renatoa, la 06 October 2012 - 10:23 AM, a spus:
Nu vad de ce un planor de termica trebuie sa fie rezistent si greu. Pana si cu Vali, discutand asta vara la Brasov, am agreeat amandoi ca planoarele lui nu sunt ce vreau eu, pentru simplu fapt ca trebuie sa fie facute asa cum sunt si rezistente datorita modului de lansare la vinci. Dar rezistenta asta vine cu greutate, care nu vad cum ajuta la termica...
Daca am fi piloti egal de buni, nu cred ca ai putea simti cu un planor de genul acesta la 2.90m si 3kg aceleasi termice pe care le-as putea eu potential prinde cu al meu de 225cm si 1200 grame.
Si Vali a recunoscut ca Pulsarul este mai bun floater ca ce construieste el, doar ca nu rezista la multe tractari la vinci. La fel si pentru Bird of Time. Ambele sunt planoare de 20-25 grame pe dmp, pai tu cred ca ai peste 40, mi-e si frica sa fac socoteala... Toata aripa de BoT are 625 grame, sub cat ai tu numai sectiunea centrala.
Asa ca balsa constructie clasica e inca departe de a fi o tehnologie moarta, ba din contra mi se pare mult mai adecvata conditiilor noastre financiare si ca posibilitati de reparatie la crash-ul iminent care pandeste intotdeauna.
O astfel de constructie poate fi inobilata un pic cu niscai lonjeroane de carbon, sau nervuri din rohacel de 3mm in loc de balsa, daca sufletul tanjeste sa puna o eticheta de compozit pe zburatoarea care o migalim.
Rohacell de 3mm s-ar gasi la pret sub al balsei de aceasi suprafata, 1$ placa de 30x30cm adica 90*10cm echivalat in placa lunga, unde gasesti balsa la 4 lei asemenea placa ? Daca faci nervurile din asa ceva, si aplici pe margini un snur de roving carbon rezulta ceva mult mai rezistent decat balsa, si inca e abordabil in casa, nu necestia matrite si vacuumare in vid.
Oricum, rezultatul va fi mult mai usor decat un planor full compozit, care eu deocamdata il percep absolut necesar numai la lansare la vinci sau pentru cei care vor "sa vajaie", personal ne fiind plasat in nici una din categorii.
Deocamdata, ca idee pentru altii care stau pe margine si fac comparatii, am comandat de curand pentru mine si costin doua BoT ARF de la Kele, destinate a fi modate pentru viitoare zboruri FPV long range, tintind 100km in mod cross country. Pretul de la pelikan este foarte competitiv, substantial sub orice pret al aceluiasi planor la orice magazin din Europa, uimitor, chiar sub pretul Great Planes din US, cu tot cu transport aici in tara. Ca idee ceva sub 200Euro la 3m anvergura, 70dmp si aproximativ 1600-2000 grame gata de zbor, depinde ce baterie si incarcatura FPV va avea.
Asta este planorul cu care imi fac eu treaba... nevoile altora pot fi diferite :drinks: