ESC cu probleme ! condensatori explodati la un ESC de navo
#1
Postat 20 August 2012 - 10:08 PM
Am un controller de navo de 120 A care poate fi alimentat intre 2 si 6 celule LiPo protejat cu un fel de rasina impotriva apei . Problema este ca de vro' 2 zile a inceput sa aiba un comportament ciudat la modul ca dupa o functionare de 7-8 minute pe modelul in cauza pe apa m-am trezit dupa ce am adus navomodelul la mal si am deschis capacul cu cei 2 condensatori electrolitici de 470 micro la 35V pur si simplu explodati la modul barbar cu dielectricul aruncat afara din ei . Am zis ca poate am strangulat din greseala furtunul care raceste ESC-ul si s-a supraincalzit ( desi stiu ca are protectie termica la 100 de grade ) ducand la ceea ce s-a intamplat dar dupa ce i-am inlocuit cu altii cu aceiasi parametri tot la 105 grade temp maxima marcata pe condensatori iar apoi am dat cateva ture cu modelul timp de aproape 4 minute dupa care s-a oprit brusc pe apa fara a mai raspunde la comenzi . L-a recuperat si cand l-am adus la mal ESC-ul scotea beep-uri la interval regulat in continuu , condensatoarele abia inlocuite fiind la fel ca prima data explodate realmente asa cum se vede si in poze deci clar prima data am tratat efectul nu cauza . In plus fata de prima data acum am si unul din cele trei fire care alimenteaza motorul asa cum se poate vedea aproape decositorit din conectorul tata cel mai probabil ca urmare a supra , supra incalizirii ESC-ului .
As mai mentiona ca ESC a fuctionat ok! pana acum cu 3 celule LiPo ce-i drept cu un pack care nu prea ducea motorul iar dupa ce am inlocuit acumulatorul cu altul cu adevarat puternic au inceput sa apara astfel de belele . Altfel spus primul pack era unul de 3 celule la 3600mA cu 35C iar cel de acum este de 4200 mA cu 45C si un brand mai apreciat .
Singurul lucru la care ma gandesc este un consum exagerat de mare aproape de scurtcircuit desi acumulatorul e super ok! in sensul ca e rece complet si deloc umflat sau ceva in genul .
Poate cineva a mai patit ceva asemanator si imi spune si mie la ce concluzie a ajuns , sper ca nu aia la modul alt ESC pentru ca din cate imi dau seama logica ESC-ului nu e afectata insa ce-i drept nu l-am desfacut inca la partea de mosfet-uri sa vad daca e ceva nasol acolo si asta si datorita faptului ca e acoperit asa cum am zis cu un fel de rasina impotriva apei si nu stiu cat de usor s-ar putea inocui mosfet-urile daca sunt afectate in conditiile astea fiind protejat la apa .Oricum in ambele cazuri de explozie a condensatoarelor nu am gasit apa in interiorul navomodelului pentru a ma gandi la apa ca fiind vinovata in vre-un fel .
Acestia sunt condensatorii originali care au facut booom
Tel. 0728286170
#3
Postat 20 August 2012 - 10:26 PM
VISTA = Virus Inside Switch to Apple
#4
Postat 20 August 2012 - 11:21 PM
GST 7.7, la 20 August 2012 - 10:26 PM, a spus:
Da chiar acum am terminat de citit niste forumuri din afara mai exact din state si tipii aia fac referire vad tot la chestia cu lungimea cablurilor intre baterie si controler cum ca ar avea impact direct asupra condensatorilor . Daca asta e singura cauza cel putin in cazul meu o sa incerc sa scurtez cat de mult posibil cat imi permite locul si rearanjarea componentelor in interiorul navomodelului desi nu am prea multe variante in acest sens . O alta solutie zicea cineva acolo ca la motoarele cu doua infasurari cum este si al meu varfurile de tensiune ce apar ar fi mai mari decat in cazul motoarelor cu 4 sau mai multe infasurari motiv pt. care se recomanda protejarea ESC-ului cu condensatori de capacitate mai mare altfel spus poate ar ajuta in cazul meu sa cresc putin capacitatea de la 470 micro la un 680 sau 1000 ? Ce parere aveti ? Dar totusi ma intreb de ce au pus doua de 470 micro pe ESC in aceasta configuratie controller - motor cunoscand ca motorul e cu 2 infasurari , de ce nu au pus din start capacitori mai mari daca teoria de mai sus e adevarata ?
Tel. 0728286170
#5
Postat 21 August 2012 - 06:42 AM
Condensatorii explodeaza cam din 3 cauze:
- tensiune inversa (montare pe dos)
- supratensiune la modul brutal (gen 2x cea nominala)
- supratemperatura la modul brutal (tinind cont ca's rated la 105C)
- fake-uri (daca's luati de la nea giga de la colt)
#6
Postat 21 August 2012 - 09:37 AM
DanB, la 21 August 2012 - 06:42 AM, a spus:
Condensatorii explodeaza cam din 3 cauze:
- tensiune inversa (montare pe dos)
- supratensiune la modul brutal (gen 2x cea nominala)
- supratemperatura la modul brutal (tinind cont ca's rated la 105C)
- fake-uri (daca's luati de la nea giga de la colt)
condensatorii erau marcati ca fiind capabili de 105 grade
montare pe dos NU mai ales ca si cei originali au facut la fel plus ca daca i-as fi pus pe dus nu ar fi mers ok! 4 minute .
supratensiune gen dubla nu stiu ce sa zic am 3 celule deci cam 12,5 V in gol iar tensiunea capacitoarelor era 35V
supratemperatura pai aici cum se pune problema pt. ca teoretic la 100 de grade ESC ar trebui sa se opreasca . Acum nu stiu daca e normal ca un ESC sanatos si bine proprtionat sa ajunga la 100 de grade in conditii normale de utilizare
cat despre fake-uri i-am luat dintr-un magazin de componente electronice care are cat de cat diversitate de piese si brand-uri etc dar nu asta e problema atata timp cat si cei originali care imi pareau mai ok! au bubuit .
In alta ordine de idei ce nu inteleg eu daca acele conditii nu au fust indeplinite de la inceput gen fire prea lungi , sau capacitate cam mica ( 470 micro ) totusi cum a functionat controller-ul ceva timp cu condensatorii originali ? Sa fi fost din cauza primei baterii care nu ducea motorul si deci implicit nu erau conditiile pentru a se atinge valori asa mari de curent / tensiune ? posibil , oricum o sa incerc sa scurtez cat pot firele de la baterie la ESC si sa cresc putin valoarea celor doua condensatoare sa vedem daca intr-adevar conteaza .
Tel. 0728286170
#7
Postat 21 August 2012 - 04:57 PM
Vezi asa ochiometric daca condensatoarele's bine legate (dunga de pe condensator e -, tre sa ajunga la firul negru de alimentare)
Temperatura nu vad cum, in poza par sa fie montati in afara placii, si nu imi trece prin cap nici o explicatie macar pe jumatate plauzibila
ps: tocmai am cirpit un esc la care firele de alimentare au fost puse invers din fabrica. E drept, n-am mers deloc, a facut poc instant.
Aceasta postare a fost editata de DanB: 21 August 2012 - 05:00 PM
#8
Postat 21 August 2012 - 06:24 PM
DanB, la 21 August 2012 - 04:57 PM, a spus:
Vezi asa ochiometric daca condensatoarele's bine legate (dunga de pe condensator e -, tre sa ajunga la firul negru de alimentare)
Temperatura nu vad cum, in poza par sa fie montati in afara placii, si nu imi trece prin cap nici o explicatie macar pe jumatate plauzibila
ps: tocmai am cirpit un esc la care firele de alimentare au fost puse invers din fabrica. E drept, n-am mers deloc, a facut poc instant.
tocmai asta incerc sa scot in evidenta ca asta al meu a mers ceva deci exclus chestia cu montajul invers pt. ca la montaj gresit face poc instant
Tel. 0728286170
#9
Postat 21 August 2012 - 07:27 PM
arunca un ochi pe aici
VISTA = Virus Inside Switch to Apple
#10
Postat 21 August 2012 - 09:03 PM
Producatorul pune al mai mic care iese la calcul, ca sa iasa pretul.
Nu mi-e clar cita influenta nefasta asupra codensatorilor au fire mai lungi spre baterie, ca oricum pui fire groase, probabil ca jumate e legenda, in general firele originale de la esc plus alea originale de la baterie ar trebui sa fie safe.
Ar fi fain de urmatit pe osciloscop ce naiba de (virfuri de) tensiune apar de fapt pe condensatori
#11
Postat 22 August 2012 - 12:04 AM
DanB, la 21 August 2012 - 09:03 PM, a spus:
Producatorul pune al mai mic care iese la calcul, ca sa iasa pretul.
Nu mi-e clar cita influenta nefasta asupra codensatorilor au fire mai lungi spre baterie, ca oricum pui fire groase, probabil ca jumate e legenda, in general firele originale de la esc plus alea originale de la baterie ar trebui sa fie safe.
Ar fi fain de urmatit pe osciloscop ce naiba de (virfuri de) tensiune apar de fapt pe condensatori
Pai tocmai ca am avut firele de la ESC mufate cu conectori cilindrici auriti de 7mm la firele de la baterie nici un mm in plus . Singura modificare datorata amplasarii fizice in interior a implicat taierea unei bucati din ambele fire de la baterie si apoi cositorite ca si prelungire la firele originale ale ESC-ului . Acuma, pe toate forumurile astea si pe afara ca am mai citit si pana la link-ul dat de GST 7.7 pt. care ii multumesc , nu spune nimeni exact de la ce lungime a firelor in sus trebuie marita capacitatea de pe ESC pornind de la faptul ca deja ESC-ul are pus acolo o capacitate cum e in cazul meu 2 x 470 micro/35V , spun doar ca pentru fiecare 10 cm in plus de fir adaugat sa se puna un condensator de 220 micro tip Low ESR care Low ESR nu prea se gasesc pe la noi sau cel putin nu ce as vrea eu adica un Rubycon , Panasonic , Elna etc. Altfel spus pana la ce lungime a firelor nu ar trebui sa fie problema cu condensatorii originali ai ESC-ului ? Mai concret firele mele pentru ca deja acum le-am scurtat cu 10 cm , masurau inainte aprox. 28cm pentru fiecare din cele doua de la lipitura pe placa ESC-ului pana la lipitura in baterie . Probabil era cam mult si conta , o sa vad dupa ce l-am scurtat si fac rost de niste condensatoare Low ESR bune daca asta a fost sau nu problema .
Tel. 0728286170