Cum s-a nascut primul meu avion RC construit de la zero. Rascal 74 inchi, consruit 100% manual.
#1
Postat 28 March 2013 - 11:39 AM
Nu pot decat sa regret ca acest model foarte frumos si cu caracteristici excelente de zbor a fost desfiintat de pe acest forum. La aceasta ora au ramas extrem de putine referiri la acest model. Pentru noi, cei care dorim sa-l realizam pentru placerea personala este o pierdere serioasa.
Consructia este clasica din balsa, cu zone intarite cu placaj de mesteacan si baghete de pin. Intrucat fotografiile postate aici isi pierd semnificativ rezolutia, voi da doar linkul unde puteti sa vizualizati pozele din diverse etape ale constructiei.
Motorizarea este cu NGH9, benzina, 9cc/0,8HP.
Nu am facut la aceasta ora maidenul din cauza vremii, dar am montat pentru inceput o elice 12x4. Voi vedea cum se comporta cand se va imbunatati vremea.
Daca tot am luat-o de la zero cu el, i-am facut flapsuri pentru a ma familiariza cu utilizarea lor - doar de aceea e trainer! - si un sistem de iluminare cu leduri incluse in constructia aripilor si ampenajului vertical pentru ceva efect. La sfarsit veti vedea si instalatia de fum propusa de prietenii mei.
Echilibrarea a iesit excelenta fara nici un adaos, cu exceptia unei aripi - stanga - la care am adaugat pe capat vreo doua grame. Posibil sa fi fost ceva diferente de densitate/grosime a materialelor folosite.
In foliera este dupa schema clasica acestui model, alb - rosu transparent.
In privinta decalurilor mi-am permis niste mici variatiuni fata de originalele SIG, daca tot am fost nevoit sa mi le fac singur.
Iluminatul, aprinderea electronica sunt comandate prin statie.
Exista voltmetre atat pe packul de receptie - incorporat in UBEC, cat si pentru packul destinat aprinderii electronice, montat pe bord, in fata pilotului. Aceasta va fi comandata din statie cu ajutorul unui switch opto pentru ca nu vreau surprize legate de interferente, pe cat posibil.
Flapsurile lucreaza in doua trepte, atat coborarea cat si ridicarea realizandu-se prin miscare lenta cu timp prestabilit din statie. La trimare voi seta si valoarea mixului de profundor pentru a ramane la aceeasi inclinare a traiectoriei de zbor la actionarea flapsurilor.
Doua mici greseli am facut la acest model:
1 - Uhghiul capotei nu a iesit identic cu unghiul partii din fata a fuselajului, diferenta aparand la centrarea capotei pe motor.
2 - Panoul interior inclinat din fata fuselajului ar fi trebuit ingustat putin spre fata in partea de jos, luru sesizat cand am trecut la montarea panoului de foc. Fuselajul fiind deja lipit, a ramas asa. Este putin mai "botos", dar nu foarte urat.
Cu plinul facut va avea aproape 3 Kg greutate la o anvergura de 1880mm. Cam la limita superioara, probabil pentru ca am insistat cu consolidarea zonelor sensibile ale fuselajului. Dar nu cred ca il va afecta semnificativ in zbor. Cel putin asa sper.
Voi incerca sa fac filme/poze si la zbor, sa vi le prezint.
Rascal 74 inch
Rascal 1940mm fs.61 nitro
Rascal 120 DLE 30
U Can Do .46 nitro .52, 2T
Beaver 1520
Maule 1500
Helios 2545
... Taranis X9D plus / ACCST / AFHDS
#3
Postat 28 March 2013 - 04:30 PM
sebica_heli, la 28 March 2013 - 04:20 PM, a spus:
Da, si avionul arata OK. :lol:
Multumesc! Acum astept sa plece iarna de peste noi! Si baietii abia asteapta sa-mi dea o mana de ajutor la reglaje/trimare pe campul de zbor! :drinks:
Aceasta postare a fost editata de GigiGL: 28 March 2013 - 04:30 PM
Rascal 1940mm fs.61 nitro
Rascal 120 DLE 30
U Can Do .46 nitro .52, 2T
Beaver 1520
Maule 1500
Helios 2545
... Taranis X9D plus / ACCST / AFHDS
#5
Postat 29 March 2013 - 09:47 AM
stelu82, la 28 March 2013 - 09:21 PM, a spus:
BAFTA :drinks:
Nu-s eu mare artist sa fac spectacol, dar sper sa-l aduc intreg la cat mai multe aterizari. Multumesc de urari! :drinks:
Rascal 1940mm fs.61 nitro
Rascal 120 DLE 30
U Can Do .46 nitro .52, 2T
Beaver 1520
Maule 1500
Helios 2545
... Taranis X9D plus / ACCST / AFHDS
#6
Postat 31 March 2013 - 03:15 PM
Rascal 1940mm fs.61 nitro
Rascal 120 DLE 30
U Can Do .46 nitro .52, 2T
Beaver 1520
Maule 1500
Helios 2545
... Taranis X9D plus / ACCST / AFHDS
#7
Postat 31 March 2013 - 09:33 PM
http://www.youtube.c...d&v=yrsKhiswTgk
Rascal 1940mm fs.61 nitro
Rascal 120 DLE 30
U Can Do .46 nitro .52, 2T
Beaver 1520
Maule 1500
Helios 2545
... Taranis X9D plus / ACCST / AFHDS
#8
Postat 13 October 2013 - 02:22 PM
Intre timp am refacut impreuna cu colegul Incepatoru si Rascalul mare de 110 inch care mi-a fost sursa de inspiratie pentru modelul construit de mine si care devenise intr-un fel mascota zburatorilor de la Galati. Ne-a fost greu sa ne despartim de el. Postez tot aici, pentru ca in esenta este acelasi avion la alta scara, fotografii din timpul reconstructiei si filmarea primei decolari, cu ceva peripetii, terminate cu bine dupa o mica reparatie. Fotografiile din timpul reconstructiei pot fi vazute aici .Cat despre prima decolare... am mai postat-o pe Jurnal de zbor, dar o fac si aici pentru a aduna totul la un loc.
Nu in ultimul rand, mentionez ca toata lucrarea s-a facut clasic cu traforaj, cutter, pila, smirghel....... fara lasere si alte chestii in coordonate.
Am folosit pe el servouri 9001MG de la HK si motorizare GF26i, benzina, cu elice Graupner 16X10.
In acest moment sunt in pregatire pentru vopsire capota si papucii trenului de aterizare pentru a-l readuce la forma initiala.
Aripile au fost refacute dupa relevarea formei si dimensiunilor de pe originalele SIG, inclusiv structura de rezistenta a lonjeroanelor.
Casetele de diedru ale lonjeroanelor si piulitele de fixare a hobanelor cu suportii au fost lipite cu epoxy, restul cu adeziv alifatic de calitate. Folia a fost cumparata din tara.
Am refolosit suportii originali de servo si eleroanele originale, reinfoliate.
Iata si prima decolare dupa operatiile suferite:
Rascal 1940mm fs.61 nitro
Rascal 120 DLE 30
U Can Do .46 nitro .52, 2T
Beaver 1520
Maule 1500
Helios 2545
... Taranis X9D plus / ACCST / AFHDS
#9
Postat 13 October 2013 - 06:15 PM
Felicitari si la cat mai multe reusite.
PS. Despre moralkitatea lui Wabo nu vreau sa vorbesc. As strica un subiect frumos.
#10
Postat 13 October 2013 - 07:12 PM
dan_mitea, la 13 October 2013 - 06:15 PM, a spus:
Felicitari si la cat mai multe reusite.
PS. Despre moralkitatea lui Wabo nu vreau sa vorbesc. As strica un subiect frumos.
Multumesc. Pentru acum si pentru pontul din topicul tau despre Rascalul mic , privitor la acel sablon curb folosit la lipirea fetelor pe capetele aripilor pentru a le da forma corecta. Am folosit solutia la ambele modele si au iesit cum mi-am dorit.
Rascal 1940mm fs.61 nitro
Rascal 120 DLE 30
U Can Do .46 nitro .52, 2T
Beaver 1520
Maule 1500
Helios 2545
... Taranis X9D plus / ACCST / AFHDS
#11
Postat 13 October 2013 - 08:08 PM
GigiGL, la 13 October 2013 - 07:12 PM, a spus:
Nea Gigi , esti bun ......
Tare imi place cum zbori , dar la construit ... esti bun .
Aceasta postare a fost editata de tantar: 13 October 2013 - 08:09 PM
FMS P-51 D MUSTANG 1700 mm
ESM F4U CORSAIR 1900 mm SAITO FA 200 R 33
JU- 87 STUKA 1920 mm
A-10 Freewing 1700 mm EDF
FMS F 4U CORSAIR 1700 mm
FW 190 HYPE
Futaba T-8FG x 2
#14
Postat 30 October 2013 - 11:42 AM
Hatru zic : " Mai bine faceai unul nou": trece-l la capitolul constructii de la A la Z,nu la reparatii! :rolleyes:
#15
Postat 21 August 2015 - 03:08 PM
Mai intai l-am reparat pe cel mic deteriorat destul de bine chiar la Sanpetru, de Florii. Fuselaj reparat, aripi noi, reinfoliat a iesit cam asa:
Rascal 1940mm fs.61 nitro
Rascal 120 DLE 30
U Can Do .46 nitro .52, 2T
Beaver 1520
Maule 1500
Helios 2545
... Taranis X9D plus / ACCST / AFHDS
#17
Postat 21 August 2015 - 03:16 PM
Aceasta postare a fost editata de GigiGL: 21 August 2015 - 03:18 PM
Rascal 1940mm fs.61 nitro
Rascal 120 DLE 30
U Can Do .46 nitro .52, 2T
Beaver 1520
Maule 1500
Helios 2545
... Taranis X9D plus / ACCST / AFHDS
#18
Postat 21 August 2015 - 03:43 PM
GigiGL, la 21 August 2015 - 03:16 PM, a spus:
Deci avem in curand al treilea Rascal in ordine crescatoare.. cu ce motor?
Foarte bine arata toate avioanele Gigi. :good: :drinks:
Radio:
Multiplex Royal Pro 16 2.4GHz
Aero:
BADAN Kit - Yak55M 2.8m; MVVS116NP; Rezo RE2 MTW
EXTREME FLIGHT - Extra 300 2.3m; MVVS58 Prosport; Rezo -MVVS
MULTIPLEX - Funcub;Parkmaster;Funjet Ultra2
FREEWING - F22 Xicoy X45 Jet
ROBBE - Mistral 2.0m
F22 depron
AERONAUT - Triple RES 2.0m
Auto:
TRAXXAS - E Revo 1/16
ARRMA - Typhon 6S
#20
Postat 21 August 2015 - 04:07 PM
oachidori, la 21 August 2015 - 03:43 PM, a spus:
Foarte bine arata toate avioanele Gigi. :good: :drinks:
3,04m anvergura, greutate full pe la 5,xx dar sub 6Kg, motorizare DLE 30 cu 19x6. Initial am vrut sa-l fac in schema cu verde transparent, dar nu a fost sa fie, asa ca l-am trecut la tricolor. Aveam unul rosu, este un galben, iar albastru nu am mai vrut.
Rascal 1940mm fs.61 nitro
Rascal 120 DLE 30
U Can Do .46 nitro .52, 2T
Beaver 1520
Maule 1500
Helios 2545
... Taranis X9D plus / ACCST / AFHDS
#21
Postat 21 August 2015 - 05:35 PM
https://www.facebook...3/photos_stream
https://www.facebook...le.7/photos_all
Alte barcute construite , poze de pe alte meleaguri !
http://forum.rcdesig...read274739.html
0721 241 744 VODAFONE
0762 028 013 COSMOTE
[Mail stelianionascu@yahoo.com [/size]
#22
Postat 21 August 2015 - 05:54 PM
Trebuie sa subliniez ca motorul initial NGH 9 nu a dat satisfactie si a fost inlocuit, cu modificari ale batiului si capotei cu ASP fs61.
Intre timp, balastul de test a trecut definitiv sub capota motorului.
Rascal 1940mm fs.61 nitro
Rascal 120 DLE 30
U Can Do .46 nitro .52, 2T
Beaver 1520
Maule 1500
Helios 2545
... Taranis X9D plus / ACCST / AFHDS
#24
Postat 21 August 2015 - 06:31 PM
Sa ne traiesti, mestere si sa ai parte numai de reusite.
Multa, multa bafta.
#26
Postat 21 August 2015 - 06:50 PM
Mihai_supy, la 21 August 2015 - 06:29 PM, a spus:
PS
Oare de ce şi matale, şi nea Viorel, mergeţi zeci de metrii după model până la decolare???...
Sa-ti zic un secret pe care-l stim numai noi :rolleyes: : Trainerele sunt mult mai sensibile la vant lateral in comparatie cu acrobatele, iar eleroanele lor nu pot compensa vantul decat la viteze mici, fiind mult mai putin eficiente fata de cele ale modelelor acrobat, cu suprafete si curse mai mari! Acesta este si principalul motiv pentru care le punem mereu cu botul in vant la decolare si aterizare. Tocmai nerespectarea acestei reguli l-a deteriorat destul de grav la Sanpetru in primavara.
Rascal 1940mm fs.61 nitro
Rascal 120 DLE 30
U Can Do .46 nitro .52, 2T
Beaver 1520
Maule 1500
Helios 2545
... Taranis X9D plus / ACCST / AFHDS
#27
Postat 17 September 2015 - 05:47 AM
Rascal 1940mm fs.61 nitro
Rascal 120 DLE 30
U Can Do .46 nitro .52, 2T
Beaver 1520
Maule 1500
Helios 2545
... Taranis X9D plus / ACCST / AFHDS
#28
Postat 17 September 2015 - 01:19 PM
Multa, multa bafta, mestere.
#29
Postat 20 September 2015 - 04:58 AM
Rascal 1940mm fs.61 nitro
Rascal 120 DLE 30
U Can Do .46 nitro .52, 2T
Beaver 1520
Maule 1500
Helios 2545
... Taranis X9D plus / ACCST / AFHDS
#30
Postat 20 September 2015 - 06:43 AM
Felicitari si cat mai multe reusite, mestere.
Multa, multa bafta.