.