Modelism - RHC Forum: 130 ani de la nașterea lui Aurel Vlaicu - Modelism - RHC Forum

Salt la continut

Pagina 1 din 1

130 ani de la nașterea lui Aurel Vlaicu să ne aducem aminte de pionierul zborului

#1 Useril este offline   Mihai Oprescu 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 666
  • Inregistrat: 03-October 08
  • Gender:Male
  • Location:Campulung Muscel
  • Interests:Aero

Postat 06 November 2012 - 08:24 AM

Născut în urmă cu exact 130 de ani, la 6 noiembrie 1882 (19 noiembrie, după calendarul nou), la Binţinţi, lângă Orăştie (sătuc aflat la vremea aceea sub stăpânire austro-ungară), Aurel Vlaicu avea să se numere nu doar printre pionierii aviaţiei de la noi, ci din întreaga lume. În cerdacul casei din Binţinţi, de unde privea, ca Icar, către soarele de neatins, şi pe islazul de la marginea satului, unde înălţa zmeie, împreună cu fratele său, Ion, micul Aurel nu ştia, poate, cât de departe va ajunge, dar visa să zboare deasupra câmpurilor cu grâu, să le vadă de sus şi să le admire blânda mişcare sub vânt. Avea să se-ntâmple asta, pentru că pe vizionari imaginile proiectate în vis nu-i lasă să se astâmpere...

După ce a urmat şcoala mai întâi în sat, apoi la Orăştie şi, în fine, la Sibiu, unde îşi ia diploma de Bacalaureat, în 1902, Aurel Vlaicu pleacă la Budapesta, la Facultatea de Mecanică a Şcolii Politehnice, pentru a învăţa cum să ducă mai departe desenele trigonometrice pe care le trasa, în adolescenţă, cu un băţ ascuţit, în pământul reavăn din curtea casei din Binţinţi. După numai două trimestre însă se înrolează în marină, şi abia cinci ani mai târziu îşi ia diploma de inginer, după ce-şi finalizează studiile la Ludwig-Maximillians-Universitet din München. Lucrează o vreme la una dintre marile fabrici de automobile din Germania şi e considerat un inginer care promite... Dar nu asta voia el! Îl cheamă visul zborului deasupra câmpului de grâu, la Binţinţi, şi visul avea să şi-l împlinească în 1909, când construieşte un planor, ajutat de fratele său, Ion. Istoria aminteşte în trecere acest prim aparat de zburat imaginat de Vlaicu. Ar trebui, poate, să-l numim "Vlaicu 0"... Nu a fost întru totul mulţumit de performanţele primului său aparat de zbor. Condiţiile tehnice fuseseră precare, iar fratele Ion avea mai degrabă o intuiţie de ţăran cu mâini dibace, decât ştiinţă inginerească.

La îndemnul lui Goga, Vlaicu îşi urcă prototipul în tren şi trece munţii, către Bucureşti. Reuşeşte să facă mai multe zboruri demonstrative, pe câmpul de la Cotroceni, unde, între alţii, e de faţă şi Spiru Haret. Acesta îl recomandă Familiei Regale. Cu sprijin direct din partea Regelui Carol I, care-i oferă posibilitatea de a lucra la atelierele de la Arsenalul Armatei, ambiţiosul nostru ardelean îşi construieşte, în sfârşit, primul aparat. "Vlaicu I" este, astfel, primul avion construit pe teritoriul românesc. Era iunie 1910. În ziua de 17 a acelei luni, pe câmpul Cotrocenilor, "Vaicu I" se va înălţa pentru prima dată de la sol. Noi, ca şi presa vremii, îi spunem acestui aparat "Vlaicu I", însă în brevetul său de invenţie, constructorul său l-a numit altfel: "Maşina de zburat cu corp în urmă de săgeată".

Inginerul simte însă că, deşi abia ieşit din ateliere, avionul său trebuie perfecţionat. Era mereu nemulţumit de munca sa, aşa cum sunt întotdeauna geniile... În 1911 construieşte deci un aparat mai bun, "Vlaicu II".

Este vremea în care aviaţia militară începe să prindă contur la noi, prinţul Valentin Bibescu înfiinţează "Liga aviaţiei române", şi vreo douăzeci de tineri entuziaşti şi curajoşi fac demonstraţii aviatice, folosind aparate de zbor de fabricaţie franceză sau engleză. Vlaicu însă e conştient de superioritatea aparatului său, aşa că face propriile zboruri demonstrative, călătorind, cu "Vlaicu II”, atât în Regat (de la un capăt la altul), cât şi dincolo graniţă, la românii din Ardeal şi din Bucovina, în imperiul austro-ungar. Mai mult, chiar, în timpul războaielor balcanice (1912-1913) avea să îşi adapteze aparatul pentru misiuni militare de observaţie aeriană şi astfel, datorită lui, ţara noastră devine a doua, în lume, după Franţa, în ce priveşte aviaţia militară. În acelaşi timp, acceptă provocarea companiei aeriene "Marconi", din Marea Britanie, de a proiecta un avion construit integral din metal, cu două locuri. "Vlaicu III" este cel de-al treilea aparat de zbor al inginerului român şi reprezintă o prioritate românească, fiind primul avion funcţional din lume contruit integral din metal. Din păcate, Aurel Vlaicu nu a mai reuşit să zboare şi pe acest aparat al său. Călătorind spre Orăştie, unde urma să participe la serbările ASTRA – era aşteptat pentru o demonstraţie aviatică, la care urmau să fie de faţă şi consătenii săi –, în ziua de 13 septembrie, la Băneşti, în apropiere de Câmpina, suferă un atac de cord. Zbura şi a murit, ca Icar, în zbor!


Text preluat de pe site-ul Adevărul

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: de-la-vlaicu-0-la-vlaicu-iii-18433155.jpg

0

#2 Useril este offline   andu 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 743
  • Inregistrat: 14-August 08
  • Gender:Male
  • Location:PUCIOASA
  • Interests:AEROMODELISM















    (Tot ce se ridica dupa Terra) R/C sau Captiv

Postat 06 November 2012 - 03:08 PM

BRAVO Mihai,un pc de istorie nu strica
eu faceam pana nu de mult la scoala la cls aIV lectii dupa "Pasarea ciudat" ,ma duceam cu o macheta A.Vlaicu No II si le povesteam.
Acum nu mai este vb de" Esca si alte lucruri importate sau importante "nu de Vlaicu
IN 1912 LA CONCURSUL DE LA ASPEN VLAICU IA LOCUL II,DUPA ROLAND GAROS DAR ACESTA IN MEMORIILE SALE SPUNE:
"A.VLAICU MERITA DE DEPARTE SA IA LOCUL I "GLORIA NU ESTE ACELOR CE O MERITA CI A ACELORA CARE SUNT BOGATI.:pardon:
0

#3 Useril este offline   renatoa 

  • Sky Sapiens
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 19176
  • Inregistrat: 28-April 05
  • Gender:Male

Postat 31 August 2013 - 10:03 AM

100 ani de la moarte, azi...

http://www.hotnews.r...u-biografie.htm
... cu picioarele pe pamant ...
0

#4 Useril este offline   atro 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 168
  • Inregistrat: 10-February 07
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti
  • Interests:Aeromodele

Postat 31 August 2013 - 07:25 PM

Vezi postarearenatoa, la 31 August 2013 - 10:03 AM, a spus:

100 ani de la moarte, azi...

http://www.hotnews.r...u-biografie.htm


Mai sunt doua saptamani. A murit pe 13 septembrie 1913.

Adrian

Aceasta postare a fost editata de atro: 31 August 2013 - 07:26 PM

0

#5 Useril este offline   renatoa 

  • Sky Sapiens
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 19176
  • Inregistrat: 28-April 05
  • Gender:Male

Postat 31 August 2013 - 07:42 PM

Au scos si articolul... m-a luat valul, alta data verific din trei surse :blush:
... cu picioarele pe pamant ...
0

#6 Useril este offline   aeromax 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 523
  • Inregistrat: 12-May 11
  • Gender:Male
  • Location:ITALIA
  • Interests:Aeromodelism, Aeronautica, Aviatie, Desen, Muzica (chitara)

Postat 02 September 2013 - 12:46 PM

@Mihai Oprescu
Felicitari pentru gindul bun ! Ma bucur sa constat ca, mai sint persoane care se gindesc la acei oameni minunati care au facut cinste neamului si, prin ceea ce au realizat au adus respect Romaniei. ( Mi-am amintit cu placere ca, prima mea macheta statica - din copilarie - fu tocmai "VLAICU II". Nu parea aratoasa, dar nu avea importanta ).
Aurel Vlaicu, a fost unul dintre marii fii ai acestui neam !. O pagina de istorie atit pentru Aviatia Romana cit si pentru cea Universala - chiar daca, meritele, nu-i sint recunoscute. Cu toate ca, a intimpinat multe greutati - nu a avut prea mult sprijin de la imparatie - nu a fost de acord sa-si vinda proiectul Germanilor, afirmind : "...Mai bucuros as da inventia Tarii Romanesti ". Un mare om, un mare inventator !. Si-a dedicat intreaga viata unui vis, unui crez. A murit... cu zimbetul pe buze. Nu parea trist ci, mai degraba mindru ca si-a facut datoria pina la capat. Vesnica cinstire si recunostinta !
Trebuie sa amintesc faptul ca, in 1909, pe izlazul comunei natale, Bintinti, sora lui Aurel Vlaicu, Valeria, a fost cea mai mica fiinta de sex feminin care a executat un zbor planat - cu planorul realizat de Vlaicu inainte de a construi aeroplanul "Vlaicu I".
Pe vremuri, la nivel aeromodelistic, se organiza anual, " Memorialul Aurel Vlaicu ".
Daca vreo-data, in drumul vostru, veti intilni un monument al acestui VULTUR al CARPATILOR, sa asezati cu piosenie o floare !
Aurel Vlaicu este inhumat la cimitirul Bellu.
"Odata ce ai cunoscut zborul...vei pasi pe pamint privind spre cer...pentru ca acolo ai fost si acolo...ai vrea sa te intorci" -Leonardo Da Vinci
0

#7 Useril este offline   renatoa 

  • Sky Sapiens
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 19176
  • Inregistrat: 28-April 05
  • Gender:Male

Postat 17 June 2020 - 10:47 AM

110 ani de la primul zbor

https://www.descoper...icu-lumii-video
... cu picioarele pe pamant ...
0

Arata acest topic


Pagina 1 din 1

2 useri citesc topicul
0 membri, 2 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

913Creative.ro