Parapanta despre risc si pericole
#1
Postat 06 December 2002 - 08:25 PM
Vom discuta putin despre parapanta. Cel mai mare pericol in acest sport il reprezinta pilotul. Inca de la inceput, elevul, este tentat sa creada ca parapanta este un aparat de zbor inofensiv, usor de stapanit si cu care oricine invata repede sa zboare. De multe ori elevul pilot ia primele lectii de zbor de la amici, care nu au calificarea de instructor. Sau exista si cazul in care dupa ce si-a cumparat o parapanta din piata sau de la te-miri-cine, omul bine intentionat merge pe deal ca sa o incerce, fara sa fi avut contact cu acest sport vreodata. Insa in cele mai multe cazuri dupa cateva zile de scoala elevul considera ca stie tot si nu trebuie sa mai asculte de instructor. Prima concluzie este ca parapanta este periculoasa prin simplitate! Aici gresesc uneori si instructorii, acestia omitand instruirea teoretica prealabila detaliata. In aceste conditii elevii nu cunosc la ce riscuri se expun, nu cunosc decat partial tehnicile de pilotaj, nu sunt in stare sa identifice pericolele care pentru omul neinstruit sunt invizibile. Este sigur ca daca pilotul urmeaza un curs serios, respecta in totalitate reglementarile specifice, si se bazeaza pe bun simt, nu se expune unor pericole majore. Nu in ultimul timp trebuie amintita dotarea cu echipament. S-au intamplat multe accidente din cauza ca pilotii pe langa ca nu stiau sa zboare, mai foloseau si aripi cu suspante intinse, voalura cu porozitate, modificari de structura. Ca sa nu vorbim de cei care nu poarta casca sau parasuta de siguranta. Seltele cu protectie dorsala sau cu airbag sunt ceva obisnuit. Acestea salveaza pilotul in cazul impactului violent cu solul.
In tara noastra persista si ideea ca aceste sporturi ar fi extreme. De fapt ele sunt extrem de tehnice. Adevarat ca oricine poate sa faca si sport extrem in zborul cu parapanta dar limitele sunt cunoscute. Un elev care incepe cursurile practice de zbor cu parapanta trebuie sa cunoasca foarte bine notiunile de baza din domeniile:
aerodinamica, meteorologie, tehnici de pilotaj, mecanica zborului, cunoasterea parapantei. Aceste 5 domenii sunt minimum acceptat. Pe parcursul scolarizarii elevul va aprofunda materiile enumerate la care se vor adauga altele noi cum ar fi: legislatie aeronautica, limitari umane si prim ajutor, tehnici avansate de pilotaj si cazuri speciale.
Eu nu sunt adeptul ideii ca pilotul este un supra om. Eu zic doar ca pilotii sunt persoane serioase, consecvente, constiente si bine pregatite. Este necesar mult efort ca sa instruiesti un om, sa-l faci din ignorant pilot. Se investesc resurse majore in tot acest proces: financiare, intelectuale, materiale, timp, nervi, emotii . De aceea nu se poate produce un pilot in 3 luni sau intr-un an. Pe langa experienta asimilata este necesara o sedimentare a acesteia, care necesita timp. Dar pot sa va spun ca tot efortul merita din plin. Satisfactiile sunt enorme.
S-ar putea sa fiti surprinsi daca veti consulta o statistica a accidenteleor in domeniul aviatiei. De fapt este mai sigur sa zbori decat sa mergi cu masina!
Sper ca cu acest mesaj am mai ridicat putin di valul care acoperea acest domeniu. Pentru informatii suplimentare, consultanta, stau la dispozitie.
Big instructor.
#2
Postat 07 December 2002 - 09:04 AM
De altfel la TV se difuzeaza cu precadere imagini cu piloti super experimentati (si nebuni as zice eu) care fac cu parapante de concurs niste figuri acrobatice foarte periculoase. Asta este partea extrema a acestui sport.
Cred ca marea masa de piloti zbora de placere si nu fac nimic extrem. Pericolul este direct proportional cu numarul de situatii limita in care esti de acord sa te bagi. Cu putina experienta poti evita cu usurinta aceste situatii limita si astfel sa ramii doar cu placerea pura a zborului.
Zburati ca merita senzatia.
-- Nu mor caii cind vor cainii --
#3
Postat 07 December 2002 - 09:33 AM
Oricum e pacat ca marele public nu are acces la informatie corecta. Unii nici nu stiu ce pierd!
Big Screen
#4
Postat 08 December 2002 - 03:02 AM
Eu chiar vreau sa zbor cu parapanta, am si avut ocazia sa achizitzionez una.
Tu care ma cunosti, crezi ca ma mai tzin balamalele pentru asa ceva?
Live to fly!!!!!
Subiectul JURNAL DE ZBOR este initiat de Dom*PROFESOR la 1 septembrie 2003
#5
Postat 09 December 2002 - 12:06 AM
nu e nici o problema sa nu te tina bojocii la parapanta! Dar vezi sa nu iei tzeava cu achizitionarea ei! sfatuieshte-te cu cineva care se shtie bine la acest capitol. Daca vrei te consiliez eu (dai si tu un gratar cand ne-om vedea). Sau vb cu Florin sa o vada el. Desprea shcoala vorbim separat!(adica un gratar si un vinishor de cotnari ca in deplasare nu beau jidvei) :D
Big advice!
:D
#6
Postat 11 December 2002 - 07:33 PM
"siguranta" zborului se refera la aviatia comerciala. Mai concret numarul de accidente raportat la numarul de calatori este mult mai mic la aviatie decat la automobile ! Asta este clar, dar vorbim despre avioane de pasageri.
Daca facem procentul cu numarul de Mig-uri romanesti cazute la numarul de ore de zbor, raportul este groaznic si NU O SA ZBURAM NICIODATA !!!
Dar, cine nu risca nu castiga. Si frumusetea zborului eu zic ca merita riscul !!!
Asa ca programeaza-ma si pe mine la ceva ore, da nu cu cearsafu' sau cu tevile alea cu carpa....
PiccoCarcotasu'
#7
Postat 12 December 2002 - 09:08 AM
Pai tu eshti carcotash rau! faci analize numai pe categoriile cele mai defavorizate si cu implicatii gen propaganda. Aceste analize se fac in cazul aviatiei sportive la nr. de aterizari si ore de zbor. Dar ma rog, asta este alta poveste. Noi sa fim sanatosi si sa mergem inainte si cat mai sus.
Aterizari fericite!
Big plane!
#8
Postat 06 January 2003 - 04:58 PM
Bog
#9
Postat 07 January 2003 - 07:03 PM
-aripa: 250 - 1000 euro
-seleta: 50 - 250 euro
-parasuta siguranta: 100 - 300 euro
-altivario: 100 - 200 euro
-casca: 50 - 150 euro
ghete, combinezon, manusi, cagula: 100-150 euro
Eu recomand parapante nivel intermediar (DHV1-2, 2) si selete cu protectie dorsala + airbag. O parapanta buna poate fi cumparata incepand cam de la 300 de euro. O seleta cu protectie, sa zicem Woody Valley, care sunt cele mai bune din lume, costa noua cca400-500 de euro. Pentru o diferenta de cca200 de euro poti sa ai maximum de siguranta ce se ofera pe piata la ora asta.
In cazul parapantelor este de preferat sa cumparati aripi numai dupa ce ati absolvit un curs de zbor, si numai sfatuindu-va cu cineva care cunoaste bine aceste probleme. Piata de second hand este vasta si ofera o multime de oportunitati dar tot aici puteti sa pierdeti banii pe o aripa terminata, care va va pune viata in pericol.
Eu , asa cum am mai spus-o , va stau la dispozitie. Va pot ajuta in multe privinte, incepand cu scoala, acte, sfaturi, etc.
Big Price!
#10
Postat 08 January 2003 - 10:19 AM
Viata voastra depinde (la modul propriu) direct proportional de banii pe care ii dati pe echipament. NU faceti economie la seleta. Ea va protejeaza la aterizarile mai dure. Cu parapanta se moare rar, insa sint foarte multe leziuni de coloana. O seleta buna poate face difereanta intre a mai merge pe picioare sau in scaunul cu rotile.
-- Nu mor caii cind vor cainii --
#13
Postat 10 January 2003 - 09:30 AM
Cu rabdare si ciocan.
#14
Postat 10 January 2003 - 10:17 PM
Big Virus
#17
Postat 06 May 2003 - 03:05 PM
PiccoMaster, la 11 Dec 2002, 19:33, a spus:
"siguranta" zborului se refera la aviatia comerciala. Mai concret numarul de accidente raportat la numarul de calatori este mult mai mic la aviatie decat la automobile ! Asta este clar, dar vorbim despre avioane de pasageri.
Daca facem procentul cu numarul de Mig-uri romanesti cazute la numarul de ore de zbor, raportul este groaznic si NU O SA ZBURAM NICIODATA !!!
Asa ca programeaza-ma si pe mine la ceva ore, da nu cu cearsafu' sau cu tevile alea cu carpa....
PiccoCarcotasu'
Domnilor,
Nick-name-ul meu ma face sa ma arunc in discutie si sa va atrag atentia asupra faptului ca cel mai periculos loc si unde se moare in 90% din cazuri este PATUL !!!
Asa ca eu zic sa zburati (senzatia e unica !!!).
BIG, e mare diferenta intre parapanta si parasuta (aia de o pui in spate, nu in fata...hehehe) ca eu numai cu ultima m-am dat si asta in armata, acu 22 de ani....:D