Postat 17 December 2012 - 03:38 AM
Nu stiu altii cum sunt, insa pentru mine FPV-ul e fascinatia prezentei omului in interiorul unui robot. E un trup artificial, un avatar in care ma transpun si care-mi permite sa experimentez realitatea intr-un fel inaccesibil cu alte mijloace. Cu nimic altceva nu poti sa zbori in felul in care o faci cu un aeromodel FPV. Cu nimic altceva nu poti sa te repezi in picaj la verticala de-a lungul unei cascade, sa urmaresti apa care cade. Cu nimic altceva nu poti sa zbori la rasul bolovanilor, cu 100 la ora, in albia unui torent. Sau, in cazul unui multirotor, cu nimic altceva nu poti sa intri intr-o cladire pe fereastra, zburand, fara sa omori pe nimeni. Incercati chestiile astea cu un avion 1:1. Nu merge nici cu elicopterul, deltaplanul, parapanta, parasuta sau wingsuit-ul :)
E adevarat ca, din pacate, inca n-avem curometru, adica nu simtim acceleratiile exercitate asupra modelului de miscarile pe cele trei axe. Trebuie sa compensam mental aceasta pierdere, orientandu-ne numai dupa indicii vizuale si, in cazul fericit in care tx-ul video are si microfon, auditive. Dar e un exercitiu bun. La inceput, cand puneam ochelarii la ochi, pur si simplu nu intelegeam nimic din ceea ce vedeam. Dezorientarea era cumplita. Prima incercare de zbor cu ochelarii s-a soldat cu prabusirea si distrugerea modelului la o distanta de 1 km de locul decolarii, pentru ca nu mi-am dat seama cand am intors 180 de grade si am continuat virajul in mod arbitrar, si n-am inteles nici ce e soseaua aia care se vedea in imagine, si unde ducea, desi era langa mine. Adica n-am inteles nici macar ca era o sosea. Fortat de disperare si de frica de a ma dezorienta, am inceput sa studiez pe Google Earth locurile de zbor si sa-mi fac planuri si trasee in functie de ce puncte de reper mi se pareau mai usor de vazut prin camera. Si asa am descoperit cum arata de fapt locurile. Bucurestiul. Bucegii. Piatra Craiului. Raurile Ialomita si Mostistea. Cat de mare e si ce forma are Brasovul. Ca Sighisoara incape pe campul de la CET Vest. Numarul de zboruri imaginare pe Google Earth l-a depasit cu mult pe cel de zboruri reale. In felul asta geografia Romaniei a devenit mult mai interesanta decat mi-a fost vreodata.
Poate o sa avem in viitor, si curometru, sau macar un surogat. Niste accelerometre montate pe avion sa transmita acceleratiile unor motorase care vibreaza si pe care sa ni le lipim cu scoci de fund. Cine stie. Oricum, FPV-ul NU are rolul, nici pretentia, de a inlocui zborul 1:1. Nici pomeneala de asa ceva. Sunt chestii diferite. Mi-ar placea sa zbor 1:1 daca as avea ocazia.
Cred ca asistam la inceputurile FPV-ului si ca acesta se va dezvolta in moduri greu de imaginat acum, si care vor implica si alte simturi. Iar calitatea transmisiei video va deveni mult mai buna decat acum, poate chiar in lungimi de unda pe care nu le percepem in mod natural, ceva asemanator cu modul in care vad pasarile tetracromate, soimii de exemplu. Eu imi imaginez deja niste dispozitive laser minuscule care-ti baleiaza retina si formeaza direct, fara mijlocirea unor ecrane, imagini cu aceeasi rezolutie cu care vedem in mod natural. Si niste tx-uri cat o boaba de fasole care sa transmita acele imagini.
Cat despre "pilotajul violent" de la CET Vest de care pomeneste Florinelu, povestea e urmatoarea: eu eram obisnuit sa smucesc avionul, sa fac viraje foarte stranse, sa pic la verticala si sa-l redresez brusc la rasul solului, pentru ca manevrele astea imi provocau mai multa satisfactie cand pilotam la vedere. Insa cand am inceput FPV, genul asta de miscari sporea dezorientarea. Florinelu m-a invatat ce inseamna sa ai "degete de aur", sa faci miscari cursive, sa nu inclini avionul prea tare. Brusc, "fiara" s-a transformat intr-un animal docil, orizontul n-a mai sarit in toate partile, cerul n-a mai alternat cu pamantul ca in filmele romanesti cand moare personajul, si am avut mai mult timp sa inteleg pozitia avionului fata de pamant, orizont, repere. Plus, am invavat ca cea mai pretioasa dintre indicatiile OSD-ului e viteza, nu sageata home. Asta dupa ce am intrat in stall de nenumarate ori, si era sa prabusesc si avionul Florinelului pentru ca am incercat sa-l ridic fara sa-i dau si motor :)