Scara: 1/72
Producator: RODEN
Cod cutie: 041
Dezvoltarea aviatiei in timpul primului razboi mondial a pus accentul in special pe viteza, manevrabilitate si autonomie de zbor. Structural, avioanele au ramnas tributare materialelor traditionale: canava, lemn si …corzi de pian. Spre sfirsitul ostilitatilor apar niste avioane total diferite de cele de pina atunci: Junkers J1, Junkers CL.I si Junkers D.I , avioane complect metalice! Structura acestora era din tevi din duraluminiu, invelita cu folii de aluminiu ondulat, idee brevetata de Hugo Junkers in anul 1912.
Dupa inceperea WW I, Junkers, increzator in suprematia noii tehnologi, trimite o cere Ministerului de razboi privind un ajutor in constructia unui avion in intregime metalic, cere returnata insa far aviz favorabil. In anul 1915, primeste totusi fonduri pentru realizarea unui prototip (J1), astfel ca acesta reusete sa efectueze primul zbor in 18 ian. 1916. Deoarece industria duraluminiului era inca in stare incipieta, pentru a evita eventualele neplaceri, Junkers foloseste pentru structura avionului teava de otel feromagnetic cu grosimea peretelui de 0,1-0,2 mm. Junkers J 1 a fost un avion de atac la sol ce si-a cistigat renumele de a fi singurul avion ce nu a putut fi doborit pe tot parcursul primului razboi moindial!
Realizind potentialul militar al unui avion in intregime metalic, Idflieg supora finaniciar constructia a inca sase aviona din seria J 2, primul ridicindu-se de la sol pe 11 iunie 1916. Deoarece constructia din otel era totus prea grea, s-au incercat aliaje usoare (tip zamag), dar acestea nu s-au dovedit fiabile, asa ca privirile s-au intors tot spre dural. Primul avion din dural a fost Junkers J 3, un proiect privat. Convins de corectitudinea ideilor sale, Junkers incepe proiectarea a inca doua avioane metalice: Junkers CL.I, avioin de sprijin tactic si vinatorul Junkers D.I.
Lucrul la J 7 (prototip D.I) incepe in primavara anului 1917 iar in 2-3 octombrie, Feldwebel Arved Schmidt ridica avionul la 5000 m altitudine, confirmind viitorul avionului, cu toate ca acesta s-a confruntat cu o serie de probleme: vibratia aripilor in zbor, proasta functioinare a eleroanelor si, mai ales, inexistenta unui motor suficient de puternic, motorul Mercedes D IIIa, cu ai sai 160 hp, nu facea fata unui avion asa de greu. Idfield contiuna sa sustina poroiectul avionului de metal, iar in februarie 1918 Junkers incepe lucrul la prototipul imbunatatit, Junkers J 9, produsul de serie pentru Ju D.I
La “Second Fighter Competition†din Julie 1918, Junkers participa atit cu varianta J 7, cit si cu mai noul J 9 (D.I), la care, fata de prototipn, s-au adus o serie de ameliorari: s-a modificat forma fuselajului, anvergura aripilor a fost marita iar forma eleroanelor a fost modificata. Marii pilotii ai vremii au fost insa mai degrama rezervati fata de acest avion (la comenzile avionului a fost chiar si Manfred von Richthofen), printre altele si din cauza proastei vizibilitati la sol cauzate de aripa montata jos pe fuselaj, lucru cu care nu erau deloc obisnuiti. Herman Goering este de parere ca acest avion este bun mai degraba pentru doboarit baloane, decit ca vinator sau atac la sol!
Sint comandate totusi 40 de aparate din varianta Jukers D.I, dar productia este stopata dupa 15 aparate, apoi este reluata de consortiul Junkers – Fokker, ce mai construieste inca 13 aparate.
In octombrie 1918 avionele sint trimise in sectorul Flanders, dar sfirsitul ostilitatilor face ca participarea la luptele aeriene sa fie minora. Dar inceputul toamnei arata superioritatea acestui avion in fata celui mai redutabil adversat al avioanelor din canava si lemn: ploaia!
Dupa termianarea WW I, Junkers D.I mai poate dovedi inca o data acest avantaj: in cursul asistentei Germane oferita guvernelor Tarilor Baltice impotriva Rusilor (razboiului din primavara anului 1919), Comanadantul de divizie, Lt. Gotthard Sachsenberg, remarca superioritatea acestui tip de avion.
Caracteristici tehnice:
- anvergura: 9 m
- lungime: 7,25 m (6,7 m pentreu varianta cu fuselajul scurt)
- greutate totala :835 kg
- rata de urcare: 9min si 30 sec la 5000 m
- viteza maxima 176 km/h
- motor: Mercedes D IIIa de 160 hp
- armament: doua mitraliere Spandau LMG08/15
Vazind macheta m-am intrebat la ce foloseste structura metalica de pe partea superioara a fuselajului. Dupa ce am rasfoit citeva carti cu fotografii am inteles: mare parte din avioane erau fotografiate in pozitaia ilustrata mai jos! Sa fie o noua tactica de aterizare, sa fie o camuflare de ochii adversarului…..